Jump to content

Ingång till Vinylvärden


Amund

Recommended Posts

Jag har tänkt ta steget och köpa en Vinylrigg och behöver hjälp ?

 

Vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare nu när jag bestämt mig.

Det är ju inte riktigt lika enkelt som att köpa ett försteg eller cd, med tanke på alla variabler med verk, arm, PU etc.

 

Tanken är att den ska spela i vardagsrummet, i anläggningen jag har där till att börja med av olika anledningar. Men det vore också roligt om den i framtiden kunde inkorporeras i huvudanläggningen.

 

 

Det stora problemet som jag ser det nu, att få lyssna och höra olika spelare i känd miljö. Att lyssna på 5 olika spelare med olika armar, pickuper och Riia, spelandes på olika system i övrigt, känns som det inte kommer hjälpa mig att hitta rätt?

 

Om jag ser till nytt så vet jag att Perfect Sense är behjälplig med hemlån, men han har inte så mycket i den prisklassen  jag ser till, och att låna hem något som inte är aktuellt för ett köp blir inte rätt

 

 

Om jag ser till begagnatmarknaden så finns det olika versioner av Linns LP12, Nottingham Spacedeck, Michell GyroDec/Orbe, Dr Feickert, Kuzma mfl. Många av dessa ryms i min tänkte budget på ca 10-50k och många passar in estetiskt.

 

Jag vill ha en skivspelare som ställs in rätt och sen inte behöver tweakas och ställas in på nytt varje vecka?

 

Hur skulle ni råda mig att gå vidare?

Om det blir begagnat, vad ska jag se efter och vad bör jag gå förbi?

 

/Amund

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det var stort spann i budgeten... :)

 

Inom dess ramar så hade jag själv velat titta lite närmare på Vertere's instegsmodell DG-1, att den benämns som snudd på "plug and play" tycker jag låter bra då jag tycker det lätt blir för meckigt med vinylspelare, samtidigt som man inte vill göra avkall på kvalitét eller uppgraderingsmöjligheter.

 

Linn LP12 har vi väl alla varit sugna på vid något tillfälle, men ju mer man läser om den desto större djungel blir det, och jag vet inte om jag skulle våga köpa begagnat.

 

Själv så håller jag mig till digitalt ett tag till, planen är att återkomma till vinyl igen så småningom, men det är inte prioriterat för tillfället. Jag hade tidigare en Rega RP-6, inget ont om den men den var inte i närheten av min digitala lösning och därför fick den till slut flytta ut, jag insåg att det inte låter bättre bara för at det är vinyl utan att jag behövde göra en rejäl investering på vinylsidan för att komma upp i samma nivå som min digitalsida. Obalansen gjorde mig tokig, så det är väl mitt råd... lägg dig inte under vad du har i kvalitét med andra uppspelningskällor, det måste ändå vara värt att plocka fram skivorna, man vill inte enbart göra det för "nostalgi" eller "känslan"...

 

Intressant att följa vad du landar i....

 

Link to comment
Share on other sites

Ja du har rätt i att spannet är stort, det är dels för att jag inte vet hur högt upp i pris jag behöver gå innan det blir mer sidosteg än steg upp i ljudkvalité?

 

Och jag tar tacksamt emot dina tankar om att den bör kunna mäta sig med digitaldelen. För en hel del år sedan så provade jag en Roksan Radius 5 hemma, och med den blev det precis som du säger.

 

Men här kommer jag också in på lite av mitt dilemma..

Vinyl kommer inte bli en del av huvudsystemet på minst ett par år då frun i huset inte vill ha det systemet i vardagsrummet, det är för stort helt enkelt.

Men då står jag lite och tänker, ska jag köpa ett bättre verk, som kan uppgraderas med både bättre arm, pickup och Riia i framtiden. Eller ska jag lägga mig på en lägre nivå och byta ut allt när dagen kommer för att spela vinyl i den större anläggningen??

 

DG-1 är absolut intressant, dock är det en av få spelare jag verkligen har svårt för designen.

 

Link to comment
Share on other sites

Berätta gärna lite mer vad du har för utrustning som skivspelaren ska samsas med, så tror jag att du kan få mer "precisa" tips. 

Och man får en bättre känsla av vad du har för preferenser och hur du prioriterar olika parametrar. 

Är det stompa och spelglädje som är överst på listan, eller föredrar du mer en stor ljudbild? 

Man kan oftast inte få allt (utan att äventyra ekonomin) men med rätt ingångsvärden kan man i alla fall komma nära. 

 

Jag skulle vilja lyfta fram Technics spelare. Äger ingen själv (kör Brinkmann Bardo) men blir alltid glad när jag hört dem i diverse anläggningar. 

De finns i alla prisklasser du nämner - och lite till. 

Börja och kika på deras nya 1500C där jag vill minnas att PU ingår.

https://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/technics-sl-1500c/

Har fått mycket bra kritik i olika tester.

 

I andra änden av din budget har de SL-1200G som med en bra PU närmar sig 50 k. 

Oavsett vilken du väljer har du här en rejäl, pålitlig maskin som inte behöver fixas med varje lördag morgon för att släppa ifrån sig välljud.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amund said:

Ja du har rätt i att spannet är stort, det är dels för att jag inte vet hur högt upp i pris jag behöver gå innan det blir mer sidosteg än steg upp i ljudkvalité?

 

Redan här behöver man väl nästan bestämma sig för vad man vill ha eller inte sett till ljudsignum/kvalité ?

Digitalt i alla dess former tycker jag tenderar till att låta mer klart, ljust, rent, ärligt, kliniskt och t.o.m snabbt och minst sagt en aning mer "knaster & sprak-fritt" s.a.s.

Vad vill du uppnå med vinylåtergivningen när du säger " upp i ljudkvalité" ? :unsure:

Enligt mitt sätt att se på skillnaderna så upplever jag vinylen som lugnare, back to basic och jag riskerar nästan aldrig att råka ut för bli-lyssningstrött-fenomentet.

Men om det blir "bättre" ljudkvalité vetté fasen.

Va fan är bättre ljudkvalité i sammanhanget.... egentligen.... :Thinking: ???

Ärlig dynamik, rakt på... likt akustiskt live-ljud, eller en förskönad "romans" med en sötare karaktär man aldrig får ont i öronen av ?

Ska jag vara ärlig så kan jag inte riktigt bestämma mig själv :46:

Och tro mig... mitt tekniska lyssnade, gäller i.o.fs byte av högtalare, är ingen lek då jag byter källa mellan cd och vinyl i, jämförande syfte... :dry:

 

Jag vann på chokladhjulet men blev avkastad i karusellen... ???

 

Byta hobby är vad man har att se fram emot eller  :26:?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Amund said:

Hur skulle ni råda mig att gå vidare?

 

Ja hur ska man kunna råda?

Precis som du själv skriver så är det absolut hemlån som gäller om man verkligen ska få det som man själv tänkt eller vill att det ska låta. Det är ingen lätt resa du har framför dig men förmodligen jäkligt rolig och absolut lärorik. Har du en klar bild hur du vill att det ska låta eller inte ska låta blir det en ”enklare" resa. Vad lyssnar du på för musik? Att vara allätare kan göra det svårare och du kanske måste vara beredd på att kompromissa lite? Är själv allätare och hade ettag fler skivspelare och med många olika armar och pu för att få det bästa av allt, dyrt och tar mycket plats. Idag bara en skivspelare, en arm och en pu och tycker att det passar mig och att kompromissandet inte har gjort så att det är något som saknas direkt.

 

Hursomhelst så ska det bli spännande och se var du landar i och jag önskar dig lycka till:)

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Många bra kommentarer, tack!

 

I det större systemet så lyssnar jag via MBL 101E, Krell och dCS.

I vardagsrummet, som egentligen bara var tänkt som något väldigt enkelt, spelar ett par Blumenhofer Big Fun 17 med Naim 202/200 och Squeezebox med Spotify som primära källa. Men egna samlingen spelas via Roon här också. Som ni ser, väldigt olika tankegångar bakom produkterna :)

 

Med musik smaken så så märker jag själv hur det skiljer sig beroende var jag lyssnar. Lyssnar jag i mitt dedikerade rum så tenderar det att spelas mer musik som verkligen behöver ett bra system för att uppskattas.

Lyssnar på det mesta förutom metal och dagens pop al'a Lady Gaga:dry:

 

I vardagsrummet spelar jag gärna bra musik, men som lider av dåliga inspelningar. Blumenhofer/Naim är så förlåtande men samtidigt engagerande och kul!

 

Om jag ska lägga in önskemål i ljud så vill jag hellre ha lite "romans och sötma", som du skriver P-pan, än analytiskt. Mer laidback.

Men jag är lite känslig för när det blir grötigt, speciellt i toppen av registret vill jag ha "luft och krispighet".

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bigblue said:

Berätta gärna lite mer vad du har för utrustning som skivspelaren ska samsas med, så tror jag att du kan få mer "precisa" tips. 

Och man får en bättre känsla av vad du har för preferenser och hur du prioriterar olika parametrar. 

Är det stompa och spelglädje som är överst på listan, eller föredrar du mer en stor ljudbild? 

Man kan oftast inte få allt (utan att äventyra ekonomin) men med rätt ingångsvärden kan man i alla fall komma nära. 

 

Jag skulle vilja lyfta fram Technics spelare. Äger ingen själv (kör Brinkmann Bardo) men blir alltid glad när jag hört dem i diverse anläggningar. 

De finns i alla prisklasser du nämner - och lite till. 

Börja och kika på deras nya 1500C där jag vill minnas att PU ingår.

https://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2/technics-sl-1500c/

Har fått mycket bra kritik i olika tester.

 

I andra änden av din budget har de SL-1200G som med en bra PU närmar sig 50 k. 

Oavsett vilken du väljer har du här en rejäl, pålitlig maskin som inte behöver fixas med varje lördag morgon för att släppa ifrån sig välljud.

Technics är något jag tänkt lite på, men då som något tillfälligt. Kanske förutfattat av mig?

Link to comment
Share on other sites

Det kan nog vara ganska skönt med ett färdigt koncept. Jag gillar det i alla fall. Rega's spelare är exempel på detta. Allt från Rega, enkla inställningar, och det fungerar. Jag är dock skeptisk till Regas kvalitetssäkring så Rega går bort för egen del. Spelar själv med en P9a.

 

Ett intressant val är Mofi Ultra Deck. Detta är också ett färdigt koncept från pickup, till arm, verk, samt riaasteg. De ser väldigt välbyggda ut och skulle säkert låta utmärkt med din i övrigt mycket fina utrustning. Finns en hel del att läsa på nätet.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amund said:

Lady Gaga

Ge henne en ärlig chans vetja? Jag har ivrigt dissat henne förr, men faktiskt sett en stor artist dölja sig bakom ytan. Fortfarande inget jag spelar dagligen, men hon har all min respekt som artist.

 

När det gäller val av svarv så tycker jag personligen att du kan få mycket, mycket bra återgivning nånstans mitt i ditt budgetspann om man tittar enbart på spelare+arm+puppa. Du verkar vara inne på nåt som ger det digitala en match och är relativt underhållsfritt. Kolla på Akkelis, de har (hade?) en beg Dr Feickert som jag tror "fits like a glööööv" som nån sa. Tror för övrigt den bott hos en medlem på detta forum! 

 

Jag skulle personligen undvika fjädrade spelare med dina uttalade önskemål, möjligen en Orbe/Gyro då dessa är lätta att sätta upp och kräver förhållandevis lite underhåll. Kuzma, Dr Feickert, tveklöst. Jag är personligen betydligt svalare till Technics SL-1200/1210 då de oftast misslyckas att engagera mig nån längre stund.

 

RIAA-steget är väldigt viktigt för att få lågt brus, rejäl dynamik och minskat knäpp/knaster enligt egen erfarenhet och lägger du 10Tkr till på detta kan du välja en puppa för 15Tkr mindre! :) Äh, kanske inte, men du fattar nog vad jag menar!

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Amund said:

Technics är något jag tänkt lite på, men då som något tillfälligt. Kanske förutfattat av mig?

 

Det beror så klart på tycke och smak :-).

Jag gillar deras "enklare" spelare för deras stompa och glädje. Perfekt för pop, soul och R&B. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ranefjord said:

Det kan nog vara ganska skönt med ett färdigt koncept. Jag gillar det i alla fall. Rega's spelare är exempel på detta. Allt från Rega, enkla inställningar, och det fungerar. Jag är dock skeptisk till Regas kvalitetssäkring så Rega går bort för egen del. Spelar själv med en P9a.

 

Ett intressant val är Mofi Ultra Deck. Detta är också ett färdigt koncept från pickup, till arm, verk, samt riaasteg. De ser väldigt välbyggda ut och skulle säkert låta utmärkt med din i övrigt mycket fina utrustning. Finns en hel del att läsa på nätet.

 

 

Ja Vertere DG-1 är ju ett någorlunda färdigt koncept, men med lite arm och pickup möjligheter om jag vill ändra tror jag.

 

Rega har jag inget förhållande till alls, dom "känns" inte så tilltalande. Kvalité är viktigt så tackar för dina personliga tankar om den delen!

 

Mofi hade jag inte en aning om, men det blir istället för låst när man inte ens kan byta pickup.

 

 

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Ge henne en ärlig chans vetja? Jag har ivrigt dissat henne förr, men faktiskt sett en stor artist dölja sig bakom ytan. Fortfarande inget jag spelar dagligen, men hon har all min respekt som artist.

 

När det gäller val av svarv så tycker jag personligen att du kan få mycket, mycket bra återgivning nånstans mitt i ditt budgetspann om man tittar enbart på spelare+arm+puppa. Du verkar vara inne på nåt som ger det digitala en match och är relativt underhållsfritt. Kolla på Akkelis, de har (hade?) en beg Dr Feickert som jag tror "fits like a glööööv" som nån sa. Tror för övrigt den bott hos en medlem på detta forum! 

 

Jag skulle personligen undvika fjädrade spelare med dina uttalade önskemål, möjligen en Orbe/Gyro då dessa är lätta att sätta upp och kräver förhållandevis lite underhåll. Kuzma, Dr Feickert, tveklöst. Jag är personligen betydligt svalare till Technics SL-1200/1210 då de oftast misslyckas att engagera mig nån längre stund.

 

RIAA-steget är väldigt viktigt för att få lågt brus, rejäl dynamik och minskat knäpp/knaster enligt egen erfarenhet och lägger du 10Tkr till på detta kan du välja en puppa för 15Tkr mindre! :) Äh, kanske inte, men du fattar nog vad jag menar!

 

 

 

Hon har fått många chanser här hemma, men vi connectar inte:D

 

Riia tänkte jag kanske kunde vara en sådan del som jag kunde uppgradera i framtiden då det är förhållandevis enkelt att prova hemma?

Som utgångspunkt hade jag tänkt att prova ASR Mini Basis och Gold Note PH-10. Av det jag har läst så verkar dessa kunna vara en bra utgångspunkt för mig.

 

Kul att du nämner Feickert, Kuzma mfl, dessa är verkligen spelare som tilltalar mig estetiskt!

Tror att Perfect Sense har en Blackbird med arm hemma.

Akkilies såg jag hade en Feickert men utan arm, och då är jag direkt vilsen då jag har för lite kunskap.

 

Begagnat står det en Gert Pedersen Orbe/309 kombination i Norge för vad som verkar vara vettiga 24k?

 

Men hur tycker du att Dr Feickert, Kuzma och Michell Gyrodec och Orbe låter sinsemellan?

Jag gissar att dom har någon typ av "grundton" i sina spelare?

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Amund said:

Men hur tycker du att Dr Feickert, Kuzma och Michell Gyrodec och Orbe låter sinsemellan?

Jag gissar att dom har någon typ av "grundton" i sina spelare?

Jag har själv ägt Gyrodec och Orbe SE och de båda har varit riktigt uppskattade hemma. En god vän har Stabi S med Stogi S men den tonarmen tycker jag är svår att ställa in, gillar hur den låter dock. En annan god vän har Dr Feickert Woodpecker med en Jelco-arm och den gillar jag också. 

Jag dristar mig till att beskriva hur JAG uppfattar verken, vilket naturligtvis är färgat av de pickuper och RIAA som brukats vid lyssningen.

Dr Feickert tycker jag är den mest sakliga av dem, utan att spela känslokallt. Rapp och drivig med bra rytm. (Akkelis har en med en ganska speciell arm, som ägdes av en medlem här). Stabi S tycker jag är en otrolig spelare som konkurrerar med spelare klart över dess prisklass och i mina öron är den mera själfull än Dr Feickert. Svarar fint på uppgraderingar också.

Michell Gyrodec är ju bara ikonisk med sina mässingsfärgade vikter men den kan jag uppleva som lite tunn i vissa sammanhang, men jag har dock inte lyssnat till den med några avancerade armar, bara en Rega RB-700. Orbe SE däremot tycker jag har spelglädje, finess driv och en svärta som jag personligen tilltalas av.

Link to comment
Share on other sites

 

En del tonarmar har viktiga delar tillverkade i mjuk plast.

Det lägger grundplåten till ett montage med dåliga toleranser och sladdrigt beteende.

Flärparna i plast på denna Rega ska utgöra tonarmsbasens infästning och referens för hela konstruktionen:

 

IMG_0137.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Flärparna i plast på denna Rega ska utgöra tonarmsbasens infästning och referens för hela konstruktionen:

 

Samtidigt är ju plasten tillräckligt stabil för att erhålla ett hyfsat stabilt montage och ändå i någon mån plastiskt (fel ord?)  nog att inte överföra vibrationer på samma sätt som en metallinfästning, kompromisser?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

 

Samtidigt är ju plasten tillräckligt stabil för att erhålla ett hyfsat stabilt montage och ändå i någon mån plastiskt (fel ord?)  nog att inte överföra vibrationer på samma sätt som en metallinfästning, kompromisser?

Den plastiska (permanenta) rörelsen är värst, eftersom det innebär att armbasen formändras.

Den elastiska (återgående) rörelsen innebär bara att armbasen vibrerar.

Båda rörelserna är energiupptagande, så visst kan infästningen fungera som en avisolering/dämpning. Men jag tycker det är lite fel plats att göra det på.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, YYZ said:

 

Tack för tipset!

 

19 hours ago, AlfaGTV said:

Jag har själv ägt Gyrodec och Orbe SE och de båda har varit riktigt uppskattade hemma. En god vän har Stabi S med Stogi S men den tonarmen tycker jag är svår att ställa in, gillar hur den låter dock. En annan god vän har Dr Feickert Woodpecker med en Jelco-arm och den gillar jag också. 

Jag dristar mig till att beskriva hur JAG uppfattar verken, vilket naturligtvis är färgat av de pickuper och RIAA som brukats vid lyssningen.

Dr Feickert tycker jag är den mest sakliga av dem, utan att spela känslokallt. Rapp och drivig med bra rytm. (Akkelis har en med en ganska speciell arm, som ägdes av en medlem här). Stabi S tycker jag är en otrolig spelare som konkurrerar med spelare klart över dess prisklass och i mina öron är den mera själfull än Dr Feickert. Svarar fint på uppgraderingar också.

Michell Gyrodec är ju bara ikonisk med sina mässingsfärgade vikter men den kan jag uppleva som lite tunn i vissa sammanhang, men jag har dock inte lyssnat till den med några avancerade armar, bara en Rega RB-700. Orbe SE däremot tycker jag har spelglädje, finess driv och en svärta som jag personligen tilltalas av.

 

Förstår att det är egna uppfattningar, det är det alltid, men det uppskattas!

 

Jag ska börja med att åka till Vinylcenter som YYX tipsade om då jag såg att dom även har Kuzma Stabi/Stogi för demo. Ska höra om det finns möjlighet att höra dem samma system.

Synd att dom har stängt på måndagar:dry:

Link to comment
Share on other sites

Idag blev det en sväng till VinylCenter.

Där var det en väldigt trevlig herre som demade Stabi S/Stogi S med en Benz Ace.

Och för att få någon typ av referens om hur det kan låta när man kliver upp ett par steg så lyssnade vi även på Oracle Delphi med tillhörande Oracle/SME 345 och en Hana M.

 

Det jag lärde mig idag ät att det här är svårt, för att inte tala om nästintill omöjligt. 

Visst lät Delphi markant bättre, men vad det berodde på blir ju en rena gissningar?

Hur stor skillnad hade det varit om Hana M var monterad på Stogi, etc.

Hur skulle det låta hemma hos mig med högtalare som har en helt annan filosofi bakom konstruktionen?

 

Just nu känns det som det bästa jag kan göra är att leta upp ett så bra pris som möjligt på en "valfri spelare" på begagnatmarknaden och hoppas på det bästa. Passar det inte så får man bara sälja vidare och börja om på nytt?

 

Men för att avsluta det här inlägget på en positiv not. Vilket otroligt hantverk och smycke Oracle Delphi är, klocknörden i mig såg många likheter:tongue:

Link to comment
Share on other sites

En duktig handlare kan hjälpa dig utifrån hur du skulle vilja att det ska låta. Olika spelare/filosofier/konstruktioner ger dig helt olika ljud.

 

 

Grovt förenklat:

Rega är pigga och rappa.

Nottingham analogue/analogue works/Pear audio/Fletcher (de bygger i stort på samma filosofi från Tom Fletcher)  låter stort och majestätiskt

Linn LP12 (beroende på konfiguration) har ett bra driv och en härlig mellanbas.

 

osv osv.

 

Så om du har en idé om åt vilket håll du vill ha det, så kan en erfaren vinylhandlare, eller alla människor här på forumet peka dig i en rimlig riktning. 

 

:-) 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Daniel said:

En duktig handlare kan hjälpa dig utifrån hur du skulle vilja att det ska låta. Olika spelare/filosofier/konstruktioner ger dig helt olika ljud.

 

 

Grovt förenklat:

Rega är pigga och rappa.

Nottingham analogue/analogue works/Pear audio/Fletcher (de bygger i stort på samma filosofi från Tom Fletcher)  låter stort och majestätiskt

Linn LP12 (beroende på konfiguration) har ett bra driv och en härlig mellanbas.

 

osv osv.

 

Så om du har en idé om åt vilket håll du vill ha det, så kan en erfaren vinylhandlare, eller alla människor här på forumet peka dig i en rimlig riktning. 

 

:-) 

 


Daniel har rätt som vanligt ;).

 

Vi är redan i kontakt vid sidan om forumet som bekant, men mitt allmänna råd är att "lyssna mer och träffa fler" vilket kommer att ge dig mer erfarenhet och fler intryck kort och gott. Vidare så är drivverket fundamentet liksom vanligen (men inte alltid...) också en större del av investeringen än arm och pickup, där man bör försöka att landa i vilken grundprincip som man föredrar och om möjligt bygga vidare utifrån det. Som ett sista steg så är ett hemlån det enda säkra sättet att verifiera det man tror kan bli bra.

 

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har en technics 1200 som jag är väldigt nöjd med, robust , enkel att hantera, välgjord. Om du köper en sådan har jag en bra pickup med original pickupskal som jag kan sälja för halva nypriset. Pickupen är Dynavector XX2. Jag köpte grejerna på Audioconcept . Jag tror de har Technics alla modeller så att du kan lyssna på dem där

hälsar Tommy 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Daniel said:

En duktig handlare kan hjälpa dig utifrån hur du skulle vilja att det ska låta. Olika spelare/filosofier/konstruktioner ger dig helt olika ljud.

 

 

Grovt förenklat:

Rega är pigga och rappa.

Nottingham analogue/analogue works/Pear audio/Fletcher (de bygger i stort på samma filosofi från Tom Fletcher)  låter stort och majestätiskt

Linn LP12 (beroende på konfiguration) har ett bra driv och en härlig mellanbas.

 

osv osv.

 

Så om du har en idé om åt vilket håll du vill ha det, så kan en erfaren vinylhandlare, eller alla människor här på forumet peka dig i en rimlig riktning. 

 

:-) 

 

 

Tack!

Jag ska försöka ta mig till Vinylbutiken på Torsdag, hoppas kunna bilda mig en en uppfattning.

 

Grovt förenklat låter det då som jag söker något av en kombination av Tom Fletcher och Linn, eller allra helst alla 3?

Alltid svårt att sätta ord på ljud, men jag uppskattar musikaliskt driv och tajming, värme och dynamik framför analytiskt och sterilt. Men jag vill inte heller offra detaljer, skärpa och kontraster.

 

 

5 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej

Jag har en technics 1200 som jag är väldigt nöjd med, robust , enkel att hantera, välgjord. Om du köper en sådan har jag en bra pickup med original pickupskal som jag kan sälja för halva nypriset. Pickupen är Dynavector XX2. Jag köpte grejerna på Audioconcept . Jag tror de har Technics alla modeller så att du kan lyssna på dem där

hälsar Tommy 

 

Tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Amund said:

Grovt förenklat låter det då som jag söker något av en kombination av Tom Fletcher och Linn, eller allra helst alla 3?

Jag tror inte du skall låsa in dig för mycket på en tillverkare. En slips framtoning avgörs först när man sätter samman den med kavaj, skjorta, hårfärg mm. Det är helheten som ger resultatet, inte den enskilda spelaren. Till de spelare @Daniel nämnde kan jag lägga till en drös ytterligare, t ex Analog Works, Transrotor, Dr Feickert, Kuzma, Clearaudio, VPI, Technics och fler än så. Visst, de låter lite olika men hur låter den hemma hos dig där du tillför din egen anläggning, rumsakustik, uppställning mm. Och vad tycker du låter bäst? Det betyder ju inget vad jag tycker är bäst hemma hos mig. Alla de uppräknade tillverkarna gör bra skivspelare. Det är nästan så att du kan ta den som är snyggast. Resten kan du ofta fixa med arm- eller pickupval, riaa/SUT, placering osv. Vägen till bättre ljud går inte alltid via nya prylar, i vart fall inte när man nått en någorlunda bra grundnivå dit samtliga uppräknade tillhör. Därefter handlar det mer om att förfina det man valt med pickupval, kablar, högtalarplcering, rumsfix mm som kan ge betydligt mer än att byta enstaka enheter. 

 

Några grundläggande skillnader finns och en bra handlare kan säkert hjälpa dig med att klargöra grundkaraktären. Pickuper är väl så viktiga. Ljukaraktären mellan t ex en Koetsu och en Clearaudio är säkert större än mellan t ex VPI's och Kuzmas skivspelare. Jag hade under många år en Nottingham Spacedeck med deras Spacearm. På den hade jag en Ortofon Kontrapunkt H som spelade bra tillsammans. Jag bytte till en SME 309-arm och det lät betydligt mer odefinierat. Köpte istället en Benz Ruby som jag tyckte var bättre i SME-armen.

 

Senare köpte jag en Simon Yorke-spelare och det kändes lite dynamikfattigt med Benzen. Bytte till Koetsu Rosewood som blev något helt annat med ett bländande mellanregister och varm fin bas. Jag spelar mest jazz och klassiskt och det är musik som jag tycker Koetsu briljerar på, framför allt mindre sättningar. Nästa byte blev till en Lyra Kleos. Det blev ett helt annat ljud, mer fart och upplevd dynamik. Jag vann på orkestermusiken men förlorade lite på kammarmusiken och i viss mån skivor från Blue Note. Fortfarande bra men annorlunda. Senaste bytet blev till Ortofons Windfeld som har många likheter med Lyra Kleos men med lite mer "glitter" och detaljer, tycker jag. Observera att det är vad jag tycker och resultatet i min arm i min anläggning med min smak. Andra kan få en upplevelse som skiljer sig 180 grader från min med samma pickuper i andra anläggningar. HiFi är i mycket en kombinationssport och bygger på kompromisser och den egna upplevelsen vid summeringen. 

Link to comment
Share on other sites

Precis som @Bebop säger så är kombinationen av olika komponenter avgörande för hur slutresultatet blir. 

Det kan vara en utmaning att hitta en affär / säljare med djupa kunskaper i ämnet och som är villig till hemlån. Eftersom du befinner dig i Stockholmstrakten så är det väl värt med ett besök hos "Veteranhifi", också. Där finns ju också en begagnatmarknad, där Mirre har gått igenom och justerat objekten, som finns till försäljning. Kan tänka mig att man får väldigt mycket skivspelare för pengarna och att de riktigt fina toppmodellerna, även med några år på nacken, är väl så bra som nya spelare.

Bara några små tips på vägen........

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

Hej, ja många kloka råd och funderingar ;-) Själv har jag en ganska blygsam rigg i en Rega 3 RB300 och en bättre AudioTechnica. Jag är helnöjd. Mina slantar går snarare till mjukvaran dvs det svarta guldet - mest för att jag tycker det är kul att samla, köpa och leta rara vax. Det mesta köps begagnat, med allt vad det innebär.

 

Hur är det med Dig? Har du redan en skivsamling att hugga in i eller blir det till att börja köpa nytt eller begagnat? 

Link to comment
Share on other sites

Många bra råd har redan skrivits i tråden, det sista från @shaft är en skön infallsvinkel i detta tycker jag! Köpa vinylskivor är roligt, både nya och begagnade. Det kan bli en del missar ibland när man chansar men det är också en del av charmen:cool:

Ett alternativ är naturligtvis att man endast köper audiofil utgåvor med allt vad det innebär avseende pris och tillgänglighet.

 

Sedan måste jag slå ett slag för ett riktigt bra RIAA steg. En skivspelar kombo (verk, arm o pickup) för säg 50.000 kr kräver/förtjänar ett bra RIAA. 

Hittar du en spelare som du gillar så tycker jag att du skall testa ett antal olika RIAA steg. Där tycker jag man kan höra stora skillnader.

 

Ser fram emot att se din resa framåt och lycka till med dina val:41:

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Bebop said:

Jag tror inte du skall låsa in dig för mycket på en tillverkare. En slips framtoning avgörs först när man sätter samman den med kavaj, skjorta, hårfärg mm. Det är helheten som ger resultatet, inte den enskilda spelaren. Till de spelare @Daniel nämnde kan jag lägga till en drös ytterligare, t ex Analog Works, Transrotor, Dr Feickert, Kuzma, Clearaudio, VPI, Technics och fler än så. Visst, de låter lite olika men hur låter den hemma hos dig där du tillför din egen anläggning, rumsakustik, uppställning mm. Och vad tycker du låter bäst? Det betyder ju inget vad jag tycker är bäst hemma hos mig. Alla de uppräknade tillverkarna gör bra skivspelare. Det är nästan så att du kan ta den som är snyggast. Resten kan du ofta fixa med arm- eller pickupval, riaa/SUT, placering osv. Vägen till bättre ljud går inte alltid via nya prylar, i vart fall inte när man nått en någorlunda bra grundnivå dit samtliga uppräknade tillhör. Därefter handlar det mer om att förfina det man valt med pickupval, kablar, högtalarplcering, rumsfix mm som kan ge betydligt mer än att byta enstaka enheter. 

 

Några grundläggande skillnader finns och en bra handlare kan säkert hjälpa dig med att klargöra grundkaraktären. Pickuper är väl så viktiga. Ljukaraktären mellan t ex en Koetsu och en Clearaudio är säkert större än mellan t ex VPI's och Kuzmas skivspelare. Jag hade under många år en Nottingham Spacedeck med deras Spacearm. På den hade jag en Ortofon Kontrapunkt H som spelade bra tillsammans. Jag bytte till en SME 309-arm och det lät betydligt mer odefinierat. Köpte istället en Benz Ruby som jag tyckte var bättre i SME-armen.

 

Senare köpte jag en Simon Yorke-spelare och det kändes lite dynamikfattigt med Benzen. Bytte till Koetsu Rosewood som blev något helt annat med ett bländande mellanregister och varm fin bas. Jag spelar mest jazz och klassiskt och det är musik som jag tycker Koetsu briljerar på, framför allt mindre sättningar. Nästa byte blev till en Lyra Kleos. Det blev ett helt annat ljud, mer fart och upplevd dynamik. Jag vann på orkestermusiken men förlorade lite på kammarmusiken och i viss mån skivor från Blue Note. Fortfarande bra men annorlunda. Senaste bytet blev till Ortofons Windfeld som har många likheter med Lyra Kleos men med lite mer "glitter" och detaljer, tycker jag. Observera att det är vad jag tycker och resultatet i min arm i min anläggning med min smak. Andra kan få en upplevelse som skiljer sig 180 grader från min med samma pickuper i andra anläggningar. HiFi är i mycket en kombinationssport och bygger på kompromisser och den egna upplevelsen vid summeringen. 

 

5 hours ago, string said:

Precis som @Bebop säger så är kombinationen av olika komponenter avgörande för hur slutresultatet blir. 

Det kan vara en utmaning att hitta en affär / säljare med djupa kunskaper i ämnet och som är villig till hemlån. Eftersom du befinner dig i Stockholmstrakten så är det väl värt med ett besök hos "Veteranhifi", också. Där finns ju också en begagnatmarknad, där Mirre har gått igenom och justerat objekten, som finns till försäljning. Kan tänka mig att man får väldigt mycket skivspelare för pengarna och att de riktigt fina toppmodellerna, även med några år på nacken, är väl så bra som nya spelare.

Bara några små tips på vägen........

 

Som ni säger så är det matchning och lyssning som gäller och just där hjälper alla era tips ni kommer med?

 

Veteranhifi hade jag inte koll på, ska försöka ta mig dit i samma veva som Vinylbutiken.

 

3 hours ago, shaft said:

Hej, ja många kloka råd och funderingar ;-) Själv har jag en ganska blygsam rigg i en Rega 3 RB300 och en bättre AudioTechnica. Jag är helnöjd. Mina slantar går snarare till mjukvaran dvs det svarta guldet - mest för att jag tycker det är kul att samla, köpa och leta rara vax. Det mesta köps begagnat, med allt vad det innebär.

 

Hur är det med Dig? Har du redan en skivsamling att hugga in i eller blir det till att börja köpa nytt eller begagnat? 

 

Jag har kvar en del skivor sen ungdomen och även en del av farsans. Men jag har länge tänkt på att investera i en skivspelare så jag har köpt på mig en del, när jag stött på något intressant.

Kan inte kalla mig för samlare och har endast några få "audiofil" skivor. Men tror att det blev 7 olika skivor i november i år i alla fall.

 

3 hours ago, lindome said:

Många bra råd har redan skrivits i tråden, det sista från @shaft är en skön infallsvinkel i detta tycker jag! Köpa vinylskivor är roligt, både nya och begagnade. Det kan bli en del missar ibland när man chansar men det är också en del av charmen:cool:

Ett alternativ är naturligtvis att man endast köper audiofil utgåvor med allt vad det innebär avseende pris och tillgänglighet.

 

Sedan måste jag slå ett slag för ett riktigt bra RIAA steg. En skivspelar kombo (verk, arm o pickup) för säg 50.000 kr kräver/förtjänar ett bra RIAA. 

Hittar du en spelare som du gillar så tycker jag att du skall testa ett antal olika RIAA steg. Där tycker jag man kan höra stora skillnader.

 

Ser fram emot att se din resa framåt och lycka till med dina val:41:

 

Du har säkert rätt och min grundtanke, som ingen kommenterat hittils, är att lägga större delen av den på ett bra verk och arm med tanken att RIAA och PU går att uppgradera allt eftersom. Vet inte om jag är ute och cyklar där? Som sagt så står ASR Mini Basis och Gold Note PH-10 högt på listan utefter vad jag läst.

 

 

Jag uppskattar att ni skriver! Personliga åsikter är alltid det, men det är ju professionella recensenters också. Jag snappar upp lite här och där och får lite bättre förståelse allt eftersom.

Det är även kul att skriva av mig lite i sökandet?

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Amund said:

Som sagt så står ASR Mini Basis och Gold Note PH-10 högt på listan utefter vad jag läst.

 

Jag har både läst, sett och hört. Bra val med möjlighet för anpassning av olika pickuper. Du går inte fel med någon av dessa.

Link to comment
Share on other sites

Kan verkligen rekommendera NAS, har en Ace Spacedeck med Ace arm och en modifierad personligen av MrT Roksan Shiraz, gick från en Soundsmith Aida. En klar förbättring.

Den går att uppgradera med Heavy kit, motorstyrning eller med en Anna arm.

 

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...