Jump to content

Från Bebops hifi-horisont

Bebop
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Apexorca said:

Bra där! Spot on! Jag uppfattar att de som snackar om naturligt oftast menar "klangfärg" eller liknande, men glömmer något av det som skiljer återgiven musik mest från livemusik och det är just det du skriver dynamik, transienter och jag lägger till storlek och kraft. 

När man kan spela starkt, men inte nödvändigtvis galet starkt, så att musiken får fysik som kan kännas igen från riktiga instrumen och hör att systemet spelar på "crusing speed"  trots detta så händer något med musikupplevelsen för mig. 

:thumbsup:

Vad jag egentligen menar med mitt lite hemsnickrade begrepp "crusing speed" är att det likt en v8 motor finns tillräckligt "under huven" att kunna göra "explosiva" accelerationer. Jag har alltid menat att kombinationen mellan kraften i förstärkeriet och högtalarens känslighet måste vara så att det finns tillräckligt headroom för kraftiga musikaliska uttryck i fråga om dynamik, kraft, explosivitet och transientförmåga. Normalt effektutnyttjande ligger kanske på 50% av förstärkarens förmåga för att i enskilda partier komma upp på 70-80%.

Jag förstår att om man är en vän av lågwattiga rörsteg så får man anpassa sitt högtalaraval till dessa som t.ex. Lindströms öppna bafflar som lät underbart på HEM i mina öron. Det finns tyvärr många olämpliga högtalarval där systemet "kippar efter andan" pga avsaknad av kraft. Låter bara tunt och andefattigt och utan glöd och energi. Lite som att lyssna på en liten transistorradio när man var liten. :grin:

Calm

Jag är oerhört nöjd med min Lumïn U1 Mini. Det låter bra, appen är suveränt bra med bra struktur, sorterings- och sökmöjligheter och dessutom snabb. Flexibla val för anslutningar och tar inte så stor plats. Streamingsdelen är den samma som i övriga modeller. Det som saknas mot dem är dacen, men den har jag separat. Tycker också den ser bra ut.

Nu släpps version två med det eggande namnet Lumïn U2 Mini. Beställning lagd. Jag tror inte att det kommer att låta så mycket annorlunda men jag vill ändå hänga med och växa i modellens utveckling. Det säkerställer också att jag får de senaste uppgraderingarna av framtida firmwares. När jag hittat något bra så brukar jag hålla mig kvar på samma bana. Hoppas få den inom ca en månad.

066F3F49-2267-4EFC-AE91-E99C63DD2474.jpeg

• 3 weeks later...

Det är sällan jag besöker min hifibutik numer men jag påverkas av alla "pryltokiga" Euphoniamedlemmar och därtill en del fåfänga. Jag la en beställning. Efter ett par veckor pinglade det till i mobilen

Screenshot_20220513-173000.png

25 minuter senare var jag på plats... 

Kia Niro Reptil Audio.jpg

Och nu har jag hittat hem igen. Det blir tidigast på söndag som jag får utrymme att "leka" lite så får vi se hur det går...

DSC_0450~2.JPG

1 hour ago, Bebop said:

Set är sällan jag besöker min hifibutik numer men jag påverkas av alla "pryltokiga" Euphoniamedlemmar och därtill en del fåfänga. Jag la en beställning.

Haha! Då är jag inte en av de som påverkat dig eftersom jag minimerar antalet apparater hela tiden eller om det var så jag tänkte göra, hmm?:winking:

Spännande med cliffhangers:handovermouth: Säkert ett genomtänkt köp som vi får svar på inom sinom tid?

/byZan

24 minutes ago, calle_jr said:

:think:

Inte den blekaste!

Klurigt minst sagt men...

Hur är det ställt med strömreningsapparatur i den Bebopska riggen ?

1 minute ago, Bebop said:

Jag gjorde ett litet gästspel i @byZan’s tråd…:grimacing: 

No probs!

1 minute ago, Bebop said:

Jag får då ta om att jag börjat packat upp även hemma hos mig. :smile:

Har du inte kommit längre?:winking:

/byZan

Jag grattar stort! Har ju hört vad denna kan hemma hos @Daniel bl.a.! Nu blir jag fundersam dock om den kommer skuffa undan Kenwood eller komplettera? Det är ju aldrig fel att ha ett (eller tre!) alternativ heller!

Men jag är även nyfiken på om det kommer sammanfalla med en provkörning av en LVB?

Just ja, det låg ett fint test på SME's hemsa

https://sme.co.uk/wp-content/uploads/2019/11/HFN-Sept-SME-Model-12A-Reprint.pdf

37 minutes ago, P-pan said:

Har du fått fast nålen än ?

Jo, jag ”skruvade” några timmar igår och en timme idag. Jag har varit fullt upptagen med helt andra saker i veckan och i helgen. Det stavas ”familj” inklusive barn, barnbarn, åldrig svärmor och trädgård samt ett ordförandeskap i hamnföreningen där det råder full aktivitet just nu. Fr o m tisdag blir det lite lugnare (hoppas jag). Musik och hifi passar inte bra under stress men däremot när det är dags att stressa ner…

”Alla" vet vad det var i kartongen utom jag! Det finns inga bevis för att de har rätt förutom att en suddig bild på påbörjandet av uppackningen skulle kunna föreställa delar till en SME 12A. Jag väntar tills den visas på bild och får sina första intryck innan jag gratulerar:winking:

/byZan

9 hours ago, byZan said:

Jag väntar tills den visas på bild och får sina första intryck innan jag gratulerar

:grinsmilingeyes: Då är det dags nu för här kommer lite bilder.

Spelaren är på plats men får inte plats... :flush: ... men det kommer att åtgärdas under veckan. Som framgår av första bilden så består min hylla av en ovanpåliggande hylla. Den står på höj och sänkbara spikar. Under extrahyllan så har det översta hyllplanet ett runt hål i storlek som en handboll. för att bryta av resonanser. Ni ser att det blir lite väl tight i sidled.

Snett från vänster.jpg

En 18 mm's eklimfog har inhandlats, plus en oljelasyr, som jag skall över till grannen och fixa till i helgen. Han har en full maskinpark i källaren för precisionssnickerier. Jag kommer att limma den i dubbelt skikt med 90 graders förskjutning mellan planen för stabilare konstruktion i skiftande RH. Ek kan normalt röra sig 6-8 mm per breddmeter i RH mellan 20-80%. Den risken minskar om man krysslimmar. Allra bäst hade varit att ha 3 skikt men jag tycker det blir lite överspel utan "pay-off" i detta sammanhang. Det gäller nog även att göra som jag tänkt, men det känns riktigt.

Eklimfog.jpg

Min Ortofon Windfeld-pickup har legat i träda i ca 1,5 år. Den har spelat 1,700 LP, dvs ca 1,100-1,200 timmar. Den klarar lika många timmar till. När jag och min kompis Nisse besökte Köpenhamn på en demo med Leif Johanssen så diskuterades detta en del. Han säger att 2,000 timmar klarar du utan att du förmodligen reagerar alls. Därefter kan den börjar falla lite i ytterområdena men troligtvis inte så att man bör vara orolig för ytterligare 1,000 timmar. Dels innehåller skivor så väldigt mycket information över 15,000 Hz och dels vänjer man sig också lite över det man hör. En viktig aspekt är att skivorna inte skadas. MEN, och ett stort MEN. Förutsättningarna är att man är noga med montering av den här typen av slipningar (Replicant 100) och att man sköter sina skivor och helst drar av nålen efter varje spelning med deras borste eller motsvarande. Dock ingen vätska.

En Replicant-slipning 100 ser nästan ut som eggen på en skruvmejsel och skall hela tiden ligga så när 90 grader mot spårsidorna som möjligt. Om inte blir slipningen mer som ett skärverktyg. Allt enligt Ortofon.

Om man tar den andra ytterligheten på slipningar, den sfäriska slipningen, så är den minst känslig i det avseendet. Den är ju rund och som vi vet av Lindeman så finns det inga hörn i runda torn. 

PW.jpg

Här ett par andra vinklar...

Skal plus pickup.jpg

Snett framifrån.jpg

1 hour ago, calm said:

Kommer du att behålla den gamla eller är det ett rent byte?

Tack för era ”grattis”.

Jag vet faktiskt inte. Det är också en fin spelare som jag är mycket fäst vid och var en drömspelare för mig när jag köpte den. Den finns med i riggen även fortsättningsvis. Just nu får den vila ett tag. Jag drivs inte av en plan att utse en vinnare mellan de båda. Det är för övrigt svårt att avgöra då den har en helt annan pickup (Koetsu). Den drivs med ett MC-linjesteg där MC-rören är Mazda 12au7. Phonokabeln är från Cardas. Ortofonen kör jag via deras SUT anpassad för bl a Windfeld och sedan över ett MM-steg med rör från Telefunken 12ax7 och RFT 12at7. Samtliga NOS. Totalt sett blir det två spelare med olika karaktärer som möjligen passar för lite olika musik. Det blir något som blir att experimentera med. 

Att jag köpte en SME beror helt enkelt på att jag ville ha en SME. De har alltid stått högt i kurs för mig och det handlar inte bara om ljud. Det handlar mycket om en känsla och den har jag även för Simon Yorke och min Kenwood-spelare en trappa upp. Det är väl ungefär som bilfantaster som har sina favoriter där det inte alltid ligger fullt rationella skäl bakom sina val. 

Om det bara handlar om ljud finns det väldigt mycket man kan göra och anpassa för att få ett skivspelarsystem att låta som man vill men det finns ju en del baskrav och det är det många spelare som lever upp till.

31 minutes ago, Bebop said:

Att jag köpte en SME beror helt enkelt på att jag ville ha en SME. De har alltid stått högt i kurs för mig och det handlar inte bara om ljud. Det handlar mycket om en känsla

Att vara rationell är inte lika roligt och livet är för kort för att inte våga testa eller inte ta chansen att få äga en dröm, bara inte det sker på bekostnad av livet i övrigt. Har haft en SME 30 men tycker att de nyare modellerna verkar vara än bättre och lite snyggare än tidigare är det oxå, blir bra det där:thumbsup:

/byZan

Vilken fin spelare! :) Jag kan tänka mig att Ortofon PW passar utmärkt till den spelaren! 

Din skiktlimmade ekskiva kommer alltså ersätta den övre, mindre, vita skivan på racket? Med Sorbothan eller liknande under, mot resten av racket?