Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop

Recommended Posts

On 2021-12-29 at 21:00, Sammy said:

I en framtid så skulle jag önska mig ett öppet betygssystem där användare kan betygsätta inspelningarna. För att ge tillgång så att olika tillverkare har möjlighet att implementera betygen i sina system. Men risken att detta skulle inträffa är väll minimal. 

Jag föreslog detta för Discogs för 7 år sedan på release-nivå.

Det finns redan en rating 1-5 som avser musiken, så det borde vara enkelt implementerbart.

Jag tycker rating är en bra metod eftersom det inte behövs så jättemånga röster för att medelvärdet ska bli trovärdigt.

Åtminstone för de flesta genrer brukar det vara minst 30 ratings för en utgåva.

 

Discogs är med all rätt väldigt restriktiva med subjektiva data. Men det finns ju redan subjektiva data :unsure:

 

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, AlfaGTV said:

Är det MacOS på den eller Windows?

MacOS av sin generation.

 

23 hours ago, AlfaGTV said:

Varför kör du inte med inbyggt WLAN i MacMini?

Har fått för mig att AE har lättare att prata trådlöst med TimeCapsule Router; att det därmed blir stabilare uppkoppling för MacMini… men, nu när du säger det - jag ska testa att köra MacMinis wifi direkt! Kanske går lika bra…? (Var skulle i så fall en nätverksswitch rimligen bo?😉)

 

 

Edit: Nu har jag testat! Blev ostadigt och uselt, så tillbaks igen! Det verkar som att MacMini mår bra av att ha wifi avstängt och i stället jobba trådat via AP Express (som i sin tur håller uppe den trådlösa kontakten med RoonCore via TimeCapsule Router). Men att klämma in en nätverksswitch emellan AP Express och MacMini kan jag inte se något skäl till. Vad skulle den kunna förbättra?

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ulfsan said:

Vad skulle den kunna förbättra?

De verkar kunna påverka signalens integritet, möjligen genom att isolera bort störningar, och många "konsumenter" (alltså, brukare av informationen de förmedlar) upplevs spela musiken renare och tydligare. Kanske genom att undvika omsändningar och andra felkorrigerande åtgärder, eller så handlar det om störningar i "icke-signalväg" som påverkar nedströms.

Är du nyfiken, låna hem en och prova eller köp en billig Netgear/Zyxel e.d.?

 

Mitt eget nätverk har redan en switch för att distribuera Internet och knyta ihop mina komponenter, så jag har inte uppfattat några stora skillnader. Men en switch i @Gryphon300 nätverk som avskiljde hans hifi-komponenter från en ISP-router gjorde rejäl skillnad! Och det var en NetGear för 250:- eller så... Vi har också lyssnat till en English Electric i hans system tidigare men den tyckte jag själv gjorde saker sämre än utan. Jag minns inte exakt förutsättningarna i det fallet dock.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår fick jag hem Supras nya USB-kabel Excalibur. 
 

28C6BDB4-1D3F-45E0-A2A6-316C6944B5EE.jpeg
 

Optisk finns inget att anmärka på. Det som slår åtminstone mig är kontakterna i aluminium som ser mycket stabila ut, vilket USB-branschen inte är bortskämd med.
 

D789C90F-F010-4581-8A1A-B637A549046B.jpeg

 

93F5E75C-34FE-4579-9476-42A7E884B8C1.jpeg
 

Jag saxar Supras egen beskrivning:

 

Det tvinnade dataparet är tillverkat av PE-isolerad silverpläterad syrefri koppar. Silverskiktet är väldigt tjockt, 3,8% av den totala arean, för bästa ledningsförmåga och hög hastighetsfaktor. Silverplätering gör ledaren bra för höga frekvenser och dataöverföring med hög hastighet. Strömledarnas konstruktion är helt annorlunda jämfört med dataparet. För att minimera strömförluster och för att maximera trådarean använde vi fyra tennpläterade ledare i star quad konfiguration. Star quad tvinning tillsammans med de separata skärmarna minskar effektivt all RFI.

Kontakterna är helt skärmad i aluminium. Kontakterna är demonterbara för att göra det möjligt att dra kabeln genom 16 millimeter VP-slang.

 

På kartongen skriver de också att kabeln är optimerad för att hantera 24-bit HiRes Audio. De skriver också att den är specad im90 Ohm, enligt USB-standarden, vilket inte alla gör. Hur detta och texten ovan omsätts i ljudkvalitet och anpassningsmässigt med mina prylar vet jag inte. Jag förväntar mig dock att den låter bra.

 

Jag lyssnade en hel del igår och även nu i förmiddags och gjorde en del jämförelser med andra USB-kablar med en bukett musik. Det låter mycket bra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Här kommer några kommentarer från min lyssning…

 

Det första jag slås av är att jag upplever en något lägre ljudvolym och en något mjukare klang. Om det är så eller om det är en effekt av något annat vet jag inte.

 

Joe Henderson är en av mina saxofonhjältar. Detta hyllningsalbum (rippad CD) till Miles Davis gillar jag skarpt. Framför allt första låten ”Miles Ahead” har ett par splash-passager från cymbalerna som kan vara väldigt påfrestande i ett mindre bra avstämt system i min betygskala. Excalibur låter helt OK och tillför inget som är värre än övriga USB-kablar lyssnat på. Om den skulle släta ut cymbalerna för mycket hade jag dragit öronen åt mig. Det hade ju påverkat även andra register där man vill upplösningen.

 

4A306E8B-CB8E-41EC-88FD-65B1A8C878B1.png


Lite mer jazz och nu från Keith Jarrett Trio. Det är remastrad ECM-utgåva som lanserades för något år sedan som DSD64 download. Det är en liveplatta där pianot fått nästan lite för mycket övertoner som ibland kan låta som ett litet överstyrt eko. Men det låter bra och med fin klang. En liten skillnad tycker jag mig märka i diskanten som har en liten annorlunda klang än t ex Nordost Blue Heaven. Jag har svårt att sätta fingret på det, om det handlar om tonen i sig eller att t ex att övertoner dämpas något mer. Det krävs mer lyssning. Det låter dock inte illa på något sätt.

 

FA6B4F64-779E-4A7C-8249-8AE1BB0C17BF.png


Jag har inte lyssnat så mycket på röster ännu. Jag satte på Arcadia Lana Del Reys (24/44.1 download) senaste men jag kan inte dra några direkta konklussioner av den. Inspelningen är helt enkelt för dålig. Dynamik är obefintlig. Låter bara ihoptryckt och platt. Nivån ligger omkring 3dB högre än vanligt. Jag får hitta något bättre.

 

D201ACD3-D8CA-478D-A84B-C3402898324E.png
 

Detta album är något helt annat. Det är DSD64-fil jag köpt från Highresaudio.com där jag spelade första satsen i andra trion som innehåller det mesta av Schuberts klangvärd och melodiösa ådra i det lilla formatet. Pianot har stor, rund fin klang med fin dynamik. Stråkarna låter nyhartsade. Utmärkt bra.

 

78287290-587B-4062-8A93-403A4ACC6A03.png
 

Ingrid Fliter (som jag upplevt Live i Malmös konserthus) är en argentinsk pianist som räknas bland de främsta Chopintolkarna. Hennes inspelning av hans pianokonserter gillar jag skarpt både musikaliskt och ljudmässigt. Det är en nerladdad ”köpefil” i hi-res 24/192. 1:a pianokonsertens första sats börjar med 4 minuters orkesterintroduktion innan Ingrid slår an tangenterna. Jag tycker pianoupptagningen är suveränt bra med stor fin dynamisk klang och med rika och gnistrande övertoner, framför allt i de högre oktaverna. Även Excalibur gnistrar till med fin återgivning.


D35D7D4D-BC8C-461C-A995-EC959267CFE9.png

Slutligen den bästa versionen jag har av Händels Messias som snurrat lite i julas. Det är en cd som jag rippat (alla mina cd är f ö rippade). Jag nöjde mig den inledande instrumentala Symphonia som jag tycker är mäktig och har en väldigt typisk klang från Händel som präglas av swung och pauseringar där tonerna ligger kvar nästan som en gest av eftertänksamhet. Det låter mycket bra.

 

1D4012A3-6B1C-45CB-A141-520028366219.jpeg
 

Mitt omdöme om Supra Excalibur USB 2.0 blir ett toppenbetyg så långt. Som så ofta när det gäller USB-kablar så är det små nyanser det handlar om men de är viktiga. Jag kommer framför allt lyssna på övertoner och mikrodetaljer och naturligtvis mycket mer musik. Jag förväntar mig dock inga besvikelser. Det här är ett bra köp och jag blandar inte in pengar för att konstatera detta. 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Vox said:

Jag har alltid valt bort kablar från Supra pga den babyblå färgen. På något sett ser de inte seriösa i den färgen. :blush:

Haha. Se där! Jag hade babyblå S.R så den fördomen delar vi inte iaf. Jag är positivt överraskad till Supra.  Det är gedigna och sunda konstruktioner. Med en sund prislapp dessutom. Oerhört befriande i en bransch där kvalitet verkar ha blivit synonymt med välljud.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, new order said:

Haha. Se där! Jag hade babyblå S.R så den fördomen delar vi inte iaf. Jag är positivt överraskad till Supra.  Det är gedigna och sunda konstruktioner. Med en sund prislapp dessutom. Oerhört befriande i en bransch där kvalitet verkar ha blivit synonymt med välljud.

Det är här "blindtest" passar bäst för mig. :knocked:

Link to comment
Share on other sites

Min Excalibur har fått konkurrens! På benäget hemlån från serviceinriktad distributör!

5B2B1325-8AA7-4CA3-8DFB-5551ED1248F7.jpeg

Det här är alltså andra gången jag har en sån här (V2) hemma och trots att även jag håller Supras Excalibur högt så är det inte speciellt otydligt vad Valhalla bidrar med. Det finns två sätt (säkert flera egentligen) att se detta på:

a) Supra Excalibur USB når riktigt långt i förhållande till vad en Valhalla 2 USB uppnår, det är en riktigt bra prestation, dessutom till en bråkdel av kostnaden.

b) Valhalla 2 USB tar ljudet till en annan nivå, dit jag inte uppfattat att någon annan USB-kabel nått i mitt system. Den ger mig ro i själen, musikglädjen vinner över de plågade skriken från plånboken. 

 

Jag kan tänka mig båda alternativen faktiskt...

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, AlfaGTV said:

Min Excalibur har fått konkurrens! På benäget hemlån från serviceinriktad distributör!

5B2B1325-8AA7-4CA3-8DFB-5551ED1248F7.jpeg

Det här är alltså andra gången jag har en sån här (V2) hemma och trots att även jag håller Supras Excalibur högt så är det inte speciellt otydligt vad Valhalla bidrar med. Det finns två sätt (säkert flera egentligen) att se detta på:

a) Supra Excalibur USB når riktigt långt i förhållande till vad en Valhalla 2 USB uppnår, det är en riktigt bra prestation, dessutom till en bråkdel av kostnaden.

b) Valhalla 2 USB tar ljudet till en annan nivå, dit jag inte uppfattat att någon annan USB-kabel nått i mitt system. Den ger mig ro i själen, musikglädjen vinner över de plågade skriken från plånboken. 

 

Jag kan tänka mig båda alternativen faktiskt...

 

Hej 

Är det inte lite orättvist mot Suprakabeln att jämföra den med en kabel som är 49 ggr dyrare, Sablons USB kabel hade varit mera intressant 

tycker Tommy 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans-Tommy said:

Är det inte lite orättvist mot Suprakabeln att jämföra den med en kabel som är 49 ggr dyrare, Sablons USB kabel hade varit mera intressant 

tycker Tommy 

 

jag tycker Sablon Evo mot den 49 ggr dyrare kabeln hade varit ännu intressantare... :winking: (vilket bara skulle bli ca 3-4 ggr dyrare)

 

hur som helst så känns det väl inte riktigt som att Supra och Nordost kablarna spelar i riktigt samma division och det är nog ingen som går i tankar om att köpa den ena och istället köper den andra. däremot verkar ju Supran vara prisvärd i jämförelse som sagt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans-Tommy said:

Är det inte lite orättvist mot Suprakabeln att jämföra den med en kabel som är 49 ggr dyrare,

Vad har priset med saken att göra? Det är väl ingen kvalitetsfaktor av rang. Valhalla 2 låter inte bra för att den dyr och Supran låter inte dåligt för att den är billig. Jag inbillar mig att det har något med konstruktion att göra hur de låter. Jag har USB-kablar från några hundralappar upp till 5,000 kronor och jag ser ingen koppling till pris och hur de låter. Däremot är jag helt enig om att Valhalla 2 är en fantastisk kabel. 
 

Crystal Cables har tre USB-kablar från 36,000 - 72,000 plus en för 8,000. I min säger det ingenting om hur de låter.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Bebop said:

Crystal Cables har tre USB-kablar från 36,000 - 72,000 plus en för 8,000. I min säger det ingenting om hur de låter.

Mellan kabelserier från en viss tillverkare får man anta att det mesta krutet lagts på de dyrare serierna med finare ledarmaterial, bättre isolering o.s.v. Sedan är det väl inte säkert att den dyraste fungerar bäst i ens system eller presenterar det ljud man gillar bäst.

 

Däremot ser inte jag heller någon tydlig koppling mellan olika tillverkares prissättning av kablar och dess ljudmässiga egenskaper jämfört med andra tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, AlfaGTV said:

Det här är alltså andra gången jag har en sån här (V2) hemma och trots att även jag håller Supras Excalibur högt så är det inte speciellt otydligt vad Valhalla bidrar med.

 

Jag uppfattar ett entydigt och enstämmigt hyllande ljudmässigt över denna kabel (alltså inte prismässigt!! - om någon nu tror det). Undrar om du håller med om detta @AlfaGTV? Skulle det då (troligtvis) gälla i vilket hyfsat system som helst :handovermouth:? Jag har NO Valhalla nätkablar (4 st), NO Valhalla högtalarkablar och NO Valhalla signalkablar men "bara" NO Heimdall 2 USB och börjar bli lite fundersam...:winking:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Hans-Tommy said:

Är det inte lite orättvist

Nu har iofs @Bebop redan svarat på ett sätt som jag instämmer med, men nej.

Jag tycker inte det var orättvist, Supran kom undan med hedern i behåll och jag hade inte (medvetet) pris med som parameter när jag provade dessa båda.

 

Det i sig kan ifrågasättas, och beskriver egentligen en acceptans för ett extremt prisspann. Det fick mig att fundera lite extra över om vi är toleranta mot sådant inom vår sfär? Men, jag försökte egentligen hålla parametern pris utanför detta, och inte värdera kablarnas prestanda utifrån detta.  Sablon hade jag tyvärr ingen på lager :) 

 

@ulfsan, jag kan inte säga att Valhallan är svaret på frågan, vad jag däremot kan säga är att jag uppfattar Supra som ganska likvärdig med Heimdal 2, iaf för mina öron och i mitt sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, AlfaGTV said:

@ulfsan, jag kan inte säga att Valhallan är svaret på frågan


Jag förstår…. Får kanske försöka hitta någon handlare som är beredd att ställa upp med hemlån här i Malmö och testa själv. Hur mjukt (och ändå distinkt) låter t ex detta album:

 

TmeExgl.png
 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, ulfsan said:


Jag förstår…. Får kanske försöka hitta någon handlare som är beredd att ställa upp med hemlån här i Malmö och testa själv. Hur mjukt (och ändå distinkt) låter t ex detta album:

 

TmeExgl.png
 

/ Ulf

 

Det är bara att höra av sig annars. Vi kan lösa hemlån och /eller leda dig till en handlare. 

 

/Daniel

 

Link to comment
Share on other sites

I helgen satt jag med lite pill med min musik som jag tycker är lite småkul, betydligt intressantare än att böka med ”hifi-burkar”. Jag har en hel del boxar med både CD och LP men det är sällan jag plockar fram dem. De flesta CD-boxar har jag rippat men någon återstår. Det är nästan alltid en startsträcka att sätta igång. Framför allt när det är av typen boxar där inspelningarna är kronologiskt återgivna inklusive alternativa inspelningar. Jag vill ha de streamade i samma ordning som på LP’n eller CD’n och inga alternativa inspelningar. Det är ju upptagningar som artisten själv ratat. För mig är de helt ointressanta.

 

I helgen gick jag på följande box som innehåller fantastisk musik samlade på 12 CD. Jag har allt på LP sedan tidigare men när denna box gavs ut 1987 köpte jag många cd-boxar. LP’n var ju på väg att dö…

 

78D7D968-2E99-4949-8F80-C2A600A2F458.jpeg

 

I och med att musiken är överförd kronologiskt per inspelningsdatum så blir det mycket plock. Vissa album får man plocka låtarna från 3 olika CD och sedan numrera de rätt i ripprogrammet. Dessutom ladda upp omslag i rätt upplösning. Jag har satt gränsen på minst 600 x 600 pixlar. 
 

Utöver LP’na har jag nu även tillgång till dem som rippade cd.

159C7292-A213-428E-AF1E-DD4466E3C541.jpeg
 

Mycket av dessa utgåvor är en orsak till att cd’n eller ”digitalt” fått dåligt rykte. Pensionerade tekniker på EMI har vittnat om att man såg en guldgruva framför sig med att ge ut gamla inspelningar på nytt utan större kostnader. Vad man gjorde var att ge ut vinylmastrar genom att överföra dem direkt till cd. Problemet var att vinylmastrarna var något dämpade i basen och lite hissade uppåt för att kompensera vinylmediet. På CD resulterade detta i hårdare diskant och en bas som kändes undertryckt. Ofta även lite brusigare. 
 

Jag jämförde med både original-LP och så kallade Audiophilupplagor. I båda fallen låter vinylen betydligt bättre än dessa överföringar. Det blev bättre senare när man gjorde ordentliga CD-mastrar från banden eller ommastringar från digitala överföringar från banden. Det är dock inte onjutbart men inte lika välklingande som t ex denna vinylutgåva.

 

B491FF13-9465-4578-A74E-216FB0CBDC72.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ett annar arbete jag håller på med är att rensa upp och korrigera bland mina rippade album. Framför allt albumomslag. Det är gamla synder som jag vill rätta till. Sedan några år gör jag rätt från början. När jag började rippa så länkades ofta albumbilder med väldigt låg upplösning i huvudsak mellan ca 100x100 till 250x250 pixlar. Det kunde duga i en mobil eller på en skärm som småbilder. Men det är alldeles för låg upplösning för att se albumen ordentligt på t ex en läsplatta. Det stör mig. Albumbilden är en viktig del och en del av helheten. Därför går jag nu igenom samtliga album från A-Ö och kollar albumbilderna. Det är ett projekt som jag räknar med tar året ut. Än så länge har jag fixat A till C vilket tog 6 veckor. Ett par timmar lite då och då. Det är så man slukar en elefant.

 

Uppskattningsvis handlar det om 5-10 % av mina filer. Det som tar mest tid är att sortera ut vilka.

 

Här några exempel före och efter:

 

572D1A49-71F1-49A2-AE65-927E3FD42D95.jpeg
 

4377C619-0380-4F0C-BE31-35F30E4E7FDD.jpeg
 

53169B4B-EBBB-4C22-AA51-9666126D25C2.jpeg
 

DFCC1F06-17FB-4259-B674-2C224F36D7A1.jpeg


Alla mina album finns på fyra ställen. Dels i en hårddisk på mitt kontor som jag rippar och ladda ner till. När jag är färdig för dagen gör jag backup till en likadan hårddisk. De jämför varandra om vad som ändrats och gör backup på mellanskillnaden s a s. När jag är färdig kopierar jag det jag gjort till min NAS som också gör en kopia i en s k RAID-koppling. Därefter uppdateras min iPad och jag är redo att streama igen. Det här är ingen tidsödande process. Att rippa en cd tar kanske 3-4 minuter beroende vilken hastighet man valt. Att ladda ner ett highresalbum kanske 2 minuter. Däremot kan backupen ta en stund om man gjort stora ingrepp men det går ju göra annat under tiden. 
 

När jag byter bilder plockar jag upp albumet från min hårddisk i ett s k tag-program. Jag använder Mp3Tag som jag känner mig bekväm med. Där går att ändra ”allt” eller lägga till taggar typ ”Solist”, ”Skivbolag” eller vad man nu vill söka på. Men också att uppdatera bilder och justera upplösning neråt. Därefter sparar jag, gör back up och den kopierar den ändrade filen till NAS. 

 

7E5F0DE8-A1BF-4A8A-8766-437741CC1599.png


Bättre bilder googlar jag fram, hämtar från Discogs, Qobuz eller andra ställen där jag hittar dem. Minimikravet är 600x600 pixlar. Är de för stora drar jag ner dem med en knapptryckning till fördefinierat format i Mp3Tag. Ibland får jag scanna in bilden själv från min cd och i mer sällsynta fall ladda jag ner bild och justera färger om det behövs.

 

Det tar allt från 3-4 minuter per album upp till en kvart. Men jag har ingen brådska. Det tar den tid det tar och jag vill inte kompromissa. Det tar betydligt mindre tid än ständiga byteskarauseller och tester av tweaks och apparater. Jag får också inspiration till lyssning av album jag inte hört på länge. Mycket roligare och intressantare än hifi, tycker jag. Ordning i diskoteket är viktigt för mig, inte minst för att hitta det jag söker.

 

Här några exempel till ”före” och ”efter”.

 

65C8D255-DBDA-4128-AFC4-07BD9EECE1BC.jpeg
 

D67421CE-C230-4ABD-B3C8-07DE17DD4907.jpeg
 

731C8159-B940-422A-B9D7-8DB80702C05E.jpeg
 

F2714040-339C-4464-83F0-501C62CF6FC5.jpeg
 

4A318714-BB6A-473B-B98F-B5CC568B3673.jpeg
 

F32CE703-4851-40E2-BAAB-D035AE3B3671.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jo, det visas när jag markerar bilder. Grejen är att i begynnelsen tänkte jag inte så mycket på det. Då trängdes sådär 30-40 album på en skärm i 3-4 rader och då syns även lägre upplösningar. Men idag blir ju läsplatta själva albumet med länk till t ex Allmusic för texter. Det låg heller inte så många alternativ ute på nätet som idag. Discogs var i sin linda. Qobuz har alltid 600x600 men på äldre album brukar de inte vara så bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Trevlig tråd det här. En fundering kring din streamerlösning. Jag har ägnat mig åt, och gör fortfarande, jämförelser mellan CD och samma album rippat via min Melco N1A2. Det låter inte helt lika, men differenserna är små, mycket små. 

CD är behagligare enligt mig, lite mer organiskt. Fattar inte varför.🤨
Då min fråga, kan du skilja ljudet från CD och samma rippade skiva uppspelad via din Lumin?

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-25 at 17:37, sprudel said:

Då min fråga, kan du skilja ljudet från CD och samma rippade skiva uppspelad via din Lumin?

Jag brukar säga att det är ingen direkt skillnad men jag har faktiskt inte gjort en riktig djupdykning med nuvarande grejer. Om det är skillnader handlar det nog bara om små nyanser. När jag använde laptop med usb-anslutning tyckte jag ibland att cd'n hade företräden men inte alltid. Det gick ju göra en del grejer i JRiver som olika typer av konvertering och filter. Men sedan dess har jag gjort rätt stora förändringar. En till är på väg från uppgradering. Jag återkommer...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag brukar säga att det är ingen direkt skillnad men jag har faktiskt inte gjort en riktig djupdykning med nuvarande grejer. Om det är skillnader handlar det nog bara om små nyanser. När jag använde laptop med usb-anslutning tyckte jag ibland att cd'n hade företräden men inte alltid. Det gick ju göra en del grejer i JRiver som olika typer av konvertering och filter. Men sedan dess har jag gjort rätt stora förändringar. En till är på väg från uppgradering. Jag återkommer...

En något ökad textur, finkornighet kanske man kan säga. Det är vad jag tycker mig urskilja. Jag får be hustrun om hjälp med blindtest.😃

Link to comment
Share on other sites

Trots mitt tjat och malande om det digitala mediets kvaliteter så har jag inte övergett min vinylrigg. Den låter lika bra som vanligt. I helgen är det bara 50- och 60-tal som får chansen. Just nu spelar jag igenom mina Horace Silver-album från den tiden. En av mina favoriter i Blue Note-stallet.

 

AA06F6C9-0ED7-4D58-887D-AC3BF258E240.jpeg

 

Hans grupper och upptäckter av nya musiker kan inte underskattas. Bröderna Brecker, Bennie Mauphin, Billy Cobham, Tom Harrell, Kenny Dorham, Lou Donaldson, Joe Henderson och Hank Mobley bara för att nämna några… Horace Silver var också en betydande kompositör. Han slog igenom med The Preacher som också blev en hit i Sverige där den fick heta Jazzbicillen som blev en av Siv Malmkvists mest kända låtar. Men Horace skrev en hel drös av låtar som sedan länge tillhör standardboken för jazzmusiker. Horace hade sin rötter på Kap Verde via sin far och det har också färgat mycket av Horace musik. Det märks kanske mest i Cape Verdean Blues och i Song For My Father är titelspåren på ett par album 


8047FCCF-05E5-450A-AA3D-0105508EEF33.jpeg
 

Han upptäcktes av Stan Getz och spelade även en tid hos Miles Davis innan han startade Horace Silver & the Jazz Messengers som också var titeln på hans första album för Blue Note. Han lämnade efter ett par år och sedan tog Art Blakey över the Jazz Messenger. Men det är en annan historia. Jag upptäckte Horace 1977 då han spelade på Jazzfestivalen i Kristianstad. Allt var försenat och konserten började 24.00. Sista grupp gick på 02.00. Härliga tider. Bilden nedan togs då. Jag har faktisk kvar radions utsändning på kassettband. Horace Silver dog 2014, 85 år gammal. 
 

02148956-DEE2-46B2-8F5E-CC1B22A1393D.jpeg

 

Att spela gamla fina jazzalbum från Blue Note, Impulse!, Prestige, Riverside, Columbia, Atlantic, Contemporary, New Jazz, Verve och ECM i sina originalformat inspelade, mastrade och mixade analogt ger en viss upplevelse. ”Gammalt” ljud som ger en viss känsla och upplevelse och som jag tycker ibland raseras i nymastrade utgåvor. Jag vill att denna musik skall ha lite 50-/60-talspolityr över sig även klangmässigt. Ungefär som antika möbler som inte skall målas om i akrylatfärger. Det är linoljefärg som gäller.

 

88D01D61-B317-4451-9761-2DDCB08C1A55.jpeg
 

5276DD4D-5E01-4F1C-A64A-C7F390821AC0.jpeg
 

9663658B-6914-49E9-A36A-023A623DEB65.jpeg

 

Vilken skall man börja med att lyssna på för nybörjaren? Varför inte ta hans första inspelad 1954-55. Redan på första låten avslöjar han sin typiska funkiga vänsterhand som gör det lätt att känna igen Horace Silver.

 

11B1A05A-C1E0-41CC-9DDC-FD6069776FB1.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...