Jump to content

Ingång till Vinylvärden

Amund
 Share

Recommended Posts

23 hours ago, Amund said:

Som ni säger så är det matchning och lyssning som gäller och just där hjälper alla era tips ni kommer med?

Veteranhifi hade jag inte koll på, ska försöka ta mig dit i samma veva som Vinylbutiken

Du har säkert rätt och min grundtanke, som ingen kommenterat hittils, är att lägga större delen av den på ett bra verk och arm med tanken att RIAA och PU går att uppgradera allt eftersom. Vet inte om jag är ute och cyklar där? Som sagt så står ASR Mini Basis och Gold Note PH-10 högt på listan utefter vad jag läst.

Jag uppskattar att ni skriver! Personliga åsikter är alltid det, men det är ju professionella recensenters också. Jag snappar upp lite här och där och får lite bättre förståelse allt eftersom.

Det är även kul att skriva av mig lite i sökandet?

Tillhör själv nöjd Clearaudio-ägare både vad gäller drivverk, armar och puppa och så har jag också haft ASR mini Basis och numera ASR Basis Exklusive. Är mycket nöjd med hela combon och fördelen med Clearaudio att de har puppor i alla prislägen. Så även om min ligger över din prisbegränsning så är karaktären ungefär densamma genom serien. Så jag kan verkligen rekommendera dig att testa kombon ASR + Clearaudio, de spelar bra ihop enligt min bestämda uppfattning.

Kan också rekommendera dig ett besök hos Veteranhifi. Även om butiken inte är så flashig och  ser ut som ett hål i väggen, så är sakkunskapen och servicenivån hos Mirre  outstanding. En "gubbe" som verkligen kan sina saker och fixar allt som rör vinylspelare och det som hör till. Det han inte vet inom gamet är knappast värt att veta.

Calm

5 hours ago, figge said:

Kan verkligen rekommendera NAS, har en Ace Spacedeck med Ace arm och en modifierad personligen av MrT Roksan Shiraz, gick från en Soundsmith Aida. En klar förbättring.

Den går att uppgradera med Heavy kit, motorstyrning eller med en Anna arm.

Tack för tipset!

Hur är karaktären på Shiraz? Jag har alltid gillat Touraj's filosofi, musiken först!

4 hours ago, calm said:

Tillhör själv nöjd Clearaudio-ägare både vad gäller drivverk, armar och puppa och så har jag också haft ASR mini Basis och numera ASR Basis Exklusive. Är mycket nöjd med hela combon och fördelen med Clearaudio att de har puppor i alla prislägen. Så även om min ligger över din prisbegränsning så är karaktären ungefär densamma genom serien. Så jag kan verkligen rekommendera dig att testa kombon ASR + Clearaudio, de spelar bra ihop enligt min bestämda uppfattning.

Kan också rekommendera dig ett besök hos Veteranhifi. Även om butiken inte är så flashig och  ser ut som ett hål i väggen, så är sakkunskapen och servicenivån hos Mirre  outstanding. En "gubbe" som verkligen kan sina saker och fixar allt som rör vinylspelare och det som hör till. Det han inte vet inom gamet är knappast värt att veta.

Calm

Tack calm!

Tycker du det är stor skillnad på basis och exklusive? Är det samma grund karaktär?

Mirres butik låter helrätt för mig!

Idag så fick jag lyssna på Vertere MG-1/SG-1 med dynavector PU och Vertere Phono-1. 

Eftersom det igen var ett för mig helt okänt system så var det svårt att uttala sig.

Men det spelade bra och engagerande. Väldigt "snabbt" och dynamiskt där rytm och tajming kom i framkant.

Det mest intressanta, eller kanske irriterande? var när det byttes tonarmskabel, från D-fi till Pulse R. Med Pulse R inkopplad kändes D-fi direkt tråkig, det var markant skillnad där Pulse R öppnade upp och gav både mer kropp och lyster till allt. 

Imorgon hoppas jag hinna åka in till Vinylbutiken och Veteranhifi?

1 hour ago, Amund said:

Tack för tipset!

Hur är karaktären på Shiraz? Jag har alltid gillat Touraj's filosofi, musiken först!

Tack calm!

Tycker du det är stor skillnad på basis och exklusive? Är det samma grund karaktär?

Mirres butik låter helrätt för mig!

Jag skulle säga att ASR helt igenom har en och samma grundton av lugn och svärta med instrument och klanger som inte är tillgjorda eller pressade. Musiken flyter harmoniskt genom systemet utan större åthävor eller braskande utbrott, den finns bara där helt naturligt och otvunget precis som när man lyssnar live. När gick jag från en konsert med lyssningströtthet? Inte laidback eftersom detaljerna finns där men pockar inte på, men likt att gå in i ett halvmörkt rum och upptäcka saker vartefter ögonen (öronen) hinner vänja sig. Så slutsatsen är att Mini Basis har samma grundljud, medan Basis Exklusive har ytterligare en nivå av det goda.

Calm

Jag tycker det viktigaste är att du känner förtroende för den spelare du väljer. Smaken är ju väldigt olika, själv halkade jag in på Kuzma efter några andra bekantskaper...... det var som en helt ny nivå i kvalitet och stabilitet där mina tidigare erfarenheter kan liknas vid  veka leksaker, Kuzma framstod som ett framstod som ett precisionsverktyg inom navigation eller fält-forskning. Robust men ändå förfinat, inget kändes som om det kunde gå sönder.... någonsin. Efter en kärnvapen smäll kan man nog spela en Kuzma. Men som sagt valet är högst personligt och det är du som måste känna vad ditt hjärta och din hjärna väljer, lycka till!

On 2019-12-19 at 23:12, calm said:

Jag skulle säga att ASR helt igenom har en och samma grundton av lugn och svärta med instrument och klanger som inte är tillgjorda eller pressade. Musiken flyter harmoniskt genom systemet utan större åthävor eller braskande utbrott, den finns bara där helt naturligt och otvunget precis som när man lyssnar live. När gick jag från en konsert med lyssningströtthet? Inte laidback eftersom detaljerna finns där men pockar inte på, men likt att gå in i ett halvmörkt rum och upptäcka saker vartefter ögonen (öronen) hinner vänja sig. Så slutsatsen är att Mini Basis har samma grundljud, medan Basis Exklusive har ytterligare en nivå av det goda.

Calm

Igår fick jag tips om en Mini Basis av en hifivän i Norge, En MKII med en ägare ägare sedan ny. Den var så pass billig och jag ska ändå över till grannlandet så jag köpte den. 

Nu kommer jag ha en möjlighet att ev testa skivspelare hemma utan att behöva låna hem ett riaa. 

On 2019-12-20 at 17:18, figge said:

Hej Amund 

Vet inte riktigt hur jag skall beskriva ljudet från Shiraz modifierad mot en ”vanlig”. Det är nog enklare att du kommer och lyssnar själv i så fall.

Det gör jag gärna framöver, så det kommer jag hålla dig till ?

13 hours ago, Adagio said:

Jag tycker det viktigaste är att du känner förtroende för den spelare du väljer. Smaken är ju väldigt olika, själv halkade jag in på Kuzma efter några andra bekantskaper...... det var som en helt ny nivå i kvalitet och stabilitet där mina tidigare erfarenheter kan liknas vid  veka leksaker, Kuzma framstod som ett framstod som ett precisionsverktyg inom navigation eller fält-forskning. Robust men ändå förfinat, inget kändes som om det kunde gå sönder.... någonsin. Efter en kärnvapen smäll kan man nog spela en Kuzma. Men som sagt valet är högst personligt och det är du som måste känna vad ditt hjärta och din hjärna väljer, lycka till!

Du pekar på en av dom stora sakerna som gör att jag gärna sneglar åt Kuzma hållet, jag älskar saker som är, och förmedlar kvalité och precision i sin konstruktion. Oavsett om det är en strålkastare, verktyg eller skivspelare :)

Du har väl haft din Stabi S och "hottat" den allt eftersom om jag läst rätt? Har du lust att beskriva vad som du tycker har gett vad under dina uppgraderingar av den?

I grundutförande är det en mycket potent spelare. 

Den tyngre tallriken gav en känsla av mer momentum i ljudet, som att det drevs fram med mindre friktion, ungefär som en tungt lastad bil i lätt nerförsbacke. Numera är en tyngre tallrik standard.

S-armen är en riktigt trevlig arm, men ganska komplicerad att få till. Den har en lätt romantiskt ton och är nästan feminin i jämförelse med tex Stabi ref.

Stabi ref är mer maskulin med fokus på takt och stabilitet, betydligt enklare att handha. Inte lika raffinerad men överlag något bättre arm.

4-point 9” är nästan löjligt bra, med den hör man hur mycket stogi ref faktiskt färgar och beslöjar ljudet. Är neutralitet och precision det man vill ha är 4-point vägen att gå, den låter pickupen spela och göra sitt allra bästa. 4-point är som det bästa av stogi ref och stogi-S kombinerat i en, fast bättre på alla punkter. Någon kanske tycker den är för korrekt om man vant sig vid slängigare armar.

Underlaget har betydelse för klang, det ska vara ett solitt underlag, det bästa jag hittills provat är faktiskt den dedikerade hyllan i lönn, producerad av Kuzma. Den sticker inte ut på något sätt, den gör bara allt rätt i mina öron. Det finns underlag som låter mer dynamiskt, mer detaljrikt osv men inget har låtit så bra allround som denna platta.

PSU ref2 transformerar denna spelare från en helt ok spelare till en maskin jag kan leva med resten av mitt liv, jag kommer nog inte byta ut den. Den får en känsla av exakt timing, vilket också bevisas i mina mätningar. Svajet minimeras och komplexa stycken mejslas ut ännu mer detaljerat och avslappnat.

jag är dock lite sugen på en stabi-R eftersom en kompis har en sådan. I så fall vill jag ha kvar denna iaf. 

Drömmen är ju en XL men den är lite dyr?. Vem vet? 

Edited by Adagio
Tilläg i text

1 hour ago, Adagio said:

Hur många varianter av talrik på planka kan det finnas? Ursäkta.?

MoFi´s variant är en laminerad plint av alu/mdf/alu. Där motor och arm är fäst i den övre aluminiumskivan, som i sin tur är uppdelad i tre separerade mindre skivor.

Såg nu att spelaren har nämnts tidigare i tråden. 

On 2019-12-22 at 09:23, Adagio said:

I grundutförande är det en mycket potent spelare. 

Den tyngre tallriken gav en känsla av mer momentum i ljudet, som att det drevs fram med mindre friktion, ungefär som en tungt lastad bil i lätt nerförsbacke. Numera är en tyngre tallrik standard.

S-armen är en riktigt trevlig arm, men ganska komplicerad att få till. Den har en lätt romantiskt ton och är nästan feminin i jämförelse med tex Stabi ref.

Stabi ref är mer maskulin med fokus på takt och stabilitet, betydligt enklare att handha. Inte lika raffinerad men överlag något bättre arm.

4-point 9” är nästan löjligt bra, med den hör man hur mycket stogi ref faktiskt färgar och beslöjar ljudet. Är neutralitet och precision det man vill ha är 4-point vägen att gå, den låter pickupen spela och göra sitt allra bästa. 4-point är som det bästa av stogi ref och stogi-S kombinerat i en, fast bättre på alla punkter. Någon kanske tycker den är för korrekt om man vant sig vid slängigare armar.

Underlaget har betydelse för klang, det ska vara ett solitt underlag, det bästa jag hittills provat är faktiskt den dedikerade hyllan i lönn, producerad av Kuzma. Den sticker inte ut på något sätt, den gör bara allt rätt i mina öron. Det finns underlag som låter mer dynamiskt, mer detaljrikt osv men inget har låtit så bra allround som denna platta.

PSU ref2 transformerar denna spelare från en helt ok spelare till en maskin jag kan leva med resten av mitt liv, jag kommer nog inte byta ut den. Den får en känsla av exakt timing, vilket också bevisas i mina mätningar. Svajet minimeras och komplexa stycken mejslas ut ännu mer detaljerat och avslappnat.

jag är dock lite sugen på en stabi-R eftersom en kompis har en sådan. I så fall vill jag ha kvar denna iaf. 

Drömmen är ju en XL men den är lite dyr?. Vem vet? 

Låter som alla uppgraderingar är substantiella.

När du säger den "tyngre tallriken" är det den som kallas för bla dubbeltallrik på Internet?

Men den vetskapen du har nu, vad skulle första uppgraderingen vara av en Stabi/Stogi S?

9 hours ago, Muffin said:

Såg nu att spelaren har nämnts tidigare i tråden. 

Ja den väljer jag bort då det blir för låst. Jag vill gärna ha det någorlunda uppgraderingsbart.

Ja, dubbeltallriken är det jag hänvisar till, men som jag sade är det nu standard med en nästan lika tung/ tjock tallrik.

det är svårt att på rak hand rangordna uppgraderingarna eftersom de gör lite olika saker.

om du ska köpa en helt ny kombo skulle jag rekommendera att köpa en 4-point direkt, det var den största uppgraderingen på alla fronter. Den ligger rätt klangmässigt och har en precision som är kuslig, dynamiken är också trevlig.

Nästa steg är PSU ref 2 eftersom den gör att timing, rytm, ljudbild och kontroll blir bättre. Som att ställa skärpan i en kamera från nästan rätt till perfekt. 

Underlaget kommer alltid verka klangpåverkande, det har väl mest med subjektiva önskemål att göra, som att gå in och mickla med färgbalans, kontrast och ljus i en bild. Men som jag antydde är lönnplattan den lösning som jag tycker är lite som att gå tillbaka till ”nolläget”på bilden. Inte bäst på något men neutral och naturlig.

Jag har nu span på att testa och ev köpa en Platis till min Kuzma. Franc berättade att han i samband med arbetet med stabiM började testa olika sätt att dämpa ut resonanser med olika material , den kunskapen blev en spinoff i Platis. Väldigt dyr ”platta” men den skall enl mätningar vara extremt effektiv vilket då skulle höja stabiS till en nivå där den kan jämföras med tex stabi ref2 på vissa punkter även om det är en mycket mer genomarbetad spelare men också mer kostsam såklart.

StabiR med Platis är ju också en grym lösning...... 

men pengar är ju pengar, 

Personligen tycker jag resan med stabiS har varit väldigt kul, varje uppgradering har gett bang for buck och höjt denna enkla men genomtänkta lilla juvel till nya höjder.

On 2019-12-24 at 08:26, Adagio said:

som jag antydde är lönnplattan den lösning som jag tycker är lite som att gå tillbaka till ”nolläget”på bilden. Inte bäst på något men neutral och naturlig.

Jag har nu span på att testa och ev köpa en Platis till min Kuzma.

Det är inte långt bort att strippa S-chassit och fixmontera lager och undertallrik direkt i en integrerad plint/hyllplan som i sig är avisolerad i racket.

2 hours ago, AlfaGTV said:

Hade inte sett denna tidigare men konstruktionen verkar i mångt och mycket påminna om HRS Plattform

Nej de är ganska olika. Platis använder samma teknik som man ser i byggnader i jorbävningsområden. Med flera ”skivor” av dämpmaterial och styva skivor, för att hindra tilltning, krafterna ska kunna verka horisontellt och vertikalt samt dämpas i dessa led. Vidare kan man flytta alla dämpkuddar för att uppnå jämnvikt. Givetvis finns ställbara hårda fötter på den.

6657D6F4-049D-4FF6-86C2-F42F8BB822BA.jpeg

5 hours ago, calle_jr said:

Det är inte långt bort att strippa S-chassit och fixmontera lager och undertallrik direkt i en integrerad plint/hyllplan som i sig är avisolerad i racket.

Nej, håller inte med dig om jag förstår dig rätt. Styvare koppling mellan lager och arm får man leta efter, dessutom relativt resonansfritt.

En Platis skulle sitta fint under den dock.

• 2 months later...

Jag har lyssnat runt hos både vänner och handlare sista månaderna utan att kommit till skott.

Men för ca 2v sedan så tipsade en vän i Schweiz mig om en lokal begagnad Kuzma Stabi.

Spelaren hade stått i samma system sedan ny och inte fått så mycket speltid genom åren.

Så nu står här en svart Stabi med separat PS. Armen är även den en Kuzma, Stogi Reference med VDH tonarmskabel.

Monterat sitter en Audio Technica AT-OC9(Första versionen). Allt i mycket fint original skick.

Stort tack för er hjälp och information i tråden! Nu har jag min "ingång":D

7 minutes ago, Amund said:

Jag har lyssnat runt hos både vänner och handlare sista månaderna utan att kommit till skott.

Men för ca 2v sedan så tipsade en vän i Schweiz mig om en lokal begagnad Kuzma Stabi.

Spelaren hade stått i samma system sedan ny och inte fått så mycket speltid genom åren.

Så nu står här en svart Stabi med separat PS. Armen är även den en Kuzma, Stogi Reference med VDH tonarmskabel.

Monterat sitter en Audio Technica AT-OC9(Första versionen). Allt i mycket fint original skick.

Stort tack för er hjälp och information i tråden! Nu har jag min "ingång":D

Grattis!

Ett utmärkt val!:tongue: 

Hade det inte blivit Clearaudio för min del som berodde på att jag kom över en bra begagnad så hade det säkert blivit en Kuzma istället!

Nu är det bara full  njutning som gäller!:)

Calm

On 2020-03-08 at 16:12, calm said:

Grattis!

Ett utmärkt val!:tongue: 

Hade det inte blivit Clearaudio för min del som berodde på att jag kom över en bra begagnad så hade det säkert blivit en Kuzma istället!

Nu är det bara full  njutning som gäller!:)

Calm

Tack Calm!

Lite inställningar behövs så jag ska försöka lära mig lite nya saker också, vilket är kul :)