Jump to content

To stream or not to stream, that´s the question!


calm
 Share

Recommended Posts

Just now, byZan said:

Jag fick rysningar i hela kroppen när jag läste detta:think: Det är på pricken min uppfattning och nästan ordagrant så som jag skulle skrivit som en recension idag innan nästa test, ruggigt läskigt och vi som inte ens har pratat med varandra på länge, uj uj!

 

Jag snor detta inlägg och lägger in den i min tråd med en hänvisning såklart, okej?

 

/byZan 

Väl bekomme!

Suget efter en lyssning är betydande och måste genomföras så snart detta pandemi-elände lagt sig. Det har hunnit rinna en del vatten under broarna sedan sist onekligen!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter min utvärdering även idag och skall se till att switchen får tillräcklig tid att stabilisera sig, jag tror minst en vecka innan jag vågar gå vidare. Vill i varje förändring bygga ett "basläger" som är tillräckligt utprövat och stabilt innan "klättringen" går vidare. Nästa steg när maskinen gått varm och uppställningen med fötter etc. är klar så skall jag ta nästa steg med ny kabel mellan switch och streamer. Den är beställd för utprovning och eftersom jag tidigare testat Audioquest digitalkablar som jag upplever som neutrala utan färgning så föll valet på deras Vodka näst under Diamond. Diamond har jag testat i I2S-kopplingen mellan MSB drive och DAC. Men den blev för vass. Här får jag koppar med silver tillsammans. Vi får se hur det faller ut. Vill även se vad jag skall använda den överblivna EE-switchen till? Funderar på att antingen ersätta NetGear eller sätta EE-switchen tidigare "uppströms" mot routern. Jag gillar att testa vad som blir bäst men undvika att röra flera parametrar samtidigt. Risken att man "kollrar" bort sig och inte vet vad man testar egentligen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, calm said:

Nästa steg när maskinen gått varm och uppställningen med fötter etc.

 

Har du testat att ha den på sina egna fötter? Innuos använder samma typ av fot på switchen som de har under server delen på Statement och de är avstämda till chassit (enligt Innuos själva).

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, octavia rs said:

Har du testat att ha den på sina egna fötter? Innuos använder samma typ av fot på switchen som de har under server delen på Statement och de är avstämda till chassit (enligt Innuos själva).

 

jag tänkte lite samma sak. tidigare var jag nästan manisk i att använda tredjeparts fötter under allt, men till vissa apparater som faktiskt har väldigt bra fötter har jag mer och mer börjat använda mig av dem. Innuos är en sådan hos mig.

Link to comment
Share on other sites

@octavia rsoch @VoicesInMyHead

 

Har utprovat fötter i samband med min Zen och funnit att Cerapucerna som jag använt tidigare passade bra till min stenskiva med Sylomer under. Men inte säkert att det fungerar lika bra när man "stackar" apparaterna på varandra. Just sådana prov ingår i min anpassning av apparaturen till miljön den skall verka i.

Kommer självklart att testa olika alternativ. Trail and error är en del av mitt hifi-liv. Man måste maximera och optimera inom ramen för befintlig utrustning innan  man går vidare är min bestämda uppfattning. Det kan gälla alla möjliga detaljer som annars kan verka betydelselösa som t.ex. kablar, kontakter, underlag och fötter, strömförsörjning, anslutningar etc. Enskilt och tillsammans kan det förändra rejält.  Men som sagt man behöver inte ha bråttom i denna process, snarare tvärtom är att föredra. Lugnt och metodiskt. Ibland blir man överraskad av resultatet även vid mindre tweaks. 

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan i sammanhanget nämn att fötter under strömrenings/strömfördelningsprodukter kan ge mycket tydliga resultat, som när min dåvarande Thor försågs med nya fötter. Detta gav en mycket bättre tydlighet, svärta och lugn. I ett A->B test blev det uppenbart och jag undrar om inte tillochmed ett blindtest var inblandat. Jag blev förvånad faktiskt. Detta var kanske 15- 20 år sedan och sen dess har jag fortsatt på den vägen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul @calm! Känner igen allt du skriver och kan bara gratulera!

Det var ju så att jag föll nästan baklänges när vi egentligen testade streamers och fick störst effekt när jag bytte till PhoenixNet switchen. Det var ju inte huvudnumret utan ett sidospår... trodde jag. Då kom den sämsta streamern nästan upp i nivå med en streamer för nästan 10ggr priset. Switchen är för mig det man skall börja med för att förstå vad det övriga i streamingkedjan gör. Det hör man inte annars tror jag. 

 

Jag skulle lugna mig med att prova fötter nu. PhoenixNet har väl uträknat var fötterna sitter och hur de är dämpade. Det är uträknat till resonansfrekevensen i chassit av Innuos själva. Kan man förbättra det själ? Kanske men det känns inte som en viktig del så här i början. 

Det viktiga är nog att den står på något stabil och tungt.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calm said:

som när min dåvarande Thor försågs med nya fötter. Detta gav en mycket bättre tydlighet, svärta och lugn. I ett A->B test blev det uppenbart och jag undrar om inte tillochmed ett blindtest var inblandat.

Det säger kanske mest om en undermålig och dålig konstruktion av mekaniken i Thor?

Det går inte riktigt att jämföra med Nordosts nyare Quantum-produkter och dess stabila lådor. Många tillverkare lägger krut på att ta hand om resonanser i låda och förser apparaterna med ändamålsenliga fötter. Tycker definitivt att du borde börja att testa med befintliga fötter innan du börjar experimentera på egen hand:)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Apexorca said:

Kul @calm! Känner igen allt du skriver och kan bara gratulera!

Det var ju så att jag föll nästan baklänges när vi egentligen testade streamers och fick störst effekt när jag bytte till PhoenixNet switchen. Det var ju inte huvudnumret utan ett sidospår... trodde jag. Då kom den sämsta streamern nästan upp i nivå med en streamer för nästan 10ggr priset. Switchen är för mig det man skall börja med för att förstå vad det övriga i streamingkedjan gör. Det hör man inte annars tror jag. 

 

Jag skulle lugna mig med att prova fötter nu. PhoenixNet har väl uträknat var fötterna sitter och hur de är dämpade. Det är uträknat till resonansfrekevensen i chassit av Innuos själva. Kan man förbättra det själ? Kanske men det känns inte som en viktig del så här i början. 

Det viktiga är nog att den står på något stabil och tungt.

Precis så är det!  Kul att er reaktion gav lite push till mig att testa switchen. Apparatfötter brukar normalt inte vara så prioriterade men ser gedigna ut i Innuos fall. Men fötter är naturligtvis både anpassade efter apparaten och tänkt underlag. Alla har inte samma underlag. Jag har alltid velat ta ner mina apparater hårt till underlaget, som t.ex MSB som jag efter långt testade fann att Stillpoint minsta fot gav bästa utfallet efter nästan året av testande. Mjukt /hårt i alla varianter.

 Högtalarna har en annan historia pga ett flytande parkettgolv som var ganska svårbemästrat och gav resonanser. Efter år av test blev det Isoaucustic som fick det hela att falla på plats. Men som sagt det är aldrig fel att testa och sedan utvärdera.  Innan dess kan man inte veta, det är min enkla filosofi. Inga allmängiltiga eller generella lösningar helt enkelt.    / Calm

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, calm said:

Har utprovat fötter i samband med min Zen och funnit att Cerapucerna som jag använt tidigare passade bra till min stenskiva med Sylomer under.

 

Jo det är jag med på men iom. att Innuos gjort en helt annan typ av "avfjädrad" fot till dessa apparater jämfört med ZEN så kan de vara värt att testa utan hård koppling :)

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, LPL said:

Det säger kanske mest om en undermålig och dålig konstruktion av mekaniken i Thor?

Det går inte riktigt att jämföra med Nordosts nyare Quantum-produkter och dess stabila lådor. Många tillverkare lägger krut på att ta hand om resonanser i låda och förser apparaterna med ändamålsenliga fötter. Tycker definitivt att du borde börja att testa med befintliga fötter innan du börjar experimentera på egen hand:)

Klart att jag testar och jämför båda varianterna men med Zen:n blev det bättre med Cerapucerna, men så står den i botten med de nya enheterna ovanpå.

 

När det gäller Thoren så vill jag minnas att den hade en förhållandevis tjock alu-plåt i botten och kraftigare bockade sidor i vilka gängorna till fötterna satt. Men naturligtvis inte som mina Quantum x4 eller QB4. De är rejält tjocka och tunga. Där finns inga tydliga skillnader mellan fot och inte fot. Innuosen känns inte så tung vilket antyder tunnare plåt-chassie.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Klart att jag testar och jämför båda varianterna men med Zen:n blev det bättre med Cerapucerna, men så står den i botten med de nya enheterna ovanpå.

 

När det gäller Thoren så vill jag minnas att den hade en förhållandevis tjock alu-plåt i botten och kraftigare bockade sidor i vilka gängorna till fötterna satt. Men naturligtvis inte som mina Quantum x4 eller QB4. De är rejält tjocka och tunga. Där finns inga tydliga skillnader mellan fot och inte fot. Innuosen känns inte så tung vilket antyder tunnare plåt-chassie.

 

Calm

 

Jag har oxå min PhoenixUSB ovanpå Zen. För tillfället använder jag BDR puck+kon mellan dessa. Vet inte hur man ska tänka då man inte vill att de överför vibrationer till varandra.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, plind said:

 

Jag har oxå min PhoenixUSB ovanpå Zen. För tillfället använder jag BDR puck+kon mellan dessa. Vet inte hur man ska tänka då man inte vill att de överför vibrationer till varandra.

 

Om du inte kan ha dem på en var sin stenplatta, vilket skulle vara bäst tror jag, så skulle jag ha en sten ovanpå (ev dämpad med något) på Zen och sedan Phoenix på stenen. Jag skulle prova det i vart fall. Om nu Zen intre har någon dedikerat fot kanske du skulle labba med det också.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Apexorca said:

 

Om du inte kan ha dem på en var sin stenplatta, vilket skulle vara bäst tror jag, så skulle jag ha en sten ovanpå (ev dämpad med något) på Zen och sedan Phoenix på stenen. Jag skulle prova det i vart fall. Om nu Zen intre har någon dedikerat fot kanske du skulle labba med det också.

 

Testar nytt nu med originalfötterna på Phoenix och BDR-puckar mellan apparaterna. Tog alltså bort konerna som låg under chassiet innan.

Link to comment
Share on other sites

När jag ser "stackade" elektronikprylar så tänker jag alltid på min gamla elektroniklärare från gymnasiet, som blev galen när han såg stackade mätinstrument på våra laborationer. Han menade att både  elektromagnetiska- och värmepåverkan var en styggelse. Därför funderar jag alltid på hur man kan skapa luft mellan "burkarna" och varför man ibland ser just sådan "stackade" enheter som Innuos Statement? Huvudenhet och nätdel på varandra?

När det gäller mina egna prylar så har jag försökt att fjärma nätenheter av olika slag från dess anslutna huvudenheter. Ta tex MSB DAC/Drive/Nätdel där den senare står avskiljt från de andra. Ändå har tillverkaren konstruerat fötter som skall passa att just passa i varandra för placeras tight på varandra. Man kan just fundera på hur en  t.ex.stor toroidtrafo egentligen påverkar andra enheter.

Därför försöker jag gärna separera enheter från varandra men tyvärr går det inte pga platsbrist. Det har blivit alltför många "burkar" alltefter systemet vuxit ut med nya funktioner. Jag vill skapa luft inte bara mellan enheterna och också i ljudbilden som en målsättning att få ett mörkholografiskt soundstage. Har naturligtvis ingen som helst naturlig koppling, men just fötter har en nära anknytning till hur det låter i slutändan. Här balanserar man på en knivsegg.

En mästare i ämnet är ägaren och grundaren till Harmonix som åker världen runt och tunar exklusiva system till fulländning med egna apparatfötter och kablar och små "akustikpunkter" att fästa upp i vägghörnen enligt noga uträknade mönster. Träffade honom och hans fru nere på AC för många år sedan. En mycket ödmjuk man med ett fantastiskt kunnande inom området. Har skrivit om honom i en tidigare tråd i samband med lån av hans vinylspelarmatta och tillhörande skivpuck.

Så det här med fötter och annat har också sina mästare som skiljer agnarna från vetet och en amatör får nöja sig med trail and error.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Därför funderar jag alltid på hur man kan skapa luft mellan "burkarna" och varför man ibland ser just sådan "stackade" enheter som Innuos Statement? Huvudenhet och nätdel på varandra?

 

Det finns en rätt ingående intervju med Sean Jacobs han som designar PSU delarna åt Innuos och han beskriver varför just Statementen ser ur ut som den gör.

 

The lower box acts as a shield too - when the boxes are stacked, the server is shielded from the AC currents and the transformer by the top of the lower box and also the base of the upper box. In addition, diode switching noise has been considered and minimised as far as possible without affecting PSU performance (Innuos have also added further EMI absorption to the various components in the upper box). The transformer is custom built to very high specs, with multiple shielding layers and an oversized core. And of course, the reservoir capacitors are our usual top-spec parts from Mundorf (as used in the Zenith SE and Zenith mk3). The wire used throughout the PSU sections is silver-plated OFC with a PTFE insulation, and the wiring is all kept neatly loomed to reduce ground loop areas.

Using short umbilicals (and having one on each side) minimises the overall length of each power path, which means that there is a lower circuit impedance. This gives a small but noticeable performance benefit in comparison to longer umbilical cables. It also helps to reduce absorbed EMI too. Using short umbilicals and stacking the boxes one atop the other does seem counter-intuitive if you consider EMI between the boxes and vibration isolation, but the lower impedance does make a bigger difference. I have always found supply impedance and overall layout to be an important aspect of how a PSU actually sounds, and it's rather under-rated compared to the noise figures that some seem to fixate upon.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, octavia rs said:

 

Det finns en rätt ingående intervju med Sean Jacobs han som designar PSU delarna åt Innuos och han beskriver varför just Statementen ser ur ut som den gör.

 

The lower box acts as a shield too - when the boxes are stacked, the server is shielded from the AC currents and the transformer by the top of the lower box and also the base of the upper box. In addition, diode switching noise has been considered and minimised as far as possible without affecting PSU performance (Innuos have also added further EMI absorption to the various components in the upper box). The transformer is custom built to very high specs, with multiple shielding layers and an oversized core. And of course, the reservoir capacitors are our usual top-spec parts from Mundorf (as used in the Zenith SE and Zenith mk3). The wire used throughout the PSU sections is silver-plated OFC with a PTFE insulation, and the wiring is all kept neatly loomed to reduce ground loop areas.

Using short umbilicals (and having one on each side) minimises the overall length of each power path, which means that there is a lower circuit impedance. This gives a small but noticeable performance benefit in comparison to longer umbilical cables. It also helps to reduce absorbed EMI too. Using short umbilicals and stacking the boxes one atop the other does seem counter-intuitive if you consider EMI between the boxes and vibration isolation, but the lower impedance does make a bigger difference. I have always found supply impedance and overall layout to be an important aspect of how a PSU actually sounds, and it's rather under-rated compared to the noise figures that some seem to fixate upon.

 

 

Jag misstänkte naturligtvis att det inte var en tillfällighet att enheterna kunde stackas ovanpå varandra, utan uttänkt strategi. Läser man texten så har man uppenbarligen gjort en avvägning mellan kabellängder och störisoleringen mellan enheterna. Många använder kopparplåt i sådana konstruktioner, vet inte hur Innous gör?

Läste om en audiofil som gjort hyllplan i hifi-stativet i sandwich-konstruktion i kryssfaner med mellanliggande kopparplåt som jordats. Har haft motsvarande tankar men aldrig kommit till skott.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, calm said:

Jag misstänkte naturligtvis att det inte var en tillfällighet att enheterna kunde stackas ovanpå varandra, utan uttänkt strategi.

 

Man har inget val, kablarna mellan enheterna är helt enkelt inte längre så de måste stackas.

 

Oavsett hur man gör om PSU är extern eller intern så är det olika avvvägningar/kompromisser man får ta hänsyn till sen kan man säkert tweaka själv men de är nog lika lätt att "skruva" bort sig och inte ha helt hundra koll på vad som gör vad speciellt i ett mer komplext system.

 

I fallet med Statement så väljer jag att "tro" att Innuos med Seans kunnande gjort de val som är mest rätt för den produkten och att den presterar bra utan en massa handpåläggning :)

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, octavia rs said:

 

Man har inget val, kablarna mellan enheterna är helt enkelt inte längre så de måste stackas.

 

Oavsett hur man gör om PSU är extern eller intern så är det olika avvvägningar/kompromisser man får ta hänsyn till sen kan man säkert tweaka själv men de är nog lika lätt att "skruva" bort sig och inte ha helt hundra koll på vad som gör vad speciellt i ett mer komplext system.

 

I fallet med Statement så väljer jag att "tro" att Innuos med Seans kunnande gjort de val som är mest rätt för den produkten och att den presterar bra utan en massa handpåläggning :)

 

Jag tror heller inte på att man ska modifiera själva produkten, tvärtom, skulle aldrig modda något! Däremot så är det en anpassning till miljön den skall inlemmas i. Alla har inte samma underlag eller system och därför blir det en anpassning till detta. Konsekvensen blir en förändring i prestationen (ljudet) och inte en förändring i produkten som sådan, det är ett annat förhållningssätt. Kablar är ett annat exempel där smaken egentligen är utslagsgivande. Ett sätt att förhålla sig till musiken. Jag tror mig aldrig vara bättre på konstruktion än tillverkaren, men jag är världsmästare och diktator i hur jag vill att det skall låta i mitt system.

Här finns inget rätt eller fel, mer ett personligt sätt att lyssna och uppfatta musikens mening och innehåll och kanske erfarenhet av musikaliska presentationer.

Det går mycket trender inom hifi som inte är till musikens fromma, utan exelerande i tekniska möjligheter. Blev för mig ganska tydligt på mässan i München där alla skulle vrida diskantljudet till en plågande detalnivå.Detaljer till varje pris, medans musiken sitter i helheten.  Den trenden är gudskelov på tillbakagång. Många kan numera kombinera hög upplösning och transparens med mjukhet, harmoni och därmed helhet och innerlighet i musiken, utan att falla på fel sida om gränsen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mitt DIY-projekt växer medan PHOENIX NET blir varm i kläderna.

 

8139D85B-0BC8-4230-B3B4-64D26C1CAA1D.thumb.jpeg.e0d6a5f17a56f9a4bd0d8cb595300855.jpeg

 

Så här är alltså mina egna idéer delvis klara. En påbyggnad på befintlig hjulförsedd plattform för att komma lite bakåt och få distans till bakstyckena på apparaterna.

 

BDF009BD-F7E2-4C25-9637-897CA5DEC485.thumb.jpeg.d8cade2cc566574e77eebabd7ef349c5.jpeg

 

Här är den nya "platformförlängningen" på plats med fyra rejäla skruvar. Enhetlig inklädning med alu-sarg är kontaktlimmad på trät.

 

Principen för den nya kabelfixeringsklämman är att mellan de tre lodräta gängstängerna i mässing kommer två gummiklädda  horisontella tvärribbor i trä sättas, mellan vilka kablarna kläms. Fördelen är att höjden kan precisionsanpassas till respektive kabel. Antalet ribbor kan också lätt byggas ut till valfritt antal och nivåer, vid kommande förändringar. Tanken när sedan ribborna är fixerade i höjd så kommer gängstängerna att "kläs" in i mässingsrör med brickor i ändarna för att öka stabiliteten. Tanken är att konstruktionen skall stå för sig själv, men kan behöva få stöd även mot baksidorna på apparaterna med korta träribbor, men avdämpning. Men detta blir lite överkurs och senare.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

 

Det finns en rätt ingående intervju med Sean Jacobs han som designar PSU delarna åt Innuos och han beskriver varför just Statementen ser ur ut som den gör.

 

 

 

 

Jag tycker Innuos verkar ta konstruktionen av deras produkter som Statement och PhoenixNET och säkert de andra också på allvar och löpa linan ut. Så det är inte konstigt att det blir bra resultat. 

 

2 hours ago, calm said:

Jag tror mig aldrig vara bättre på konstruktion än tillverkaren, men jag är världsmästare och diktator i hur jag vill att det skall låta i mitt system.

 

Kul formulering. Jag skriver också under på det.

 

2 hours ago, calm said:

Detaljer till varje pris, medans musiken sitter i helheten.

 

 

Det är verkligen något som behöver påpekas tycker jag också.

 

 

Fick lust på en spaning om@calm tycker det är ok. Annars flyttar jag det.

Det är en trend i att kika på detaljer. Få snackar helhet tycker jag och ser man hur utvecklingen går så blir det inte bara bättre helhet utan ibland ett effektsökeri i detaljer som inte gör upplevelsen bättre. Hur snygg är en perfekt skyltdocka?

Samtidigt är ju smaken delad och den kommer från personliga egenskaper och ideal. Dock tror jag att eftersom, låt säga de senaste 15 åren, gått i detaljspårets riktning så blir vi alla påverkade av denna trend mer eller mindre. Jag tror även tillverkare har svårt att stå emot detta. Alla följer John. För mig kom en brytpunkt för ett antal år sedan, bla pga att jag köpte en ny bra vinylspelare, hört massa olika system i München och börjat jämföra med äldre produkter mot de nyare. Smaken är ju olika men jag hörde egenskaper i gamla produkter jag försökt få till med nya prylar utan att lyckas. Det var just helheten av grundläggande musikaliska egenskaper som takt, kraft, värme, dynamik  ihop med andra detaljer som jag gick igång på. En bra blandning av gammalt och nytt med rätt touch kan ge mer musikalisk helhet tycker jag. Det är det som är dagens hat trick i HiFi tycker jag.

När jag beskriver detta ovan, menar jag inte att det inte finns nya produkter och märken som klarar detta lika bra eller bättre än äldre, för det finns. Jag snackar om en trend.

Jag tror trenden kan bero på det digitala mediet och ny musik där dynamikomfånget varit komprimerat, men med massa detaljer. Utvecklingen har säkert inte behövt tex högtalare som klarat vinyl eller rullbandsdynamik. 

MEN jag tycker mig skönja en ljusning. Kanske tack vare att den streamade digitaltekniken blivit så mycket bättre att bra system kan ha nytta av den och att vinylen fortfarande sätter klorna i både avdankade entusiaster och unga som vara sett en vinylspelar på film.

Alltså det analoga mediet och det nyare bättre digitala formaten kan driva på de musikaliska systemets utveckling tror jag. För nu behövs det igen.

 

OM vi kopplar detta till produkten ifråga från Innuos så tillhör den den skara som förutom detaljer har helheten tycker jag.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Din beskrivning är lite på pricken vad jag upplever själv och absolut @Apexorcaoch andra så diskuterar jag gärna ljud och ljudupplevelser i mina trådar och i slutändan handlar det ändå om musikupplevelser. Det är ibland svårt att beskriva detta i text men jag tycker om man exemplifierar detta med musikstycken så har andra möjlighet att följa med i en beskrivning. Det blir naturligtvis mer på detaljnivå, men närmare upplevelsen som sådan än en mer allmän beskrivning om ljudförnimmelser. Tycker en del skribenter i t.ex. Stereophile är duktiga på detta genom att använda referenser till verk som man själv kan plocka fram och lyssna till och få ett hum om vad de menar. Men hörande är naturligtvis individuellt, men själva upplevelsen kan i vart fall beskrivas. Sedan har vi själva musiken som vissa är duktiga på att mer ingående plan, då med referenser till andra verk än det som recenseras. Orkesterjournalen är i det avseendet en källa för musik med inriktning på jazz, svensk och internationell. Bra inlevelserika recensioner både av kondenserad musik och live. Den läser jag med behållning när jag kommer åt.

 

Annars så är det naturligtvis mycket om teknik som är en avgörande för att det överhuvudtaget kommer musik i högtalare och lurar. Intressant det med naturligtvis. Lite som diskussionen vem kom först, hönan eller ägget.

Egentligen intressant att phonografen som egentligen var en diktafon, var bland de första som kunde återge inspelat ljud i världshistorien. Det var revolutionerande!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, conan said:

Det är väl hur ett instrument låter som är det väsenliga .. inte att det kommer en massa detaljer i alla noter som spelas?

 

Klart är det så!

Men periodvis har det varit mer intressant hur ett pianos pedalljud har kunnat höras än helheten i klang, kropp, resonans och sträng.

En sorts fokus på barken på enskilda träd mer än att uppleva skogen om jämförelsen tillåts.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Spelar vidare idag med Phoenix NET och kan konstatera att den utveckling jag förutspådde nu inträder vartefter. Dvs en mindre hård diskant börjar framträda mer och mer. En avslipning av hårdhet och tidigare fokus på detaljer.

Återgår till min referensskiva Bobo Stensons War Orphans och Natt. Nu tydligt att Anders Jormins bas flyttat ut något till höger i ljudbilden som vidgats med oförändrat djup. Balansen mellan sträng och resonans något bättre utan att pregnansen och tempot i basspelet har förändrats. Jormins andning genom näsborrarna kan höras dock ute att vara övertydliga och helheten känns bättre. När Jon Christensens lätta cymbalslag kommer in och Bobos flygel tonar in finns inget av den initiala hårdheten kvar. Cymbalspelet flyger på lätta vingar och efterringningen är krispig och klar. Mot styckets crescendo då tempot drivs upp och pianot och trummorna spelar mot varandra är pukslagen rappa och snabba, liksom pianots anslag. Jag tycker att hela stycket har lyfts några pinnhål och helheten blivit mjukare men bibehållen detaljrikedom som väl harmonierar istället för att utgöra solitärer mot en mörk bakgrund. Klangen från pianot gifter sig med basen och trumspelet kontrasterar med en tydlig taktkänsla. Tycker att det låter mycket bra och är lite spänd om det kommer att bli så mycket bättre? I vart fall mycket närmare CD:ns prestation. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Parallellt med inspelningen av Phoenix NET så fortsätter DIY-projektet, som tyvärr masar sig fram steg för steg. Nu är de första tvärribborna kapade och betsade och sedan skall de klarlackas och förses med gummilister. Slitsarna i ändarna skall skjutas in på mässingsstängerna och fixeras i höjd med hjälp av muttrar och brickor och  sedan sitta på var sin sida av den utstickande kabeln och klämma fast densamma. Funderar just hur trycket på kabeln skall vara så att den inte förändras för mycket i form och hölje. I morgon skall jag tillverka ett antal ytterligare och då bör de första vara klara för test. Skall bli spännande, jag tror att de kommer att passa och om möjligt lösa problemet med kablar som inte sitter fast. Vi får se!

 

6C8A6B79-A532-4EDD-9E62-F7EB3D323B22.thumb.jpeg.0a4d9fa9c92ace686174e4619e9d976b.jpeg

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Testade nu på morgonen med några Cerapucer under PhonenixNet som står på en 4cm tjock hylla i trä och kunde inte höra någon skillnad alls. Har Cerapucer under all övrig utrustning förutom Absolaren. Om jag minns rätt så var det under P10:an jag tyckte att Cerapucerna gjorde mest skillnad, men det är ju några år sedan detta gjordes så ta det med en nypa salt. Det kanske t o m så att jag borde ta bort dessa och lyssna igen för att höra om det verkligen gör skillnad eller om mina öron är för trötta för att höra de idag? Nu har jag ju ett gäng av dessa fötter så de får vara kvar, orkar inte ta bort de, inte nu iaf.

Däremot rycker jag nog ut Valhalla 2 vilken dag som helst för att höra om de första omdömet består, lite kul har det varit att testa lite nytt och efter de funderingar jag tidigare har haft. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig i den digitala världen:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Testade nu på morgonen med några Cerapucer under PhonenixNet som står på en 4cm tjock hylla i trä och kunde inte höra någon skillnad alls. Har Cerapucer under all övrig utrustning förutom Absolaren. Om jag minns rätt så var det under P10:an jag tyckte att Cerapucerna gjorde mest skillnad, men det är ju några år sedan detta gjordes så ta det med en nypa salt. Det kanske t o m så att jag borde ta bort dessa och lyssna igen för att höra om det verkligen gör skillnad eller om mina öron är för trötta för att höra de idag? Nu har jag ju ett gäng av dessa fötter så de får vara kvar, orkar inte ta bort de, inte nu iaf.

Däremot rycker jag nog ut Valhalla 2 vilken dag som helst för att höra om de första omdömet består, lite kul har det varit att testa lite nytt och efter de funderingar jag tidigare har haft. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig i den digitala världen:winking:

 

/byZan

Jag har inte testat utan just nu men när min Zen och USB-reclockern installerades så testade jag med och utan Cerapucer och fann att med Cerapucer så uppnådde jag en något bättre klarhet i diskanten. Det är subtila skillnader och handlar om microperspektiv i fråga om transientsvar som jag upplever bättre. Har som allmän princip att ta ner hårt i alla sammanhang. Mjuka underlag får mig att känna ytterligare återhållsamhet i framställningen och ett påslag som går mot lite mer laidback och det kan lätt bli lite väl mycket av den varan i mitt system. Det är den mörkholografiska karaktären som jag är lite rädd om att den inte blir för mycket av, det är en balansgång på slak lina.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...