Jump to content

To stream or not to stream, that´s the question!


calm
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Bebop said:

Det enda bekymret är Heos som inte stödjer Qobuz. Går man då in i dacen över wi-fi via google cast (typ)?

Om Marantzen har en nätverksanslutning så bör den stödja UPnP och då kommer den dyka upp i mConnect där du väljer ut-enhet! (Säkerligen nästan alla Japanska receivers och andra apparater med nätverksanslutning) Din Minim server blir källa, telefonen både endpoint och controller och Marantz blir endpoint för de ljudströmmar du riktar dit. mConnect gör också de flesta UPnP-strömmare till gapless så man slipper avbrott mellan låtar.

Link to comment
Share on other sites

Nöden är som bekant uppfinningarnas moder. Vad göra mellan väntan på att min MSB CD-driver får omvårdnad och förhoppningsvis återkommer i lagat skick, så får man hitta på annat under tiden.

 

Ett tacksamt hemlån fyller luckan under tiden! Tack Marcus!

 

P1150544.jpeg.5d93b42e06d567955c9ac909d16704c7.jpeg

 

Ännu inte inkopplad men med spänd förväntan vad den kan ge som en jämförelse med vad jag haft att spela med tidigare.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Den inte allt för skarpsynte kan säkert ändå identifiera maskinen.

 

P1150545.jpeg.62a814886ddc35e989b1cf14ce4b4572.jpeg

 

En  Aesthetix Romulus, i Signatur-versionen dock utan uppgraderingen till Eclipse-nivån  som @Bebop lät göra på sin.

 

Intressant att kunna uppgradera både med nya stealth-kondingar och framförallt att kunna byta rör, vilket var ett bra tag sedan sist. Senast i min ARC CD7, men det var många år sedan.

En Audince kabel också till låns.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skall bli kul att höra om vad du tycker skiljer dem åt. 2012 testade jag  Romulus mot MSB The Analogue DAC. Det har hänt lite sedan dess. Men då var både en ny typ av DACar för mig. De drog mer åt det analoga hållet än jag tidigare hört. 

Link to comment
Share on other sites

Jämförelsen kommer dagsläget att halta lite mot min MSB, eftersom vi talar om Romulus som är en CD-spelare med inbyggt DAC-steg. Synd att det inte finns digital ut, bara analogt ut. Men den ljudmässiga karaktären i Romulus:en kommer naturligtvis bli intressant att jämföra med streaming via MSB dag:en och kanske rippade alster samma väg. Då kan man säkrare göra en direkt jämförelse dem emellan förmodligen. Sedan har man hela kedjan med kablar av olika karaktärer.

Jag har igår beställt @Anders65nya kabel som test mot mina befintliga, skall bli intressant att höra hur det kommer att utfalla. Min nuvarande Bibacord interconnect mellan MSB-dacen och ASR:n är jag mycket nöjd med. Men jag skulle behöva testa en kabel som är slankare i basen. Streamingen har fått ett baspåslag som jag inte gillar riktigt och ännu inte lyckats bemästra.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, calm said:

Men jag skulle behöva testa en kabel som är slankare i basen. Streamingen har fått ett baspåslag som jag inte gillar riktigt och ännu inte lyckats bemästra.

 

Nu spekulerar jag lite utefter mina egna erfarenheter när jag testat kablar. Jag kan inte säga att detta stämmer i ditt fall, men jag fick denna tanke som kan vara värd att värdera.

Det är inte säkert att slankheten är behovet. Oftast är min erfarenhet at det handlar om definition och kontroll. Mer bas är sällan fel men den måste vara kontrollerad och definierad. Om det blir mer okontrollerad bas förstör det uppåt i registren och det låter mörkare och blötare överallt i ljudbilden. Det kan upplevas som om det är mer eller för mycket bas men ofta är det sämre bas man hör istället. Kan det vara så att det är mer kontroll i kabelns basområde som behövs istället?

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, calm said:

Romulus som är en CD-spelare med inbyggt DAC-steg.

Aesthetix och jag säger tvärtom. Det är en dac med ingång för AES, Toslink, RCA Coax och USB. Den klarar pcm 16/44 upp till 24/384 och DSD 64-128. Dessutom har cd-läsare för de som vill spela av en CD. Med det är som dac den har sin största potential och finesser.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-27 at 10:49, Apexorca said:

 

Nu spekulerar jag lite utefter mina egna erfarenheter när jag testat kablar. Jag kan inte säga att detta stämmer i ditt fall, men jag fick denna tanke som kan vara värd att värdera.

Det är inte säkert att slankheten är behovet. Oftast är min erfarenhet at det handlar om definition och kontroll. Mer bas är sällan fel men den måste vara kontrollerad och definierad. Om det blir mer okontrollerad bas förstör det uppåt i registren och det låter mörkare och blötare överallt i ljudbilden. Det kan upplevas som om det är mer eller för mycket bas men ofta är det sämre bas man hör istället. Kan det vara så att det är mer kontroll i kabelns basområde som behövs istället?

Jag håller helt med dig att en kontrollerad bas är en förutsättning inte bara för basens egen del utan inte minst för hur en odefinierad och bumlig bas påverkar uppåt i registrerna och skymmer både diskant- och mellanregisternas klarhet. Sedan åtgärderna kan vara olika inklusive kablar både före och efter signalkällan. Skall testa min nya Audioquest Vodka mellan switch och streamer samt den nya Zero-kabeln. Många bäckar små........

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Är det bästa att ha olika karaktärer typ, tonkontroll i kablar? Personligen ser jag mera att kablar skall släppa fram signalen så opåverkad som möjligt så frågan är ju om streaming kräver andra kablar, eller kan det vara så att kablarna som sitter i de andra källorna faktiskt påverkar signalen i motsatt riktning. Om det är streaminggrunkan som låter så annorlunda att den kräver helt andra kablar skulle jag fundera på om det kan vara den som är en felkälla. Streaming som går genom en dac och cd som går genom samma dac borde låta väldigt lika om än liten aning olika om inte en apparat håller sig utanför standard.

Är mina åsikter förstås.

 

/Harry

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bebop said:

Aesthetix och jag säger tvärtom. Det är en dac med ingång för AES, Toslink, RCA Coax och USB. Den klarar pcm 16/44 upp till 24/384 och DSD 64-128. Dessutom har cd-läsare för de som vill spela av en CD. Med det är som dac den har sin största potential och finesser.

Bra information!

Saknar manual och har inte fördjupat mig i de digitala ingångarna än. Har den fn. som ersättning för min CD-drive. Kan bli aktuellt senare att jämföra den med MSB. 

Men det är ett korttidslån just nu. Kommer jag i läge där MSB CD-driven inte går att åtgärda kommer testerna bli mer breda och sannolikt att omfatta ett antal alternativ. Men jag tar ett steg i taget.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Harryup said:

Är det bästa att ha olika karaktärer typ, tonkontroll i kablar? Personligen ser jag mera att kablar skall släppa fram signalen så opåverkad som möjligt så frågan är ju om streaming kräver andra kablar, eller kan det vara så att kablarna som sitter i de andra källorna faktiskt påverkar signalen i motsatt riktning. Om det är streaminggrunkan som låter så annorlunda att den kräver helt andra kablar skulle jag fundera på om det kan vara den som är en felkälla. Streaming som går genom en dac och cd som går genom samma dac borde låta väldigt lika om än liten aning olika om inte en apparat håller sig utanför standard.

Är mina åsikter förstås.

 

/Harry

Min erfarenhet är att kablar i högsta grad har påverkan på återgivningen, men kanske i första hand i diskantområdet. Mjuk eller skarp. Skillnaden kan vara påtaglig. Men även i andra områden. Men jag är inte riktigt klar med tester som skulle kunna ge svar. Naturligtvis har elektroniken sannolikt större inverkan. Rummet och högtalarna och förstärkaren är oförändrade, så något har hänt som sannolikt ligger i streamingdelen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja, att kablar låter olika är inget konstigt då de har olika belastningar och dessutom ofta olika kontakter. Det senare inte minst viktigt. Personligen skulle jag hellre välja kablar efter om dom kan dämpa störningar etc. Att de ”kompenserar” för ljudlig påverkan ifrån en annan grunka känns för mig som att det kan leda till att man i nästa steg måste hitta en kabel med samma karaktär fast ännu bättre och då följdaktligen får färre kablar att välja på. Och är kabeln tillräckligt kostsam kanske man får i nästa steg välja en apparat som gör att man slipper köpa en ny kabel också. Du har ju en ljudåtergivning som avslöjar allt så då blir det jobbigare och jobbigare att hitta en sak som enbart låter bättre utan att man blir observerad på något annat problem som man kanske inte hörde tidigare. Det är i det här läget som jag tycker att mätningar är ett stöd för att identifiera vad man hör, dvs. ingen ersättning för lyssning. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Harryup said:

Är det bästa att ha olika karaktärer typ, tonkontroll i kablar? Personligen ser jag mera att kablar skall släppa fram signalen så opåverkad som möjligt så frågan är ju om streaming kräver andra kablar, eller kan det vara så att kablarna som sitter i de andra källorna faktiskt påverkar signalen i motsatt riktning. Om det är streaminggrunkan som låter så annorlunda att den kräver helt andra kablar skulle jag fundera på om det kan vara den som är en felkälla. Streaming som går genom en dac och cd som går genom samma dac borde låta väldigt lika om än liten aning olika om inte en apparat håller sig utanför standard.

Är mina åsikter förstås.

 

/Harry

 

Jag tror man får acceptera att kablar alltid blir en slags tonkontroll. 

 

Jag tror inte att det finns helt neutrala kablar. Hur skulle man veta det? Det går ju inte att lyssna bara på en kabel. Alla kablar påverkar signalen och ger en slags tonkontroll i något avseende. Vissa kablar har en tydligare karaktär som slår igenom mer tydligt i alla system. Är det egenskaper man gillar är det bra är de sådana man ogillar är det dåligt. 

Vissa kabelmärken låter bra i många olika typer av system. Då kanske de är mer ärliga mot signalen och lägger till och drar ifrån mindre. Men det är svårt att veta. Jag vill ha kablar som lyfter elektroniken och ffa högtalarnas egenskaper.  

Jag använder kablar som tonkontroll. Det måste man göra. Hur skulle man göra annars?

Ta @calm exemplet ovan. Det är ett tydligt exempel. 

Jag tror generellt att hålla sig till samma märke är bra. Men jag har ju hört @calm system och där är det handplockade olika kablar till olika saker och det funkar utmärkt. Jag själv har provat det några år i mitt system men lyckades bättre med ett märke. 

 

Förutom det med tonen så är de takt och tajming och start och stopp mycket viktiga för mig. Det skiljer rätt mycket mellan olika märken. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Harryup said:

Och är kabeln tillräckligt kostsam kanske man får i nästa steg välja en apparat som gör att man slipper köpa en ny kabel också.

 

Jag skulle säga att om kabeln är tillräckligt bra så låter den bra i många olika system och behöver inte bytas när man uppgraderar. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Saknar manual

Den hittar du här. http://aesthetix.net/docs/Aesthetix Pandora Romulus Owners Manual.pdf?aac_mobile=no

 

Det är manual för både Pandora och Romulus som är samma dac med undantag för att Romulus är försedd med en CD-släde.

 

Ett litet tips för ett eventuellt problem som jag råkade utför. Remotkontollen fungerade inte. Jag bytte batteri och det fungerade inte ändå. Till slut hittade jag problemet. På den nedersta raden finns en knapp för Pandora/Romuls. Den måste vara vald för att fjärren skall funka. Övriga två till vänster är till försteg respektive riaa.

 

Om du skulle tappa signalen till USB så trycker du (väljer du) TOS och trycker på USB igen så kopplar den upp igen. Om du har frågor eller problem så hör gärna av dig.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bebop said:

Den hittar du här. http://aesthetix.net/docs/Aesthetix Pandora Romulus Owners Manual.pdf?aac_mobile=no

 

Det är manual för både Pandora och Romulus som är samma dac med undantag för att Romulus är försedd med en CD-släde.

 

Ett litet tips för ett eventuellt problem som jag råkade utför. Remotkontollen fungerade inte. Jag bytte batteri och det fungerade inte ändå. Till slut hittade jag problemet. På den nedersta raden finns en knapp för Pandora/Romuls. Den måste vara vald för att fjärren skall funka. Övriga två till vänster är till försteg respektive riaa.

 

Om du skulle tappa signalen till USB så trycker du (väljer du) TOS och trycker på USB igen så kopplar den upp igen. Om du har frågor eller problem så hör gärna av dig.

Jag vill inte belasta din egen tråd med frågor kopplat till den inlånade Romulusen, men en fundering är naturligtvis om den fungerar väl som spelare och DAC utifrån det som jag själv tycker är viktigast, nämligen ljudkvaliteten så skulle jag kunna överväga om det skulle vara värt att behålla den och då kanske använda DAC-funktionen tillsammans med Innuos:en istället för MSB:n. Förstår jag dig rätt skulle detta innebära en utökad DSD-range  kanske tillsammans med streamern jfr med min MSB som kör pcm motsvarande DSD 128, men forfarande en begränsning i fråga om den inbyggda i Romulus som spelar Red-book CD men ej SACD. Men SACD kan heller inte spelas i min CD-drive så härvidlag ingen skillnad. Sedan kan jag fundera på om det är just upplösningen i DSD som konstituerar en påtaglig skillnad i streamingdelen eller om det finns andra faktorer som är mer avgörande för just ljudkvaliteten?

Ursäkta mina kanske amatörmässiga frågor men det börjar bli lite rörigt i mitt huvud tyvärr.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calm said:

Förstår jag dig rätt skulle detta innebära en utökad DSD-range

Jag är nog inte så representativ bland de som kallar sig audiofiler eftersom jag inte tycker att DSD är överlägset PCM högupplöst per automatik. I min värld så är skillnaderna betydligt större mellan produktioner och andra imperfektioner. En av de bäst ljudande inköpen på senare tid oavsett format är ett album med Ron Carter, Gonzalo Rubalcaba och Jack DeJohnette. Det är 16/44,1. Det är mixare och masterproducenter som oftast är den begränsade faktorn. Ett dåligt arbete blir inte bättre för att det är DSD eller högupplöst PCM. Däremot kan något som från början är bra bli ännu bättre i båda formaten.

 

Jag kan sortera mina DSD-filer för sig och jag har 72 DSD-album. Ca 90% av dem är gamla överföringar från analoga masterband utan inblandning av PCM (typ Blue Note [jazz] och Decca [klassiskt]).
 

EC974900-CBAB-4E94-94CE-527B51CA60B5.png

 

De är alla inköpta på ett och samma ställe (nerladdningar). De låter mycket bra. Det fina i kråksången är att de låter faktiskt lika bra när jag konvertera dem till PCM 24/176,4 vilket är fallet eftersom jag inte använder USB-kabel utan kör AES-mellan streamern och Romulus. AES klarar inte DSD i min set up men det finns maskiner som det går på men inte så vanligt. Den kvalitet som jag tycker kombinationen Lumin och Aesthetix ger över AES tycker jag är större än DSD kontra PCM. 
 

En annan anledning till att inte tjusas för mycket av DSD är att det finns knappt någon musik att köpa. Det som finns är i huvudsak klassisk musik från ett bolag. Om man vill ha DSD så blir det mer som att handla format så får man se vad det blir för musik. Ungefär som att köpa vin efter flaskans utseende. Dessutom finns det ingen DSD att streama från vare sig Tidal eller Qobuz. Det medger inte tekniken. 
 

Det som finns är SACD men den marknaden är numer väldigt begränsad. Dessutom har de blivit väldigt dyra. 400-600 kronor är inte ovanligt. Något undantag finns, t ex BIS med sin klassiska musik. De spelar in och mastrar i PCM 24/96. Man kan köpa dem som nerladdningar i samma format och kostar ca 100:-. Om man vill ha dem på en disk konverterar de om till DSD64 och läggs på en SACD för ungefär det dubbla. Det är precis så min andra spelare gör också utan extra kostnad. Marantzen gör om allt till DSD. 
 

Jag har inget emot DSD men utan musik är det ingen större vits med formatet. Många tillverkare har det ändå men jag förstår inte varför. Ett argument kan vara att en del streamers kan konvertera till DSD. Det kan även Roon. Ett tips är att låta Roon konvertera det du spelar till DSD så kan du själv höra om det värt något extra. Då måste du köra med USB-kabel.

12 hours ago, calm said:

en fundering är naturligtvis om den fungerar väl som spelare och DAC

Informationen från CD’n buffras på exakt samma sätt som en samma information från en streamer, samma filtrering, avkodning och analogbehandling. Det skall låta exakt samma och jag kan inte höra någon direkt skillnad. I den artikel som jag skickade gör de samma reflektion som de menar är ett starkt argument för den som vill blanda downloads med cd-skivor utan att behöva göra avkall på kvaliteten. Om någon ändock skulle höra någon skillnad så är det på mikro eller nanonivå vilket jag tycker blir lite tramsigt att ens bry sig över. CD-släden har dock inte samma tyngd och precision som Marantz eller t ex Esoteric. Den är mer som den du har i MSB.

 

Låter den bättre än MSB? Det tror jag inte, möjligen lite annorlunda. Rördrift ger en annan klang som jag uppskattar.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

det finns knappt någon musik att köpa. Det som finns är i huvudsak klassisk musik från ett bolag. Om man vill ha DSD så blir det mer som att handla format så får man se vad det blir för musik. Ungefär som att köpa vin efter flaskans utseende.

Hur mycket behöver du?

Det finns 12000 titlar på Discogs, 6000 till salu just nu på JPC, Naxosdirect har massor av titlar.

Vi kanske alla ska lyssna på hitmusik och mello eftersom det säljer bäst och finns i miljoners miljarder?

Det går att påverka branschen. Det är konsumenterna som köper.

Jag kan se sådana tendenser internationellt även om det är från en jämförelsevis låg nivå.

 

Det går såklart inte att döma format efter hur väl inspelning och mastring är utförd, men det går att ha en generell inställning till hårdvara. Dvs, vilka är sammantaget de mest lämpliga musikformaten om vi får välja?

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

6000 till salu just nu på JPC

Jag och @calm diggar jazz. På min skärm har JPC 394 titlar (394 einträge). https://www.jpc.de/s/1227674_34845?searchtype=cid På Amazon finns drygt 809 titlar i huvudsak från Japan vid en hastig blick. Till priserna skall läggas frakt och sedan moms på allt. Mycket eller t o m det mesta är nyutgåvor av gamla titlar som jag redan har på vinyl. https://www.amazon.com/s?k=Sacd&i=popular&rh=n%3A34%2Cp_n_binding_browse-bin%3A9536188011&dc&qid=1646126851&rnid=387643011&ref=sr_nr_p_n_binding_browse-bin_6

  • Hur många av dessa är ”något att ha”?
  • Hur många av dessa låter bättre än CD?
  • Många kostar kring 400:-. Vi pratar i huvudsak om pcm-mastringar som är konverterade till dsd. Är det värt extrakostnaden? (Upp till var och en förstås).
  • Hur mycket bättre blir det när bolagen konverterar till dsd än om det görs i t ex dCS, EmmLabs, Nagra, Esoteric, Marantz och Playback designs? Eller använda separat konvertering typ HQ Player eller konvertering via Roon? Jag har ännu inte sett någon kvalitativ undersökning/mätning hur de olika metoderna skiljer sig, bara teoretiska eller trosvissa uttalanden att det kan inte vara bra att konvertera i en hemanläggning. Däremot tycks det inte vara problem att konvertera SACD’ns ISO-filer till DSD(?).
  • Jag skrev innan att tekniken för att streama DSD inte finns. Snarare är det så att ingen är beredd att göra de investeringar som krävs för en publik som är minimal. Annars borde det ju gå via DoP och FLAC. Men först måste alla PCM-filer konverteras till DSD. Det tror jag inte på.

Jag har investerat i musik både DSD och SACD inklusive hårdvara som läser dsd utan att gå via pcm (Aesthetix) och dac som gör ommallt till dsd (Marantz). Jag kan också konvertera till dsd via min Lumin.  On top of that så kan jag köra samma musik simultant mellan de olika formaten. Det finns ingen direkt relation till att dsd eller SACD skulle vara överlägset t ex högupplöst pcm. Det finns dock undantag, t ex Patricia Berbers senaste SACD men också Ron Carters senaste CD. Men jag kan också streama Patricias album i pcm 24/176,4 och jag är inte människa att höra några avgörande skillnader.
 

36C0B3DD-8095-4600-B699-A393090F2F5A.jpeg

 

Jag har varit i kontakt med BIS som hyllas för sina SACD världen över och frågat varför de inte säljer dsd-filer. Deras svar är att deras originalfiler är pcm och dsd används enbart för att det är det format som erbjuds för högupplöst format på disk. De har haft en lyssnarpanel både i Sverige och Tyskland och ingen har (säger de) lyft fram dsd som bättre än originalfilerna.

 

En av deras mest hyllade inspelningar är Vadim Gluzmans Bruch-konsert. Där är är det fördel mot köpefilen som är pcm 24/44,1. Där verkar det vara så att de konverterat om köpfilen från 16/44,1 till 24/44,1 och SACD’n från originalfilen 24/96. Då (2011) sålde man inte originalfilerna. Det är helt annan stuns, upplösning och försmäktande ton i SACD’n. Men fru föredrar 24/44,1 som har en mjukare ton. Hin tycker SACD har en för skarp och rå ton. Så det handlar också mycket om smak.

 

837A78F3-64A7-4FAF-860E-2407D81500F9.jpeg

 

Jag tycker det är synd att inte SACD gick segrande ur striden i formatkriget och att streamingen tagit över. En fördel är ändå att det går att köpa eller lyssna på high-res som har en större kvalitetspotential än 16/44,1

3 hours ago, calle_jr said:

Det går att påverka branschen. Det är konsumenterna som köper.

… och de efterfrågar inte DSD. Paul Gowan på PS Audio är inne på samma sak i en av hans videosnuttar. Investeringar i dsd går inte försvara visavi efterfrågan i jömförelse med pcm och t o m vinyl. Jag tror att idag är det lättare att driva på kvalitetsutveckling inom pcm. För mig är det ändå musiken som måste stå i fokus och jag tänker inte avstå ett endaste taktslag enbart pga format vare sig vi pratar dsd, pcm eller vinyl. Och jag betalar heller inte 4-500 kronor för en SACD när alternativet är t ex samma grundfil i pcm 24/96 för en hundring annat än undantagsvis.

 

Man får välja sina strider och jag har valt min efter de jämförelser jag har gjort i min set up.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

Jag tycker inte att det är synd att ett format som brusar ordentligt från 7 kHz och upp

Sånt här kan man tjabba om i oändlighet. Jag hör då inget brus i vare sig pcm eller dsd. Då är det högre både på vinyl och många masterband. Det märks inte minst på rena digitalöverförda inspelningar från masterband. Din uppgivna siffra ifrågasätter jag också. Även om det stiger vid ca 16 kHz så ligger det på -100 dB vid 20 kHz. Lägg till detta att med dsd så kan man man styra ut mediet till 120 dB mot 96 dB för CD. 
 

DSD låter mycket bra men det gör även PCM om hantverket är bra gjort. Problemet är utbudet.

 

901EB821-4E4D-41A1-9D45-B667C8B41205.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Japp, sådant där går att snubbla kring länge, det är sant. Det behöver vi inte göra här. Har hört många SACD som låter förträffligt. DSD-filer också. :smilingeyes: Men skulle aldrig för mitt liv försöka få fram ett sämre format än ett som redan existerar. Jag tycker det är galet. DVD Audio var ju helt magiskt bra i jämförelse, men gissningsvis var det lobbyverksamheter och andra marknadskrafter som gjorde SACD till det populärare (men inte tillräckligt populärt?) valet.

 

Vet att det är en diskussion om utbudet, så jag lämnar resten därhän, men ville säga min mening om att jag inte sörjer att SACD inte blev en rådande standard.

Link to comment
Share on other sites

Då blev det dags att testa den lånade DAC/CD-spelaren Romulus i mitt system. Som beskrivits tidigare i tråden så är det både en CD-drive men också en DAC med separata digitala ingångar vilket möjliggör alternativa anslutningar av digitala källor för omvandling till analoga utgångar via RCA obalanserat och XLR balanserade.

Min ASR har ett antal obalanserade ingångar men bara en ingång balanserad som ligger efter ingångsväljaren och blockerar övriga. Den är avsedd om man bara har en CD som man vill köra direkt in och slippa ingångsväljaren. Så det fick bli RCA-kablar.

 

P1150547.jpeg.a1a705bf8e725691bff4909c02670b26.jpeg 

 

Det blev en lite provisorisk uppställning på originalfötterna som är stora gjorda av gummi, nästan som sugfötter. Ovanpå Riaa-steget blev det i vart fall en ordentligt plan yta som är avväxlad mot underlaget med Cerapucar och som kändes stadig.

 

Blev lite djupdykning i manualen innan jag kom underfund med hur den fungerade. Först strömbrytare baktill sedan en standby-knapp på framsidan och sedan ingångsväljare på fjärren och en knapp för Romulus som måste tryckas in. Sedan var det klart att köra. Var tvungen att testa lite olika ingångar på ASR:n, med hänsyn till att CD-spelaren endast lämnar 2,5 V ut i obalanserat så var jag tvungen att köra nästan med fullt volymutslag innan nivån blev tillräckligt hög. Den balanserade utgången ger 5 V och borde därför vara bättre att styra ut försteget. Skall testa den kopplingen i morgon istället.

 

Måste säga att jag gillade ljudet! Luftigt och lätt utan ett uns av hårdhet i toppen som jag är allergisk mot. Ganska lik MSB:n och mycket bra dynamik och transientförmåga, balans tonmässigt och fin klang. Ingen svulstig bas som streamern har en tendens till. Gjorde lite jämförande test mellan streaming med Bobo Stenson och Patricia Barber i väl kända testlåtar. Föredrar faktiskt CD:n i jämförelsen efter lite korttids test. Vi får se om det står sig i det lite längre perspektivet och om den kommer lite ytterligare efter ett tag. Men mycket nöjd som  tillfällig ersättare för MSB:n så här långt i alla fall.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, calm said:

med hänsyn till att CD-spelaren endast lämnar 2,5 V ut i obalanserat så var jag tvungen att köra nästan med fullt volymutslag innan nivån blev tillräckligt hög.

Det där lät lite skumt. Standardnivån ut för linjeutgång är 2,0 V. Romulus 25% högre med sina 2,5 V. Det borde inte bli några problem. Det är inte så att du har någon form av känslighetsomställare på ASR där du kan växla mellan XLR (Balanced) och RCA?

 

Utnivån hos mig är i stort sett densamma oavsett om jag kör balanserat eller RCA. Det beror på att jag har omställningsknapp mellan RCA och XLR på försteget. Om den står på XLR och med RCA inkopplad får jag bara halva volymen. 2,5 V blir 1,25 V s.a.s. Du kan heller inte ha både en XLR- och en RCA-kabel ansluten samtidigt på samma ingång.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det där lät lite skumt. Standardnivån ut för linjeutgång är 2,0 V. Romulus 25% högre med sina 2,5 V. Det borde inte bli några problem. Det är inte så att du har någon form av känslighetsomställare på ASR där du kan växla mellan XLR (Balanced) och RCA?

 

Utnivån hos mig är i stort sett densamma oavsett om jag kör balanserat eller RCA. Det beror på att jag har omställningsknapp mellan RCA och XLR på försteget. Om den står på XLR och med RCA inkopplad får jag bara halva volymen. 2,5 V blir 1,25 V s.a.s. Du kan heller inte ha både en XLR- och en RCA-kabel ansluten samtidigt på samma ingång.

I specifikationen för Signature-modellen framgår det som jag skrev dvs olika utspänningar och belastningar Naturligtvis inga dubbla kablar inkopplade. Har kollat också om nivåjusteringen på ingångarna i ASR:en inte var aktiverad. Ja,  det är precis som du skriver lite skumt. Skall kolla vidare i morgon och möjligen också testa balanserat.

På MSB- dacen så fungerar allt som det skall.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bebop said:

Man får välja sina strider och jag har valt min efter de jämförelser jag har gjort i min set up.

Ja. Jag utgår själv också till viss del från det.

Det som har stor tonvikt för min röst är också hur bra det är egentligen. Prestandamässigt.

 

Det är svårt men på nåt vis måste man då försöka sortera bort denna typ av effekter som man lätt hamnar i; 

19 hours ago, Bebop said:

En av deras mest hyllade inspelningar är Vadim Gluzmans Bruch-konsert. Där är är det fördel mot köpefilen som är pcm 24/44,1. Där verkar det vara så att de konverterat om köpfilen från 16/44,1 till 24/44,1 och SACD’n från originalfilen 24/96. Då (2011) sålde man inte originalfilerna. Det är helt annan stuns, upplösning och försmäktande ton i SACD’n. Men fru föredrar 24/44,1 som har en mjukare ton. Hin tycker SACD har en för skarp och rå ton. Så det handlar också mycket om smak.

 

 

12 hours ago, shifts said:

skulle aldrig för mitt liv försöka få fram ett sämre format än ett som redan existerar.

Det är en bra strävan tycker jag :thumbsup:

Min uppfattning är att pcm blir inte bättre än sacd om man så 10-dubblar på längden och tvären. Det är inte däri det ligger.

Pcm är gjort för telegrafi och lämpar sig i grunden inte för musik och kontinuum annat än i ett kontrollrum. Egentligen.

 

 

14 hours ago, Bebop said:

901EB821-4E4D-41A1-9D45-B667C8B41205.jpeg

Figuren är gravt missvisande för att inte säga felaktig.

Den visas ofta men blandar ihop format och prestanda.

Men strunt i det. Det har ingen större betydelse för musik.

 

Link to comment
Share on other sites

Idag köpte jag ett par adaptrar XLR hona -> RCA hona. På så sätt kunde jag enligt min teori få upp utgångssignalen från XLR-utgången i Romulus:en till en högre nivå för att matcha ingångsnivån på ASR:en. Det visade sig stämma och nu spelar Romulus med normal volymnivå i ASR:n. Noterar att CD-spelaren har en fortsatt luftig presentation, med mycket detaljer men också ljusare än min MSB-drive, dock inte störande ljus. Bredden i ljudbilden är större, men djupet sämre. Men på det hela taget positivt och definitivt bra. Testerna fortsätter.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har nu återfått min MSB-drive från en resa tur och retur Ggb. Tack Leif och gänget för genomgången som resulterade i en ny kabel från MSB i USA. Nu snurrar den som vanligt igen och jag har ägnat dagen åt lyssning och konstaterar att det låter bra och avslappnat utan att vara laidback. Detaljerna finns i ljudbilden men framstår inte som solitärer. Bra djup och bredd. Jämförelsevis med Romulusen är den mörkare men samtidigt en mellanregisterklang som är något mer djup och klangfylld. Lite mera kropp. Pianot med ordentlig klangbotten men även sträng. Spelade  PS-Audios Octave records  första inspelning som är riktigt bra dynamiskt, men kanske inte på topp musikaliskt. Men en utmärkt presentation av pianoklangen. Det som dock retar mig lite är att den är inspelad med diskanten till vänster i ljudbilden och därför får man mera bredd än djup, jämfört med mikrofonplacering framför flygeln som ger mera djup, men mindre bredd. Mycket blir lite omvänt gentemot att sitta i  publiken och lyssna live.

Har som nästa steg att testa min nya inteconnct-kabel från @Anders65.  Kan köra den parallellt med min Bibacord eftersom jag har två utgångar på MSB-dacen. Skall låta den gå lite längre för en mer ingående jämförelse. Men så här långt en positiv presentation med mycket luft och lätthet, precis som Bibacorden. Återkommer.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calm said:

Har nu återfått min MSB-drive från en resa tur och retur Ggb.

Gott att den får nya livsandar! Men jag måste fråga; du beskriver ljudförändringar med denna transport på ett utförligt sätt. Men jag har väldigt svårt att se att endast transporten påverkar ljudåtergivningen markant i de aspekter du beskriver så jag utgår ifrån att du beskriver skillnaderna mellan Aestethix Romulus och MSB Transport/DAC?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Gott att den får nya livsandar! Men jag måste fråga; du beskriver ljudförändringar med denna transport på ett utförligt sätt. Men jag har väldigt svårt att se att endast transporten påverkar ljudåtergivningen markant i de aspekter du beskriver så jag utgår ifrån att du beskriver skillnaderna mellan Aestethix Romulus och MSB Transport/DAC?

Ja det var den jämförelsen jag gjorde. Uttryckte mig förmodligen otydligt i texten. Romulusen kördes naturligtvis via sin egen  inbyggda dac och in analogt i ASR:n, Så det är dessa två storheter som gick en match, men utifrån minnesintrycket som dock var samma dag. Lite olika kablage också. Till Romulusen fick jag låna en Audience obalanserad kabel som kopplades via adapter till den balanserade utgången och RCA i ASR:n. När jag sedan fick tillbaka transporten har jag testat med Bibacord och Zero parallellt. Obalanserat i båda fallen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...