Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop

Recommended Posts

Idag har t o m jag fått ett paket. Min Aesthetix Romulus har kommit hem efter senaste uppdateringen.

 

Eclipse spelare.jpg

 

För de som inte känner till denna modell, som släpptes 2012 om jag har noterat rätt, så är det en DAC med inbygd släde för avspelning av CD. Vill man inte ha den så heter modellen Aesthetix Pandora som för övrigt är helt identisk förutom placering av knappar.

 

Aesthetix_Pandora_DAC_silver.jpg

 

Jag köpte min Romulus 2013 och jag tycker fortfarande att den låter fantastiskt bra med större tyngd i ljudet och ett större basfundament och ljudbild än det mesta jag har hört. Jag har naturligtvis inte hört allt men rätt många ändå. När jag köpte den valde jag i slutändan mellan Esoteric och MSB. Båda lät mycket bra men hade inte det "flödet" som jag sätter så stort värde på.

 

Efter ca 3 år släppte Aesthetix ett uppgraderingskit, Signature, där det byttes bl a USB kort och de satte in elektronik (Xilinx gate) som möjligjorde att spela DSD förbi dacen direkt till ett lågpassfilter upp t o m DSD128. Dessutom balanserades hela konstruktionen och upplösning med max 24/384. Det fixades lite med nätdelen också och den fick Nimbusfötter från HRS. I stort sett alla kondensatorer byttes också.

 

För något år sedan kom en "värsting"-uppgradering som går under namnet Eclipse som jag nu gjort. Den här typen av uppgraderingar erbjuds även andra produkter i Aesthetix portfölj.

 

Eclipse logo.jpg

 

Så vad har de gjort denna gång? Jo, återigen har de bytt kondensatorpaketet. Denna gång i dacen och på in- och utgångssteget (den så viktiga analoga delen). De som är bytta är ersatta med s k Stealth capacitors. Hur bra de är och om de bidrar till någon förbättring till hur det låter återstår att höra. Det enda jag vet så här långt att de är dyra som fan men högre pris skall ju låta bättre... :grinquint:

 

Både Audio Research, VTL och Aesthetix satsa stort på den typen av kondingar och de menar att deras konstruktioner tar ordentliga lyft. Om det här blir bra kanske jag går på en uppdatering av mitt VTL försteg också. Jag hittade en beskrivning på vad stealthkondingarna skall bidra till:

 

It’s called the StealthCap and it’s designed to eliminate signal reflections that haze musical detail and rob peaks of their dynamic range. 

 

Den visuella skillnaden interiört är tydlig mellan modellerna. Det är i princip 3 helt olika spelare men i samma skal.

 

Olika modellerna kompr.jpg

 

Utöver detta så har man bytt nätdel och avisolerat och dämpat den bättre än tidigare mot chassit. Man har också dragit om jordningen eftersom nätdelen inte längre är jordad mot chassit. Halva spelaren där nätdel och cd-släde gömmer sig är helt dold under ett aluminiumskal så den kan jag inte visa upp och jag skruvar inte på något. Topphöljet på spelaren sitter med kardborreband och är lätt att separera.

 

Idag får den stå och klimatisera sig. Först till rumstemperatur och senare ikväll slår jag på standby-läget och låter den blir lite varm i kretsarna. I morgon blir det köra av. Då kommer också EON hem och sätter upp en laddbox. Jag hoppas inte det skall innebära något för nätet som påverkar min lyssning. :hotface:

 

Här kommer några interiörbilder för de som tycker elektronikbilder är förförande. På första bilden har jag satt ut ett par pilar på de små stealth-kondensatorer som de bytt vid dac-chippet som varit detsamma hela tiden (Burr Brown 1792A).

 

Eclipse stealth.jpg

 

En trevlig uppgradering som jag gjort själv är på rörsidan. Det har kostat många timmar och flera rör för att hitta en bra mix som passar både spelaren och mig. De nedre rören sitter på ingångssteget och är ett par Telefunken ECC83 gjorda i Berlinfabriken kring 1968. Där bak sitter ett par Tesla 6922 från ca 1970. Det knepiga med rör är att man måste prova både på ingångssteget och utgångssteget samtidigt. Grejen är att man vet inte vilket rörpar som sätter gränserna. Ponera att jag hittar ett par rör som ger en stor fin ljudbild på ingångssteget men sedan krymps den på utgångssteget. Jag har gjort erfarenheter att jag inte märker någon skillnad mellan nya rör och gamla fina NOS på ingångssteget förrän jag också byter på utgångssteget. Det kan bli ungefär som att sätta fiolsträngar på en elgitarr. Ingen bra kombination. 

 

Att hitta rätt kombination på rör kan ge betydande förbättringar (eller försämringar). Där pratar vi inte om nyanser. Det kan vara som att byta från en genomsnittliga MM-pickup till toppmodeller från Lyra eller Ortofon.

 

Eclipse ingångssteg.jpg

 

Eclipse utgångssteg.jpg

 

Varför envisas jag med att hålla kvar vid ett och samma märke? Varför inte köpa en helt ny med inbygd streamer t ex?

 

För mig är det så att själva dac-delen i stort sett har kommit i mål. Idag är det tillverkare som tar avstånd från de senaste dac-chipen och går tillbaka till ädre konstruktioner. Burr-Brown, AK, Cirrus, Wolfson och ESS är väl de vanligaste och som används av många. För mig är det i stort sett egalt vilken. De gånger jag uppskattat skillnader i hur en dac låter så drar jag slutsatsen att det handlar mer om nätdel och analogdel som avgörande för hur de låter och inte minst hur de spelar tillsammans med övriga grejer. Sedan måste naturligtvis DSP, dac, USB-kort och klockor vara bra. Att så inte är fallet har jag ingen anledning att misstro Aesthetix om Jim White har varit med länge i gamet och jag litar fullt på honom ända sedan han var med och lanserade Thetas Digitals klassiska modeller. Jag faller lite för konstruktörer som följer en linje som jag kan känna samhörighet med. Luke Manley på VTL är en annan sådan frontalfigur för mig.

 

Jag tycker också att det är smakfullt att tiden inte stannade med den första modellen. Arbetet har fortsatt och produkten har utvecklats och den erbjuds mig som konsument. Att byta sig fram till denna nivån genom nyköp hade blivit en kostsam resa. Det är tillräckligt dyrt ändå. Jag har kvar mitt idealljud som förfinats lite för varje uppgradering med VTL och Aesthetix och jag hoppas det blir så även denna gång. Att flaxa fram och tillbaka som i lianer från träd till träd är inte min grej. Nytt guld glimmar inte bättre än gammalt.

 

När det gäller streamers så vill jag hålla dem utanför i egna burkar. Det är ingen mogen produkt ännu i mina ögon. Lumin som en ren nätverksbrygga fungerar utmärkt medan tillverkarna fortsätter att lägga ut texten om hur fantastiska produkter de gör. Vi vet inte vem som är kvar om t ex fem år. Jag är inte övertygad om de ljudliga skillnader mellan de streamers som hissas idag och en massa tweaks som jag inte tror på. Ungefär vart tionde år kommer det nästintill hysteriska trender som "man måste göra". Analog logik likställs med digital överföring osv. Tids nog lär väl agnarna skiljas från vetet även kring streamers om vad som betyder något.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder Bebop! :) Snyggt och prydligt bygge överlag, tycker jag. Inger också förtroende att de inte sprutar ut nya modeller som är obsoleta efter ett år eller två. 

Och kåserierna är intressanta, jag är väl kanske en "lian-liftare" jämfört med dig, men det är intressant att se trender över tid.

Hur många kör mjuk koppling till underlag idag jämfört med för 5-10 år sedan? Hur många kommer vidhålla sin USB-decrapifier om 5?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

jag är väl kanske en "lian-liftare" jämfört med dig

Det här ett intresse som kan idkas på många sätt som så mycket annat. En del naturälskare bara njuter som naturen presenterar sig. Andra kryper nära marktäcket och dissikerar djurlivet under lövmattan medan somliga tragglar Linnés artklassificering. Alla samlas under samma intressehatt.

 

Det är utmärkt att det också finns ”lian-liftare”. Den kunskapen som byggs har jag glädje av när jag gör mina val. Det är också bra att några typ @calle_jr och @Anders65 går ner på mikro- och nanonivå. Men alla behöver ju inte göra det. Jag lägger mer tid på att gå ner i musikdjupet och om människorna bakom.

Link to comment
Share on other sites

Jag kikade ju också på Romulus under dessa år kring 2012. Det var den CD spelare som fick mig att inse att mediet hade tagit ett stort kliv framåt. Att de håller i med riktiga och bra uppgraderingar etc är mycket bra. Bra investering.

Det finns så många produkter som lovat och lovat det ena och det andra, men att det inte blir något av. 

 

 

3 hours ago, Bebop said:

När det gäller streamers så vill jag hålla dem utanför i egna burkar. Det är ingen mogen produkt ännu i mina ögon.

 

Där har jag gjort en annan bedömning. Varför jag börjad testa var just därför och efter dessa tester är jag än mer övertygad om att streaming är den digitala framtiden även inom High-End. Tar vi tex Innous Statement, Antipodes K50och Taiko Extreme så är det prestandamässigt och ljudåtergivningsmässigt i det digitala mediet svårslagna. Det vet jag av egen erfarenhet. De som följt mig vet dessutom att jag varit rätt svårflirtat av streaming. Proppen gick ur när en streaming-produkt jag testade lät tydligt bättre än min CD-drive. Då var prestandan mogen för mig. 

Det kommer också mängder av lågt prissatta streamers som håller hög klass. Tex Bluesound.

Tjänster som Tidal och Qobuz har kommit och levererar strömmar som låter bra. Det ligger mer bakom hörnet.

Jag tycker faktiskt att vi just i denna tid ser att teknik är mogen, även om vi tittar tillbaka om några år är det nog så.

 

3 hours ago, Bebop said:

Jag är inte övertygad om de ljudliga skillnader mellan de streamers som hissas idag och en massa tweaks som jag inte tror på.

Tror gör man i ... :grin:

Kom hit någon gång så skulle jag nog kunna dema det för dig. Hos mig är det inte svårt att höra det. Jag har haft runt 10 garvade lyssnare här som jag tror alla upplevt skillnaden mellan streamers och att det inte är marginellt.

Även om jag nu är skrivit mycket om streaming och DACar och är positivt överraskad i den digitala domänen, så är fortfarande det analoga medierna minst ett strå vassare hos mig.  

Mitt vardagliga lyssnade skulle gott och väl kunna driva över mot lite mer digitalt om jag skulle välja en Statement eller K50. I dag är det till 90% på vinyl. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

återigen har de bytt kondensatorpaketet. Denna gång i dacen och på in- och utgångssteget (den så viktiga analoga delen). De som är bytta är ersatta med s k Stealth capacitors.

Fy för tusan!

Förstår att du ville hoppa på det.

Ska bli kul att lyssna på vid tillfälle.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Där har jag gjort en annan bedömning.

Att jag anser att en teknik eller produktgrupp inte är mogen innebär inte att den behöver låta illa. Den nätverksbryggan jag har från Lumin låter mycket bra och spelar jämt med både cd och vinyl om utgåvorna tillåter det (vilket inte alltid är fallet). Det innebär inte att de låter exakt lika. Det gör inte t ex pickuper från Lyra, Ortofon, Koetsu eller Soundsmith heller men de låter förbannat bra om de monterats med rätt arm. Jag störs inte av olikheter om de inte är milsvida åt fel håll.

 

Vad jag menar är att streamingtjänster av idag är en relativt ny företeelse. Både Lumïn, Aries, Innous, Melco och några till är rätt så nya produkter och företag som utvecklar och trimmar bäst de kan vilket sannolikt kommer att leda till en mer eller mindre standard. En del av landvinningarna kommer förmodligen att läggas åt sidan eftersom de inte tillför något av värde. Priser kommer säkert att falla också. Mina slutsteg lanserades för 14 år sedan och ingår i sortimentet fortfarande. Aesthetix och Pass har också produkter som fortfarande ingår i deras sortiment. Det innebär ju inte att de är sämre idag. De gör lite finlir och byter någon komponent här och där som också erbjuds kunderna. Det är mogna produkter.

 

Lumin släppte sin senaste firmware 14.4 för någon vecka sedan. Streamers som ansågs highend bara för några år sedan är nästan helt borta från marknaden idag. Jag har ingen brådska och jag har inte den prylfascination som en hel har. När jag hör och inser att det är dags slår jag också till men bara om jag känner mig övertygad. Att lita till sin egen hörsel att avgöra nyanser tror jag inte på som jag hävdat flera gånger. Vi hjälper själva till att bestämma vad vi vill höra och vi påverkas av situationen. Skivor kan låta bättre borta och när jag sedan kommer kan jag tycka de låter bättre här än där. Varför då? Det gjorde den ju inte för någon timme sedan...

1 hour ago, Apexorca said:

Tror gör man i ... :grin:

Ja, det gör en del i kyrkan. Men många har t o m en övertro på sin egen kontroll av vad de upplever sig höra. Ibland t o m sådant som är teoretiska omöjligt eller rent felaktiga kombinationer. Inställning/anpassning av pickup är ett bra exempel. Att många tycker det låter bra behöver ju innebära att de har rätt. Ändå kan de uppleva förbättringar. Bättre då att lära sig hur det skall låta, kan jag tycka. Om jag spetsar till det lite och lägger en oskalad potatis på försteget och tycker det låter bättre så är väl det inte bevis på något.

 

Men det finns absolut saker som kan påverka och det mesta går att förutsäga eller efteråt konstatera varför. Jag kan det dock inte. Där förlitar jag mig på min vänkrets som hjälpt mig under många år och en del har jag kunnat hjälpa inom andra områden där jag har min kompetens. Får jag de rätta argumenten så provar jag gärna och har så gjort många gånger.

 

I min värld är tweakindustrin mycket av en trollverksamhet. Inte allt men jag håller mig borta från den delen i största möjliga mån. Att "många andra upplevde förbättringar" säger något ibland men långt ifrån alltid. Det beror mycket på förväntningar, dagsform, hur det presenteras, prylens image och liknande. Ju mer man påverkas av detta ju mer hör man medan andra som inte påverkas lika mycket inte hör något eller t o m upplever försämringar.

 

Det är helt OK för mig om andra resonerar på annat sätt men enbart om jag får ha min syn på saken. Jag angriper hot och möjligheter lite annorlunda men jag är heller inte ensam om det.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Bebop said:

Att jag anser att en teknik eller produktgrupp inte är mogen innebär inte att den behöver låta illa.

 Då är vi eniga. Jag menar från ax till kaka. Helheten i användning, tillgång på musik, produkter i all prisklasser med en bra korrelation i pris prestanda, relativt spritt på marknaden och många användare mm. Allt detta tycker jag är moget nu. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Det är den säkert i vissa fall, men streaming DAC, Switch och kablar är inget tweak i min värld. 

Håller med, jag ser streamers, switchar och kablar som viktiga beståndsdelar i anläggningen.

Däremot tycker jag att det är lite för mycket hokus pokus runt kablar, men bra kablage är en väldigt viktig del för att få ihop helheten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Josaa said:

Lite trolleri kanske är inte är fel i sökandet efter musikens magi…

 

Ja, ibland är den svagaste länken i signalöverföringen inte vad man tror. Mycket av den här hobbyns charm ligger i att det krävs både tillämpad vetenskap och nyfikenhet för att driva den framåt. Det som var trolleri igår kan mycket väl vara vetenskap imorgon. :-)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Det som var trolleri igår kan mycket väl vara vetenskap imorgon. :-)

Det finns det exempel på. Det finns ju också vetenskap som i efterhand klassats om som humbug. Men oftast har det nog varit "kvasi-vetenskap" eller skruvade tolkningar av vetenskap. Var det t ex vetenskap från början? Vem påstod att det var vetenskap och vad var det som vsr vetenskap? Jag får utslag av alla dessa reklamslogans som använder begrepp som "nu är det vetenskapligt bevisat att...". Främst inom hudvård, tandkrämer, hårvård men en del företelser inom tweakindustrin harvas inom samma geschäft anser jag. Dessa riskerar att dölja riktigt bra och verifierade lösningar. Sådana finns trots allt och som många av oss faktiskt försöker ta till sig.

 

Man skruvar till påstående kring atomer, joner, nanopartiklar eller mekaniska termer för att visa på skillnader utan koppling till utfall och ingen koppling till vad man redan har med risk att man bygger tårta på tårta. En del försteg t ex, har lagt krut på interna lösningar på bra strömhantering. Vad blir effekten på att addera ytterligare lösningar och hur låter det och varför? Inte sällan anförs att man inte kan mäta allt som en vädjan att handla ändå. Jag är av den åsikten kring det här att om att inte kunna mäta är en myt. Istället utnyttjar man suggestion för att påverka oss att tro, företa oss något utan sakliga grunder. Då kan man faktist nå upplevda förbättringar enligt devisen "det blir/låter som man tror". It stinks för mig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går "both ways". Jag menar i en strikt akademisk kontext, inte reklamvärlden som oftast är mycket larvig både inom kosmetik och hifi. I hifi-världen är det enkelt att förklara, det är sällan utbildade kommunikatörer som kommunicerar för de flesta high-end företag, utan de ingenjörer som driver företaget. "Reklam" i den här världen vill jag mena är i det närmsta obefintlig om man jämför med andra branscher. Det är snarare företagets ledning som hittar på några slogans. Men visst några av jättarna i branschen har en riktig kommunikationsavdelning. 

 

Jag tror mycket mer missinformation idag drivs av andra kommersiella krafter via forum, social media osv. Där avsändaren är fri att tolka och hitta på varför tekniken i just den här senaste dac'en är det bästa som hänt mänskligheten.  Det finns otroligt många folkmyter inom hifi.  – rör låter si, transistorer låter så, det finns ingen bas och dynamik i vinyl osv osv. 

 

När det gäller mätningar, måste man ju främst veta vad man ska mäta och hur den mätningen är relevant, det är nog det svåraste. 

 

Jag tror att de flesta lite mer mogna audiofiler lyssnar mer på vad en produkt presterar än vad myterna säger, de flesta, inte alla... 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Bebop said:

Det finns det exempel på. Det finns ju också vetenskap som i efterhand klassats om som humbug. Men oftast har det nog varit "kvasi-vetenskap" eller skruvade tolkningar av vetenskap. Var det t ex vetenskap från början? Vem påstod att det var vetenskap och vad var det som vsr vetenskap? Jag får utslag av alla dessa reklamslogans som använder begrepp som "nu är det vetenskapligt bevisat att...". Främst inom hudvård, tandkrämer, hårvård men en del företelser inom tweakindustrin harvas inom samma geschäft anser jag. Dessa riskerar att dölja riktigt bra och verifierade lösningar. Sådana finns trots allt och som många av oss faktiskt försöker ta till sig.

 

Man skruvar till påstående kring atomer, joner, nanopartiklar eller mekaniska termer för att visa på skillnader utan koppling till utfall och ingen koppling till vad man redan har med risk att man bygger tårta på tårta. En del försteg t ex, har lagt krut på interna lösningar på bra strömhantering. Vad blir effekten på att addera ytterligare lösningar och hur låter det och varför? Inte sällan anförs att man inte kan mäta allt som en vädjan att handla ändå. Jag är av den åsikten kring det här att om att inte kunna mäta är en myt. Istället utnyttjar man suggestion för att påverka oss att tro, företa oss något utan sakliga grunder. Då kan man faktist nå upplevda förbättringar enligt devisen "det blir/låter som man tror". It stinks för mig.

Jag håller grunden med dig och försöker att undvika den typen av produkter som marknadsförs på mässor under rubriken "Nasa har utvecklat si eller så". Då sluter sig mina öron och jag går där ifrån. Men så finns det saker som man inom ramen för befintligt system kan förbättra så att systemet optimeras utan att man därför egentligen gör inget annat än att anpassa till befintliga förutsättningar. Vi menar så olika med tweaks. I min värld är den viktigaste teaken att ställa in högtalarna rätt och att akustikanpassa utifrån rumsförutsättningarna. Det senare är inte helt gratis men ofta nödvändigt. Högtalaren bör också anpassas till rummets storlek och möjligt avstånd till lyssningsplatsen. Övrig utrustning bör sedan anpassas därefter. Sedan har vi detta om musikuppfattning utifrån erfarenhet och instrument och kanske ett stort mått av tycke och smak.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Vi menar så olika med tweaks

Precis!

Det man i grunden har menat med tweak (som jag uppfattat det) är att anpassa A, B, C och D till varandra.

Vi vet ju att så fort vi avlägsnar oss från standard hyllvaror eller PA så måste man beakta vad som passar ihop och vad som inte passar ihop.

Utöver vad du nämner @calm så är vi säkert många som vore betjänta av både akustiska, elektriska och mekaniska anpassningar (tweaks).

 

Det jag tycker är det största "problemet" i branschen är produktfixeringen.

Speciellt eftersom det är så skralt med innehållsdeklarationer och funktionsbeskrivningar.

Det finns ett EU-direktiv som beskriver egenskapskrav om bestyrkta egenskaper. Meningen med det är att produkter endast ska säljas om de är lämpliga för avsedd användning. Det gör att man tex inte (som i USA) ska behöva sätta en etikett på en dörr "får ej användas som bro" o liknande.

Här tycker jag att highend-branschen brister rejält.

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Det finns det exempel på. Det finns ju också vetenskap som i efterhand klassats om som humbug. Men oftast har det nog varit "kvasi-vetenskap" eller skruvade tolkningar av vetenskap. Var det t ex vetenskap från början? Vem påstod att det var vetenskap och vad var det som vsr vetenskap? Jag får utslag av alla dessa reklamslogans som använder begrepp som "nu är det vetenskapligt bevisat att...". Främst inom hudvård, tandkrämer, hårvård men en del företelser inom tweakindustrin harvas inom samma geschäft anser jag. Dessa riskerar att dölja riktigt bra och verifierade lösningar. Sådana finns trots allt och som många av oss faktiskt försöker ta till sig.

 

Man skruvar till påstående kring atomer, joner, nanopartiklar eller mekaniska termer för att visa på skillnader utan koppling till utfall och ingen koppling till vad man redan har med risk att man bygger tårta på tårta. En del försteg t ex, har lagt krut på interna lösningar på bra strömhantering. Vad blir effekten på att addera ytterligare lösningar och hur låter det och varför? Inte sällan anförs att man inte kan mäta allt som en vädjan att handla ändå. Jag är av den åsikten kring det här att om att inte kunna mäta är en myt. Istället utnyttjar man suggestion för att påverka oss att tro, företa oss något utan sakliga grunder. Då kan man faktist nå upplevda förbättringar enligt devisen "det blir/låter som man tror". It stinks för mig.

 

Håller med. 

Jag undviker reklam aktivt. Jag avskyr att bli pådyvlad saker. Visst blir alla och jag också påverkade på något sätt. Dagens algoritmer ser till att hacka våra hjärnor ( enligt Yuval Noah Harari) och presentera det som någon vill att vi skall påverkas till på lång sikt om så behövs. Jag tror att vi måste vara aktiva i att värdera allt vi läser och se på det med stor skepticism. Jag imponeras av mina barn som lärt sig från skolan att se på det mesta tex på nätet på det sättet. Den yngre generationen jag känner vi mina barn är skoningslösa mot information och ifrågasätter till och med etablerade medias information med emfas. Det är inte lätt att hitta nyheter och information över huvud taget som inte har någon baktanke. "Inte ens" Dagens Eko får ut information rätt. Det är en komplicerad värd vi lever i med information och där just tillgången på information aldrig varit större eller lättare att komma åt. En liten paradox. Då tycker jag det är lättare att sovra bort skiten inom vår hobby.

Läs, få ideer och testa själv så är saken klar. :grinsmilingeyes:

 

Att det är så här är en anledning till att jag gärna testar hifi-prylar själv och upplever det med egna öron innan jag vågar tro på vad som sägs.

Det är också därför jag vågar uttala mig om vad jag testar. Jag har ingen agenda för annat än att skriva en hifi-dagbok för mitt egen del och samtidigt stöta och blöta spörsmål med Er alla här för att både delge erfarenheter och få tipps om Era erfarenheter.  Hela denna process är givande.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Reklamen vi förses med verkar minst sagt kortsiktig och jag brukar undvika den bara för att den är så korkad. Ifall jag kollar på skruvdragare så dyker det upp reklam om den där skruvdragaren hela tiden. Syftet är förstås att jag inte ska glömma bort den och slå till medans järnet är varmt.

 

Jag brukar rensa kakor automatiskt och då får jag slumpmässig reklam som till 99.9% inte faller mig i smaken ändå. Vinsten är uppenbar. Jag slipper se den där skruvdragaren i månader framöver.

 

Link to comment
Share on other sites

Det mest beklämmande är ju att det funkar. Annars hade upplägg och algoritmer sett ut på ett annat sätt.

Samma sak med första-sidorna på kvällstidningarna. 

Jag kan många gånger förfasas över vad man väljer att slå upp som den "stora nyheten".

 

Så farligt är ditt halsslem - kan vara dold sjukdom. 

 

Eller varför inte:

Cn805B3WcAAMxDg.jpg.cb870fa006af7b6619d6978761364859.jpg

 

 

Om man trodde att man skulle sälja bättre med ett löp som sa t ex:

Genomgång av hur årets Nobelpristagares gärningar kan bidra till en bättre värld.

Då hade man haft detta på framsidan.

Men det är uppenbart att deras läsare lockas av annat :outdoor:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är det ett par veckor sedan jag fick tillbaka min Aesthetix efter uppgradering och jag kan börja släppa fokus på hifiprylar och åter fokusera på musik. Känns skönt. :satisfied: 

 

Åtgärd nummer ett var faktiskt att städa lite. Jag brukar försöka ha som god sed att ta bort allt ca en gång om året för att städa upp bakom racket, damma av kablar, rack, aparater och smörja in stenmjölsskivan till skivspelaren med barnolja och samtidigt kolla alla inställningar på skivspelaren, tonarm och pickup. Det blir faktiskt en dags jobb. Det är tunga prylar och känsliga inställningar.

 

Städdags.jpg

 

I samband med att jag satte upp grejorna igen valde jag en lite annan layout och tog bort att allt sådan som jag inte använder regelmässigt. Det kan stå i skrubben istället. Jag rensade också bort en del tweeks som jag anser är "marketing bullshit". Det blev antingen bättre, lika bra men inte sämre. Jag hatar nästan tweeks. De som kränger sådant har inte en susning om hur det låter hemma eller om det blir bättre med deras prylar men ändå argumentarar de som om det vore en sanning. Min gode vän Nisse hade hyllorna fulla av en massa tweaks. Till slut tröttnade han och plockade bortprecis allt och använde originaluppsättningar från tillverkaren. Han bjöd hem mig och vi tyckte det lät bättre än någonsin. Inbillning? Önsketänkande? Verkligt eller inte? Jag vet inte. Men vi vill inte ha "skräpet" i hyllorna.

 

Blev det någon skillnad mellan Aesthetix Romulus Signature och Eclipse-versionen? Jo, det blev skillnad. Innan var det svårt att skilja min Marantz SA-10 från Romulus Signature men nu är skillnaden tydligare. Men som ofta när det gäller digitalt av hög kvalitet så flyger man inte ur stolen. Marantzen är lite råare, går något djupare men har inte riktigt samma elegans. Detta gör sig gällande i framför allt mindre sättningar typ jazz och klassisk kammarmusik. Skräning rock lyssnar jag inte på men gjorde ett test ändå. Det lät lika illa på båda enheterna. :sunglasses:

 

Aesthetix.jpg

 

Blev det bättre eller? Nej, det blev annorlunda. I min värld handlar det bara om lite olika karaktärer, inte om vinnare och förlorare.

 

CD-släde.jpg

 

Var det prisvärt? Nej, inte i de vanliga måttstockarna s a s. En ny Romulus Aesthetix Eclipse kosta nästan lika mycket som tre stycken Marantz SA-10. Det gör den inte prisvärd. Men trots det är jag mycket nöjd. Det låter makalöst bra och jag sätter lite stolthet och glädje av fåfänga att ha en äkta Aesthetix Romulus Eclipse. Det är en fantastiskt väljudande rördac som klarar 16/44 - 24/384 plus DSD64 - 128. Vill man kan man desstom spela av en CD.

 

Samtidigt gjorde jag en ordentlig utvärdering om olika uppkopplingar från Lumins nätverskstreamer. Jag provade RCA Coax, Toslink, AES och USB fram och tillbaka; både till Aesthetix och till Marantz SA-10. Allt låter bra men jag föredrar ändå digitalkablar. Jag kan inte påstå att jag hörde några större skillader, om ens några, när jag jämförde olika lösningar med Marantzen. Däremot är det tveklöst så att jag får lite mer tyngd i ljudet med AES till Aesthetix. Jag provade både egentillverkad AES-kabel, en tysk skärmad AES med ferritkärna och en schweizisk oskärmad AES. Jag valde till slut den schweiziska från Vovox. Den var snyggast och dessutom lite längre så att jag kunde ha slack lite på kabeln. Någon hörbar skillnad kunde jag inte med säkerhet detektera mellan AES-kablarna.

 

Digitalkablar.jpg

 

Till Marantzen kör jag en optisk Toslinkanslutning från Lumin. Någon måste jag ju välja. En annan fördel att kombinera AES och SPDIF är att jag kan spela med båda dacarna parallellt vilket inte är möjligt med USB-kabel. Då kan jag bara ha en i taget.

 

Streamern är fortfarande Lumins U1 Mini. Jag har kollat lite om man skulle uppgradera till en "bättre" Lumin. Men beskedet jag får är att streamingdelen är den samma på alla deras enheter. Det som skiljer är dacarna och dess analogdelar. Men det har ju jag ingen glädje av eftersom jag använder externa dacar från Aesthetix och Marantz.

 

Lumin U1 Mini.jpg

 

Det är viktig att nämna att det är ingen allmängiltig sanning att AES är bättre än t ex USB. Det beror på hur väl burkarna lirar tillsammans. Att använda AES ställer större krav på klockning mellan enheterna och om det blir tidsfel  skapas jitter. Det känns inte som detta är något problem mellan Lumin och Aesthetix. Med USB ställer det större krav på dacens ingångssteg, inre klocka, dsp mm. Dessa håller också hög nivå på Aesthetix. I slutändan handlar det om smak och jag har gjort mitt val; åtminstone för nu.

 

Jag har också placerat om lite i racket. Lumin har plockats ner från vägghyllan och Marantzen får samsas med VTL's riaa-del i racket. Normalt sett är bara en av dem på så jag ser inga problem med det men helst vill jag ha en hylla emellan. Riian är ju rörbestyckad och behöver lite luft ovanför motorhuven...

 

Riaa och SA-10.jpg

 

Behöver jag verkligen två stycket sådana här spelare? Självklart inte. Marantzen använder jag till att spela SACD-skivor med och även vanliga CD-skivor, vilket är väldigt sällan idag. Fördelen med Marantzen är att den gör om all PCM 16/44.1 till DSD256 som känns riktigare och bättre. CD låter också något bättre avspelat från Marantz SA-10 men jag är inte riktigt säker. Skillnaderna är små. Vad jag dock är helt säker på är att Marantz SA-10 måste vara en av de bästa spelarna och dacarna på marknaden och jag skulle kunna leva med enbart den alla dagar i veckan. Den är i sammanhanget billig även om det handlar om mycket pengar.  Vi får se hur jag gör. Man skall inte ha bråttom med hifi-beslut.

 

Spelaren innehåller mycket nyutveckling både kring dac, dsd-konvertering, elektriskt och stabilitet. Det är en tyng pjäs på nästan 20 kilo. De flesta spelare idag har CD-romläsare framtagna för datorer. Marantz har utvecklat en helt ny dedikerad CD- och SACD-läsare i aluminium. Den finns även i modellen under men då är aluminiumen ersatt med plast. Den glider helt tyst som i ett oljebad. Fantastisk precision. Jag tror att även PS-audio använde den i någon av deras modeller.

 

SA-10 insida.jpg

 

 

 

SA-10 Discstation.jpg

 

Så här ser det ut idag efter lite upprensning:

 

Uppställning fågelperspektiv.jpg

 

Uppställning snett.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för en väldigt trevlig läsning och bilder av hög klass - snyggt!


Grattis till Eclipse-uppgraderingen. Kul att du kan känna att du njuter lite på toppen.

 

Intressant med kablarna - jag kör själv USB nu men får ta och testa digitalt, alla bäckar små…

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@BebopIntressant läsning och fina bilder. Lite nyfiken på just Romulus eftersom jag har lånat hem en i avvaktan på att få min MSB Data CD-drive genomgången.

Noterar att det finns en första grundmodell av Romulus och en MKII. Eftersom det inte finns beteckningen MKII på den jag lånat så utgår jag att det är grundmodellen. Skummade igenom lite recensioner som fanns tillgängliga, men blev inte riktigt klok på skillnaderna mellan modellerna. Tillkom DSD först i MKII eller fanns denna funktion redan i grundmodellen MK I? Sedan finns ju de olika "fördjupningar" Signature och Eclipce med de ändringar som mer handlar mer om förfiningar i komponentkvalitet och kanske även konstruktion?

 

En annan fundering är vad det är för mässingscylindrar du har ovanpå Lumin-maskinen?  Tweaks, resonans-hämmare eller..?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

En annan fundering är vad det är för mässingscylindrar du har ovanpå Lumin-maskinen?

Egentligen är detta tweaks från USA som jag lockades att köpa för sådär 10 år sedan. Tanken är att de skall placeras på transformatorer och reducera verkan av vibrationer. De innehåller någon typ av asfalts-/bitumenklet. Jag har aldrig märkt att det skulle påverka det jag hör. Minns inte vad de heter men något typ ”tuning discs”. De finns i två vikter. De på Lumin väger ca 700 gram/styck och jag har också de som väger hälften. Tanken är väl att man får ha chassit öppet så att man kan placera dem på transformatorerna.

 

Anledningen till att jag har dem är för att få tyngden. Jag har varit inne på att klä huven på insidan men något tyngre men jag går ogörna in och ändra på grundkonstruktioner som inte är bekräftade av tillverkaren. Både streamern och t ex switchen väger inte så mycket och det passar inte så bra till styva och tunga kablar som lätt tar befälet över lätta prylar. Därav tyngderna. Det går bra även med t ex sten eller något annat med tyngd typ en metallplåt. Man tager vad man haver, sa Cajsa Warg

 

64F46DFD-4D7F-4E66-8C2B-3E4642449DE0.jpeg

 

1 hour ago, calm said:

Noterar att det finns en första grundmodell av Romulus och en MKII.

Den du har hemma är MkII vilket är kopplat till USB-kortet. Jag har varit i kontakt med Jim White på Aesthetix för att få reda på hur det hänger ihop:

 

The MKII is for the standard Romulus, which now includes DSD64, DSD128, and up to 384KHz.  The MKI does not do DSD, and has an upper limit of 192KHz.  So yes, as a Signature, your unit already has all of the MKII features.

  • Standardversion har (eller hade) ett USB-kort som i grunden hade ett max på 24/96. Det fanns också en omkopplare till ”class 2” som gjorde att man kunde köra 24/192. För det krävdes ett separat nedladdad fil när man använde laptop som musikserver. Den klarar heller inte DSD.
  • I Signature-modellen byts massor av enheter. Nytt USB-kort (MkII) uppgraderingar i nätdelen; hela det stora kortet man ser uppifrån byts med nya komponenter, ny dsp (digital signal processor) där man också lagt in en sk ”Xilinx gate array” för att separera dsd-signal och köra förbi pcm-processen och dess filtrering. Apparatfötterna ersattes också till Nimbus-fötter från HRS. Plus lite annat finlir. Den klarar alltså av DSD plus pcm ända upp till 24/384
  • I Eclipse har man bytt i huvudsak kondensatorer som har påverkan på ljudet till  ”Stealth-kondensatorer” i analogdelen som skall ligga i framkant. (Även uppdateringen av VTL’s försteg och riaa byter till Stealth). Dessutom uppgraderas nätdelen. De gör om jordningen till ordentlig stjärnjord istället för chassijord och man lyfter upp och fixerar transformatorerna med någon ny typ av dämpning samt ventilation. (Det finns tre transformatorer. En för det mekaniska, en för det digitala och en för det analoga). Karl på Stylus Audio berättade att de bytte även komponenter på USB-kortet. Det verkar också som CD-läsaren fått en programuppdatering (annan versionstext som dyker upp på displayen).

Själva DAC-chippet är samma i alla tre versionerna och kommer från Burr & Brown (PCM 1792A) i en balanserad koppling. Den gör vad den skall i alla versionerna. Avgörande för ljudet (som jag har förstått det) är klockning, filtrering och separation av ”noise” i det digitala flödet innan dacen samt därefter i den analoga delen inklusive nätdel.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bebop said:

Nu är det ett par veckor sedan jag fick tillbaka min Aesthetix efter uppgradering och jag kan börja släppa fokus på hifiprylar och åter fokusera på musik. Känns skönt. :satisfied: 

 

Åtgärd nummer ett var faktiskt att städa lite. Jag brukar försöka ha som god sed att ta bort allt ca en gång om året för att städa upp bakom racket, damma av kablar, rack, aparater och smörja in stenmjölsskivan till skivspelaren med barnolja och samtidigt kolla alla inställningar på skivspelaren, tonarm och pickup. Det blir faktiskt en dags jobb. Det är tunga prylar och känsliga inställningar.

 

Städdags.jpg

 

I samband med att jag satte upp grejorna igen valde jag en lite annan layout och tog bort att allt sådan som jag inte använder regelmässigt. Det kan stå i skrubben istället. Jag rensade också bort en del tweeks som jag anser är "marketing bullshit". Det blev antingen bättre, lika bra men inte sämre. Jag hatar nästan tweeks. De som kränger sådant har inte en susning om hur det låter hemma eller om det blir bättre med deras prylar men ändå argumentarar de som om det vore en sanning. Min gode vän Nisse hade hyllorna fulla av en massa tweaks. Till slut tröttnade han och plockade bortprecis allt och använde originaluppsättningar från tillverkaren. Han bjöd hem mig och vi tyckte det lät bättre än någonsin. Inbillning? Önsketänkande? Verkligt eller inte? Jag vet inte. Men vi vill inte ha "skräpet" i hyllorna.

 

Blev det någon skillnad mellan Aesthetix Romulus Signature och Eclipse-versionen? Jo, det blev skillnad. Innan var det svårt att skilja min Marantz SA-10 från Romulus Signature men nu är skillnaden tydligare. Men som ofta när det gäller digitalt av hög kvalitet så flyger man inte ur stolen. Marantzen är lite råare, går något djupare men har inte riktigt samma elegans. Detta gör sig gällande i framför allt mindre sättningar typ jazz och klassisk kammarmusik. Skräning rock lyssnar jag inte på men gjorde ett test ändå. Det lät lika illa på båda enheterna. :sunglasses:

 

Aesthetix.jpg

 

Blev det bättre eller? Nej, det blev annorlunda. I min värld handlar det bara om lite olika karaktärer, inte om vinnare och förlorare.

 

CD-släde.jpg

 

Var det prisvärt? Nej, inte i de vanliga måttstockarna s a s. En ny Romulus Aesthetix Eclipse kosta nästan lika mycket som tre stycken Marantz SA-10. Det gör den inte prisvärd. Men trots det är jag mycket nöjd. Det låter makalöst bra och jag sätter lite stolthet och glädje av fåfänga att ha en äkta Aesthetix Romulus Eclipse. Det är en fantastiskt väljudande rördac som klarar 16/44 - 24/384 plus DSD64 - 128. Vill man kan man desstom spela av en CD.

 

Samtidigt gjorde jag en ordentlig utvärdering om olika uppkopplingar från Lumins nätverskstreamer. Jag provade RCA Coax, Toslink, AES och USB fram och tillbaka; både till Aesthetix och till Marantz SA-10. Allt låter bra men jag föredrar ändå digitalkablar. Jag kan inte påstå att jag hörde några större skillader, om ens några, när jag jämförde olika lösningar med Marantzen. Däremot är det tveklöst så att jag får lite mer tyngd i ljudet med AES till Aesthetix. Jag provade både egentillverkad AES-kabel, en tysk skärmad AES med ferritkärna och en schweizisk oskärmad AES. Jag valde till slut den schweiziska från Vovox. Den var snyggast och dessutom lite längre så att jag kunde ha slack lite på kabeln. Någon hörbar skillnad kunde jag inte med säkerhet detektera mellan AES-kablarna.

 

Digitalkablar.jpg

 

Till Marantzen kör jag en optisk Toslinkanslutning från Lumin. Någon måste jag ju välja. En annan fördel att kombinera AES och SPDIF är att jag kan spela med båda dacarna parallellt vilket inte är möjligt med USB-kabel. Då kan jag bara ha en i taget.

 

Streamern är fortfarande Lumins U1 Mini. Jag har kollat lite om man skulle uppgradera till en "bättre" Lumin. Men beskedet jag får är att streamingdelen är den samma på alla deras enheter. Det som skiljer är dacarna och dess analogdelar. Men det har ju jag ingen glädje av eftersom jag använder externa dacar från Aesthetix och Marantz.

 

Lumin U1 Mini.jpg

 

Det är viktig att nämna att det är ingen allmängiltig sanning att AES är bättre än t ex USB. Det beror på hur väl burkarna lirar tillsammans. Att använda AES ställer större krav på klockning mellan enheterna och om det blir tidsfel  skapas jitter. Det känns inte som detta är något problem mellan Lumin och Aesthetix. Med USB ställer det större krav på dacens ingångssteg, inre klocka, dsp mm. Dessa håller också hög nivå på Aesthetix. I slutändan handlar det om smak och jag har gjort mitt val; åtminstone för nu.

 

Jag har också placerat om lite i racket. Lumin har plockats ner från vägghyllan och Marantzen får samsas med VTL's riaa-del i racket. Normalt sett är bara en av dem på så jag ser inga problem med det men helst vill jag ha en hylla emellan. Riian är ju rörbestyckad och behöver lite luft ovanför motorhuven...

 

Riaa och SA-10.jpg

 

Behöver jag verkligen två stycket sådana här spelare? Självklart inte. Marantzen använder jag till att spela SACD-skivor med och även vanliga CD-skivor, vilket är väldigt sällan idag. Fördelen med Marantzen är att den gör om all PCM 16/44.1 till DSD256 som känns riktigare och bättre. CD låter också något bättre avspelat från Marantz SA-10 men jag är inte riktigt säker. Skillnaderna är små. Vad jag dock är helt säker på är att Marantz SA-10 måste vara en av de bästa spelarna och dacarna på marknaden och jag skulle kunna leva med enbart den alla dagar i veckan. Den är i sammanhanget billig även om det handlar om mycket pengar.  Vi får se hur jag gör. Man skall inte ha bråttom med hifi-beslut.

 

Spelaren innehåller mycket nyutveckling både kring dac, dsd-konvertering, elektriskt och stabilitet. Det är en tyng pjäs på nästan 20 kilo. De flesta spelare idag har CD-romläsare framtagna för datorer. Marantz har utvecklat en helt ny dedikerad CD- och SACD-läsare i aluminium. Den finns även i modellen under men då är aluminiumen ersatt med plast. Den glider helt tyst som i ett oljebad. Fantastisk precision. Jag tror att även PS-audio använde den i någon av deras modeller.

 

SA-10 insida.jpg

 

 

 

SA-10 Discstation.jpg

 

Så här ser det ut idag efter lite upprensning:

 

Uppställning fågelperspektiv.jpg

 

Uppställning snett.jpg

 

 

Snyggt, har du någon bild på hur det såg ut innan. Vilket ”bull shit” Har du plockat bort?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, figge said:

Vilket ”bull shit” Har du plockat bort?

I huvudsak kabelvaggor, diverse apparatfötter och satt tillbaka originalfötterna, ferritringar, jordbox (sedan ett tag tillbaka), ovanstående vibrationsdämpare på förstärkare. Jag har också tagit bort en banspelaren som jag endast vid kopiering. 
 

4704CC3C-76D3-41D6-9B6D-CEEA88082109.jpeg

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calm said:

Skummade igenom lite recensioner som fanns tillgängliga

Jag vet inte hur du har det med din skoltyska, men här är en intressant recension. Intressant därför att den möter mina förhoppningar, det jag vill läsa. Den kom för några år sedan men den har bidgragit till att jag ville ha spelaren upphottad till Eclipse. Jag litar ocskå på Kalles och Daniels omdömen trots att de är "väskedängare".

 

En intressant grej är att de använder de rör som spelaren levereras med, vilket är det mest rättvisa. Samtidigt vet jag ju hur det går att komma längre med andra rör. I mitt fall en kombination utav NOS Telefunken och Tesla.

 

 

Test Romulus Eclipse Fidelity HiFi und Musik-komprimerad_2.pdf

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Bebop said:

 Jag litar ocskå på Kalles och Daniels omdömen trots att de är "väskedängare".

 

En intressant grej är att de använder de rör som spelaren levereras med, vilket är det mest rättvisa. Samtidigt vet jag ju hur det går att komma längre med andra rör. I mitt

 

Väskdängare? 😂 Jag som kämpar med att försöka vara en god rådgivare och hålla mig långt ifrån. "Det här är den bästa xxxxxx som finns. Jag har den själv därhemma!" Eller andra säljar-top-tio-dängare. Well well, jag får väl bara svälja det! 

 

Det gläder mig att du gillar uppgraderingen. Med den blir det ännu tydligare vad bra rör gör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...