Jump to content

To stream or not to stream, that´s the question!


calm

Recommended Posts

10 hours ago, calm said:

Det handlade om hur vi skall hantera farmors Malmsjöflygel byggd i Gbg 1911 som tyvärr inte har används på ett tag.

 

För övrigt en trevlig beskrivning av pianot som instrument... :smile:

Mitt pianospel var också på en Malmsjö i mitt föräldrarhem, men det var en Yamaha hos min pianolärare. Jag gissar att dessa instruments klanger påverkar mina val och ingår i min ljudreferens nu också. Vårt gamla Malmsjö som står hos min syster numera är i stort behov av renovering.  Mor som spelat mycket på det genom åren gör inte det längre. På den tiden hade vi en bekant som var pianostämmare regelbundet hemma. Nu är vissa tangenter är ur funktion. 

Jag tror att de som har många och tidiga upplevelser från barnsben av musik och hur det lät påverkas av det. Jag har hört mängder av livemusik och har ljud från eget spel i mitt minne. Nu när jag tänker på det så är mor och fars HiFi anläggning från 70-talet fortfarande ett tydligt minne och är en mycket positiv upplevelse av återgivningen. Systemet hade kraft pondus driv och stort ljud med fysisk bas hela vägen ner. Det kan jag inte vara utan... dessvärre.:grinsmilingeyes:

 

Man kanske kunde lägga sig på divanen hos Freud och få analyserat varför man har det ljudideal man har och att det beror på barndomen...  :rolllaughing: och få ett förslag på en anläggning som passar så man slipper göra egna snedsteg. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Apexorca said:

 

För övrigt en trevlig beskrivning av pianot som instrument... :smile:

Mitt pianospel var också på en Malmsjö i mitt föräldrarhem, men det var en Yamaha hos min pianolärare. Jag gissar att dessa instruments klanger påverkar mina val och ingår i min ljudreferens nu också. Vårt gamla Malmsjö som står hos min syster numera är i stort behov av renovering.  Mor som spelat mycket på det genom åren gör inte det längre. På den tiden hade vi en bekant som var pianostämmare regelbundet hemma. Nu är vissa tangenter är ur funktion. 

Jag tror att de som har många och tidiga upplevelser från barnsben av musik och hur det lät påverkas av det. Jag har hört mängder av livemusik och har ljud från eget spel i mitt minne. Nu när jag tänker på det så är mor och fars HiFi anläggning från 70-talet fortfarande ett tydligt minne och är en mycket positiv upplevelse av återgivningen. Systemet hade kraft pondus driv och stort ljud med fysisk bas hela vägen ner. Det kan jag inte vara utan... dessvärre.:grinsmilingeyes:

 

Man kanske kunde lägga sig på divanen hos Freud och få analyserat varför man har det ljudideal man har och att det beror på barndomen...  :rolllaughing: och få ett förslag på en anläggning som passar så man slipper göra egna snedsteg. 

Jo jag tror naturligtvis att man påverkats av tidig barndoms musik, kanske redan i fosterlivet till och med? :think::grin:. Det roliga var att när pianostämmaren skulle testa flygeln så spelade han" Intåg i sommarhagen" komponerad av Wilhelm Peterson-Berger som jag hört spelas så många gånger under min uppväxt. Då blir man lite rörd onekligen, trots den ostämda flygeln.:smile:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, calm said:

Jo jag tror naturligtvis att man påverkats av tidig barndoms musik, kanske redan i fosterlivet till och med? :think::grin:

Jag är inte så säker på att jag påverkades så mycket av mina föräldras musikval när jag skvalpade runt i fostervattnet. Det var mest Sigge Fürst, Sven-Olof Sandberg, Sickan Carlsson, Calle Jularbo med flera.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Bebop said:

Jag är inte så säker på att jag påverkades så mycket av mina föräldras musikval när jag skvalpade runt i fostervattnet. Det var mest Sigge Fürst, Sven-Olof Sandberg, Sickan Carlsson, Calle Jularbo med flera.

Hehe.

Det tror inte jag @Bebop. Jag tror du har en hemlig vurm för Calle Jularbo. Kom ut nu! :grin:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jo jag tror naturligtvis att man påverkats av tidig barndoms musik, kanske redan i fosterlivet till och med? :think::grin:. Det roliga var att när pianostämmaren skulle testa flygeln så spelade han" Intåg i sommarhagen" komponerad av Wilhelm Peterson-Berger som jag hört spelas så många gånger under min uppväxt. Då blir man lite rörd onekligen, trots den ostämda flygeln.:smile:

 

Calm

 

 

 

Det stycket har jag alltid älskat också. Den är prunkande och härlig. Spelade den själv i ungdomen och syrran spelade den när jag gifte mig. Så det är nostalgi. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det var mest Sigge Fürst, Sven-Olof Sandberg, Sickan Carlsson, Calle Jularbo med flera.

:cold:

Brr, det måste ha blivit en rejäl revolt där i tonåren.

Jag kommer inte ihåg att det spelades så hemsk musik, men jag minns Demis Roussos, Toots Thielemans, Monika Z, Tom Jones, Jim Reeves, Anita Lindblom, Lill Lindfors, Povel Ramel.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Man kanske kunde lägga sig på divanen hos Freud och få analyserat varför man har det ljudideal man har och att det beror på barndomen...  :rolllaughing: och få ett förslag på en anläggning som passar så man slipper göra egna snedsteg

Farbror Barbro svarar säkert om du får tag på hens nummer 🧑‍⚕️

Link to comment
Share on other sites

Mina tidigaste minnen kring skivspelare är från 1956-57. Farsan var kassör i fotbollsklubben och i uppdraget ingick att vinterförvara föreningens skivspelare och stenkakor som det spelades på under pauserna medan publiken smaskade på en smal kokt korv i smörpapper från Korva-Svens luda. Det var något liknande denna.

 

35C9BCBB-BCD3-4F33-A4D3-9FB173D7B4A1.jpeg

 

Den gick varm under vintern hemma kopplad till vår ”ångradio” med schlagers. Jag minns bland annat dessa men framför allt minns jag grammofonen… ett sånt underverk.

 

Ulf Peder Olrog: ”Tjo och tjim och inget annat”

Anders Börje: ”Mera bruk i baljan boys”

Sigge Fürst: ”Vi har skjutit en gök”

Thory Bernards: ”Vildanden”

Harry Brandelius: ”Gamle Nordsjön”

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vår första "musik-"anläggning", i vart fall den jag minns, utöver en rad radioapparater, var en HMV skivspelare med jakarandasidor en röd pappfront med loggan på. En skivspelararm i vit bakelit eller plast med vändbar dubbel pickup. Den startades genom att man förde armen åt höger och då gick skivspelaren igång och stannande när den nått mitten om jag minns rätt. Den var kopplad till en Luxorradio med grå front och träsidor. Riktigt tjusig och minns när den köptes in för då fanns också Luxoradion i stereo med genomskinliga små utstickande "öron" på var sida. Den tyckte jag att vi skulle köpa, men far tyckte det var för tidigt med den då nya tekniken stereo.

Det spelades mycket klassiskt hemma både på grammofon och på piano och på radion lyssnades gärna på Povel Ramel och lite mer åt jazzhållet.

 

Min första "anläggning" blev då att dra en kabel från "familjeanläggningen" med extra högtalarutgång hela vägen från vardagsrummet in till mitt eget rum där jag hade ett högtalarelement som jag plockat ur en trasig radio. Då kunde jag lyssna i mitt rum och stänga av högtalaren i vardagsrummet med hjälp av en brytare. Det blev mest klassisk musik, Tjajkovskij, Chopin, Mozart långt senare med "revolt" i form av Rolling Stones som var mina favoriter under tonåren. Hemska tyckte mina föräldrar, vilket gjorde dem extra bra och spännande. 

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Ulf Peder Olrog: ”Tjo och tjim och inget annat”

Anders Börje: ”Mera bruk i baljan boys”

Sigge Fürst: ”Vi har skjutit en gök”

Thory Bernards: ”Vildanden”

Harry Brandelius: ”Gamle Nordsjön”

Osså säger man att det var bättre förr! :rolllaughing: 

För egen del var det sent 60-tal när både stereo och jag själv införskaffades så min första minnen är en B&O anläggning på en bänk i jakaranda. Den enda platta jag minns var nog Tobacco road:

CZcgQ5v.png

Svänger fortfarande idag!

Link to comment
Share on other sites

Nej det var definitivt inte ett dugg bättre förr, @AlfaGTVom vi pratar ljudkvalitet. Mycket är nog suggestion som när man åkte runt med Fonografen med en inspelad kvinnlig röst som jämfördes med samma röst sjungandes live. Folk tappade bokstavligen hakan av förvåning.

Tycker mig känna igen upplägget från någon mässa med liveröst och något instrument. Som den gången  då Jörgen från Ultimate Sound med TAD och med hjälp av en R2R- spelare och en Didrik DeGeer-mikrofon gjorde en inspelning med en flygel som spelades upp i TAD-systemet i rummet brevid. Detta var nog betydligt närmare sanning än någonsin och mer i paritet med live. Vi pratar nutid även om det är några år sedan.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter mitt testande och tänkte att när jag nu blivit lite mer familjär med förändringen med Phoenix NET, även ersätta NetGear-switchen med EE-switchen.

Sagt och gjort.

 

P1150517.thumb.JPG.465852c952dce2f9861ea0e538d78038.JPG

 

Här inkopplad istället för Netgear-switchen nu istället med English Electric-switchen med Paul Hynes SR4 LPSU och silver DC-kabel.

 

Har nu lärt mig att det inte är något problem att koppla in eller ur switchar på linjen utan att det kraschar och jag får starta om hela streamingdelen. Det problemet verkar bara vara kopplat till själva streamern och Roon-uppkopplingen vad jag förstår. Så den tänker jag inte ändra.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Sedan Phoenix NET blivit installerad i systemet så är min upplevelse att jag fått en mer detaljerad ljudbild med mera bredd och djup i densamma. Lite mer mjukhet i diskantregionen är tydlig.  Har väl kanske hunnit spela ett antal dagar och haft den påslagen från första stund. Jag slår aldrig av de digitala systemen någonsin. Det gäller DAC och drive, men även nu streamerenheten med dess tre delar. Efter den sista förändringen med EE-switchen uppstod samma initiala lite hårda diskantmarkeringen.

Spelat mina normala testskivor som Bobo Stenson förstås och flera andra men  har nu också lagt till Jazz at the Pawnshop, som är en veritabel orgie i detaljerad inspelning, men också en bra musikalisk presentation. Använder gärna Lars Erstrands vibrafon som en avslöjande test av systemet. Här kan man få ganska skiftande resultat beroende på vad som kopplas in i form av ny utrustning och särskilt vid kabeltest. Här tycker jag att vibrafonen håller ihop på ett bra sätt utan att spricka i övertonerna. Både sax och klarinett får den där lite vassa tonen som de naturligt har. Det enda som lät lite överkokt var nog tamburinen i början på skivan. Men som sagt lite tidigt att lämna ett definitivt slutomdöme. Lär väl återkomma när EE-switchen har fått någon dag på sig att värma upp igen. Den är ju ingalunda ny men har varit urkopplad sedan den nya switchen kom in i systemet.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, calm said:

Fortsätter mitt testande och tänkte att när jag nu blivit lite mer familjär med förändringen med Phoenix NET, även ersätta NetGear-switchen med EE-switchen.

Sagt och gjort.

 

P1150517.thumb.JPG.465852c952dce2f9861ea0e538d78038.JPG

 

Här inkopplad istället för Netgear-switchen nu istället med English Electric-switchen med Paul Hynes SR4 LPSU och silver DC-kabel.

 

Har nu lärt mig att det inte är något problem att koppla in eller ur switchar på linjen utan att det kraschar och jag får starta om hela streamingdelen. Det problemet verkar bara vara kopplat till själva streamern och Roon-uppkopplingen vad jag förstår. Så den tänker jag inte ändra.

 

Calm

Jag vet helt ärligt inte vad som sker hos dig Calm, för hos mig kopplas det om kontinuerligt med DAC'ar, streamers och minst tre servrar för Roon konstant igång. Jag minns inte ens senast jag fick "felsöka" något i nätverket, eftersom alla enheter och servar dyker upp som förväntat i styrappar och datorer omedelbart. Å andra sidan så noterar jag troligen inte ens att en enhet behöver en omstart för att återansluta?

 

Men bilden avslöjar nätverkskablar av oklar kvalitet med tveksam kontaktering och jag kan misstänka att det finns brister här. 

Sådana brister manifesterar sig ofta som oförklarliga fenomen och "dagsform"... Har du kontrollerat dessa med lämplig utrustning?

 

Många verkar generellt ha bekymmer med sladdar och deras kontaktering medan det för mig är helt främmande.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag vet helt ärligt inte vad som sker hos dig Calm, för hos mig kopplas det om kontinuerligt med DAC'ar, streamers och minst tre servrar för Roon konstant igång. Jag minns inte ens senast jag fick "felsöka" något i nätverket, eftersom alla enheter och servar dyker upp som förväntat i styrappar och datorer omedelbart. Å andra sidan så noterar jag troligen inte ens att en enhet behöver en omstart för att återansluta?

 

Men bilden avslöjar nätverkskablar av oklar kvalitet med tveksam kontaktering och jag kan misstänka att det finns brister här. 

Sådana brister manifesterar sig ofta som oförklarliga fenomen och "dagsform"... Har du kontrollerat dessa med lämplig utrustning?

 

Många verkar generellt ha bekymmer med sladdar och deras kontaktering medan det för mig är helt främmande.

Nej definitivt inte vare sig kontaktering eller kablar. Har du möjligen följt tråden från början så var nog den delen jag började med och lagt lite omsorg vid som jag brukar göra. Först hygienåtgärderna som att säkerställa att kablage och kontaktdon är ok. Kör RJ45-kontakter i metall med låsning av samma typ och märke som Audioquests toppsegment Vodka och Diamond, har tappat namnet. Det du ser på bilden som möjligen kan se lite tveksamt ut är den röda plasthylsan som saknar annan funktion än att vara just ren färgmärkning av kabeln. Ingående kabeln är en CAT 6 också av god kvalitet skärmad och från switchen till nästa switch så är det samma typ av kabel som Ansuz säljer för dyra pengar men som @octavia rshar tillverkat till mig.

 

Nej detta handlar om helt andra saker än kontaktproblem utan det handlar om Roon/Tidal-kopplingen som uppenbarligen har svårt att hitta Innuosen och min MSB-DAC IV+ som är äldre än de som de listar när man går in på DAC-typer hos dem. Innuos är väl inte Roon-certifierad vad jag vet om det nu kan ha någon betydelse? Jag tror problemet är av samma typ som både @Apexorca och @figgeupplevt i att om man kopplar ur så återgår man till tidigare inställd apparatur. Problemet kan möjligen sammanhänga med att jag i ett tidiga skede kört med en Roon Rock som jag aldrig fick att funka särskilt bra trots experthjälp. Kan naturligtvis också haft koppling till mitt tidigare MAC-problem. att inte kunna ladda upp senaste OS-versionen.  Men eftersom jag inte besitter data-kompetens mer än på ett grundläggande plan, så blir det naturligtvis svårare att detektera felorsak. Jag har dock på något oförklarligt sätt fått ihop det nu så att det spelar som jag vill, helt på egen hand utan någon support. Men fråga mig inte hur och det är det som blir frustrerande, jag vill gärna veta vad jag gör så att jag kan lätt åtgärda om det uppstår igen. Det är i vart fall min ambition att förstå så mycket.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ok, då drog jag förhastade slutsatser kanske. Men en sak kan vara värt att poängtera och det är att ju grövre kabel desto större anledning att böjavlasta i kontakteringen, vilket görs bäst med den typ av röda hylsor som du färgmärkt med. Och för vad det är värt, så tar jag en smidig oskärmad Cat6 med crimpade kontakter före dessa Telegärtner-monster varje dag i veckan. (Jorå, det finns varianter, jag vet)

Och eftersom RJ45-kontakten är ganska liten så blir belastningen rejäl när man använder metallkontakter och tok-skärmade kablar. Väl värt att mäta upp dem på nytt efter bruk alltså.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Ok, då drog jag förhastade slutsatser kanske. Men en sak kan vara värt att poängtera och det är att ju grövre kabel desto större anledning att böjavlasta i kontakteringen, vilket görs bäst med den typ av röda hylsor som du färgmärkt med. Och för vad det är värt, så tar jag en smidig oskärmad Cat6 med crimpade kontakter före dessa Telegärtner-monster varje dag i veckan. (Jorå, det finns varianter, jag vet)

Och eftersom RJ45-kontakten är ganska liten så blir belastningen rejäl när man använder metallkontakter och tok-skärmade kablar. Väl värt att mäta upp dem på nytt efter bruk alltså.

Eftersom kopplingen är gjord idag så har jag inte löst just detta problem för EE-switchen än. Detta som jag löst på ett bra och praktiskt sätt när det gäller övriga apparaterna som du kan se om du backar någon sida i tråden, har ännu inte kommit på plats vad gäller just denna del. Men det skall till och ligger redan i pipeline.

Var så säker! Här lämnas inget åt slumpen!:grin::smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Idag anlände ytterligare en byggsten i streamerbygget. Nämligen denna!

 

C1A47199-C24A-4EFA-B353-C231BF71BC77.thumb.jpeg.bb2cb7be3e4c7da3ac52f87e41ecd808.jpeg

 

Denna RJ45 Ethernet-kabel skall anbringas mellan Phoenix Net och Innuos Zen. Vi får se om denna är bättre än nuvarande Ansuz X2? För ganska länge sedan testade jag den svindyra Audioquest Diamond i I2S-kopplingen mellan DAC-och Drive i min MSB-kombo. Där gjorde den sig inte alls, blev spetsig och vass och förtog till och med MSB-magin. Den då medföljande MSB-kabeln var uppenbart mer och bättre anpassad för just den kombon.

Diamond är byggd av 100% silver-ledare, medan Vodka byggs av koppar och 10% silver, vilket sannolikt ger en lite mjukare karaktär.

Jag skall låta det gå någon eller några veckor innan jag går in och ändrar för att få en uppfattning om karaktären på systemet först. Sedan kan det hända att jag kan komma att testa fler kablar innan jag är klar, vi får se

Jag tycker det är roligt att testa lite olika kablar och se vd som händer rent ljudmässigt. Mätmässigt har jag ingen aning finner inga data utan mest svamligt marknadssnack på kartong och hemsida. https://www.audioquest.com/cables/digital-cables/rj-e-ethernet/vodka

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bebop said:

 

Harry Brandelius: ”Gamle Nordsjön”

 

 

 

Jag gillar Harry Brandelius. Jag och en kompis har sedan studietiden sjungt hans låter på fester  ffa på kräftskivor. Just faktiskt Gamla Nordsjön. OM man nyper skinnet vid adamsäpplet och skakar lite där vid lämpliga tillfällen får man ett fint Harry-vibrato.

Link to comment
Share on other sites

@calm det dök på ett annat forum upp nånting som verkar vara en bra grej för att få strömkablar att sitta fast bättre, tydligen har t.ex Shunyata börjat skicka med sådana till sina strömkablar.

 

Jag vill inte stjäla bilden utan kolla inlägget här istället:

https://www.whatsbestforum.com/threads/taiko-audio-sgm-extreme-the-crème-de-la-crème.27433/post-777384

 

finns att köpa härifrån:

https://www.sfcable.com/power-cord-secure-sleeve.html

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

För ganska länge sedan testade jag den svindyra Audioquest Diamond i I2S-kopplingen mellan DAC-och Drive i min MSB-kombo. Där gjorde den sig inte alls, blev spetsig och vass och förtog till och med MSB-magin. Den då medföljande MSB-kabeln var uppenbart mer och bättre anpassad för just den kombon.

 

Jag gjorde samma test med samma slutsats. Det var säkert 9-10 år sedan. Jag hade sparat Diamond-kabeln så den använder jag nu. 

Jag kommer ihåg den tid som var då. Kabelfrågan har alltid varit infekterad och gissa hur det var när jag testade olika nätverkskablar? De var ju i alla fall ingen chans alls att det skulle kunna påverka ljudet. Bara ettor och nollor. Hmmm. Trots detta hörde jag tydliga skillnader på olika nätverkskabablar. Nu verkar det vara allmänt erkänt i breda lager att digitalkablar påverkar musikåtergivning. Ju längre jag hållit på med att testa olika saker desto mer litar jag på mina öron. Det tycker jag alla skall göra med ett öppet sinne. 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, VoicesInMyHead said:

det dök på ett annat forum upp nånting som verkar vara en bra grej för att få strömkablar att sitta fast bättre, tydligen har t.ex Shunyata börjat skicka med sådana till sina strömkablar.

 

 

Vi snackade om just dessa förra helgen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, octavia rs said:

Vi snackade om just dessa förra helgen.

 

oops, jag skyller på att jag hade feber förra helgen och först nu håller på och läser ikapp överallt... :smile:

 

gillade bilden i inlägget som kom idag dock då det visade lite bättre hur de funkar i praktiken.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

gillade bilden i inlägget som kom idag dock då det visade lite bättre hur de funkar i praktiken.

 

Helt klart jag hade inte läst de två sista sidorna på WBF så jag hade missat just de bilderna där kontakten är ute så att säga.

 

Just de fabrikatet finns hos en firma i England, jag var på väg att beställa förra helgen men man behövde skaffa ett EORI nummer hos tullen först för att beställa hos de Engelska företaget sen har jag glömt bort det :)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, octavia rs said:

Jag har beställt den här gummihylsan från USA @calm @VoicesInMyHead så jag kan agera försökskanin och funkar det så har jag 10-15st som jag inte behöver :)

Det skulle vara intressant att testa när jag går vidare med nästa del av mitt DIY-projekt med kabelavlastare. Nämligen min PS Audio P10 Powerplant. Hojta till när du testat om de fungerar. Lite underkännande av standardkontakters toleranser kan jag tycka att de ens behövs. Några lager eltejp kanske skulle ge samma effekt?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Lite underkännande av standardkontakters toleranser kan jag tycka att de ens behövs.

Nu skulle jag inte säga att strömkablar och kontakter från hifi-tillverkare kan benämnas som "standardkontakter".

Tar du ett vanlig sladdställ och trycker in i en vanligt IEC-uttag så behövs det en viss kraft både att trycka in och dra ut kontakten och kabeln sitter ordentligt.

IEC-kontakter på hifi-kablar använder oftast inte ens standard C13 sladdkontakt som är avsedda C14 chassikontakt utan kör istället med C15 sladdkontakt vilket försämrar passformen.

image.png.6621aaf4a7fba20b9ca54dbbaab5103b.png

      C13/C14              C15/C16

 

Hifi-kontakterna varierar i storlek och är tillverkade i hårdare material vilket ytterligare gör att kontakterna inte sitter ordentligt. Min erfarenhet att många kontakter på hifi-kablar dessutom har bristfällig gripkraft. Kunde vi nöja oss med standardkontakter skulle inte dessa problem uppstå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...