Jump to content

To stream or not to stream, that´s the question!


Recommended Posts

5 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Själv är jag väldigt nyfiken på calm's utlåtanden då han är mycket bättre än vad jag själv är på att formulera det han hör i ord, hur transienterna liksom klingar ut i relation till stjärnorna i kosmos, medans jag är mer "det låter skitbra!". :1734777508_winkingface:

 

5 minutes ago, VoicesInMyHead said:

eftersom det här med nätverk och switchar är ett relativt "nytt begrepp" inom hifi så är det ju intressant ju fler som testar och delar med sig av sina erfarenheter, i olika anläggningar med olika förutsättningar.

Instämmer på bägge, men vet inte om du är sämre än gemene man på att förklara hur det låter:1952293183_slightlysmilingface:

 

"Til syvende og sidst" måste man prova själv, men det går nog att sålla lite baserat på trovärdiga resultat som andra har uppnått.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 563
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har sedan slutet av 1980-talet tampats med den digitala tekniken, ursprungligen för att komma ifrån brus, knaster och ett evigt problem med statiskt elektricitet och damm, när det gäller vinyl. CD-spe

Var på Bauhaus och hittade lite material till min nya streamerplattform. Grunden är en stuvbit om 40 mm laminerad bänkskiva som sågades i 400 x 600 mm för att passa en stenplatta som jag har haft ligg

Återkommande efter en liten paus i lyssnande och hifi-andet så är jag åter på spåret med streamandet. Haft lite grejor i service-depån som omöjliggjort lyssnandet i denna del, men inget som inte gått

Posted Images

39 minutes ago, calm said:

Tittar vi på den aktuella Ansuz-switchen  så har den ett riktigt tungt och solitt skal i MDF och naturligtvis också ett elektroniskt innehåll som ligger klart över vanliga switchar innefattande en avancerad nätdel. Det saknas väl sannolikt i en "konsumentswitch" anpassad för ren data- eller TV-applikationer.

 

Men den har fortfarande en switchdel ifrån en helt vanlig "konsumentswitch" i dem men massa annat runtikring. I EE switchen har man monterat en TCXO klocka men Ansuz kör på den vanliga standard klockan.

För en switch ser ju signalen lika ut oavsett om de är till din hifi, TV, banköverföring eller någon annan överföring inte så att den förstår att detta är din precis nedladdade favoritmusik ifrån nätet men den vet var den ska skicka det.

Att själva innehållet i paketen påverkas ser jag som osannolikt men att switchen tillför ytterligare två galvaniska avskiljningar och två extra commonmode noise filter i LAN portarna kan eventuellt påverka saker som kommer via nätverket (detta är inget unikt för en "fin" switch utan en del av IEEE standarden hur man bygger nätverksutrustning med galvanisk avskiljning och filter i varje port överallt i alla komponenter med ett nätverksuttag).

 

Nätdelen är avancerad på så sätt att den även tillför en form av parallellfilter men själva AC/DC omvandlaren i den är en MeanWell SMPS IRM20-15.

 

https://www.digikey.se/product-detail/en/mean-well-usa-inc/IRM-20-15/1866-3039-ND/7704664?utm_adgroup=AC DC Converters&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping_Product_Power Supplies - Board Mount&utm_term=&productid=7704664&gclid=Cj0KCQiA48j9BRC-ARIsAMQu3WRVEFjKuywjkvCFevcy3lvN-H314jtcldTullljKWaefF0DtSl8Z3kaAi-5EALw_wcB

 

 

Jag har full förståelse för att musiken och upplevelsen är det viktiga (vilket det även är för mig) men jag har ändå ett stort intresse för hur tekniken fungerar och även de lösningar tillverkarna använder.

 

Oavsett vilket så har Ansuz ett lyckat koncept och de tre ägarna är slipade i sina lösningar man använder samma teknik i många olika produkter (kablar, nätlister, switchar) och även flera olika steg av nivåer som börjar med grund där man sen bygger på med fler och fler tekniker (samma skal och grund komponenter) vilket gör att mycket är samma så man slimmar produktionen. Man byter ofta ut sina olika produktlinjer så de hålls hela tiden uppe ett flöde hos de som ska ha det senaste och även nivåer klart anpassat till marknader där dyrt=bäst (sen är de dyra serierna kanske bäst/bättre än annat vad vet jag :blush:)

 

Bilden här under är troligtvis en D-TC Supreme switch med tanke på mängden "Tesla Coils".

 

1219230112_AnsuzPowerSwitch1.jpg.e358d1fbe27e82f883cd69cca28e8f62.jpg

 

 

Jag har själv en Ansuz Mainz 8 C2 nätlist som har mycket gemensamma tekniker med deras "Power switchar" och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med den.

 

Samma översikt för de olika teknikerna finns för deras nätlister med samma typ av teknik som de använt i switcharna.

 

ansuz_mainz8_table.thumb.jpg.1285911753f893e16122e7b92548202b.jpg

 

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, LPL said:

Jag menar att ju mer man vet och har testat desto större är sannolikheten att man hittar bästa lösningen.

Så tänker jag också. Börsen är också en begränsad faktor för de flesta inklusive för mig och jag vill gärna förstå vad det är jag lägger kulorna på. En annan sak är att oavsett vad jag köper i t ex hifiväg, så har ju tillverkaren inte en susning om vad jag i övrigt har. Det känns ju omotiverat att köpa något som jag redan jag har ordning på. 
 

I Ansuz fall är jag t ex frågande vilken spänning det är som skall fixas? Och vad händer med den spänningen när den kommer till nästa steg? Den skall väl bara markera spänning på för en etta och spänning av för en nolla? Är det mer än så?

Link to post
Share on other sites

Jag har djup respekt för den kunskap som finns enskilt och som helhet på vårt forum. Ingen nämnd eller framlyft framför någon annan, kompetensen ser helt ibland olika ut och är specialicerad ibland och på hög akademisk eller praktisk/teoretisk nivå.  Den har många gånger konstituerats i olika inlägg och längre trådar. Själv har jag sedan 10-12 års ålder haft ett brinnande intresse för teknisk/praktisk tillämpning av musikåtergivning baserat på eget musicerande i tidiga år. Den har också resulterat i en 4 årig gymnasieutbildning på el/tele. Jag jobbade också några år som säljare i hifi-branschen och  även på dåvarande LM Ericsson Men steget till teknisk högskoleutbildning var lite för långt då jag insåg att allt i slutändan kom att handla mer eller mindre om tillämpad matematik och fysik. Då tog yrkesinriktningen en annan vändning och är ganska nöjd med detta också. 

Ett levande intresse för musik och dess media har alltid funnits kvar i bakgrunden och resulterade efter pensioneringen i lite olika kurser på grundläggande akademisk nivå i musikvetenskap som har varit mycket givande.

Är det några slutsatser jag kan dra efter 50 år i hifibranschen så är det skillnad på teori, praktik och marknadsföring. Många fagra löften om att vi nu står på gränsen till vad som är möjligt att åstadkomma i ljudväg, har klingat från 1920-talets elektrifiering och framåt. Så var tid har sina käpphästar, men vissa principer och konstruktioner är i princip oförändrade och styrs av fysikens lagar. Diskrepansen mellan mätteknik, teknik och vad vi faktiskt upplever med våra sinnesorgan är en grundläggande konflikt som har funnits så länge jag kan minnas och läst om i den akademiska litteraturen.

Jag övergav mätningar som urvalsmetod någon gång på sent 70-tal och sedan dess använder jag mest öronen och kanske en del jag läser i fackpressen. Men det är svårt att hitta oberoende källor då branschen är liten och alla är på något sätt beroende av varandra för sin försörjning.

Vad har detta resonemang med föreliggande test att göra? Jo det kanske förklarar lite hur jag tänker kring switch-val och de urval jag gör och de metoder jag använder för att komma till någon slutsats. De baseras i huvudsak på mina lyssningstest och möjligen lite vad jag läser. Jag har ingen ambition att scanna av hela marknaden eller att hitta den lösningen som ger mig alla ess på handen och alla kryss i rutorna. Nej det får räcka med nöjdnivån som i mitt fall ligger rejält högt, det brukar bli riktigt bra  och i vart fall i min smak.

 

Calm

Link to post
Share on other sites

Nu har jag kört nästan tre varv med testlistan med Ansuz switchen i systemet och den omedelbara upplevelsen är grundläggande likhet med EE-switchen i frågan om öppenhet, toppglitter, driv och dynamik. Att dessa switchar gör skillnad är bara ett enkelt konstaterade! Inga tveksamheter därvidlag. Borta är tråkigheten och lite av gråhet som jag upplevde innan. Likheten med vädret är påtagligt idag en novembertrist dag har förbytts till en sprittande vårdag. Så stora skillnader upplever jag. Men så finns det också skillnader mellan dessa två kombinationer i detaljerna. Upplever att Ansuz-kombon är mer sofistikerad i toppen med något mer silkes-kvaliteter, ganska lika i mellanregistret och i basen är möjligen där jag kan höra en tydligare skillnad. Ansuz sätter mer igång min puckel, sannolikt genom mer energi vilket möjligen förvånar mig något. Blev tydligt i Bobo Stensons Natt, där Anders Jormins bas upplevs som mer resonant. I fråga om dynamiken mer utvecklad och transientförmågan lite rappare. Pukor blir kusligt pregnanta och dynamiska. Cymbaler krispiga och spröda med riklig efterringning.

Piano hanteras med tyngd, resonans, klang och sträng. Riktigt bra!

Sång ligger rätt i gomen och resonant, ack så medtagande! Klangkroppen är med.

 

Jag är mycket nöjd och om man skulle välja mellan dessa olika lösningar så blir det kanske inte helt lätt. Om man tar med priset i ekvationen så är det kanske inte lättare.  Jag det blir att ta sig en rejäl funderare. Skall återgå i morgon till EE switchen och se om intrycken består. Subtilitet i sin prydno. 

 

Calm

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Bebop said:

I Ansuz fall är jag t ex frågande vilken spänning det är som skall fixas? Och vad händer med den spänningen när den kommer till nästa steg? Den skall väl bara markera spänning på för en etta och spänning av för en nolla? Är det mer än så?

 

Filter delen i switchen är ett parallell filter alltså påverkar det alla komponenter som är kopplade på samma 230V uttag jag ser inte att själva filterbiten är tänkt att påverka själva nätverket utan enbart just strömförsörjningen till hela systemet.

 

I @calm system kommer detta filter alltså påverka spänningen efter hans PS Audio vilket där ju inte bör vara mycket att göra med då de ju är AC/DC/AC omvandling och ut bör en perfekt sinusvåg komma utan skräp.

 

Precis som många andra tillverkare så har Ansuz byggt upp ett koncept där alla deras olika komponenter ska samverka om man har deras nätlist så har man X-antal tekniker för att fixa till spänning/ström köper man en av deras switchar och kopplar i listen då utökas listens mängd filter med motsvarande mängd som finns inbyggt i switchen. Mängden olika tekniker och mängd av dem varierar då i de olika nivåerna.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Oj vad inlägg det blev efter att jag frågade (om det nu var den som gjorde så att det tekniksnack?) och det var inte för att dra igång en debatt utan det var av ren nyfikenhet.

 

Själv tror jag nu att min nyfikenhet är stillad för stunden och kommer inte själv börja testa några switchar just nu. Skulle jag däremot vara tvungen att köpa någon switch för att få musik så skulle jag ta den billigaste av de som presenterades ovan.

Jag tänker såhär och det är på ren känsla och på mycket teknisk okunskap…

- Teknikutvecklingen är så fruktansvärd snabb och risken är att den är gammal redan när den lämnade fabriken.

- Klockningen är nog viktig

- Typ av elförsörjning är nog viktig

- Kablar kan nog också vara en del i hur det låter, har själv i princip bara ”vanliga” kablar för inkoppling i de digitala delarna

 

Eftersom jag i princip är ointresserad av hur det fungerar rent tekniskt och håller med @calm om att det musikaliska är det som gäller och att förlita sig på sina egna öron.

 

/byZan

 

Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, calm said:

Det är just detta det handlar om för mig att kunna skildra ett piano på ett trovärdigt sätt, blir nästan lite rörd av uppspelningen av detta spår. Så otroligt bra!

Vad kul att det blev en positiv reaktion efter testandet och du; blir man rörd så är det riktigt bra, topp!

 

/byZan

 

Link to post
Share on other sites

Eftersom låten ifrån Tidal buffras i Innuosen så hade jag tyckt ett test med samma låt spelad två gånger en med nätverket inkopplat och en gång utan nätverk när låten är buffrad varit intressant (det är ju inte möjligt att ha de utan nätverk alltid så kanske ointressant egentligen) för att då se låter det likadant med eller utan switch inkopplad. I teorin borde uppspelning utan nätverk vara bäst då finns det ju inga externa källor som påverkar Innuosen överhuvudtaget.

Link to post
Share on other sites

Intressant att följa detta. Själv har jag varit väldigt skeptisk till att en switch ska kunna bidra till bättre ljud men jag är ändå öppen för att det kan påverka och jag har stor respekt för vad Calm rapporterar. Intressant!

Jag pratade med vår IT-chef idag och frågade honom om hifi-switchar och hur de kan förbättra ljudet, för jag är som flera andra att jag vill förstå tekniken och hur det fungerar, och på stående fot blev jag fullständigt idiotförklarad...där fanns inte något öppet sinne inte...

Link to post
Share on other sites
11 hours ago, octavia rs said:

Om de är så att Ansuz magin sitter i switchkortet så kan man alltid införskaffa ett att prova med :)

 

https://www.inet.se/produkt/5401919/d-link-dgs-108?gclid=Cj0KCQiA48j9BRC-ARIsAMQu3WSM7RvHsPoJLOkZ56-43iR_xd-f6Xn8emz4jrqMYu5JcqoQ41eqWoQaAvdcEALw_wcB

Det verkar som ryktet föregått ditt råd! Helt slut på lagret :D

 

Calm

Link to post
Share on other sites
On 2020-11-15 at 18:20, Bebop said:

De första porträttfotograferna hade dålig känslighet i filmplåtarna vilket krävde långa exponeringstider. De använde ett fixeringsstativ för ”offren” inte skulle röra skallen. Kan ju vara något :663741902_thinkingface: (Ironiavdelningen).

 

830A5CE2-C17B-41BB-8914-FE8341B78573.jpeg

Jag tror att det är en bra idé för att skärpa lyssnandet. :77:Jag tror även sitthöjden har sin betydelse. Pinnstolen är underskattad hos audiofiler men inte så dum trots allt. :D

Många sitter och jäser i allt för låga designfåtöljer och missar viktig diskantinformation och  dessutom riskerar att falla i pensionärsrelaterade power naps. Då tappas koncentrationen helt.  Skall man gå all in finns inga kompromisser!:24:

 

Calm

 

 

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, LasseJ said:

idiotförklarad...där fanns inte något öppet sinne inte...

 

Det här är ju knappast nått specifikt för just diskussioner om nätverk det finns inom allt som är relaterat till hifi och kanske mest tillbehören som på de flesta forum skapar livliga debatter.

 

Här pratar vi om olika switchar vad de gör på andra forum där går diskussioner varma om vilken fiber SFP modul som "låter" bäst.....säg det till din IT-chef och han kommer låta folk i vita rockar hämta dig :D

Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, calm said:

Många sitter och jäser i allt för låga designfåtöljer och missar viktig diskantinformation och  dessutom riskerar att falla i pensionärsrelaterade power naps. Då tappas koncentrationen helt.  Skall man gå all in finns inga kompromisser!:24:

Tack för den passningen:1734777508_winkingface:

 

/byZan

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, octavia rs said:

Är detta månne @byZan som "jäser" i sina låga fåtölj när han drar på med R1:orna :39:

 

 

Det blev lite av självmål där, eftersom jag i skrivande stund sitter i en precis sådan fåtölj som visas. Tillika min lyssningsstol, men tyvärr är den lite missvisade

eftersom man tagit bort sittplymån.

 

 https://topbauhaus.com/en/home/48-561-lc2-armchair.html?cmp_id=6673573806&adg_id=79485126952&kwd=&device=c&gclid=EAIaIQobChMI_NeG6paJ7QIV8hJ7Ch2gGw8ZEAQYAiABEgJQ4fD_BwE

 

Tyvärr är min sliten och klar för antingen tapetseraren eller sopstationen. Men en oerhört bekväm och bra fåtölj med rätt sitthöjd i relation till diskanterna  i Ktêmorna. Blir sannolikt en ny likadan, har i vart fall inte hittat någon bättre. Men som varande utan nackstöd, som upplagd för whiplash-skada vid power naps!:D

 

Calm

Link to post
Share on other sites

Jag föredrar fåtölj med vipp. Den skall vippa bakåt ganska lätt, alternativt kunna låsas i önskat läge. Bakåtlutningen minimerar sannolikheten för ”träsmak” då tryckfördelningen blir gynnsammare.

Dessutom vill jag ha fritt bakom huvudet. Inget nackstöd som ger en tidig och olinjär reflex.

Vitsen med hyfsat låg rygg faller till del om väggen bakom mig är nära. Här hos mig handlar det nog om 2,5-3 meter.

Link to post
Share on other sites

Gårdagen ägnades åt lite kortare återgång till de tre olika konstellationerna, nämligen:

 

1. Ingen switch utöver den befintliga NetGear, dvs utgångsläget.

 

2. English Electric 8 switch, med tillhörande väggbula.

 

3. Ansuz PowerSwitch XTC, med inbyggt nätaggregat.

 

Spelningarna skedde inte med hela låtlistan utan mer utsnitt ur densamma för att jämföra t.ex. basgångar, cymbaler, piano, trummor och sång.

 

De tidig intrycken blev i det stora hela verifierade och inga dramatiska förändringar noterades.

 

Jag återkommer med detta i en slutsammanfattning när det är dags att redovisa helheten.

 

Gårdagen ägnades också åt kabeltest som jag återkommer till.

 

Calm

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jag har redan tidigare konstaterat att det trots allt som sägs emot detta, är att det är skillnad på kablar och kablar. Även i datasammanhang som borde inskränka sig till ettor och nollor i frekvens- eller amplitudmodulering. I samband med mitt köp av MSB-combon på sin tid testade jag olika RJ45kablar i kopplingen mellan DAC och Drive. Efter test av diverse kablar bl.a. Audioquest värstingkabel Diamond som jag till slut ratade till förmån för MSB:s egen kabel, gav vid handen att det lät väsentligt olika med de olika kablarna. Audioquesten såldes vidare då jag tyckte att den lyfte diskanten onaturligt skarpt. Not my cup of tea, sett i mitt ljudideal!

 

Så en del av de då testade kablarna finns fortfarande kvar och därför naturligtvis nyfiken på att testa dem igen.

 

Här är startfältet:

 

P1150021.jpg.efe457c4bf41590de660efd5bc4a31a3.jpg

 

En Supra CAT 7 + Patch Cable

 

P1150026.jpg.54a4bc0c898a7b080e904c136fc23251.jpg

 

En Oelbach XXL Hyper Stream Highend Network / Patchcable

 

P1150022.jpg.be2257b6cbfacc97a76efed27a85613f.jpg

 

En hemmagjort CAT 7 som jag kallar Calm Connect

 

P1150023.jpg.9b3a24899ac43b0bf7d781439b10c592.jpg

 

En Sommer Exelsior 

 

P1150025.jpg.289210c0f93877284cdf55ccbe0bf8f0.jpg

 

Den sista den hemlånade Ansuz Digitalz Ethernet X Cable.

 

Intressant startfält som borde täcka in hela spannet från överkomlig till dyr.

 

Calm

 

 

Link to post
Share on other sites

Av tidsskäl kunde jag inte testa alla möjliga kombinationer dvs 5 kablar mot 3 olika konstellationer. Märkte ganska snart att skillnaden var att störst i konstellationen med EE switchen. Den är enklast och billigast och därför valde jag att testa vilken inverkan kabel skulle ha i den. Det är inte uteslutet att Ansuz nätdel borde inverka positivt på resultatet. Det fick bli lite kryssande mellan dessa alternativ och mera första intrycket som styrde. Intressant var dock att det gick att detektera skillnader precis som vid testet med MSB:n för ett antal år sedan.

 

Calm

Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, LPL said:

Jag tänker att ett oskärmat alternativ skulle vara intressant att ha med?

Jo säkert ,men säger som Kajsa Warg " Man tager, om man så hafva kan". Någon stans måste man sätta gränsen.

Antar att alla är skärmade och då kanske  utjämnande inverkan blir större med Ansuz sofistikerade switch. En spekulation från min sida, eller så är det tvärt om?

Det intressanta är att det ändå skillnad, vilket inte är självklart.

 

Calm

Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, calm said:

Det intressanta är att det ändå skillnad, vilket inte är självklart.

Nä, att det är skillnad på olika skärmade LAN-kablar mellan switch och endpoint är inte logiskt någonstans:1952293183_slightlysmilingface:

Att det skulle vara skillnad mellan en skärmad och icke skärmad skulle då kunna vara lite mer logiskt, men det är riktigt intressant det du kommit fram till med dina ingående tester!

 

Jag hade nästan hoppas på att du inte skulle detektera några skillnader på LAN-kablarna, men det är väl som det mesta när det kommer till hifi att ingenting går att utesluta. Får se om jag ger mig på några liknande tester längre fram och kan detektera något med min begränsade hörsel:1952293183_slightlysmilingface:

 

Link to post
Share on other sites

Calm tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Väldigt väldigt intressant. Det finns inte så många jämförande tester av switchar och ethernet kablar att tillgå, så detta är välkommet. Dessutom har du tidigare beskrivit ditt ljudideal, så jag vet någorlunda dina ingångsvärden. Det får man knappast vid en vanlig recension, om inte ljudet är väldigt väl beskrivet. Tack än en gång.

Link to post
Share on other sites
On 2020-11-12 at 16:15, calm said:

Från Routern TP-Link -> Telegärtner RJ45 kontakt -> Cat 6 kabel -> Telegärtner RJ45-> NetGear 5-portswitch-> Telegärtner RJ45 kontakt-> Cat 6 kabel-> Telegärtner RJ45-> Englisch Electric 8 switch->Ansuz X kabel-> Innuos Zen-> Ansuz interconnect kabel-> MSB DAC IV+-> Bibacord Interconnect-> ASR Emitter II Exclusive->Yter/Audience AU24 hgtl-kablar-> Franco Serblin Ktêma högtala

 

Jag förmodar att CAT6 kabel fram till de switchar du prova nu är oskärmad?

 

Jag tror jag skrev det tidigare även i @Bebop:s tråd när han skrev om switchar att kopplar man sista switchen med en skärmad kabel till endpoint eller server som i detta fallet så kommer man även att jorda switchens hölje och även indirekt -0V i PSU till switchen då till efterföljande apparats skyddsjord. Detta kan även påverka hur saker och ting blir, en oskärmad kabel hade inte gjort detta vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet.

 

Om sen det är att föredra eller inte med skärm de kan man säkert diskutera i oändlighet men när det är två apparater så här nära varandra, kopplade i samma elförsörjning då bildar skärmen i kabeln en förlängning av apparaternas kapslingar vilket skulle kunna vara positivt mot eventuella störningar. Men och då med ett stort men det förutsätter att man har oskärmad kabel till switchen ifrån resten av nätverket för är det på annan elförsörjning och en bit där ifrån då kan man skapa en jordslinga med skärmad kabel som mycket väl skulle kunna göra saker sämre om den letar sig igenom systemet.

 

Många förespråkar vanlig oskärmad Cat6 (tex. dCS) ändå är nästan alla LAN-kablar som säljs till hifi idag skärmade, vissa har skärmen kopplad i båda ändar, vissa i en och vissa inte alls eller via andra konstellationer. Att man förespråkar oskärmat är för att de kan uppstå problem med skärmen när den kopplar ihop prylar som har olika jordpotentialer och då åsidosätter hela poängen med de galvaniska avskiljningarna som sitter i alla nätverksprylar vilket kanske inte alla har förståelse för.

 

Sen är det så att LAN kablar har certifieringar för de olika standarderna tex. Cat5, 5e, 6, 6A, 7, 7A, 8 där tex. Cat7/7A vad jag vet inte är en riktig standard ifrån IEEE TIA/EIA utan nått som vissa tillverkarna själva tagit fram det finns alltså inga instrument (Fluke med flera som använder certifieringen EN 50173 för att veta vad de ska mäta) som mäter Cat7/7A det är Cat6A och sen hopp till senaste Cat8.

 

Man ska inte hänga upp sig på tex. att högre nummer är "bättre" det handlar om vilken MHz de ska klara och således vilken hastighet den kan klara. Cat6 (finns både skärmad och oskärmad) är specad för 250MHz och 1Gbps, CAT6A (finns både skärmad och oskärmad) den klarar 500MHz och 10Gbps. Cat8 (alltid skärmad enligt spec.) är specad för 2000MHz och 25/40Gbps enligt IEEE och TIA/EIA.

Således är Cat7/7A nått som kabeltillverkarna tagit fram och där finns kablar som klarar 1000, 1200, 1500MHz men de är inte standardiserade och därför finns det inte RJ45 kontakter med dessa nummer utan man får ta 6A eller 8 till dessa kablar.

Man kan krasst säga att om en kabel inte lever upp till certifieringen så kan man inte kalla den tex Cat6A då får man gå ner ett snäpp och se om den klarar nästa steg men de är få tillverkare som skickar med certifieringen antingen för att de inte lever upp till det de säger den ska göra eller så testar de enbart att den är kopplad rätt.

 

Instrument för att prova ända upp till Cat8 kostar en hel del de rör sig runt 100kkr + moms så inget för hemmapularen och knappt för företag heller man får hyra om man inte provar väldigt mycket.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lite funderingar hur de olika testerna går till rent lyssningsmässigt och eventuell ambition och strategi. Det första är att de inte är några "vetenskapliga" tester, med blind eller dubbelblind test. De bygger helt på mina subjektiva intryck och värderingar och ljudideologi som härrör från livemusik och helst inte studioproducerad  exakthet och "detaljhysteri". Det är inte musik för mig i första rummet. Jag har försökt att fånga en pågående trend som jag tycker mer handlar om teknologi och vad som är möjligt att göra och rent musikalisk framställning som mer handlar om vilka känslor som musiken frambringar hos mig. Mindre på ett intellektuellt plan och mer på ett emotionellt plan. Musik skall förmedla en idé och en känsla mer än att vara taktmässigt eller tekniskt fullfjädrad.

 

Jag indelar därför mina lyssningar i två faser. Den analytiskt/utvärderande fasen, där trovärdighet mot original och detaljer ligger i fokus och den emotionella/musikaliska fasen, där känslan och musikaliteten utvärderas. Ytterligheterna kan ligga i t.ex. hur en cymbal låter i systemet kontra i verkliga livet och helheten mer i en klanglig värld som skapar ett flow, dvs där man rycks med och förlorar sig i musiken och plötsligt fattar dess innehåll och form. Beroende på vad som är syftet med lyssningen så försöker jag medvetet dela upp en lyssning utifrån det ena eller andra syftet. Men det finns naturligtvis ingen skarp gräns mellan faserna, utan de flyter lite emellan.

 

Så när jag kommer till en slutsats som passar mitt ljudideal så är det egentligen bara det som har uppnåtts, dvs ingen generell rekommendation eller objektiv sanning. Sedan brukar jag ibland referera till enskilda musikstycken och delar av dem för att andra skall om möjligt försöka förstå vad jag menar, men även detta är delvis färgat av min personliga smak. En cymbal t.ex. kan gillas på olika sätt. Iskallt krispig eller mer resonant och dissonant. Smaken är som baken......

 

Calm

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...