Jump to content

To stream or not to stream, that´s the question!


Recommended Posts

Kul att läsa om dina tester @calm och tror själv på att det går att fila på mitt egna digitala system. Kanske det elektriska, switchar och kablar är det jag först tänker på då, det övriga känns som att det duger. I vart fall så blir nog slutklämmen av ditt testande en start för mig att försöka hitta en förbättring av presentationen även om det aldrig låtit så bra som det gör nu.

13 minutes ago, calm said:

streaming aldrig kommer att bli  min huvudsignalkälla.

Man ska aldrig säga aldrig:1734777508_winkingface:

53 minutes ago, calm said:

Jag vill understryka att alla utvärderingar och slutsatser bara utgår från mina egna uppfattningar och i mitt system, utifrån mitt egna ljudideal. Man kan alltså inte dra några generella slutsatser, då jag suttit ensam ordförande i utvärderingskommitén och  tillika ensam ledamot i denna:D:)

Det är ju för sin egen del man gör det så helt okej:331706287_thumbsup:

 

/byZan 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har sedan slutet av 1980-talet tampats med den digitala tekniken, ursprungligen för att komma ifrån brus, knaster och ett evigt problem med statiskt elektricitet och damm, när det gäller vinyl. CD-spe

Var på Bauhaus och hittade lite material till min nya streamerplattform. Grunden är en stuvbit om 40 mm laminerad bänkskiva som sågades i 400 x 600 mm för att passa en stenplatta som jag har haft ligg

Återkommande efter en liten paus i lyssnande och hifi-andet så är jag åter på spåret med streamandet. Haft lite grejor i service-depån som omöjliggjort lyssnandet i denna del, men inget som inte gått

Posted Images

Om vi börjar utvärderingen med den första och lite enklare alternativet, så kan jag konstatera ett betydligt lyft redan vid inkopplingen. Klarhet i diskanten ökar påtagligt utan att vara överdriven eller vass. Silkeslen topp precis så som jag önskar den, närvaron ökar och engagemanget i musiken. Mellanregistret fylligt, dynamiskt och klangrikt. Basen mer pregnant. Beroende på kabelval kan man få ytterligare en dimension i djupet i ljudbilden. Också bättre balans i ljudbilden och mindre att systemet "spelar i högtalarna". I stället försvinner de och levererar en homogen, avslappnad och bakgrundssvart scen med tydligt framstående instrument, men med interagerande klanger. Framstår tydligt vid triojazz som bygger på ljust denna samklang.

En "no brainer" som kaptenen på Gamla Brandstationen uttryckte det och jag är benägen att hålla med honom. I mitt system gjorde den stor skillnad. Från tråkighet till engagemang! :thumbsup::tongue:

Skall testa också med ny X2 kabel som jämförelse. Får se vilken kabel som kommer att framstå som bättre av de två. Sommerkabeln ligger snäppet efter men bara unset skiljer, lite i diskantupplösning.

 

Calm

 

 

Link to post
Share on other sites

Testade också ett linjärt spänningsaggregat, vilket tyvärr inte gjorde annat än flyttade tillbaka ljudet till ruta ett. Därav kan man sluta sig till betydelsen av att även den delen måste vara tillgodosedd och optimerad. Medföljande väggbula är trots sin litenhet uppenbarligen inte så dålig ändå.

Jag tror att brantheten i det switchande PSU och momentets stigning respektive avklingning fäller avgörandet. Mer än eventuella spänningsvariationer. Men det är mer ett antagande.

 

Calm

Link to post
Share on other sites

Steg två var att testa Ansuz PowerSwitch XTC. Den innehåller förutom en switch en väl utarbetad nätdel som inom ramen för modellprogrammet kan fås i olika förfiningsgrader. På högsta nivån kommer en rejäl prislapp om > 100 kkr. Mitt test avsåg grundnivån. 

 

Samma grundläggande höjning av grundnivån i mitt system, med en uppklarning med en något mer upplösning och förfining i diskanten, mellanregister nära nog lika, men med mer energi i basen som får igång min puckel, men detta är mer ett akustiskt problem kopplat till mitt rum. Kan tro att ett mera linjärt rum att detta snarast är till fördel med mer punch och dynamik i den delen. Scenen ungefär lika stor och möjligen något djupare genom att diskanten flyttar någon decimeter framåt. Samma svarta bakgrund och utmejslande av instrumenten men med inbördes klanggemenskap, som är viktig i sammanhanget. Att lyssna enbart på solitärer känns inte naturligt och detta ljud känns naturligt avslappnat, utan att vara laidback. En utmärkt switch på alla sätt med utbyggnadsmöjlighet i fråga om spänningsanslutning till LAN-kabel i varje utgång.

 

Man kan bygga ut systemet i omgångar lite som Ansuz filosofi är att det skall utgöra ett helt system inklusive mekanisk jordning med olika fötter och nätkablar.

 

Calm

Link to post
Share on other sites

Då kommer vi till någon form av slutsats och summering och ställningstagande utifrån min uppfattning. Jag vill understryka att bägge systemen skulle med lätthet och betydande resultat inlemmas i mitt system och där försvara sin plats varje dag i veckan. De tillför glädje och engagemang i musiken som jag möjligen saknat sista unset av. Jag kan konstatera att det blev ett lite före och efter, även om steget när ribban ligger högt blir mindre och mindre, så kan det få ett system att tippa över till en mer positiv framtoning. Så även här. Sammantaget en mer sofistikerad diskant, men som en del skulle vilja flytta ändå längre fram, men som i min värld och ljudfilosofi handlar mer om teknologi och mindre om musik. Jag vill ha en harmoni som man klarar i långa loppet och inte en "på-tå-stående" lyssningsansträngning. Har aldrig upplevt en livekonsert med den kvaliteten. Så båda produkterna lever upp till detta. Sedan har vi mellanregistret som bär själva det musikaliska innehållet och som skall utveckla klangrikedom och trovärdighet i instrumenteringen. Vill gärna känna igen en flygel som den låter i verkliga livet.

Även här väl godkänt! Basen kan vara lite tricky att hantera mycket beroende på hur ens lyssningsrum är konstituerat och här kan jag förnimma en skillnad i energinivån som tyvärr blir lite för pregnant i min smak när det gäller Ansuz switchen. Jag måste tillstå att jag är ingen utpräglad drum´n base-fun. Vill naturligtvis att den skall vara så resonant som jag upplever en kontrabas vara eller en kickdrum slå in, men jag lever inte och dör med denna extra kvalitet och djup. Det är inte där mitt fokus ligger, det är trots allt komp- och taktinstrument och inte  där melodislingan ligger. Men vet att en del vill ha takten i kroppen och då tror jag att Ansuz är att föredra i vart fall i ett anpassat system för den delen.  Så slutsatsen blir att de olika systemen är mycket goda exempel på en teknologi som förfinar och utvecklar i säkert de flesta system som baseras på streamad musik. Återkommer med mitt val.

 

Calm

 

Link to post
Share on other sites

Stort tack @calm för dina tankar och "prövningar"! :) Jag hade lite svårt att hålla isär kabelduellen från switchfajten här på slutet, men jag tolkar din slutsats här ovan som att det det var switcharna du fokuserade på?

 

Jag svängde förbi netonnet och skaffade mig en Netgear GS-105 själv också för att åter ge "switch vid spelare" en chans. Nu är ju min primära spelare ansluten via trådlöst så det är svårt att implementera en switch där :) 

Men, jag provade den som "avskiljare" mellan min server för dagen och en annan trådbunden endpoint och där serru! :D Japp, där gjorde den faktiskt en liten, men välkommen skillnad där ett "brus" upplevdes försvinna. Lite som nyputsade rutor, en gammal användbar klyscha! ;) Det innebär dock inte att jag har testat lika grundligt som gjort, och inte heller samma produkter.

 

Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, AlfaGTV said:

Stort tack @calm för dina tankar och "prövningar"! :) Jag hade lite svårt att hålla isär kabelduellen från switchfajten här på slutet, men jag tolkar din slutsats här ovan som att det det var switcharna du fokuserade på?

 

Jag svängde förbi netonnet och skaffade mig en Netgear GS-105 själv också för att åter ge "switch vid spelare" en chans. Nu är ju min primära spelare ansluten via trådlöst så det är svårt att implementera en switch där :) 

Men, jag provade den som "avskiljare" mellan min server för dagen och en annan trådbunden endpoint och där serru! :D Japp, där gjorde den faktiskt en liten, men välkommen skillnad där ett "brus" upplevdes försvinna. Lite som nyputsade rutor, en gammal användbar klyscha! ;) Det innebär dock inte att jag har testat lika grundligt som gjort, och inte heller samma produkter.

 

Jag är inte riktigt klar än och kanske jag kommer att fördjupa kabelspåret vidare, men eftersom jag har grejorna till låns just nu vill jag vara juste och inte sega alltför länge med återlämningen. Mitt fokus är och förblir switchar som jag varit genuint nyfiken på. Vill i alla delar försöka "gå till botten" med testning. Innan dess kan man inte rimligen ha någon uppfattning i frågan. Roligt att testa nya saker i systemet och i synnerhet när de har effekt som dessa. Jag återkommer med slutklämmen och hur valet ser ut, i morgon. Fått lite ytterligare respit i avvaktan på kabeln som sannolikt är på väg. Under tiden njuter jag faktiskt av ren och oförvanskad musikupplevelse som är mitt mål med övningen. Det går säkert också att hitta nya inputs i teknikfrågan. Funderar just på om det blir tillslag, hur placeringen skall göras och om underlag fötter etc..

Kul att du också testar!

 

Calm

Link to post
Share on other sites

Återkommer till min utvärdering då gårdagen gav möjlighet för lite fler jämförande test. Bestämde att jag skulle köra en och samma kabel för att ta ner variablerna till ett minimum.  Det blev Ansuz X-kabeln som är snäppet bättre än Sommar-kabeln. Gick tillbaka till ursprunget utan "finswitch" och det blev mer tydligt att det finns en grundläggande skillnad med eller utan denna. Skillnaden är mindre i steget mellan de olika switchalternativen. Det blir en "finkabel" mindre i alternativet utan "finswitch" eftersom den kopplas in direkt på LAN-kabeln som kommer direkt från NetGEar switchen.

 

Tycker att jag säkerställt att det just "finswitchen" som förändrar, även om det tillkommer en "finkabel". Jag tror inte på "sista meterns princip" dvs att genom att sätta en finkabel i slutet av en normalkabel, att detta skulle lyfta, oavsett om det gäller signal, digital eller elkabel.

 

De två finswitcharna Ansuz och English Electric, har mycket gemensamma men också skiljande egenskaper i olika delar av tonregistret, men även i dynamik och transientegenskaper. Ansuz har lite mer utpräglade egenskaper i samtliga dessa delar, men skillnaderna är mycket små, men skulle sannolikt förstärkas om man bygger ut hela systemet med Ansuz övriga produkter till ett komplett system. Strömrening skulle möjligen vara en del i detta, men det har jag inte testat och därför kan jag inte uttala mig om detta. Min egen strömrening som omfattar hela mitt system bidrar däremot tydligt till en lägre brusnivå och bakgrundssvärta, men det har jag skildrat i tråden "Kan Nätdoktorn komma" och är inte specifikt för detta test.

 

Fortsättning följer........

 

Calm

Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, calm said:

De två finswitcharna Ansuz och English Electric, har mycket gemensamma men också skiljande egenskaper i olika delar av tonregistret, men även i dynamik och transientegenskaper. Ansuz har lite mer utpräglade egenskaper i samtliga dessa delar, men skillnaderna är mycket små, men skulle sannolikt förstärkas om man bygger ut hela systemet med Ansuz övriga produkter till ett komplett system.

 

Jag tycker dina tester är intressanta även om jag har svårt att förstå hur switchen påverkar tex. tonregister, dynamik och transienter när filen är buffrad på din Innuos när den spelas.

 

När en fil börjar spelas kan du ju koppla bort nätverket ifrån Innuosen då borde ljudet påverkas på något sätt om switchen påverkar under uppspelning. Att informationen som finns i filen skulle buffras olika mellan olika speltillfällen baserat på vilken switch som sitter innan de ser jag som föga troligt då skulle internet inte fungera som det gör.

Link to post
Share on other sites

Det finns en variabel som inte dryftats tidigare och det är naturligtvis pris-effekt eller pris-kvalitet för den delen. Jag skulle utan vidare säga att steget mellan utgångsläget 0-alternativet och oavsett "finswitch" så är det den mest påtagliga ljudförbättringen. Då blir det också ett pris på det första steget till "finswitch" som i English Electrics fall handlar om listpris om ca 5.600 kr, bortsett från kabel. Om det är värt detta,  får var och en bedöma, men frågar mig så är svaret otvetydligt. JA! Varenda krona skulle jag säga om man relaterar till andra åtgärder som kostar betydligt mer.  Ansuz PowerSwitch X-TC kostar enligt motsvarande listpris 22.000 kr dvs ca 4 ggr mer än EE-switchen. Blir effekten 4 ggr bättre? Ja hur skall man värdera den skillnaden, det är nog mer en personlig fråga och relaterad till ens eget system. Det följer den gamla halvsanningen att de sista steget alltid kostar mest och vad man tycker detta är värt.

För egen del tycker jag inte det och skälet är att jag inte än ser streaming som min huvudsakliga signalkälla. Skulle jag göra det så skulle jag nog testa en uppgraderad streamer enligt principen att signalkällans ljudmässiga kvalitet sannolikt skulle ge mera. Men samma sak där, utan test;kan man inte vara säker. Därmed inte sagt att jag skulle vara missnöjd med Innuosen Zen:s ljudmässiga kvalitet, tvärtom. Är mycket nöjd med denna, men har så mycket musik i övrigt med LP, CD och R2R att streaming blir mer ett komplement till övriga signalkällor.

 

Så mitt val blir att satsa på English Electrics 8 switch som är en "no brainer" och som i mitt fall är värd varenda krona, så tydlig är skillnaden. Sedan finns det  säkert kanske någon annan switch på marknaden som ger samma resultat. Men det var inte mitt mål att göra en sådan marknadsgenomgång. För mig räcker detta mer än väl. Sedan återstår trimning och installation i systemet och en ny kabel för test.

 

Kul har det varit under tiden och mycket musik!

 

Calm

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, octavia rs said:

 

Jag tycker dina tester är intressanta även om jag har svårt att förstå hur switchen påverkar tex. tonregister, dynamik och transienter när filen är buffrad på din Innuos när den spelas.

 

När en fil börjar spelas kan du ju koppla bort nätverket ifrån Innuosen då borde ljudet påverkas på något sätt om switchen påverkar under uppspelning. Att informationen som finns i filen skulle buffras olika mellan olika speltillfällen baserat på vilken switch som sitter innan de ser jag som föga troligt då skulle internet inte fungera som det gör.

Buffrandet sker ju inte direkt från luften, utan buffras via nätverket och där måste kvaliteten på överföringen ha betydelse. Jag tror på vad Hans H. säger på Youtube att teorin skulle vara att switchen på något sätt "städar upp" i dataströmmen, men eftersom jag inte tillhör dataexperterna så kan jag i detta fall bara lita på mina öron och vad jag hör.  Och det handlar inte bara om ren brusreduktion och i sådant fall hur den påverkar övriga delar.      Se avsnittet som börjar 5.05.

 

 

Calm 

Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, octavia rs said:

När en fil börjar spelas kan du ju koppla bort nätverket ifrån Innuosen då borde ljudet påverkas på något sätt om switchen påverkar under uppspelning.

Det är tänkbart och kanske troligt att lokala filer har färre parametrar att hantera och därför större förutsättningar att låta bättre.

Men kruxet att man behöver koppla ur nätverket i så fall.

För digitala signaler är digitala bara i våra ögon, i naturen är dom analoga. Och därmed finns all påverkan från EMI etc som påverkar vår övriga anläggning. Så du får nog dra ur kabeln för att eventuellt få den effekt du söker.

Jag har lärt mig att nätverkskort dämpar inkommande signal genom att jorda den (med kanske lite filter). Det betyder att det finns ett komplext samspel med datanätverk och jordningen både med skärmade och oskärmade kablar. Rekommendationen att använda fiber istället för koppar mellan hus pga jordströmmar gäller både skärmad och oskärmad kabel.

Personligen tror jag mer på skärmade datakablar för jag tror att dom har fördelen att inte leda in analogt skräp direkt in i signalvägen. Men jag har inte verifierat det med egna tester.

Vill man behålla sitt datanät inkopplat så tror jag att det finns en fördel med väldesignade switchar och välgjorda datakablar.

Link to post
Share on other sites

Jag ger mig inte in i någon diskussion om varför det skulle låta annorlunda med de olika switcharna inkopplade, bara att det för mig är och hörs en skillnad som i första steget är klart  tydligt hörbar. Stegen mellan switcharna är mer subtil och inte lika tydlig. Sedan vad det beror på är egentligen helt egalt och som jag med varm hand överlåter till den som anser sig veta.

Jag har sedan länge övergivit mätning eller tekniska förklaringar som stöd för min ljudliga uppfattning av förändringar, den tillför i vart fall inget värde för mig eftersom min strävan är att förstärka den musikaliska upplevelsen, inget annat. Sedan har jag all respekt för den tekniska kunskapen som möjliggör denna upplevelse utan vilken vi andra inte skulle höra ett smack!:77::)

 

Calm

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calm said:

Buffrandet sker ju inte direkt från luften, utan buffras via nätverket och där måste kvaliteten på överföringen ha betydelse.

 

Självklart kan kvaliten på överföringen ha betydelse men oavsett hur den är så kommer ju filen du laddar ner alltid ha samma innehåll de är inte så att den kommer variera från gång till gång så fungerar det helt enkelt inte med TCP/IP överföring de är ingen random händelse att du får lite olika delar av en fil när du laddar ner nått.

 

Skulle du ladda ner en fil där du bor och jag samma fil där jag bor och vi lade in dem på en USB disk och körde "check sum" på dem så skulle de garanterat vara exakt lika.

 

1 hour ago, DrKlang said:

För digitala signaler är digitala bara i våra ögon, i naturen är dom analoga. Och därmed finns all påverkan från EMI etc som påverkar vår övriga anläggning.

 

Ja så är det men sen är där skillnader på digitala signaler och man kan inte jämföra de SPDIF osv. som de flesta är vana vid blir de fel där så blir det fel. Med nätverk finns de så många olika mekanismer inbyggda i protokollet som kollar så du verkligen fått det du ska och är de fel sänds det om skulle felen bero på att nätet är hårt belastat sänks automatiskt hastigheten för att paketen inte ska gå förlorade och de som förloras sänds om tills de du laddat ner är lika med det du tänkt ladda ner.

 

Jag har full respekt för @calm och hans slutsatser och blir det skillnad i hans system till det bättre så är det enbart positivt sen vad det beror på de får vi lämna men jag har fortfarande lite svårt när denna typ av digital överföring (TCP/IP) jämförs med andra digitala signaler och ibland analoga signaler när där är så fundamentalt olika underliggande tekniker som hanterar hur det fungerar.

 

 

Link to post
Share on other sites

Apropå arv och miljö i relation till forskning om musikalitet så läste jag denna artikel i morse. På temat kan man träna sig till allt eller kräver det också genetiska anlag?  Svenska Dagbladet 22-11-2020.

 

Är träning det enda som avgör hur bra du blir? Inte när det gäller musik, visar ett svenskt mångårigt forskningsprojekt. Träningstid, liksom uppväxtmiljö, är avgörande. Men bakom allt spökar våra gener.

Maria Jelmini

maria.jelmini@svd.se

Mozart hade absolut gehör. När han var åtta komponerade han sin första symfoni. Förvisso var hans pappa musiklärare och tog sig an lille Wolfgang strax efter att han lärt sig gå. Men hade vem som helst kunna nå samma musikaliska nivå, med identisk träning och samma tidiga start?

Sannolikt inte, menar Fredrik Ullén, professor i kognitiv neurovetenskap.

Under snart ett decennium har han och hans kollegor vid Karolinska institutets forskningsprogram ”Den musicerande människan”, studerat vad som ligger bakom att vissa blir fantastiska musiker – och att vi andra hoppade av musikskolan i tolvårsåldern, efter några års motvilligt klinkande.

Att det finns talang, att några har vissa medfödda, avgörande egenskaper, är en teori som förkastats av en forskarfalang, där den nyligen avlidna USA-baserade professorn Anders Ericsson varit ledande.

Och visst, uppväxtmiljön, tiden vi lägger ner, pepp och uppmuntran är enormt viktiga faktorer, påpekar Fredrik Ullén. Men det handlar också om ett samspel mellan miljö och genetik, visar flera studier från hans forskargrupp.

– Träning är nödvändigt, men vi ser också att andra variabler spelar roll.

Forskargruppen har utgått från en stor mängd data från tvillingpar för att analysera orsakssamband. Samtliga tvillingpar delar uppväxtmiljö, enäggstvillingar har dessutom exakt samma uppsättning gener. Tvillinganalyserna ger en uppskattning av påverkan från miljö respektive gener.

Ta Mozarts gehör. Magkänslan säger kanske att mängden träning borde korrelera med gehöret. Det är också vad tidigare studier har visat, påpekar Fredrik Ullén.

När forskarna mätte deltagarnas gehör, som förmågan att uppfatta små skillnader i tonhöjd, fann de också ett samband mellan mängden träning och personernas gehör. Men när de tittade enbart på en grupp med enäggstvillingar som tränade olika mycket fanns sambandet inte längre kvar inom paren. Det var alltså inte träningen som var viktigast.

– Om det finns ett orsakssamband mellan a och b, då borde det synas inom par av enäggstvillingar. Den som tränat mer borde ha bättre gehör. Men resultaten tydde snarare på att sambandet drevs av familjefaktorer, inklusive genetik, säger Fredrik Ullén.

Men detta samspel mellan gener och miljö har bredare betydelse än så. Gehör i all ära – träningen är avgörande för hur bra vi blir, påpekar Fredrik Ullén. Men vad påverkar hur mycket och hur väl vi tränar?

Forskare har identifierat några egenskaper som är särskilt viktiga för att vi ska blir duktiga musiker. Det handlar om att ha en öppenhet för musiken och om det forskarna kallar flow – ungefär att känna en inre glädje och motivation när vi håller på med musik.

Men även andra personlighetsdrag påverkar. Tidigare studier visar till exempel att personer med högre impulsivitet tenderar att öva mindre fokuserat – och att de med en hög kognitiv förmåga övar mer effektivt. Och huruvida man har dessa egenskaper tycks, igen, hänga ihop både med både gener – och uppväxtmiljö.

När Fredrik Ullén växte upp var musiken alltid närvarande. Sannolikt fick han också en dos musikintresse med generna. Utöver att vara professor på KI är han nämligen även pianist, utbildad vid Kungliga musikhögskolan.

När han var fem bänkade han sig vid pianot. Han knåpade snart ihop sin egen musik.

– Jag klottrade notblad fulla, men det var nog rätt svårt att läsa dem, skrattar han åt minnet.

I dag har han spelat in 24 skivor och gett pianokonserter världen över. Hans cv är imponerande.

Föräldrarna var musikälskare, som han säger. Pappan spelar både fiol och altfiol.

Att växa upp i en musikaliskt stimulerande miljö är viktigt för att bli en duktig musiker, visar gruppens studier. Men det räcker inte.

En stimulerande miljö är inte bara associerad med vad som benämns ”kreativ framgång”– forskarna såg också att det var större variation i personernas nivå när deltagarna hade en musikalisk uppväxtmiljö.

Om det varken erbjöds pianolektioner, konserter eller spelades hemma, ja då tycktes inte generna ha så mycket att jobba med. Men när allt det fanns på plats, då verkade generna avgöra var taket låg.

– Om man tittar på dem som hade en stimulerande miljö, då lyckas vissa jättebra, och andra mindre bra. En tolkning är att den stimulerande miljön öppnar möjligheterna för dig att utveckla din potential. Men alla har inte intresset eller motivationen.

Vår hjärna är plastisk. Det betyder ungefär att den förändras utifrån hur vi använder den. Studier har till exempel visat att delar i hjärnan som är viktiga när det gäller hörsel och motorik, är annorlunda hos musiker än hos icke-musiker. Det handlar dels om att dessa områden har större volym, men också att nervförbindelserna är bättre.

Men är det själva musikträningen som är orsaken, eller är personerna bra på musik för att de har dessa fysiska förutsättningar? För att få svar på frågan analyserade forskargruppen tio par av enäggstvillingar. Den ena tvillingen spelade piano regelbundet, den andra hade slutat och tränade betydligt mindre.

Tester och scanning med magnetkamera visade att delar för hörsel och motorik var större hos den spelande tvillingen.

– Trots identiska gener och uppväxtmiljö, såg vi att hjärnorna var olika.

Men var fyndet så häpnadsväckande? Studier på till exempel taxichaufförer i London, som memorerat tio tusentals gator och torg i intrikata mönster, har bland annat visat att den del i hjärnan som heter hippocampus varit större hos dem, än hos individer som inte klarade taxiutbildningen.

Visst, kontrar Fredrik Ullén. Men var det bara en effekt av träningen, eller hade personerna rätt förutsättningar redan från början? Ofta gör vi det misstaget, menar han. Vi tar för givet att det är något vi gör som förändrar ett utfall, medan det många gånger påverkas av både gener och miljö.

– Modern forskning visar tydligt att expertis precis som i princip all mänsklig variation beror på ett samspel mellan gener och miljö. För mig är det en positiv och befriande bild. Vi är inte förutbestämda vare sig av vårt arv eller vår miljö, utan har stora möjligheter att själva forma våra liv. ▪

 

 

 

Själv lutar jag åt båda precis som antyds i artikeln. Musikalisk förmåga i generationer och idogt lyssnande i decennier ger nog resultat även i musiklyssningssammanhang.

 

Calm

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calm said:

Mozart hade absolut gehör. När han var åtta komponerade han sin första symfoni. Förvisso var hans pappa musiklärare

Detta har forskare också ägnat en hel del åt när det gäller Sibelius. Han hade också absolut gehör. Bl a roade han sig med att tonartsbestämma fågelsång i 10-årsåldern. Visste ni t ex att näktergalen spelar i e-moll...

 

Sibelius hade en oerhörd i nivå med många av de stora mästarna. Skillnaden var att han kom igång sent. Han hade inte tillräcklig talang för att bli virtuos på sitt instrument, violinen. Delvis pga av tidig skada i axelpartiet. I den miljön han växte upp fanns ingen som uppfattade hans talang, men det gjorde gästande lärare från Tyskland som hjälpte till att ordna med att han fick studera kontrapunktur och orkestrering ett år i Berlin och ett år Wien. Bl a blev Brahms tillfrågad om han kunde ta sig an Sibelius. Hans svar var tvärt: "En talang som ännu inte skrivit ett orkesterverk vid 25 års ålder är inget att satsa på". Förutsättningarna var inte de samma i finska skogarna som fick sin första filharmoni i mitten av 1800-talet. Till slut gick det rätt bra ändå.

Link to post
Share on other sites

Grattis till att du bestämt dig. Du blir nog nöjd med EE. 

 

En grej jag funderade på när du testade Ansuz är hur alla dina andra strömreningsprodukter påverkar. Eftersom Ansuz också innehåller någon typ av nätfilter som påverkar hela nätet kanske det hade blivit annorlunda om du kopplat ur något av det andra du har. Rent känslomässigt känns det lite knepigt i mina öron att addera på för mycket av mer eller mindre samma sak.

Link to post
Share on other sites

Testar man en Ansuz så vet man ju egentligen inte om den skillnad man hör (om man hör en skillnad vill säga) kommer ifrån själva delen som hanterar datan eller om effekterna kommer ifrån den effekt den kan ha på elnätet lite som @Bebop tänker de är två saker i samma låda som man inte kan veta påverkar vad.

 

Eftersom den bygger på en helt vanlig D-Link switch så vad kan den påverka i data ledet som inte en helt vanlig switch redan gör de är just den del som jag har lite svårt för tex. i Youtube filmen som de länkades till innan den bygger ju på att en "audiophile" switch på nått vis förbättrar datan som passerar men om den "audiophila" switchen då bygger på en helt ordinär switch vad kan den då göra som skulle påverka datatrafiken?

Om man då gör som Ansuz att man adderar en annan påverkande funktion som inte alls har med datan i nätverket att göra men ändå kan påverka systemet som helhet och går du upp i en dyrare nivå eller två så är det fortfarande samma sak som hanterar datan men du adderar mer funktioner som kan påverka dit elnät och ge större effekter där men de går ju inte att separera det ena från de andra när man testar Ansuz.

 

Oavsett vilket så tycker jag de är intressant att det uppstår skillnader speciellt när man förstår att du @calm har bra koll på både ditt system och hur saker och ting "bör" låta (givetvis då med dina förutsättningar och tyckande i åtanke).

 

Jag vet att du sagt att du inte vill prova massa olika saker men de skulle varit kul om du velat prova en av mina LAN-kablar som jag byggt åt ett par här på forumet, skulle vara kul att få lite ord på hur de står sig mot färdiga "köbekablar" :)

 

Jag tycker mig själv vara väldigt dålig att i skrift uttrycka skillnader jag själv upplever i mitt system sen upplever jag ibland större skillnader mellan olika lyssningstillfällen med samma hårdvara så de är nog nått som sitter mellan öronen som påverkar :D

Link to post
Share on other sites
56 minutes ago, octavia rs said:

Testar man en Ansuz så vet man ju egentligen inte om den skillnad man hör (om man hör en skillnad vill säga) kommer ifrån själva delen som hanterar datan eller om effekterna kommer ifrån den effekt den kan ha på elnätet lite som @Bebop tänker de är två saker i samma låda som man inte kan veta påverkar vad.

 

Eftersom den bygger på en helt vanlig D-Link switch så vad kan den påverka i data ledet som inte en helt vanlig switch redan gör de är just den del som jag har lite svårt för tex. i Youtube filmen som de länkades till innan den bygger ju på att en "audiophile" switch på nått vis förbättrar datan som passerar men om den "audiophila" switchen då bygger på en helt ordinär switch vad kan den då göra som skulle påverka datatrafiken?

Om man då gör som Ansuz att man adderar en annan påverkande funktion som inte alls har med datan i nätverket att göra men ändå kan påverka systemet som helhet och går du upp i en dyrare nivå eller två så är det fortfarande samma sak som hanterar datan men du adderar mer funktioner som kan påverka dit elnät och ge större effekter där men de går ju inte att separera det ena från de andra när man testar Ansuz.

 

Oavsett vilket så tycker jag de är intressant att det uppstår skillnader speciellt när man förstår att du @calm har bra koll på både ditt system och hur saker och ting "bör" låta (givetvis då med dina förutsättningar och tyckande i åtanke).

 

Jag vet att du sagt att du inte vill prova massa olika saker men de skulle varit kul om du velat prova en av mina LAN-kablar som jag byggt åt ett par här på forumet, skulle vara kul att få lite ord på hur de står sig mot färdiga "köbekablar" :)

 

Jag tycker mig själv vara väldigt dålig att i skrift uttrycka skillnader jag själv upplever i mitt system sen upplever jag ibland större skillnader mellan olika lyssningstillfällen med samma hårdvara så de är nog nått som sitter mellan öronen som påverkar :D

Jag vägde naturligtvis in de nätrenande effekterna i Ansuz i ekvationen. Mitt antagande är att de har mindre effekt i mitt system eftersom jag har jobbat en del med denna del och förutom P10:an också har en QB4 och en Qx4 i på strömsidan. När jag väl får mitt ex av EE-switch på plats och den beställ Ansuz X2-kabeln börjar det roliga arbetet med inpassning i systemet och då kommer jag så småningom fram till vad som fungerar bäst. Det blir lite så jag kommer att jobba vidare och leveranserna blir mest startpunkt för intrimning i systemet. När denna process börjar sätta sig så blir det en "ny plattform" för eventuellt kommande steg.

Och då @octavia rsblir det intressant att också testa din LAN-kabel, men det kommer för att inte röra till det för mycket dröja några månader. Måste få koll på nytillskottet i form av switchen och den beställda kabeln. Vi får höras via PM när det är dags. Variablerna måste fram tills dess hållas på en hanterbar nivå och egentligen helst en i taget.

 

Calm

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Bebop said:

Grattis till att du bestämt dig. Du blir nog nöjd med EE. 

 

En grej jag funderade på när du testade Ansuz är hur alla dina andra strömreningsprodukter påverkar. Eftersom Ansuz också innehåller någon typ av nätfilter som påverkar hela nätet kanske det hade blivit annorlunda om du kopplat ur något av det andra du har. Rent känslomässigt känns det lite knepigt i mina öron att addera på för mycket av mer eller mindre samma sak.

Precis så tänker jag också. Det är som bergsbestigning, varje steg måste säkras innan man klättrar vidare, annars halkar man lätt och tappar greppet. :thumbsup::D

 

Calm

Link to post
Share on other sites

Intressant läsa om din utvärdering av switchar, införskaffade en EE för drygt en vecka sedan. 

 

Var mer en slump att den hamnade här, hade hemma ett knippe kablar för utvärdering men de föll ej i smaken. 

Vid tillbaka lämnadet diskuterade  vi om EE, läst en del positiva omdömen på nätet. 

 

Köpte den på vinst eller förlust med en Chord Shawline kabel, fick ett bra pris och tänkte är jag inte nöjd så får någon annan bli ägare! :1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

 

Hade inga större förväntningar, kopplade in den till min Lumin T2 och lyssnade igenom några favoriter och det som slog var att det var ett annat lugn och bättre tajming, inga dramatiska skillnader men till det bättre i mina öron! 

 

Jämför jag effekten av de testade kablarna och EE så hade den en större inverkan och till ett betydligt rimligare pris! :1952293183_slightlysmilingface:

 

EE blir kvar, kul med saker man inte har några förväntningar på och de visar sig vara riktigt trevliga! 

 

Att jag inte kan förstå hur en switch kan göra skillnad är en helt annan sak... :1734777508_winkingface:

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, calm said:

Buffrandet sker ju inte direkt från luften, utan buffras via nätverket och där måste kvaliteten på överföringen ha betydelse. Jag tror på vad Hans H. säger på Youtube att teorin skulle vara att switchen på något sätt "städar upp" i dataströmmen, men eftersom jag inte tillhör dataexperterna så kan jag i detta fall bara lita på mina öron och vad jag hör.  Och det handlar inte bara om ren brusreduktion och i sådant fall hur den påverkar övriga delar.      Se avsnittet som börjar 5.05.

Calm 

 

Nästan i klass med katt-TV :grin:

 

image.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...