Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop

Recommended Posts

11 minutes ago, AlfaGTV said:

Din skiktlimmade ekskiva kommer alltså ersätta den övre, mindre, vita skivan på racket?

Här syns tydligare hur racket är gjort om än svart version.

189D8C88-2E96-4D74-A869-E0A5FF9FF6AB.jpeg
 

 

Spikarna ligger med spetsarna ”skruvhålen” på övre bilderna. Dessa kan höjas och sänkas underifrån med insexnyckel. Den flata sidan på spikarna ligger an mot urborrad försänkning under lilla hyllplanet som jag ersätter med ekskivan. Det behöver man ju inte göra. Tyngden på skivan plus 30 kg skivspelare lär hålla dem på plats ändå. Men jag gör nog försänkningar. Min okvalificerade gissning är att det funkar bra med spikar. När jag hade sten använde jag både bitumenmatta och Selodym men det tror jag inte behövs här. 
 

Som du ser på nedre vänstra bilden så utnyttjas ytan dåligt av den lösa originalhyllan (MDF).

Link to comment
Share on other sites

Hur är SMEs upphängning? Jag har haft dåliga erfarenheter av massivt trä direkt under skivspelare, men det behöver ju inte bli problem i varje system förstås. Kan vara värt att undersöka alternativ som bikakepapp för att jämföra med ett resonansfritt material.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, conan said:

alternativ som bikakepapp för att jämföra med ett resonansfritt material.

Tänker du i banor som Lack-bord från vår svenska hifileverantör IKEA? :)

Jag tror faktiskt det blir svårt att uppfylla påståendet "resonansfritt" i samma mening som underlaget har den stadga som krävs för att upprätthålla en stabil position för 25-30Kg skivspelare. (Och jag passar på att hävda att Lack är en skitdålig lösning för många spelare! Men det funkar bra för vissa, absolut.)

Link to comment
Share on other sites

Tonarmen.jpg

 

Tonarmen som levereras med verket är den "gamla" SME 309 men i uppdaterat skick. Om jag tolkat det jag läst och vad @Daniel och Karl Liander sagt så är det numer samma knivlager som som i SME V. Upphängningsoket är också samma vilket betyder en kraftig rostri stållegering och bättre lager i upphängningen. Som framgår finns den även nu i helsvart. Den gamla krom/svart finns kvar som val och även en grå. Anslutningen mellan arm och det avtagbara skalet skall vara tajtare. De har övergett Van den Huls interna kablage och ersatt det med silver-litzkablar från Siltech eller Crystal (i manualen står Siltech, på hemsidan står Crystal). Jag gissar att det är samma kabel som ju kommer från samma ställe. Inte så konstigt att de satsar på dessa kablar då de numer ägs av SME's huvudman.

 

Jag har haft en SME 309 tidigare och där provade jag lite olika kablar istället för standardkabeln mellan arm och riaa. Standard då hette Van den Hul M.C.D. 501 Hybrid . Det var faktiskt ingen höjdare. Jag fastnade då för Nordost Frej. Jag skrev så här på Euphonia för 14 år sedan:

 

I sopsäcken åkte originalkablarna till min SME 309. Beteckningen på dessa är van den Hul M.C. D 501 Hybrid. Enligt HiFi+, så är det en 20 år gammal konstruktion som betingar ett pris av 45 £ där enbart kontakterna förmodligen står för hälften.

Jag åkte ner till "min butik" och lånade hem Nordost Heimdal, Frey och Tyr. Oj, oj, oj ... sicken skillnad. Redan Heimdal förbättrade återgivningen ordentligt. Högfrekventa detaljer fick en helt annan sprödhet och klarhet. Basen betydligt fastare och renare.

Nästa i hierarkin är Frey. Samma resultat men nu ännu större ljudbild. Ljudpanoramat växte. Annars tyckte jag att klangen i sig var samma som på Heimdal.

Tillbaks igen till van den Hul för att få bekräftelse. Jag hörde rätt. Van den Hul har gjort sitt i min anläggning för den här gången. Tillbaka till Frey och sedan den nästan dubbelt så dyra Tyr. Möjligen har jag inte tillräckligt bra guldöron, men jag kunde inte påvisa någon större skillnad mot Frey.

Hur som helst, det blev ett par Frey ...

 

Denna gång hoppade jag över testfasen. Jag gick direkt på ett par Heimdal 2 denna gång. Jag är ganska övertygad om att de ligger t o m på en högre nivå än de gamla Frey.

 

Nordost Hemidal phono.jpg

 

Jag behövde faktiskt två par. Det ena går från tonarmen till min SUT och det andra från SUT till riaa som elektriskt blir som en MM-pickup.

 

En liten finess som jag aldrig sett är att det följer med ett par extra "minijordkablar". Det är väl därför de heter Heimdal 2 Plus.

 

Extra jordkabel 2.jpg

 

Den vanliga jordkabeln jordar tonarm och chassi mot chassi på sedvanligt sett. Den extra kabeln sägs jorda isoleringen i kabelns filamentuppbyggnad som kan vara en lösning vid brum, enligt Nordost. Ännu ett pseudoargument från hifi-branschen tänkte jag.

 

De ansluts till kabeln som bilden visar och sedan till nästa enhet.

 

extra jordning.jpg

 

Dags att provspela... Det fungerar. Hastigheten mäter upp 33,38 rpm med försumbara avvikelser. Helt OK. Det går att justera men jag gör inget ännu. Det får bli till hösten. En avvikelse på 0,0015 % är ingen avvikelse i min bok.

 

Efter ett par album kunde jag notera ett svagt brum som jag även haft med Simon Yorke och Ortofon PW via SUT (inte med Koetsun). Det ligger lågt och inget direkt som stör. Men jag kanske skulle prova den där extra jordkabeln och läste på. Om man har brum rekomenderas att börja så nära skivspelaren som möjligt. Så jag anslöt den extra jordkabeln till den utgående phonokabeln från skivspelarens kontakt som går in till SUT och anslöt därefter till jordskruven på SUTen enligt övre bilden på högra sidan i manualen nedan. Som framgår sitter nu en "traditionell" jordkabel mot skivspelaren som ansluts på SUT. Dessutom en från kabelns isolering. Utöver detta ytterligare en jordkabel mellan SUT och riaa i den andra phonokabeln.

 

Extra jordkabel.jpg

Hokus pokus :6: Det funkar ju...:flush: Det blev knäpptyst och tystare går ju inte att få. Jag ser m a o ingen anledning att experimentera mer med detta enligt devisen "fixa inte det som funkar".

 

Hur lät det då... nja... så där. Återkommer om det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, AlfaGTV said:

Du vet att du är sugen på en vinylsnurra!  :grimacing:

 

Hur är det man säger....."been there done that" :D men jag gjorde de kanske inte bra nog helt enkelt :monkey-see-no-evil:

 

Men som @P-pan skriver de lär nog inte hända :65:

 

Jag sitter nöjd med det jag har idag så att inte ha vinyl är inget jag ligger sömnlös över och skivorna är magasinerade om jag skulle trilla dit igen :)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Tonarmen som levereras med verket är den "gamla" SME 309 men i uppdaterat skick. Om jag tolkat det jag läst och vad @Daniel och Karl Liander sagt så är det numer samma knivlager som som i SME V.

Det stämmer bra det. Idag delar Series V, Series V och 309 samma fina lager. Det är dock inte ett knivlager utan kullager. Knivlager finner man på gamla SME armar.

 

4 hours ago, Bebop said:

Den vanliga jordkabeln jordar tonarm och chassi mot chassi på sedvanligt sett. Den extra kabeln sägs jorda isoleringen i kabelns filamentuppbyggnad som kan vara en lösning vid brum, enligt Nordost. Ännu ett pseudoargument från hifi-branschen tänkte jag.

 

De nya tonarmskablarna (+) är helt omgjorda. Nu är konstruktionen "twisted pair" alltså plus och minus för respektive kanal individuellt isolerade. sen ligger det ytterligare en skärm över dessa två par, det är den skärmen man kommer åt via de medföljande kablarna. Den vanliga jorden går rakt igenom som en egen ledare. Via jord-pinnen i DIN-kontakten till bygeln som är fast monterad. PÅ Model 12 vill man även gjorda chassit, det gör man då via de medföljande trådarna som ansluter skärmen. Detta för att komma åt alla varianter av spelare och armkombinationer som finns. Målet är att det blir tyst, varken mer eller mindre så att säga. Om de medföljande kablarna inte gör någon nytta så ska (behöver) man inte använda dem. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

 

Den vanliga jordkabeln jordar tonarm och chassi mot chassi på sedvanligt sett. Den extra kabeln sägs jorda isoleringen i kabelns filamentuppbyggnad som kan vara en lösning vid brum, enligt Nordost. Ännu ett pseudoargument från hifi-branschen tänkte jag.

Precis som din upplevelse så har detta fungerat väldigt väl hemma hos mig. Jag har dock ett tydligt brum utan denna extra jordkabel. Jag kan inte fästa den på vettigt sätt i spelaren utan den går istället till förstärkaren, som med denna lilla kabel på plats blir helt tyst. Väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, fredrik said:

Precis som din upplevelse så har detta fungerat väldigt väl hemma hos mig.

@Peo, han med den eminenta artikeln om den smutsiga elen, besökte mig idag. Han lyssnade på det brum jag hade utan den extra lilla jordkabeln. Han konstaterade snabbt att det brum jag hade var inte kopplat till jordfel utan snarare inducerat brum från något magnetfält eller transformator. Hur som helst, det försvann helt.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Hur lät det då... nja... så där.

Det lät faktiskt inte rent i övre registren, nästan överstyrt. Basen kändes också lite fattig. Jag växlade över till Simon Yorke som kändes mer balanserad i sin tonbalans; renare med mer värmeinnehåll. Till viss del skall det vara så. Koetsu har en ”snällare” klang än t ex Ortofon och Lyra. 
 

Den upplevelsen jag fick med SME/Windfeld har jag också upplevt med Simon Yorke/Windfeld så jag hade lösningen klar för mig. Det var bara att göra om och göra rätt med VTA-inställningen (vertikala vinkeln mellan nålen och spåret). Den skall vara 23 grader på Winfeld. Det skall man åstadkomma om man håller de stödlinjen på tonarmen i våg och med rekommenderad anliggningskraft på 26 mN (2,6 g). Detta under förutsättning att pickupen inte är defekt vilket är svårt att ha koll på. 
 

Jag hade haft lite för bråttom med detta. Det räcker inte med ögonmått för att ha koll på detta. Man får mäta nertill och uppåt för att säkerställa att linjerna är helt i våg och det var de inte. Baktill var tonarmen drygt 3 mm högre än nertill.

 

 

7E72A7A6-C244-47AE-B365-6482ABB95B94.jpeg
 

Som jag varit inne på tidigare så är Ortofons Replicant 100-slipningar ytterst känslig för fel spårvinkel. Det är fixat och nu är det helt annat ljud. Bra balans, djup bas och en glittrande diskant. Dynamiken är också på ett helt annat plan. Nu låter det Winfeld (som för övrigt har mycket gemensamt med Lyra Kleos som jag också ägt).

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det lät faktiskt inte rent i övre registren, nästan överstyrt. Basen kändes också lite fattig. Jag växlade över till Simon Yorke som kändes mer balanserad i sin tonbalans; renare med mer värmeinnehåll. Till viss del skall det vara så. Koetsu har en ”snällare” klang än t ex Ortofon och Lyra. 
 

Den upplevelsen jag fick med SME/Windfeld har jag också upplevt med Simon Yorke/Windfeld så jag hade lösningen klar för mig. Det var bara att göra om och göra rätt med VTA-inställningen (vertikala vinkeln mellan nålen och spåret). Den skall vara 23 grader på Winfeld. Det skall man åstadkomma om man håller de stödlinjen på tonarmen i våg och med rekommenderad anliggningskraft på 26 mN (2,6 g). Detta under förutsättning att pickupen inte är defekt vilket är svårt att ha koll på. 
 

Jag hade haft lite för bråttom med detta. Det räcker inte med ögonmått för att ha koll på detta. Man får mäta nertill och uppåt för att säkerställa att linjerna är helt i våg och det var de inte. Baktill var tonarmen drygt 3 mm högre än nertill.

 

 

7E72A7A6-C244-47AE-B365-6482ABB95B94.jpeg
 

Som jag varit inne på tidigare så är Ortofons Replicant 100-slipningar ytterst känslig för fel spårvinkel. Det är fixat och nu är det helt annat ljud. Bra balans, djup bas och en glittrande diskant. Dynamiken är också på ett helt annat plan. Nu låter det Winfeld (som för övrigt har mycket gemensamt med Lyra Kleos som jag också ägt).

 

 

 

3mm är mycket i VTA sammanhang. Jag förstår att det lät knäppt. :-)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

:thumbsup:

 

Mycket fin spelare!

Det blir nästan alltid lite justeringsvändor som måste till och dominoeffekter som kan sätta igång kanske framför allt geometriska inställningar men även kablage, elektronik och mekanik i systemet. Konstigt annars.

 

Känner inte till SME 12A så väl så det ska bli kul att bekanta sig med den.

 

 

9 hours ago, Bebop said:

Hastigheten mäter upp 33,38 rpm med försumbara avvikelser. Helt OK.

0.2% konstant avvikelse i varvtal är helt försumbart. 2% är inte heller problem. Det är när det blir fluktuerande hastighetsavvikelser (acceleration) som det kan störa och så som du skriver verkar det vara ok. Jag vet att jag ofta påpekar detta, men jag kanske är lite känslig för just det. Jag kan ibland störa mig på en lite bucklig skiva för att det ger såna avvikelser. Speciellt för solister där det kan förfula hela framförandet. Konstant hastighetsavvikelse stör mig inte alls.

 

 

On 2022-05-16 at 17:45, Bebop said:

Han har en full maskinpark i källaren

Kan ni inte limma eken på ömse sidor om en 6mm ply?

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, AlfaGTV said:

Tänker du i banor som Lack-bord från vår svenska hifileverantör IKEA? :)

Det är underskattat och inte rumsrent i hifikretsar att uttala de fyra bokstäverna. Men det är konstruktionen som är grejen, inte vem som råkat komma på den av helt andra skäl.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Kan ni inte limma eken på ömse sidor om en 6mm ply?

Jag lyssnar alltid på dig när det gäller bygge… Jag köper det och jag tror jag hajar vad du är ute efter. Så gör man även med t ex parkettgolv i tre skikt för att hindra/minska rh-relaterade rörelser. Det är oerhört effektivt. Vanligast är först ett slitskikt av t ex ek, sedan ett lager av ribbmatta av gran där ribborna har årsringarna stående och därefter en björkplywood (oftast). Att låsa med enbart två skikt är en mindre stabil konstruktion men funkar om man limmar ner mot ett undergolv som då blir tredje skiktet. 

 

37C085CE-F696-480D-8A05-C3DA72F33D3A.jpeg
 

Det blir en resa till bygghandlare igen under morgondagen… 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, conan said:

Hur är SMEs upphängning? Jag har haft dåliga erfarenheter av massivt trä direkt under skivspelare

12A bygger på ny konstruktionsprincip och har ingen upphängning med fjädrar, gummiband eller spiraler. Den står på tre ben som är fyllda av någon form av ”resonansdött” material som går ner i ett tungt chassi som känns som om det vore gjort i gjutjärn. Den exakta benämningen på det som används vet jag inte. Total med PSU’n väger den nästan 30 kg och jag tippar på att själva skivspelaren väger drygt 25-26 kg.

 

Den helt nya SME 60 har någon liknande form av fjäderlösa ben modell större om jag fattat det rätt. Den runda SME 15 har samma typ av upphängning som SME 20 och SME 30 (som nu ersätts av SME 60). De har en mer traditionell upphängning även om den är rätt så stum och långt ifrån så svajig som t ex Avid eller Linns och Thorén äldre modeller (vet inte hur de är gjorda idag).

 

Jag har haft även IKEAS lackbord och de kändes bra då fjädrande däck från Thoréns på 5-6 kg. Men den här klumpen vill jag ha stabilare underlag till. Dock inte sten som är rätt klurigt att få tyst. Jag har haft det till min Simon Yorke och jag fick till det till slut men den funkar ännu bättre med deras egen stenmjölsskiva som innehåller dämpande bindemedel.

 

Jag har väldigt goda erfarenheter av trä, både limmad massivträ och dubbellimmad plywood. Jag tror faktiskt det blir ännu bättre med massivt - plywood - massivt som @calle_jr är inne på. Två olika densiteter med lim emellan borde bli en stummare och mindre resonant skiva.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Apexorca said:

Hyllorna gapar galet tomma pga världsläget. 

…. plus pga av den besinningslösa trenden av allt fler och större uteplatser på trädäck. Jag bor i ett typiskt semesterområde där fritidsboenden nästan länsar bygghandlarna på impregnerat virke. Att få tag i en snickare här är nästan omöjligt det närmsta halvåret. Det byggs också en hel del nytt här efter allt bättre kommunikationer mot Skåne och Danmark. Folk har tröttnat på svindyra och hypade Österlen.

 

När det gäller mjukträ så är det framför allt ek och ask som blivit svårt att hitta. Ukraina har Europas största bestånd av användbar ek för finsnickeri. Det duger inte med svenska knotiga sparbanksekar som dessutom har starkt avverkningsskydd. Ask kommer i huvudsak från Balkan där det varit kraftig överuttag och där man nu är hänvisad till svårtillgängligare områden. Däremot finns det gott om bok men efterfrågan är låg. Jag tror det kommer att ändras. Ett problem är att bok (samt lönn) och golvvärme inte är en bra kombination.

 

Situationen har naturligtvis påverkat priserna också. Plywood är dock inga större problem att få tag på vare sig vi pratar finplywood i gran eller ”vanlig” björkplywood. Både råvara och tillverkning finns i Norden och Baltikum.

Link to comment
Share on other sites

Seriöst med så pass hög vikt. Jag gillar tunga grejer inom hifi.

 

Det låter besvärligt med justering i våg? Vissa plattor har en liten skevhet i sig och jag märker att det blir lite bättre om man justerar i våg för varje skiva. Det säger kanske mer om min buckliga skivor än om nåt annat ..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

När det gäller mjukträ så är det framför allt ek och ask som blivit svårt att hitta. Ukraina har Europas största bestånd av användbar ek för finsnickeri. Det duger inte med svenska knotiga sparbanksekar som dessutom har starkt avverkningsskydd

Off topic: Det är inte avverkningsskyddet  på de fina sparbanks ekarna som är orsaken till att vi inte producerar ekbrädor i Sverige längre. De får gärna vara kvar och skyddas. Utan det är för att man under lång tid inte ansett det varit ekonomiskt gångbart att odla ek och därför premierades snabbväxande arter istället som kunde ge avkastning fortare.

 

”Att odla ek är totalt annorlunda mot att odla gran. I det senare fallet är det lönsamt med trakthyggesbruk eller om man vill kalla det plantageskogsbruk. Men det finns nog ingen som säger att det är lönsamt att odla ek på detta sätt. Ändå beskriver man bara denna modell och hänvisar skogsägaren till att söka bidrag. Höga etableringskostnader och lång omloppstid gör det olönsamt. Med plantering, stängsling, röjning, olönsam gallring och lång tid till återbetalning får man ett nuvärde på ca minus 30 000 kronor per ha. En av de största skillnaderna mot granodling är att slutprodukten efter lång tid och mycket arbete är bara ca 60 stammar per ha, dvs det mesta ska röjas och gallras bort.”

 

Jag har på känn att du säkert kan mer än mig om även den biten men tycker ändå att det finns en poäng att tydliggöra för den som läser här och kanske inte är insatt i skogsbruk.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

Kan ni inte limma eken på ömse sidor om en 6mm ply?

 

 

Är de "bra" nog med vanligt trälim eller blir de "bättre" med en produkt som är gjord för att dämpa?

 

Tänkte mest på produkter likt NoiseKiller Gul.

 

https://vibratec.se/en/product/noisekiller-yellow/

 

Frågan har kanske ett självklart svar men frågar man inte så får man inget veta :)

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, parsifal said:

Jag har på känn att du säkert kan mer än mig om även den biten

Du har helt rätt när det gäller nyplantering. Jag refererar snarast till befintliga bestånd. Vi hade stora kulturodlade ekbestånd i Sverige förr somm beordrades bl a av Karl XI då Karlskrona byggdes med start 1680. Det var för att säkra framtida tillgång av ek till framför allt varven och i synnerhet då i Karlskrona som hade isfria vintrar och enklare logistik. Östra Göinge i NO Skåne hade stora bestånd av prima odlad ek. Mest känt är kanske Visingsö som anlades på 1800-talet där det finns mycket fin raka och höga ekar.

 

Det blev ett fasligt liv när Kährs fick koncession 2011 att göra ek-uttag från Visingsö. Jag arbetade på Tarkett i drygt 20 år och vi fick ibland kritik för att vi inte använde svensk ek istället för ek från Frankrike, Ukraina och Rumänien. Då fick vi berätta i ord och bild varför ”sparbanksekar” inte var lämpliga och för att det inte finns ett aktivt ekskogsbruk i Sverige annat än vid vägbygge och liknande. Att fälla ek för industriell användning är ingen möjlighet som ges i Sverige, vilket jag håller med om. Om vi pratar ekonomi så är det ingen god affär, som du är inne på.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, octavia rs said:

Är de "bra" nog med vanligt trälim eller blir de "bättre" med en produkt som är gjord för att dämpa?

Jag vet inte men jag använder ”vanligt” PVAC-lim typ D2 (inne) eller D3/D4 (utomhus). Jag tror inte det krävs någon annan dämpning än så. Det är också det som används av de flesta snickerier såvida de inte använder urealim med uv- eller microvågshärdning. Men då krävs det en ordentlig maskinpark med krav på exakta mängder för att undvika limsläpp pga ojämn härdning. 
 

Mängden är också viktig för D2-D4. Framför allt att det påförs jämt över hela ytan. Jag använder en ”kamspatel” som ger jämna rillor med samma mängd över hela ytan. Därefter press med handtvingar och eventuellt kansten dit tvingarna inte når. Ett par dygns torktid räknar ja med.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Jag tror inte det krävs någon annan dämpning än så.

 

Nä att det inte krävs de kan jag mycket väl tänka mig de var mer om resultatet kan bli ännu bättre med annat lim mellan lagren?

 

Jag har byggt många konstruktioner och lådor till bilar när jag tävlade i billjud och jag använde ofta lådkonstruktioner med två lager MDF och dämplim mellan men de säger inget om hur de fungerar i hyllplan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...