Jump to content

To stream or not to stream, that´s the question!


calm

Recommended Posts

Det är för min del rätt klart att många vill ha del av denna kaka och vägarna dit är väldigt olika de är rätt lätt att se (sen säger bilder inget om hur de presterar).

 

Thunderdata Bonn N8 (även då EE och andra märken som har denna som grund).

1572095350_Screenshot2020-04-29at17_54_11.jpg.18fc7c4a145c51b224534d889d05ce28.jpg

 

Ansus Power Switch X-TC (switchkortet sitter vad jag ser i alla modeller även de dyrare).

 

lowbeats_08.jpg.465cb1ab2f870919d843bb19a4d12302.jpg

 

 

Uptone etherREGEN

 

EtherREGEN_Tech.Highlights_web.jpg?v=1570582556

 

Melco S100 (med Buffalo kortet bredvid som S100 bygger på).

 

1238094659_MelcoS100andBuffaloequiv.jpg.b00c8ccf68017838eb5db03189d91af8.jpg

 

 

SOtM sNH-10G

 

 

sotm-snh-10g_switch_sclk-ex_clock_1500.png.6f0a5fbc20cc8f4da9485ffa5d56f991.png

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans-Tommy said:

om du funderar på att skaffa Ansuz switch tycker jag att du ska titta på melco s100 innan du bestämmer dej.Den kostar ungefär lika mycket men har två SFP portar vilket möjliggör att du kan koppla en optisk kabel direkt till den, jag har gjort det och hemma hos mej blev det en förbättring. Du avkopplar nätverket elektriskt om du gör det. 

Ett annat alternativ med två SFP som kan vara värt att testa är t.ex. Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W.Ubiquiti%20UniFi%20Switch%20US-8-150W.jp

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, octavia rs said:

Bara för att nått kostar tre gånger så mycket behöver inte betyda mycket när de kommer till sånt här.

Jag håller med. Det finns heller inget fullständigt samband med att om det per automatik är dåligt för att det är tillverkat eller utvecklat i Kina. Möjligen känns det mindre "politiskt" korrekt och tillför mindre till fåfängans konto. Det finns mycket skräp från Kina men det innebär ju inte att allt är skräp. Det är ju inte Kina som säljer produkterna. I EE's (Chord Company) och Nuprimes fall (som båda använder bl a Thunderbolt) så är det de som valt innanmätet, inte kineserna.

 

Det finns ju oändligt många företag som använder OEM-tillverkare oavsett vi pratar bilar eller hifi/elektronik. Ett bra exempel var ju Oppos cd-drive som användes av väldigt många, från billiga Archam till dyra MSB. Burr-Browns finaste dac-chip kostar ca 70:- och i min spelare sitter det 4 stycken (ett för varje halvvåg per kanal). En ny spelare/dac idag kostar 159,000:-... 

 

Prissättning kan göras på många sätt och varierar mellan produktslag och affärsidé. Ett sätt är att räkna ihop sina rörliga kostnader plus att få återbetalning av sina fasta kostnader på 6-18 månader och sätter en marginal utifrån det. Marknadssituationen sätter gränserna. Ett annat sätt är att sätta ett marknadspris, dvs ett pris som marknaden tål. Att döma av många produkter idag så är det det som gäller. Det är vi konsumenter som gör det möjligt. Så fhngerar vår ekonomi.

 

Ett annat sätt är att bygga allt själv. Det kan säkert bli lika bra men få har kompetensen och man får inte något betyg från marknaden hur man lyckats.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, octavia rs said:

Det är för min del rätt klart att många vill ha del av denna kaka och vägarna dit är väldigt olika de är rätt lätt att se (sen säger bilder inget om hur de presterar).

 

Jag tror att både du @octavia rs och jag uppskattar öppenheten och allting runt omkring UpTone's produkter, medans det är betydligt mera stängt och bristfälligt med information om vad de andra egentligen gör för något. Det kan vara en stor anledning till att vi båda valt etherREGEN utan att egentligen jämföra med något annat. Sen är det ju alltid svårt att säga vem som är först osv, men jag vill nog ändå hävda att hela det driv som UpTone skapade med USB förbättringar i och med sin första Regen produkt har de nu även gjort med ethernet. Massor med folk världen över testar och jämför och rapporterar resultat, andra företag står såklart redo att haka på, utforska vidare och komma med nya lösningar (eller bara profitera), det är ju så vi kommer framåt såklart.

 

Jag tycker heller inte att det är konstigt att den här utvecklingen inte leds av de traditionella kabel eller hifi tillverkarna då det är en helt annan domain än deras expertis rimligtvis innefattar. Medans företag som tillverkar "datorutrustning" kanske i regel inte har riktigt samma saker att ta hänsyn till, och nånstans behöver de här två sektorerna mötas med varandra och det är ju lite vad som håller på att hända just nu.

 

Hur som helst så tycker jag det är spännande med utveckling! :1952293183_slightlysmilingface:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, VoicesInMyHead said:

jag uppskattar öppenheten och allting runt omkring UpTone's produkter

Jo, det skulle uppskattas från många håll. Det är faktiskt rätt så ovanligt att företag avslöjar sina underleverantörer oavsett om det är tillverkning eller utveckling.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Bebop said:

Jo, det skulle uppskattas från många håll. Det är faktiskt rätt så ovanligt att företag avslöjar sina underleverantörer oavsett om det är tillverkning eller utveckling.

 

Absolut, och jag tycker inte någon skugga ska falla över att andra företag inte gör så, men min poäng är litegrann att det UpTone gör har varit "game changing" för de här områdenas utveckling, och att vi har dem att tacka för mycket. Sen innebär det ju inte med automatik att deras produkter i slutändan är eller blir de bästa.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

"Bara för att nått kostar tre gånger så mycket behöver inte betyda mycket när de kommer till sånt här."

 

Nej, pris/prestanda är ju naturligtvis inte ett linjärt samband, men håll med om att vi förväntar oss mer av en dyrare pryl. Speciellt om den är 3 ggr så dyr.

 

Någon som har erfarenhet av Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W, map hifi ?

 

Mvh Tyking.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tyking said:

Någon som har erfarenhet av Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W, map hifi ?

 

Jag har ett antal Ubiquiti produkter i mitt nätverk men jag har den mindre US-8-60W switchen. Jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera Ubiquiti på ett forum för hifi entusiaster om jag ska vara ärlig. Det ÄR lite mer avancerat och inte samma nivå av plug'n'play som jag tror de flesta upplevt med mer konsumentvänliga nätverkslösningar. Ubiquiti är väldigt vanligt och populärt i företagssammanhang, men där man också har större kompetens, krav, betydligt fler användare osv. Är man inte den som folk vänder sig till för IT support så kanske man inte ska fundera så mycket på Ubiquiti, även om det är bra produkter.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Det är faktiskt rätt så ovanligt att företag avslöjar sina underleverantörer oavsett om det är tillverkning eller utveckling.

 

Så är det och de finns ju såklart anledningar till det att man är rädd för att någon ska kopiera det. Uptone har mer eller mindre visat allt i sin tråd på AS forumet, layout på ett 6 lagers kretskort till vilka komponenter de använder och priser på material osv. Sen betyder ju detta inte att den är "bäst" som @VoicesInMyHead men jag gillar deras öppenhet och många tyckte det var kul att få följa med i utvecklingen och till viss del även kanske kunna påverka en del.

 

13 minutes ago, Bebop said:

Burr-Browns finaste dac-chip kostar ca 70:- och i min spelare sitter det 4 stycken (ett för varje halvvåg per kanal). En ny spelare/dac idag kostar 159,000:-... 

 

 

Men sen är ju ett chip bara en väldigt liten del i det hela och ett bra chip betyder ju inte mycket om det som är innan och efter är dåligt konstruerat. Jag har för mig sett Lukasz Fikus (Lampizator) skriva ge mig de sämsta chip du hittar och jag ska få det att låta bra :)

 

5 minutes ago, Tyking said:

Någon som har erfarenhet av Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W, map hifi ?

 

Jag har monterat dem till kameraövervakning på industrier. Man kan tänka på att de levereras med en intern PSU som ger hög spänning för PoE matningen och en lägre spänning för switchen då där är 4 trådar ut ifrån PSU till kortet. Så är man allergisk mot SMPS så går den bort :)

 

10 minutes ago, Tyking said:

Nej, pris/prestanda är ju naturligtvis inte ett linjärt samband, men håll med om att vi förväntar oss mer av en dyrare pryl. Speciellt om den är 3 ggr så dyr.

 

Jag gör det med vissa saker men med annat har jag nog inte samma förväntning.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera Ubiquiti på ett forum för hifi entusiaster om jag ska vara ärlig. Det ÄR lite mer avancerat och inte samma nivå av plug'n'play som jag tror de flesta upplevt med mer konsumentvänliga nätverkslösningar. Ubiquiti är väldigt vanligt och populärt i företagssammanhang, men där man också har större kompetens, krav, betydligt fler användare osv.

 

Så är det även om deras vanliga switchar är mest plug and play så att säga. Jag har deras EdgeRouter X-SFP den är jag väldigt nöjd med men den kräver att man vet vad man gör för den måste konfigureras hur man vill att portarna ska fungera och ska man ha igång SFP så krävs även där ändringar.

 

På den industrin jag är ansvarig för eldriften på där använder IT avdelningen uteslutande HPE Aruba till alla switchar och AP de verkar väldigt stabila och driftsäkra men där får jag dem förkonfigurerade och sköter bara installation av fiberkablar, LAN-kablar, rack, uttag och dokumentation osv.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej Calm

om du funderar på att skaffa Ansuz switch tycker jag att du ska titta på melco s100 innan du bestämmer dej.Den kostar ungefär lika mycket men har två SFP portar vilket möjliggör att du kan koppla en optisk kabel direkt till den, jag har gjort det och hemma hos mej blev det en förbättring. Du avkopplar nätverket elektriskt om du gör det. 

Ansuz är ju ett företag som tillverkar kablar så jag antar att switchen är en OEM produkt, rätta mej om jag har fel. Melco/Buffalo är ju ett stort dataföretag så de tillverkar sina egna grejer

Bara ett tips i all välmening

//Tommy 

Hej Hans-Tommy!

 

Min intension med testet är att testa en switch som är "relativt" billig mot en dyrare för att konstatera eventuella skillnader och värdera om skillnaden i pris motsvaras av en motsvarande i effekt, vilket man kan vara hälsosamt skeptiskt till. Men det är de sista procenten i ljudskillnader som kostar mest, det har man lärt sig sedan länge. Har inte skannat hela marknaden efter switchar eftersom jag är genuint okunnig i ämnet data, men naturligtvis nyfiken på saker som möjligen kan trimma systemet ytterligare. Tycker att streamingdelen ligger unset efter övriga delar och eftersom jag strävar till att optimera varje del och dessutom nöjd med min Innuos Zen som praktiskt och ljudmässigt fungerar bra, men möjligen kan kramas ur ännu ett snäpp. Då känns det naturligt att jobba med infrastrukturen, så som jag gjort med övriga delar i systemet. När det gäller olika switchar så har jag inte gjort någon djuplodande marknadsundersökning, men naturligtvis sett Melco s100 som ett möjligt alternativ. Jag har dock sagt mig att begränsa min research till att kunna använda mitt befintliga nätverk som är trådbundet. Fiber kan med svårighet dras fram till systemet, men jag gräver lite där jag står idag. Frågan om Ansuz är en OEM produkt eller ej ligger över min kunskapsnivå, är jag rädd.

Men tack för tipset!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, calm said:

Frågan om Ansuz är en OEM produkt eller ej ligger över min kunskapsnivå, är jag rädd.

 

Ansuz bygger inte switchkortet (det övre kortet med LAN portarna) själva det köper de in men kretskortet som sitter undertill med SMPS och de delar som ska påverka nätströmmen har de säkert själv konstruerat och även själva lådan allt sitter i.

 

 

lowbeats_08.jpg

 

 

 

PowerSwitch_technology_table.thumb.jpg.4f6aa8077892efb216a6430b39584279.jpg

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, octavia rs said:

Men sen är ju ett chip bara en väldigt liten del i det hela och ett bra chip betyder ju inte mycket om det som är innan och efter är dåligt konstruerat.

Visst är det så och det gäller ju samtliga tillverkare. Även Marantz som jag tycker är de som tagit stora steg framåt med sin MMM-teknik istället för traditionella dacar och en helt ny transport anpassad för CD/SACD. Även MSB och dCS har gjort stora framsteg liksom Lumin och Innous inom sina mål. Skillnaden mellan dem i faktisk ljudpresentation tror jag inte har någon större relation till pris, men det är min personliga värdering. Min egen dac/drive har gått upp nästan 100% sedan jag köpte min. Visst, kronan har sjunkit med 30% sedan dess, volymerna har gått ner totalt i branschen. Samtidigt har konkurrensen blivit tuffare med bl a ny teknik (streaming). Den är ju i förhållandevis billigare och jag gissar att det beror på många nya aktörer som inte kan spinna på sitt varumärke. Men om du sätter in dessa OEM-produkter i välrenomerade märken så rusar priserna. Om t ex Lumin erkänns som mer och mer exklusiv så kommer säkert de också få en större andel brand-prissättning.

 

Det som är lite kul med en del av dessa produkter är att mycket är egna grundkonstruktioner med mIndre andel OEM.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom min kunskapsnivå vad gäller databaserade produkter är så låg så måste jag satsa på något som är enkelt och plug´n play. Strul som kan uppstå är för mig fullständigt oacceptabelt och tyvärr lite legio i branchen med buggar och "kända fel" som vedertagna begrepp. Skulle detta accepteras i läkemedelsbranschen så skulle folk dö som flugor! Somliga tar dessa fel som en utmaning, men för mig skapar det bara risk för stroke och gör mig heligt förbannad. Är det något som irriterar mig så är det bristande kvalitetskontroll innan man släpper produkter och fräckheten att ta betalt för skräpet.!:dead:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, calm said:

Eftersom min kunskapsnivå vad gäller databaserade produkter är så låg så måste jag satsa på något som är enkelt och plug´n play. Strul som kan uppstå är för mig fullständigt oacceptabelt och tyvärr lite legio i branchen med buggar och "kända fel" som vedertagna begrepp.

Får kanske be om ursäkt att jag drog upp Ubiquiti switchen då den inte är plug’n play:1952293183_slightlysmilingface:

 

Däremot håller den högre kvalitet än många plast-switchar för en liten peng. Inbyggd nätdel har sina för och nackdelar, men bra att plåtchassit är skyddsjordat och därmed får samma potential som övriga anläggningen om den kopplas in i samma grenuttag. Kör man då SFP in så har man isolerat sig från omvärlden. Nackdelen är kanske den större nätdelen för PoE men det går ju att modda eller byta nätdel för den hågade, men som sagt är det inget alternativ om man inte vill konfigurera själv.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Strul som kan uppstå är för mig fullständigt oacceptabelt och tyvärr lite legio i branchen med buggar och "kända fel" som vedertagna begrepp.

 

Sen är det även så att har man inte kunskap att konfigurera en produkt och den inte fungerar som den ska på grund av att man ställt in den fel de är ju knappast tillverkarens fel eller? För inom data världen är det ju inte helt ovanligt att det är användarfel.

 

Tillverkare kan göra saker mer eller mindre invecklade visst min Ubiquiti router är inte plug'n'play men när den är inställd som jag vill så har den fungerat klanderfritt.

Den är monterad i ett stålchassi, har SFP port och drar låga 0,25A vid 12Vdc matning och ingen intern wifi vilket var det som jag var ute efter.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Sen är det även så att har man inte kunskap att konfigurera en produkt och den inte fungerar som den ska på grund av att man ställt in den fel de är ju knappast tillverkarens fel eller? För inom data världen är det ju inte helt ovanligt att det är användarfel.

 

Tillverkare kan göra saker mer eller mindre invecklade visst min Ubiquiti router är inte plug'n'play men när den är inställd som jag vill så har den fungerat klanderfritt.

Den är monterad i ett stålchassi, har SFP port och drar låga 0,25A vid 12Vdc matning och ingen intern wifi vilket var det som jag var ute efter.

Anpassning är en naturlig del av processen och det är inte det jag menar när jag talar om strul, utan när saker och ting inte är ordentligt testade och utprovade för de ändamål de är avsett för. Jag dömer inte ut vad som produceras i sin helhet utan avarterna där man landar bristande ansvarskänsla i knät på kunden. Fort och fel är väl snarast mantrat.

Finns oerhört väl konstruerade och producerade produkter som fungerar i årtionden utan problem och uppstår det mot förmodan sådana så löser man de utan knot. Jag har och haft sådana i mitt system och det hedrar de som jobbar så.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Då var det dags för första testet med följande uppställning:

 

P1150007.jpg.b4c6620e41829c5f9e776f716cbe5a75.jpg

 

 

P1150008.jpg.028520f8764b25023f41c81bbdeac246.jpg

 

P1150009.jpg.1a187bb9de89d0eec8bb28b359bb6edd.jpg

 

Från Routern TP-Link -> Telegärtner RJ45 kontakt -> Cat 6 kabel -> Telegärtner RJ45-> NetGear 5-portswitch-> Telegärtner RJ45 kontakt-> Cat 6 kabel-> Telegärtner RJ45-> Englisch Electric 8 switch->Ansuz X kabel-> Innuos Zen-> Ansuz interconnect kabel-> MSB DAC IV+-> Bibacord Interconnect-> ASR Emitter II Exclusive->Yter/Audience AU24 hgtl-kablar-> Franco Serblin Ktêma högtalare.

 

Strömförsörjningen till switcharna går via PS Audios P10 och en Qb 4 till respektive switchade väggbula. Dedicated lina Gigawatt med Klangmodul och Furutech vägguttag och stickproppar i rodium. Qb4:an ansluten till P10:an via en Wireworld Aurora 5 kabel.

 

Dagen har ägnats åt lyssning, återkommer med första intrycken.......

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Då startade jag lyssningsövningen med en spellista som jag satt ihop enkom för detta ändamål, vilket kanske var lite obetänksamt eftersom jag gjorde den i förrgår innan jag kopplade upp den nya switchen och kabeln. Så det första jag gjorde var att skapa en ny identisk där nedladdningen buffrades upp med den nya switchen inkopplad. Materialet är väl känt för mig och avlyssnat i förrgår och därför i synnerligen färskt minne. Första lyssningen blev faktiskt mycket en överraskning gentemot mina förväntningar. Jag hade innan upplevt avspelningen via streamern som något återhållen gentemot motsvarande CD. Nu tyckte jag att den skillnaden var borta. Mer glöd och toppglitter och borta var lite digitalt-fnizz som jag stundtals kunde uppleva, men ändå med harmoni och viss mjukhet i toppen som jag gillar generellt. Största förändringen var att jag tycker att mitt basproblem med min baspuckel i 48-50 Hz-området kändes mindre och därmed att en positiv påverkan uppåt kunde förnimmas. En maskeringseffekt från denna bas har tidigare besvärat. Nu var det mer tight utan att vara tunt. Eftersom mitt favoritinstrument piano var rikligt representerat i materialet upplevde jag att även mellanregistret som klangfyllt och naturligt. Kunde också höra en del pedalljud som jag inte hört förut. Både strängljud och resonansbotten kändes klarare. Cymbalerna bättre i krispighet och attack och en känsla av bättre transientförmåga. Dynamiken både i virveltrumma och i pukor kändes mer attackerande. Bredden i ljudbilden kändes större, men inte djupet. Lite mer som högtalarna hördes lite tydligare, men skall kolla att invinklingen inte påverkats när jag bytte fötterna före sommaren och att den diffuserande W-vingen bakom högtalarna inte förändrats i bredd eller djup i relation till högtalarens placering. Det blir lite lasermätningar i morgon och en ny lyssning för att säkerställa att detta inte bara är en placeboeffekt trots allt. Bra ibland att få sova på saken och ta sig an uppgiften pigg och utvilad. Men så här långt en lite förvånande och positiv upplevelse!

 

Skall i morgon också koppla in den linjära PSU:n och se om denna påverkar.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Variationen i spellistan kanske inte är så omfattande, men speglar lite av min favoritmusik. Men här kommer den:

 

Spår                                                                                        Artist                                                                                             Album

 

So Nice                                                                 Tomasz Stanko                                                     Dark Eyes

Selon Moi    mfl.     totalt 6 spår                          Alborian Trio                                                         Near Gale

Den Gamla Eken                                                  Tingwall Trio                                                         Beat

Dannys Dröm                                                       Amanda Ginsburg/Sofie Sörman                         I det lilla händer det mesta

Limehouse Blues                                                 Arne Domnerus/Bengt Hallberg/                         Jazz at The Pawnshop

                                                                              Georg Riedel

Natt                                                                       Bobo Stenson Trio                                               War Orphans

Riding with the King                                            Eric Clapton/B.B. King                                          Riding with the King

Moods for Ragnhild                                             Esbjörn Svensson Trio/Krister Andersson           Intromotion

Meaning of the Blues                                          Gary Peacock /Jack De Johnette/Keith Jarret     Standards Vol 1

Rock and a Hard Place                                        The Rolling Stones                                                 Steel Wheels (remastrad 2009)

Baba O´Riley                                                        The Who                                                                 Who´s Next 

Nardis                                                                    Patricia Barber                                                       Café Blue

Getting in Tune                                                     The Who                                                                 Who´s Next

Every Thing must Change (Live)                          Michael Wollny/Nils Landgren                              Fragile at Schloss Elmau

Round Silence                                                        Wolfgang Haffner/ Dominic Miller                        Round Silence

Fontain                                                                    Josefin Cronholm                                                   Songs of the Falling Feather

 

En liten mix av piano,slagverk, bas, gitarrer, sång manlig och kvinnlig. Live och studioalbum.

 

Spelar just nu igenom listan på nytt.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Efter lyssningsomgång två så kvarstår intrycken från omgång ett och de förbättringar som jag då hörde. Lyssningsförutsättningarna var dock inte identiska eftersom tiden på dagen har en viss inverkan. Omgivningen är något lugnare på sen eftermiddag kväll jämfört med morgon då det är rusningstrafik.  Jag börjar fundera på vad den nya switchen egentligen gör och misstänker att det handlar om någon form av uppstyrning och avstörning av dataströmmen mellan router och switch. Intrycket är att det blir någon form av "upptightning" framför allt i basen och möjligen sänkning av brusgolv. Kan för lite i ämnet men nöjer mig med att konstatera att lyssningsintrycket har förändrats till det bättre. Vad det beror på är däremot oklart för mig, mer än just ett konstaterande som många gånger förut att något hänt och i detta fall i positiv riktning. Sedan får man utvärdera om detta står sig i långtidslyssningar. Det som i första intrycket imponerar  kan ibland bli lite mindre spektakulärt när den första förtjusningen avtar. Vi får se vad som händer. I morgon då jag skall testa att förändra spänningsmatningen med ett annat PSU. Sedan återstår nästa test med Ansuz-boxen. Men ingen hets.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

En recension som inte riktigt går på djupet med vad egentligen händer med och i EE:s 8 switch men med samma slutsats som jag dragit. 

 

 

 

En viktig iakttagelse som jag funderar en del på är om det är lönt att satsa på ett "uppgraderat" nätaggregat utifrån Hans B:s diskussion om Auidio grade B vs Medical Grade A.  Hans slutsats är att i detta sammanhang så är Audiograde B att föredra. Man lär sig alltid något nytt. Fast det visste naturligtvis den initierade redan.:1729970032_smilingfacewithsmilingeyes:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

En viktig iakttagelse som jag funderar en del på är om det är lönt att satsa på ett "uppgraderat" nätaggregat utifrån Hans B:s diskussion om Auidio grade B vs Medical Grade A.

Jag tycker det har flippat ut kring detta. Om jag förstått diskussionen rätt så handlar det om att switchade nätaggregat kan skicka ut skit i nätet som kan störa allt annat på motsvarande sätt som alla andra väggbulor i ett hem. Varför föreslår ingen att sätta in linjära nätdelar till TV, nätdelar till datorer, laddare och liknande. De är kanske ännu större skitgrisar än Medical grade. Enligt vår gemensamma ”elektronikdoktorvän” så tror han inte den lilla bulan till en switch förorenar särskilt mycket. Det tycks blivit en principsak. 
 

Men alla följer inte samma stråk. En av dem är Achimago som är ganska respekterad även om han också har sina belackare. I sitt test kring switchar skriver han:

 

Both are powered by a typical switching wallwart. Seriously audiophiles, don't freak out over switching supplies... I have yet to find significant noise due to switching supplies causing problems with DACs or amplifiers.

 

Jag gillar hans analyser eftersom han även försöker belägga tillverkares påstående med mätningar och inte bara tyckande.

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Bebop said:

Jag tycker det har flippat ut kring detta. Om jag förstått diskussionen rätt så handlar det om att switchade nätaggregat kan skicka ut skit i nätet som kan störa allt annat på motsvarande sätt som alla andra väggbulor i ett hem. Varför föreslår ingen att sätta in linjära nätdelar till TV, nätdelar till datorer, laddare och liknande. De är kanske ännu större skitgrisar än Medical grade. Enligt vår gemensamma ”elektronikdoktorvän” så tror han inte den lilla bulan till en switch förorenar särskilt mycket. Det tycks blivit en principsak. 
 

Men alla följer inte samma stråk. En av dem är Achimago som är ganska respekterad även om han också har sina belackare. I sitt test kring switchar skriver han:

 

Both are powered by a typical switching wallwart. Seriously audiophiles, don't freak out over switching supplies... I have yet to find significant noise due to switching supplies causing problems with DACs or amplifiers.

 

Jag gillar hans analyser eftersom han även försöker belägga tillverkares påstående med mätningar och inte bara tyckande.

 

Som du vet så gillar jag att testa utrustning i mitt eget system och i synnerhet om det råder delade uppfattningar i olika frågor. I vetenskapliga frågor, vilket denna definitivt inte hör, så finns alltid olika uppfattningar det heter ju "vetenskap och beprövad erfarenhet" vilket antyder att även det som man inte kan bevisa kan ha sin giltighet. Tycker mig ha sett ett Youtube-klipp fladdra förbi i någon tråd där man detekterat "skit" från väggbula i mätning med oscilloskop eller också missuppfattade jag det jag slötittade på. Om jag minns rätt så tillkom switchade nätaggregat som en konsekvens av behov av att minskad användning av kopparlindade transformatorer utifrån miljösynpunkt. Jag tror inte att tillverkare skulle använda dessa om de inte vore billiga att framställa och krävde små utrymmen. Jag har stor respekt för vår elektronikdoktorvän och hans djupa kunskaper där mina i jämförelse väger fjäderlätt. Men till mina egenskaper hör en obotlig  och närmast patologisk nyfikenhet att testa och åter testa tills jag har övertygat mig själv och mina öron. Detta har kanske fört mig en bit på vägen i hifi-sammanhang och framförallt så har jag nog sällan haft en alltför fast förutfattad mening? Det gäller både den nu testade switchen och dess nätaggregat. Har inte sett några mätningar på vad switchen gör, men den funkar i mitt nätverk i alla fall och det räcker för mig. Skall bli spännande och testa den linjära vägbulan jag lånat hem istället för medföljande väggbulan. Det är helt ofarligt. Vi får se var det landar? 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Frågan löste sig enkelt genom att den lånade vägbulan är bara inställbar på 12 eller 13 volt, medan switchen är byggd för 5 volt. Enligt tillverkaren English Electric så har man lagt ned lite extra energi på just nätaggregatet.:1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

 

Här utdrag från deras hemsida:  https://englishelectric.uk/

 

"Casing & Power Supply

The machined aluminium enclosure offers excellent protection from both acoustic and electrical noise.

 

The minimal LED display on the front panel includes power, alarm and the link status/speed for each of the 8 ports.

 

The AV-grade power adaptor has been designed to reduce electrical noise from AC power and prevent mains quality issues from affecting the network signals. It also boasts high power efficiency, a no-load power consumption < 0.075W and protection from short circuit, overload and over-voltage.

 

Switches require high speed power supplies so we could not opt for a linear power source due to their speed limitations. We set about improving the power signal by using an extremely high-quality wall supply. This clean supply permits an optimum quality network signal, driven by high-accuracy TCXO clock technology."

 

 

 

Om man som jag är lite överdrivet försiktig så skulle man kunna tänka sig att man bygger in väggbulan i ett aluminiumskal. Så har man avskärmat för eventuella störningar. Men det verkar i nuläget lite överdrivet. Jag nöjer mig nog med tillverkarens förklaring.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Har inte sett några mätningar på vad switchen gör, men den funkar i mitt nätverk i alla fall och det räcker för mig

Jag har heller inte sett några mätningar och var ytterst tveksam till att ge mig in i detta. Men till slut övertog nyfikenheten. Allt för många som jag sätter hög tilltro till har delgett positiva erfarenheter av switch mellan nätverk och nätverksbrygga. Mina intryck som jag redogjorde för i min tråd innehåller ungefär samma erfarenheter. Men utöver det är jag jäkligt nyfiken på varför. Det tycks vara lite knepigare att få reda på.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Jag har heller inte sett några mätningar och var ytterst tveksam till att ge mig in i detta.

 

Det finns ett test av etherREGEN där man haft den innan en nätverksbrygga och DAC sen har man mätt skillnader på den analoga utgången vilket inte gav någon skillnad alls på den analoga utgången med eller utan etherREGEN men som sagt Uptone har sålt mer än 1600st och de flesta verkar nöjda.

 

När det kommer till nätdelen oavsett linjär eller SMPS så har man alltid en kapacitivkoppling mellan AC och DC sidan i en linjär sker det mellan primär och sekundärlindningarna i trafon i en SMPS sker det i den kondensatorn som sitter kopplad mellan AC och DC sidan (exakt funktion vet jag inte men de bör ha med EMC krav för att minska störningar) denna koppling kommer alltid släppa igenom lite AC till DC sidan vilket kan ses som 50Hz och multiplar av denna frekvens (kondensatorn har dock hög impedans vid 50Hz så de är inga stora saker som kommer igenom).

 

En vanlig trafo har oftast lägre nivå av detta fenomen och eftersom det är AC så vill den hitta tillbaka till sin utgångspunkt vilket den gör om något på DC sidans minus är jordad. I era fall @calm och @Bebop så har ni SMPS till switchen och jag är rätt övertygad om att i switchen så är -0V kopplad till chassit (mer eller mindre all utrustning med metallchassi har sitt jordplan kopplat till chassit) och eftersom ni båda använder en skärmad LAN kabel till Lumin/Innuos som har ett skyddsjordat hölje så få ni en krets där AC komponenten på DC sidan kan flyta i skärmen på LAN kabeln till streamern och vidare ut i skyddsjorden tillbaka till centralen och sen vidare tillbaka till sin utgångspunkt.

 

Så det finns saker att tänka på när man kopplar ihop saker och ting sen är ju frågan alltid kommer detta att påverka den analoga signal som kommer ut ur högtalaren där finns mycket annat på vägen som troligtvis spelar mycket större roll :blush:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Det finns ett test av etherREGEN där man haft den innan en nätverksbrygga och DAC sen har man mätt skillnader på den analoga utgången vilket inte gav någon skillnad alls på den analoga utgången med eller utan etherREGEN men som sagt Uptone har sålt mer än 1600st och de flesta verkar nöjda.

 

När det kommer till nätdelen oavsett linjär eller SMPS så har man alltid en kapacitivkoppling mellan AC och DC sidan i en linjär sker det mellan primär och sekundärlindningarna i trafon i en SMPS sker det i den kondensatorn som sitter kopplad mellan AC och DC sidan (exakt funktion vet jag inte men de bör ha med EMC krav för att minska störningar) denna koppling kommer alltid släppa igenom lite AC till DC sidan vilket kan ses som 50Hz och multiplar av denna frekvens (kondensatorn har dock hög impedans vid 50Hz så de är inga stora saker som kommer igenom).

 

En vanlig trafo har oftast lägre nivå av detta fenomen och eftersom det är AC så vill den hitta tillbaka till sin utgångspunkt vilket den gör om något på DC sidans minus är jordad. I era fall @calm och @Bebop så har ni SMPS till switchen och jag är rätt övertygad om att i switchen så är -0V kopplad till chassit (mer eller mindre all utrustning med metallchassi har sitt jordplan kopplat till chassit) och eftersom ni båda använder en skärmad LAN kabel till Lumin/Innuos som har ett skyddsjordat hölje så få ni en krets där AC komponenten på DC sidan kan flyta i skärmen på LAN kabeln till streamern och vidare ut i skyddsjorden tillbaka till centralen och sen vidare tillbaka till sin utgångspunkt.

 

Så det finns saker att tänka på när man kopplar ihop saker och ting sen är ju frågan alltid kommer detta att påverka den analoga signal som kommer ut ur högtalaren där finns mycket annat på vägen som troligtvis spelar mycket större roll :blush:

Hej 

jag tror du har rätt octavia rs när det gäller SMPS påverkan av switchen. Jag bytte från SMPS till linjär på min switch (melco s100) och fick ett bättre ljud , svartare, och då har jag en optisk kabel in i switchen. Hifi statement hade en recension på min switch där de också fick en förbättring när de bytte till en linjär nätdel

tommy 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Hans-Tommy said:

jag tror du har rätt octavia rs när det gäller SMPS påverkan av switchen. Jag bytte från SMPS till linjär på min switch (melco s100) och fick ett bättre ljud , svartare, och då har jag en optisk kabel in i switchen.

 

Nu vet jag inte vad du har för kabel osv. efter switchen men de finns många faktorer som kan spela in de är nog inte svart eller vitt att byta till detta så blir det per automatik bättre. Den SMPS Melco har valt är kanske inte den bästa utan vald efter andra kriterier de har monterat en extra kondensatorbank i switchen antagligen för att jämna ut DC spänningen.

 

Sen kan man inte dra alla SMPS över samma kam lika lite som att alla linjära PSU är bra/bättre. Man kan tillverka väldigt bra SMPS men som vanligt är det pengar som styr och då kan det bli vad som helst av det. Och en linjär PSU behöver per automatik inte ha bra värden den heller de beror mycket på regulator designen.

 

Min etherREGEN kommer även den med en extern MeanWell SMPS vald av Uptone för att den redan har -0V kopplad till skyddsjord (den levereras alltså med en jordad anslutningskabel). Internt i etherREGEN sitter sen 12st LT3042/45 regulatorer med högt PSRR och låga 0,8uV ripple. Uptone tycker själva inte att en linjär PSU kan tillföra nått då man internt har valt väldigt fina linjära regulatorer men ändå upplever många att en extern PSU tex. Paul Haynes SR4 ger positiva effekter.

 

Visst kan det säkert vara så att de finns skillnader men även att vi som konsumenter bombarderas med att de ena är bättre än de andra. Hifipressen vill gynna alla tillverkare av produkter så tester av en de ena o de andra blir oftast positiva de är ju sällan man ser en test i en tidning där en produkt inte får ett bra omdöme. Testar man en switch och ger den bra betyg då kan man slå två flugor i en smäll och slänga in en PSU så kan man även framhäva det märket.

 

Men i slutändan blir jag som konsument nöjd med mitt köp och jag tycker det ger ett mervärde då spelar andras tyckande kanske mindre roll och även priset. Jag tycker det är kul att läsa tester på nätet (även om de ibland mest är en kopia på tillverkarens produktblad vad produkten ska/kan åstadkomma) och när andra medlemmar provar saker men de är deras upplevelser i deras system ingen universell sanning som automatisk kan översättas rakt av till den egna anläggning.

Detta gäller ju inte bara switchar, PSU och kablar som traditionellt sätter igång ibland rätt hetsiga diskussioner (kanske inte så mycket på Euphonia) utan alla komponenter i kedjan.

 

Mycket "dravel" ifrån min sida här men de får ni stå ut med :D

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, octavia rs said:

 

Nu vet jag inte vad du har för kabel osv. efter switchen men de finns många faktorer som kan spela in de är nog inte svart eller vitt att byta till detta så blir det per automatik bättre. Den SMPS Melco har valt är kanske inte den bästa utan vald efter andra kriterier de har monterat en extra kondensatorbank i switchen antagligen för att jämna ut DC spänningen.

 

Sen kan man inte dra alla SMPS över samma kam lika lite som att alla linjära PSU är bra/bättre. Man kan tillverka väldigt bra SMPS men som vanligt är det pengar som styr och då kan det bli vad som helst av det. Och en linjär PSU behöver per automatik inte ha bra värden den heller de beror mycket på regulator designen.

 

Min etherREGEN kommer även den med en extern MeanWell SMPS vald av Uptone för att den redan har -0V kopplad till skyddsjord (den levereras alltså med en jordad anslutningskabel). Internt i etherREGEN sitter sen 12st LT3042/45 regulatorer med högt PSRR och låga 0,8uV ripple. Uptone tycker själva inte att en linjär PSU kan tillföra nått då man internt har valt väldigt fina linjära regulatorer men ändå upplever många att en extern PSU tex. Paul Haynes SR4 ger positiva effekter.

 

Visst kan det säkert vara så att de finns skillnader men även att vi som konsumenter bombarderas med att de ena är bättre än de andra. Hifipressen vill gynna alla tillverkare av produkter så tester av en de ena o de andra blir oftast positiva de är ju sällan man ser en test i en tidning där en produkt inte får ett bra omdöme. Testar man en switch och ger den bra betyg då kan man slå två flugor i en smäll och slänga in en PSU så kan man även framhäva det märket.

 

Men i slutändan blir jag som konsument nöjd med mitt köp och jag tycker det ger ett mervärde då spelar andras tyckande kanske mindre roll och även priset. Jag tycker det är kul att läsa tester på nätet (även om de ibland mest är en kopia på tillverkarens produktblad vad produkten ska/kan åstadkomma) och när andra medlemmar provar saker men de är deras upplevelser i deras system ingen universell sanning som automatisk kan översättas rakt av till den egna anläggning.

Detta gäller ju inte bara switchar, PSU och kablar som traditionellt sätter igång ibland rätt hetsiga diskussioner (kanske inte så mycket på Euphonia) utan alla komponenter i kedjan.

 

Mycket "dravel" ifrån min sida här men de får ni stå ut med :D

Ganska bra ”dravel” dock. Fortsätt gärna, jag lyssnar.👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...