calm

To stream or not to stream, that´s the question!

Recommended Posts

Har sedan slutet av 1980-talet tampats med den digitala tekniken, ursprungligen för att komma ifrån brus, knaster och ett evigt problem med statiskt elektricitet och damm, när det gäller vinyl. CD-spelaren upplevdes som en befrielse när den  kom och jag  och många andra med mig trodde den skulle lösa alla problem. Till en början blev det nog så också, men efter ett tag började tvivlen komma. Var tog den musikaliska närheten vägen och var inte allt lite väl könlöst och tekniskt tillrättalagt? Då var det nog lite sent att ångra försäljningen av alla vinyl samlade under åren från 60-talet och framåt, många idag som skulle kallas original. Tragiskt men sant. men samtidigt växte skivsamlingen på CD och en hel del musik fanns ju kvar. Återtåget till vinylen finns beskriven i tråden "Analoga sanndrömmar"  

Detta var en resa som tog utgångspunkt i den analoga avspelningen och dessförinnan i ett förfinande av digital avspelningstekniken. Blir lite hattande mellan två hötappar med olika för- och nackdelar.

Nu står jag inför ett nytt steg i utvecklingen och ett slags inhämtningen av ett upplevt tillkortakommande av ny teknik.

 

Calm

 

 

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant! :tongue:

 

Särskilt intresserad är jag av hur du tycker din Innuos Zen lever upp till rimliga krav på fint ljud och relativ enkelhet i hanteringen. Det verkar annars som att man vill sälja så många (dyra) burkar som möjligt för att streaming ska bli accepterad av oss "hifi-dårar"...

 

/ Ulf

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calm said:

Nu står jag inför ett nytt steg i utvecklingen och ett slags inhämtningen av ett upplevt tillkortakommande av ny teknik.

Calm

 

Ös på med argument nu så jag får bli varse om mina "barriärer" möjligtvis kan börja vittra lite i kanterna :unsure: ... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter att under många år lyssnat på streamad och nedladdad musik i olika sammanhang så ökade min nyfikenhet på medier som inte bara består av fysiska källor. Problemet är att jag dels har så dåliga kunskaper i ämnet datateknik och dessutom insåg att det inte var helt oproblematiskt att hantera ett sådant system. Detta förstärktes med att allt var så kryddat av fackspråk som alla tycks fatta utom undertecknad. Som exempel var jag hemma hos en forumbroder, för många år sedan, som jobbar i databranchen som snarast tyckte det var en rolig utmaning när det strulade i uppspelningen, som han naturligtvis löste utan problem. Det som triggade mig att gå från ord till handling var nog ett hembesök hos @Taxmannen som själv hade satt ihop ett system för att hantera Tidal via Roon. Systemet bestod av ett antal komponenter vars pris kändes helt överkomligt för mig. Tyckte att det hela skulle fungera även för mig, med lite hjälp och stöd eftersom hanteringen verkade enkel och logisk.

Men innan jag kom till skott hade det gått ytterligare något år, då det dök upp en begagnad Roon Rock som jag slog till på. Borde funka som Taxmannens system tyckte jag. 

 

P1130360.jpg.14d03c4bf95e0567304c73c91ce2f54c.jpg

 

En gammal hårddisk som jag haft liggande, ursprungligen tänkt som fotobackup, fick nu en användning. Hopkopplat med hjälp av @rikard som var vänlig nog att ställa upp så var förväntningarna höga. Det hela fungerade i ca 15 sekunder sedan dog det hela. Mycket kliande i huvudet så blev slutsatsen att det var i anslutningen till min MSB-dac som av någon anledning inte ville lira. Så efter lite mailkontakter med Leif på Marten så fixades fram en uppgraderings-CD, men det behövdes ytterligare en uppgradering som krävde ett Microsoft-program som jag fick hjälp med av Taxmannen. Efter dessa uppgraderingar så fungerade det hela. Det kändes dock lite primitivt hanteringsmässigt. Men intressant försök och en kvittens att det gick att genomföra, men sannolikt med ett mått av kunskap om det skulle strula. Det är sådant jag vill undvika till varje pris. Visserligen är jag synnerligen tacksam för all hjälp jag fått hittills. Men vill inte fresta på deras tålamod och uppträda som en stalker. :D:)

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska bli kul att följa och läsa dina slutsatser.

 

Jag har gått från att enbart lyssna via musikserver/streaming för några år sedan till att endast spela fysisk media i huvudanläggningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funderingarna började formas i huvudet att kanske ta ett ytterligare steg för att både förfina funktion, enkelhet och ljudkvalitet. Om man i botten har en DAC som jag är väldigt nöjd med och som mitt tycke levererar ett nästintill "analogt" ljud, så såg jag ingen anledning att skaffa mig ytterligare en DAC. Jag hade med Leif på Martens redan konstaterat att DAC:en kunde leverera motsvarande DSD 128,  visserligen vad jag förstod efter omvandling från PCM, men det skulle nog räcka ändå för mina önskemål. Hade visserligen imponerats av en demo med jämförelse mellan högre upplösningsgrad DSD 256 och ren analog tape, hos Stylus. Men såg inget behov av att uppgradera till den nivån, då det kräver tillgång till sådana filer som jag förstår det inte vimlar av.

Så med denna målsättning att behålla nuvarande DAC och att hålla mig på en rimlig ekonomisk nivå så började jag kolla på vad som fanns att tillgå på marknaden. Naturligtvis med god ljudkvalitet som krav, men inte extrem, då detta inte skulle utgöra den huvudsakliga signalkällan. Men nyfiken naturligtvis på ett praktiskt sätt att lyssna på ny musik och då kanske övergå i fysisk form därefter, främst LP,  band och CD, i den ordningen

 

Calm.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis som trådtiteln är skriven så tänkte jag också fast på svenska;)

 

Hade precis som du tänkt att ha det som en tjänst för att hitta ny musik och som bakgrundsmusik när jag satt och jobbade m a o inte för finlyssning. Men med den teknikutvecklingen som följde så insåg jag att det faktiskt blev bättre och bättre varvid jag sedermera satsade på Roon/Tidal och tyckte att det blev klart bättre och användarvänligare, men inte så bra ljudmässigt som de analoga källorna jag har. Men så hade jag också glömt att byta vissa kablar som nu f ö testas och som visar att min digitala del i systemet har nått nya höjder och helt klart närmat sig de analoga, men jag är klart skeptisk till om det någonsin kommer att nå dit?

Nu börjar det skrivas om Tidal vs Qobuz och de har jag inte jämfört själv och inte hört skillnad på heller. Men det jag upplevt precis som med CD/LP/band så är det att det skiftar kvalitetsmässigt mellan inspelningar och där hänger jag inte med alls eller om det ens går att hitta i streamingtjänsterna, jag hör bara att det kan vara allt från små till stora skillnader. Så summan av detta är att jag fortsättningsvis kommer att köpa musik på LP/band/cd om det är en inspelning jag vill ha eller hittat på Tidal.

 

Ursäkta om jag kladdade ner tråden med mina erfarenheter, tankar och funderingar.

 

/byZan

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga problem,  för alla som finner ämnet intressant att komma med synpunkter, erfarenheter och kanske en del råd till den som, i likhet med mig,  börjar sin bana i ämnet: Streaming. Det enda önskemålet är att skriva så att andra i min situation begriper vad som skrivs. Det finns "experttrådar" som jag och kanske andra inte riktigt kan ta till oss eftersom vi (jag) saknar den tekniska kompetensen och går mer på de ljudmässiga och funktionsmässiga, än vad som olika tekniker kan förklara som skillnader i ljud och funktion. Dessutom blir många gånger fackuttryck obegripliga för utomstående. Men det finns säkert kunskapshunger hos mig och andra som kan stillas.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gjorde det ganska lätt för mig att hämta information genom olika handlares hemsidor få en överblick över tänkbara alternativ. Ofta finns det länkar till tillverkares egna hemsidor med god information och ytterligare länkar till tester. Så började min egen resa som också innehöll en begränsning i form av ett prismässigt tak, vilket reducerade ytterligare i tänkta alternativ. Min utgångspunkt är som vanligt att få mest ut av satsade pengar, men att naturligtvis finns en relation mellan pris och kvalitet. Efter detta var det dags att ta nästa steg att testa givna kandidater,

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, calm said:

visserligen vad jag förstod efter omvandling från PCM

Det handlar säkert om DoP vilket betyder "DSD over PCM". Det innebär inte att signalen converterats till PCM. Vad det handlar om är att DSD använder PCM som transportör, ungefär som att man stiger in i en taxi och åker till sitt mål och sedan stiger ur. Du är samma person hela tiden. Det är alltså fortfarande Native or True DSD.

 

Orsaken till att det begränsas till DSD128 (ungefär 128 gånger mer information än på en CD eller dubbelt så mycket jämfört med en SACD) beror på att PCM (= taxin) har en maxprestanda s a s. DSD128 motsvarar ungefär 24/352. Om man skulle köra DoP upp till DSD256 skulle det motsvara ca 24/704 och DSD512 motsvarande 24/1,408 vilket få mottagare klarar av. "Taxin" stannar i DSP'n (signalprocessorn innan dacen) där DSD-signalen stiger ur taxin (men det är ingen konvertering från PCM). DSD-signalen går sedan in i dacen och omvandlas till analog signal i en betydligt enklare process än vad som krävs för PCM. Så fungerar min dac och säkert din också.

 

Det finns också en annan lösning vilket innebär att man skickar eller läser av DSD och sedan konverterar dacen det till PCM som sedan konverteras till analogt. Så gör t ex ESS Sabre.

 

Det finns också system som konverterar alla inkommande signaler oavsett PCM eller DSD till t ex DSD256 och sedan plockar ut den analoga signalen via en dac eller ett filter. Så gör t ex Marantz referensmaskin och EMMLabs och säkert några till. Jag gör på samma sätt men jag gör det i laptopen och nöjer mig med DSD64. Det innebär att t ex PCM 16/44,1 eller högre skickas in i dacen som DSD64 och DSD128-filer skickas också in som DSD64 vilket är en enklare process för dacen än PCM. Jag har även provat att köra DSD128 men jag kan inte höra några som helst skillnader. Däremot tycker jag att konvertering av t ex PCM 24/96-filer till DSD64 låter bättre. Det blir mindre "skramligt" med något bättre sammanhållning än att köra filen i sitt originalformat PCM 16/44,1 eller  24/96. Om det är en generell sanning låter jag vara osagt, men så är det i min set up. 

 

Jag har tjabbat med skivbolaget BIS om detta. De spelar in allt i PCM 24/96 och säljer filer i samma format som de kallar "studio quality". De säljer också SACD och för att göra det måste de konvertera filen till DSD64. Såvitt jag har förstått det erbjuder Roon samma service via streaming (?). George Olvik på BIS säger att det ärligaste de kan göra är att sälja filerna i originalformat (PCM 24/96). Om man sedan vill konverterar dem till högre eller lägre PCM-format eller till DSD så är det upp till konsumenten. Det är en enkel match för en pc som kräver mycket liten processorkraft för detta och går att göra "on the fly" vilket sparar mycket diskplats. Det klarar t ex både JRiver och Foobar. De klarar dessutom av att koda av HDCD vilket höjer bitdjupet i PCM från 16 till 20 bitar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, byZan said:

Precis som trådtiteln är skriven så tänkte jag också fast på svenska;)

 

 

Ursäkta om jag kladdade ner tråden med mina erfarenheter, tankar och funderingar.

 

/byZan

 

 

Satt och funderade om det fanns en adekvat benämning på svenska och fann naturligtvis "att strömma eller inte strömma, är frågan" hade naturligtvis dugt, men eftersom det  blev det lite flashigare att travestera den gode William på hans originalspråk. So why not som vi säger på svenska? Anglofieringen äter sig in i svenska språket och i synnerhet inom datavärlden " där varje buse engelska talar" för att göra en ytterligare travesti.

Du är så välkommen att "kladda" så mycket du vill och intressant att höra synpunkter från en som genomgått samma resa.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra förklarat @Bebop och gillar taxin och att man gudbevars är samma person hela resan!  Men beror det inte på hur taxin kör också? Om jag inte missförstår nu så undrar jag om det t ex tjuter om däcken eller motorn varvas eller man måste använda blinkers, vindrutetorkare e t c kommer inte de ljuden med i upplevelsen när man åker med?

 

Jag förstår inte allt det tekniska ändå och vet inte om jag måste veta det eller om jag borde lära mig allt för att få ut allt som går att "kräma" ut rent tekniskt? För ibland kan jag tycka att 16/44,1 låter väl så bra och t o m bättre i vissa fall, den versionen kan beröra mig mer ibland, varför? Varför hör jag skillnaderna när jag samplar upp eller ner, ibland till det bättre och ibland till det sämre? Så egentligen så skulle jag anteckna alla låtar jag spelar och testa i vilket format som låter bäst, men då tycker jag att det gått för långt eller rättare sagt så skulle jag aldrig orka göra det. Skulle vara perfekt om jag hittar en frekvens som jag generellt använder men vet också att jag föredrar vissa inspelningar på en annan frekvens en den generella, m a o så har jag för många inställningar att laborera med och i o m det skapas osäkerhet om vilket som egentligen är den bästa, kan faktiskt skilja sig från dag till dag beroende på massor av andra parametrar. 

Jag kanske må vara korkad när det gäller att förstå tekniken men jag hör ju skillnader och undrar varför jag inte skulle kunna nöja mig med att bara lyssna? Detta funderar jag på just nu och känner att det skulle kunna bli ett evighetsprojekt om jag inte sätter ner foten och beslutar mig för att bara köra streamingen så som var tänkt från början (leta ny musik och bra inspelningar), i övrigt köra analoga källor för att njuta av den musik jag gillar? Jag får fundera vidare och se vart denna trevliga tråd kan ge mig i mina framtida beslut:tongue: (f*n vad jag velar ibland):blush:

 

/byZan

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Bebop said:

Det handlar säkert om DoP vilket betyder "DSD over PCM". Det innebär inte att signalen converterats till PCM. Vad det handlar om är att DSD använder PCM som transportör, ungefär som att man stiger in i en taxi och åker till sitt mål och sedan stiger ur. Du är samma person hela tiden. Det är alltså fortfarande Native or True DSD.

 

Orsaken till att det begränsas till DSD128 (ungefär 128 gånger mer information än på en CD eller dubbelt så mycket jämfört med en SACD) beror på att PCM (= taxin) har en maxprestanda s a s. DSD128 motsvarar ungefär 24/352. Om man skulle köra DoP upp till DSD256 skulle det motsvara ca 24/704 och DSD512 motsvarande 24/1,408 vilket få mottagare klarar av. "Taxin" stannar i DSP'n (signalprocessorn innan dacen) där DSD-signalen stiger ur taxin (men det är ingen konvertering från PCM). DSD-signalen går sedan in i dacen och omvandlas till analog signal i en betydligt enklare process än vad som krävs för PCM. Så fungerar min dac och säkert din också.

 

Det finns också en annan lösning vilket innebär att man skickar eller läser av DSD och sedan konverterar dacen det till PCM som sedan konverteras till analogt. Så gör t ex ESS Sabre.

 

Det finns också system som konverterar alla inkommande signaler oavsett PCM eller DSD till t ex DSD256 och sedan plockar ut den analoga signalen via en dac eller ett filter. Så gör t ex Marantz referensmaskin och EMMLabs och säkert några till. Jag gör på samma sätt men jag gör det i laptopen och nöjer mig med DSD64. Det innebär att t ex PCM 16/44,1 eller högre skickas in i dacen som DSD64 och DSD128-filer skickas också in som DSD64 vilket är en enklare process för dacen än PCM. Jag har även provat att köra DSD128 men jag kan inte höra några som helst skillnader. Däremot tycker jag att konvertering av t ex PCM 24/96-filer till DSD64 låter bättre. Det blir mindre "skramligt" med något bättre sammanhållning än att köra filen i sitt originalformat PCM 16/44,1 eller  24/96. Om det är en generell sanning låter jag vara osagt, men så är det i min set up. 

 

Jag har tjabbat med skivbolaget BIS om detta. De spelar in allt i PCM 24/96 och säljer filer i samma format som de kallar "studio quality". De säljer också SACD och för att göra det måste de konvertera filen till DSD64. Såvitt jag har förstått det erbjuder Roon samma service via streaming (?). George Olvik på BIS säger att det ärligaste de kan göra är att sälja filerna i originalformat (PCM 24/96). Om man sedan vill konverterar dem till högre eller lägre PCM-format eller till DSD så är det upp till konsumenten. Det är en enkel match för en pc som kräver mycket liten processorkraft för detta och går att göra "on the fly" vilket sparar mycket diskplats. Det klarar t ex både JRiver och Foobar. De klarar dessutom av att koda av HDCD vilket höjer bitdjupet i PCM från 16 till 20 bitar.

Tack @Bebop det är just denna typ av förklaringar som jag tacksamt tar emot i tråden och klargör en del grundläggande frågor. Jag och kanske fler med mig har nog missuppfattat överföringen i PCM som en konvertering och inte ett transportmedel. Lite samma resonemang som bärvågor inom analog radio- och tv-signaler kanske?

Lite skämtsamt skulle jag nog hävda att en som åker taxi från flygplatsen i Calcutta inte är samma mentala person efter en sådan resa, kanske finns det någon skillnad i fråga om just PCM som transport jämfört med ren DSD om det nu skulle existera? I sådant fall vilken skillnad? Du skriver att det ligger en begränsning i att den överföringen kan max hantera DSD 128. Men om det skulle finnas en ren DSD jämfört med en som transporterats med PCM, skulle den skillnaden vara hörbar, nota bene på samma upplösningsnivå? Vi pratar digital signal efter konvertering till analog.

Jag tycker att följande artiklar i Wikipedia är ganska klargörande vad gäller skillnaden mellan PCM och DSD. På en mycket grundläggande nivå, som jag begriper.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pulskodsmodulering

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, byZan said:

Men beror det inte på hur taxin kör också? 

I högsta grad. Om den kör i diket kommer den inte fram. Överfört till den digitala riggen innebär det det blir tyst. Taxin kan komma fram med plåtskador och blesyrer hos passageraren. Det kan även hända DSD oavsett den transporterats via en SACD (kan vi kalla bussen) eller över DoP. Det innebär normalt kvantifieringsbrus vilket är fullständigt ohörbart. Jag utgår ifrån prylar som fungerar som tänkt. 

 

17 minutes ago, byZan said:

skulle kunna bli ett evighetsprojekt om jag inte sätter ner foten 

Klokt. Så har jag gjort. Jag har en sådär 10 filer som jag brukar använda för att komma fram till de inställningar jag valt och så får det bli. Att hela tiden springa och leta efter småsaker, inbillade eller verkliga gör jag inte. Jag hör ju att det låter bra. Om det inte gör det går jag på det igen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, calm said:

en som åker taxi från flygplatsen i Calcutta inte är samma mentala person

Som sagt man får ju skaffa bra prylar. 

 

8 hours ago, calm said:

Men om det skulle finnas en ren DSD jämfört med en som transporterats med PCM, skulle den skillnaden vara hörbar

Men det är ju en ren DSD-signal precis som transporteras på en SACD-skiva där signalen också måste plockas ut. 

 

Jag har lärt mig en hel del i Computer Audiophile där det finns en hel del att läsa och lära av. Här är tråden plus ett utdrag:

 

https://audiophilestyle.com/forums/topic/27819-native-dsd-versus-dop-comparison/

 

There is no reason to believe that unpacking (in the DAC) DoP would require anymore processing power than packing it (in the server) requires, and as I have mentioned, packing it requires virtually nothing in terms of processing power. There are no conversions involved or fancy maths (unlike digital filtering/oversampling), it is simple stuff.

 

Ämnet blir lätt infekterat som med kablar, MacPC och WAW/Flac och t o m PCM/DSD. Men för egen del vill jag ändå förstå lite vad det handlar om för att inte dras med för mycket i allmänt tyckande. 

Här ett exempel på brösttoner: I sak håller jag med honom. 

 

First, DoP is "native" DSD. The DSD data isn't altered or changed, just the shell-container of it is. The term "native DSD" has been totally bastardized by audiophiles and audio companies. 
 

This is definitely one of those topics that make me hate audiophiles and audiophilia. It's the proverbial "scratching a sore that isn't there".  I'm waiting for the slightest shred of evidence that someone can actually tell the difference between the sound of sending DSD via DoP vs  straight DSD. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

dCS kommenterar också missförstånd kring DoP:

 

The resulting DoP stream can be transmitted through existing 24/192-capable USB, AES, Dual AES or SPDIF interfaces to a DoP-compatible DAC, which reassembles the original stereo DSD data stream COMPLETELY UNCHANGED.

If something goes wrong and the data stream is decoded as PCM, the output will be low-level noise with faint music in the back ground, so it fails safely. This can happen if the computer erases the marker code by applying a volume adjustment.

 

PS Audio ger nästan identiskt svar. 

 

Här kan ni läsa bakgrunden till varför man utvecklade DoP och vilka som ställde sig bakom. En orsak var att Mac kunde inte hantera DSD rätt av. Där framgår också att det är inte heller helt problemfritt att hantera t ex DSD256 och 512. Även detta kräver ingrepp i en pc med kretslösningar. 

 

https://dsd-guide.com/dop-open-standard#.XdUXVuxwFdY

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, byZan said:

jag föredrar vissa inspelningar på en annan frekvens en den generella

Upsampling och diverse digitala filter är en betydligt större operation än att läsa av en DSD-signal. Där är utgången inte helt given men dCS bör väl kunna klara det. Sen handlar det väl "bara" vilket man gillar bäst. När man läser tester tycker jag de flesta brukar föredra standardinställningen,  normalt nr 1.

 

Jag använder aldrig Upsampling av PCM till högre PCM-format. Det är mer en inställning och inte baserat på trial & error. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@calm det står även lite mer om DoP hos dCS. 

 

"The original idea for DoP was invented by dCS in 2011. It involves taking groups of 16 adjacent 1-bit  samples from a DSD stream and packing them into the lower 16 bits of a 24/176.4 data stream. Data from the other channel of the stereo pair is packed the same way. A specific marker code in the top 8 bits identifies the data stream as DoP, rather than PCM."

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bebop förklarade skillnaderna i transportsättet mellan DoP och Native DSD i sin post #11 på ett vettigt sätt. :thumbsup:
Däremot är jag rätt säker på att MSB hanterar den digitala audioströmmen som PCM innan den kan omvandlas av deras R2R (Resistor To Resistor Ladder technology, inte Reel 2 Reel :) ) även om Jussi Laako (HQPlayer m.m.) hävdar att det går att få en R2R-DAC att omvandla en 1Bits signal utan att översätta den. Egentligen spelar det inte så stor roll, kanske att @calm

 gillar uppsampling eller filer av PCM-typen bättre än DSD, men det kan ju givetvis vara precis tvärtom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack @Bebop,  @Octavia rs och @AlfaGTV för era inputs. De skall läsas och begrundas i lugn och ro, så om möjligt att poletten ramlar ner. Det kanske är som den gode Ingmar Stenmark sa en gång "det är svårt att förklara för en som inte förstår" , när han fått samma fråga för tjugonde gången och frågeställaren kanske inte förstått ändå. Men jag lovar att göra mitt bästa.:D:).

Jag tror att @AlfaGTV har rätt i sin beskrivning av MSB med R2R ladder om jag mins det rätt. http://www.msbtechnology.com/dacs/dacv-features/

och min Signatur IV+ DAC :

 

http://www.msbtech.com/support/dac5signatureManual.pdf

 

 

Unique Technology - the past and the future

In the 1980’s early DACs were all 16 bit ladder DACs, with a precision laser-trimmed resistor creating the appropriate analog level for each of the bits. The DACs worked well and sounded good. They were quite expensive as very accurate resistors were required. Then along came the “single bit” DACs. Rather than using a resistor to create an analog level, pulse width modulation was used. Basically each bit was created by turning a switch on and off for the appropriate length of time. The resulting square wave pattern was filtered to create a smooth output. The expensive resistors were gone, and so was the good performance. Next came the Delta Sigma DAC. It used the same pulse width modulation but rather than creating a single large pulse for each data point, the data point was created with many small pulses. This allows the pulses to be smoothed with a less radical filter, and improves the sound. As you can see, upsampling the input signal to a higher frequency reduces the filtering requirements and thus improves the sound.

The Signature DAC V draws from the older, superior ladder technology, but with incredible improvements. The basic DAC contained four 24 bit MSB DAC
modules (seen below). The Platinum DAC IV was fully balanced
so there was a matched pair of 24 bit DAC modules for the inverted

Right Channel

MSB DAC Module (Non-inverted signal)
Toggle Switch

MSB DAC Module (Inverted signal) Coaxial Out Balanced Out

BLoCk diagraM

23 bit positive sign DAC

23 bit negative sign DAC

23 bit positive sign DAC

23 bit negative sign DAC

and non-inverted signals on each of the right and left channels.
Finally, each DAC module contains one R2R ladder DAC with a
23 bit negative sign and one R2R ladder DAC with a 23 bit positive
sign. Together this makes a true 24 bit DAC. This design allows the
quieter moments in your music to be true to the music, without the
linearity errors near zero that plague normal ladder and delta-sigma

DAC designs. With a dual 24 bits of combined resolution, a 24 bit
source gives a true 24 bit resolution without the losses and errors
that make your normal 16 or 24 bit DAC perform far less than their
actual resolution (normal 16 bit DACs only muster a meager 12 bits
Second Generation Platinum DAC module - Smaller but mor bits! of resolution). The Signature DAC V is carefully designed so as to

require no DC correction in the output stage. This allows direct DC coupling on the output stage for pure, uncolored sound -- with no output filtering to muck up your high end or smear your bass attack.

Another major difference in the Signature DAC V is the type of output. Essentially all ladder DACs produce a current output. This is converted to a voltage output with a current-to-voltage converter. This problematic circuit colors the sound and introduces non-linearity. The Signature DAC V is a true voltage DAC with a voltage output right from the source. All amplifiers have slew rates greater than 1000 Volts/microsecond. The output impedance of the Signature DAC V is 53 ohms.

Original Platinum DAC module

The Dual Signature DACs produce 25 bits of resolution, twice the number of steps as the 24 bit Platinum.

Special Features

The Signature DAC V has many special features. The following sections discuss these features and how they work. As MSB Technology has developed, so has our DAC architecture. Our advanced digital filter now replaces the asynchronous upsampling of earlier models. The 32X Digital filter goes way beyond our older 16X filter and 4X upsampling. To play a 32 bit/384 kHz file the Platinum only needs to be plugged into the MSB Data CD IV player and a DVD with a 32/384 .wav file needs to be played. The new reclocking feature dynamically buffers and re-clocks all the data and clock signals to provide a virtually jitter-free source directly to the DACs.

 

Calm

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter ett första svep återstod tre huvudkandidater Aurender 100H, Lumin U1 mini och den relativt färska D2 som dock hade Dac inbyggd. Samt ett litet ytterligare antal som av olika anledningar föll bort.  Sedan seglade en lite outsider upp som verkligen skapade nyfikenhet Innuos med Zen och Zenith. Då dök tanken upp på att kombinera streamern med möjlighet att rippa  ner CD, vilka inte alla har.

 

Calm

Edited by calm

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calm said:

Men jag lovar att göra mitt bästa.

Du har ju läshuvud för bövelen. Enträgen vinner. Jag startade också från scratch och då med PUC. Resten har jag snappat upp med god hjälp av bl a Torkel och ComputerAudiophile som idag heter Audiophile Style, och inte minst här på forumet. Det fixar även du @calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska bli intressant att följa dina manövrer framledes! :) Och vi kanske kan få lite input på om du upplever skillnader mellan de rippar som görs på Innuos och de de som gjorts annorstädes? Jag rippar lite CD igen för jag vill ha ett grundutbud på min ny-gamla Embla, och den gör det riktigt bra uppfattar jag det som. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, och även hur streaming från Tidal t ex upplevs. Skiljer sig ljudupplevelsen från uppspelning av rippade CD:n? Hur, i så fall? Och kan man i praktiken använda apparaten som CD-spelare genom att låta den läsa in/rippa skivan samtidigt som den spelas upp? Den läser väl in i minnet innan den spelar upp i så fall - dvs inga fysiska fel vid lyssnandet kan uppstå? Surrar hårddisken så det hörs? Kan man lägga Roon-core (själva kärnan) på hårddisken i apparaten, så att yttre enhet som t ex dator, NUC eller Nucleus inte behövs?

 

Många frågor blir det 🤔....

 

/ Ulf

 

Edited by ulfsan
Fler frågor

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, ulfsan said:

Kan man lägga Roon-core (själva kärnan) på hårddisken i apparaten, så att yttre enhet som t ex dator, NUC eller Nucleus inte behövs?

 

Många frågor blir det 🤔....

 

Man kan köra roon core på en Innuos men deras något begränsade processorkraft gör att man kan inte gå loss hur som helst med uppsampling och filter.

 

Kör man SSD (vilket är att rekommendera när roons databas ligger på den) så behöver man inte bry sig på ljudet.

Edited by octavia rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för inputs @octavia rs @AlfaGTV och @ulfsan !

 

Tyvärr har inte rippingfunktionen varit igång ännu, men kommer när som helst vara det. Min tanke med denna var att kunna om möjligt att ladda ner i första hand mina SACD eftersom jag i dagsläget inte har den avspelningsmöjligheten via min MSB-drive. Annars ser jag en möjlighet att kunna katalogisera mina CD på ett bra sätt. Har inte sett hur detta interface ser ut och hur Innuosen hanterar datat. Är lite känslig för hur jag vill att det skall fungera så enkelt att det kommer till användning. När det gäller Roon så gillar jag allt utom att jag saknar fördjupning i just data om inspelning, medverkande mm.

 

Calm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now