Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop

Recommended Posts

10 minutes ago, figge said:

Då skulle du väl ändå upp på Chord Sarum T jämfört med Transparent.

:grinsmilingeyes: Jo, om det gäller att jämföra priser. Men det gör man ju lätt via en prislista. Intressantare är om det går att koppla pris till hur kablar låter. Jag är tveksam till det. Därför utgår jag från botten sas. När jag känner att de matchar mina Transparent Ultra är jakten över. Jag är helt övertygad om att det krävs en väl konstruerad kabel som matchar de impedanser och kapasitanser som mitt system besitter. Men jag ser det mer som en konstruktionsfaktor snarare än en prismatchning.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bebop said:

Jag spelade bara en låt fram och tillbaka från Charles Lloyds utmärkta Hyperion With Higgins på ECM (2001). Låt nr 3 Secret Life of the Forbidden City som har ”allt” jag tycker är en grundpelare för en bra inspelning. Ljudbilden, cymbalerna, pianot och inte minst en drivande bas som ligger fint i ljudbilden. När man får till allt på den låten presenteras ett härligt driv i mina öron. Dessutom är låten bra och musikerna är fantastiska. 
 

A8BF33A4-CCAC-4B76-83E3-CC18E8B0ACE3.jpeg
 

Jag har hört den här låten i många system och med olika resultat. När det låter som sämst blir det rätt så skramliga cymbaler med hopsjunken ljudbild och utan driv från ståbasen. Just den är den viktigaste komponenten i denna låt. Det är den som driver allt framåt med ett härligt ”schwung” och botten.

Jag roade mig i morse med att lyssna på den låt du namngav ovan och kunde konstatera att de önskemål du har om hur det bör låta också presenterades så som du beskrivit det i mitt lite enklare/mindre system. En rolig övning för öronen och med ett positivt ljudligt resultat.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Vox said:

Några planer på att testa signalkabeln Zero

Det blir nog så vad det lider. Jag avvaktar lite tills han formerat hela konceptet. Det lär ju också komma någon minitest av dem i HiFi-Musik. Sedan finns ju Cardas, Tara Labs, Shunyata, Van den Hul, Wire World, Nordost, Furutech, Siltech, Tellurium, Supra, Crystal, Audience, Vertere, Anzus, Jorma och en hel drös till. Utbudet är stort och i deras sortiment finns säkert någon som jag kanske hade uppskattat än mer. Men jag lider inte av sjukan att ”gräset är kanske grönare på andra sidan”. Därefter har det gett mig mer att fintrimma helheten med akustik, rack, förflyttningar, placering, uppgraderingar och kombinationer. 

När jag hittat något som står för det jag uppskattar så är det bra tills jag eventuellt tycker det låter mindre bra av något skäl. Så var det t ex när jag började fokusera mer på klassisk musik och framför allt då orkestermusik. Då inså jag att jag ”måste” ha fullregisterhögtalare och ordentligt med pulver i mina slutsteg. Men eftersom jag var nöjd med prylarna i övrigt så klättrade jag i mitt befintliga sortiment från Dynaudio och VTL. Dynaudio har jag haft sedan 1997 (7 olika modeller) och VTL (5 olika modeller för-/slutsteg) sedan 2006, Aesthetix Romulus CD/DAC med två uppgraderingar från ”Standard” till ”Signature” och därifrån till ”Eclipse” med start omkring 2010.

 

Det är väl lite som bilar. En del är väldigt märkestrogna men inte jag, inte sedan Saab gick i graven. En bil för mig är i huvudsak funktionalitet som jag har svårt att kära ner mig på.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det är väl lite som bilar. En del är väldigt märkestrogna men inte jag, inte sedan Saab gick i graven.

 

med hifi skulle jag nog vilja säga att du ändå är hyfsat märkestrogen? 7 modeller med Dynaudio, 5 modeller med VTL... mycket mer kan man inte begära som tillverkare tycker jag. man tenderar ju att alltid bara vilja ha "lite mer" av det man redan har och tycker om, man följer utvecklingen hos de produkter man har och det blir ofta inte så dramatiskt eller stor omställning att byta upp sig lite bara. sen finns det ju inga rätt eller fel. jag tycker alltid man känner att hur kan något bli bättre än det här, man är ju alltid supernöjd med det man har och innan man provat nånting annat är det ju svårt att veta vad man går miste om. ju mer jag provar och ju "högre jag klättrar" desto mer ödmjuk tycker jag att jag känner mig för att det alltid kan bli bättre, men det är ju inget man behöver gå och gräma sig över så länge det är "tillräckligt" bra... :smile:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

När jag hittat något som står för det jag uppskattar så är det bra tills jag eventuellt tycker det låter mindre bra av något skäl. Så var det t ex när jag började fokusera mer på klassisk musik och framför allt då orkestermusik. Då inså jag att jag ”måste” ha fullregisterhögtalare och ordentligt med pulver i mina slutsteg. Men eftersom jag var nöjd med prylarna i övrigt så klättrade jag i mitt befintliga sortiment från Dynaudio och VTL. Dynaudio har jag haft sedan 1997 (7 olika modeller) och VTL (5 olika modeller för-/slutsteg) sedan 2006, Aesthetix Romulus CD/DAC med två uppgraderingar från ”Standard” till ”Signature” och därifrån till ”Eclipse” med start omkring 2010.

 

Att stora orkestrar har nytta av det håller jag med om,  men annat också tycker jag... allt egentligen. Det är svårt att byta högtalarmärke på det visat att man för trimma om en del annat också då. Gillar man soundet så är det smart att klättra uppåt på samma stege. Då passar de anpassningar och matchningar man gjort ofta bra. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

men annat också tycker jag... allt egentligen.

Jag säger inte emot dig… Visst vinner även annat. Större musikscen, högtalarna slår aldrig i botten. Om dynamiken finns i musiken hindrar vare sig högtalare och förstärkare att släppa fram den. Jag behöver in ”kisa” med öronen s a s.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, sprudel said:

vilken variant har du?

TL 6.5 inköpt som demoex 2009 för en ”rimlig” peng.

 

335DE692-E928-4185-A020-4ED85DBA05DB.jpeg

 

Jag gjorde en liten tråd om det. 

TL 6.5 är ett hybridsteg, liksom deras toppmodell TL 7.5 III, med ett par 12au7 i spänningsdelen. Deras två andra försteg TL 2.5i och TL 5.5 II är mer ”rena” rörsteg. Även mitt steg har kommit i en uppgraderad version och heter idag TL 6.5 II. Ett tag kunde man få den uppgraderad. Jag avstod då. Tyckte det kostade lite för mycket och gav för lite (baserat på vad jag läste i test). Om de erbjuder uppgradering fortfarande vet jag inte.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mycket uppgraderingar nu… När jag ändå är i farten tog jag mig tid att sätta i lite andra signalrör som jag haft en tid men inte provat ännu. Jag började med slutstegen där det sitter ett 12at7/ecc81 som ”phasesplitter” och ett 12bh7 som tjänstgör som drivrör. Det är rör som drivs rätt hårt och brukar inte hålla så länge, ungefär ett par år i min speltakt. Därefter börjar de i regel börja spraka lite då och då. Dessutom mer och mer. I vart fall med nya standardrör från t ex Electro Harmonix och JJ som jag främst använt. 
 

Jag har läst en hel del på amerikanska forum om hur de dissar dessa rör till bl a VTL. Det tycks finnas ett konsensus om att RCA’s USA-tillverkade NOS 12bh7a med ”long plate” sticker ut lite mer än många andra. Säljaren hade också ett par Golden Dragon 12at7 som egentligen är ett engelskt rör som började tillverkas där 1979. Senare flyttade man tillverkningen till Kina med strikt uppföljning av specarna, som det brukar heta. Att döma av boxarna tillverkades de jag fick tag på för 20-30 år sedan. De är inte så dyra så jag slog till.

 

Därefter har jag utforskat lite på nätet och de tycks vara rätt så uppskattade. En användare på Gearsluts.com slog t o m fast följande:

 

REVIEW: Golden Dragon Tube OMG! Better than Telefunken!

6209DBF9-0FA4-480D-9C9B-87874FEB3E49.jpeg

 

Hur mycket en ”phasesplitter” gör med ljudet har jag inte koll på men däremot vet jag att drivröret gör en hel del. Så in med RCA’s 12bh7a från ca 70-talet som jag köpt två par av.

 

71B28BB7-0E7B-4276-A847-233DF4D5B0DC.jpeg

 

Oj, oj… det här blev ordentlig skillnad. Nu är det ju lite orättvist att jämföra rör som börjar spraka lite pga ålder men jag är ändå säker på att det låter ganska mycket bättre. Dels blir bakgrund tystare och tonerna och anslagen känns renare som ger en annorlunda tonalitet. Vilket av rören som bidrar med mest vet jag inte. Hur som helst spelar de bra tillsammans. Ett lyckat byte. :satisfied:
 

Min dac har två ingångsrör. Där sitter ett par Berlin-tillverkade Telefunken 12ax7 som jag är nöjd med. Det är jag även med utgångsrören som är ett par Tesla E88CC/6922. Nu fick jag dock chansen att köpa ett par NOS Philips E88CC ”SQ” som är väldigt omhuldade bland rörfantaster. ”SQ” står för ”Special Quality” som har att göra med extra lång livslängd. Det brukar nämnas minst 10,000 timmar. De blir allt svårare att få tag på och priserna har rakat i höjden, ju äldre desto dyrare. De jag fick tag på är av senare datum men fortfarande tillverkade i Holland som är ett ”måste” för rätt rör.

 

50491D24-7F4B-4057-A0CF-5CA114D5D311.jpeg
 

Även här blev det skillnad men inte på samma påtagliga sätt som i slutstegen. Det blir lite mer klipp men också lite mjukare tonalitet i mellanregister och diskant utan att tappa upplösning och detaljer. Men helt klart har min dac nu blivit ännu bättre.

 

Det är fantastiskt kul att man med rör kan utveckla tonaliteten på sina prylar åt olika håll allt efter önskemål istället för att swappa bland olika elektronik. Jag köpte också ett Golden Dragon 12au7 som jag har i mitt MC-steg och i mitt försteg. Det var dock ingen hit. Det blev ”hela havet brusar”. Allt är inte guld som glimmar. Där har ännu inga rör överträffat Cifte/Mazda 12au7 som jag har flera av tillverkade från 1957-1968.

 

083CAB9C-8455-4A97-AD03-641F234C4AA9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Så in med RCA’s 12bh7a från ca 70-talet som jag köpt två par av.

 

jag går faktiskt också och väntar på ett par RCA 12bh7a. Sylvania och RCA sägs vara de bästa 12bh7 rören och även om det är ganska irrelevant så blev jag så positivt överraskad av RCA 6f8g så jag gärna ger dem nytt förtroende på denna post också.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

TL 6.5 inköpt som demoex 2009 för en ”rimlig” peng.

 

335DE692-E928-4185-A020-4ED85DBA05DB.jpeg

 

Jag gjorde en liten tråd om det. 

TL 6.5 är ett hybridsteg, liksom deras toppmodell TL 7.5 III, med ett par 12au7 i spänningsdelen. Deras två andra försteg TL 2.5i och TL 5.5 II är mer ”rena” rörsteg. Även mitt steg har kommit i en uppgraderad version och heter idag TL 6.5 II. Ett tag kunde man få den uppgraderad. Jag avstod då. Tyckte det kostade lite för mycket och gav för lite (baserat på vad jag läste i test). Om de erbjuder uppgradering fortfarande vet jag inte.

 

 

 

 

Tackar👍

Ska kolla upp den tråden.😊

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag igång med min nya Lumin U2 Mini. Låter det bättre? Jag svarar som @calle_jr brukar göra, ”det låter i vart fall inte sämre” :grinsmilingeyes:.

 

EDF091EF-F700-4EB5-8271-86C2B6E09A0A.jpeg

 

Det är över en månad sedan jag gjorde mig av med den tidigare U1 Mini och ljudminnet är för kort för att med säkerhet hävda skillnader. Jag konstaterar bara att det låter förbannat bra och matchar övriga källor väl med mer likheter än skillnader. Men det finns en skillnad som är till det bättre och det är processorn för uppsampling som skall vara ”betydligt” effektivare än den tidigare. 
 

När jag spelar över Marantz SA-10 så konverterar den om allt till DSD256 oavsett om jag matar den med PCM 16/44, 24/96, DSD64 eller CD-skiva eller SACD innan den tar ut musiken analogt via ett lågpassfilter istället för traditionell DA-omvandling. I den tidigare Lumin U1 Mini kunde jag konvertera upp till DSD128. Med den nya kan jag gå upp till DSD256. Frågan är då om Lumin har en bättre process än Marantz för att göra detta? Min konklusion är att de är lika bra. Jag kan inte höra någon som helst skillnad. Just nu låter jag Lumin göra jobbet. Marantzen använder jag bara till DSD-filer och SACD. När det gäller avspelning av PCM-filer tycker jag Aesthetix har ett övertag.
 

FD7E69B2-DA0C-49F2-8220-EE3D33B2A41E.jpeg
 

Med Aesthetix Romulus Eclipse spelar jag över AES/EBU som jag tycker låter bättre än med USB just till den spelaren. Med Marantz använder jag USB vilket är en förutsättning för DSD. Med AES/EBU uppsamplar jag till 24/192 via Lumin istället för att använda dacens egen upsampling. Tidigare kunde det skapa en del ”tics och klicks”. Det är helt borta nu.

 

Hurvida det är bra att uppsampla kan det tjabbas om en del. Samtidigt är det just vad det flesta dacar gör utan att det ifrågasätts. Jag ser inte logiken att en dac per definition skulle vara bäst på detta. Att uppsampla innan dacen är ju också ett sätt att minska inflytande av dacens FIR-filter. Jag låter känslan och upplevelsen avgöra.

 

En annan skillnad är att nu kan jag stänga ner utgångar jag inte använder (dock inte med Android). Möjligen gick det även med U1 Mini men jag hittade aldrig en sådan funktion i appen. Nytt är också att man kan välja anpassad layout för iPad respektive iPhone. Med Android finns motsvarande. Jag använder endast iPaden för inställningar. För enbart spelning är det ingen skillnad men det fungerar inte med äldre Androidplattor. Jag har en sådan och det funkar inte men min frus 2 år gamla fungerar utmärkt liksom min Xperia mobil och fruns Samsung.

 

00B46E2C-2F0D-4762-9C4B-6E64E2B10AC3.jpeg


8D1CD578-3F46-4926-9BCE-0D88931E9AB2.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-19 at 18:23, Apexorca said:

Det är svårt att byta högtalarmärke på det visat att man för trimma om en del annat också då. Gillar man soundet så är det smart att klättra uppåt på samma stege. Då passar de anpassningar och matchningar man gjort ofta bra

Är det inte så även för er att det viktiga inte är att vara märkestrogen, utan att hitta en högtalare som man faller för? I mitt fall har det alltid varit så. Jag är inte märkestrogen, utan kanske mer trogen mitt ljudideal? Något som kanske dessutom ändras med erfarenheter, örats kondition och ändrade preferenser?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, new order said:

en högtalare som man faller för?

Jag känner det snarare som en ljudsignatur som känns rätt för mig och som jag kunnat växa med och gjort de anpassningar som känns rätt. Jag är märkestrogen och det finns även praktiska skäl för det typ service och att få en relation till människor jag har respekt för utan att dra långa stories. Dynaudio har hjälpt mig mycket genom åren, och det är något jag värderar högt. Samma sak med Aesthetix och VTL. De vet vem jag är och jag vet vem jag kan kontakta både på fabrik och importör. Hade jag fastnat för en annan väg hade jag säkert hållt fast vid den. Det viktigaste tror jag, är att allt spelar väl tillsammans snarare än enskilda prylar.

 

Att man skulle behöva ändra ideal för att örats frekvenskänslighet ändras tror jag inte på för egen del. Typ 98% av all musik har ett frekvensomfång på ca 40-15,000. Sen påverkar övertoner även i hörbara områden men inte till den grad att man inte känner igen sig. Till detta skall sedan lägga djup, bredd, efterklang och rumskänsla. Den är troligen ganska intakt. Min referens är Maestro Herbert Blomstedt. Han är 95 och det saknas inget i hans inspelningar och han är noga med alla klanger harmonierar i framföranden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen kan jag växla mellan alla mina 4 XLR-källor (Riaa, DAC 2, DAC 1 och rullbandare) utan att byta kablar. Känns nästan lyxigt. DAC 1 och rullbandaren går in i växlaren där jag kan välja mellan dem. Därefter en utgång till förstegets. Utöver växlaren krävdes dessutom ytterligare ett balanserat kabelpar. 
 

2A843BC8-0F64-4770-A9E0-DCCE922B851D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag rekommenderar att märka väljaren med riaa, dac1, dac2 och r2r.

Du missförstår mig. Jag har tre balanserade ingångar på försteget, dvs en för lite. Växlaren har bara två ingångar dit jag skickar signalen från DAC 1 till ”A” och rullbandaren till ingång ”B” (som Bandare). Utgångskabeln från växlaren går till förstegets ”CD1”.  Försteget har även en väljare för ”CD2” och en för ”phono/riaa” och där ändras inget. Jag klarar mig utan klisterlappar.

source-selector-xlr-3-poles-2-to-1-ptfe-

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan känna igen mig lite i problematiken.... När jag bytte från ARC Ref5 till Ref6 så försvann 2 st balanserade ingångar (4 istf 6).

Tur för mig att mitt riaa har 3 ingångar, vilket gör att t ex två skivspelare endast tar upp en st ingång i försteget.

Det kan bli värre om alla bandare skall kopplas in samtidigt:sunglasses:

 

Bra o veta att det finns lösningar på sådant i framtiden också:thumbsup:

 

Gratulerar till en smidig lösning @Bebop

Link to comment
Share on other sites

Jag citerar @MatsT från hans tråd: Ibland: "Ibland måste man ta ledigt från HiFi-pyssel. :sunglasses:"

 

Det är nu andra sommaren utan båt. Vår son kom med ett förslag: "Vi köper en ihop och delar 50/50". Sagt och gjort. Han hämtade mig igår 05.00 och for till Stockholm. Vid midnatt var vi hemma igen. Nu blir det andra prioriteringar ett tag...

 

 

DSC_0505~2.JPG

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Det är nu andra sommaren utan båt. Vår son kom med ett förslag: "Vi köper en ihop och delar 50/50". Sagt och gjort. Han hämtade mig igår 05.00 och for till Stockholm. Vid midnatt var vi hemma igen. Nu blir det andra prioriteringar ett tag...

Jag hade kusinen, Flipper 670DC, ett par somrar. Så härlig båt och är säker på att detta blir bra för er!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...