plundin™ Posted February 12, 2005 Posted February 12, 2005 Detta veckans skivtips skulle också kunna gå under rubriken, vad får oss inte reklamen att upptäcka! Och så, först en varning, detta veckans skivtips är en rent musikalisk rekomendation! Förmodligen finns det väll en större frankofil bland euphonerna i detta forum men eftersom musik för mej främst är en känsla jag vill förknippa med förälskelse så känner jag att jag bara måste slå till med detta skivtips! Man kan även se det som en pekpinne mot ett slags återerövring, eller kanske återbalansering av den Europeiska kultursfär vi en gång tillhörde, men som ofta verkar ha gått förlorade i den allt mer amerikaniserade mediavärld vi upplever sedan ett 20-tal år.. I fjol eller kanske redan 2003 gick det en reklamfilm på de svenska reklmatvkanalerna, det kan ha varit ifrån cykeltillverkaren Crescent, var det kanske för "Folkhälsocykeln" -- Jag minns inte så noga, hur som helst hade musikläggaren för denna reklamfilm hittat fram en Fransk chanson från femtiotalet : BOUM!, en riktigt såndär glad fransk femtiotalsschlager. Jag har som född på mitten av sextiotalet bara vaga aningar om just denna genre, men eftersom jag är en "NickeNyfiken" av gargantuastiska mått började jag undersöka låtens bakgrund. Mannen som sjunger denna chanson heter Charles Trenet (Länken till des amis de Charles Trenet, en tyvärr helt franskspråkig sajt, tyvärr, för oss vars skolfranska sträcker sig till att kunna beställa frukost på hotellet... ). En liten Trenetbiografi på engelska kan man dock hitta HÄR När man söker diverse nätsäljare efter Trenetplattor hittar man minst ett dussin eller så olika utgåvor, som en ursäkt till Euphonias många frankofiler får jag säga att jag bara är i början av mitt utforskande av Charles Trenet så detta veckans skivtips ges mest för att andra än er frankofiler också skall upptäcka den franska Chansonen! Veckans skivtips V6 : Charles Trenet - Les Plus Grandes Chansons (På franska amazon kan man lyssna på klipp från denna CD, klicka på omslaget för att ta dig dit) Det är 26 spår på denna sammling så det blir ett ganska bar genomsnitt av den Trenetska sångkonsten: 1. Y'a D'la Joie 2. Je Chante 3. La Mer 4. Boum! 5. Douce France 6. Que Reste-T-Il De Nos Amours? 7. Le Soleil Et La Lune 8. Mes Jeunes Années 9. Fleur Bleue 10. Le Débit De L'eau Le Débit De Lait 11. La Romance De Paris 12. Mam'zelle Clio 13. Ménilmontant 14. La Route Enchantée 15. Bonsoir Jolie Madame 16. J'ai Ta Main 17. La Polka Du Roi 18. Vous Oubliez Votre Cheval 19. Papa Pique Et Maman Coud 20. L'héritage Infernal 21. Revoir Paris 22. De La Fenêtre D'en Haut 23. Grand-Maman C'est New York 24. France-Dimanche 25. Dans Les Rues De Québec 26. Le Dernier Troubadour Just sången "Boum!" får mej att halucinera efter en cykeltur med efterföljande picknick i ett franskinfluerat Jaques Tatilandskap.. Där finns andra chansonister som jag lika gärna kunde ha pekat mot, den mest kända är väll förmodligen Edith Piaf, men vi hittar även namn som Georges Brassens, Léo Ferré, Yves Montand, Charles Aznavour, Gilbert Bécaud, Juliette Gréco och den till svenska ofta tolkade Barbara (Av tex. Barbro Hörberg och på senare tid av Rikard Wolff) (Alla namnen ovan är länkade till bio- och diskografier på Radio France Internationales utmärkta engelskspråkiga sajt!) /ptr Quote
Bravo Posted February 12, 2005 Posted February 12, 2005 Utmärkt att du tar upp den franska balladtraditionen "plundin". Dock får jag fylla på med Jacques Brel förvisso född i Bryssel men en av franska balladens stora stjärnor och svår att gå förbi. De flesta sidor är på franska men några finns på engelska som Six pieds sous terre Jacques , eller Jacques Brel - The Belgian Pop & Rock Archives. Quote
plundin™ Posted February 13, 2005 Author Posted February 13, 2005 Tack Bravo, Det är ju klart att man glömmer en och annan, RFI har en bra engelskspråkig bio för Jaques Brel. Det dyker säkert upp fler.. /ptr Quote
Bravo Posted February 13, 2005 Posted February 13, 2005 Utmärkt "plundin", hur missade jag den. Jo jag har känslan av att det saknas några men just nu är det stopp i arkivet. Breltexter lästes dock under franskaundervisningen i Frankrike, tala om symbios. Quote
Recommended Posts