Jump to content

To stream or not to stream, that´s the question!

Recommended Posts

• Replies 794
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har sedan slutet av 1980-talet tampats med den digitala tekniken, ursprungligen för att komma ifrån brus, knaster och ett evigt problem med statiskt elektricitet och damm, när det gäller vinyl. CD-spe

Var på Bauhaus och hittade lite material till min nya streamerplattform. Grunden är en stuvbit om 40 mm laminerad bänkskiva som sågades i 400 x 600 mm för att passa en stenplatta som jag har haft ligg

Återkommande efter en liten paus i lyssnande och hifi-andet så är jag åter på spåret med streamandet. Haft lite grejor i service-depån som omöjliggjort lyssnandet i denna del, men inget som inte gått

Posted Images

Nu när Phoenix USB Reclockern också är på plats så återstår en del jobb med att anpassa och trimma anläggning att prestera på topp inom ramen för hela streamingdelen.

P1150125.jpg.1618ac4ad23bc5c3dd01c1abb4ab7856.jpg

Jag har testat med mina gängse Cerapuc-fötter som jag i princip har genom hela anläggningen, men funderar naturligtvis på alternativ. Phoenixen är försedd med vibrationsdämpande fötter från start och som är anpassade för att dämpa micro-vibrationer. Jag har också en ambition att om möjligt separera Zen och Poenix från varandra, både ur värme- och ventilationsynpunkt. Även elektromagnetisk separation vore önskvärd, då jag tyvärr har lite plats att ställa dem på olika platser i racken, som jag har dessvärre växt ur. Börjar bli ganska många burkar nu! :)

1261627125_P1150126(1).thumb.jpg.7fed0535c24125e1fd457fc2ba461259.jpg

Nästa steg är att bringa ordning på kablaget. Men för varje förändring jag gör, riskerar jag på något sätt att rubba data-inställningarna som jag med stor möda fått att fungera. Så fort som strömmen bryts eller signalkablarna ändras, verkar det som jag hamnar tillbaka på ruta ett och jag tvingas göra omstarter och konfigurationer på nytt. Det är något som ständigt ger mig magont och känslan att jag skall ruinera det goda ljud jag hitills har åstadkommit. Egentligen har jag tänkt att Zen:n och Phoenixen skall få samma typ av Nordost nätkabel, (den violetta) att ersätta Wireworld kabel som Phoenixen är ansluten till.

P1150128.jpg.c3e4d60a93aed6acafd1d876bf34e302.jpg

Vidare skall väggbulorna till switcharna få en ny placering, så långt ifrån övrig elektronik för jag har förstått deras negativa in verkan. Skall testa lite avskiljning, så får jag se var det landar.

I övrigt så spelar systemet på en nivå som för upp streaming till en jämförbar signalkälla med övriga. De praktiska fördelarna blir mer och med tydliga och snart får jag väl skapa någon ordning även på biblioteket, som numera är överfört från mitt gamla konto till det nya. Den tjänsten fanns också som ett erbjudande från en extern part, men behövde aldrig utnyttjas eftersom Tidal ordnade detta.

Calm

1 hour ago, calm said:

I övrigt så spelar systemet på en nivå som för upp streaming till en jämförbar signalkälla med övriga.

Nu är man sugen på en hemma-hos:smile:

Jag tycker också att det via det digitala är riktigt bra numera hemma i stan, det värsta med det är att man blir slöare och slöare, m a o mindre motion!

/byZan

1 minute ago, byZan said:

Jag tycker också att det via det digitala är riktigt bra numera hemma i stan, det värsta med det är att man blir slöare och slöare, m a o mindre motion!

/byZan

Ut och hugg ved på landet vet jag! :grin:

Bra för muskler och hela lekamen och frisk luft på köpet.

Bonus är också lägre elförbrukning som kan användas till streaming och hifi istället. :thumbsup:

Tids nog får vi nog tillfälle att göra en roadshow och lyssna!

Calm

C

1 hour ago, byZan said:

/byZan

Samma argument som för en manuell kaffemaskin mot en automatisk.😂🥴

12 hours ago, calm said:

Ut och hugg ved på landet vet jag! :grin:

Bra för muskler och hela lekamen och frisk luft på köpet.

Bonus är också lägre elförbrukning som kan användas till streaming och hifi istället. :thumbsup:

Tids nog får vi nog tillfälle att göra en roadshow och lyssna!

Calm

C

Fördelen att vi lite äldre har är ju faktiskt att vi kommer att bli vaccinerade före ungtupparna, så vi kan umgås lite tidigare. 
Bra va?😉

Just now, figge said:

Fördelen att vi lite äldre har är ju faktiskt att vi kommer att bli vaccinerade före ungtupparna, så vi kan umgås lite tidigare. 
Bra va?😉

Det undret har vi inte sett än tyvärr. Nej tågordningen verkar vackla när den krassa verkligheten slår in, så är det uppenbarligen andra prioriteringar som görs. Ledningsgrupper och deras familjer som dessutom arbetar hemifrån verkar vara en särskilt utsatt grupp för smitta. Låt oss avvakta och se tiden an, undrens tid är kanske inte över. Går och köper mig en 2022 års almanacka under tiden. :grinsmilingeyes:

Calm

3 hours ago, calm said:

Det undret har vi inte sett än tyvärr. Nej tågordningen verkar vackla när den krassa verkligheten slår in, så är det uppenbarligen andra prioriteringar som görs. Ledningsgrupper och deras familjer som dessutom arbetar hemifrån verkar vara en särskilt utsatt grupp för smitta. Låt oss avvakta och se tiden an, undrens tid är kanske inte över. Går och köper mig en 2022 års almanacka under tiden. :grinsmilingeyes:

Calm

Ökat andel med antikroppar i Stockholm

5 minutes ago, Apexorca said:

... och kablar.

Ja, det är ju inget självändamål, ej heller önskvärt (tycker jag),  men det är (om produkterna är väl valda), dessvärre en del i att få bättre musikåtergivning. 

Kör på.

Varje steg har inneburit ett snäpp bättre återgivning vad jag hör. Men vi pratar marginella skillnader. Man kan dock inte ändra på alla parametrar samtidigt då blir man bara förvirrad och tappar den röda tråden. I min värld sker förändringarna långsamt och med ingående test och eftertänksamt. Ännu  har jag inte hunnit med att testa ut optimalt kablage, men det är detta jobb som jag tycker är roligt och får ta tid. Jag har lite olika varianter och så sent som idag beställde jag lite kabel för en nätkabel som jag skall testa att bygga. Det första försöket blev inte riktigt bra, den blev återhållande. Jag har också lite idéer som jag vill testa rörande nätdelarna till switcharna. Men den delen tycks ha fastnat i tullen. Vissa kvarnar mal långsamt. Vi får se när den landar. Man måste ha något att se fram emot också.

Calm

3 minutes ago, calm said:

Varje steg har inneburit ett snäpp bättre återgivning vad jag hör. Men vi pratar marginella skillnader. Man kan dock inte ändra på alla parametrar samtidigt då blir man bara förvirrad och tappar den röda tråden. I min värld sker förändringarna långsamt och med ingående test och eftertänksamt. Ännu  har jag inte hunnit med att testa ut optimalt kablage, men det är detta jobb som jag tycker är roligt och får ta tid. Jag har lite olika varianter och så sent som idag beställde jag lite kabel för en nätkabel som jag skall testa att bygga. Det första försöket blev inte riktigt bra, den blev återhållande. Jag har också lite idéer som jag vill testa rörande nätdelarna till switcharna. Men den delen tycks ha fastnat i tullen. Vissa kvarnar mal långsamt. Vi får se när den landar. Man måste ha något att se fram emot också.

Calm

Låter klokt.

10 hours ago, calm said:

Calm

Angående att byta ut väggbulorna till switcharna: en Farad super3 nätdel till min Uptone Etherregen gav ett fenomenalt lyft. 

1 hour ago, ThinMan said:

Angående att byta ut väggbulorna till switcharna: en Farad super3 nätdel till min Uptone Etherregen gav ett fenomenalt lyft. 

Intressant! Jag har lite motsvarande tankar, men naturligtvis lite påverkad av diskussionen för och emot linjära eller switchade nätaggregat. Men spännande är onekligen att testa ett riktigt bra linjärt som ditt. Testade ett enkelt linjärt, typ ett kinesisk-tillverkat för någon tusenlapp och tyckte att det inte gav mer med än  den switchade och medföljande väggbulan. Snarare tvärt om. Men som sagt det är sannolikt stor skillnad på linjärt och linjärt beroende på hur de är konstruerade och med vilken komponentkvalitet. Så min nyfikenhet är stor! Tack för tipset!

Calm