Jump to content

Recommended Posts

• Replies 273
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samtidigt med detta inköp har jag rensat ut ett par burkar ur hyllorna som jag inte ser något behov av i huvudanläggningen. Tunern åkte ut då den internetradio jag använder låter otroligt bra på P2 so

Äntligen en ny "burk" till stereo-racket. Det var ett tag sedan sist. Denna gång tänkte jag mig bli av med dator - laptop i den digitala ljudkedjan. Lättare sagt än gjort, skulle det visa sig.  

Jag har köpt en s k nätverksbrygga (network bridge). Med det menas att det är en enhet som kopplas upp i ett nätverk där den hämtar begärda musikfiler från en server, där filerna finns på en hårddisk

Posted Images

5 hours ago, shifts said:

Sök upp "Burial - Tunes 2011–2019" i Tidal-appen. 17 tillgängliga spår.

Sök sedan upp samma album i Roon och titta hur många spår som är markerade som otillgängliga.

Även med Qobuz är det så.

17st låtar i Roon varav 6st står som "ej tillgänliga", går jag in i Qobuz desktop på datorn så är där 17st låtar där med men alla är "tillgängliga".....trodde jag men de låtar som står som "ej tillgängliga" i Roon är bara en 30s "sample" i Qobuz appen så de är troligtvis någon licens fråga men varför är det delar av ett album bara de verkar ju lite skumt.

30 minutes ago, octavia rs said:

varför är det delar av ett album bara de verkar ju lite skumt.

Olika upphovsmän och/eller musikförlag av låtar. Låtarna kan finnas tillgängliga på ett annat album som har rättigheterna. Här är ett annat exempel med ”This is not America” som David Bowie skrev och spelade in med Pat Metheny Group och var med i filmmusiken till ”Falcon and the Snowman”. Den är skuggad och inte spelbar på albumet från filmen som getts ut med Pat Metheny, se screen shot.

F32D7775-B360-4380-BB1F-4763B87E25DD.png

Däremot finns den spelbar på en Bowie-samling

01E4BB90-2AD6-4C4E-BCED-1195BC5002A6.jpeg

• 1 month later...

Lumïn har släppt en riktig manual till Lumïns alla produkter. Det är lite av en beta-version som de kommer att utveckla med aktuella länkar till bl a olika programvaror. Intressant kvällsläsning, hoppas jag. Jag kanske rentav hittar nya funktioner eller förstår de som finns lite bättre.

https://www.luminmusic.com/manual/