Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop
 Share

Recommended Posts

13 minutes ago, AlfaGTV said:

det handlar om att nålarmen och framför allt spolarmaturen

Ja!

Att få både komplians, dämpning och magnetfält helt ortogonalt och symmetriskt under gång är en utmaning i sig, med nåltryck och skatingkrafter verkande.

Men om jag vore pickuptillverkare så skulle jag prioritera det framför att montera generatorn geometriskt perfekt i förhållande till huset.

Så om man är ute efter perfekt montering ska man inte använda mallar för fininställning, och inte heller ögonmått. Man behöver titta på utsignalen.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calle_jr said:

Man behöver titta på utsignalen.

Eller lyssna på den. Med lite träning fungerar det förvånansvärt bra.

 

Jag har en lite speciell inställning till antiskating och har stärkts ytterligare i min övertygelse att den försämrar ljudet så länge den inte behövs för att förhindra att nålen kanar upp på ena sidan av spåret. Jag har precis bytt tonarm för en av mina PU'er som hade problem med att spåra vissa skivor och har använt antiskating för att mildra problemet. Med tonarmen som jag bytt till är spårningsproblemen som bortblåsta och jag behöver ingen antiskating. Det låter i mina öron mycket renare och mer oansträngt utan konstanta sidokrafter på nålen. OBS! Kontroversiell åsikt.

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, MatsT said:

OBS! Kontroversiell åsikt.

Soundsmith har starka meningar om detta. Han förkastar testskivor för antiskating helt. Han hänvisar till en Frank Schröder som han kallar ”reversed engineering”, att kraften skall fördelas lika mellan höger och vänster, vilket stämmer mest över en skivsida. Det är väl lite vad är inne på @MatsT? Här en länk https://www.sound-smith.com/faq/how-do-i-adjust-anti-skating-my-cartridge

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Han hänvisar till en Frank Schröder som han kallar ”reversed engineering”, att kraften skall fördelas lika mellan höger och vänster, vilket stämmer mest över en skivsida. Det är väl lite vad är inne på @MatsT?

Det är lite av vad jag är inne på och just att nålen ska vara så obelastad som möjligt i sidled är det som ger bäst ljud (enligt mig).

"With medium or high compliance cartridges (NOT with most moving coil design) - LOOK at the position of the cantilever when it is up in the air, and when it is on the record, both at the beginning, and at the end."

 

Mina lyssningsprov har i stort sett gjorts med relativ styva MC-PU'er och då tycker jag att det fungerar att helt enkelt strunta i antiskating. Oftast ger det mer att verkligen se till att skivspelaren är helt i våg, minsta lilla avvikelse märks. När jag använder antiskating försöker jag att använda så lite som möjligt.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Man behöver titta på utsignalen.

 

4 hours ago, MatsT said:

Eller lyssna på den. Med lite träning fungerar det förvånansvärt bra.

 

Ja precis. Något måste man mäta med och öronen kan funka bra. 

 

4 hours ago, MatsT said:

Jag har en lite speciell inställning till antiskating och har stärkts ytterligare i min övertygelse att den försämrar ljudet så länge den inte behövs för att förhindra att nålen kanar upp på ena sidan av spåret. . OBS! Kontroversiell åsikt.

 

Jag har hört om den uppfattningen. Jag har testat hemma då jag hade EMT-ti. På testspår märker man en skillnad om man justerar antiskating så den inte spårar ur. På musik var det svårare att höra skillnad tyckte jag dock. Så jag kan vara lite öppen för denna kontroversiella åsikt faktiskt. Det kanske skall användas "lagom" mycket... :rollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

 

En pickup är en hastighetstransducer, dvs den påverkas mest under gång av dämpningen i motorn. Så, dynamiskt är det nog inga problem att skippa antiskating.

Men om hela motorn sitter snett under gång pga skatingkraft så flyttas ju "neutrallagret", alltså jämviktsläget för nålarmens rörelse blir skevt.

Även nålslipningen blir ju sned i spåret om man inte kompenserar.

Det rör sig om några graders vinkeländring, men för styvare pickuper är det såklart mindre.

 

Jag har också ibland fått bäst resultat med att skippa antiskating, men inte alltid och det är inte helt logiskt.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Den korta sammanfattningen måste bli att det finns inga fysiska skäl till att det kan låta så bra om vinyl som det faktiskt gör, även med hyfsade inställningar! :D

 

Ja det är konstigt. Men det är så det är. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Jag gissar som sagt att det inte är tidsskillnaden mellan kanalerna vid återgivning som gör att man upplever rätt eller fel, men jag håller absolut med om att vi är superkänsliga för transienters tidsskillnader. Även sådana som är nere på microsekundnivåer eller ännu mindre skillnader.

Jag är snarare benägen att tror att det handlar om att nålarmen och framför allt spolarmaturen får ett avvikande mönster mellan kanalerna. Oavsett bör det finnas ett idealt läge för en pickup och det kommer garanterat låta bättre ju närmre detta man kommer! :) Men jag är också tillräckligt luttrad för att inse att diamantmontage även på dyra pickuper ofta lämnar mycket att önska...

 

I München fick vi en demo av DS audios nya "skivpuck" som hjälper till att centrera skivan på tallriken.  Den mycket sympatiska konstruktören visade oss att skivan var off center med 0,135 mm, efter justering var det 0,006 mm. Det var ingen i rummet som INTE hörde skillnaden. Bättre fokus på alla instrument samt röster, bättre djup och bättre samt tydligare anslag. Logiskt och fascinerande. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag har också ibland fått bäst resultat med att skippa antiskating, men inte alltid och det är inte helt logiskt.

På Simon Yorke hänger det en vikt i en ”sytråd. Vikten kan skjutas upp och ner längs en pinne. På min SME M2, flyttar tråden som vikten hänger i. På SME 309 belastar man en fjäder. Intrycket jag får, möjligen med undantag av SME 309, att det är rätt grova och oprecisa inställningar så gissar att det räcker att gaffla in det rätt grovt. Jag har också gjort som @Apexorca och inte hört någon direkt skillnad mellan olika lägen. Då är det ju ojämt slitage som är mest intressant och det borde väl en test-skiva klara av att detektera genom jämn belastningen mellan spåren, eller?
 

5E866A82-281D-4D49-B73C-E51524BC1462.jpeg
 

3518AD09-A008-489E-9120-F1861D209EE0.jpeg
 

379FD7AC-172E-4C5B-B8A6-06E294B32558.jpeg

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bebop said:

På Simon Yorke hänger det en vikt i en ”sytråd. Vikten kan skjutas upp och ner längs en pinne. På min SME M2, flyttar tråden som vikten hänger i. På SME 309 belastar man en fjäder. Intrycket jag får, möjligen med undantag av SME 309, att det är rätt grova och oprecisa inställningar så gissar att det räcker att gaffla in det rätt grovt. Jag har också gjort som @Apexorca och inte hört någon direkt skillnad mellan olika lägen. Då är det ju ojämt slitage som är mest intressant och det borde väl en test-skiva klara av att detektera genom jämn belastningen mellan spåren, eller?
 

 

Jag skulle aldrig rekommendera att inte ställa in anti-skating korrekt. Vi har fått in en Lyra Atlas som var så felinställd att den blev defekt. 

 

Men testskivor är ofta inte bra, för de har en för kraftig modulation. Hifi-news sista spår t ex har inget med musik att göra, även spår 3 är för mycket. Bättre är det att lyssna på musik. En centrerad röst som är inspelad live är bäst. Helmut Brinkmann rekommenderar Harry Belafontes kända live från Carnegie hall. Lyssna åt vilket håll siblianterna i rösten sticker. Den sidan har för lite kraft mot spåret.  Jag brukar lyssna på om inspelningsrummet är symmetrisk, eller om det skevar. Man hör i regel när balans uppnås. Ljudet upplevs friare.

 

På SME 309 behövs i regel mindre anti-skating än nåltryck, vilket är den vanliga rekommendationen. Särskilt med en vass slipning och när man fått till alla inställningar korrekt och friktionen är minimal. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Daniel said:

Lyssna åt vilket håll siblianterna i rösten sticker. Den sidan har för lite kraft mot spåret.  Jag brukar lyssna på om inspelningsrummet är symmetrisk, eller om det skevar. Man hör i regel när balans uppnås. Ljudet upplevs friare.

Jag känner igen fenomenet och även mittintrycket ger indikation åt hur det är ställt. Sibilanter åt höger indikerar att mer antiskating kan behövas. Det är tämligen olika hur mycket antiskating som behövs utmed skivytan och det är mer kritiskt närmare skivcentrum. Är nålen i fel vinkel på något sätt gör det minst lika stor skillnad som antiskating. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

I München fick vi en demo av DS audios nya "skivpuck" som hjälper till att centrera skivan på tallriken.  Den mycket sympatiska konstruktören visade oss att skivan var off center med 0,135 mm, efter justering var det 0,006 mm. Det var ingen i rummet som INTE hörde skillnaden. Bättre fokus på alla instrument samt röster, bättre djup och bättre samt tydligare anslag. Logiskt och fascinerande. 


Ja verkligen. När man gjort alla inställningar bra… så sätter man på en vinyl som är ocentrerad och vobblig så nålen åker berg och dalbana. Då blir ju inställningarna olika hela tiden. 
platta väl centrerade skivor är så klart bra. Lätt att förstå.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

var off center med 0,135 mm, efter justering var det 0,006 mm

Jag tror jag vågar erkänna att jag ALDRIG skulle kunna detektera den skillnaden blint. :blush:

Link to comment
Share on other sites

 

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag tror jag vågar erkänna att jag ALDRIG skulle kunna detektera den skillnaden blint. :blush:


jag vågar nästan svära på att du hade det. Även om skillnaderna inte var enorma, så var de tydliga. Enkelt att höra helt enkelt. 😀

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Soundsmith har starka meningar om detta. Han förkastar testskivor för antiskating helt. Han hänvisar till en Frank Schröder som han kallar ”reversed engineering”, att kraften skall fördelas lika mellan höger och vänster, vilket stämmer mest över en skivsida. Det är väl lite vad är inne på @MatsT? Här en länk https://www.sound-smith.com/faq/how-do-i-adjust-anti-skating-my-cartridge

Jag har provat den metod som Peter förespråkar men tycker det är rätt svårt. Man har i bästa fall typ två sekunder på sig att avgöra innan nålen hittar spåret. Eller så gör jag fel. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, fredrik said:

Jag har provat den metod som Peter förespråkar men tycker det är rätt svårt. Man har i bästa fall typ två sekunder på sig att avgöra innan nålen hittar spåret. Eller så gör jag fel. 


Ibland hittar man dubbelalbum som har lämnat sida 4 ograverad. 😀 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Daniel said:

Ibland hittar man dubbelalbum som har lämnat sida 4 ograverad.

Tänkte inte på det… jag har några stycken. Just nu kommer jag ihåg denna:

 

image.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Även om skillnaderna inte var enorma

Jag ägnade en stund åt att räkna på hastighetsavvikelserna! :) Ni får gärna rätta mig här, min uppfattning baserat på de siffror som @Danielnämnde, 0.156mm ocentrering, borde erbjuda en avvikelse på +/- 0.11% i hastighet. 

I kombination med de avvikelser de allra flesta drivverk lider av så får jag erkänna att jag faktiskt skulle detektera den avvikelsen...

 

Link to comment
Share on other sites

Nu är mina ”s” lösta. Trots allt pillande fram och tillbaka tycker jag inte det blev perfekt. Jag tog en skivback och åkte till min kompis Nisse som har en SME 15 med deras SME V-arm. Han spelar också med Windfeld men förstärkeri hela vägen från Audio Research.

 

De skivor jag plockat ut lät lika illa hos honom vad gäller ”s”. Jag fick också en skarp tillsägelse om att jag var överkänslig. Nu har jag spelat fler album och ”s” sitter som en smäck på flera av dem. Jag spelar normalt mest instrumentalmusik med jazz och klassiskt. Så mycket pop och rock snurrar inte på min tallrik. Det har det gjort nu. Uppenbarligen är det så att det finns många dåliga inspelningar/mastringar/graveringar med orena ”s”. Som väl är finns det ännu fler bra. 
 

Jag får leva med att jag är överkänslig mot orena ”s”. Jag har också en känsla av att problemet är mindre på digitala produktioner. Å andra sida… vem behöver sång när det finns så mycket bra instrumentalmusik… :26:

Link to comment
Share on other sites

Ja, essiga inspelningar är ett gissel och borde hanteras bättre. Hellre något sänkt amplitud vid graveringen än att försöka maximera på bekostnad av överstyrda S.

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Bebop said:

Nu är mina ”s” lösta. Trots allt pillande fram och tillbaka tycker jag inte det blev perfekt. Jag tog en skivback och åkte till min kompis Nisse som har en SME 15 med deras SME V-arm. Han spelar också med Windfeld men förstärkeri hela vägen från Audio Research.

 

De skivor jag plockat ut lät lika illa hos honom vad gäller ”s”. Jag fick också en skarp tillsägelse om att jag var överkänslig. Nu har jag spelat fler album och ”s” sitter som en smäck på flera av dem. Jag spelar normalt mest instrumentalmusik med jazz och klassiskt. Så mycket pop och rock snurrar inte på min tallrik. Det har det gjort nu. Uppenbarligen är det så att det finns många dåliga inspelningar/mastringar/graveringar med orena ”s”. Som väl är finns det ännu fler bra. 
 

Jag får leva med att jag är överkänslig mot orena ”s”. Jag har också en känsla av att problemet är mindre på digitala produktioner. Å andra sida… vem behöver sång när det finns så mycket bra instrumentalmusik… :26:

 

Har du några exempel på "s"-iga  inspelningar. Jag är också extremt känslig mot detta, och jag gillar också energi i toppen, så jag vill inte dämpa bort det genom sunkiga kablar och dålig högtalarplacering. Min erfarenhet är dock att det ofta går att lösa, distortion i höga frekvenser kan vara allt från strömkabelrelaterat till rumsreflexer och vibrationer in i apparaterna, så ofta är det svårt att hitta orsaken. Och ibland är det hopplösa inspelningar. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Daniel said:

Jag är också extremt känslig mot detta

Samma här, men jag har nog alltid sökt komponenter som inte accentuerar sibilanter och mitt system är voice'at därefter. Det betyder inte att det låter avrullat, men Daniels anläggning är otvivelaktigt "öppnare". 
Därav min tvivlande smiley tidigare, jag anser att vinyl i de allra flesta fall inte är behäftad med dessa egenskaper, inte ens pop & rock från 80-talet?

Link to comment
Share on other sites

En del inspelningar har redan dämpat en del S medan andra är mer uttalade och skriker ut dem. Avrullade S låter mer som ett mer generellt problem med diskantåtergivning.

Det som är värst är S som kommer snett i ljudbilden. Sånt handlar mest om pickupinställningar vad jag själv märkt. Fräsande S är inte lika störande men brukar inte gå att lösa tillfredsställande. Kan vara inspelningen.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jag har plockat ut några som jag låter väldigt illa (oavsett skivspelare och pickup). De skivor jag plockat fram nu mer random så bra. Jag kommer säkert att dyka på under resans gång. Ortofons replicantslipning är väldigt avslöjande. Det innebär inte att den låter analytiskt men dåliga ”s” låter värre än på t ex Koetsu.

 

Denna ”dansbandscountry” med Alison Kraus är en mycket fin upptagning,mäven om musiken är lite väl ”inlandad”. Men det kompenseras av att det är så välgjort. Det låter rent och klart som en fjällbäck med rena ”s” men par ett spår ballar det ur. Ett i slutet och ett mitt i. 

 

32F9F7EC-876C-4E1A-9E13-D246DF2918BF.jpeg

Denna Cat Stevens-platta har varit ett missfoster i gamla pressningar jag har haft. På denna Analalog Production-utgåva är det hyggligt men lite ojämnt vad s-en anbelangar.

643A637E-5A8C-4F88-B318-CFCF007CF22C.jpeg

På denna är det i huvudsak bra t o m mycket bra, men på några spår låter s-en både ansträngda och orena. Jag tolkar det som ett dåligt mastringsjobb eller pressning.

04277C37-0199-466C-9CD9-98A52A22AC5F.jpeg
 

Värst av alla är denna som jag köpt 3 gånger under årens lopp för att få en bra pressning. Senast denna Classic-utgåva. Det låter för djävligt och har gjort så med både Benz Ruby, Lyra Kleos, Koetsu Rosewood och Winfeld och i olika verk och armar. Jag har svårt att ta till mig musiken pga sibilanterna. In i det sista hoppades jag att skulle bli bättre med SME’n men icke.

 

B97EBAC2-B754-43AF-B092-D0FACBF6183B.jpeg
 

I nästan samma strykklass är denna Eleanor McEvoy som en gång rekommenderades av HiFi + för både ljud och musik. Det är rätt så stillsam folk-betonad musik och då skär det nästan än mer. Lite mer än halva albumet har väldigt betonade sibilanter medan resten är ok men inte bra.

 

33AD85BF-35A6-4A90-AD84-CA7833DC7A63.jpeg

 

Jag har också spelat t ex Rickie Lee Jones, Bob Dylan, Johnny Hiatt, Lynard Skynard, Emmylou Harris, Ella, Sarah Vaughan, Flora Purim under helgen. Det låter helt makalöst bra med rena klingade röster och trianglar och cymbaler utan något som helst att anmärka på. Jag tillskriver problemet pressningarna eller något annat i produktionskedjan plus att jag reagerar på det. Det blev heller inget annat resultat hos min kompis annat än att han inte tycke det var så ”farligt”.

Edited by Bebop
Meningsbyggnad
Link to comment
Share on other sites

Understod. :-) Jag får prova någon vid tillfälle. Har inte just den Eleanor McEvoy, men andra, får se hur de uppför sig. 

 

Kul att det låter bra i övrigt!  

Link to comment
Share on other sites

Jag måste nog hålla med om att Peter Gabriel - So har en del tillfällen då sibilans slår igenom. Jag har en Västtysk press som står som reissue på Discogs.com, vilket jag tror är fel. Men jag har även den svindyra Classic Records som i jämförelse ter sig lite vän och tillbakadragen. På den digitala sidan har jag tre utgåvor, bl.a. en 24/44.1 från Bowers & Wilkins Society of Sound.

 

Oavsett version är det nog inget jag reagerar över, även om det finns några tillfällen då man "duckar" lite. Men jag kanske helt enkelt har en högre toleransnivå, eller vana av dessa ljud (i förhållande till övrig musikdiet då).

 

Den som låter bäst är 45rpm Maxisingeln på Sledgehammer! :) 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-23 at 18:30, Bebop said:

Jag har också en känsla av att problemet är mindre på digitala produktioner.

Uppkomsten är väl kombinationen sångare, mikrofon och hur de är uppställda.

Men att rensa bort sibilanter i en analog mastring är ganska jobbigt om man inte ska sabba hela mastern.

För digital mastring finns det supersmarta verktyg som letar upp enbart sibilanterna för en specifik röst och sänker nivån för dem.

 

 

On 2022-05-24 at 18:00, AlfaGTV said:

Den som låter bäst är 45rpm Maxisingeln på Sledgehammer! :) 

Håller med, och det kan ju indikera något eller hur?

Starka och högfrekventa blandtoner kan vara en begränsning vid gravering av fullängds-LP.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...