Jump to content

Artikel om kassettband i The Guardian. :-)


Daniel

Recommended Posts

Äntligen! :thumbsup:

 

Jag gjorde ett klipp från RTM's nyhetsbrev i en annan tråd som anknyter till detta. De gör det mest professionella bandet baserat på SM900-formulan och kränger nästan 400,000 om året. Om vi sedan lägger till alla de kassetter som tillverkas av framför allt Maxell och inspelade kassetter så är det ingen obetydlig marknad även om den i huvudsak finns i Asien, Afrika och Sydamerika. Jag har själv återupplivat mina gamla band med liveupptagningar från SR. De låter fortfarande utmärkt efter 40 år. Undantag finns. De äldsta krombanden TDK SA släpper emulsion mot huvudet. Här måste jag rengöra tonhuvudet efter varje spelning. Hoppas det inte gäller de nyare TDK SA och TDK SA-X. Med övriga band märker jag inget av detta.

 

Based on our legendary SM900 formula our cassettes have a great sounding range and are perfect for those who want to record mixtapes, music, or anything in between. We are currently producing the equivalent of 30,000 cassettes a month

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Bra!

Jag tror det är bra.

 

 

10 hours ago, Bebop said:

ingen obetydlig marknad även om den i huvudsak finns i Asien, Afrika och Sydamerika.

På de flesta konserter jag varit på sedan ett par år har man haft tre merch-produkter; t-shirts, LP och kassettband. 

Skivaffärer i Malmö säljer mycket kassettband, och många lokala band gör sina första släpp på kassett.

Det är svårt att relatera till "marknaden", för inget av det jag nämner har väl en vidare marknad ur ett globalt affärsperspektiv. Men det finns helt klart miljöer där cybersläpp undviks helt och fysiska format som kassettband prioriteras.

Link to comment
Share on other sites

Kassettband och kassettbanspelare tycker jag har fått ett oförtjänt dåligt rykte som i huvudsak är en "aftermath" från då den digitala frälsningen pågick. Innan dess var kassettdäcken lika naturliga i anläggning som skivspelaren. Det fanns inga forum då men det var precis samma diskussioner då som nu om vad och vilka som lät bäst, både band och spelare. Det fanns stegar att klättra på även då där Tandberg och Nakamichi var tidens mest hyllade spelare som man bara återfann hos dem som var beredda på att ta fram den stora börsen. För mig stannade dessa enbart i en dröm.

 

09a526fecc830868655ef59f74298585.jpg

 

412vintage.promo_.jpg

 

Mot slutet av eran lanserades även de s k metallbanden som var de mest dynamiska banden. Om jag minns rätt gick dessa att styra ut +6 dB jämfört med de gängse banden, alltså två gånger mer. Det handlade om att matcha CD-mediet. 1990 kunde man läsa följande rubrik med tillhörande artikel i New York Times.

 

SOUND; Metal Alloy Tapes Suit the Task Of Capturing the Range of CD's

 

Vi som var hifi-nördar då och som satsat på mediet med allt bättre spelare och band upplevde inte kassettlyssning som något "störande" eller som inte kunde platsa i en bra anläggningar. En bra kassetbandspelare och en försklassig tuner hängde ihop. Radion gav ofta livekonserter. Jag har flera hundra sådana inspelningar och den som tvivlar på kvaliteten både på musiken och ljudkvaliteten brukar ändra sig när de får höra det. Jag tror @calle_jr kan vittna om detta som i somras lyssnade lite på en liveupptagning från Stockholms konserthus med Keith Jarrett Trio för ca 25-30 år sedan. Musik och njutning kräver inte alltid high-end-format för att vara fullt njutbart och ryckas med. Det är inte som kräftor och sprit där Albert Engström klart deklarerade: "Kräftor kräva dessa drycker".

 

Mot slutet av kassetteran var kassettdäcken som bäst. De sista batcherna från bl a Pioneer var fantastiskt fina deck. Teac/Tascam har återupptagit produktion både för hemma- och för studiobruk med ett par olika modeller.

 

12356317_800.jpg

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

Jag tror @calle_jr kan vittna om detta som i somras lyssnade lite på en liveupptagning från Stockholms konserthus med Keith Jarrett Trio för ca 25-30 år sedan.

Ja, det kan jag.

Det är smart att ställa upp det som du gjort och inte blanda in kassettbandspelaren i huvudsystemet. Det är ett annat sound därute, mycket trevligt.

 

På pappret har kassettbandsstandarden grava brister, även om man kan kompensera för det i viss mån. Det låter osannolikt bra med utgångspunkt från de band, hastigheter och tonhuvud man kan använda, och det visar väl att frekvensbandet 125 - 5000 Hz är helt dominerande för hur vi uppfattar välljud.

 

Lite synd att inte Elcaset slog igenom på bredare front.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...