Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, octavia rs said:

mer om resultatet

Och det jag inte vet, som jag skrev. Men det skulle förvåna mig. Jag har svårt att se vad det är som skall dämpas utöver den kraftfulla dämpningen som skivspelaren står för plus den resonans- och rörelsedämpning som blir med 2x18 mm limfog av ek med en 7 mm plywood mellan eklimfogen. Då är det värre med rena stenskivor. De resonerar nästan som metall.

 

Jag har sedan tidigare dubbellimmad 18 mm plywood i reserv efter koncept från @calle_jrsom fungerar utmärkt. Även mdf-hyllan jag har fungerar men den är för liten och bågnar av tyngden.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag har svårt att se vad det är som skall dämpas utöver den kraftfulla dämpningen som skivspelaren står för plus den resonans- och rörelsedämpning som blir med 2x18 mm limfog av ek med en 7 mm plywood mellan eklimfogen.

 

Jag var mest intresserad av själva konceptet eftersom jag vet att @calle_jr har samma typ av hyllplan men om jag inte missminner mig så har han väl dem på viktanpassade Sylodyn kuddar och du kommer ha spikes underifrån in i skivan de är ju två rätt olika sätta att göra upplaget och om då olika sätt att sammanfoga skivorna kan påverka slut resultatet.

 

Jag vet inte vad som är rätt eller fel i detta fall tycker det är intressant hur olika tankar går och sätt att lösa det inte peka finger om att nått sätt är bättre än nått annat :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Undre skivtallriken, lager och spindel är placerad på en egen "våning" eller platta som består av masiv metall som känns tyngre och massivare än aluminium. Denna i sin tur är fäst i tre kromglänsande fasta och resonansdämpande småtorn som sedan är fästa i chassit undertill. Motorn, till vänster har en ganska styv flytande upphängning fri från direktkontakt med chassit. Skåran på motorns nedre ovansida är avsedd för en droppe medföljande olja en gång per år. Remmen rekommenderas att byta vartannat år för att inte vulka eller bli slapp. Den övre skivtallriken väger 5,7 kg och läggs över spindeln på bilden. Det mesta av vikten sitter i ytterkanten.

 

DSC_6815.JPG

 

Ovan syns ett av de tre "tornen" som mellanplanet är fäst vid och nästa bild ytterligare ett.

 

Snett framifrån.jpg

 

Chassit i sin tur är avkopplat med fyra stycken fötter som kan ställas i höjd. På bilden syns tre av dem. Det hade varit enklare med tre men det finns ännu ingen regel att allt måste vara enkelt. Jag får väl börja med att först få mitt nya hyllplan i våg så snart det blir klart innan jag börjar skruva på dessa.

 

Fötter.jpg

 

Slutligen PSU'n som är en microprocessorstyrd enhet som kan ställas +/- i steg om 0,01% eller om det är totalt av vald hastighet. Det känns inte prioriterat just nu och fippla med det. Även den har ställbara fötter av samma typ, modell mindre, som de som sitter på chassit. När man startar trycker man på önskad hastighet och sedan tar det 20-25 sekunder innan hastigheten låsts. Då tänds "lock"-dioden. Det är ungefär vad det tar att damma av skivan och rengöra nålen innan spelning.

 

Skivpucken skruvas på men det går snabbt. Det är bara dra igång den som man sätter snurr på ett kokt ägg så går den ner i rätt läge. Mycket elegant faktiskt.

 

PSU.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, octavia rs said:

om jag inte missminner mig så har han väl dem på viktanpassade Sylodyn kuddar

@calle_jr får själv svara på det. Jag minns inte. Jag hade mina hyllplan på motsvarande rack Calle har lagda på Soundcare superspikes i hörnen på ett litet etage i hörnen.

Soundcare Superspikes - Spike 2 (Self Adhesive)

 

Däremot hade jag kräkgröna Sylodyn i hörnen till min stenskiva i exakta mått efter Calles riktilinjer. De var mycket effektiva men det räckte inte. Jag blev tillsagd att åka till Biltema och köpa en bitumenmatta och limma på undersidan. Först då blev det bra. Jag tycker det är knepigt det här med vad som är optimalt. Någonstans skall det  ju vara optimalt det man hör och det handlar både om störningars amplitud och frekvens och hur olika enheter, från golv och uppåt interagerar med varandra. Något är naturligtvis mer viktigt än annat. Jag har fullt förtroende för att mitt rack har en bra konstruktion att döma av vad jag läst om dem. Det finns en tanke bakom som verkar trovärdig. Jag är försiktig med att lägga till egna teorier utan att först stämma av med sådana som t ex Calle när det gäller mekanik. Om han säger OK och det låter bra så stannar jag där. Om sedan våra elkillar också gör tummen upp och jag gillar det jag hör så är jag nöjd.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, octavia rs said:

Jag var mest intresserad av själva konceptet

Ja, du har helt rätt förutom att Sylodynen är inte viktanpassad (vilket den normalt är) utan den är anpassad för "skivspelarmiljö". Jag har valt en variant som är betydligt styvare än vad Getzner rekommenderar ur avisoleringssynpunkt.

 

Omöjligt att säga vilken typ av lim som är rätt. Det beror på skivspelare och tonarm.

Det finns ett lim som heter DG-A2 från Swedac som är bra, men jag tycker i första hand man ska välja ett lim som är bra mekaniskt och klarar fuktrörelser (dvs trälim).

För ännu tyngre komponenter, tex högtalare, så har jag använt en viskoelastisk folie som mellanskikt i stället för ply.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Ja, du har helt rätt förutom att Sylodynen är inte viktanpassad (vilket den normalt är) utan den är anpassad för "skivspelarmiljö".

 

Ja det kommer jag ju ihåg nu när du skriver det (anpassad var ju rätt om inget annat :) ) inte så längesedan jag plöjde igenom din tråd om ditt rack men nog förträngt en del av det redan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bebop said:

Jag har svårt att se vad det är som skall dämpas utöver den kraftfulla dämpningen som skivspelaren står för plus den resonans- och rörelsedämpning som blir med 2x18 mm limfog av ek med en 7 mm plywood mellan eklimfogen

Ja, när frågan blir vad som är bra nog så hamnar den ju bara hos en själv.

Om man har ett specialintresse så har man ett annat synsätt.

 

För att illustrera kan man jämföra med tex elektronmikroskop. Det är också ett precisionsinstrument där avläsningen måste ske ostört. De konstrueraras med inbyggd mekanik för att avisolera vibrationer, och det fungerar utmärkt för högfrekventa störningar. Men inte under 50Hz.

 

Här är en bild tagen med ett mikroskop som ställts upp på ett konventionellt och funktionellt rack;

 

IMG_0386.JPG

 

 

Här är en bild tagen av samma mikroskop med samma objekt men som ställts upp på ett superanpassat rack;

 

IMG_0387.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Om man har ett specialintresse så har man ett annat synsätt.

Jo, och det gäller inom vitt skilda områden. Mina huvudkompetenser ligger inom andra områden och det finns en hel del jag kan förundras över hur både enskilda, familjer och företag slarvar, missköter eller struntar i för mig rudimentära områden för högre livskvalité, ekonomi och lönsamhet både kort och långsiktigt. Vad detta är törs jag inte gå in på här med risk för att det tar ”hus i helvete”.

 

Men det är så det är. Livet är fullt av kompromisser och vi gör våra val utifrån personlighet, intresse och kunskap. Det är också det som skapar dynamik och mångfald i våra liv.

Link to comment
Share on other sites

Ännu en dag av testspelning av skivor jag känner till väl. Med rätt VTA har det blivit mycket bättre men jag tycker det har varit för mycket "sch" istället för rena "s". Tillbaka till labbmood igen...

 

Jag körde en gång till med AcousTechs Protractor (Löfgrens geometri) och jag ser inga fel.

 

DSC_0461~2.JPG

 

Jag testar då med SME's egen protractor och där framgår klart att det är fel. Följer istället deras mall och justerar så att det ser ut som på den högra bilden genom flytta tonarmsbasen fram och tillbaka.

 

DSC_0462~2.JPG

 

Ännu en seger bärgad. Rena "s" och faktiskt lite renare balans. Inte så konstigt om nålen inte legat rätt i sida (90 grader mot spårväggen). Då bör det ju bli tidsfel mellan avläsningen mellan  vänster och höger kanal, eller?

 

Nu har det blivit riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

tidsfel mellan avläsningen mellan  vänster och höger kanal, eller?

Jag inbillar mig att den lilla tidsskillnaden är försumbar? Om radien på diamanten är 70micrometer så utgår jag ifrån att det är radien vid kontaktytan. Utnivån mäts ju vid 3.54cm eller 5cm/sekund så jag utgår från att det är nån form av närmevärde för diamantens framfart i spåret. Jag tänker att en 10° felaktig diamantspets innebär 1/36 av 0.07mm vilket till sist och syvende handla om i runda slängar att vänster kanal återges knappt 0.002mm före eller efter höger... Jag kan inte tänka mig att det översatt i tid innebär att det är detekterbart.

 

Edit: Jag påstår inte alls att rätt inställningar är oväsentliga, det kunde tolkas så! :) 

Jag tror bara inte att det är eventuella tidsskillnader som innebär "mindre än optimalt ljud"-

Jag har en Dynavector XX-2 MkII där diamanten är snett monterad, men jag kan inte säga att jag ljudmässigt uppfattar nåt galet med den? Den justeras in som om diamanten vore rak, alltså med rätt vinklar på nålrör och förhoppningsvis spolar, magneter och liknande.

Jag funderade i banorna ovan, och tippar att det gör större effekt att ha rätt rörelseomfång, vinklar och position.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, AlfaGTV said:

Jag kan inte tänka mig att det översatt i tid innebär att det är detekterbart.

Nej, det är små tal... men vad är det då som ger orena "s"? Uppenbarligen kan de påverkas. Vertikal vinkel ändar jag ju inte med SME's verktyg, endast den horisontella. Det nämns rätt så samstämmigt att de "extrema" slipningarna Line Contact, Fine Line, Gyger, Replicant, Shibata och Van den Hul är besvärliga att få till både horisontellt och vertikalt. I senaste Stereophile finns en artikel om detta. Där sägs också : Many just don't want the hassles involved in correctly setting up an extreme-profile stylus because when it's done wrong, it really sounds wrong.

 

En sfärisk nål ligger ju alltid "rätt" i spåret. Vinkelfelet blir ju då mer relaterat till tonarmsröret vilket i och för sig kan påverka också, antar jag. Vad än det är som orsakat orenheten så har jag kommit på rätt sida välljudet nu. Det finns säkert mer att göra. Jag skall arbeta lite mer med azimuten, tänkte jag, och försöka säkerställa att den är så nära optimalt jag kan komma. 

 

En och en stor anledning till att pickuper med dessa slipningar är dyra är just slipningarna. Det vore ju idioti att investera i dessa klenoder och sedan ta lite för lätt på inställningarna. Jag vill ju få ut hela potentialen. Jag har fått slita även med min Simon Yorke varje gång jag bytt pickup men Koetsun och tidigare Benz, är inte så krävande som Ortofon Windfeld. Det är nog den pickup jag har lagt ner mest tid på och både Ortofon och erfarenheter på nätet vittnar om detta och anledningen sägs också vara den extrema Replicant-slipningen. Samtidigt låter det magiskt när man får till det. Lyra Kleos var också trickig och där är det inte bara nålslipningen som utmanar.

Link to comment
Share on other sites

Orena S beror ibland på lågt nåltryck eller dålig pressning.

 

Men det är ju också viktigt med vinklarna. Dock har jag inte märkt så mycket på S utan snarare på kanalbalans och diskantbortfall ifall vinklarna är fel.

 

Kolla om skivan är i våg på tallriken också. Det har hänt att skivpucken trycker mot skivan så den lyfter lite lite i ytterkanten.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

vänster kanal återges knappt 0.002mm före eller efter höger... Jag kan inte tänka mig att det översatt i tid innebär att det är detekterbart.

En våglängd för 1kHz upptar mellan 0.2 och 0.5mm längd i ett LP-spår, så felet blir litet.

 

7 hours ago, conan said:

Orena S beror ibland på lågt nåltryck eller dålig pressning.

 

Men det är ju också viktigt med vinklarna. Dock har jag inte märkt så mycket på S utan snarare på kanalbalans och diskantbortfall ifall vinklarna är fel.

Nåltryck och VTA påverkar varandra och de påverkar SRA. Som @Bebop beskriver är slipningen här ganska känslig för SRA-avvikelse. Så man kan prova justera dessa båda i små steg. Typiskt symtom för sibilanter.

 

Om man trixar med det så påverkar man potentiellt även frekvensgången som @conan är inne på. Egentligen är det den modulerade vågformen som kan bli stukad framåt eller bakåt. Men om SRA är rätt så är även VTA rätt om inte nåltrycket är helt fel.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

En våglängd för 1kHz upptar mellan 0.2 och 0.5mm längd i ett LP-spår, så felet blir litet.

Kan man översätta detta med tidsfel i den digitala domänen? Jitter handlar väl också om små tal...:39:

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-19 at 23:06, conan said:

Orena S beror ibland på lågt nåltryck eller dålig pressning.

 

Jag brukar inte experimentera med nåltrycket. Jag följer tillverkarens rekommendation. De har väl någon form av test bakom sig för att sätta ett värde som inte äventyra resultatet, tänker jag.

 

Dåliga pressningar är det största problemet och att veta om det är just pressningen. Jag har några album som jag brukar använda. Jag spelade bl a denna:

 

20220520_082746.jpg

 

En del spår har klara och rena "s" som en fjällbäck och andra tjocka "s" som en fet Havanna. Man får akta sig för att inte dra fel slutsatser.

 

Ett annat album som jag har olika pressnjngar av är detta klassiska Cat Stevens-album:

 

20220520_082906.jpg

 

Det är stor skillnad mellan äldre utgåvor och t ex Analogue Productions utgåva till den senares fördel. Om "S" låter rent här känns det som jag är hemma. En annan utmaning och den knepigaste jag kan komma på är Peter Gabriels "So". Mitt gamla original har jag gjort mig av med. Den var hemsk. Om det berodde på slitage eller grundpressningen vet jag inte. Min Classic-utgåva låter dock OK även om det inte är helt rent. Frågan är lite hur rent originalbandet är? Man kan ju alltid jämföra med Qobuz som en källa. Låter "S" lika där så är man nog ganska nära.

 

20220520_084405.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-19 at 20:10, AlfaGTV said:

Jag inbillar mig att den lilla tidsskillnaden är försumbar?

 

Var inte så säker på det. Försumbara tidsskillnader för öronen är ingen barnlek. 

 

Jag breder ut mig lite.

En sak som jag kommit underfund med under åren är just att när man gissar på vad som våra öron och hjärna kan uppleva så är det betydligt mer det som "man" tekniskt kommer fram till är möjligt. Min slutsats är att det hänger ihop med något som man inom psykologin kallar "gestaltlagarna"  tex att se helheter och inlärda samband.  

Hjärnan hjälper till att tolka in detaljer som vi "tekniskt" inte kan uppleva med syn eller hörsel. Det blir ett slags bildbehandlingsprogram eller ljudbehandlingsprogram som av lite data erfarenhetsmässigt lägger till och tolkar till en upplevelse som gör att vi kan förstå det vi upplever.  

 

Så att om "den lilla tidsskillnaden är försumbar" så kan det vara så rent mätmässigt, men att den utnyttjas av hjärnan för att göra en viktig skillnad i upplevelsen. den kan förstoras i sammanhanget av olika andra data för att den har en betydelse för vår tolkning. 

 

Ett enklare exempel är hur vi lär oss se. Vi ser rätt visset, men hjärnan lär sig av erfareneheter att tolka det vi ser så vi får en bild som blir begriplig. Har ni någon gång tittat på något och inte förstått vad ni ser?  Tex i dåligt ljus. Med någon slags hjälp eller detalj i det hela inser ni vad ni ser och kan inte för ert liv förstå att ni inte såg det tidigare. Man kan inte backa OCH SLUTA SE DET MAN BÖRJAT SE. Alltså, med lite hjälp så leder man hjärnan rätt och sedan går det inte att se den man först inte såg. Det finns mängder av kluriga bilder som kan belysa detta.  Så är det med ljud också. 

Denna processor för bla ljud och bild som hjärnan tränas i hela livet gör att vi kan tolka saker rätt, som vi rent tekniskt inte kan skilja ut och tolka  utan en process/processor som behandlar de datat som kan vara för bristfälliga från start, men ändå tolkas efter erfarenhet och slutledning till något som blir korrekt.  Det är en slags slutledningsförmåga hjärnan tränas i omedvetet under livet och som gör att  resultatet i de flest fall blir korrekt.

 

Hörseln är trimmad att bla mäta skillnader i tid mellan ljud i höger och vänster öra. Dessa "fasfel" kan vi inte tolka när vi föds. Men det lär vi oss, iofs med olika förmåga och resultat, att tolka mer eller mindre korrekt.  Jag tror mig ofta kunna "känna" i hela kroppen när det stämmer eller inte stämmer i ett hifi-systrem., eller när man ändrar något så blir det en skillnad. Hjärnan registrerar, processar och ger en upplevelse. Inte en verbal förklaring på vad som hänt.  Vi känner om det är rätt eller fel, men kan inte förklara det. 

Visst kan vi garvade och vältränade HiFi/musik-entusiaster göra detta lite, men inte fullt ut. Jag känner och upplever mer än jag kan sätt ord på ii vår hobby. 

Detta gäller i högsta grad olika förändringar i hur puppan sitter. Det är lättare att skita i att förklara och bara känna vad som låter bäst än att förklara det. Problemet blir när man skall förklara det för en kompis i ord.  Antingen blir man väldigt enkel och beskriver det som bättre eller sämre. Eller som breder man ut sig i olika formuleringar för att fånga en förklaring som andra kan tolka som man tänkt. INTE LÄTT. S-ljud och sch-ljud mfl, är vi mycket bra på att höra fel i dessutom. Så om höger och vänster kanal kommer    fel i tid pga en "snedvriden " puppa i tex röster som normalt sitter mitten i ljudbilden så tror jag vi är extremt bra på att höra det. 

 

Att det med mycket små justeringar av puppan ofta går att höra vet jag. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bra @Apexorca.

Jag håller med att det är fascinerande små skillnader som örat kan detektera för vissa egenskaper i ett ljud.

Men...

 

7 hours ago, Apexorca said:

Så att om "den lilla tidsskillnaden är försumbar" så kan det vara så rent mätmässigt, men att den utnyttjas av hjärnan för att göra en viktig skillnad i upplevelsen.

Fattar inte vad du menar med "mätmässigt".

Här är det ju bara en bedömning av var vi trodde att gränsen kan gå. Det har inget med mätning att göra. Nånstans går väl gränsen för hur noga man behöver montera en pickup?

Jag skulle drista mig till att påstå att det finns en tillverkningsavvikelse i pickupen som överstiger vad som är möjligt att mäta. Detsamma gäller vinyl-LPn.

 

Jag tolkar ditt inlägg som att man inte ska underskatta förmågan för vad som går att höra. Det gjorde vi kanske, men det var bara som vi trodde, inte som vi mätte.

 

Jag tycker att man ska skilja mellan statiska och dynamiska skillnader, dvs de som inte beror av tid och det som gör det.

Jag tror fortfarande att en statisk kanalskillnad motsvarande 0.002mm är mycket svår att detektera med örat. Men om den hade flaxat +/-0.001mm så hade man hört det direkt.

Jag tycker också att de flesta statiska avvikelser är ganska förlåtande. Om de är små påverkar det inte upplevelsen.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calle_jr said:

Jag tolkar ditt inlägg som att man inte ska underskatta förmågan för vad som går att höra.

 

Ja.

 

 

 

 

8 hours ago, calle_jr said:

Fattar inte vad du menar med "mätmässigt".

Lite luddigt kanske.

Det är mer ett ovetenskapligt resonemang om fascinationen för hur exakt vi kan uppleva skillnader i ljud. Hur vi kan syfta med synen hur en puppa sitter hur och hur vi upplever skillnaderna i ljud när vi ändrar. Jag har testat att göra det bara genom att titta, syfta och lyssna. När vi sedan mätte genom ganska avancerade program, så hade jag hamnat nästan 100% rätt.  Så rätt att det var praktiskt onödigt/osäkert att försöka ställa det bättre. Det var på min EMT-ti pickup. 

 

Håller med om att skillnaderna i tid påverkar upplevelsen mycket. Det var ffa de jag tänkte på när jag skrev.

Jag har många gånger hört om att våra sinnen inte kan uppleva något i tex ljud eller synintryck pga att det inte har den fysiska förmågan till det. "Om vi räknar stavarna och tapparna i ögat så så kan men inte se ditt eller datt pga det ena eller det andra"  En slags preciserad strikt begränsning som om det skulle vara ett uppmätt data. Så klart finns det en gräns som du är inne på @calle_jr. Hjärnan kan dock omedvetet "killgissa" vad det är den hör eller ser och göra det begriplig, och med träning, medveten och omedveten, träffa rätt. Så vi har en bild- och ljud-analysator i hjärnan som ger oss upplevelser som vi upplever och känner igen. Lite som de nu fotot ett svart hål i vintergatans mitt med data från mängder av bilder som i sig är för dåliga har det processat detta till att ge en bild som troligen är riktig. Så funkar vår hjärna också. 

Det var så jag menade. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Apexorca said:

Hjärnan kan dock omedvetet "killgissa" vad det är den hör eller ser

Ja, men om det är en statisk egenskap (tex konstant avvikelse mellan kanaler) så tror jag mätning överträffar öronen i precision.

Hjärnan behöver en referens och den skapas så fort ljud eller bild blir rörligt. Dvs föregående ljud/bild blir referens till kommande ljud/bild.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calle_jr said:

Ja, men om det är en statisk egenskap (tex konstant avvikelse mellan kanaler) så tror jag mätning överträffar öronen i precision.

 

Ja det köper jag. Jag kan höra om det är mer i höger eller vänster kanal, eller går fortare eller långsammare konstant. Det stör lite men inte lika mycket som om det är tidsfel. Eller om farten svajar. 

 

7 hours ago, calle_jr said:

Hjärnan behöver en referens och den skapas så fort ljud eller bild blir rörligt. Dvs föregående ljud/bild blir referens till kommande ljud/bild.

 

Det är en bra förklaring. Jag vet inte hur mycket man adapteras till en lång ren ton, men med synen adapteras syncellerna rätt fort och man måste svepa med blicken för att se bra. Det kan säkert vara liknande med hörselcellerna. 

Det är nog därför jag inte lyssnar på melodifestivalen eftersom allt låter nästan likadant och till slut hör jag inget. Det märks redan efter några takter in i första låten. :think:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Det är nog därför jag inte lyssnar på melodifestivalen eftersom allt låter nästan likadant och till slut hör jag inget. Det märks redan efter några takter in i första låten. :think:

Jag väntar fortfarande på jazz i Mello men det låter som att det är vanligt förekommande 😬😁

 

(förlåt, kunde inte låta bli att ”sticka” tillbaka även om jag bara tittar/lyssnar för att göra det tillsammans med familjen)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Det stör lite

Det gör det alltid :smile:

Om man lyssnar på Brahms 3:e symfoni så är det alltid ett gäng som tycker den spelas för snabbt och ett gäng som tycker den spelas för sakta.

33rpm är referensen för varje version, men avvikelser här i ”våra kretsar” är piss i mississippi jämfört med skillnader i versioner.

Jag vill mena att det inte har någon som helst betydelse för upplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är nåt magiskt som händer när vinklarna stämmer och spelaren är i våg. Kanske krävs en extremt noggrann hantering av fas mellan höger och vänster kanal. Det är ju också viktigt med amplituden för att stereobilden ska bli rätt.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Det gör det alltid :smile:

Om man lyssnar på Brahms 3:e symfoni så är det alltid ett gäng som tycker den spelas för snabbt och ett gäng som tycker den spelas för sakta.

33rpm är referensen för varje version, men avvikelser här i ”våra kretsar” är piss i mississippi jämfört med skillnader i versioner.

Jag vill mena att det inte har någon som helst betydelse för upplevelsen.

 

Ja, men vänta lite nu. Är inte det helt olika saker.

Jag kanske är fel ute.

För mig är det helt olika saker om man tolkar ett verk långsamt eller fort. Det kan man tycka olika om och träta om.  Men om man spelar upp en inspelning fort eller långsamt är det en helt annan sak.  Jag har inte testat om jag har absolut gehör och förutsätter att jag inte har det, men får ändå lite problem med ffa tonhöjd om skivspelaren inte går i rätt fart. Det kan bli fel i öronen då tycker jag. Det var så jag hörde att mitt lager inte var i bra skick. 

Detta är säker individuellt så det är inte rätt eller fel men för mig är det en milsvid skillnad om tolkningen går fort eller långsamt eller om det spelas upp i 31 eller 35 rpm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

Är inte det helt olika saker.

Jo, det är helt olika saker. Men det var för att exemplifiera att musiken inte heller är absolut.

 

31 och 35rpm är att stretcha lite väl kanske.

Men det finns personer som blir oroliga om 2:a decimalen inte är 3. Det har ingen betydelse.

 

 

11 hours ago, conan said:

Kanske krävs en extremt noggrann hantering av fas mellan höger och vänster kanal. Det är ju också viktigt med amplituden för att stereobilden ska bli rätt.

Ja, en pickup är ju en slags hävarm så små förskjutningar ger stora utslag.

 

Signalens amplitud och fas för hö och vä kanal bestäms ju av nålens avläsning av mitt- och sidokanal i spåret.

Beroende på pickupens geometri kan det innebära att amplitud och fas inte går att kalibrera så att båda är lika för kanalerna.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Richlite Cascade är en ny intressant plywood som tillverkas av återvunnet papper och färgad harts under högt tryck.

 

Den finns i tjocklekar mellan 6 och 75mm och densiteten är ca 1200 kg/m3, alltså drygt dubbelt jämfört med vanlig ply. Böjdraghållfasthet ca 140 MPa. Jag hittar inget angivet om elasticitetsmodul, och jag vågar inte gissa.

 

IMG_0388.JPG

 

https://www.richlite.com/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-20 at 23:39, Apexorca said:

Så om höger och vänster kanal kommer    fel i tid pga en "snedvriden " puppa i tex röster som normalt sitter mitten i ljudbilden så tror jag vi är extremt bra på att höra det. 

Jag gissar som sagt att det inte är tidsskillnaden mellan kanalerna vid återgivning som gör att man upplever rätt eller fel, men jag håller absolut med om att vi är superkänsliga för transienters tidsskillnader. Även sådana som är nere på microsekundnivåer eller ännu mindre skillnader.

Jag är snarare benägen att tror att det handlar om att nålarmen och framför allt spolarmaturen får ett avvikande mönster mellan kanalerna. Oavsett bör det finnas ett idealt läge för en pickup och det kommer garanterat låta bättre ju närmre detta man kommer! :) Men jag är också tillräckligt luttrad för att inse att diamantmontage även på dyra pickuper ofta lämnar mycket att önska...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...