Jump to content

Hur håller ni koll  på er skivsamling?


Peo

Recommended Posts

Jag vet att många av er inte sysslar med fysiska media längre, men det finns garanterat fler än jag här som gillar att äga sin musik i form av skivor och min fråga till er är:

Hur håller ni koll  på er skivsamling?

(några olika förslag att spinna vidare på)

* Jag bryr mig inte.

* Discogs collection.

* Excel.

* Gamla hederliga kartotekskort.

* Jag kommer ihåg vad jag har och behöver ingen annan hjälp.

eller ?

 

Link to comment
Share on other sites

Den eviga frågan om vad man tycker fungerar bäst! Under alla år så har jag sorterat på olika vis och vet inte om jag tycker något av dessa kan sägas att det är bättre eller sämre?

När jag står där med en skiva jag skulle vilja ha så har det mer än en gång att jag redan har den. Så ingen 100% koll alls egentligen.

Men ett excel-ark eller typ discogs så man kan ha den i telefonen verkar väl vettigt kan jag tycka, men bävar för jobbet att lägga in alla. Men vem vet, tid finns alltid, det är bara en fråga om prioritering.

Nu står cd-skivorna i Svenskt-pop/rock-jazz-klassiskt och allt i bokstavsordning på artist/band och kompositör.

Vinyl står alla i bokstavsordning men klassiskt för sig.

Band i bokstavsordning rakt av.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Vinyler och CD i genrer jazz, rock/pop och klassiskt. I bokstavsordning efter artists efternamn eller gruppnamn, vad gäller jazz och rock/pop. Efter kompositör vad gäller klassisk. Banden inte tillräckligt många hittills för att systematiseras än, snarare efter vem som producerat, Opus 3, IPI etc.

Skulle vilja ha ett digitalt register gärna i telefonen. Som det är idag finns det risk för dubblettköp.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tredjedel av min vinylsamling framme, där står de allra flesta i bokstavsordning i Expedit-hyllor. Undantag är klassiskt och album med blandade artister, dessa båda har några dedikerade fack. Eftersom jag nyligen hade ambitionen att sälja av det jag inte lyssnade tillräckligt ofta på så har det varit lite turbulent och jag har några sektioner med osorterat också.

Men, jag har hela min samling i discogs när det gäller vinylen för bläddring i mobilen på mässor eller i paddan när man lyssnar.
 

Du kanske minns Peo, men jag fick tacknämligt ta del av din rediga Excel-snurra för några år sedan. Den fungerade bra men då saknade jag möjligheten att utan en dator bläddra i samlingen.

 

Utöver detta har jag fotat alla mina vinyler, omslagen ligger i en specifik mapp på min NAS och är tillgängliga via bläddring med t.ex. webgränssnittet till Twonky Media Server. En bild säger mer än tusen ord sägs det ju, och för mig räcker omslaget väldigt långt.

 


Jag bläddrar sällan i discogs, det är för analt. Jag köpte häromdagen en US-press av Rush - Moving Pictures... Alltså, hur många "olika" US press tror ni det finns från första utgivningen 1981? 

 

När det gäller CD är 90% av min samling rippad och organiserad i Roon på samma NAS som nämndes nyss. De övriga är sånt jag kan leva utan, t.ex. Julskivan från Dalakraft som kunderna fick två år på raken... ;) Givetvis är även mina Downloads inlagda på NAS, och tillsammans med backuper på vänners rippar är det en ansenlig mängd album.

F5CCE96A-7A72-4AEA-A430-B78337EC3746.jpeg

86745AD9-AAC9-48FE-A8EC-EB56DB2C6162.jpeg

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Vissa plattor är svåra: Var placerar man Tex Ella & Louis?

 

Kör inget via dator.

 

CD i bokstavsordning med bokstavsflikar för att hitta lättare. Klassiskt för sig och Jazz, funk, soul tillsammans, också i bokstavsordning. Pop, rock, rap, elektroniskt Zynth mm tillsammans i bokstavsordning.

 

Vinyl är svårare. Ingen bokstavsordning, men jag har hygglig koll på var plattorna står. 

2 backar med musik jag spelar mest just nu.

Klassiskt för sig. Jazz uppdelat i artister med skivbolaget Pablo för sig.

Pop, Rock och elektroniskt var för sig.  

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt in all vinyl på Discogs. Faktiskt bra att ha det enkelt tillgängligt när man är ute på stan och letar plattor.

Minnet är top notch när det gäller LP. Värre med 45:or och 12:or..... Det har hänt att jag köpt singlar som jag redan har.

Med discogs händer det inte. 

CD skivor har jag börjat lägga in men inte orkat fullfölja:blush: Känns inte som prio 1 direkt.

 

När det gäller genre, bokstavsordning, årtal etc:

Större delen av vinylsamlingen står i vardagsrummet. Här finns Soul och Funk i bokstavsordning.

Särskild genre är P-Funk som har egen bokstavsordning:tongue:

 

I "skivrummet" står Jazz i bokstavsordning. Deep Funk i bokstavsordning. Samlingsskivor som de hamnat.

Sedan 12:or för sig och 45:or för sig.

Pop, rock, synt o reggae i en blandad hylla.

Banden är min utmaning just nu. Extra hylla kommer köpas inom kort.

LP hylla.jpg

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Apexorca said:

Var placerar man Tex Ella & Louis?

Jag utgår ifrån "huvudartisten" på skivbolaget. Vid den här tiden var det Ella som var knuten till Verve och det var också henns komp där Armstrong får betraktas som "featuring..." Armstrong spelade in på andra bolag, i huvudsak Columbia, Brunswick och Dot vid den här tiden och med helt andra musiker. Därför sätter jag denna under Fitzgerald.

 

I min databas har den två poster, en på vardera Fitzgerald och Armstrong och i kommentarfältet "Står under Fitzgerald, Ella". 

 

Jag har i huvudsak två fysiska uppdelningar. Klassiskt och övrigt. Klassiskt har jag under kompositören. Om det är fler än en sätter jag den under den jag anser vara huvudnumret, vilket någon gång är lite kluvet. I databasen anger jag orkester, dirigent och solist i kommentarfältet så att jag kan söka. Jag försöker följa den logik jag kör med när jag skall spela. För klassiskt blir det då så här:

  • Kompositör
  • Verk
  • Orkester/dirigent/solist
  • Version (vilken inspelning/utgåva)

För annan musik går jag alltid på artist först och när jag väl har alla album framför mig väljer jag den jag vill spela. Jag spelar aldrig ett "skivbolag". För mig hade det varit som ett bibliotek sorterat på bokförlag eller sorterat på omslagsfärg. För mig är bolag, album eller utgåva något jag avgör när jag väljer.

 

Att ha samma artist spridd på många ställen i samlingen hade jag fått nervöst sammanbrott av. Jag hade saknat överblicken och kontrollen och ju mer plattor desto värre. I databasen kan jag sortera både utgivningsår, inköpsår, inköpsställe, bolag, huvudinstrument och mycket mer. Jag når den också med mobilen vilket är praktiskt när man går på skivmässa eller bläddra bland handelns nyutgåvor.

 

Av praktiska/utrymmesskäl har jag samlat boxar i enbsärskild hylla. På senare år har jag också pytsat över det jag upplever som mindre bra och ointressanta skivor till ett separat rum. Det är mycket "skräp" jag har samlat på mig under åren. Fundera på att skänka dem till några välgörande ändamål. Det handlar nog om 5-600 album.

Link to comment
Share on other sites

Som Lindome har jag mina fysiska skivor inlagda på Discogs. Började med det när min skivsamling var liten och har gjort det till en vana varje gång jag tar hem en skiva.

Väl på hyllan är det efter bokstavsordning, efternamn först. Bortsett från klassiskt som har en egen hylla. Men tror jag kommer att omorganisera efter genre>bokstavsordning då man oftast alltid är sugen på en viss musik just den dagen, mer praktiskt att leta upp en skiva i den genren.
Sen har jag rätt bra koll på vad jag har då min samling inte är så stor.. än.. (543 artiklar + någon jag inte lagt in än).

 

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bebop said:

 

 

Att ha samma artist spridd på många ställen i samlingen hade jag fått nervöst sammanbrott av. Jag hade saknat överblicken och kontrollen och ju mer plattor desto värre. I databasen kan jag sortera både utgivningsår, inköpsår, inköpsställe, bolag, huvudinstrument och mycket mer. 

 

Detta känner jag igen och då tänker jag främst på de artister som gått från renodlad jazz till fusion och vidare till soul och funk....

Två exempel är Herbie Hancock och Donald Byrd:cool: - tyvärr finns de nog på 2 ställen:schild_help:

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, lindome said:

Två exempel är Herbie Hancock och Donald Byrd

Det är ett bra exempel. Min utgångspunkt är att försöka tänka logiskt utifrån hur man väljer vad man skall spela. Om man alltid utgår ifrån ett skivbolag först och sedan artist så är det naturligtvis logiskt att sortera utifrån skivbolag. Men så resonerar inte jag. Jag utgår helt från artisten för all sort musik utom klassiskt där jag kan välja både utifrån solist, orkester och dirigent men då behöver jag gå in i min databas för att få full översikt. Mest utgår jag ändå från kompositören.

 

Jag spenderade också ett par-tre år på att lägga upp all min vinyl på Discogs. Det är både intressant och lärande. Men jag har mer praktisk nytta av min Excel-databas. Det är betydligt snabbare att söka den vägen när man är t ex på mässa.

 

Några illustrationer från min vinylsamling:

 

Min huvudsamling:

Huvudsamling.jpg

 

Boxar får trängas lite varstans

 

Boxar.jpg

 

Ifrågasatta album - inte i min smak, håller inte tidens tand, skräp... Hittas där det finns plats.

 

Skräp 1.jpg

 

Skräp 2.jpg

 

Illustration från min databas som jag började med 1977 på A6-kort. Därefter skrev jag in dem på Ashton Tates Rapid File, därefter export till dBase och sedan till första generationen av Access men sedan Excel började fungera som kraftfull databas har jag exporterat dem dit. Många avskyr den här typen av administration men jag tycker det är en kul del av skivsamlandet, att ha lite koll helt enkelt. Det är aldrig för sent. Det många brukar falla på är att de har för bråttom vilket gör att de tröttnar. Börja med 20-30 album i veckan. Om de sedan tar ett halvår eller två... So what. 

 

Diskografi.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag föredrar fysisk media så är jag ingen hoarder. Ser till att begränsa min skivsamling till de album jag verkligen tycker om och lyssnar på.

De album som samlar damm åker ut för att ge plats åt nya. Då är det inga större problem att hålla ordning tycker jag. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för era svar.
Det verkar som att flera av er har en grovsortering på genre och därefter i bokstavsordning på artist eller kompositör.
t.ex. Klassiskt, jazz och Pop o Rock för sig.

Anledning till att jag frågar:
Jag har under många år använt en hemsnickrad "databas" gjord med VBA-kod i Excel, men det innebär också att så fort Bill Gates tycker att det är dags att vi användare ska köpa ett nytt Office så måste jag skriva om delar av koden. Tyvärr utvecklar de VBA utan en tanke på att vara 100% bakåtkompatibelt.
En lösning är ju att köra basen som ett enkelt Excel-sheet utan grafiskt gränssnitt, men det är ju inte speciellt sexigt.
En annan lösning är att använda Discogs-collection, men där känner jag samma motvilja som mot streaming. Jag vill äga min musik och vill inte vara beroende av en tjänst som kan läggas ner när som helst eller beläggas med oförsvarligt höga avgifter.
Jag har sett de ena tjänsten efter den andra som har försvunnit, fått försämrad funktionaliteten och blivit oanvändbar eller blivit så dyr att det är ohållbart. Jag vill inte lägga mina ägg i någon annans korg och jag har därför gett mig på ett nytt projekt.


Denna gången baserar jag det på en MS SQL-databas istället för Excel och ett helt nytt skal som jag skriver i i VisualStudio 2019.
Grundfunktionerna är klara och nu är det dags för de små, men ack så trevliga finesserna.
Vad behöver man för funktioner?
Jag gör en snabb genomgång av hur lång jag har kommit.

 

Startbild.

startbild.JPG

I trädet till vänster väljer jag artist. Klickar jag på artisten så kommer den aktuella artistens skivor upp.

 

album_albumpanel.JPG

Nu kan jag välja att klicka på ett enskilt album i trädet eller på en av bilderna så kommer nästa sida upp

 

album_allmänt.JPG

Över albumbilden ser ni tre flikar (Album, Info och Discogs) och fliken "Info" ger följande bild.

 

album_info.JPG

Här bor lite djupare information.

 

Fliken Discogs är egentligen bara en inbyggd webbrowser som visar den aktuella utgåvans sida, baserat på discogs release nummer.

album_discogs.JPG

Över trädet finns ytterligare ett antal flikar och nästa flik "Lägg till ett album" är precis vad namnet säger.

 

lägg till ny_1.JPG

Även här är det en inbyggd webbrowser och jag använder Discogs för en enkel import av en ny skiva.

Jag skriver in skivans nummer i sökfältet, letar upp rätt release och trycker på knappen "Hämta".

lägg till ny_2.JPG

Informationen som hittats presenteras på vänster sida. En kontroll och eventuell redigering och sedan är det bara att tycka på knappen "Spara".

Nu är skivan med bild, låttitlar, label, nummer och lite övrig information inlagd i databasen.

 

Nästa flik är "Sök på titel" och där kan jag söka på hela eller delar av en låttitel och få upp de skivor som passar sökningen. Bild är nog onödig.

 

Flik 4 är diverse statistik.

Statistik.JPG

Inget måste, men lätt att skapa, så varför inte.

 

Nästa flik är "Önskelista" och där skriver jag in de skivor som jag ska hålla ögonen efter när jag är någonstans och bläddrar. Bild onödig.

 

Fliken "listor" är en "bra o ha"-funktion för mig som saknar minne.

Här kan jag bygga olika listor och jag använder den mest till att lista skivor som "jag måste komma ihåg att spela någon gång" .

 

Under fliken "rapporter" kan jag skapa rapporter av olika slag i PDF-format .

Latest50.JPG

Här visas en rapport över de senaste 50 skivorna som har registrerats.

Övriga rapporter:

Thumblist - Alla skivor i bokstavsordning, 25 / sida

Senaste # skivorna - En lista med 25-250 skivor (se ovan)

Behöver tvättas.

Önskelistan.

Dubbletter.

 

Alla rapporter lagras automatiskt i molnet (Google Drive) för åtkomst från mobilen.

Rapporterna kan även mejlas till telefonen direkt från programmet.

 

Sista fliken "GridView" är ett rent administrativt verktyg och presenterar databasen i Excel-stuk. Bild onödig.

 

Jag glömde visa att trädet går att sortera i olika kriterier.

Tree.JPG

 

 

Jag vore tacksam för lite feedback.

Vad hade ni önskat för funktioner?

Något elementärt som jag har missat?

 

Fördelen med att skriva programmet själv är ju att man kan oftast kan få det man vill ha. Kom med tips.

Link to comment
Share on other sites

Din applikation verkar synnerligen genomtänkt @Peo!  Lättanvänd och informativ. 
Jag vill ha biografier och recensioner på artister och album, lite som Roon gör, med att skapa länkar till andra artister och album när dessa namn dyker upp. Jag tror inte det är en del av dina önskemål dock.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, AlfaGTV said:

Din applikation verkar synnerligen genomtänkt @Peo!  Lättanvänd och informativ. 
Jag vill ha biografier och recensioner på artister och album, lite som Roon gör, med att skapa länkar till andra artister och album när dessa namn dyker upp. Jag tror inte det är en del av dina önskemål dock.


Hade varit relativt enkelt att göra en flik där han hämtar sidan till artisten från t.ex. allmusic.com liksom han har till discogs. 

Det framkommer inte men en funktion jag hade saknat är nog att sortera efter genre, Peo har säkert det redan.

Edit: framkom visst i sista bilden. :D

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Peo said:

Jag vore tacksam för lite feedback.

Suveränt, @Peo.

 

Här finns förmodligen med betydligt mer än vad som "behövs" men det är ju hur kul som helst att grotta ner sig i sin samling och här saknas inte många möjlighet. En fråga är om kompositörer hamnar i en sökbar databas? Inom jazzen är det en vital del, t ex att söka på vilka inspelningar jag har av Cole Porters låtskatt. Det är det jag saknar mest. JRiver har den möjligheten men det finns väldigt sällan med i metadatan så jag får lägga in det själv vilket jag inte gjort. Men det hade bara löst de digitala filerna.

 

För egen del hade jag också lagt in inköpsår, inköpsställe och vad jag har betalat. Kul att se hur många album jag köpt under året, vem som är min meste skivhandlare och vad nöjet kostar. 

 

//

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Bebop said:

För egen del hade jag också lagt in inköpsår, inköpsställe och vad jag har betalat. Kul att se hur många album jag köpt under året, vem som är min meste skivhandlare och vad nöjet kostar. 

Inköpsställe och registreringsdatum (oftast samma som inköpsdatum ± någon dag)  har jag med, men inte inköpspris. Jag har några lediga fält till förfogande i databasen så varför inte.

 

On 2019-11-14 at 11:41, Bebop said:

Illustration från min databas som jag började med 1977 på A6-kort. Därefter skrev jag in dem på Ashton Tates Rapid File, därefter export till dBase och sedan till första generationen av Access men sedan Excel började fungera som kraftfull databas har jag exporterat dem dit. Många avskyr den här typen av administration men jag tycker det är en kul del av skivsamlandet,

Jag har gjort i stort sätt samma resa som du från kartotekskort, via dBase, Access och Excel, men jag saknade bilder. Ja la inte artist och skivtitel på minnet, men jag kände igen skivan på utseendet. Så länge jag kunde ha mina skivor i backar gick det väl bra, men när de hamnade i en hylla med ryggen utåt gick det inte längre att bläddra. Nu bläddrar jag i en lista istället och får min inspiration på det viset.

Det är nog tveksamt att jag hade orkat lägga in min skivsamling i en databas idag från scratch, den har vuxit från något 100-tal skivor när den blev digitaliserad första gången till vad den är idag i små steg.

Däremot har jag antagligen lagt motsvarande antal timmar på att skapa mina olika program/databaser, men programmering är samtidigt en välbehövlig terapi (hjärngympa) för mig och kan jag då tillverka något som kommer till nytta i flera år så är det ytterligare en bonus. 

Den dagen som Discogs utvecklar ett verktyg för batchimport från en .csv-fil eller liknande kommer jag att köra ett parallellregister.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Peo said:

Däremot har jag antagligen lagt motsvarande antal timmar på att skapa mina olika program/databaser

Jag är nästan tacksam att jag inte besitter de kunskaperna idag. Jag hade stora ambitioner med Access, inklusive att lägga in bilder och att lägga in kompositörer och låtar. Men jag såg hela Himalaya framför mig i kubik. Då gällde fullständig handpåläggning plus att minnen kostade pengar på den tiden. Det rann ut i sanden. Idag tycker jag det fungerar bra. I paddan har jag ju sedan både Allmusic, Wikipedia, Allaboutjazz, Grammophone med flera att ta in information om det jag spelar, recensioner osv. Dessutom albumet som sådant. Information saknas inte. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, triomio said:

De album som samlar damm åker ut för att ge plats åt nya. 

Jag är försiktig med att avveckla album vis av gamla skador. När jag började intressera mig för först för klassisk musik i början av 70-talet och jazz några år senare sålde jag ut i stort sett allt annat. Jag hade inte så många album då men en hel del som blivit rariteter idag. Jag hade allt med Kinks, Small Faces, Stones, Otis Redding, Moody Blues, Hollies, Spencer Davis, Beatles, Byrds, Arethe Franklin, Four Tops, Temptations, Supremes, Wilson Picket, C,S,N&Y med flera. Allt original (europeiska eller amerikanska). Jag behöll en del bl a blues och Zappa. 

 

Jag hade varit jäkligt glad om jag hade haft dessa idag. Jag var också pedantisk med skötseln så skicket var NM till VG+. 

 

Även idag kan jag hitta album i kalla högen som jag inte förstår hur jag kunde rata dem för, säg 20 år sedan. Men visst, en hel del är "objektivt skräp", framför allt gammal pop även om jag diggade det då.

 

Frågan är hur hur det blir för streamarna om 40 år? Jag har musiken kvar och spelar den fortfarande och kan också lämna över den till nästa generation.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur organiserar man en skivsamling?
När det gäller vinyl så har jag det sorterat på genre  i "hyfsad"  bokstavsordning ; men med vissa undantag:
*  En kanonplatta kan inte stå bredvid en kass platta (risk för kontaminering),  då får någon av dem flytta lite på sig lite granna.

* Artister som är verksamma i flera genrer placeras i den genren som JAG förknippar denne med.
*Jag har också ett par fack där jag ställer skivor som är nyinköpta (typ så där det senaste året).

CD är väl ungefär som vinylen  i bokstavsordning i några cd-ställ  samt en oordnad hylla med nyinköp och sådant som jag spelar mycket för tillfället.
 

Ungefär en gång om året så går jag genom de osorterade hyllorna och ställer in dem på rätt plats i de sorterade hyllorna

Vinylerna har jag lagt in på discogs. Håller med CD men är inte klar än och det lär ta tid innan jag är klar - inte för att CD-samlingen är gigantisk utan mest för att jag inte tycker CD är lika kul som vinyl.

 

Nackdelen med att sortera i genre och bokstavsordning ju att man måste flytta om på skivor ibland för att få plats.

 

Vinylen står i  Add-on hyllor. Där står också mina spritflaskor i ett par hyllor (sex drugs and ........)

 

R2R är inte så många än, så där behöver jag inte hålla någon ordning.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

När jag och min före detta skulle slå ihop våra skivsamlingar på CD så blev det problem. Jag har tidigare utgått från bokstavsordning men sedan gått på känsla. Alltså viss musik som jag tycker hör ihop får stå ihop. Ofta skivbolag. Eller genre. Jag har älskat att ha det så, för ofta är jag på ett visst humör och vill lätt hitta till liknande musik. Men hon klarade inte det så det fick bli bokstavsordning rakt av. Förutom våra favoriter Bob Dylan och Luna som fått stå i ögonhöjd, med 1-2 meter skivor, lätt att skåda och välja. Perfekt. Vinylskivorna har varit lite annorlunda. Det är mest min domän. Jag har Blue Note för sig. ECM för sig. Miles, Coltrane, Bill Evans, Kenny Burrell och Bob Dylan för sig. Indierock för sig. Sedan gillar jag att ha nyinköpta skivor radade på golvet. Jag gillar helt enkelt inte att sortera skivor i perfekt ordning, när jag väl gör det så spelar jag inte de skivorna så ofta. Glöms helt enkelt bort. Och när jag spelar musik vet jag sällan exakt vad jag vill spela, då är det perfekt att bara plocka en skiva från nyinköpta högen eller så går jag på känsla och skivbolag. Nu är jag ensam igen och kan göra som jag vill. Men det kommer att ta tid att få det helt rätt. Men det är OK. Tiden är till för att ha sin gång.

 

Edit: detta var mest ett inlägg om hur jag sorterar. Tyvärr har jag inget register på skivor. Det hade varit bra. Jag har ofta köpt dubletter. Men det finns värre problem här i världen.

Edited by egoBen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...