Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop
 Share

Recommended Posts

On 2022-02-27 at 19:47, Bebop said:

I samband med att jag satte upp grejorna igen valde jag en lite annan layout och tog bort att allt sådan som jag inte använder regelmässigt.

Klokt och framförallt kan jag nu sova bättre när du har slutstegen på var sin sida om försteget:D

 

Ursäkta OT, men det har lite bäring på alla apparatfötter. Jag noterade på någon gammal bild att du tidigare hade Solid Tech Radius, upplevde du någon ljudmässig skillnad när du bytte till Solidsteel?

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Double A said:

Kan känna igen mig i detta 😊👍

Hur skränig rock låter tycker jag är ett utmärkt sätt att att jämföra olika apparater, inte minst digitala produkter. Låter det skränigare än det ska göra eller alldeles naturligt skränigt:)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

upplevde du någon ljudmässig skillnad när du bytte till Solidsteel?

Nej, det kan jag inte påstå; inget jag direkt tänkt på. Jag bytte av tre orsaker.

  1. Jag ville ha något nytt
  2. @calle_jr erbjöd sig rita en konstruktion som jag tyckte var både snygg och som jag upplevde lät bättre. Den var framför allt beräknad utifrån att minimera inflytande på skivspelaren som jag tror är den känsligaste delen i ett rack. Det blev till slut lite trångt i den när jag bytte mitt tidigare mindre försteg från VTL och köpte deras RIAA. Då ritade han upp en ny kraftfullare konstruktion. Dessvärre blev proportionerna inte de optimala. För hög och för mycket luft mellan hyllorna. Men det får tillskrivas mina tillkortakommanden när jag bestämde måtten.
  3. Jag letade runt för att hitta något som jag trodde på och fastnade för SolidSteel. Dels har de en elegant lösning där varje hyllplan har en extra hylla som ligger på justerbara spikes. Den fasta hyllan har ett handbollsstort cirkelursågning som skall motverka vibrationer i hyllplanet (se bilder). Sidohyllplanen för slutstegen har en inbyggd metallisolering i mitten som avleder värme från mina slutsteg som blir rätt så heta. Ovanhyllan blir lite mer än ljummen så därför har jag höjt upp streamern med högre fötter och satt en extra barriär mellan hylla och Aesthetixmaskinen. 
     

Hur mycket hyllorna ”låter” vet jag inte men de är konstruerade för att inte bidra med något negativt. Återigen, så menar jag att det är mest känsligt för skivspelaren. Men där har jag kvar Simon Yorks orginalskiva av stenmjöl som ersätter SolidSteels skiva på 4 spikes. Jag är nöjd så långt.

5D6C6B4D-2252-46DA-98C0-AD745DD46354.jpeg

B3F5B0AE-8BE9-42B7-ACAE-38448104C927.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

Låter det skränigare än det ska göra eller alldeles naturligt skränigt:)

Jag tycker det blir som att jämföra rosa brus mellan två enheter. Det brukar vara lätt att höra skillnader men hur låter naturligt rosa brus? :65: Jag har betydligt lättare att höra ljudbild, rumsklang och instrumentklang från akustiska instrument som är mina riktmärken.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

Jag letade runt för att hitta något som jag trodde på och fastnade för SolidSteel.

Tack för info, jag har kikat en del på Solidsteel som både ser trevliga och lite nättare ut. De bygger inte heller lika mycket på bredden som många andra rack vilket är viktigt för min del.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Jag tycker det blir som att jämföra rosa brus mellan två enheter. Det brukar vara lätt att höra skillnader men hur låter naturligt rosa brus? :65:

Haha, skulle väl ha skrivit att man inte bara ska lyssna på en sorts musik när man utvärderar hur bra man upplever en anläggning:) Det skadar dock inte att ha med ett par skräniga låtar i spellistan, låter det onaturligt eller illa vilket det många gånger kan göra så är det en varningsklocka för mig. Det är inte alltid lika uppenbart om jag bara lyssnar på ytterst välljudande inspelningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har skaffat nya monoblock… :flush::sunglasses:

 

En sjuka de flesta av oss lider av allt som oftast är förutfattade meningar och stark tro.:steam:  Undertecknad är inte undantagen. I den här lilla erfarenheten skall jag ge @calm och @Apexorca en liten klapp på hjässan (men bara en ”lille” en)…

 

När jag bytte mina VTL monoblock från MB-185 II till MB-450 III (via ombygge och uppgradering hos VTL) fick jag inte bara ca 230 Watt extra per kanal. Jag fick också full balanserade steg. Dessutom har de också en finess som de kallar ”variable damping factor”. Avsikten med den är att kunna optimera den totala motkopplingen för bättre matchning mot högtalarna, dvs bli mer flexibel med vilka högtalare man väljer.

 

Om kopplingen sker under locket med ett par omkopplare märkta ”DF” som framgår på bilderna.

D436DE98-4099-4514-A816-FA661E69FC38.jpeg

Om kopplarna kan kombineras till 4 olika inställningar:

  • Low (noll motkoppling)
  • Medium
  • High
  • Max

När jag fick förstärkaren kollade jag i handledningen vad som stod där, bl a:

 

LOW: This is the lowest damping factor
setting, the least loudspeaker control, and most natural sound.
MEDIUMThis setting allows for better loudspeaker control, with some impact on sound quality
 
Där står också:
There is no right or wrong position, and the switches are provided
to allow adjustment to better suit the listener's taste and to offer better control to loudspeakers that may need it.
 
Det beskrivs också lite grova guidelines hur man kan tänka utifrån vilka högtalare man har. Jag gjorde konklusionen att jag har bra högtalare och behöver inte justera någon dämpfaktor. Jag valde LOW. Efter dagens övningar har jag förstått att det är inte så man skall resonera. Man måste prova sig fram och det har jag gjort idag a la @calm och @Apexorca. Chockad är för starkt uttryck men jag är oehört positiv överraskad över vilka tidigare dolda kvaliteter jag fick fram. Det här är på en helt annan nivå än kabelskiften och apparatfötter i min erfarenhetsbank.
 
Luke Manley (VTL) har sagt någon gång att mina slutsteg i själva verket är 16 olika genom att välja 4 lägen på dämpfaktorn x tetrod/triodläge x 6550 eller KT88-rör (4 x 2 x 2 =  16)
 
MAX och HIGH blev för mycket av det goda. Ljudbilden krympte och mycket av glittret och dynamiken försvann. Men oj vad mycket bättre det blev MEDIUM dämpfaktor. :openmouth: Det glittrar och pyser på en betydligt behagligare vis. Känslan är högre upplösning, mer ”glitter” över hela frekvensområdet, större djup och kanske t o m mer ”svärta”. En oväntad effekt är också att brusnivån sänkts ordentligt. Jag var nöjd innan men nu är det näst intill helt tyst när ingen musik spelas. Utnivån sänks ca 2 dB men det kan jag bära.
 
Så det skadar inte att ge ”lyssning” lite större utrymme. Samtidigt blir jag lite nyfiken på varför det blir så här och om det finns någon dokumentation på det. Det hittade jag hos Stereophile där några grafer förmodligen ger en delförklaring, eller? De jämförde LOW mot MAX för tydlighetens skull. Första grafen visar total harmonisk distorsion (THD) vid LOW vid olika last. 
 
4B123EC7-64B2-4B68-8058-6D796993A9D3.jpeg
 
Den andra grafen motsvarande vid MAX dämpfaktor.
 
AA8C7A75-45F7-405E-B350-CFEEC293986A.jpeg
 
Vid 1kHz visar LOW (4 Ohm, andra kurvan uppifrån) mäter man 0,08% och vid HIGH 0,04%, alltså hälften så mycket. Men det låter inte så bra som i MEDIUM.

Ett annat sätt att mäta är att köra in en sinuskurva (1 kHz) och se hur den fortplantar sig i en linjär frekvensskala. Även här får man bättre (lägre) värde med max dämpfaktor (röd) som låter betydligt sämre eller annorlunda i min setup.
 
E5879A41-6FD5-45C8-9A40-5236362EC22A.jpeg
Dessa mätningar säger m a o inget om hur det låter men de visar säkert vad man har mätt. Om man som jag är lekman på det tekniska så är det lätt att dra fel slutsatser av kurvor. Men på något sätt går det säkert att kunna påvisa den ljudliga skillnaden. Ovanstående avser statiska signaler utan dynamiskt förlopp över ett brett frekvensområde med olika last som kännetecknar musik som spelas över högtalarna. Motkoppling är ju ett sätt att styra detta så att det blir bra i slutändan.
 
Men oavsett hur och varför så har jag fått en helt annan presentation och jag är mycket nöjd.:satisfied:
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det beskrivs också lite grova guidelines hur man kan tänka utifrån vilka högtalare man har. Jag gjorde konklusionen att jag har bra högtalare och behöver inte justera någon dämpfaktor. Jag valde LOW. Efter dagens övningar har jag förstått att det är inte så man skall resonera. Man måste prova sig fram och det har jag gjort idag a la @calm och @Apexorca. Chockad är för starkt uttryck men jag är oehört positiv överraskad över vilka tidigare dolda kvaliteter jag fick fram. Det här är på en helt annan nivå än kabelskiften och apparatfötter i min erfarenhetsbank.

 

Tack @Bebop! Jag tycker faktiskt att de roligast upplevelserna förutom musiken är just de oväntade positiva upptäckterna och upplevelserna man gör när man testar. Men testar man bara det "tekniskt rimliga" så kan man missa en del. Kul att du hitta lite extra potential i din anläggning. Det är ju alltid välkommet.  Heja Heja och grattis!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:
Ett annat sätt att mäta är att köra in en sinuskurva (1 kHz) och se hur den fortplantar sig i en linjär frekvensskala. Även här får man bättre (lägre) värde med max dämpfaktor (röd) som låter betydligt sämre. 
 
E5879A41-6FD5-45C8-9A40-5236362EC22A.jpeg
Dessa mätningar säger m a o inget om hur det låter men de visar säkert vad man har mätt. Om man som jag är lekman på det tekniska så är det lätt att dra fel slutsatser av kurvor.

Kul test, härligt att det blev bättre och intressant resonemang. :)

 

Mätningars inpopularitet tror jag delvis kan förklaras med svårigheterna att tolka dom på ett rättvist sätt. Det är lätt att bli kvantitativ; 0.04% är bättre än 0.08%...men lyfter man blicken så är det mesta under 0.1% tillräckligt bra och därmed: 0.04 eller 0.08 "spelar ingen kvitta".

 

Min gissning är att det ligger något i det dynamiska eller i tids-domänen, som ger skillnader i ljudet/återgivningen...vilket inte syns på dessa mätningar så lätt (/eller alls).

 

Har man lust för filosofi, så kan man ställa sig frågan: är denna färgningen och anpassningen mer okej, än om man skulle kunna påverka signalen med en DSP (och för stunden släpper vi analog uppspelning ur tankarna)?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

är denna färgningen och anpassningen mer okej

Många brukar skriva att de söker ett neutralt och ofärgat ljud. Om man tar Luke Manley på orden så ger låg motkoppling "mest naturligt ljud". Är det så söker jag inte det "naturliga" ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker detta är ännu en erfarenhet som visar hur viktigt matchning med öronens hjälp är mellan olika produkter. Jag håller med @Engelholm Audio om att tolkningen av mätresultatet är det viktiga. Högst eller lägst är inte alltid det bäst värdet. I denna komplexa värd av musikåtergivning är det ofta balansen som ger det bästa värdet. Kanske 2,718 är mitt i sweet spot och inte 0,1 eller 99,9. Detta har tex Dan d'Agostino talat en del om.

Ibland får vi lyssna först, lita på intrycken och försöka förklara sedan, som @Bebop är inne på. Som musikälskare och audiofil tror jag den strategin är en bra och framkomlig väg och det ger bra effekt på musikåtergivningens kvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Många brukar skriva att de söker ett neutralt och ofärgat ljud. Om man tar Luke Manley på orden så ger låg motkoppling "mest naturligt ljud". Är det så söker jag inte det "naturliga" ljudet.

 

Ni vet vad jag tycker om begreppet "neutralt ljud"... ett obegripligt begrepp som inte går att definiera bättre än några andra uttryck vi slänger oss med. Jag tycker till och med att de tillhör de sämre beskrivningarna på musikåtergivning. Ett mer "öppet ljud" går att förstå , men det är "mer neutralt" nu... vad beskriver det?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Om man tar Luke Manley på orden så ger låg motkoppling "mest naturligt ljud".

Du använder begreppet dämpfaktor tidigare, vilket jag trodde mig ha hyfsad pejl på. Är det här ett typo eller menar du/Luke (may the force be with you!) att de båda begreppen är olika sidor av samma mynt? Jag tror inte det, men blir osäker när du skriver så där! :smile:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

menar du/Luke (may the force be with you!) att de båda begreppen är olika sidor av samma mynt?

Indirekt är det så med denna konstruktion. Återkoppling i utgångssteget påverkar utgångsimpedansen, som då påverkar dämpfaktorn.

Det var lite det jag menade med min kommentar ovan, dvs Stereophile kan ju inte visa några absoluta mätningar i världen när det i slutändan beror på hur högtalarna interagerar med slutstegen.

Om Bebop skulle få för sig att byta högtalare kan han mycket väl föredra en ändring igen i slutstegen.

 

Link to comment
Share on other sites

Roligt att du blev så pass nöjd och att det uppenbarligen finns utvecklingspotentialer för i princip alla system, oavsett nivå. En erfarenhet som är nog så viktig att konstatera, att om man slår hål på förutfattade meningar och testar mer förutsättningslöst så kan man uppnå andra resultat än vad man förväntade sig. Men i grunden så handlar det naturligtvis om tekniska och fysikaliska faktorer som är givna. Det gäller bara att finna de kombinationer som fungerar optimalt och där har naturligtvis beräkningar och kalkyleringar en given plats. Men det är kanske det där lilla extra klivet som kräver kliniska studier, på plats i det egna systemet med tålmodigt testande.

Grattis!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Ni vet vad jag tycker om begreppet "neutralt ljud"... ett obegripligt begrepp

Samtidigt lär man reagera om man får onaturliga ljud från anläggningen:D

Link to comment
Share on other sites

@Bebop Man kan ju fundera lite på vad effekthöjningen har för inverkan i sammanhanget? Har alltid upplevt att effekt kan man aldrig egentligen få för mycket av. Finns naturligtvis en gräns där talspolen brinner upp, men mkt ovanligt vad jag erfarit, större risk vid klippning. Sonus faber har alltid låtit bättre med ökad effekt och bättre kontroll på högtalaren. Min uppfattning är att dynamiken och transientförmågan tilltar med högre effekt, vilket är naturligt. Men att ligga på "crusing speed" är att föredra framför att pressa förstärkaren med ökad distorsion som följd. Harmonin och lugnet och svärtan för den delen har en mkt positiv inverkan på musikpresentationen, men också det för mig viktiga mellanregistret. När du skriver om neutralitet får jag närmast tankarna på någon form av linjärt ljud med visst kylighet och analytisk presentation. Mitt favoritinstrument alla kategorier pianot eller snarare flygel så har det naturligt en viss värme och klang som sätts av klangbotten och naturligtvis sträng. Avsaknad av detta blir på något sätt tunt och klanglöst. Varje instrument har naturligt en viss färgning i sig och frågan är om man skalar bort detta genom att söka hitta en neutral återgivning bara.

Hur som så är det roligt att det hela fallit så väl ut, det räcker som kriterium tycker jag !!!:thumbsup::smile:

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

i slutändan beror på hur högtalarna interagerar med slutstegen.

Ja, och här har jag satt krokben på mig själv. Jag brukar envist hävda att det är svårt att bedöma t ex en förstärkares eller högtalares ljudkvalitet var för sig. Det är alltid en helhet som ger ljudkvaliteten.

 

Jag har svårt att förstå omdömen från mässor där lyssnare lyfter fram en enskild produkt, t ex en pickup, och att just den lät fantastiskt i en anläggning som man inte har någon som helst erfarenhet av. Med annan elektronik eller högtalare kan det bli precis tvärtom. Hade det då varit en dålig pickup?

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calm said:

Man kan ju fundera lite på vad effekthöjningen har för inverkan i sammanhanget?

För att undvika missförstånd så är det samma effekt som tidigare. Effekthöjningen fick jag när jag gick från VTLs MB-185 II till MB-450 III för 5-6 år sedan. Men upplevelsen som du beskriver stämmer väl in. Men samtidigt är stegen helt igenom balanserade (vilket även mina andra delar är). Det tror jag också har bidragit. MB-450 har också helt nya transformatorer som skall vara mer anpassade till bättre (mer definierad och rapp) bas som är en stor utmaning för rörförstärkare med hög uteffekt.

 

Luke Manley beskriver det så här:

 

The biggest challenge with designing a big output transformer is that it needs to be as big as possible to be able to handle the bass current, but it gets harder and harder to keep the speed in the top end as the size of the transformer increases. If the coupling is not watched carefully, the capacitance and leakage inductance will roll off the high frequencies.

 

Technically, the design highlights of the Signature output transformer are a substantial increase in the number of interleaved sections over VTL’s previous output transformers, dramatically improving the coupling between the primary and secondary windings (and even the individual wires) and increasing the efficiency (by lowering the insertion loss) of the transformer. The multiple sections and better winding to winding coupling of the Signature transformer gives the amplifier the capability to pass full power right out to the frequency extremes, which is the major reason for the wider frequency response and improved resolution, particularly in the top end.

 

An additional feature of the Signature output transformer is that the primary impedance of the transformer is more precisely matched to the plate impedance of the output tubes, and with the impedance set for optimum speaker load of 5 ohms gives the most efficient current transfer from the output tubes to the speaker load. This allows the VTL amplifiers to better handle the fluctuations in loudspeaker impedance and gives much more flexibility to handle a wider range of loudspeaker loads.

Link to comment
Share on other sites

Lumïns app blir allt bättre och mer precis. Den har bl a fått kritik över sorteringen när man söker på artist. Tidigare om man sökte på t ex Steely Dan så fick man upp alla album som på något sätt kunde förknippas med dem, t ex en annan artist som framför deras musik.
 

Det kan man fortfarande få om man vill det. Då söker man ”Steely Dan” och sedan ”Album”. Då kommer det upp nära 900 album som på något sätt är förknippade med Steely Dan. Då fick man själv bläddra fram till deras egna album.

 

3FA85CF4-DC4A-4A89-9FFD-443F8F4DF590.jpeg
 

Om man bara vill se deras egna album trycker man på ”Steely Dan” och i nästa meny ”Steely Dan” igen. Då kommer endast de album som står i deras namn upp; 54 stycken. Dessutom har de lagt till en punkt i rullgardinen när man markerar ett album som har HiRes-picton - se nedan. Där kan man se vilken upplösning det har. Innan var man tvungen att spela albumet för att se det. Små steg som gör en redan bra app bättre.

 

5FF8C3C2-5594-408F-BEF0-850E10FB8075.jpeg


 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Där du markerat albumet har det kommit upp en dialogruta. Högst upp i den finns fem symboler, vara de fyra till höger visas med vad jag gissar är spelkön samt en positionsmarkering. Gissar att detta är de olika sätt man kan lägga till albumet i kön. Snyggt. Hur fungerar kö-symbol nummer två, är det "spelas efter nu spelande låt"?

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, shifts said:

Högst upp i den finns fem symboler

Det är var jag vill lägga in nästa album eller låt i spellistan när jag lägger till mer musik. Antingen helt album eller enskild låt.

  • Den längst till höger tömmer spellistan, lägger upp valt album eller låt och börjar spela
  • Tvåan från lägger till ytterligare valt album/låt sist i nuvarande spellista och fortsätter på den när nuvarande album är fätdigspelad.
  • Med tredje från höger lägger du in låt eller album efter den låt som spelas just 
  • Den sista från höger är som den första men låter existerande lista ligga kvar. Den lägger sig alltså ovanför nuvarande spellista. 

Om man vill stuva om i existerande spellista finns det en funktion för ”drag & drop” (picton längst ner till vänster under spellistan). Om man vill ha låtarna i en annan ordning och/eller ta bort enstak låt så är det enklare. Man laddar då ner hela albumet först enligt ovan. Sedan klickar på picton längst ner till vänster och går in i spellistan och korrigerar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag håller på att fila lite på wifi-täckning i min trädgård och ute i min bodega (bod på tomten med vin, musik och lite verkstad). I bodegan har jag en liten vintageanläggning men kommer att byta ut lite prylar där för att kunna komma åt nätverket där jag har mina rippade filer och Qobuz. Bodegan är ingen bra miljö för skivspelare (träspån och slipdamm även om jag försöker göra sådant utomhus). Dessutom är det ingen aktiv lyssning där på samma sätt som i finanläggningen. Idag har ett kassettdäck och en gammal cd-spelare där plus radio.

 

I trädgården i anslutning till matbord och utekök har jag idag ett par aktiva Creativum datahögtalare som jag når via bluetoth från min mobil över Telianätet. Även dessa skall ersättas med något bättre och där kommer jag att använda aktiva utomhushögtalare. Helst med wifi. Min wifi inifrån huset når vare sig till bodegan eller uteköket. Så vad göra…

 

Igår besökte jag ”min” hifi-butik och fick lite förslag på lösningar som jag gärna vill bolla med er. Observera att i de utrymmen jag pratar om så handlar det inte om ”high-end” utan snarare om praktiska lösningar av social karaktär. Lyssna på radio och lite musik sådär i bakgrunden men ändå med hyggligt god återgivning. Det får dock inte äventyra mitt huvudsystem bakvägen s.a.s.

 

Jag fick förslag på att skaffa en utomhus-accesspunkt (eller vad det kallas) typ en UBIQUITI NETWORKS UBI-UAP-AC-M. Priset ligger kring 1,200 kronor.

 

66A9F0B9-BD71-40A3-8ECA-9B76AFA8C1C6.png

De tyckte också att jag skulle ha två stycken. Den ena kopplas till routern inomhus och den andra fångas av kopplas upp via wifi utomhus. Därefter stänger jag ner den vanliga wifi-adressen från routern och tar all wifi via dessa båda för att inte få växlingsproblem mellan två adresser när jag går ut och in. Om jag nöjer med en kan jag koppla den från EE-switch som finns en meter från utomhusväggen. Specen ser ut så här.

 

E18F0546-A920-4E37-BB94-E027F8F0CAA0.jpeg

 

Jag fick också förslag på en enkel och praktisk streamer att använda till en enklare anläggning. Den kräver dock en dac men sådan finns i den Marantz PM 6007 som jag tänkt mig i bodegan. Den är en liten 45-wattare i klass AB som låter alldeles utmärkt. Jag har hört den även i ”finare” sammanhang och är överraskad hur bra den låter även där.

 

42FE46FF-DFFB-4C8C-8400-606838A299DE.jpeg
 

Streamern de föreslog är en ganska ny produkt som heter Escape M1 Air. Inte mycket större än två tändsticksaskar. Busenkel att koppla in till t ex Marantzen som har digitala ingångar till sin AK4490-dac. Den kostar ca 2,500:-


A29C8C83-45C3-4BAD-9E72-1B89940F2F1F.jpeg

 

Den har följande grova spec:

 

8F3017AB-BFCE-4AB9-AB98-AE50BC1405E4.jpeg

 

Vad har ni för erfarenheter, tankar och tips kring detta med utomhusljud och ljud i andra utrymmen via wifi och accesspunkter eller motsvarande…? Finns det risk för störningar som kan äventyra nätverket inomhus negativt och liknande frågor?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bebop said:

tankar och tips kring detta med utomhusljud

Jag upplever rätt stor skillnad i ljudtryck och dB-kapacitet (inne och ute).

 

Utan väggar och begränsande ytor, så "krymper" högtalare markant från innomhus. Tipset blir därför att gå upp en skostorlek i högtalare.

 

Ang förstärkaren vet jag inget om den specifikt, men har nått liknande i en (ganska ambitiös) köks/matplas-anläggning (innomhus). Jag tror det kan bli riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Engelholm Audio said:

Ang förstärkaren vet jag inget om den specifikt

Tack. Förstärkaren är den jag är mest säker på. Den skall förse 10-12 m2 inomhus med lite soft music. Det klarar den mer än väl. Utomhus vill jag ha fullt aktiva högtalare för att slippa separata enheter. De små datahögtalare jag har idag klarar ”nästan” uppgiften men bara nästan.

Link to comment
Share on other sites

 

Du har ju lite stöd av två skärmväggar, marksten och ett tak.

Det är säkert ganska ansenligt.

 

 

On 2022-03-31 at 09:45, Bebop said:

Jag har svårt att förstå omdömen från mässor där lyssnare lyfter fram en enskild produkt, t ex en pickup, och att just den lät fantastiskt i en anläggning som man inte har någon som helst erfarenhet av. Med annan elektronik eller högtalare kan det bli precis tvärtom. Hade det då varit en dålig pickup?

Sant.

För vissa produkter kan man få för sig att de gör något universellt med klangen.

Det kan vara inbillning, men man tycker sig höra egenskaperna genom systemet. En vanlig företeelse för i princip alla produktrecensioner och lyssningstester. Man vet att det inte är sant men uttalar sig ändå :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-31 at 09:28, calm said:

Min uppfattning är att dynamiken och transientförmågan tilltar med högre effekt, vilket är naturligt.

 

Bra där! Spot on! Jag uppfattar att de som snackar om naturligt oftast menar "klangfärg" eller liknande, men glömmer något av det som skiljer återgiven musik mest från livemusik och det är just det du skriver dynamik, transienter och jag lägger till storlek och kraft. 

 

On 2022-03-31 at 09:28, calm said:

Men att ligga på "crusing speed" är att föredra framför att pressa förstärkaren med ökad distorsion som följd.

 

När man kan spela starkt, men inte nödvändigtvis galet starkt, så att musiken får fysik som kan kännas igen från riktiga instrumen och hör att systemet spelar på "crusing speed"  trots detta så händer något med musikupplevelsen för mig. 

 

On 2022-03-31 at 09:28, calm said:

Harmonin och lugnet och svärtan för den delen har en mkt positiv inverkan på musikpresentationen, men också det för mig viktiga mellanregistret.

:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...