Bebop Posted August 5 Author Share Posted August 5 On 2024-07-31 at 09:49, Bebop said: Jag återkommer med mer... När jag handlar hifi så kan beslutsprocessen skilja lite från gång till gång. När man bor utanför storstadsområden är det inte alltid så enkelt att få till lyssningar av lite finare system. De bästa butikerna, i mitt tycke finns i Odense, Köpenhamn, Hamburg, Göteborg och Stockholm. Några undantag utanför finns säkert också. Vi får ta oss till dessa städer om vi vill lyssna på plats. Att provlyssna hemma är lite knepigare men det finns de som erbjuder det också. Jag tar mig gärna både till t ex Stockholm eller Göteborg; det är vi på vishan vana vid. Det är nog svårare att få Stockholmare och Göteborgare att ta sig motsvarande avstånd för att shoppa, gissar jag… Tåg t.o.r. från Blekinge, hotell en natt och lite käk går på 3,500 i runda slängar, så man får bearbeta sina behov lite innan… Jag har handlat den mesta hifi utifrån inspiration på t ex mässor, kontakter, tester och uttalanden från människor jag har förtroende för och med handlare som jag upplever som seriösa med ett tydligt kundfokus. Inte så mycket hemlån. Och så blir det även denna gång. Jag har försökt göra det jag kan för att läsa på och fatta beslut efter mer faktainsamling än tidigare när det gäller pickuper istället för att gå på det de s k audiofilerna anser vara mest åtråvärt för stunden. Då tycks den viktigaste styrande parametern vara priset (lite elak överdrift men inte helt fel). Jag tror inte på pris som det viktigaste urvalskriteriet. Jag tror t o m att det finns en låg korrelation till pris vs kvalitet när det gäller pickuper. Att göra avancerade lösningar kan vara dyrt för den som inte har tekniken men billigt för den som kan åtnjuta skalfördelar i en mer volymbaserad produktionsmiljö. Jag började med att försöka mig på att förstå lite mer kring slipningar och hur dessa påverkar avspelningen… Perfect sense, triomio, AlfaGTV and 5 others 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 5 Author Share Posted August 5 Mitt första beslut var alltså att besluta vilken slipning jag vill ha. Om vi går tillbaka till t ex 70-talet, när jag började med hifi, så fanns det sfäriska (runda/koniska) nålar eller de lite mer påkostade eliptiska slipningarna att välja bland. Sedan dess har det kommit en hel drös med slipningar med mer avancerade profiler. Norio Shibata på japanska JVC introducerade en asymetrisk slipning 1972 som kunde återge betydligt högre frekvenser än vanligt; uppemot 50,000 Hz om jag inte minns fel. Detta var en en del av 4-kanalsstereo som introducerades då med lite olika standarder. De två extra kanalerna graverades med hög frekvens som pickupen fångade upp och där förstärkaren omsatte detta till hörbart ljud. Det visade sig i efterhand att shibataslipningen också fungerade ypperligt även med enbart stereo. Jag vare sig kan eller vill gå för djupt in om ”varför” de låter bättre, men det mesta handlar om hur väl de efterliknar graveringsnålens rörelser för att ta upp den informationen så exakt som möjligt med låg distorsion. Alltså så liten avvikelse som möjligt. Som extra godis får man också lägre skivbrus. Shibata är fortfarande en populär slipning och används av flera tillverkare i några modeller, t ex från Ortofon och Audio Technica. Det handlar naturligtvis inte enbart om slipning utan även om nålarmsrör (aluminium, boron, safir, rubin, kaktus) appliceringsteknik av diamanten (typ ”naken”, mc vs mm, magnettyp (neodym, järn, luftlindad utan kärna) och mer än så. Men det finns de som försökt sig på att rensa bort detta för att ändå försöka förstå och förklara som t ex Vinylengine. Det tycks finnas en samstämmighet om att Shibataslipningen är bra på att fånga detaljer, har en djup, lite rundare basåtergivning men kan sakna lite mitt visavi t ex microridge (som jag återkommer till). Detta kan delvis balanserad med vilken typ av nålarmsrör som används. Även Shibataslipningen har utvecklats till profiler som plockar upp ännu mer från skivspåren men som bygger på samma grundprofil. Fritz Gyger (I och II) och Replicant 100 är de mest kända där Replicant 100 är den ”tuffaste”. Det är den slipning Ortofon använder till sina mest exklusiva pickuper. Enligt dem är det den slipningen som mest liknar gravyrnålen. Vad de inte säger är ”av de slipningar som utgår från Shibatas grund”. Alla dessa slipningar kan sammanfatts som ”mekaniska slipningar” vilket är en mycket avancerad produktion och dessutom dyr. En orsak till det lär nog vara stor utsortering. Jag kan också fråga mig hur jämn kvaliteten blir… Här ett exempel på hur man kan illustrera kontaktytan i skivspåret mellan olika slipningar. Det är inte svårt att inse att detta har betydelse för det vi hör. Den störr anliggningsytan minskar också trycket vilket påverkar brus, slitage och hur störande hach och knäppar låter. En avigsida med alla dessa mer avancerade slipningar är att förutsättningarna för att få ut kvaliteten är att pickuperna är rätt monterade och inställda. Det är en utmaning som inte är alldeles enkel. Det inkluderar även Microridge/-line som jag nämner nedan. Rätt inställda kan man få en fantastisk återgivning och med lågt skivbrus och lågt slitage i spåren. Fel inställda blir resultatet det omvända. Dessa slipningar ser nästan ut som en skruvmejsel i toppen och för att de skall spåra optimalt vill det till att de hela tiden ligger an nära nog 90 grader mot spärsidorna. Det blir ganska tydligt i följande illustration. Ovan illustreras att den Sfäriska nålen avviker mest från graveringen högst upp och att Line Contact (Shibata, Fine Line, FG, R100…) ligger närmre. Det är lätt att också förstå att det kan skapa distorsion om pickupen är monterad fel i sida (zenith). I värsta fall blir nålen ett skärverktyg snarare än avspelningsverktyg. Där framgår också att Micro Ridge (Micro Line) ligger än närmre gravernålens profil. Jag rekommenderar starkt att ni använder vår Vinyltråd (just nu under revidering) om hur ni säkerställer rätt montering. Om ni inte roas av göra detta själv så finns ju tjänsten att köpa, bl a av @SOUND BY VINYL. Det är ju inte ovanligt idag att pickuper kostar mellan 20,000 - 60,000 och än mer. Att då negligera en optimal inställning och anpassning tycker jag känns märkligt. Micro Line har sin historia från holländare Van den Huul som utgick från Shibata och byggde upp en profil i sin dator med någon typ av cadcam (antar jag). Det är en slipning som görs med laserteknik. Det är teknik som är mer precis, billigare och jämnare i kvalitet och som allt fler tycks anamma eller små varianter av den och med olika namn. Hana, Lyra, Benz, Audio Technica är några av dem. Vem av dem är då bäst på att slipa? Att döma av vad jag hört (bl a av @calle_jr) så finns det bara 3 olika sliperier som alla handlar av. Så just den detaljen kan vi lägga åt sidan. Japanska Orbray är en av dem. De tillverkar även annat smått som t ex tandläkarborr.. Här en bild från deras hemsida. Jag tycker Audio Technicas beskrivning av Microridge stämmer väl med jag läst på andra håll. The MicroLine™ stylus almost exactly duplicates the shape of the cutting stylus used to produce the original master disc from which records are made. This enables it to track portions of the groove other styli simply cannot reach. The result is extremely accurate tracking of high-frequency passages and ruler-flat frequency response within the audible range. The unique multilevel “ridge” shape of the MicroLine™ tip wears more evenly, allowing greatly extended record and stylus life. The MicroLine™ tip is used on our higher-end cartridges. Den sista meningen är intressant. Det tycks inte finns koppling till pris, dvs att Microridge/-Line är dyrast. Deras Shibata-slipningar är i regel dyrare än Microridge. Min tolkning av det är att de har prissättning som baseras produktionskalkyl snarare än marknadspris/trend. Microridge/-line brukar beskrivas som Audio Tecnica gör ovan men med tillägget att basen kan uppfattas som mer slank vilket av en del uppfattas som basfattig men av andra som mer korrekt och dynamisk. Som alltid gäller att anpassa hela kedjan till sin egen smak. Första delen av mitt tänk är därmed klar. Jag vill ha en pickup med diamantprofilen Microridge/-line. Det är ungefär samma urvalskriterie som med bil, el vs hybrid vs bensin vs diesel. bigblue, 30Hzbone, Perfect sense and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted August 5 Share Posted August 5 Jag kan tillägga att alla inte älskar Shibata. Vi importerade VdH till butiken på 80-talet så då fick vi en hel del genomgångar av olika slipningar, och om Shibata inte finns i en ändrad MK2 så liknar den inte alls gravernålen, men var så nära man kom för att kunna spela av bakkanalerna i CD4 systemet. Vi tiden för CD4 typ slutet 60-tal tidigt 70-tal så kunde man inte slipa något annat än plan på diamanter. Så för att göra nålen smalare vid anliggningen så lade man in ett plan på respektive "baksida" av det koniska nålämnet. Tyvärr blir då övergången märkt contact edge en båge. Det gör att när skivan snurrar och möter denna båge så kommer nålen göra en rörelse upp och ner i en hackande rörelse. Man ser ju också att bågen gör att anliggningsytan kommer att ha olika bredd beroende på var i höjd som den ligger an i skivspåret. Ingen nål kommer ju spåra något med finare gravering än den största anliggningen som kommer överbrygga finare gravering. Detta i sin tur gjorde att det inte blev så oerhört många avspelningar av CD4-skivor innan man fick problem med skivslitage och dåligt ljud i bakkanalerna först. Men det var enda sättet som gick att göra och också en stark bidragande orsak till varför VdH vill göra något åt skivavspelningen. Efter att VdH ville börja göra symmetriska VDH-1 slipningar och besökte ett antal slipperier så var det bara ett som vid tiden beslutade sig att börja försöka att göra VdH-1 slipningen. VdH var med och utvecklade både tillverkningen och olika nålprofiler till man var nöjda. Nålen blev också dyrare att göra beroende på att man var tvungen att selektera ämnena mycket striktare för att uppfylla kraven för att få till bra slipningar. Så för min del så ser jag Shibatan som en nödlösning att använda idag, då anledningen till att den ser ut som den gör inte är beroende på att det är en fulländad slipning utan en nödlösning i från sena 60-talet och har högre skivslitage än nödvändigt. calle_jr, Bebop, P-pan and 1 other 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 9 Author Share Posted August 9 För någon vecka var jag och några andra Euphoniavänner hembjudna hos @calle_jr. Det var ca ett år sedan senast och det är alltid spännande att se hans projekt och lyssna på resultaten. Denna gång fick vi oss en "lektion" om och kring denna lilla pärla och klassiska pickup från Audio Technica Specar, lyssningsintryck och vad som ligger bakom det inköpet beskriver @calle_jr bäst själv i sin Audio Technica-tråd. Jag har lyssnat hemma hos Calle många gånger och huvudsak med vinyl som källa. De pickuper jag har hört där är Lyra Skala, Lyra Kleos, Lyra Atlas "grön" och Lyra Atlas "lila"; alltså bland det bästa man kan ladda en tonarm med... och så sätter han in en pickup med ett pris som man normalt ser hos MM-pickuper. Jag blev näst intill knockad av hur bra det lät. Tight, snärtigt, klangrikt, dynamiskt, rent... Jag använder inte begreppen, bättre/sämre utan kanske lika bra men säkert något annorlunda än de andra vid en mer dedikerad lyssning för kratta fram alla detaljer. Viktigt i sammanhanget är Calles mycket noggranna inställningar och anpassningar för att få fram pickupers fulla styrka. Om "alla" hade gjort det så är min obevisade tes att skillnader mellan pickuper är mindre än vad som sägs och skrivs. Jag blev nyfiken och jag beställde "samma" pickup ur en annan serie. Varför just den och inte de andra i serien? De är ju dyrare och måste vara bättre...? Eller...? 30Hzbone, triomio, calle_jr and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 9 Share Posted August 9 Grattis! 21 hours ago, Bebop said: min obevisade tes att skillnader mellan pickuper är mindre än vad som sägs och skrivs. Det finns tekniskt stöd för den tesen om man gör tillägget "beaktat nålslipning, nålarm, spolar, magneter, dämpare och hur man bygger huset". Med tex sfärisk slipning, för tung och vek nålarm, svaga magneter, dåligt lindade spolar, stora toleranser osv så får man bevisligen tillkortakommanden. Det kan ju låta bra ändå, men det är en annan sak. Jag avser att signalen till riaat ska se ut som det graverade spåret. Bebop, AlfaGTV and triomio 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 10 Share Posted August 10 On 2024-08-09 at 11:22, Bebop said: skillnader mellan pickuper är mindre än vad som sägs och skrivs. Jag håller inte med, men det betyder för den skull inte att en "enkel" pickup kan ge full musikglädje och njutning, det kan de absolut! Men varje gång en ordentligt bra puppa landar på ngn av spelarnas armar, vettigt monterad såklart, så är det (för mig) helt klart och tydligt vad som erbjuds. Och det är INTE DAC-skillnader, det är tydliga och klara differenser. Sen gillar man inte allt, man vill ha sött ibland, surt ibland och alltid lite beska?! 😅 Därför villhöver man fler än en puppa! Kilgore and Perfect sense 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 10 Author Share Posted August 10 3 hours ago, AlfaGTV said: Jag håller inte med Jag tror du missförstår mig. Många pickupbyten sker utan optimering av yttre omständigheter typ mekaniska elektriska, fysiska realiteter vilket innebär att den fulla potentialen riskerar utebli. Ungefär som att tillaga lamm som man tillagar fläsk. Då kan omdömena bli galna eller i vart fall baseras på fel orsak/verkan. Njutningen kan bli lika stor för båda om det tillagas "rätt". 3 hours ago, AlfaGTV said: Men varje gång en ordentligt bra puppa Hur definieras en sådan? AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 10 Share Posted August 10 1 hour ago, Bebop said: Hur definieras en sådan? Det är en relevant fråga! Och ju fler jag provar desto fler hittar jag som matchar beskrivningen. Men vissa ger mig ingen glädje, eller så passar de inte mina nyttjandemönster (equalizer, tonarmar, spelare etc) och då får de respass eller hamnar längst bak i lådan. Jag tenderar nog att tycka att "ordentligt bra" pickuper är flexibla, adaptiva och ger sitt bästa i flera olika situationer. Jag har några i lådan som jag anser vara "one-trick-pony's" och de tenderar att få mindre speltid, såklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 10 Share Posted August 10 3 hours ago, Bebop said: Hur definieras en sådan? Bra fråga. Bebop syftar på vad en bra pickup är. Hur definieras en bra pickup? Det självklara och enkla svaret är ju den puppa som man tycker låter bra. Utifrån det allmänna och oprecisa svaret kan man bryta ner detta hur mycket man vill. I princip ner till molekylnivå. Den skall spåra bra, ha en fin klang, lyft fram microdetaljer, vara snabb i dynamik och kunna skapa en stor scen. Jag tycker det finns många pickupper som rent allmänt är bra och som funkar bra i många olika system. Pickupper är en viktig faktor i vinylavspelningen och den påverkar karaktären i återgivningen mycket tycker jag. Dock klarar flera olika typer av puppor att låta bra och ge musiken vingar ända in i märg och ben, men med kanske lite olika starka och svaga sidor. Så klart gör detta att matchningen i systemet blir viktigt. Det finns så otroligt många variabler i en pickups tekniska lösningar. Alla olika material som finns och hur de hanteras. Materialens elektriska och mekaniska egenskaper. Hur pickuppens geometri påverkas av hur den sätts ihop och hur den sedan hamnar i spåret på vinylen. Det finns så extremt många variabler. Vissa är dessutom relativt godtyckliga och det är ett under att det ofta låter så bra som det gör tycke jag. Jag har ju testat en del olika pickupper senaste tiden och ingen är den andra lik. I mitt system är lyra Atlas Lambda dock på en helt egen nivå utan svaga egenskaper som jag ser det. Jag skulle kalla den för en bra pickup och jag tror den objektivt är det. AlfaGTV and SOUND BY VINYL 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 11 Share Posted August 11 17 hours ago, AlfaGTV said: Därför villhöver man fler än en puppa! Ja och gärna en mono också. Jag har personligen inte hamnat i en strategi jag tycker håller till 100% angående att byta puppor. Jag resonerar nedan lite om hur jag tänker kring detta. Tacksam för synpunkter. När man hör vad @SOUND BY VINYL kan göra för underverk under en halvdags inställningar av puppa, arm och spelare dödar det min tanke om att någonsin ändra denna inställning och gud förbjude skruva av puppan och sätta på en annan. 1- En spelare med 2 st armar skulle vara bra. Då kan man ha 2 perfekt inställda armar och puppor att byta mellan utan problem. Då får jag byta spelare och det är inte planen nu. 2- 2 olika spelare förberedd för 2 armar på varje spelare och 100% optimerade i samma system hade varit en dröm. 3- Jag har funderat på att ha 2 eller fler armar till min Brinkmann Balance och bara lyfta upp armbordet och montera ett annat. Då tror jag inte jag behöver göra om inställningar eftersom passformen är 100%. MEN lite bökigt och dyrt eftersom man behöver flera armar mm.. 4- Ha en arm med SME-koppling och några puppor monterade på skal som har detta eller SPU-pickuper gör det mycket lättare att montera och byta. Så gör jag på Garrard 401. Att på min Brinkmann Balance skruva av och på puppor efter behag orkar jag inte med tror jag. Det tar ju ändå lite tid. Men när det väl är gjort så sitter den ju där och funkar perfekt tills man byter igen. För min del är det inte aktuellt att göra det tror jag. Men på min Garrard 401, med Ortofonarm, SME-koppling och tex VTA "On The Fly" och lätt att ställa in nåltryck så tar en bra grundinställning några minuter. Men där får jag acceptera att det finns ett antal procent till i förbättringspotential. Jag tycket att jag når en bra nivå mellan bytena. På Brinkmnann Balance som sitter i ett system som jag försöker optimera minutiöst blir det fel strategi tycker jag. Där får Puppan ställas in noga och sedan sitta kvar tills den är slut. Så det handlar också om ambitionsnivån för det system man fixar med om det är ok att byta puppor mycket. Man skulle nog kunna argumentera för att det blir större skillnad mellan olika puppor än att ställa in de sista få procenten rätt på en och att det därför ger mer att få olika sound än att optimera. Men som sagt så jag tycker det beror på vilket system man gör det i och vad som är målet med det systemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 17 Author Share Posted August 17 On 2024-08-09 at 11:22, Bebop said: Jag blev nyfiken och jag beställde 3 dagars leveranstid är bra. Den lilla asken med den lilla juvelen hade hittat hit. En kompis drog till med att det här är ju en "tjejpickup"... Upp med min SME-12a på arbetsbordet och pickupbyte. Det gick på ca en kvart vilket underlättade med löstagbart skall och förgängade fästen och skruvar som passade till min SME-arm/-skal. Övriga inställningar och optimeringar tog, som vanligt, betydligt längre tid och jag inbillar mig att den är rätt så optimal mot de verktyg jag har. Det finns dock bättre sådana... Nu har jag spelat ett 20-tal LP som jag känner rätt väl. Det är lite annan klang än med Ortofons Windfeld och än mer mot Koetsun Rosewood men helheten är fantastisk och överraskande bra. Ingenjörskonst och produktion på mycket hög nivå. Dynamisk, välartikulerad bas, välbalanserad över hela frekvensområdet, bra upplösning, inga sibilanter, spårar bra... Jag har i huvudsak spelat över Ortofons SUT ST-80RE till mitt RIAA's MM-ingång, VTL TP 6.5 (undertill min SACD-spelare Marantz SA10 på bilden) Ortofons SUT är troligen inte en optimalt lösning, men det är på gränsen. Den omsätter i teorin drygt 1:22 vilket ger en utsignal på 8,8 mV. Det ligger inom RIAA-standarden, enligt Ortofon som jag haft kontakt med. De svarar så här: So to answer your question, the ST-80SE is mostly intended for use with our cartridges that have less than 0.4mV output. The RIAA specification for MM cartridges says that they must be between 2.5 to 10mV. Using Cadenza Red and Blue would yield a voltage beyond this level, even though most modern phono stages have dramatically higher headroom and wouldn't distort. Att utsignalen ligger inom standarden behöver inte innebära att den ger bästa förutsättningar och då tänker jag på ljudkvalitet och inte mätvärden. Om jag har en SUT som omsätter 1:8 så får jag ut 3,2 mV. Det ligger lika nära standardens andra ytterkant som den övre med 1:22. Det finns dock de som hävdar att färre lindningar i en SUT ger bättre återgivning men är det en sanning eller enbart en floskel skapad av tro och övertygelse? Jag vet inte... Vi får se vart det leder. Är detta en bättre pickup än min Koetsun Rosewood eller min Ortofon Windfeld? Det vet jag inte och det är inte en sanning jag söker. Det viktiga för mig är att det låter bra och det gör den. Alla pickuper har sina egenheter och så länge de låter rent, dynamiskt, balanserat och med bra ljudbild så är jag nöjd. Det är ingen tävling. Vad det lider lär jag hitta skillnader som gör att jag kanske föredrar t ex Koetsun för viss musik. Då får jag spela med den spelaren. En sak är jag dock säker på efter detta köp och det är att korrelationskoefficient mellan pris och ljudkvalitet är mycket låg. Vi pratar trots allt om en pickup för under 7,000 kronor. Berka, Richard, Ivery and 12 others 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 17 Share Posted August 17 2 hours ago, Bebop said: Att utsignalen ligger inom standarden behöver inte innebära att den ger bästa förutsättningar och då tänker jag på ljudkvalitet och mätvärden. Precis, det är för att undvika överstyrning respektive lägsta känslighet för försteget. Så det är en grundförutsättning så att det inte blir helt galet. 2 hours ago, Bebop said: Det finns dock de som hävdar att färre lindningar i en SUT ger bättre återgivning men är det en sanning eller enbart en floskel skapad av tro och övertygelse? Hur man tycker att det låter kan aldrig vara mer än tro och övertygelse, och det är alltid personer som tycker olika. Det är en hel rad skillnader mellan sutar förutom omsättningen, men högre omsättning tillför en tröghet till signalen. Den enda anledningen att välja högre omsättning som jag kan se är om försteget har en tendens att brusa mer för högre volym. Lasse, Bebop and AlfaGTV 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted August 17 Share Posted August 17 Dags att testa Roon nu, Beboparn? Jag tror att du skulle gilla det. Intressant med den nya pickupen. Och att den var bra, trots sitt budget pris sas. Skoj att du mixtrar på lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 18 Author Share Posted August 18 13 hours ago, new order said: Dags att testa Roon nu, Beboparn? Nej, varför då? Jag avskyr allt som har som mål att katalogisera mina beteenden och styra in mig på en levnadsbana jag inte valt själv. Det finns de som tror att de kan stå emot detta. Dessvärre är det inte så vi fungerar även om vi kan värja oss mot en del. Det är bara att se sig om hur barn och unga vuxna fastnat bakom sina skärmar som känns viktigare än allt annat här i livet. Mobilerna kan ju t o m ta upp info när de är avstängda. Min son, som arbetar inom en känslig sektor har berättat om skrämmande exempel om var de får ha mobiler på sig och inte, mötesrum med genomskinliga möbler osv. Jag blir lurad ändå men där jag kan välja så står jag utanför. Jag har också avslutat Twitter och Facebook och jag kan åka in till stan eller vara borta några dagar utan mobilen. Det fungerar utmärkt. När jag växte upp så prisades sanningen som ett viktig element för mänskligheten. Det försöker jag fortfarande hålla vid liv och då passar inga sociala media in i min livsstil. En väsentlig del av musikhobby är att läsa på om musik, läsa musiktidningar, leta efter musik, läsa baksidestexter, utbyta erfarenheter med andra (t ex här) och lyssna på musiknyheter i P2. Att låta maskiner be mig sitta ner och gapa som ett fån och låta dem skicka ett moln av stekta sparvar som de valt ut som smakliga undanber jag mig. Sorry om jag sårar de som tycker tvärtom men er röst är väl företrädda på marknaden och min röst är snart uppslukad i bakvattnet ivrigt påhejad av Kina. Vox, Steffo™ and parsifal 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted August 18 Share Posted August 18 1 hour ago, Bebop said: 15 hours ago, new order said: Dags att testa Roon nu, Beboparn? Nej, varför då? Jag har inte Facebook eller Instagram sedan inte fullt ett år tillbaka. Det är skönt, och inget som jag saknar heller. Det som är bra med Roon i jämförelse med andra är interfacet och enkelheten. Utan erfarenhet av roon kan vem som helst spela och hitta sin musik utan större problem. Jag är ingen som bryr sig över hur album katagoriseras, jag vet att det finns folk som vill ha sina album i viss ordning. Men det är enkelt och överskådligt, och för det mesta väldigt stabilt. Vissa säger att Roon inte låter lika bra som andra musik server program, men jag tvivlar på att jag skulle höra skillnader. Har man vant sig med W10 i stabiliteten och utseende är det svårt att gå tillbaka till W98. Och Roon är i användarvänlighet i klass med nya Windows os. En dåres försvarstal av Roon.🙂 calm and Richard 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 18 Author Share Posted August 18 15 minutes ago, new order said: En dåres försvarstal av Roon.🙂 Mitt system är också stabilt. Jag har inte något problem med vare sig uppdateringar, streaming, hitta det jag söker, nedladdningar eller rippning sedan @AlfaGTV hjälpte mig komma igång där starten var att slänga ut min router och skaffa en riktig. Däremot en del frågor kring framför allt radio i flac-format. De har lösts via mejl till Lumin med svar inom 24 timmar. Försök med det med t ex SME... Om du har tur kommer en sur kommentar om att kontakta distributören i DK som inte svarar alls... new order and AlfaGTV 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted August 18 Share Posted August 18 Jag kan förstå motståndet, men jag tycker du överspelar Roons informationsinsamling @Bebop. Visst, våra lyssningsmönster registreras men det bygger ju i första hand på att de flesta (andra) vill ha lyssningsrekommendationer. Personligen tycker jag det är rätt irrelevant om min musiksmak skulle återanvändas också, det viktiga är att jag genom Roon slipper reklam, men får ett urval av biografier och recensioner samt det viktiga, kopplingar mellan medverkande. Och, för mig viktigt: Allt samlat via ett och samma gränssnitt, även "liner notes" till media fr Qobuz och downloads UTAN reklam för potensmedel, ukrainska singeldamer och senaste nytt på kvasi-kändis-fronten. 😎 Jag hajjar att man kan bli desillusionerad eller besviken på ny musik, eller helt enkelt föredra det enorma utbud som redan finns i olika former, men jag kan personligen känna att nyupptäckter ger ett framtidstro och upptäckarglädje. Jag väljer att använda Roon i första hand som uppspelningsverktyg för lokala filer, förstärkt med Qobuz för upptäckande och rekommendationer och har hittar min balans i lyssningsmönstren. Richard, new order and byZan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted August 18 Share Posted August 18 Jag vägrar FB, twitter och allt vad det heter, jag tror man är ”upptäckbar ” oavsett var man läser eller söker på för sidor på nätet, men bryr mig inte så länge jag har kvar tron på säkerheten för typ bank, swish, bank-id etc. Är kanske blåögd men det har fungerat för mig. Radera all skräppost utan att läsa och anmäler ibland oxå och hoppas på att jag gör rätt!? När det gäller musik från t ex Roon eller annan plats så tar jag bara del av det jag vill och om någon annan tar del av mina val så varsågoda😉 /byZan calm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 18 Author Share Posted August 18 3 hours ago, AlfaGTV said: Jag kan förstå motståndet, men jag tycker du överspelar Roons informationsinsamling Det handlar om värderingar. Om jag åker till handelscentrum så dröjer det inte länge förrän det börjar att pingla a telefonen, så jag lämnar den hemma eller stänger av den. Och när jag kommer hem så sätter det igång igen typ "Vad tyckte du om dagens besök på Apoteket...?". Igår googlade jag på 4-bladig kniv till vår Ankarsrum köttkvarn. Vad jag än går in på idag så nog fan kommer det erbjudande från Elon om köksmaskiner. Jag försöker avregistrera företag så gott det går. Dels bryr sig många inte om det och det tillkommer nya hela tiden 30-40 mejl om dagen med skröfs. Det är hopplöst. Bäst tycker jag sms, telefonsamtal fungerar. Jag avskyr dessa förbannade algoritmer som förgiftar mitt liv och det är ingen överdrift. Därnäst telefonförsäljare som jag klipper direkt. Aldrig en affär över telefon. De får skicka brev. AlfaGTV, figge and parsifal 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted August 18 Share Posted August 18 3 minutes ago, Bebop said: Om jag åker till handelscentrum så dröjer det inte länge förrän det börjar att pingla a telefonen, så jag lämnar den hemma eller stänger av den. Och när jag kommer hem så sätter det igång igen typ "Vad tyckte du om dagens besök på Apoteket...?". Det är irriterande. Googles mobiler är hemska spioner. Men vill du slippa lite av det hela så stäng av gps funktionen. Jag har den väldigt sällan på, den tar en massa ström och jag orkar inte bedöma mitt senaste besök på Willys. Jag misstänker att det handlar mycket om att kartlägga shoppingvanor och sälja direkt reklam. Roon har lärt sig min musiksmak, och om jag har Roon radio aktiverat så fortsätter den spela liknande musik som jag har lyssnat på den senaste sessionen. Jag har hittat en del roligt på den vägen. calm and AlfaGTV 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted August 18 Share Posted August 18 10 minutes ago, Bebop said: Bäst tycker jag sms, telefonsamtal fungerar. Jag avskyr dessa förbannade algoritmer som förgiftar mitt liv och det är ingen överdrift. Därnäst telefonförsäljare som jag klipper direkt. Aldrig en affär över telefon. De får skicka brev. Brev? Jag fick ringa åtskilliga gånger till Postkodlotteriet och be dem sluta skicka brev ... de slutade efter nåt år eller så. Nu är vi bombarderade av alla besiktningsfirmor som vill besikta våra bilar. Ibland flera brev i veckan ... Mailen är faktiskt ganska ok, bara enstaka mail jag inte vill få. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triomio Posted August 18 Share Posted August 18 8 minutes ago, new order said: Det är irriterande. Googles mobiler är hemska spioner. Men vill du slippa lite av det hela så stäng av gps funktionen. Tror det eller ej. Man kan faktiskt deaktivera spionaktiviteten i inställningarna i sitt Google konto. parsifal and new order 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted Tuesday at 16:46 Author Share Posted Tuesday at 16:46 Min SME12A har inte mått bra och har fått en sjuktransport till fabriken i England. 5 års garanti är välkommet i dessa sammanhang. Dessbättre har jag extra skivspelare. Jag har två på reservbänken, som väl är. AlfaGTV, calm, parsifal and 1 other 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted Wednesday at 06:08 Author Share Posted Wednesday at 06:08 13 hours ago, Bebop said: sjuktransport till fabriken Motorstyrningsenheten låser inte på rätt hastighet vilket ger olyssningsbart svaj. Efter prov med ny drivrem, extra droppe olja i motorn, en veckas ständig drift utan resultat blev det inläggning. De ville gärna ha in hela spelaren. Det kan ju även vara ett problem med motor, lager, motorupphängning. Vi får se… shit happens. Jag har googlat runt och har inte hittat någon annan som råkat ut för samma. Det viktiga är inte problemet. Det är lösningen och att sådan finns som betyder något. AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted Wednesday at 12:11 Share Posted Wednesday at 12:11 Trassel kan inträffa oavsett produkt eller ägare, det viktiga är att det hanteras snyggt! Och det verkar det ju göra även i detta fall! Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted yesterday at 07:16 Author Share Posted yesterday at 07:16 Lyssnar just nu på David Gilmores nya sömnpiller. Men det jag mest reagerar på är att det är inte gapless (klickljud mellan låtarna). Någon som vet hur det kan komma sig? En bug i Lumin eller i dacen som kickar igång pga av något? Något som Sony orsakat? Något som är galet hos Qobuz och som de kan fixa? Är det sannolikt att samma fel uppträder om jag köper albumet (download)? Jag har varit med om detta på någon enstaka låt på något album men de kan räknas på ena handen. Minns inte vilka? Jag har adresserat problemet både till Lümin och Qobuz. Får se vad de säger. Hur blir det hos er andra som streamar albumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted yesterday at 09:38 Share Posted yesterday at 09:38 2 hours ago, Bebop said: Men det jag mest reagerar på är att det är inte gapless (klickljud mellan låtarna). Handlar väl inte om "gappless" i detta fall då låtarna inte ska spela sömnlöst i en följd likt de man vill ha på en konsertskiva tex. På denna skiva är det olika upplösningar och låt 3, 6, 7 är "hi-res" vilket gör att DAC måste växla format när den går mellan olika upplösningar och troligtvis är de DAC som mutar utgången när den växlar vilket om de är som med min TAD så hörs ett relä när den gör det. Om du provar låta Lumin sampla om allt till en högre upplösning försvinner fenomenet då eller du gör det redan kanske? Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted yesterday at 10:29 Author Share Posted yesterday at 10:29 53 minutes ago, octavia rs said: i detta fall då låtarna inte ska spela sömnlöst i en följd För mig är gapless samma sak som när jag spelar en LP, dvs det är tyst mellan spårbytena. Det är ju bl a det Open Home standarden skall fixa. Oavsett om det är ett studio- eller livealbum skall det inte förekomma några reläklick mellan låtarna. Det skall låta på motsvarande sätt som mellan LP-spår, dvs vara tyst. Endast när albumet är klart, brukar motsvarande klick komma men inte alltid så heller. Även om jag ändrar spelordning så har jag aldrig några reläklick och inte heller i egenskapade spellistor med blandad upplösning. Jag konverterar om till dsd2 i Lumin och det kan möjligen spela roll när det görs från olika pcm-upplösning. Det skall jag undersöka. Jag hade motsvarande problem med JRiver för många år sedan fram till att jag lärde mig anpassa till Open Home. Sedan försvann det och med Lumin/Aesthetic har jag, som sagt, enbart upplevt ett och annat spår genom åren. I detta fall gör inte så mycket eftersom musiken är helt ointressant hissmuzak för min del men jag vill gärna veta och förstå varför... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted yesterday at 11:24 Share Posted yesterday at 11:24 45 minutes ago, Bebop said: För mig är gapless samma sak som när jag spelar en LP, dvs det är tyst mellan spårbytena. För mig är gapless precis tvärtom att tex. ett livealbum går sömnlöst över mellan spåren utan någon tystnad man vill ju inte ha att de blir tyst mellan låtarna när de ska flyta på i ett svep. Jaja oavsett så visar min Innuos 24/96 på alla låtar även om Qobuz inte gör det i sin app och min DAC spelar alla låtar som den ska och utan några reläklick vid något låt byte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted yesterday at 12:45 Share Posted yesterday at 12:45 2 hours ago, Bebop said: Jag konverterar om till dsd2 i Lumin och det kan möjligen spela roll när det görs från olika pcm-upplösning. Det skall jag undersöka. Om du gör om allt till DSD i Lumin och spelar säg en spellista med låtar med olika upplösningar så kommer DAC:n aldrig att behöva växla mellan olika upplösningar och således inte behöva göra någon förändring i vad den gör. Skulle du spela samma lista i "native" upplösning så att de växlar mellan låtar skulle det mycket väl kunna beroende på DAC uppstå att den mutar utgången för att växla mellan olika format vilket med vissa DAC:ar blir att man hör reläet för mute aktiveras en kort stund för att undvika konstigheter på utgången. new order 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts