Jump to content

Från Bebops hifi-horisont


Bebop

Recommended Posts

16 hours ago, calle_jr said:

Men jag tycker det är lite synd om dessa tjänster tar över.

Jag kan inte annat än hålla med. Det jag saknar och tycker mest illa om är:

  • Avsaknad av skivbutiker och den sociala interaktion mellan musikälskare som ofta följdes upp med en fika. Hur många "riktiga" skivbutiker typ Bengans och Folk & Rock finns kvar utanför Malmö, Göteborg och Stockholm med rock, pop, blues, soul, jazz, folk och klassiskt? På 70-90-talet fanns ofta 2-3 stycken i de flesta svenska medelstora städer. Inte sällan fanns lika många hifi-butiker med bra sortiment.
  • Streamingen har tagit bort mellanhänder vilket normalt är en fördel. Men dessa har ersatts med lager som inte ställer musik och kultur i första rummet. De är bara "fraktare" av musik. Den gamla strukturen med musikförlag/-bolag sysslade med just musik, öppnade dörren för nya förmågor och besökte liveklubbar för att hitta nya konstnärer och kreatörer som de erbjöd kontrakt inom flera genrar. De stod också för distributionen och för att nå ut sponsrade man konserter och marknadsförde sin musik. Det skapade också en marknad för musiktidningar. TV och radio hängde på... Idag finns inte det kapitalet. Det hamnar hos streamingbolagen som är distributörer med samma drivkraft och affärsidé som t ex DHL. 
  • Idag har musik förvandlats till en produkt vilken som helst, dvs avkastning av investerat kapital. För att det skall funka idag krävs stora volymer eftersom ersättningen är lägre. De ger inte utrymme för subventioner mellan olika genrer som det funkade förr. Michael Jacksons succeer gav Warner utrymme för att även satsa på t ex Jaco Pastorius vilket var utvecklande för musiken. På motsvarande sätt kunde bokförlag med hjälp av Stephen Kings miljonupplagor subventionera stor poesi. Detta främjade en bred kultur vilket stärker ett samhälle och utvecklar oss som människor. 
  • Jag har lång erfarenhet från industrin inklusive från företagsledning och koncernkontakter. Där styrs man av styrelsens och ägarnas strategier och idag består dessa i hög grad av pensionfonder, investmentbolag och banker där kraven ställs kvartalsvis med strategier som sällan sträcker sig över två år. Detta styr kapitalflödet på ett lite annorlunda sätt än på Markus Wallenbergs och Kamprads tid som jobbade med 5-10-årsplaner för att säkra avkastningen för stora investeringar. Ponera att ni sitter i en företagsledning där ägarna består av AP-fonder, stora lån på banken och där ni granskas av ekonomijournalister. Eller utgå från er själva. Ni vill investera 50,000 i en pensionsfond inom våra intressesfärer med förväntad god avkastning. Ni ser följande grafer i senaste HiFi News som visar avkastning från olika musikmedia i USA 2009 vs 2019. Hur vill du placera ditt kapital ("sync" är filmmusik, dubbing o l)?

20210124_085622.jpg

 

Detta styr kapital för produktutveckling som produkter och teknik. Den analoga storhetstidens ekonomiska avkastning med välljud har varat sedan mitten av 50-talet med en stigande kurva fram till början av 80-talet då den började vika och den digitala tekniken började ta  andelar. Det har hänt mycket på 65 år.

 

Det vi kan ställa hoppet till är att unga musiker och kreatörer som hittar nya vägar som säkerställer mångfald. Men i slutändan måste de ju också kunna leva och bo med rimlig standard, skaffa familj osv. Det ger inga starka incitament att syssla med lite smalare musik. Framgången ligger i volym vilket som sagt styr kapitalet vilket få branscher kan slå sig fri från. 

 

Världshistorien är fylld av stora pradigmskiften. Slutet av 1800-talet är väl den senaste riktigt stora med elen, tele, film, radion, byggteknik, järnvägar, vägar mm på ett fundamentalt ändrade bl a kulturens förutsättnjngar men då vidgades den på ett sätt man tidigare aldrig sett. Idag menar jag att den krymper. Jag får nöja med att ha levt/lever i en period då mångfalden stod i zenit. Men som någon sa: "Det är alltid svårt att göra prognoser, framför allt om framtiden" :flush:

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, octavia rs said:

Jag har dålig koll på äldre musik men de skulle vara kul att få några förslag som du inte kan hitta på Tidal och se om de finns på Qobuz.

Det tog en kvart att hitta följande exempel på mycket bra album som inte finns hos Tidal.

 

Pepper Adams:

DA24E78C-8E31-4D77-960F-BD8A1461CB33.jpeg

 

DEDE5997-18AA-4377-87DD-F94CE7EE7C3F.jpeg
 

Phil Woods där framför allt den förste är ett måste:

A80522D1-C54C-4469-8C37-79520C7BAAAD.jpeg
 

1F73C074-1661-4466-B2F5-2574EA45FE08.jpeg
 

Mel Lewis (en höjdare)

11F4D971-99C2-4668-B773-F0B6304E1135.jpeg
 

Toshiko Akiyoshi - Lew Tabackin Big Band som seglade upp i topp under 80-90talet

5E084C63-27EC-4DA7-99AC-0292AAB1211C.jpeg
 

820BC9E8-B6EC-4CB1-855E-A103A9F41450.jpeg
 

EBE361A0-36D5-4ADD-8CBB-B85ECBA80BFC.jpeg
 

Thad Jones Mel Lewis Big Band

3025A21D-0EFD-41E8-A738-1260E570A118.jpeg
 

E4D9DCBB-6B90-44B3-9404-F21426860613.jpeg


Jag har dessa på vinyl och lider ingen skada. Till försvar får ju sägas att det finns också en hel del som jag inte har. Blues tycker jag är ett ännu svagare kort än jazz.

Link to comment
Share on other sites

Man kan naturligtvis förfasa sig över utvecklingen och särskilt vid paradigmskiften, som vi sannolikt befinner oss mitt i och Internet har sannolikt ställt saker på ända och förpassat många andra distributionskedjor till historiens källare. Om den digitala utvecklingen har skapat ett helt nytt sätt att komponera, musicera och framträda så tror jag ändå på det mänskliga mötet men att det sker i andra former och på helt andra villkor och förutsättningar. Om vi ser på t.ex. producentrollen som under tidernas begynnelse var mer en ljudtekniker till idag en kompositör och finansiär, så har den helt förändrat karaktär på gott och ont. Den konstnärliga friheten har många gånger gjort att artister helt enkelt lämnat de stora drakarna därhän och skapat sina egna studios och distributionsformer för sin musik. Idag kan man i princip ladda ner vad man behöver för sitt skapande och i sina enklaste former typ "Garageband" sätta samman musik på ganska enkelt och billigt sätt. Det gör faktiskt att både etablerade och nya artister kan finna nya kanaler för distribution och jag finner att t.ex. Tidal och andra streamingplattformar hjälper till i den processen genom kanske inte bara mänskligt inflytande utan också med algoritmer och AI som serverar dig förslag till ny musik liknande den du själv spelar. Det tycker jag är en av fördelarna med streaming att den på gott och ont "håller reda på" vad du gillar och lägger förslag till ny liknande musik. Sedan kan man alltid följa upp detta med livekonserter och merchandiseförsäljning som tycks vara en icke oviktig inkomstkälla numera.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-23 at 16:53, calle_jr said:

Hur ser biblioteken ut på Tidal tycker du?

Det följer Lumïns folder strategi. Antingen går man in och söker på artist eller på genre och drilla neråt. Då får du upp följande sida:

E430C3B6-AF2E-48A6-B851-05492A22852A.png


Bläddra jag ner ett snäpp till på t ex ”Rock” så kommer undergrupper inom genren men sen ser jag ingen struktur. Om jag väljer Genre -> Rock -> Album kommer dessa upp helt slumpmässigt vad det verkar, vilket stör mitt ordningssinne. 
 

A0F37C9D-D9C5-4C52-8625-3E0FCF533C92.png

 

 

 

Om man däremot söker artist (skriver in ovan till höger vid ”search”) så kommer man till artistens album. Jag sökte på Megadeth och fick upp 52 titlar där de finns med. Det inkluderar även dubletter som t ex ”Rust in Peace” som finns både MCQ-kodad och utan.

 

ABE229E0-159B-4A66-A93D-C43A5ECF5CAF.png


Om jag söker på Ben Webster kommer det upp 180 titlar på album där han finns med inklusive olika utgåvor t ex ”remastered”

 

C9E6C91A-2125-4281-B29C-1CCDBC2F66CC.png

 

Det saknas inte musik, långt ifrån. Album du gillar sparar du bland favoriter i ”My Music” där du kan välja att söka på Utgivningsdatum, Artist eller Album. Dock inte Genre. Än så länge har jag bara lagt in 3 album. Här sorterade på Artist.

 

776CC2C7-38EC-467C-A45C-E89DBA11CA30.png

 

Hur det fungerar med andra appar och sevrar vet jag inte. Jag är dock mycket nöjd med Lumins app. 

 

Man behöver inte lägga upp något i datorn. I mitt fall går man in på Lumins app iPaden och aktiverar Tidal och MQA-avkodning (om man vill). Därefter trycker man på Tidalknappen och registrerar friperiod på den variant man önskar. Tidal Master är högsta kvaliteten. Därefter får du en kod på iPadskärmen som du skriver på anvisat ställe. Därefter är du igång.

 

iPaden fungerar som en fjärr som talar om till Lumin U1 Mini vad du vill spela. Därefter hämtar den musiken via TCP/IP i nätverket. Det är så jag spelar mina rippade album också. 
 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Jag har dessa på vinyl och lider ingen skada.

 

Det är nog så att i mångt och mycket så är utbudet likvärdigt på Tidal och Qobuz. Jag sökte på en del av det du lagt upp utan lycka på Qobuz sen o andra sidan så finns det ju som du skriver mycket att välja på ändå.

 

Söker jag på Phil Woods i Roon så hittas det 100 album på Qobuz sorterade i fallande ordning ifrån äldst först.

 

Qobuz.thumb.jpg.d651f8e201243107359d75bd31176f8d.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte att jag får väl göra någon form av jämförelse. Om inte annat för att utesluta om det är någon variant som sticker ut på något sätt och hur baserat på samma master. Såvitt jag vet utgår nyinspelade ECM från samma grundmaster inspelad 24/96 men jag kan inte ta gift på det.

 

Sitta och jämföra utgåvor är ibland det tråkigaste man kan göra tycker jag. Om det låter bra och det bara handlar om små nyanser är det inget att bry sig om. Så var det här. Alla tre låter utmärkt med små nyanser som man får anstränga sig för att höra.

 

Jag tog Wolgang Muthspiels fantastiska album Angular Blues på ECM (rekommenderas!) som jag kan spela från 16/44,1, MQA 24/96 och från download 24/96. 16/44,1 upsamplas till 24/176,4 av Lumin U1 Mini och 24/96 upsamplas till 24/192. Jag använder AES/EBU mellan U1 Mini och dac.

 

Jag började MQA 24/96. Egentligen är ursprungsfilen 24/48 om jag förstått rätt som MQA skrämmer upp via Lumin till 24/96. Hade jag haft en MQA-dac hade den möjligen spelats av i MQA 24/192.

 

D7CA85AE-DC99-47DB-A5F8-395CFAE18885.png
 

Det låter alldeles utmärkt i en fin mix, hög upplösning med stor fin ljudbild. Hade jag bara haft denna så hade jag inte funderat på några konstigheter. Bra musik, bra ljud.

 

Näste man till rakning blev den vanliga 16/44,1 som jag upsamplar till 24/176,4.

 

9754D4DA-D129-46B6-9DC9-22CD9B31853C.png
 

Här låter det annorlunda. Ljubilden krymper något men samtidigt mer kontroll samtidigt som klangerna ligger kvar intakta. Ambiensen (rumskänslan) är något mindre.

 

Till slut då min nerladdade (köpta) fil i 24/96 som jag upsamplar till 24/192. 
 

BA7D46CF-E88B-42EA-8280-49134E0BFAF2.png
 

Denna låter mer som den upsamplade 16/44,1-filen, dvs något mindre panorama än MQA 24/96 och mer kontroll. Men i förhållande till 16/44,1-filen har den ”äkta” 24/96-filen mer luft mellan instrumenten, en något renare klang med mer skimmer.

 

Jag kan leva med alla tre men om jag nu ändå måste välja så föredrar jag den nerladdade 24/96-filen. Den har en högre kvalitet i mina öron men vi pratar ändå om små nyanser. Samtidigt stärker det mitt beslut att jag vill ha Quboz istället för Tidal. Istället för att fippla med ”dumheter” som MQA så erbjuder Quboz riktiga högupplösta filer om skivbolaget tillhandahåller sådana. Frågan är bara om och när de kommer till de Nordiska länderna. Så här svarade de på frågan förra sommaren:

 

Scandinavia was not in Qobuz's historical choices when it was created. Recently we launched Qobuz in the USA. We will expand our global coverage and rest assured, we are currently studying the implementation of Qobuz in Scandinavia.
I am not able to give you a date because it is not so easy to cover a country, but we can estimate to be present in your country in 2021.

 

:crossedfingers:

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bebop said:

Jag tänkte att jag får väl göra någon form av jämförelse.

Tack för att du tog din tid att göra detta, uppskattas av mig :)

 

Hade inte hört talas om Qobuz förut men av att läsa din sammanfattning av MQA och vilken ersättning artisterna får från de olika streamingtjänsterna så känns det som ett självklart val för mig när tjänsten väl lanseras.

 

2018:

 

DIGITAL SERVICE PROVIDER $ PER STREAM
Qobuz $0.04390
Peloton $0.04036
iHeartRadio $0.01426
Amazon Unlimited $0.01175
Napster/Rhapsody $0.01110
24/7 Entertainment GmbH $0.01050
YouTube Red $0.00948
Tidal $0.00927
Deezer $0.00567
Google Play $0.00543
Apple $0.00495
KKBox $0.00435
Amazon Digital Services Inc. $0.00395
Spotify $0.00331
Loen $0.00205
Pandora $0.00155
Vevo $0.00109
Yandex LLC $0.00051
YouTube Content ID $0.00028
UMA $0.00013
Link to comment
Share on other sites

I avvaktan på riktig lansering av Qobuz i Sverige finns ju bara Tidal som alternativ vad gäller högupplöst strömmande med stort urval  - inte bara klassiskt. Men frågan är om man sedan enkelt kan hoppa över till Qobuz från Tidal? Kanske går om man har Roon (eller motsv) emellan som uppspelare och det går att spara det skapade registret över artister/album mm från Tidal i uppspelaren för att sedan koppla på det på Qobuz... Går det? Vad säger @AlfaGTV?

 

Eller blir man ”livegen” med den källa man valt (om man inte väljer att prenumerera på båda, vilket jag misstänker Roon klarar). 

Link to comment
Share on other sites

Ja @AlfaGTV du har rätt i att jag använde Soundiiz när jag bytte ifrån Tidal till Qobuz. Det är väldigt enkelt @ulfsan att använda Soundiiz och konverterar man bara ett par filer så funkar det bra att använda det kostnadsfritt vilket jag till att börja med gjorde för att testa.

 

När jag väl bestämde mig för att byta helt och hållet till Qobuz så betala jag $4 tror jag de var för att kunna konvertera ett par tusen låtar och alla spellistor m.m. alltså låta Soundiiz göra allt i ett svep.

 

I Soundiiz loggar man in båda konton ifrån Tidal och Qobuz sen väljer man vad man vill göra och vad man vill konvertera var.

 

Om jag inte minns fel får man även reda på vilka filer som inte finns på det nya stället (ja en del fanns inte på Qobuz men de var ett tiotal av flera tusen låtar jag flyttade.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är snart min provperiod av Tidal över. Jag kommer inte att fortsätta abonnemanget. Till en början bläddrade jag vilt men jag tycker inte att det gav något direkt extra. Det mesta jag tycker är bra har jag redan. Några nyheter hittade jag men jag tycker det är intressantare att hitta nyheter på annat sätt och köpa fysiska album och rippa dem alternativt ladda ner dem i högupplösta format. Dessutom retar jag mig på MQA, ett enskilt företags försök att få monopol på vilket format vi skall välja och vilken utrustning vi skall köpa för att kunna utnyttja det för att säkra royalties till ägarna av MQA.

 

Jag läste om nya Auralic Aries G2.1 som tar direkt avstånd från att licensiera sig till MQA som de menar är bondfångeri, "högupplöst MP3" skapat för en tid då det fanns eller befarades tillräcklig överföringsbandbredd. Så blev det inte. Auralic går hårt åt den här typen av privata standarder som brukar kallas för DRM (Digital Right Management). Bl a skriver de så här:

 

DRM, by its very nature, creates a closed system and a royalties-based distribution scheme. It essentially forces a customer to purchase specific products if they want to hear music in a certain format, and forces manufacturers to pay royalties to the digital format-owner while forcing them to give up control of their own products. AURALiC firmly stands against any system like this. The consumer should be able to purchase any product they choose in order to listen to music in the preferred manner.

 

Hela texten hittar du här: https://us.auralic.com/pages/auralic-vs-drm

 

I deras G2.1 har de knäckt MQA-koden. "Auralic streaming devices are capable of decoding MQA files using Auralic's proprietary resampling and de-blurring method." Några licenspengar till MQA blir det inte. Det hedrar dem, tycker jag.

 

En annan anledning till att jag skippar Tidal är att jag nu fått bekräftat att Quboz kommer att lanseras i Sverige i år. Jag skickade frågan i fredags och fick svar idag:

 

Yes we will arrive in Scandinavia this year. We are a little late, but we arrive. The next launch is scheduled for March.

 

Det ser jag fram emot. Fördelarna jag värderar:

  • Det är den streamingtjänst som betalar mest till artisterna (nästan 4 gånger mer än Tidal och 15 gånger mer än Spotify baserat på listan ovan från @j_bloom) Tidal betalar royalty till MQA istället.
  • De erbjuder äkta hi-res i pcm om skivbolagen lägger ut sådana.
  • Mina favoriter kan jag köpa och ladda ner i hi-res och säkerställa att de finns kvar i mitt bibliotek över tid.
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bebop said:

Dessutom retar jag mig på MQA, ett enskilt företags försök att få monopol på vilket format vi skall välja och vilken utrustning vi skall köpa för att kunna utnyttja det för att säkra royalties till ägarna av MQA.

Håller med till 100% har också sagt upp mitt Tidal abonnemang och väntar på Qobuz.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; lika gärna (eller kanska hellre Qobuz) när det lanserats i Sverige. Ska bli spännande att höra din syn på Qobuz (när) om du provar det @Bebop.... 

 

Jag skulle nog inte heller brytt mig om en streamingtjänst som jag var tveksam till, om jag hade en sådan enorm musiksamling som du. Och dessutom med ett jättealternativ med vinyl....

 

Däremot har jag upptäckt att Roon är en otrolig tillgång för mig. I mitt fall kopplat till Tidal, men går ju lika bra att koppla till egen rippad musiksamling eller Qobuz 😉.  Imorgon ska ny version lanseras. I avvaktan på detta är det nog ingen idé att presentera hur det funkar mer än att man får massor av samlad information och olika kopplingar mellan artister/ skivor/ lyrics mm, som gör att musiklyssnandet får nya dimensioner. Känns särskilt viktigt (för mig) nu när man inte kan gå på levande konserter och njuta riktig musik i fullskala på konserthus. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, ulfsan said:

Som sagt; lika gärna (eller kanska hellre Qobuz) när det lanserats i Sverige.

Ja, vi får se, men att döma av flera här på forumet så verkar de vara likvärdiga med utbudet. Jag tror inte det skiljer så mycket när det gäller ljudet heller, i vart fall inte i originalformat typ 16/44. I det avseendet är det inget fel på Tidal. Blev lite överraskad över det stora utbudet av klassiskt och svensk musik. 

 

Det är inte lätt att ändra på gamla vanor som sitter fast hos mig. Om jag hör något som jag gillar skarpt måste jag bara ha albumet. Det bara är så...

Link to comment
Share on other sites

Tack för insikt i dina tankar Bebop! Vi kanske får höra mer om du väljer att provsmaka Qobuz här framledes då?

I övrigt är jag ense med @ulfsan om att Roon gör ett strålande jobb med att knyta ihop dina lokala filer med tillgängligheten som streamingtjänsterna erbjuder. Och i 1.8 kommer möjligheterna inte direkt att minska! ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jag är beroende av att den digitala delen fungerar utan vare sig strul eller djupare datateknisk kunskap. Vore jag född i en annan generation skulle valet vara enklare att göra, men nu är det som det är med den saken. Jag tänker nog för mycket i analoga banor och fysiska medier, men har funnit Tidal både enkel och ok ljudmässigt. När Qobuz kommer att introduceras i Sverige så skall jag ta mig en ordentlig funderare och testa för att göra en jämförelse, men streaming som sådan är naturligtvis otroligt praktiskt som medie, men ger lite inledningsvis dåliga vanor i form av alltför mycket letande efter nya upplevelser. Jag sitter dock med en samling musik som kommer att räcka min livstid ut och undrar naturligtvis vad som händer därnäst. Vem äger min digitala samling nedladdad via streaming? Vill aldrig hamna i Photobucket fällan igen, så här blir det nog att läsa det finstilta ordentligt. Jag vet vad jag har i hyllan som är definitivt mitt och betalt, men vad jag förstår är det inte lika säkert med något som streamas ner "gratis". Som bekant finns inga "gratisluncher". Vi får ser var det landat efter att Qobuz finns tillgängligt för en testperiod. Mitt Tidal-konto löper på kortare tid och kan det laddas över så är det väl bra, men går inte det så kanske jag blir kvar av praktiska skäl. Är dessutom mer intresserad av att kunna spela musik enkelt än att vara "diskotekföreståndare" och "arkivarie" i ett arkiv för digital musik. I skivhyllan har jag ganska god koll utan att ägna tiden åt letande.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calm said:

Är dessutom mer intresserad av att kunna spela musik enkelt än att vara "diskotekföreståndare" och "arkivarie" i ett arkiv för digital musik.

I det avseendet har jag svårt att se några skillnader. Quboz och Tidal fungerar på samma sätt med eller utan Roon, möjligen med någon ”dialektal” skillnad. Jag kan även tänka mig att de hämtar musik från samma grundsevrar (gissning). Att byta pga att Quboz skulle låta bättre än Tidal tror jag inte riktigt på. Men jag föredrar högupplösta filer typ 24/96. Utbudet av dsd är dessvärre för begränsat och det mesta av det är konverterat från just 24/96. Men att gå in och fippla med dessa filer och plocka bort information som MQA gör är inte min grej.

 

Det är lite kul hur olika vi tar emot för- och nackdelar och vilket som är vad. När jag började rippa så var det mest för skojs skull. Jag ville lära mig och förstå vad det handlade om. Av samma anledning skaffade jag min första dac (PUC2 som det blev sånt liv kring här på forumet). Den största fördelen jag såg då var hur mycket bättre överblick jag fick över mina album.  Förutsättningarna för det är naturligtvis att man taggar filerna efter en systematik så att man hittar det man söker och följer en klar struktur. Det gäller all databashantering som jag sysslat en hel del med, t o m inom bankväsendet. Om ett kalkylprogram skall hitta siffror så måste databasen där siffrorna finns vara korrekt. Jag kom snabbt till insikt att här gäller att rippa alla album för att få full valuta. Det tog drygt två år. Vissa dar 10 album, andra 5, 20 eller 30 men också dagar utan någon ripp. Först i fjol tog jag mig an mina boxar. Nu är allt rippat. Totalt ca 1,500 artister och 5-6,000 album beroende på hur man räknar boxar och dubbelalbum. Jag har full koll via Lumins app. Och går jag in grunddatabasen kan jag söka på ännu fler parametrar, t ex skivbolag, producenter och liknande.

 

Nu kunde jag söka på flera dimensioner typ Artist, Album, Låt, Inspelningsår, Kompositör, Senast Inköpt, dsd, pcm 24/48 (eller högre) och Genre samt korssökning typ Genre + Artist. Jag kunde t o m plocka fram alla inspelningar jag har av t ex All the Things You Are och köra som en spellista i bakgrunden. Jättekul. Den överblicken är svår för att inte säga omöjlig utan databashantering av rippade album.

 

Just den låten har jag 47 inspelningar av (exkl vinyl)... det är magiskt hur olika samma låt kan tolkas. Dessutom framgår vem som spelat in den och från vilket album som jag når med ett klick och med ytterligare ett klick får jag fram alla album med den artisten. Fantastiskt.

 

FF5440D1-9C81-4A47-B61D-99134E7F3E35.png

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

Det är den streamingtjänst som betalar mest till artisterna (nästan 4 gånger mer än Tidal och 15 gånger mer än Spotify baserat på listan ovan från @j_bloom) Tidal betalar royalty till MQA istället.

 

Nu tror jag inte det är så enkelt att en artist får det som står där per stream. Söker man på nätet så får man upp olika siffror på flera ställen men jag hittade följande så vill man grotta ner sig i det hur betalningen räknas ut så finns det möjlighet.

 

Sen beror det ju även på antalet personer som streamar, antalet streamar just på den låten och var de streamas många olika faktorer spelar in och även mängden användare av de olika streaming tjänsterna kommer att påverka hur många "streams" en specifik låt får.

 

How You Should Actually Think About Streaming Payouts

So, let’s take a step back and look at how the digital services actually calculate the artist’s total payout. Most of the streaming services, from Spotify and Apple to Google Play and Napster use what is referred to as “pro-rata” or “platform-centric” payout distribution model. Here’s how it works:

On the DSP side, services negotiate global payout rates with the content owners (mainly the major labels and Merlin, which represents a vast share of independent catalog). As we’ve argued in the Mechanics of Streaming, this rate is likely to fall in the range from 60% to 70% for every streaming service out there, but let’s use the 70% for the sake of simplicity. The negotiated rate is applied to all service’s revenues, and the result is the total sum that the DSP will pay out to right holders. It’s a revenue pool that will be split between all artists on the platform. To divvy up that pie between the artists, DSP will calculate a “share of content” — the number of the artist streams divided by all streams on the platform.

How are Streaming Payouts Actually Calculated?

Let’s use an example. Imagine a streaming service X has made $1000 in revenues in one month, with a 70% payout rate. Out of that 70%, 57% is the cut of the recording owners, and publishers claim the remaining 13% in performance and mechanical royalties.

Now, if there were a total of 1 million streams on the platforms over the period, and your music generated 100,000 streams out of that million, your total payout would make $57 = (1000 * 57% * 100,000/1,000,000). Your songwriter would get another $13.

This model is not without its flaws, and some professionals in the music business are calling for a shift to user-centric payouts — which is a topic we might explore in the future. For now, however, the payout that you get from any streaming service (except for YouTube video-streaming, and, as of late, Deezer’s user-centric payout) is a function of:

  1. Total DSP’s revenue pool
  2. Negotiated global payout as a percentage of that revenue
  3. Total number of streams on the platform
  4. The number of your streams on the platform

Not All Streams are Created Equal

However — and here is where things get interesting — there is no such thing as a global, all-in revenue/content pool. Instead, there are dozens of separate buckets: for every subscription tier, every local market and so on. All the different types of streams create distinct content pools, and that means one simple thing. Not all streams are equally valuable. You wouldn’t try to cross a river because it is 4 feet deep on average . Accordingly, you shouldn’t judge the artist’s earnings on the platform based on the average per-stream payout.

For any artist out there, the per-stream rate will be in constant flux — simply because there are hundreds of factors affecting the overall revenue. The payout rate depends on who, where and how much streams your music — which is precisely the reason for inconsistency between the quotes you can find around the web.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Nu tror jag inte det är så enkelt att en artist får det som står där per stream.

Så kan det mycket väl vara för den enskilda artisten. Men för totalen är det enkelt att dividera det totalt utbetalda beloppet för en period med hur många streams man har haft samma period. Ett frågetecken är dock om bolagen lämnar ut korrekta siffror. Hursomhelst bör de ju ha goda incitament att redovisa både höga siffror för båda parametrarna för att få det enklare runt förhandlingsbordet med upphovsmännen. Quboz streamar ju även högupplösta filer. Det kanske ger mer till skivbolagen(?) För MQA vet vi i vart fall att det ger mer till MQA.

 

För de som ligger lågt i tabellen kan det finnas anledning att skapa andra bilder. Artikeln kan ju vara ett sådant försök i dessa konspiratoriska tider inom snart allt. Svårt att veta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har försökt få en uppfattning om vad för slags funktionalitet som stöds av Lumin och Lumin-appen, men finner ingenstans om den hanterar smarta/dynamiska spellistor som successivt ändras efter hand som sökkriterier uppfylls (eller inte uppfylls). Finns det sådant stöd?

 

Börjar mer och mer leta efter en stabil, snabb lösning och Lumin kan vara ett alternativ. Tyvärr är jag verkligen inte kär i någon av de skärmdumpar jag sett och undrar varför det ser så ålderdomligt ut, men skulle funktioner som smarta spellistor finns så får jag kanske svälja sådant som deras typografival.

 

Skulle också vara kul att få höra hur responsiv appen är. Utförs kommandon direkt och resolut eller finns där någon typ av fördröjning någonstans? Om fördröjning, är det gemensamt för samtliga klick i appen eller bara på vissa utvalda ställen?

 

Roon 1.8 i all ära, men de får verkligen inte allting rätt. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, shifts said:

Skulle också vara kul att få höra hur responsiv appen är.

Jag börjar med den enklaste. Jag har inga svarstider alls. Både bläddring, start och stopp är omedelbar på samma sätt som en vanlig fjärrkontroll till en cd-spelare. Det tar kanske 2-3 skunder för buffring men sedan spelas det. Det oavsett om det är pcm eller dsd inklusive eventuell uppsampling.

 

Beträffande appen som sådan så funkar den inte på Android. Det stängs ner ett i ett. Jag har provat den på Galaxy läsplatta, Sony Experia och Samsung mobil. Samma sak på alla. Lumïn själva rekommenderar iPad så jag skaffade en sådan. Det funkar alltid. Uppdateringar sker då och då och brukar ta 2-3 minuter plus automatisk omstart av streamern. Det enda jag behöver göra är att trycka "OK".

 

Beträffande appens utseende så är det ingen stor fråga för mig. Jag nöjer mig med hög funktionalitet och enkla kommandon oavsett typsnitt. Utseendet är ganska traditionellt typ samma som JRiver, Monkey och många fler. Här lite om kommandon från vänster till höger:

 

app-sort.png

 

  • Sök på låt
  • Sök på album
  • Sök på artist
  • Sök på kompositör
  • Sök på genre
  • Sök på utgivningsår alernativt inspelningsår (beroende på hur du taggat)
  • Senast inlagda.

Förutsättningarna för att ovanstående skall funka är att albumen har taggar på respektive rubrik. Jag använder Mp3Tag och är noga med att tagga efter en strikt struktur. De grundtaggar som görs av bolagen är långt ifrån enhetliga och ibland helt felaktiga. Ibland saknas vitala taggar. Där byter jag också omslagsbilder rätt ofta. Minimikrav jag ställer är 600 pixlar. Jag avskyr suddiga bilder. Till höger om den sista taggen finns också en hängmapp. Den kan man använda för att lägga upp andra sökkriteria. Det säkraste sättet att få alla funktionaliteter är att använda MinimServer2 i sin NAS. Det är den Lumin använt och byggt sina gränssnitt mot. MinimServer å sin sida rekommenderar Mp3Tag. Jag har följt dessa råd och det funkar klockrent.

 

app-sort-radio.png

 

Ovan syns "hängmappen". Därefter "Tidal", "Qobuz" och "Spotify". Man kan också aktivera "Air". Jag har bara provat Tidal. Hur övriga fungerar vet jag inte.

 

De fyra kommandon till höger albumbilden är mycket användbara.

 

app-tidal-hold.png

 

  • Den första till höger rensar spellistan och lägger in det valda albumet man vill spela och startar spelningen. Alternativt väljer du bara en låt.
  • Om du vill ladda ett album eller låt till från dina bibliotek eller från t ex Tidal som startar efter det du album du spelar så trycker du på pictot vid sidan om så lägger det sig i spelkön.
  • Om du vill rediger och lägga in en annan låt eller album efter den låt du just nu spelar så tar du tredje från höger
  • Om du vill lägga till ett album eller låt du just nu spelar tar du första från vänster. Då avbryts den låt du spelar och följer din nya prioritering. Det andra valet ligger dock kvar i spellistan och spelas efter.
  • Man kan också ladda upp ett album och gå in och plocka bort låtar man vill hoppa över.
  • Funktionen är den samma oavsett vilken musikkälla som används och man kan kombinera.

När det gäller spellistor så har jag inga bra erfarenheter. Jag använder dem sällan. Inför besök kan jag förbereda en spellista men det är allt. Men det går att skapa spellistor. Här är ett exempel där man plockat upp ett album från en spellista:

 

app-info-popup.png

 

Den visar namn på album, låt, artist, genre och utgivningsår. Om du klickar på förstoringsglaset kommer du till last.fm för mer info om Ryan Adams eller albumet. Om du klickar på förstoringsglaset kommer du till Allmusic.com för mer info för valt alternativ. Om du klickar på Ryan Adams kommer du till övriga album med honom osv. Du kan också välja om du skall spela låten från Tidal eller Qobuz. Om du har den rippad och använder MjnimServer ges det också som alternativ.

 

Därutöver har du en sökfunktion för respektive tag.

 

Det finns dock inte den dynamik som Roon har där man kan korssöka på ett enkelt sätt typ kombinera kompositör - artist - producent. Det finns helleringen  ai-funktion typ "om du gillar album x kanske du också gillar denna". Jag känner inget behov av det och gillar heller inte den typen av intrång som nu sker även i butikskedjor där man kan följa mina inköp och styra marknadsföring till mina inköpsvanor. Det är också en anledning till att jag hoppat av FB och Twitter. Jag vill styra mitt eget liv.

 

Jag tycker Lumins app är utmärkt. Esoteric har exakt samma app men där saknas det som är specifikt för Lumin, t ex uppsampling. 

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt fin genomgång Bebop, uppskattar att du tog dig tiden och gjorde det så detaljerat. Att responstiden är kort stärker detta som potentiell väg framåt.

 

Har en följdfråga på detta:

Quote

Det säkraste sättet att få alla funktionaliteter är att använda MinimServer2 i sin NAS. Det är den Lumin använt och byggt sina gränssnitt mot.

Kanske jag läser in för mycket, men betyder det att man behöver dels en NAS samt MinimServer2 installerat på den för att få ut mesta möjliga av Lumins lösning? För de har väl möjlighet till via USB kopplad hårddisk för lagring?

 

AI har jag inte heller något behov av, men brukar (brukade) ha som vana att alltid ge betyg på spår och album, vara noga med genrebeteckningar, skivbolag och ibland lite extra taggar ("bandcamp") för att få bra koll och bra sorteringsmöjligheter. Det är detta jag saknar mest i Roon när jag jämför med hur jag hanterade detta via mjukvara i dator. Men om Lumin kan hantera smarta spellistor, som automatiskt fylls på när till exempel årtal, antal spelningar och satt betyg finns så låter det nästa perfekt.

 

Återstår att se om det smarta listorna, men det verkar lovande på många andra punkter i alla fall. Tack igen!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, shifts said:

För de har väl möjlighet till via USB kopplad hårddisk för lagring?

Jo, det har de men då kan man inte använda taggarna jag beskrev ovan, endast hängmapparna som visar de  kolumner du använder. De har däremot en egen hdd L1 där allt funkar som med MinimServer. Finns med 2 respektive 5 TB och även separat nätdel. De skriver liter om detta på Audiophilestyle. @wklie är från Lumïn. Han kan du fråga mer specifikt. Adressera honom med snabel-@. Han brukar svara inom 24 timmar i tråden. 

https://audiophilestyle.com/forums/topic/14016-lumin-audiophile-network-music-player/page/126/#elControls_1103709_menu

LUMIN-L1-front-thumb.jpg

 

LUMIN-L1-rear-thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Bebop changed the title to Från Bebops digitala horisont

Streamingtjänsterna fortsätter att överraska, denna gång negativt.

 

I min huvudanläggning streamar jag fortfarande med Tidal (i väntan på Quboz lansering i Sverige). Igår såg jag att man lagt upp Pat Methenys nya album (musik skriven för klassisk gitarr). Började spela den över Tidal -> Lumin utan problem.

 

Senare var jag på ovanplan där jag har en Marantz NR1608 till TV, projektor, vinyl, podcast, dvd/cd tillsammans med Carlsson 51 mkIII. Fungerar utmärkt tillsammans. Marantzen är ansluten i nätverket och jag använder även den som tuner via TuneIn som ingår i Denons/Marantz Heos-app. Dacen i Marantz (AKM AK4458, klarar upp till 24/192 och DSD128).

 

8D1BAFEB-356F-4CEA-9B4F-45CB12AA2608.jpeg

 

Via deras Heos kan jag även spela mina filer på min NAS (samma som för Tidal) och likaså Tidal. Tänkte fortsätta lyssna på Pat Metheny-albumet, men det gick inte så bra. Utav albumets 11 låtar var bara 2 tillgängliga över Heos men alla 11 över Lumin. Kontaktade därför Tidal som gav följande svar:

 

The issue you're seeing is very likely due to a difference in streaming rights between Heos and Lumin. 
Heos and Lumin both manage their own apps and TIDAL interfaces- TIDAL does not manage those interfaces. 
This means this can also take into account music that Lumin has the streaming rights to but Heos does not have the rights to and vice versa or songs that are available in one of those interfaces but isn't available in TIDAL. 
You will see a small varying degree with this across different applications and interfaces not managed by TIDAL directly. 

 

Jag tycker det låter helt barockt. Det innebär ju att utöver att säkerställa teknisk funktionalitet mellan enheter så skall man även undersöka vilka musikrättigheter varje app har. 
 

Tillbaka till huvudanläggningen... Då visar det sig att jag är utloggad från Tidal. Jag antar att det är för att jag varit inloggad på en annan anläggning men i samma nätverk. Väl inne igen så är alla mina favoriter/spellista borta... Fel av mig. Den fanns kvar när jag tryckte på rätt knapp.

 

Enkelt och smidigt med streaming... hmmm.

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Bebop said:

Enkelt och smidigt med streaming... hmmm.

 

Jag tycker det verkar väldigt underligt om det beror på vilken app/streamer tillverkare du kör Tidal genom vilket material du får tillgång till. Det är ju Tidal som förhandlar rättigheter med skivbolagen var de ska distribueras eller?

 

Jag körde Tidal genom Roon, Devialet Spark och direkt via Tidal desktop utan att ha några som helst olikheter mellan vad jag hade för album osv. och de var inga problem att ha allt inloggat samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Har sett samma i kombination av Roon och Tidal. Vissa album innehåller alla spår på Tidal, men endast ett mindre urval i Roon. Det är ovanligt, men jag har ett sådant exempel.

 

Sök upp "Burial - Tunes 2011–2019" i Tidal-appen. 17 tillgängliga spår.

Sök sedan upp samma album i Roon och titta hur många spår som är markerade som otillgängliga.

 

Därför är det surt att Spotify nog aldrig kommer till Roon. Jag dumpade Spotify av nöd, då Roon endast (då) integrerade med Tidal. Då Spotify Connect har bra stöd av många hårdvaror, skulle det enkelt gå att komma runt sådan här problematik när den inträffar.

Edited by shifts
Tog bort logisk vurpa.
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, shifts said:

Sök upp "Burial - Tunes 2011–2019" i Tidal-appen. 17 tillgängliga spår.

Sök sedan upp samma album i Roon och titta hur många spår som är markerade som otillgängliga.

 

 

Nu har jag inte Tidal längre men kan kolla i Qobuz om de är samma där.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Det är ju Tidal som förhandlar rättigheter med skivbolagen var de ska distribueras eller?

Det är min tolkning också. Heos är ju bara en distributör/gränssnitt av andra musikkanaler typ Tidal, Deezer, Spotify, TuneIn m fl. Jag svarat om han på Tidal verkligen är rätt på det. Pat Methenys nya album släpps idag och det var igår jag labbade. Kan det ha något med detta att göra, tro.? Troligen, för idag är alla låtar tillgängliga. Mission completed.:satisfied:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...