Jump to content

Ulfsans streaminglösning - Roon och gamla Äpplen


ulfsan

Recommended Posts

Datorer marknadsför ofta som uppgraderingsbara, framtidssäkra o dyl. Vi som varit med ett tag vet att detta knappast gäller i praktiken. Språng i utvecklingen och därmed behov av helt nya lösningar med hårdvara och mjukvara som inte längre passar ihop och att företag upphör eller går i konkurs, så att reserv-/ersättningsdelar inte går att få tag i, gör att man noga får tänka sig för vid inköp och konstruktion av egna lösningar.

 

Det viktigaste för att man ska bli nöjd är nog att få till en verkligt STABIL lösning när det handlar om streaming. För övriga anläggningen efter ” det digitala” händer inte så mycket. Där kan man ju satsa och få till varaktig stabilitet genom åren, efter vad man har råd med. T ex vad gäller förstärkare, högtalare, kablar o dyl. DAC verkar vara ett mellanting, som kanske inte kan bli så mycket bättre (men billigare) med tiden.  

 

Mycket ska funka för att streamingmiljön ska bli stabil, upplever jag. Tycker att jag nu har fått till det här hemma (för MIG). Det är flera gamla prylar som har återanvänts ihop med en nyinförskaffad beg bra DAC och en snabb internetuppkoppling vidare till wifi. Jag kollar noga all infomation jag hittar om nya streamingprodukter och tycker nog det hela liknar lycksökeri. Massor med svårbegripliga prylar marknadsförs. Man tar ordentligt betalt för burkar som kan vara omoderna om bara något/några år. Egentligen handlar det ju inte om något märkvärdigt - musik lagrad hemma eller någonannanstans ska spelas upp i ljudanläggningen i maximalt hög kvalitet. Och hållas i ordning och vara sökbar. 

 

Ett bra nätverk är nog grunden när man ska streama. Kan vara trådat eller trådlöst, men måste vara superstabilt. Jag har en väldigt bra fiberoptisk internetuppkoppling via Ownit till lägenheten och sedan vidare wifi med genomgående appleprylar, som begriper varandra när de pratar med varandra. Den enda nätverkskabeln som finns är 3 dm mellan Ownits router i hallen och en TimeCapsule, som skickar ut allt wifi. Dessutom har jag faktiskt nyligen kopplat in en kabel mellan en AirportExpress och min Squeezebox Touch för att stabilisera kommunikationen dem emellan och göra den mindre störningskänslig, även om de kan prata trådlöst med varandra.

 

 

Viktigt förtydligande efter att ha läst Bebops tråd och AlfaGTV:råd kvällen 18/12: 

Jag begärde att ett av nätverksuttagen i den router som levererades från Ownit skulle bryggas och att dess trådlösa nätverk skulle stängas av från Ownits support vid installationen. Det är sedan detta uttag som har en 3 dm sladd till Apples TimeCapsule. TimeCapsule skapar och hanterar sedan nätverket både vad gäller trådat och trådlöst (utdelning av IP-nummer, back-up mm).... Genomgående appleprylar ger mig stabil miljö på ett ”enkelt sätt”. 

 

....forts följer....

 

/ Ulf

Edited by ulfsan
Förtydligande i efterhand.....
Link to comment
Share on other sites

För nästan exakt 10 år sedan började jag med hårddisklagring av musik med påföljande trådlös överföring till ljudanläggningen (=streaming). Jag startade julhelgen 2009 en tråd på Bo Hanssons forum Rauna.se och vi hjälptes åt att verkställa en väl fungerande lösning med en MacMini med Squeezebox server som sändare i arbetsrummet och en Squeezebox Classic som mottagare och uppspelare i vardagsrummet. För den historiskt intresserade är detta länk dit: http://www.rauna.forum24.se/rauna-about225.html

 

Tyvärr dog Bo Hansson alldeles för tidigt maj 2011, 71 år gammal. Bosse var då övertygad om att man snart skulle kunna hämta högkvalitets ljudfiler strömmande över nätet och därmed inte behöva lagra en massa musik hemma, var och en. Han tänkte sig då lägga ut de många fina inspelningar han själv gjort och hade på band. Frågan var i vilket format och hur betalning skulle ske. Flac verkade lämpligt och betalning kunde ju ske t ex med abonnemang

 

Jag skaffade en Stello DA100 som DAC och en SBooster som PSU till min SqB Classic och började rippa CD-skivor till Flac-filer genom programmet XLD i MacMini. Filerna lades i mappar per album och sedan per artist. Squeezebox server (=Logitec Media Server) kunde sedan läsa in dessa, organisera dem och visa ett fint överskådligt gränssnitt med antingen artister eller albumtitlar i alfabetsordning. Man kunde även spela Spotify och t ex RadioParadise genom detta gränssnitt. Musiken skickade sedan trådlöst över till SqB Classic i vardagsrummet, efter att alla inställningar för detta klurats ut. Inte helt enkelt att förstå hur de skulle se ut, men stor hjälp fanns att hitta bl a genom AlfaGTV:s fina instruktioner som han lagt ut på forum redan på den tiden (2010)! Tack för det, @AlfaGTV

Förutom att det fanns traditionell fjärrkontroll till SqB kunde man senare manövrera det hela från lyssnarplatsen via appen iPeng, som dök upp till iPhone och iPad. Bekvämt och bra!

 

Så småningom dök ju Tidal upp…..

Edited by ulfsan
förtydligande
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har pausat mitt eget skrivande och i stället följt hur nya streaminginstallationer gjorts och utvärderats av andra forumsmedlemmar.

 

Min slutsats blir att det ännu inte verkar vara ett misstag av mig att ”sitta lugnt i båten” och avvakta med min förhållandevis enkla lösning, delvis grundad på återvinning.

 

Min streaming är i grunden en enkel squeezeboxlösning som successivt utvecklats. Det handlar alltså om opensource med entusiaster som håller det gamla systemet vid liv. Och inte nog med det, det har utvecklats också, trots att hårdvaran Squeezebox inte längre tillverkas. När Tidal dök upp fixades så att även uppspelning därifrån gick att lägga in i programvaran Squeezebox server (som kom att kallas Logitec Media Server, LMS). Därmed kunde man streama inte bara sina egna album i lossless CD-kvalitet via flac, utan även Tidal-musiken via abonnemang. 

 

Plötsligt började Tidal skicka ut flac-filer med högre upplösning än CD 16/44,1 (s k MQA)! Dessa i tex 24/96 kunde tyvärr inte hanteras av LMS i min Macmini och Sqb Classic var begränsad till att ta emot och spela upp flac 16/44,1. Hur göra? Jag började kolla på hur andra löst sin streaming, men de flesta lösningar verkade antingen mycket komplicerade eller dyra. Tappade lusten att gå vidare ett tag, men inhandlade ändå en beg Sqb Touch billigt (1000:-) på nätet för att ersätta min Sqb Classic. Hade nämligen tagit reda på att en sådan kunde spela upp högupplösta flacfiler upp till 24/96. Dessutom visar displayen ordentlig albuminformation och t o m omslagsbild (i färg!)....

 

En släkting berättade stolt att han skaffat något som hette Roon och att han kunde spela högupplöst från Tidal den vägen. En fördel för mig var att Sqb Touch fanns med som en av varianterna på uppspelande endpoint till Roon enligt deras manual. Jag provade att installera RoonCore på min MacBookAir, eftersom MacMini hade för primitiv och föråldrad hårdvara enligt Roons kravspec, bl a ingen SSD-disk. Detta fungerade ganska bra och det var kul att kunna ta med Roon i bärbara datorn till kolonistugan och där spela upp via airplay till en Airport Express kopplad till datorhögtalare, även om det då inte precis handlade om högupplöst hifi ?.... Dessutom blev det ju störningar när datorn skulle användas till annat och vid backuper. Den var ju bärbar och därför inte heller alltid på och tillhands.

 

Hemma i lägenheten hände då två ”olyckor” med senare lycklig utgång:

 

Det första var att 1TB-hårddisken i min hustrus iMac havererade. Jag hade tidigare uppgraderat minnet i den från 4 till 12 GB, men nu stod den alltså obrukbar. Hustrun behövde heller inte använda den längre, utan hade gått över till iPad och iPhone för sina enkla datorbehov. Fan föll i mig och jag köpte en 500GB Samsung SSD-disk och lyckades själv installera den och dra igång datorn igen.... Nu var den prestandamässigt bättre än ny (late 2009)!

 

Det andra var att Stello-DACen började bli svajig med ljud som försvagades ibland i ena kanalen. Inget kul. En riktigt bra kvalitets-DAC (som bl a borde visa vilken upplösning den jobbade med i displayen) ville jag försöka hitta som ersättare. Så småningom blev det napp på en Auralic Vega till rimligt pris beg privat. Jättefin DAC med många ingångar och tydlig displayinfo!

 

 

Nu blev det roligt att gå vidare.....

Edited by ulfsan
Ändrat typsnitt
Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning, jag trodde LMS var i princip dött i dagsläget.

 

Jag körde LMS på en QNAP NAS tillsammans med olika SB touch och SB Duet i ca 5-6 år. Jag älskade det till en början och att Spotify kunde integreras höll resten av familjen nöjda.

 

Jag upplevde att det tog emot mer och mer att uppgradera mjukvaran och hålla lösningen i skick.

QNAP slutade fixa egna paket av LMS så orkade jag mecka ett tag till men till slut tog jag ner servern och spelar efter det nästan enbart fysiska media. Vilken befrielse det var! Nästan en euforisk känsla. :)

Jag har ganska stort tålamod med att pilla med anläggningen men inte med denna del tydligen.

Link to comment
Share on other sites

Streaming är ju ett ganska brett begrepp, och det som kanske gör det "svårt" eller "krångligt" är ju också att det kräver litegrann av infrastrukturen där hemma vad gäller nätverk, eventuella servrar, lagringsmöjligheter osv. Det är ju mer att likställa med datorer och nätverks fipplande än musiklyssnande och att byta cd spelare eller så, så självklart kan det vara en helt annan uppstart sträcka för många, vilket inte är så konstigt. Sen finns det ju en uppsjö av möjligheter och lösningar, alltifrån att koppla in en dator till små specialbyggda prylar till mer påkostade lösningar, det är också ett område som är under stark utveckling och det som gällde förra året är kanske redan gammalt i vissa avseenden. Tidigare var det många som "fastnade" i alla dessa småprylar som sedan behövde en kompispryl och sen en till manick och till sist satt vi där med en hel samling med streamingprylar. Idag känns det som en tydlig trend att många väljer att satsa på en enklare och stabilare lösning i form av en mer påkostad streamer från t.ex Lumin, Auralic, dCS eller liknande.

 

Det som oftast gör det lite krångligare är den musik man lagrar själv, om man skulle bortse helt från detta och bara fokusera på att streama från Tidal/Qobuz eller Spotify så blir det betydligt enklare. För de som inte gett sig in i streamingvärlden men som är nyfikna är detta tillvägagångssättet som JAG absolut skulle rekommendera. De flesta CD's man har i sin samling kommer ändå finnas tillgängliga, de övriga kan man plocka fram ibland och lyssna på precis som vanligt. Håll det enkelt. En streamer och kanske en iPad tar dig långt idag.

 

Jag har själv hamnat i ett läge där jag nästan drar mig för att köpa eller ladda ner skivor, inte pga kostnaden, mer pga det är onödigt omständigt och det innebär sedan att jag bara kan komma åt den skivan från mitt lokala bibliotek, när jag förväntar mig att kunna ta med mig all min musik idag på ett annat sätt och lyssna oavsett var jag är nånstans. (Det finns såklart tekniska lösningar för att komma åt musiken där hemma, men det är bakvänt från hur jag ser utvecklingen framåt)

 

Link to comment
Share on other sites

Stabila, enkla lösningar utan att måla in sig i ett hörn känns grundläggande viktigt! För mig är inte streaming (även utifrån) främmande, eftersom det varit levande för mig, mycket tack vare uppstarten med Bo Hansson julen 2009. Synd att han inte fått se hur det utvecklats...

 

Jag har tidigare i livet (på 60/70-talet) haft en omgång med intresse för stereoprylar och musik. Hade bl a en Revox A77 och sedan en bättre Denon kassettbandspelare. Var en period gift med en anställd på Radio Malmöhus, som kunde (i smyg) låna hem LP-skivor från deras skivarkiv. Det blev då mycket inspelat och mindre inköpt vad gällde musikalbum ?. Detta kan jag nu i efterhand tycka är synd, eftersom det vore kul att nu ha så fina LP-samlingar som många av er på forumet har. Efter ett antal flyttningar är det kanske tveksamt om man idag ändå skulle haft kvar en större samling, dock... :Thinking:.

 

Från början av albumsamlandet var man mycket noggrann med att hålla register över musiken. Manuella små skrivmaskinsskrivna pappskivor på den tiden... Efter övergång från rullband till kassettband fick man börja om. Samma sak gällde sedan för CD-skivorna när de kom. Börja om!! Med  egen samling och hålla register!!!

 

Vid ny omstart vad gäller hifi/aktivt musiklyssnande för ungefär 15 år sedan kändes det för sent att börja samla egen musik hemma för mig. En del LP-skivor införskaffades dock och lite CD-skivor fanns ju. Hårddisklagring av CD-skivorna i inte allt för stor skala skedde även. Jag har alltså inga jättesamlingar hemma i något media, utan har bestämt mig för att framöver göra det hela enkelt genom streaming genom abonnemangstjänster. Någon annan får hålla lager! En bra streaminglösning är alltså viktig för mig. 

 

Ett annan viktig förutsättning som förändrats för mig är ekonomin. Inom vår hobby har det en tendens att handla om väldigt dyra prylar och det blir värre och värre om man ska hänga med. Tyvärr går min privatekonomi åt motsatt håll, efter att jag för några år sedan blev pensionär. Jag måste därför hålla igen lite grann och kanske t o m börja ”samla gamla burkar” (som t ex en SqbTouch :thumbsup:)..

 

Tillkommer att det finns en tillfredställelse i sig att kunna vara sparsam och återanvända i den mån det går. Häpp!

 

/ Ulf (detta inlägg ligger utanför den tänkta berättelsen, som fortsätter så småningom....)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-12 at 16:53, rikard said:

 

Det som oftast gör det lite krångligare är den musik man lagrar själv, om man skulle bortse helt från detta och bara fokusera på att streama från Tidal/Qobuz eller Spotify så blir det betydligt enklare. För de som inte gett sig in i streamingvärlden men som är nyfikna är detta tillvägagångssättet som JAG absolut skulle rekommendera. De flesta CD's man har i sin samling kommer ändå finnas tillgängliga, de övriga kan man plocka fram ibland och lyssna på precis som vanligt. Håll det enkelt. En streamer och kanske en iPad tar dig långt idag.


Just så resonerar jag. 
 

I mitt fall med begränsad egen mängd musik lagrad hemma kan jag idag nästan nöja mig med ett (stort) USB-minne för denna lagring. Slipper därmed fundera på hur göra med ev NAS o dyl. Den ”riktigt nära musiken” får ligga på den vanliga vardagshårddisken. 

 

Det som ändå måste lösas är ”En streamer” i kanske lite moderna variant än det som dög 2009. Jag har kommit att fastna för mjukvarulösningen Roon, som ju kan göra underverk även med mina gamla prylar här hemma. En förutsättning är naturligtvis att det finns något i högsta kvalitet att streama. Här har valet blivit Tidal. Med stöd av kunniga forumsmedlemmar (läs t ex @AlfaGTV , @octavia rs , m fl) och en i och för sig gammal - men dock - bakgrund som programmerare och datakonsult i 7 år på 80/90-talet har jag jobbat mig fram till en lite egen, enkel och billig lösning..... Denna lösning kan få gälla tills det finns en vettig streamer som uppfyller hela min kravspec utan kompromisser...
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, ulfsan said:

Denna lösning kan få gälla tills det finns en vettig streamer som uppfyller hela min kravspec utan kompromisser...

 

Tja, du är inte ensam om att gilla LMS och Squeeze-systemet. En vän till mig (och flera andra euphonianer f.ö.) som kallar sig för Jojje66 håller envist fast vid Squeeze-systemet också, eftersom han är van vid, och gillar, både styrappar och även Spotify. 

 

Jag är uppriktigt nyfiken på hur din "kravspec" ser ut? Tycker det är intressant med hur vi alla prioriterar våra val. Jag menar då, att jag t.ex. prioriterar tillgänglighet väldigt högt, kanske snäppet ovan absolut ljudkvalitet. Andra kanske prioriterar en lösning med få apparater som kan samexistera i ett snyggt inrett vardagsrum. Kanske en poll @calle_jr

Jag tyckte/tycker texten om medeleuphonianen är riktigt rolig att grunna kring, och är samtidigt rätt övertygad om att "denne" förändrats sedan den senaste undersökningen!

 

Link to comment
Share on other sites

Min kravspec på streamingsystemet i anläggningen:


 

- Det ska låta djävligt bra.

- Det ska vara begripligt.

- Systemet ska vara stabilt.

- Får gärna vara bara en burk. Absolut inte en helt ny stapel med burk på burk på burk.......

- Vill helst enkelt kunna läsa av vad som spelas och i vilket format utan att vara helt beroende av smartphone.

- Ska inte behöva laddas eller värmas upp eller fysiskt kopplas om.

- Ska fungera och trivas väl med mina andra prylar, vilket råkar ha blivit mest appleprylar med åren och nu även mjukvaran Roon och AuralicVega DAC.

- Bör finnas alternativ till USB att koppla mot DAC. Dock ej ethernet eftersom Vega inte kopplas till nätverket och därmed saknar ethernetuttag.

- Ska ihop med Roon kunna spela upp Tidal (gärna MQA; annars fullgod ersättare) och flacradiostationer (läs RadioParadise)

- Ska spela ut fint i min befintliga anläggning i övrigt, som sedan flera år ha nått nivå som jag är fullt tillfredsställd med. (*)

- Får gärna smälta in i möblemanget och anläggningen här i vardagsrummet, som används av "hela familjen" (som numer är bara Anna och jag sedan våra barn flyttat ut :closedeyes:). Finlyssningssystemet är integrerat med 5.1(eg 7.2)-surroundsystemet, som används varje dag (kväll) vid vårt TV-tittande. Denna del måsta även Anna klara av att dra igång och det får inte störas av nya prylar som bara jag begriper. 

- Bör inte vara för dyrt, eftersom "datorprylar" av denna typ ofta snabbt föråldras. Ca 20-30.000:- max... Gärna beg och därmed halva priset.

- Behöver inte ha någon hörlursutgång, eftersom hörlurar aldrig används av mig till anläggningen.

- Onödigt (och kanske rent av förvirrande) med egen musikspelarmjukvara eftersom Roon ska användas.

- Ripping av CD blir väldigt sällsynt framöver, så den möjligheten är inte nödvändig (men KAN ju få finnas)...

- ..........

.

.

.

.

(ska fyllas på och specificeras mer i detalj efterhand... ?)

 

/ Ulf

 

(*) Under strecket kan man se anläggningen. Bl a blir JMLab MiniUtopia-högtalarna på originalstativ ihop med Lavardin IT en väldigt fin kombination. På "sin tid" valdes de ofta att visas och spela tillsammans på mässor. Har successivt hunnit skaffa en komplett uppsättning Nordost Valhalla-kablar (nät- signal-och högtalar-) som binder ihop det hela.... Vinylspelaren med sitt RIAA används då och då och nätreningsprylar från Nordost håller hygienen i anläggningen hög. Rummet är "akustikbehandlat" med bokhyllesystem längst hela ena långväggen (med massor av böcker i olika format och storlekar!!), matta, gardiner, soffa och fårskinnsfåtöljer och dörr till arbetsrum som kan öppnas/stängas...

 

IMG_0048.jpeg

Edited by ulfsan
komplettering av kravspec
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Tja, du är inte ensam om att gilla LMS och Squeeze-systemet. En vän till mig (och flera andra euphonianer f.ö.) som kallar sig för Jojje66 håller envist fast vid Squeeze-systemet också, eftersom han är van vid, och gillar, både styrappar och även Spotify. 

 

Squeeze-systemet har nu fått konkurrens!!

 

Efter att bl a @AlfaGTV förklarat ordet Renderer för mig häromdagen har jag klurat vidare på lösningar här hemma. Min MacMini (som aldrig användes numera) har fått flytta in i vardagsrummet (se i bokhyllan under högra högtalaren på bilden i inlägg 9). Den har fått svälja en RoonBridge och kopplas ihop med USB till AuralicVega bredvid. Därmed har jag fått två Roon endpoints med lite olika funktion in i samma Vega... Den gamla är SBTouch med sin fina display. Den här nya uppsamplar ljudströmmen till 24/384!! Mycket intressant - låter kanonbra! Tänkte utveckla hur dessa båda enpoints kopplats och kanske visa bilder i inlägg framöver.

 

:)

 

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Vad som inte syns på bilden från vardagsrummet är Annas iMac, som finns i angränsande arbetsrum. Det är den som numera fungerar som RoonCore och gör detta utmärkt med sin 500GB SSD-disk och sitt 12GB internminne, även om den är av modell late 2009. Den är alltid på, dygnet runt 24/7 med nedsläckt skärm, så de endpoints som finns i vardagsrummet omedelbart kan dra igång och spela musik med styrning från iPad eller iPhone i soffan. Förutom Tidal strömmande via nätet trådlöst finns mitt lilla rippade flac-bibliotek nerläst till iMacs hårddisk. Jag har mätt upp att datorn drar 36W, vilket känns som i mesta laget. Alternativet med en Nucleus från Roon skall tydligen dra 10W, men kostar 18.000:- . Det tar nog ganska lång tid innan kostnaden för de 26W extra kommer upp till 18.000:- tänker jag.... ?
 

Den enda sladd som finns till iMac är nätsladden. All kommunikation både till och från den sker över wifi och inga prylar är inkopplade i några uttag. För att hålla datorn lugn, så att den kan koncentrera sig på sitt Roonuppdrag har den fått automatiska uppdateringar och automatisk backupp nedsläckt. Detta sköts i stället manuellt vid lämpliga lediga tillfällen. Inga drop-outs eller störningar förekommer, vad jag märkt ännu. Det är väldigt stabilt och jag märker inte av datorn till vardags och glömmer nästan bort den...

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, ulfsan said:

Alternativet med en Nucleus från Roon skall tydligen dra 10W, men kostar 18.000:- . Det tar nog ganska lång tid innan kostnaden för de 26W extra kommer upp till 18.000:- tänker jag.... ?

 

Nu vet jag inte hur pass kunnig du är men om du bygger en egen NUC med Roon ROCK så kommer du undan betydligt billigare och får exakt samma som en Nucleus. Roon använder NUCi3 och i7 modellerna i dem.

Min NUC 7i5 BNH drar runt 10W med SSD disk installerad och jag har den i ett Akasa chassi så man slipper fläkten.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

 

Nu vet jag inte hur pass kunnig du är men om du bygger en egen NUC med Roon ROCK så kommer du undan betydligt billigare och får exakt samma som en Nucleus. Roon använder NUCi3 och i7 modellerna i dem.

Min NUC 7i5 BNH drar runt 10W med SSD disk installerad och jag har den i ett Akasa chassi så man slipper fläkten.

 

Vilket Akasa chassi körde du? Jag har märkt att förutom fläkten så är min Intel NUC känslig för vibrationer, den låter mycket bättre på dedikerade koner. Jag tänkte det som heter Akasa Turing. För att det är snyggt, men även för att den känns vibrationsdämpad i konstruktionen.

Link to comment
Share on other sites

@octavia rs Jo, det är en tänkbar variant och ett bra förslag i slutändan. Nu (så länge) vill jag utnyttja de prylar jag redan har hemma medan jag jämför vad som finns på marknaden med min kravspec. 
 

Jag kör återvinning och återanvändning medan jag funderar och nya burkar/lösningar hinner lanseras. Det blir ju allra billigast, för även en Nuc kostar ju en del med alla sina delar som ska tillföras. Hur mycket, tro?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Daniel said:

Vilket Akasa chassi körde du? 

 

Jag använder ett Newton S7 dock väggmonterat i mitt nätverksskåp.

 

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail.tpl&no=181&type=Fanless Chassis&type_sub=Fanless NUC&model=A-NUC35-A1B

 

4 minutes ago, ulfsan said:

Hur mycket, tro?

 

Jag hamnade runt 7500kr för NUC, M.2 disk och SSD disk när jag handlade men de kan ju vara billigare idag sen tror jag Akasa chassit kosta runt en 1000 lapp.

Link to comment
Share on other sites

Det innebär att man halverar priset genom eget arbete och jag tror mig dessutom klara uppgiften. Men om man struntar i att det måste vara en spännande svart låda - vad är det då för nackdel att köra en vanlig gammaldags dator (med så många störande funktioner och program som möjligt bortplockade) ? En ”dator” döljer ju sig alltid i en streaminglösning, vad jag kan se...

 

Jag undersöker nu bl a detta och har hittills bara funnit nackdelen att den drar onödigt mycket ström. Den hörs inte (med SSD-disk) och utseendet kvittar när den står undanskymd i annat rum...

IMG_0050.jpeg
 

En fördel med denna modell är att den har CD/DVD-drive i sidan av skärmen och därmed kan användas till de fåtal rippningar som kan behövas. Dessutom har den mycket stabilt wifi och inga som helst fysiska uppkopplingar direkt med tråd till nätverket eller andra prylar. Har Nucleus (eller vanlig Nuc) wifi (som fungerar stabilt)?

Edited by ulfsan
Kompletterade med bild och mer info
Link to comment
Share on other sites

Jo, de flesta men inte NUC8 vad jag minns. Dock rekommenderar Roon inte att man ansluter en ROCK-apparat via WLANet,  de rekommenderar trådat. Jag tror inte jag ljuger när jag hävdar att delarna till @byZan Roon-server i stugan kostade strax under 5Tkr (NUC7i3BEH, m.2 NVMe och 8Gb RAM)

 

Men, störs du inte av iMacens övriga funktioner så låt den jobba vidare? Det är ju som du säger en kostnadsfri lösning tills vidare, bortsett från högre strömförbrukning. Du kan alltid häkta på en USB-disk om du börjar rippa mängder med plattor!

Din gamla MacMini i hyllan, är det en 2009 Core 2 Duo? Och isf. kör du Mac OS i den? (Jag har Win 7 på en av mina gamla MacMini för att komma åt ASIO och Native DSD-kapabilitet. Givetvis med Roon Bridge installerat, och remote adm via paddan) 

 

Kul musmatta! Refererar den till floden Meuse i Frankrike? Isf har jag jag varit där häromåret, i Bogny sur Meuse!

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-21 at 19:07, AlfaGTV said:

Din gamla MacMini i hyllan, är det en 2009 Core 2 Duo? Och isf. kör du Mac OS i den? (Jag har Win 7 på en av mina gamla MacMini för att komma åt ASIO och Native DSD-kapabilitet. Givetvis med Roon Bridge installerat, och remote adm via paddan) 

 

Kul musmatta! Refererar den till floden Meuse i Frankrike? Isf har jag jag varit där häromåret, i Bogny sur Meuse!

 

Musmattan - liksom iMac - är Annas. Ett loppisköp säger hon :D, så mer info är nog svårt att få... Förmodligen har du rätt, som vanligt..

 

Du har nämligen helt rätt angående MacMini. Det är en sådan du skriver men med Mac OS, så långt det gick att hänga med (till OSX El Capitan, sedan var det stopp). Jag når den genom  skärmdelning remote från min MacBook Air (många Macar blir det..:cool: ). Ibland behöver man in och ställa om upsamplingen i OS Mixern nu när den funkar som RoonBridge endpoint. Jag kör 2 kanaler/24 bitar/384000,0 Hz med med klockkälla AURALIC Internal Clock. Väldigt bra ljud vad jag preliminärt kan bedöma. Renare och "mindre skramligt" ljud än från SqB Touch, kan jag tycka. 

 

Tur att detta är min egen tråd, för nu kan det bli tjatigt för en del. Men man måste ju inte läsa! Jag tänkte nämligen gå över till den egentligen helt grundläggande frågan:

 

VAD ÄR EN STREAMER?

 

Är det överhuvudtaget "en"? Och är det i så fall bra? Tänkte utgå från hur Roon beskriver sitt system och de diskussioner vi haft om renderer, endpoints mm underliga begrepp. Är t ex min MacMini en renderer? Och/eller en endpoint? Kan den verkligen kallas endpoint när en DAC kommer efter och är sist i kedjan (och därmed borde kallas endpoint)... Ska man behöva ha en "streamer" kopplad till en "streamer" mm? För att konkretisera funderingarna tänkte jag ventilera hur jag tolkar de lösningar med olika hårdvaror som varit i hetluften på detta forum senaste tiden (t ex Lumin, Innuos, Auralic Aries, Nucleus.....) Hoppas inte innehavarna av dessa prylar tar illa upp.  Vad jag skriver kommer helt och hållet vara mina egen funderingar och åsikter, utifrån hur jag skulle vilja ha det hemma (se kravspecifikationen tidigare). Jag har flera gånger tänkt "En sån ska jag ha!", när jag läst i trådarna, men har sedan blivit fundersam och blivit glad över att jag inte rusat och handlat direkt...

 

/ Ulf

Edited by ulfsan
stavfel
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, ulfsan said:

och ställa om upsamplingen i OS Mixern nu när den funkar som RoonBridge endpoint. Jag kör 2 kanaler/24 bitar/384000,0 Hz med med klockkälla AURALIC Internal Clock.

Det gör du säkerligen helt rätt i, men jag vill åter rekommendera dig att ställa in Exclusive mode och Integer Mode på din MacMini-zon i Roon. Det gör att Roon faktiskt kan skicka bitperfekt ljud genom den enkla endpoint/renderer/brygga din MacMini utgör. ;) 

Och om du nu föredrar 24/384 som samplerate, ställ in det i Roons DSP för din MacMini’s zon! Alltså, låt servern göra ”the heavy lifting”, inte din Bridge. Den kommer dels att göra det bättre, för den är troligen avsevärt mer kraftfull, och du kan spendera en massa CPU-cykler så långt ifrån din ljudanläggning som möjligt. 

 

Link to comment
Share on other sites

2D639355-52EC-4297-9840-DF961FB0CCFC.thumb.png.1a1eba3c11e0c76d978bbaa2e716dca2.png
 

 

@AlfaGTV: Ahaaa, du menar kanske att uppspelningskedjan ska se ut som till höger och inte som till vänster, som jag haft det...?

 

Med nya, högra inställningen -exclusive och integer mode - ”ser” Roon kedjan ända fram till DAC. Tidigare lämnade Roon över till MacMini att koppla upp DAC...

Är det så?

 

Om jag försöker ändra ljudinställningen i OS-Mixer i MacMini så går inte det med högra inställningen. Eller rättare sagt struntar systemet i vilken inställning jag väljer (volym, källa mm) och spelar upp som Roon bestämmer. Jag kan alltså inte ställa in 24/384 i MacMini längre. Det är väl vad som kallas Eclusive mode? Vad betyder då Integer?

 

/ Ulf

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Nu snackar vi! :) 

Fast byt från "Renderer enbart" till "Stödjer ej MQA"! Detta har blivit default av okänd anledning i Roon sedan någon nylig uppdatering.

 

Annars ser det helt rätt ut, och du behöver inte pilla med MIDI settings för att omsampla i din Bridge. 
I din post #24, på den högra bilden, så klickar du på de tre prickarna till höger om "MacMini till Auralic Vega" och där kan du välja DSP.

DSP-dialogen ser ut så här, och jag har expanderat uppsamplingsmöjligheterna:

402B9F97-8927-41D8-A230-5E27F0075426.thumb.jpeg.97a1cfde13b8baac681abc2b1bcb7d0d.jpeg
Här kan man pilla lite och experimenter med filter, format och lite annat smått o gott! :)

Tillräckligt mycket parametrar för att hålla en entusiast sysselsatt länge och väl! :D 
 

Edit: Inser att jag valde min Vault som exempel, vilket innebär att DSD-alternativen inte syns för mig, men kommer visas i ditt fall.


Glöm inte sätta parametern "Parallellisera Sigma-Delta modulator" och gärna "Aktivera naturlig DSD-bearbetning" om din iMac tål detta. 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

IMG_0094.thumb.png.4beac025974b4b1896217fa790f7d369.png
 

IMG_0095.thumb.png.edd928aa751c9bb41c83b1228b47ecae.png

 

 

 

Uj,uj, uj så det blev med DSP aktiverat. Annas iMac har också en Intel Core2Duo från 2009 på 3,06 GHz. Vega DAC visar 384KS i displayen och i Roon får kedjan inte plats att visas om man inte scrollar. :smash:
 

Vi får se om iMac orkar med denna inställning. För att hjälpa till lite har jag kopplat en ethernetkabel (utöver wifi) mellan iMac och MacMini.


:sherlok:

 

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Ah, den borde dock vara avsevärt kraftfullare än proppen i MacMini!
Du ser längst upp i Signalväg att det står Bearbetningshastighet: 3.4x

Det betyder att lasten är 1/3,4 av din servers kapacitet (ca 30%).

Nu kanske du lyssnar i lurar och därför passade på att aktivera Crossfeed, vilket kostar lite extra kapacitet, men att enbart uppsampla till 24/384 borde inte vara något problem i längden.

Grejen med Bearbetningshastighet är att den skall ligga över 1.5x för att man skall vara hyfsat säker att slippa dropouts eller andra avbrott.

 

Upplever du någon ljudförändring?

Link to comment
Share on other sites

Svarade inte på dina frågor tidigare;

Exclusive mode ~ Tillåter mjukvaran att hävda exklusivt ägarskap till hårdvaran under sessionen. (Inga andra mjukvaror kommer få tillträde till ljudfunktioner via din  DAC)

Integer Mode ~ Undviker konvertering mellan 32bitars flyttal och det bitdjup din ljudström har, oftast 24bit. Ett sätt att minska mjukvarupåverkan på ljudströmmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...