Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop

Recommended Posts

1 hour ago, lindome said:

Sen vet jag flera som inte använder något leadtape öht - hör o häpna... Det fungerar alldeles utmärkt också:cool:

Det gör det alls inte det. Möjligen väldigt kortsiktigt. Jag är uppfödd med bandspelare och jag har sett hur de ser ut ”the hard way” med fullt av ”ferrodamm” i mekaniken och runt tonhuvud. Jag vet också hur noga de är/var med detta i studiorna.  Der mesta av emulsionsskiktet slits av i samband med när bandet är snabbspolat där det slås av när bandet är färdigspolat. Det användes ofta även magnetremsa  som stannade de flesta bandspelares snabbspolning innan bandet var slut just för att undvika detta (se bild med BASF LPR35). Proffsbanden hade ofta 10 meter ändband men det var för att spelare och mixerbord krävde längre ”sträckor”. Observera oxidskiktet  är magnetiskt och det är inte alls hälsosamt att få in i maskinerna. 

IMG_2515.jpeg
 

IMG_2513.jpeg
 

Jag tycker de här gamla maskinerna är små under och mästerverk och jag har svårt att förstå att man inte vill hålla dem rena. För mig är det samma sak som att vårda pickuper, skivor och andra prylar som är känsliga. Banden är ju också dyra och ”kräver” respekt. T ex med ändband och förvara banden i platspåse i boxen, ungefär som konvolut till LP. Dessutom att inte förvara dem nära magnetiska källor som högtalare och att förvara dem stående.

 

För mig är detta ingen lek, det är på blodigt allvar. Var och en gör som den vill, men när man lägger så pass mycket kraft, energi och kapital på att få ut max upplevelse med sin musik så har jag svårt att förstå att man inte vill vårda sina prylar. Vilket behov tillfredsställer det? :think:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lindome said:

Vet man inte hur bandet skall spelas så tycker jag man kan leka med annat:rolllaughing:

Tails out är lite av standard, men det förekommer fortfarande tails in.

Det finns bland annat en schweitzare vars band av och till låter baklänges :blackeye:

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Det gör det alls inte det.

 

Jag sa inte att det är det bästa eller det mest vanliga utan att det fungerar! Det finns ett bra trick att undvika den så kallade "hard way" som du nämner och det är att trycka på STOP knappen, De flesta bandspelare har en sådan. Jag använder den varje gång bandspelaren används:winking:

 

Sedan håller jag med dig om att leadtape skall användas:thumbsup: Men jag tänker inte låta bandaren spola fritt ändå.

Att det finns regler för färganvändning vet jag också, men här kan man isf konstatera att det slarvas i ganska stor utsträckning även när man köper officiella releaser från välrenommerade företag.... Det är numera väldigt ofta gul leadtape eller vit.

Jag är glad att de bemödat sig att montera leadtape öht och tänker inte klaga på färgen.

 

Bra påminnelse att jag behöver beställa mer leadtape.

 

3 hours ago, calle_jr said:

Tails out är lite av standard, men det förekommer fortfarande tails in

 

I de enstaka fallen så lägger jag om så att det blir tails out. 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, lindome said:

Att det finns regler för färganvändning vet jag

De tycker jag är mindre viktigare eftersom jag alltid kör med "tails out" och jag ser ju på spolen som är märkt att det är den som skall spolas tillbaka. Om jag har röda och gröna ändband på "lagret" så använder jag dem enligt "regelboken". Om inte så använder jag gul och vit där gul=grön (börjar på "g"). De viktiga för mig är att det sitter ändband där.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Muffin said:

SME12A har mått dåligt och varit på läkarbesök i sitt hemland om jag kommer ihåg rätt? :flush:

Ditt minne fungerar utmärkt. Motorstyrningsenheten hade drabbats av någon sjuka och efter diskussioner och diverse mätningar (hastighet och svaj) jag kunde göra själv så ville SME ha tillbaka spelaren.

 

Parallellt med detta läste jag i Hifi News att många elektronikfirmor drabbats negativt under Corona-åren av kraftiga leveransförseningar av komponenter, andra har försvunnit på marknaden och/eller ompriorierats till andra kundsegment. Köparna har då fått köpa in från andra källor och/eller bytt till andra tillverkare vilket ibland har påverkat kvaliteten för enheter tillverkade efter viss datum. SME lär vara ett av dessa men vi vet inte hur men jag misstänker att motor och motorstyrning hör dit.

 

När de lanserade sitt referensverk, modell 60, hade de tagit fram ett helt nytt motorstyrningspaket som är en AC-lösning mot den tidigare DC-lösningen som de haft i 30 år. I fjol beslutade de att samtliga spelare skulle få samma AC-motorer, transformator och motorstyrning. Jag hoppade på det tåget.

Link to comment
Share on other sites

Den nya spelaren heter numer SME12 MkII som är förvillande lil den tidigare men med en hel del ändringar.

 

Motorn är som sagt en AC-motor vars hastighet styrs av nätets 50Hz. Den är betydligt större och får inte plats i det gamla chassit. Den är betydligt fastare upphängd än den gamla DC-motorn.

20241030_110448.JPG

 

Motorstyrningen består av två "lådor". En, den till vänster, innehåller nätdelen som föder själva motorstyrningen som har 33 och 45 varv. DC-motorn hade även 78 varv. Hastigheten går att finjustera. Separata jord kontakter till chassi och motor.

 

20241030_105842.JPG

 

20241030_105935.JPG

 

Så här beskriver SME det nya drivsystemet:

 

20241030_143334.JPG

 

Även lagret är förändrat och har närmat sig Model 60.

 

Tonarmskontakten är förändrad. Antingen använder man sin egen med DINkontakt direkt eller så använder phonokabel med RCA. Då ansluter man en kort inbyggd kabelstump i DIN-uttaget som går till RCA-uttaget.

 

20241030_110134.JPG

 

Det enda jag retar mig på är att de har bytt från ögonvänliga gröna dioder till hemska blå vars högre frekvens skär i ögonen. Det går att leva med.

 

Spelaren känns betydligt solidare nu än tidigare. Skivspelaren väger 22 kg och motorstyrning/nätdel 7 kg. Jag är mycket nöjd.

 

20241030_105254.JPG

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Blev det någon skillnad då? Jodå, en hel del som framgår här.

 

Screenshot_20241030-152721~2.png

 

Det är en liten taskig jämförelse så klart. Jag jämför ju en frisk och en sjuk. SME har inte varit kända för "sjuka" spelare. Både den gamle och nya har fått mycket fina omnämnande. Jag hade otur helt enkelt. Jag har fått fantastisk support från SME. Nu känns det bättre. 😊

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Men, jag reagerade på det löstagbara tonarmsskalet?

Det är bara 309 och M2-9som har löst skal. Det nya är att båda armarna även finns i helsvart vilket lanserades som valfri option med den gamla SME12A år 2019.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Det är bara 309 och M2-9som har löst skal.

Nejdå, SME V har funnits med löst skal i ganska många år, men det är en rätt ovanlig modell. Även på SME Model 10 satt en SME V-märkt tonarm med löst skal. Det är för att enklare tillåta Azimuth-justering, vilket är väsentligt i de flesta fall.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Nejdå, SME V har funnits med löst skal i ganska många år

Ja, det fanns en modell som brukade kalkad SME Vd som hade löst skal. Det fanns också en modell av 309 som kallades SME 10 som också spelaren hette. Den hade annan inställningsmekanik för VTA om jag minns rätt. Jag utgår från utbudet idag som levereras till de olika spelarna. De som bygger på SME V-designen och som erbjuds till Mk2-versionerna är den jag har, dvs svart 309, SME V eller SME312S. 309:an och 312S har löst skal men inte SME V. SME IV erbjuds inte som option längre. Jag antar att den har uthått liksom den kromade 309:an som heller inte nämns som option till MkII-spelarna.

 

Men så klart... allt går att köpa så om man frågar snällt och har öppen börs så kan man säkert få till en bra förhandling.:smile:

 

En brist är ju att det blir knepigare att ställa in azimuth. Jag antar att man får använda "ilägg" eller använda Ortofons pickuper som har en längsgående "slits" på pickupen för att man skall kunna hälla den något till vänster eller höger. Stereophile nämnde också azimuthen i sin test 2014 och förklarade SME's inställning till detta:

 

The Series V makes no provision for adjusting azimuth, the manufacturer claiming that this could not be incorporated into the design without sacrificing rigidity.

 

Min mening om detta är att betydelsen av absolut korrekt inställning av azimuth är överdriven om vi håller oss till det vi hör. Vinylavspelning är ett fantadtiskt medium som låter oerhört bra. Hur många av dessa omdömen kommer från lyssnare och fantaster med perfekt inställda pickuper inklusive azimuth? Hur många använder oscilloskop för att säkerställa rätt azimuth, mikroskop med skal för att ställa VTA osv. Ändå låter det så fantastiskt. Min konklusion av det är att det finns en betydande "vingelmån" eller felmarginal. Trots det vill även jag komma så nära jag förmår med rimliga medel. SME tycks resonera på liknande sätt för SME V. Trots avsaknad av att ställa azimuth har den fått så många goda omdömen i hifipressen sedan sin lansering och det handlar ju trots allt om hur den låter. 

 

Jag kan i vart fall ställa azimuth och det tycker jag känns bra. :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

The Series V makes no provision for adjusting azimuth, the manufacturer claiming that this could not be incorporated into the design without sacrificing rigidity.

 

Min mening om detta är att betydelsen av absolut korrekt inställning av azimuth är överdriven om vi håller oss till det vi hör.

Jag tror att du läser in lite väl mycket av vad tillverkarna (SME i detta fallet) skriver.
Andra armtillverkare, t.ex. Kuzma har inga problem med bibehållen rigiditet, men de har garanterat lagt åtskilliga ingenjörstimmar också på att lösa azimuthjusteringen på ett sätt som medger justering till nära nog perfektion utan tillkortakommanden. 
Kuzma's inställning är ju bara ett av flera förhållningssätt, ett annat är att förminska betydelsen av det som man inte lyckats lösa. Nu påstår jag absolut inte att SME V är en dålig arm, för det är det inte, men en tonarm utan vettiga justeringsmöjligheter platsar inte på min lista.
Köper man en pickup för stora pengar så vill man väl att den ska prestera så bra som möjligt och det är väldigt sällan (om ens någon gång) som grundinställning med protaktor och en spegel kommer ens i närheten av vad pickupen kan ge, sen är det givetvis upp till var och en att antingen strunta i vilket, själv spänna bågen och lära sig hur man gör eller ta hjälp av någon som är bättre lämpad och har adekvat utrustning.
 
Att justera azimuth är för mig en självklarhet (ungefär som att ställa fokus på kameran innan min klickar) och jag har vid ett stort antal tillfällen hört skillnaden på en grundinställd pickup och när den korrigeras för pickuptillverkarens "toleranser" av diamantmontaget för att våga påstå att det i 90% av fallen behövs (och ja, jag tillhör de som använder oscilloskop för justeringen av bl.a. azimuth).

Pickuptillverkarna (även de stora) "slarvar" tyvärr både ofta och relativt mycket med montaget, det har ju @AlfaGTV med all tydlighet visat med sina eminenta bilder.

 

9 hours ago, Bebop said:

Ändå låter det så fantastiskt.

Det hade kanske låtit ännu bättre om pickupen hade varit korrekt inställd, eller?

 

20 hours ago, Bebop said:

Min konklusion av det är att det finns en betydande "vingelmån" eller felmarginal.

Det låter inte illa om azimuth står lite fel, det låter bara bättre när den är rätt (precis som zenith).

Azimuth är inte svart eller vitt och för mig handlar det inte bara om vad jag hör, det handlar även om skiv och nålslitage, d.v.s. visa respekt för satsat kapital i pickup och skivor. 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med @Peo. Noggranna inställningar är viktiga för att kräma ut det sista ur sin investering. Mäta och lyssna är den enda modellen. Jag tror en kombination är bäst, eftersom de flesta metoder mäter distortion och kanalbalans. 

 

Håller även med om rigiditet, om man inte kan bygga en rigid tonarm med löstagbart headshell är man illa ute. Hur ska en 3um x 70um diamant kunna påverka den infästningen? Däremot tror jag det finns själ att fundera på hur resonanser och energier fortplantar sig i en arm med flera olika delar kontra en konstruktion likt REGA och SME. Antagligen både fördelar och nackdelar med båda lösningarna beroende på implementering. En tonarm har en otroligt tuff uppgift, eller uppgifter rättare sagt. Det är så många utmaningar och så många funktioner som måste fungera för att få ut maximalt av sin pickup. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Peo said:

tonarm utan vettiga justeringsmöjligheter

Jag håller med om det du skriver och jag föredrar möjligheten att ställa azimuth och andra parametrar på ett vettigt sätt, vilket jag kan på SME 309. Och självklart är det så att om man har möjlighet att mäta och verifiera så blir det mer riktigt. Och med skarpa slipningar typ Replicant, Fritz Gyger II och Shibata blir det än viktigare.

 

Min tvekan och t o m övertygelse är att det finns en felmarginal där gränsen för det hörbara blir passerat ungefär som hastighetsavvikelser mot det absoluta talet 33,33 rpm. Hur stor den felmarginalen är vet jag inte. Min Simon Yorke-spelare låter utmärkt och anses rent allmänt som ett klassiskt referensverk. Men det kan knappast avse inställningsmöjligheter. 

 

IMG_2522.jpeg

 

Jag har en hållning där jag ofta tycker att de s k nördarna eller specialister blir lite för mycket insnöade av sina egna specialistområde och hur mycket det påverkar. Jag är av samma skrot och korn kring ”mina områden”. Jag själv använder elektrisk nålvåg, testskivor från Analogue Production och HiFi News, förstoringsglas, mobilkamera, protractor, palralleller, libeller, referensalbum och öron. Detta alldeles oavsett vad det är för tonarm. Jag tycker jag får till det bra och då pratar jag om ljudupplevelsen, inte om de ideala mätvärdena.
 

Tonarmen skall ju också låta bra och det gör både Kuzma, SYD och SME.
 


 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Daniel said:

Håller även med om rigiditet, om man inte kan bygga en rigid tonarm med löstagbart headshell är man illa ute.

Det tror jag var fans tolkning av bibeln. Det är nästan så att man kan tro att du säljer tonarmar, dock inte SME:winking: En av mina kompisar som just nu investerar i både förstärkare och phonosteg från Soulnote och dessutom Lyra Kleos har både en SME V och en SME 309. Båda armarna låter utmärkt men han föredrar SME V alla dagar i veckan. Om det beror på hög rigiditet eller avsaknad av möjligheten att ställa azimuth låter jag vara osagt. :sunglasses: 

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft SME V, 309 och 310 i min ägo och det var länge sedan nu så mitt minne kanske inte är up to date…….

Det var Mirre på Veteran HiFi som ställde in de och så även vid byten av puppor - protactor, ögon och hörsel var hjälpmedlen från hans sida och jag blev nöjd varje gång. Vi testade vid något tillfälle att byta pu sinsemellan tonarmarna och jag vill minnas att den bästa puppan jag hade då (minns inte vilken) spelade i ”princip” lika bra oavsett tonarm, den lite ”sämre” spelade bättre på SME V, så vill jag minnas det? Om jag nu ska förorda någon av dessa tonarmar så blir det SME V, inte bara för vårt lilla test då utan för de olika pu som suttit på den. Detta kanske inte är relevant idag då det flutit mycket vatten under broarna sedan dess!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det tror jag var fans tolkning av bibeln. Det är nästan så att man kan tro att du säljer tonarmar, dock inte SME:winking: En av mina kompisar som just nu investerar i både förstärkare och phonosteg från Soulnote och dessutom Lyra Kleos har både en SME V och en SME 309. Båda armarna låter utmärkt men han föredrar SME V alla dagar i veckan. Om det beror på hög rigiditet eller avsaknad av möjligheten att ställa azimuth låter jag vara osagt. :sunglasses: 

 

Haha, som du vet har jag sålt SME, och håller dem riktigt högt. Det är fina produkter. Jag har ju sett när de bygger armarna. SMEV är en arm med högre kvalitet än 309. Alldeles oavsett headshell. 😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

SMEV är en arm med högre kvalitet än 309.

Inte tu tal om saken. Ljudmässigt tycker jag inte att den ger tillräckligt mer ljudupplevelser för att lägga SEK 63,000 utöver vad 309:an går på. Så mycket bättre eller annorlunda tycker inte jag att det låter med SME V.

 

Samtidigt har den uppgraderade svarta 309:an fått några av V'ans delar; framför allt tonarmsupphängningen och lager. Så lite närmre V'an har den kommit.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ordningen återställd i lyssningsrummet.

 

20241101_131801~2.JPG

 

20241101_130646~2.JPG

 

Fortfarande spelar jag med den utmärkta Audio Technican AT-OC9XML som jag köpte efter att hört motsvarande modell med samma slipning och magneter i AT33-serien hos @calle_jr. Tanken var att jag spelar med den tills jag bestämt mig om jag skall renovera min Ortofon Windfeld eller satsa på något helt annat. Men just nu är jag supernöjd med vad den här lilla juvelen presterar i min set-up Det låter fantastiskt.

 

20241101_131456~2.JPG

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Bebop said:

Fortfarande spelar jag med den utmärkta Audio Technican AT-OC9XML som jag köpte efter att hört motsvarande modell med samma slipning och magneter i AT33-serien hos @calle_jr. Tanken var att jag spelar med den tills jag bestämt mig om jag skall renovera min Ortofon Windfeld eller satsa på något helt annat. Men just nu är jag supernöjd med vad den här lilla juvelen presterar i min set-up Det låter fantastiskt

Härlig läsning och kul att följa med.

 

Men den viktigaste och mest springande frågan som verkar obesvarad är om du införskaffat ytterligare ett räknevärk för att håll koll på konsumptionen också på denna maskin?!? :think: :grin:

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Bebop said:

Nu är ordningen återställd i lyssningsrummet.

 

20241101_131801~2.JPG

 

20241101_130646~2.JPG

 

Fortfarande spelar jag med den utmärkta Audio Technican AT-OC9XML som jag köpte efter att hört motsvarande modell med samma slipning och magneter i AT33-serien hos @calle_jr. Tanken var att jag spelar med den tills jag bestämt mig om jag skall renovera min Ortofon Windfeld eller satsa på något helt annat. Men just nu är jag supernöjd med vad den här lilla juvelen presterar i min set-up Det låter fantastiskt.

 

20241101_131456~2.JPG

 

 

Snyggt. Jag är glad att de gått över till AC. Det är förnuftigare på alla sätt. Och det ger ju en mycket snyggare motorstyrning, den ser mer sportig ut. Grattis!

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Daniel said:

Snyggt

Tack…

 

Som du ser är locket av på försteget. Jag hade oljud i vänstra kanalen. Efter ca 5-10 minuter börjar det med oljud typ ploppande ljud, ett par, tre per sekund som avtog mer och ner till att det försvann efter 3-4 minuter och allt var som vanligt igen. Efter en vecka med samma problem säkrade jag vilken enhet som skapade skiten. Jag hamnade på försteget.

 

När jag var liten lärde farsan mig hur man fixade en radio när den lät skumt. På den tiden, slutet av 50-talet var det rörradioapparater, s k ångradio i folkmun.

- Du slår ett nätt slag i sidan så brukar det tystna, sa farsan. Hjälper det inte så slå en gång till fast lita hårdare, fortsatte han. Det funkade då jag gjorde samma sak nu. En litet nätt slag på vänstersidan och ploppandet försvann för stunden. Nästa dag var dock problem tillbaka.

 

Då kom jag att tänka på ett inlägg som @Daniel gjorde för något år sedan om att vårda sin rörelektronik. Jag plockade fram en gammal tandborste, en röd och en gul TePe ”mellantandsborste” plus elektronikspray. Jag rengjorde rörens 8 stift med tanborste och spray plus rörhållarens alla stifthållare med TePe- borstar.

 

Simsalabim. Alla missljud borta och jag tror t o m att brusnivån sänktes… i vart kändes det så. De NOS-rören jag använder är inte helt gratis så det känns också bra. :smile:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Nu är ordningen återställd i lyssningsrummet.

 

20241101_131801~2.JPG

 

20241101_130646~2.JPG

 

Fortfarande spelar jag med den utmärkta Audio Technican AT-OC9XML som jag köpte efter att hört motsvarande modell med samma slipning och magneter i AT33-serien hos @calle_jr. Tanken var att jag spelar med den tills jag bestämt mig om jag skall renovera min Ortofon Windfeld eller satsa på något helt annat. Men just nu är jag supernöjd med vad den här lilla juvelen presterar i min set-up Det låter fantastiskt.

 

20241101_131456~2.JPG


Den där motorstyrningen med två konkava sidor ser som klippt och skuren ut för att placera en SME-spelare på var sida😎 Finns det två utgångar på motorstyrningen då också är frågan?🤔

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...