Jump to content

Mariss Janssons - en av gigantern har lämnat in


Bebop

Recommended Posts

Janssons-Mariss-.jpg

 

En av nutidens främste dirigenter, Mariss Jansons lämnade oss 30 november. Han blev 76 år och var aktiv in i det sista.

 

Mariss var född i Riga men fick sin utbildning i St Petersburg. Han tillhörde Herbert von Karajans "pojkar". För nordbor är han kanske mest känd för sina många år som chefdirigent för Oslos symfoniorkester som under hans ledning hade stora framgångar. Han var också hårt engagerad för att Oslo skulle få ett nytt konserthus.

 

Internationellt är han mest uppskattad för sina år med Concergebouw i Amsterdam och Bayerische Rundfunk Orkester i München. Mariss Jansons har spelat "allt" men mest uppskattade tror jag att hans inspelningar av de ryska mästarna är plus Mahler och Bruckner. Album med Mariss Jansons är ett måste i varje välsorterad skivhylla, tycker jag.

 

RIP

 

PS. Här en länk till Grammophones intervju med honom inför hans 75-årsdag ifol

Link to comment
Share on other sites

Alltid tråkigt när människor går bort, speciellt när man har någon form av relation till dem, om än så "bara" genom deras musik. Förutom Mahler så har jag även lyssnat rätt mycket på hans Beethoven som jag också skulle vilja framhäva som riktigt stark, helt klart högt där uppe bland de andra legendariska storheterna.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...