shifts Posted November 28, 2019 Posted November 28, 2019 (edited) Det här blir en nästan fånigt liten tråd, men skapar en ny trots allt. I går hade Audio Concept öppet hus där Genelec visade upp The Ones (8351B [osäker om det var exakt den modellen] + W371A). Sverigepremiär var det definitivt för W371A, vilket var anledningen till att jag var där. Det är inte unikt, men klart ovanligt, att ett kommersiellt företag ger sig på att släppa så pass bastanta (pun intended) baslösningar. Den som kan något om ljudåtergivning och konstruktion, vet att för att kunna leverera högkvalitativ basåtergivning, kan en låda inte göras (för) liten. Fysik osv. Däremot görs de ändå trots allt för små, då folk inte vill ha stora lådor i hemmet osv osv. Konstigt folk det där… Små lådor är duktiga på att presentera hög distorsion och entonsbas. Det är för mig obegripligt att det går att sälja endast på litenhet, men det verkar det göra trots allt, även till kräsna ljudfantaster. Gnäll åtsidan var det mycket glädjande att se Genelec presentera denna lösning. Och det lät bra! På framsidan tornar en 14" upp sig och på baksidan gömmer sig en 12". Det är en STOR skapelse, dryga metern hög och 40 cm på övriga mått. -6 dB-punkten ligger förvånansvärt högt på 23 Hz och kunde märka att de inte gick fullt så lågt som min egen baslösning. Däremot var den bas som fanns högkvalitativt återgiven! Audio Concept har ett stort lyssningsrum att fylla, men det gjorde det med besked. Dn dynamiska förmågan var kraftigt mycket bättre med tornen och då tycker jag ändå Genelecs större monitorer inte direkt är dåliga på den punkten solo. Satt en stund på lyssningsplats och spelade väl valda verk från Lassigue Bendthaus, Hanne Hukkelberg, Thomas Köner och Arve Henriksen och njöt i fulla drag! Det var lite problem med kantrande ljudbild på sidoplatserna (kan ha varit inspelningsberoende), men i mitten öppnade sig ljudlandskapet ordentligt. Skulle vara kul att lyssna på kombinationen där W371A inte agerar stativ, utan kan placeras där i rummet de gör mest nytta någon gång. Tackar Audio Concept för fin lyssning och kaffestund! Genelecs egen information om W371A: https://www.genelec.com/w371a Edited November 28, 2019 by shifts Bolstad 1 Quote
Recommended Posts