Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop
 Share

Recommended Posts

Får känslan av att vissa marknader har en dyrast=bäst attityd som blir lite "farlig" i längden där tillverkarna skall överträffa varandra.

Ansuz är lätta att nämna här då viss saker i deras sortiment sticker iväg i pris, en Switch för 132.000:- sticker ut, dom har en bänk där varje hyllplan kostar +100k. . .och så deras fötter.

På sätt o vis är det kul att se men man undrar hur mångas som säljs?

Men extrem hifi verkar sälja, man ser Relentless steg lite här o var och Magicos M9 verkar sälja. .Även Transparent och Nordost top serier verkar sälja bra.

 

Samtidigt är det lite avskräckande, jag är väl ändå skaplig entusiast men många av dessa märken skulle jag inte ens ha råd med den billigaste modellen dom har.

Kommer förresten ihåg mitt senaste och sista besök på Hifi-Stället där två yngre killar kom in. . dom ville köpa en högtalare för 3000:-tro jag det va. .men fick bara det svar, det har jag inga i en ganska brysk ton, ingen bra start på hifi livet.

Link to comment
Share on other sites

En kul jämförelse vore att kika på ett annat område som ligger många av oss varmt om hjärtat - vin. 

Åker du till Mediamarkt eller annan elektronikkedja kan du säkert hitta produkter som för den oinvigde ser imponerande ut. 

Och har man begränsade ambitioner så nöjer man sig med vad de levererar.

En del av upplevelsen är kan bestå av ett fräckt produktnamn som Super Mega Blaster. Ett stort format eftersom känslan av "mycket för pengarna" ska inte underskattas.  Och kanske blinkande lampor eller tuff förpackning. Sett till vinsammanhang skulle det kunna likställas med många av våra boxviner. Här köps råvaran in på bulk för 3-4 kr litern, smaksätts med artificiella ämnen innan det hälls på boxar som ges tilltalande namn.

 

Låt oss kika på andra änden av prisstegen där t ex limiterade upplagor av bourgogneviner säljs för +50 000 kr flaskan.

Kostar det så mycket att tillverka produkten? Nä.

Exakt vad det kostar att tillverka en riktigt fin flaska vin skiljer sig så klart åt beroende på var i världen man befinner sig, vilken metod som används och hur stor skörd som årgången resulterade i. Men enligt Konstantin Baum som är Master of Wine (det finns endast 418 st i världen som klarat sommelierprovet) planar tillverkningskostnaden för en flaska ut kring 500 kr. Resten är önskad vinst.

Om man då kan sälja viner för 10 000-tals kronor per flaska - är det då bondfångeri?

Link to comment
Share on other sites

Vin i den prisklassen hamnar nästan mer under samlar kategorin. . är det 1000st i Världen som samlar alla årgångar av ett visst märke och man bara kan släppa 500 flaskor så kommer priset dra iväg. . .  .Inte SÅ vanligt att någon köper en flaska vin för 50k och sen går hem och dricker upp den, ofta blir dessa tyvärr liggande i en vinkällare och avnjuts aldrig.

Just detta samlar värde ser vi väl inte riktigt i Hifi. det är ju inte så att Sonus Faber tillverkar 100par men har 300 kunder som slåss om dessa få par och driver upp priset. . inte vad jag vet i alla fall.

Men det är klart att det finns bondfångeri i det flesta branscher, kläder och skor är det första jag kommer att tänka på...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Absolut, men det påverkar hela marknadens prisbild när folk köper dessa produkter som har prislappar på mångmiljonbelopp, och jag är rätt övertygad om att det inte är välljud man betalar för i många fall. Men du har helt rätt, det är köparen som avgör vad som är prisvärt!

 Jag håller med om att det inte går att översätta priset till välljud. Det måste finnas andra värden som värderas i detta pris också och som gör det värt produktens pris. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sammy said:

Det är väll egentligen igen fara om det finns några produkter som är ämnade att kosta astronomiska summor för den rika Asien marknaden! Men om detta medför att vanlig HIFI blir dyrare överlag, så ser jag en stor fara med den redan hotade tillväxten med nya HIFI entusiaster som handlare slåss om redan nu.

 

Det är samma med vin. Rika Asiater helt utan kunskap värderar höga priser som något bra och vingårdens status.  Vänner bjuds, men ingen har någon aning om hur det skall hanteras eller smaka. De dammsuger marknaden och priserna blir astronomiska. 

 

Detta är ett bra exempel på när en ny marknad öppnar sig då den är omogen. Balansen mellan tillgång och efterfrågan är ofokuserad på produktens kärnvärden och annat värderas högre. 

Samma inom vissa delar i vår hobby. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sammy said:

Sedan måste jag nog inflika med att jag kan nog inte uppleva så dramatiska förbättringar på många nya apparater, tänker bara på hur nöjd @Apexorca är med sina Krellar och det ska nog mycket till med dagens aktuella förstärkare om dom ska leverera samma ljud om man jämför investerad krona om man har köpt en beg Krell eller andra märken som Pass mm.! Samma sak när det kommer till högtalare. Dom anläggningar som jag lyssnat på och mest har imponerats av har faktisk haft komponenter med 20-5 år på nacken!

 

Japp. Det är nog där vi kan utveckla vårt välljud med bra effekt per krona som läget är nu.

 

3 hours ago, Sammy said:

Det som däremot nog har utvecklats ljudmässigt skulle jag nog våga mig på säga är Streamers och Dacar.

 

Absolut. Inom sitt område utvecklas det mycket. Men i välljud jämfört med en rullbandspelare från 60-talet går de bet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Men enligt Konstantin Baum som är Master of Wine (det finns endast 418 st i världen som klarat sommelierprovet) planar tillverkningskostnaden för en flaska ut kring 500 kr. Resten är önskad vinst.

Om man då kan sälja viner för 10 000-tals kronor per flaska - är det då bondfångeri?

 

Jag skulle säga att det gränsar till konst och artisteri där priser trissas upp ev de som inte behöver bry sig om vad saker kostar.

En gammal Rolex Daytona från 60-talet, som kostar mängder av 10-tals miljoner och det dubblas varje gång den säljs bara för den hängt på en viss handled. Det handlar inte så mycket om klockan som om historien. Nostalgin.

 

Konstverk av konstnärer i ropet kan kosta enorma summor.

 

Jag tror det är vissa sådana värden som kommer in och nosar på vår hobby ibland.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle önska att hifi marknaden hade lika stor användarskara och med en återväxt som för vin och Klockbranchen.

Som det har påpekats så finns det ju vin allt från bag-in-box till fina samlar flaskor som ökar i värde med tiden!

Det samma skulle man ju kunna säga om klockbranchen som har fått en enorm boost med alla fitness klockor för kreti och pleti, sedan har vi entusiast och status köparna som gärna köper Rolex eller något annat som med tiden till och med ökar i värde.

Men vad jag har hört så är tyvärr användarskaran för hifi i sverige krympande i tillväxt. Det jag menar är att det är självklart att det behövs hifi som kostar en stor slant som dom flesta av oss inte har råd med men kan drömma om och beundra. Men vi får inte glömma att det är viktigt med att ha hifi för nybörjare med ett pris som inte får dom att avstå från vår härliga intresse! Sedan så har man ju oss mer härdade entusiaster som är bereda att lägga ut en hel del mer än en nybörjare.

 

Vad jag sett så tror jag inte det går längre att köpa en vanlig hifi anläggning på Media Markt eller Elgiganten, utan dom satsar mer på Sonos mm. Enda jag kan komma på är ju nog Hifi Klubben som har ett bredare utbud för en som är nyfiken på att börja med HIFI. Vist finns det några HIFI handlare med som har ett utbud med billigare serier, men skulle gissa att det är nog svårt för dom att locka in nya kunder som är nyfikna på att börja med HIFI till sina butiker.

Link to comment
Share on other sites

Kanske beror på att medelåldern för dom som håller på med hifi är en bit högre än folk med andra intressen. Köper man en lyxbil så finns det ju både 30 åringar och dom som är 75 tex. Köper man en klocka så är det likadant där. Köper man stereo däremot så är det billjud och Cerwin Vega upp till 35 och sen är det entusiasterna och några bionördar som bygger biorum i källaren plus ett gäng som bara diskuterar utan att köpa något. Finns ju också entusiaster som bara köper skivorna och lyssnar på samma stereo sen 70-90 talet o röker pipa o lyssnar på Muddy Waters... som min far tex. Han bryr sig inte om byten som en annan har gjort... :D 

 

Edit: Nu menar jag inte att det exakt ser ut så här men på ett ungefär...  Är ju inte direkt gratis heller med en bra anläggning idag och folk har inte det som prio 1 att ens lägga 5 tusen på en anläggning. Det blir en Sonos Play 1 eller en IKEA högtalare... Jag pratade med en i förra veckan som är i 40 års åldern där vi diskuterade mina prylar... Och han hade aldrig ens hört Carlsson... Och då gick det upp för mig lite att för dom flesta är det ändå väldigt ofta ljusår från vad dom själva pysslar med om dagarna...Och börjar man prata hi-end med dom så är vi som UFON för dom... :D 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bigblue said:

Om man då kan sälja viner för 10 000-tals kronor per flaska - är det då bondfångeri?

 

Det tycker inte jag men däremot kan det kanske kallas bondfångeri om någon lanserar en produkt som innehåller någon kristall som ska sättas runt skaftet på ett vinglas med föresatsen att det skall förhöja smakupplevelsen. Olika kristaller kan ge en fin prisstege.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Sammy said:

Vist finns det några HIFI handlare med som har ett utbud med billigare serier, men skulle gissa att det är nog svårt för dom att locka in nya kunder som är nyfikna på att börja med HIFI till sina butiker.

Jag kan inte uttala mig om hur det ser ut i hela landet men helt klart är utbudet ganska skralt av butiker som satsar på instegshifi till överkomliga priser med samma respekt som för dyr hifi, men de finns. I min närhet finns en butik (den enda ”riktiga” i Blekinge) med olika lyssningsrum där det är lika ”fint” och respektabelt att lyssna på en komplett anläggning från t ex Marantz med cd-spelare och förstärkare från för 12,000 eller motsvarande från Cambridge för 10,000 och passande högtalare från t ex KEF, Canton eller System Audio samt tilltalande kablar och möbler. De optimerar lyssningen på respektive nivå och hjälper gärna till att sätta upp grejerna i hemmet. Vill man högre upp på pris- och kvalitetsstegen fixar de det också i ett par andra lyssningsrum. De arrangerar också lyssningskvällar. Vad jag har förstått är de mycket framgångsrika. De är lika respektfulla för instegshifi som för esoterisk hifi. Jag anser att det är en myt att det måste kosta 5-siffrigt för sköna upplevelser. Visst finns det fler nivåer att nå och jag tillhör också de ”knäppgökarna” som spenderat mer eller mindre en förmögenhet på min hifi. Men även jag började i en helt annan ända och det är den instegsnivån som jag värnar om. Jag har varit på en spelning med Marantz instegsprylar som spelade med Canton respektive Dynaudios billigare högtalare och jag var inte i närheten av den kvaliteten när jag var 18-19 år gammal.

 

Jag tror säkert att det finns fler liknande butiker i Sverige även om det inte är som förr. I mina tonår fanns det 5-6 hifibutiker i Kristianstad. Idag finns det bara Hifi-klubben med fullsortiment.

Det jag tycker är anstötande är att en del märken vägrar leverera sina mer esoteriska modeller till butiker som dessa, endast upp till en viss nivå. Då tvingas man söka sig till storstäderna. Jag har själv drabbats av det. Jag tycker det är anstötande. Dessbättre gäller det inte alla tillverkare. Landsbyggdskunder är mindre värda. (Men det finns kreativa lösningar även för detta…:sunglasses:

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

@Apexorca och @bigblue rör om i skallen på mig och gör mig till med lite osäker... Jag och fru Bebop har ägnat hela morgonen och förmiddagen och jämfört analogt/digital, cd, rippat, downloads och streaming i olika upplösningar. Här följer ett högst subjektivt utfall där jag börjar med en lite summering och förutsättningar:

 

  • Vinylen är avspelad på min Simon Yorke SD7 med Koetsus pickup Roswood över VTL hela vägen. En del spår spelade jag även på min Kenwood KD500 där det sitter en SME M.2 och Ortofons Black MM2 som jag tycker ger lite mer sväng på en del album, inte minst från Blue Note.
  • Streaming på nätet eller från NAS där min rippade och köpta filer ligger som går vi CAT6 till en English Electric switch och därifrån Chord Epic RJ45-kabel till min Lumin U1 Mini streamer.
  • Från streamern använder jag Nordost Blue Heaven USB-kabel till min Marantz SA-10 som omvandlar allt, oavsett upplösning, pcm eller dsd-signal till dsd 256 (2 gånger SACD-formatet). Därefter tas signalen ut via ett lågpassfilter som man kan jämföra ganska väl med en analog överföring. Alla övriga kablar är Transparent Ultra MM2 (balanserade)

 

Jag har spelat olika format och ännu viktigare, olika mastrar. Det är alltså svårt att avgöra som är vad. Som exempel tar jag EST. Den CD jag har är från 1999 mixad och mastrad 1998 av Superstudio Gul i Sverige. CDn är gjord av CD-Plant AB. I samma veva tecknades avtal med ACT som pressade egna CD senare. Vad jag har förstått så har dessa högre komprimeringsgrad än det svenska originalet. 2014 gav ACT ut albumet på vinyl som för mig är alldeles för basig och bullrig. Är det pga vinyltekniken eller hantverket? Jag tror på det senare. Ett par låtar finns också på det röda samlingsalbument och där låter det ännu värre. Jag föredrar den svenska CD'n alla dagar i veckan. Den master som ligger på Qobuz har ACT laddat upp.

 

Så vad jämför jag egentligen? Olika mastrar eller olika tekniker? Säkert båda men hur mycket av var?

 

Lite samma sak med Ella & Louis. Mitt engelska original från 1957 låter suveränt bra men det gör även den senaste 24/96.mastern på Qobuz från 2020. Där finns också en annan 24/96 master där som också låter bra men inte riktigt så bra som den från 2020 men det är bagateller i min värld. Där finns också en 16/44.1 som jag tror är från 80-90-talet. Den är rätt skramlig. 

 

Miles Davis "Miles Smiles" förvånar mig lite. Jag har ett japan-pressad LP som jag trodde var bra. Men det är den inte. Den låter tunt och lite skramligt. Ingen kontroll i klangen på något sätt. Däremot låte MoFi-utgåvan riktigt bra och dessutom bäst av det jag hört. Men det streamade albumet i pcm 24/88.2 och CD'n från Columbia-boxen från 1998 låter också utmärkt. För mig handlar det mer om hårklyveri.

 

Varför upplever jag inte de skillnader som beskrivs från Götet? Min anläggning tror jag inte det är något större fel på och inte akustiken heller? Eller har jag fått till det bra? Eller är det rent av så enkelt att det jag anser är hårklyveri anser andra är stora skillnader? Jag vet inte.

 

Jag känner mig i vart fall väldigt nöjd. Jag fortsätter att spela vinyl om det är där jag har musiken. Finns den på CD (där jag har rippat samtliga) så spelar jag dom. Nya album botaniserar jag på Qobuz. De allra bästa köper jag och laddar ner i högupplösta format. 

 

Det jag anser testet visar är att de största skillnaderna ligger mellan utgåvorna, inte mellan tekniken. Men så går ju inte hålla på, tycker jag. Det finns fler än 100 andra utgåvor av Miles Smiles och Ella & Louis nästa 160 stycken. Jag har en hel del LP som jag har flera utgåvor av men att sitta och jämför dem ids jag inte. Möjligen stänger jag av om det låter direkt illa men det är faktiskt inte så vanligt.

 

Mitt självförtroende är återställt. Jag sammanfattar min övning så här:

 

Använda album.jpg

 

 

Tabell test.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ledsen om vi skapade oreda :nerd:.

Men självklart kul att läsa om upplevelserna från din anläggning.

Jag är säker på att det går att maximera streamingen som teknik, mer än vi gjorde i går.

T ex genom att lyssna till rippade skivor, gärna skapade under optimala förhållanden. 

Men då detta inte var en parameter som var aktuell i en framtida vardag, så testades det aldrig.

Med andra öron och i annan anläggning så kan åsikterna kanske blivit annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, bigblue said:

Jag är säker på att det går att maximera streamingen som teknik, mer än vi gjorde i går.

Om jag försöker mig på att minnas de steg som haft störst betydelse för mig så är det följande. Utgångsläget var PC/laptop med JRiver MC (musikserverprogram) och en USB-kabel till min dac som då var Aesthetix Romulus Standard. Sedan har jag gjort följande:

 

  1. Jag uppgraderade Aesthetix till Signature som gav en betydligt luftigare återgivning och mrd större ljudbild och ett kraftfullare fundament.
  2. Jag skaffade en Lumin U1 Mini sk nätverksbrygga. Det innebär att det förberedande arbete som gjordes av filerna i laptopen togs bort och flyttades över till Lumin. Det innebar också att USB-kopplingen flyttades från laptopen till Lumin som gör i ordning filerna (buffring och omklockning) och skickar dem till dacen via USB alternativt SPDIF, allt efter smak. Laptopen agerade nu enbart som hårddisk och server och skickar de begärda filerna över ethernet till Lumin. I den överföringen är inte filerna spelbara. Det är samma process som sker från streamingbolag. Lumkn innebar också ett steg framåt med en upplevd renare och större återgivning och upplösning.
  3. Näst i tur försvann laptopen och ersattes av en NAS och en ny router. Jag kan inte hävda att det ändrade ljudåtergivningen på något sätt men jag slapp laptopen och fick en mer flexibel lösning som också kändes säkrare.
  4. Jag hakade på switchtåget och köpte en English Electric 8. Jag provade med 3 olika kablar från Chord. De två billigaste hörde jag ingen skillnad på och jag tyckte inte switchen bidrog så mycker heller. Men med deras Epic-kabel hände det saker. En teori är att det inte hänger så mycket på kabeln utan mer det faktum att den bar metallkontakter som förbinder Lumin, dacen och switchens jord.
  5. Byte till andra rör i dacen lyfte den ytterlkgare en bit
  6. Nästa steg är en uppdatering av dacen till Eclipseversionen. Den väntar jag just nu på. Att skaffa helt ny dac finns inte på kartan. Jag tror inte det är där det sitter i mitt fall.
  7. Jag har också skaffat en Marantz SA-10. Den är också mycket bra men främst har jag den för att spela SACD som jag har en hel del av.

Jag har också övergått nästan helt till att skaffa enbart högupplösta filer. Skillnaden skall inte överdrivas men oftast låter de bättre. Alla mina CD är rippade. Jag hör ingen skillnad mellan rippade filer och spela dem direkt men det kan skilja mellan spelare beroende hur de tar signalen från cd'n. I mitt fall hanteras den lika oavsett hur den kommer in.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Det jag anser testet visar är att de största skillnaderna ligger mellan utgåvorna, inte mellan tekniken. Men så går ju inte hålla på, tycker jag. Det finns fler än 100 andra utgåvor av Miles Smiles och Ella & Louis nästa 160 stycken. Jag har en hel del LP som jag har flera utgåvor av men att sitta och jämför dem ids jag inte. Möjligen stänger jag av om det låter direkt illa men det är faktiskt inte så vanligt.

Riktigt trevligt och intressant test du har ägnat tid på :thumbsup: I en framtid så skulle jag önska mig ett öppet betygssystem där användare kan betygsätta inspelningarna. För att ge tillgång så att olika tillverkare har möjlighet att implementera betygen i sina system. Men risken att detta skulle inträffa är väll minimal. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, new order said:

Alltså switch som i nätverksswitch? Kan det ha någon betydelse? Jag har inte ens funderat att byta ut min router mot någon highend variant.

Jag tänkte precis som du och jag har försökt förstå varför. På forum gnabbas det mycket om detta. På sina håll sägs att en switch kan påverka om ett nät har mycket trafik, det kan påverka brus, en del, som t ex EE, har ju också egen oscillator, temperaturreglerad TCXO-klocka klocka som skall påverka jitter och stabilitet gynnsamt och det sägs även att den kan hjälpa till att få galvanisk isolering samt få enheterna i samma jordplan om man använder ”rätt” kontakt. Om jag inte missminner mig kan en switch även påverka buffring av de digitala protokollen som skickas med digitalpaketen.
 

Sedan finns det lika många, kanske fler, som menar att hela grejen är bluff och båg och det tas en hel del brösttoner i ämnet. Engelska HiFi News har testat en del olika, både dyra och billigare. De menar att de visst kan göra skillnad och jag har förtroende för deras tester där de också mäter. Med vissa dacar/flöden hörde de inget och kunde inte påvisa några mätbara resultat. Med andra så var det tvärtom. 

 

Båda läger kan näppeligen ha rätt så jag tänkte att jag får ta reda på själv vad jag upplever. Med medföljande Chordkabel och deras nästa nivå hörde jag ingen skillnad alls men med deras Epic-kabel tyckte jag att det var fullt hörbara förbättringar, som jag varit inne på. Exakt varför är jag inte rätt person att reda ut. En del förklaringar känns ändå ha en logik.

 

Routern bytte jag pga av det ”framtidssäkrade” skräpet från Telia inte funkade med Lumin. Jag köpte en ganska vanlig Asus hos Kjell & Co som fick grönt ljus av @AlfaGTV. Der räcker för mig. Det är ingen speciell ”hifi router”.

 

Jag är skeptisk till rätt många tips och tweaks men här fick jag sträcka vapen.

 

Från min router har jag 0,5 meter Chord  C-stream-kabel till routern och från den 20 meter CAT6-kabel (standard) till andra änden där switchen sitter och därefter 1 meter Chord Epic RJ45 till nätverksbryggan. Jag har inget annat än ljud i denna kopplingen. För andra funktioner har jag en separat nätverkskabel från routern som går upp till andra våningen till en Netgear switch som servar mina kontorsbehov plus en ”konversationsanläggning”.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bebop said:

Från min router har jag 0,5 meter Chord  C-stream-kabel till routern och från den 20 meter CAT6-kabel (standard) till andra änden där switchen sitter och därefter 1 meter Chord Epic RJ45 till nätverksbryggan. Jag har inget annat än ljud i denna kopplingen. För andra funktioner har jag en separat nätverkskabel från routern som går upp till andra våningen till en Netgear switch som servar mina kontorsbehov plus en ”konversationsanläggning”

Jag har bara en Asus router. Har inget behov av fler inkopplingar och det var därför jag funderade över en switch och om det var något som behövdes? Blir det inte bara kaka på kaka i mitt fall?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, bigblue said:

Gör som vi - testa - och se vad du upplever i ditt system :thumbsup:

Det kostar inget mer en tid och blir det inget köp så är du i alla fall en erfarenhet rikare.

Jag ska testa🙂. Har PM'at @AlfaGTV och fått tips av honom. Plus att jag har lite egna idéer. Ska bli skoj!🙂👍

Men någon highend switch kommer jag aldrig att köpa. Det finns inte i min värld.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Apexorca said:

 

Varför då? Pga att du inte tror den kan göra nytta?

 

För min del tror jag pengarna de kostar kan läggas på annat. Jag försöker eller vill inte förringa din och @bigblue erfarenheter efter era tester.

Ni hör vad ni hör och upplever vad ni upplever:thumbsup:.

 

Men för mig skulle jag aldrig ens fundera på en nätverksswitch för 30 tkr! Denna åsikt är inte färgad av mitt "hifi-jag", utan istället från mina erfarenheter från datorernas värld. För 30 tkr på den sidan får man en värstingdator med komponenter som tekniskt sett är ljusår mer avancerat än vad de som finns i en nätverksswitch. Jag reagerar på prissättningen m.a.o!

 

Det finns så mycket annat som går att förbättra för billigare pengar. Många bäckar små, du vet:smile:.

Jag tror fullt och fast att det går att få superbra resultat inom streamingens område med "vanliga" datorgrejor. Jag tror att det gäller att se streaminglösningarna i ett helhetsperspektiv och att börja minimera störningar redan från servern. Jag ska spinna på min ide´och se vad som händer:sunglasses::smile:.

Link to comment
Share on other sites

Man ska ju aldrig säga "aldrig" sägs det, och jag råkar veta att det i skrivande stund är en Innuos Phoenix Net på väg till Falun och @Gryphon300! Så jag tror mig kunna få chans att göra en egen bedömning. Jag "fegar" ju iofs och hävdar att trådlöst är den optimala överföringsmetoden för strömmad musik, om den är väl implementerad.

Det besparar mig både besvär och kostnader att inte ifrågasätta den teorin! ;) (Jag har provat med ethernet till Aries men upplever inte någon bättre återgivning)

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Man ska ju aldrig säga "aldrig" sägs det, och jag råkar veta att det i skrivande stund är en Innuos Phoenix Net på väg till Falun och @Gryphon300! Så jag tror mig kunna få chans att göra en egen bedömning.

Jag säger aldrig! 🙂

Men själv är bäste dräng. Och vi prioriterar ju olika.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, ulfsan said:

Var

Om man skulle prova, så är det mellan AP Express och MacMini! 
Är det MacOS på den eller Windows? Oavsett så är det en prisvärt streamer med extern nätdel, om än switchad!

Men du har ju å andra sidan all önskvärd galvanisk isolering genom det trådlösa. Det kanske gör samma sak?

Utgår ifrån att AP Express inte är den minst störningsbenägna WLAN-bryggan, även om det fungerar bra.

Varför kör du inte med inbyggt WLAN i MacMini?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...