Jump to content

Tandläkare gillar Hifi?


Recommended Posts

Fick just ett samtal från ett företag som säljer röntgen utrustning till tandläkare i Sverige. Moderbolaget / tillverkaren i Japan tipsade dem om att de bör köpa in iFi´s lilla iSilencer för att ansluta till USB-signalen från maskinen då tydligen bilderna blir mycket bättre / tydligare. De beställde i en första order 25 st. Rätt kul att det finns en verklig application inom "industrin" där våra små hifi tweaks kan göra nytta! :-) 

 

För det kan ibland / ofta vara svårt att höra / lita på vad öron hör. Om man däremot får se en förändring med ögonen så är det få som tvivlar längre. 

 

Kanske att en iPurifier3 skulle vara till ännu större nytt för dem (då den gör allt iSilencer gör och lite till) så jag skickar med även en sådan och ser om de anser den vara bättre / prisvärd i jämförelse. 

 

Eller så är alla tandläkare Audiophiler och passar på att bara köpa rejält när de ändå håller på! :-) 

Link to comment
Share on other sites

Såg att denna tanken närmast slog eld på Hififorum på Facebook. Det måste ju vara omöjligt att få en bättre bild från en kamera som sänder bilden till en dator via USB? Jo, tittar man helt snabbt på detta så håller jag med. Om du tar en bild med din digital-kamera och sedan laddar ner bilden till datorn via USB så borde bilden inte kunna bli varken bättre eller sämre oavsett vilken typ av USB-överföring man använder. Så långt allt OK. 

Link to comment
Share on other sites

Men då jag inte tror att en firma i Japan som tillverkar och säljer röntgen till tandläkare är dumma i huvet eller inte vet vad de gör så vill jag vända på detta istället: 

 

Hur fan kan de uppleva en skillnad? För jag är säker på att de gör det. För annars så skulle de väl knappast rekommendera sina distributörer över hela världen att köpa in leksaker från iFi och använda ? 

 

Och jag hör ju mycket tydligt skillnad på en gratis USB-kabel och en bra sådan när jag lyssnar på musik. Så helt klart så kan det vara skillnader när man använder USB. Frågan är väl hur och varför mm. 

Link to comment
Share on other sites

Den bästa teori jag har funnit så här långt som kan vara en analogi mellan bilder och strömmat ljud är att det kanske måste vara strömmat? Om vi antar att de inte tar en "bild" med en kamera och sedan sänder den till en dator via USB. Utan att maskinen fungerar mer som en scanner som sänder löpande (strömmad) info till datorn. Kanske den även drivs av USB-strömmen från datorn? För då är det ju klart att det blir bättre. 

 

Någon annan som kan bättre förklara varför man hör så stor skilland med USB-filter från iFi och bra kablar? För som data-killarna hävdar så är det ju helt omöjligt. Men jag tror mer på vad jag hör än vad teorierna säger alla gånger... 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Hifi_Perrra said:

Haha :D Det lät nästan som en bedragare var i farten! Men det har ni säkert koll på.. sånt där som distributör :D 

 

Hej Hifi_Perrra. Jo, jag är distributör för iFi i Sverige och har rätt bra koll (tycker jag...) på vad som påverkar en anläggning och inte ljudmässigt. Men jag tror inte att jag förstår din kommentar riktigt? Vem skulle vara bedragare här menar du? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Transient Design said:

 

Hej Hifi_Perrra. Jo, jag är distributör för iFi i Sverige och har rätt bra koll (tycker jag...) på vad som påverkar en anläggning och inte ljudmässigt. Men jag tror inte att jag förstår din kommentar riktigt? Vem skulle vara bedragare här menar du? 

 

 

Nej, det var mer menat som ett skämt om man som tandläkare rätt vad det är börjar beställa hifi-prylar till sin tandläkarmottagning. Det var inte menat mot er alltså för jag har inget agg mot någon. Det verkade bara lite udda tyckte jag på ett lite skämtsamt sätt :)

 

Ha det och God Jul! :) 

 

Mvh Per 

 

Edit: Redigerad text.

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

On 2019-12-05 at 09:30, Transient Design said:

Fick just ett samtal från ett företag som säljer röntgen utrustning till tandläkare i Sverige. Moderbolaget / tillverkaren i Japan tipsade dem om att de bör köpa in iFi´s lilla iSilencer för att ansluta till USB-signalen från maskinen då tydligen bilderna blir mycket bättre / tydligare. De beställde i en första order 25 st.

Häftigt!

:app:

 

 

On 2019-12-12 at 12:59, Transient Design said:

När man tittar på hur denna nedan typ av röntgen-kamera / scanner kopplas in direkt med USB till en dator så kan jag absolut förstå att en iSilencer eller en iPurifier2 kan göra en skillnad. 

Helt visst.

 

Link to comment
Share on other sites

"Tandläkare gillar Hifi?"

Vis av egen erfarenhet blir svaret JA men jag tror inte det drastiskt skiljer sig från andra yrkeskategorier i stort .

En hel del jag känner gör det men inte på det nerdiga vis en stor del av oss gillar HiFi, mer på en hög normalnivå skulle man kunna säga.  MEN många patienter älskar att få höra på musik de gillar med bra ljudåtergivning när vi behandlar dem. Vi kör rätt bra musikåtergivning med ok HiFi på flera behndlingsrum på vår klinik. Jag har fått mycket positiv feed-back på detta. Mycket mer än jag vågade hoppas på från början. Fler patienter än jag trodde intresserar sig för musik och Hifi.

Om hifi-tweeks kan göra att tandläkaren kan diagnostisera bättre på sina röntgenbilder så är det bra. Skall kolla med min leverantör av röntgensensorerna om de vet detta.

Jag kan förmedla och även testa denna produkt om du vill. Spännande.

Tandläkarhögskolorna borde ju också testa om detta är bra. Jag skulle rekommendera ett samtal till oral-röntgen på någon högskoleklinik, samt samtal till leverantörer av röntgenutrustning för att se vad de tycker. Är det bra kommer det så klart hända något. 

Link to comment
Share on other sites

 

Det var ju en debatt för ett tag sedan om hur nätstörningar försvårar provtagningar och tester inom vården. Patienter tog ledigt och körde 10mil bara för att få besked att testerna inte kunde genomföras pga nätstörningar. Detta är samma sak.

Vem var det som lade in det klippet?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...