Jump to content

Ulfsans streaminglösning - Roon och gamla Äpplen


ulfsan

Recommended Posts

1 hour ago, ulfsan said:

5GHz i AirportExpress i vardagsrummet stängas av, så att 5GHz inte sänds därifrån,

Hur har du APE konfigurerad? Jag utgår ifrån att du inte kör den som "extender" utan enbart som "media bridge"?

 

Det hade varit grymt om du kunde kladda ihop en sån där systemskiss? 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Hur har du APE konfigurerad? Jag utgår ifrån att du inte kör den som "extender" utan enbart som "media bridge"?


Nätverksläget för AirportExpress är ”Utöka ett trådlöst nätverk”, för det är just vad jag ville den skulle göra och att jag sedan kunde ansluta en ethernetkabel från iMac/RoonCore till den. De andra två tillgängliga alternativen vad gäller nätverkslägen är ”Skapa ett trådlöst nätverk” (helt fel !) och ”Anslut till ett trådlöst nätverk” (möjligt?)....

 

Ska nu i alla fall stänga av att nätverk....5GHz utökas från APE och se vad som händer..

 

 

 

Edit: Har nu ändrat APE:s nätverksläge till "Anslut till ett trådlöst nätverk" och då anslutit den till nätverk.....2,4GHz (med airplay aktivt naturligtvis). Den har nu inte längre några trådlösa klienter. Därmed ansluter nu ALLA enheter (11 st inkl APE) trådlöst direkt till routern TimeCapsule i hallen. Sedan har jag gått in i enheterna och ändrat så att de ansluter till nätverk.....2,4GHz. Den enda som ställs in att ansluta till nätverk....5GHz är iMac (med RoonCore).

 

APE har nu bara funktionen att ta emot vanlig airplay och skicka ljudet digitalt till DAC via fiberoptisk TOS.

 

Allt följer då Apples instruktioner att men bara ska förlänga nätverk om det verkligen behövs. Man ska hålla lösningen så enkel som möjligt. Så nu finns inga ethernettrådar inkopplade överhuvudtaget här hemma efter routern. Allt är trådlöst! Får se hur detta funkar framöver ett tag...Bredbandskollen från iMac visar 91,66 Mbit/s nerladdning och 94,67 Mbit/s uppladdning - BRA!

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Ah, precis så menade jag! Mindes inte vilket begrepp Apple använde i sin konfiguration.
Men, den fungerar just nu som trådlös brygga också, dvs, du kan häkta på en ethernetkabel i uttaget på APE och ansluta en endpoint eller vad du nu vill. 

Men prova gärna din setup ett tag så får vi se hur det påverkar stabiliteten. Tycker det är kanonkul att du "bloggar" lite om hur övningarna går. Jag hoppas vi kan skapa en FAQ för streaming senare kanske? :)

 

 

Edit:
 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.701555/spiken-i-kistan-for-airport--apple-slutar-salja-sin-router-serie

 

Kanske dags att iaf börja tänka på alternativ backup/router?

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Men, den fungerar just nu som trådlös brygga också, dvs, du kan häkta på en ethernetkabel i uttaget på APE och ansluta en endpoint eller vad du nu vill. 

 

Jo just så! Och därför provar jag lite olika kopplingar fram och tillbaka. Just nu är iMac/RoonCore inkopplad med ethernet till APE (lång ethernet cat6 mellan arbetsrum och vardagsrum). Men trådlösa nätverket är också igång, annars kan inte RoonCore hitta sina trådlösa endpoints. Jag låter alla "ljudenheter" (= iMac, MacMini och APE + AppleTV4K vid TV-tittande) få hålla till på bredband.... 5GHz, så får övriga prylar nöja sig med bredband .....2,4GHz :ShameOnYou:. Vid uppdateringar och andra "tyngre jobb" kan ju även dessa enheter tillfälligt få låna bredband .... 5GHz. Då kan jag stänga av musiken och gå en promenad en stund eller nåt...;) 

 

Jag ska nog så småningom prova att koppla in MacMini med ethernet till APE - och då kanske stänga av MacMinis nätverk :Thinking:. Kan vara kul att se vad som då händer.....

 

Förut hade jag SqBTouch ethernetkopplad till APE, eftersom det blev stabilare än om inbyggda trådlösa nätverket i SqBTouch användes.... men nu används inte SqBTouch längre. Den får känna sig utkonkurrerad av MacMini :( .

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Tycker det är kanonkul att du "bloggar" lite om hur övningarna går. Jag hoppas vi kan skapa en FAQ för streaming senare kanske? :)

 

Jag tycker det är bra och viktigt att vi hjälps åt. Jag har märkt att man gärna vill lägga ut inlägg om sina lyckade satsningar eller nyinköpta, dyra prylar, men sällan skriver om misslyckanden och tvivel. Kan ju vara bra att även skriva om problem och "misslyckanden" öppet och att då få öppet svar från kunniga och likasinnade, så att även andra med problem kanske kan läsa och se en lösning. Området är ju ganska avancerat och det är inte så enkelt som att gå att köpa en dyr pryl och därmed till 100% kunna räkna att det funkar. Dyrt är inte lika med att funktionen blir bra. Tvärtom kan det vara så enkelt att ett stort problem löses genom att en liten sladd kopplas in, ur eller om...

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Kanske dags att iaf börja tänka på alternativ backup/router?

 

Jo, jag är medveten om att Apple slutat med TimeCapsule och sörjer faktiskt det... Den fungerar väldigt bra här hemma i alla sina funktioner. Jag hade den platta företrädaren också... Fortsätter därför med den så länge det går!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, ulfsan said:

Jag tycker det är bra och viktigt att vi hjälps åt.

 

Det är väl en av de stora fördelarna med Euphonia att här finns massor med människor som har kunskaper inom olika områden som man kan ha nytta av och att man kan fråga och få vettiga svar utan massa tråkiga kommentarer.

 

@AlfaGTV kunskap inom data området är det säkert många som kan dra nytta av här även om det som skrivs ibland mest låter som när Peter i Family guy tror han kan prata Italienska :D man inser att ens egna kunskaper står sig slätt :blush:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • ulfsan changed the title to Ulfsans streaminglösning - Roon och gamla Äpplen -
6 hours ago, ulfsan said:

Området är ju ganska avancerat 

Det är bara förnamnet beroende på var man står. Jag var väl lite så där mittemellan kunskapsmässigt. Men, som du säger, vi hjälps åt. Utan@AlfaGTV och @octavia rs vet i gudarna hur jag mått idag. Samtidigt har jag lärt mig massor och kan nu vara till hjälp för andra. 
 

Beträffande misstag och andra problem återkommer jag. Det finns ju även databaser, musikspelare och felaktiga metadata som kan strula till det, för att inte tala om olika standarder för överföring av filer mellan musikspelare och strömmare.

 

För de allra flesta inbillar jag mig att det är mer ”Plug & Pray” snarare än ”Plug & Play”.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-02-12 at 12:59, ulfsan said:

Jag ska nog så småningom prova att koppla in MacMini med ethernet till APE - och då kanske stänga av MacMinis nätverk :Thinking:. Kan vara kul att se vad som då händer.....

 

Detta är nu gjort, men först när trådlösa nätverket fortfarande var igång och MacMini startades om med nätverk....2,4MHz hände detta:


IMG_0107.thumb.png.0bb2886a0e0e8d2d57605ba7c5cf2176.png

 

…så i mitt fall verkar inte bredband…2,4GHz räcka för endpointen MacMini!

Link to comment
Share on other sites

Körde då ett nytt varv med Bredbandskollen samtidigt som Roon var igång och spelade (och jämförde med Roon avstängt), både från iMac och MacMini.

 

Kopplade sedan ur ethernetkabeln från iMac och kopplade i stället in den mellan MacMini och APE. Gjorde fortsatta mätningar med Bredbandskollen, då även med Roon aktivt/inaktivt spelande.

 

Till sist stängde jag av WiFi i MacMini, som därmed enbart var ethernetuppkopplad till APE. Då föll plötsligt allt på plats: SÅ HÄR SKA DET VARA KOPPLAT!

 

Bredbandskollen 13/2 kl 11-12

 

Test med olika nätverksuppkopplingar

 

 

 

ROON IGÅNG

Ned

Upp

1

Trådlös WiFi …..5GHz + ethernet från iMac till APE i vardagsrum.

Bredbandskollen från iMac samtidigt som Roon är aktivt spelande.

53

54

55

51

60

47

2

Trådlös WiFi …..5GHz enbart (utan ethernetkoppling)

Bredbandskollen från iMac samtidigt som Roon är aktivt spelande.

44

43

69

72

 

MACMINI KOPPLAS ETHERNET MED APE

 

 

3

Trådlös WiFi …..5Ghz + ethernet från MacMini till APE i vardagsrum.

Bredbandskollen från iMac samtidigt som Roon är aktivt spelande

75

70

92

89

4

Trådlös WiFi …..5Ghz + ethernet från MacMini till APE i vardagsrum.

Bredbandskollen från MacMini samtidigt som Roon är aktivt spelande

66

59

63

56

 

WIFI STÄNGS AV PÅ MACMINI

 

 

5

Enbart ethernet från MacMini till APE i vardagsrum. (WiFi i MacMini avstängd).

Bredbandskollen från iMac samtidigt som Roon är aktivt spelande

73

88

6

Enbart ethernet från MacMini till APE i vardagsrum. (WiFi i MacMini avstängd).

Bredbandskollen från MacMini samtidigt som Roon är aktivt spelande

62

59

 

ROON AVSTÄNGT (för jämförelse)

 

 

7

Enbart ethernet från MacMini till APE i vardagsrum. (WiFi i MacMini avstängd).

Bredbandskollen från iMac med Roon avstängt.

91

95

8

Enbart ethernet från MacMini till APE i vardagsrum. (WiFi i MacMini avstängd).

Bredbandskollen från MacMini med Roon avstängt.

90

93

 

....alltså att MACMINI KOPPLAS ETHERNET MED APE och sedan WIFI STÄNGS AV PÅ MACMINI.....

Edited by ulfsan
Förtydligande slutsats tillagd
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker på hur du menar längre.... :) 

Men, det här behöver inte betyda att det är överföringen till din Bridge som är undermålig. Det kan lika gärna betyda att din iMac konkurrerar med den om bandbredden eller så, troligen Roon Core som inte hinner få info i samma takt som den ska levereras.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, ulfsan said:

Till sist stängde jag av WiFi i MacMini, som därmed enbart var ethernetuppkopplad till APE. Då föll plötsligt allt på plats: SÅ HÄR SKA DET VARA KOPPLAT!

Just det ja, jag slår alltid av blåtand och wifi i mina MacMini när de körs som ljudbryggor. Dels får man koll på nätverkstrafiken men ffa tycker jag de låter bäst så?

Link to comment
Share on other sites

Så här enkelt ser mitt system ut idag:

 

 

 

IMG_0108.thumb.png.fcb65690751fb20ce783980c60267b1d.png
IMG_0111.thumb.png.68424108e9805bb6d4f5744e66d71068.png
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alla enheter är trådlöst kopplade med WiFi till routern TimeCapsule i hallen - även MacMini via APE (hopkopplade med ethernet). Enheterna är sedan separerade vad gäller datatrafiken genom att gå via olika frekvenser.

 

Frekvensen 5GHz har dessa enheter som klienter: AnnaOlssonsiMac, Apple TV och Ulfs Mac mini (via AirportExpress - ethernetkopplat). Resterande enheter får dela på frekvensen 2,4GHz.

 

Så enkelt blev det! Och nu känns det väldigt stabilt. SqBTouch var faktiskt inkopplad som MacMini nu är innan den blev pensionerad. Dock var nog inställningen på APE då inte riktigt korrekt och det fanns ingen medveten styrd uppdelning till de båda frekvenser i WiFi-nätet för enheterna.

 

För att komma till riktigt stabil lösning har jag alltså behövt sätta mig in i hur systemet fungerar mycket noggrannare än jag tänkte från början. Trodde då att det bara var att koppla och se om det funkar. Och det kunde ju ha lyckats direkt om jag haft tur. Men då hade jag inte vetat VARFÖR det funkade. Det begriper jag bättre nu och även det gör ju musiklyssnandet mer njutbart, stabilt och tryggt. Det går bättre att koppla av när man känner att man styr systemet och inte är ett passivt offer om nåt skulle hända. 

 

/ En nöjd Ulf :smash:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@ulfsan Hur gör du när du strömmar dina egna rippade cd (i den händelse du har sådana)? Jag förstår att du använder Roon som musikspelare och läsplatta som fjärr, men strömmar du även dessa filer via HDD <-> laptop -> wifi; alltså på samma sätt som om det vore Tidal, Qobuz? I såfall kan Roon då upsampla eller det får du göra själv ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

För mig som användare i Roon är det ingen skillnad på om albumen finns hos Tidal eller är rippade av mig själv och ligger på datorns (Annas iMac) hårddisk. Upsampling sker på samma sätt av Roon i RoonCore (som finns i iMac)....


De som har de tre vita prickarna i övre vänstra hörnet är Roon. De andra mina......:

 

image.thumb.png.90e97646b6b412ed1942204e61109c02.pngP

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, ulfsan said:

Upsampling sker på samma sätt av Roon i RoonCore (som finns i iMac)....

Aha... det har inte varit klart för mig att det sker lokalt. Jag trodde att det gjordes i Roons sevrar. Då fungerar det ungefär som med JRiver som har samma flöde med bitdjupskonvertering (24 bit till 64 bit) - omvandling av samplingsfrekvens - omvandling av bitdjupskonverterin (64 bit till 24 bit). Hos mig görs detta nu av processorerna i Lumin som matas med filernas originalformat.

 

Det innbär väl då att iMacen även har blivit installerad med någon form av HQ Player-variant som Roon har i sin arsenal. Har du provat HQ Player. En del är lyriska över den men vad jag förstått kräver den en hel del processorkräm (?).

 

Å andra sidan hamnar man rätt nära HQ Players idé om man upsamplar till 24/352-384 utanför dacen om man använder delta-sigma dac. Om man inte gör det så kommer dacen ändå att göra den upsamplingen. Man kommer så att säga inte undan upsampling. Fördelen att göra det i laptop eller nätverksbrygga är att man går förbi dacens inbygda FIR-filter och ger dacen det bitdjup och sampelfrekvens den är anpassad för. Om man skall tro de initierade på Audiophilestyle så är dacarnas FIR-filter en svag länk i förhållande till vad en en laptop/nätverksbrygga kan åstadkomma. I mitt fall tycks det i vart fall stämma. Det låter bättre hos mig om jag upsamplar i Lumin istället för att låta dacen göra det.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

Det innbär väl då att iMacen även har blivit installerad med någon form av HQ Player-variant som Roon har i sin arsenal.

 

Roon har en helt egen DSP lösning som inte har nått med HQ Player att göra, där man kan up, ned, omsampla till olika frekvenser i PCM och DSD format och detta görs lokalt på din Core maskin. Även olika filter kan väljas.

 

Roon_Filter_Settings.png.985c2f865b01d17ca62d36dbf1218012.png

 

 

Det ända Roon erbjuder är att man kan skick ljudströmmen till HQ player som installeras som ett helt eget program på datorn. All uppspelning styrs via Roon men man ställer in i HQ Player hur man vill behandla signalen. Flödet ser ut så här då att signalen lämnar Roon men man får även tillbaka ifrån HQ Player vilka filter och frekvenser man använder. Ifrån HQ Player kan man ta ut signalen direkt i datorn via USB tex eller så ansluter man en NAA (NetworkAudioAdapter) och kan då plocka ut signalen var som helst i nätverket.

 

roonhq-pcm.jpg.3b37eaf6e4edfece019a4978e9de151b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, Roon är fantastiskt...:6:! Jag tänker nästan inte längre på varifrån musiken kommer - och allt är uppsamlat till 24 bitar 384/352,8 (max PCM-upplösning, jämn multipel - se @AlfaGTV:s bild i post #26) och låter suveränt bra (om inte själva inspelningen är kass)....

 

Tänkte skriva att det finns kopplingmöjligthet till något som heter HQ player (vad är det egentligen?) i Roons Core-inställningar, men det har ju redan @octavia rs härmed förklarat  :).

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, ulfsan said:

HQ player (vad är det egentligen?)

HQ Player är en avancerad DSP (digital signal processor) som innebär att signalen behandlas så mycket som möjligt i en dator innan den skickas till dacen med hög samplingsfrekvens. Det finns olika meningar om hur bra detta är (som vanligt). Används en hel del i studiosammanhang. Jag har laddat ner en testversion men jag har gett upp. Den kräver en hel del av användaren plus mycket datorkraft. Efter kontakt med ägaren (Jussi) rekommenderade han mig att inte köpa en "vitvarulaptop" utan att vända sig till "ordentlig" handlare som vet vad ljud via datorer handlar om. Jag antar att Roon gjort det lite enklare genom att föranpassa inställningarna (?). Respekt.

 

Här kan du läsa mer https://www.signalyst.com/consumer.html

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag antar att Roon gjort det lite enklare genom att föranpassa inställningarna (?). Respekt.

 

Jag använde HQ Player när jag hade Devialet då deras mjukvara dök upp som ett virituellt ljudkort i HQ Player så man styrde allt via Roon som skickade till HQ Player som i sin tur skickade signalen till Devialet via deras mjukvara. När det fungerade så var det bra men Devialets program strulade frekvent.

 

Roon har inte i närheten av inställningar som HQ Player har men man kan köra upp till PCM384 och DSD512 med ett par olika filter att välja mellan och de är inte alls lika krävande som de mer avancerade filterna som Jussi gör i HQ Player (där finns enkla filter med som inte kräver så mycket datorkraft).

 

Alla ljudbryggor som är Roon Ready är testade av Roon och Roon vet vilken apparat som kopplats in och då får man automatiskt "rätt" inställningar via RAAT (RoonAdvancedAudioTransport) så de blir anpassat till den ljudbrygga man har tex max upplösning man kan skicka osv.

 

Detta är hur de ser ut när jag öppnar "konfigurera enhet" och får då alla förinställda värden på min dCS, dessa kan jag sen ändra om jag vill.

 

roon.png.bb95b020269718e21421648d4c0a9c0b.png

 

 

 

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ettårsjubileum!

Idag är det exakt ett år sedan sista inlägget i denna tråd ”Roon och gamla Äpplen” lades in.  Tänkte att det kunde vara dags att redovisa en utvärdering av hur det hela funkat sedan dess. 
 

Min tanke var ju att återanvända så mycket som möjligt av mina gamla prylar här hemma för att få igång en väl fungerande streaming med Roon i centrum. Jag hade ju redan Roon livstidsabonnemang i kombination med Tidal... Trodde i början att det ändå så småningom skulle innebära en insikt om att jag måste köpa nya, modernare apparater för att verkligen kunna bli nöjd med den digitala ljudmatningen. Vad gällde den analoga delen - skivspelare, förstärkare, högtalare, kablar, strömrening mm - ansåg jag mig redan ”vara hemma”. 
 

Det korta utvärderingssvaret är att det har fungerat alldeles förträffligt!! Naturligtvis skaffar man inte en ny iMac enbart för att härbärgera RoonCore - det finns billigare lösningar, men om en iMac som är 10 år gammal står övergiven (och havererad) blir det en annan sak. Den gick att reparera/uppgradera med en ganska stor SSD-lagringsdisk, upptäckte jag. Och då blev den plötsligt helt perfekt för Roon! Den har nu stått på (med nedsläckt skärm) dygnet runt 24/7 hela tiden, förutom vid ett par strömavbrott och då vi varit bortresta på semester. I denna dator, som står i arbetsrummet bredvid vardagsrummet, lagras även mina flacfiler. Det går att koppla in USB-minnen eller yttre hårddiskar om man vill. Jag har inte så stort flac-bibliotek, så det går bra.... Mitt mesta lyssnande sker ändå över Tidal. 


Från början hade jag en SqueezeboxTouch som Roon endpoint i vardagsrummet, vilket gick utmärkt. Man såg i dess LCD-fönster vilka skivor som spelades, bl a. Men det fanns en begränsning i hur högupplösta filer som kunde spelas upp den vägen Bäst var vanliga 44/16 CD-format, även om upp till 96/24 fungerade. Inte aktuellt med upsampling eller någon MQA-variant, alltså. Får väl så småningom köpa en AuralicAries, Lumin eller InnuosZen tänkte jag 🤔....

 

Men då slog det mig att man kunde testa med min avlagda MacMini  (även den 10 år gammal). Och med hjälp av bl a @AlfaGTVkunde jag installera RoonBridge och ställa in den så att den jobbar perfekt ihop med iMac/RoonCore i ett stabilt, trådlöst system. Mycket av det ”enkla”, stabila beror naturligtvis på att grejerna är helt kompatibla med varandra. Appleprylar allihop. - även routern, en AirportTimeCapsule, som delar ut nätverket trådlöst och även har automatisk backup i sin inbyggda hårddisk.

 

Från detta streamingsystem levereras maximalt upsamplade flacfiler (352,8/384) till min AuralicVega DAC och jag har svårt att tro att det kan låta bättre härhemma. Stabiliteten är fantastisk och enda bekymret har varit någon gång när strömmen gått och jag inte utan vidare kunnat komma in i min MacMini. Den har ju inte längre någon skärm eller tangentbord/mus kopplad till sig. Jag jobbar i stället med skärmdelning från en MacBook Air när jag ska in i den. Och det funkar inte utan vidare efter strömavbrott, men går att lösa med visst besvär. Normalt står dock iMac, MacMini (med sin kopplade AirportExpress) och TimeCapsule på dygnet runt. Övrig elektronik i ljudanläggningen (DAC, förstärkare mm) sätts av och på vid användning som vanligt.

 

En bild på systemet:

 

259225661_Ulfssystem2_001.jpeg.a369af8ed4d68b4b7c48e506b4b4b6a8.jpeg

 

AirportExpress har kopplats in för att MacMini ska slippa ha igång trådlösa nätverket och därmed inte belastas mer än nödvändigt. Den är ju numer en renodlad RoonBridge och ihop med AuralicVega (via USB) min Roon endpoint. Jag behöver alltså ingen AuralicAries, Lumin eller Innuos har jag kommit på 😉😊. Sparar massor med pengar och slipper känna stress när nya versioner av dessa hårdvaror lanseras och annonseras. En stor fördel med Macarna är att de är så gamla att det inte längre skickas ut några uppdateringar av operativsystemet till dem. De har sedan länge ”nått så långt de kan” och rullar ostörda stabilt vidare 😀... 

 

Så enkelt blev det. Min musikspelare är Roon och hanteringen av dess funktioner sker i gamla Äpplen!


 / Ulf

 

Link to comment
Share on other sites

  • ulfsan changed the title to Ulfsans streaminglösning - Roon och gamla Äpplen - (nytt se sid 4)

Ett utmärkt exempel på att "recycling" faktiskt kan fungera utmärkt inom vår hobby också! Den gamla MacMini'n med Core 2 Duo-processor har ju möjligen en ljudmässig fördel också, då den har en väl tilltagen PSU på sladden, en s.k. "brick" som då inte behöver huseras i det lilla utrymmet och evt störa.

 

 När ska jag "baka" en "Apple-Pi" och skicka till dig då? ;) Så du får prova vad det innebär att köra en riktig lättviktare som Roon Bridge? :D 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Ett utmärkt exempel på att "recycling" faktiskt kan fungera utmärkt inom vår hobby också! Den gamla MacMini'n med Core 2 Duo-processor har ju möjligen en ljudmässig fördel också, då den har en väl tilltagen PSU på sladden, en s.k. "brick" som då inte behöver huseras i det lilla utrymmet och evt störa.

 

 När ska jag "baka" en "Apple-Pi" och skicka till dig då? ;) Så du får prova vad det innebär att köra en riktig lättviktare som Roon Bridge? :D 


Stämmer med PSU - det har jag inte tänkt på...🤔

 

...och äppelpaj är ju väldigt gott 😋

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, AlfaGTV said:

Den gamla MacMini'n med Core 2 Duo-processor har ju möjligen en ljudmässig fördel också, då den har en väl tilltagen PSU på sladden, en s.k. "brick" som då inte behöver huseras i det lilla utrymmet och evt störa.

Uptone Audio har en byggsats till att kunna koppla in extern LPSU till de lite nyare macarna så man slipper den interna trafon, dessutom så har de även tagit hand om fläktstyrningen som ska ge mindre störningar! 

https://uptoneaudio.com/products/mac-mini-dc-conversion-linear-fan-controller-kit-mmk

Link to comment
Share on other sites

Min MacMini hörs inte alls. Skulle tro att fläkten aldrig går igång. Det sker ju knappast några accesser till hårddisken och det är inget tyngre jobb som RoonBridge ska utföra, vad jag förstår. Allt tungt jobb med RAAT, upsampling mm sker i annat rum hos RoonCore i iMac, som heller inte hörs eller märks om man är i det rummet. Den har ju ingen rörlig hårddisk längre utan SSD och internminnet är sedan länge uppgraderat till 12MB, så programvaran laddas väl in och ryms där utan att SSD-minnet sedan  ens behöver accessas....och skärmen är släckt.

Link to comment
Share on other sites

Så skall en slipsten dras, @ulfsan Jag gillar ditt tänk. Överspecade dataprylar för småjobb som att pytsa musikfiler känns fel för mig. Samma sak med CAT-kablar gjorda för helt andra överföringshastigheter än för de portionsvisa digitalpaket vi svänger oss med fram till buffringen har jag svårt för att motivera inköp av.

 

Jag började med en laptop som server. Det fungerade utmärkt men jag ville inte ha en renodlad pc som server. Jag litade helt enkelt inte på dess kvalitet för långsiktig användning. Därför satte jag in en NAS. Jag har också behov av stora diskar för mina musikfiler och de WD Red-diskar jag har till den känns mer säkra. Det enda jag inte förstår nyttan med är varför dina prylar skall stå och snurra på natten. :flush: Jag kör min NAS med inbyggd klocka. Start 09.00 och stänger 23.00. Det påverkar bara tillgången till egna musikfiler.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Det enda jag inte förstår nyttan med är varför dina prylar skall stå och snurra på natten. :flush: Jag kör min NAS med inbyggd klocka. Start 09.00 och stänger 23.00. Det påverkar bara tillgången till egna musikfiler.


Tack @Bebop!

 

Det är för att hålla nätverket (det trådlösa) så ostört och stabilt som möjligt och dessutom slippa uppstartstider när jag vill lyssna. Man behöver logga in och det är lite omständigt på MacMini... bättre att den alltid är igång och inloggad. Det är ändå en dator😉.  Den drar väldigt lite ström... TimeCapsule MÅSTE alltid vara igång eftersom det är hela hushållets huvudrouter som sköter uppkopplingen mot internet. RoonCore i iMac vill jag ALLTID ska vara tillgänglig - jag har ett par andra zoner som jag ibland kan vilja använda, nämligen (och det är svårt att veta NÄR). 

Bra testskiva vad gäller basinställningen du tipsade @byZan om för resten...😉
 

Tillägg: Ytterligare ett för resten - det är ju inget som snurrar!!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
11 minutes ago, ulfsan said:

Nu har jag fallit för grupptrycket ( @AlfaGTV @new order m fl ) och varit på NetonNets lagershop och handlat för den svindlande summan av 279:- . Har jag gjort bort mig? Vad ska den va bra för?

 

/Ulf

Det är en liten makalös manick!🙂 Gillar du inte den så köper jag den. Kan aldrig få för många av de där. När Inet och Netonnet förstår att vi hifinördar gillar denna switch kommer priset är gå upp i paritet med bränslepriset!😁👍

Link to comment
Share on other sites

1249278780_Ulfssystem_001.jpeg.4c19145d62185f3824c6ab91a4ba4ed6.jpeg

 

Gjorde en snabb uppkoppling så som jag tänkte det skulle kunna fungera...Nu ser systemet ut så här. Nätverkskabel från AirportExpress (som plockar upp trådlösa nätverket) till Netgear som sedan har nätverkskabel till MacMini (RoonBridge)och även en lång nätverkskabel (installerad, men som låg passivt oanvänd) till iMac (RoonCore) i arbetsrummet.  

 

Fungerade direkt och låter utmärkt:smile:!

 

iMac har nu både WiFi (trådlöst) och ethernet (trådat) igång med varsin IP-adress.

 

Om det låter annorlunda eller bättre än förut kan jag ännu inte uttala mig om - bara att det funkar - och verkar funka utmärkt!

 

/ Ulf

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oj! Ja, det där kommer bli lite svårt att fånga upp vad som gör vad! :) 

Det är generellt inte bra att ha två nätverksinterface igång samtidigt, än mindre om de har samma GW (Inte Leif, GateWay).

Och din APE kommer att få en lite tveksam roll ioch med att den har fungerat som WLAN-brygga tidigare, alltså plocka hem ditt trådlösa nätverk och erbjuda en fysisk anslutning till detta.

Mitt förslag blir, stäng av APE och koppla ur dess anslutning till switchen (i scenariot jag tänker mig blir den ändå verkningslös).

 

Jag är dock osäker på hur iMac jobbar, om den automatiskt bryggar från det trådlösa till det fysiska. Jag tror dock det, och det är troligen orsaken till att det fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...