Jump to content

Ny koncepthögtalare, Engelholm Audio Stardust


Engelholm Audio

Recommended Posts

Nu släpper jag koncept-högtalaren Stardust!
stardust_banner.png
 
Denna modell syftar till att visa mer av lättflytande och musikaliska kvaliteter och har därför blivit en studie i första ordningens filter. Hör och häpna, första ordningens filter till alla register, högpass och lågpass. Ganska unikt för en 3-vägare!
Pris: 24'900kr (och ett förserie-par finns för blygsamma 19'900) inkl Coda fötter. Uppskattat marknadspris, ca 60'000kr.
 
Namnet är dubbelbottnat, där ena delen helt enkelt är metalliclacken som ju ger en stardustkänsla! :)
 
Hör av er för en lyssningssession!
 
Link to comment
Share on other sites

Visar bilden filtret till högtalaren? Det ser ut att vara rätt många komponenter för att vara första ordningen? Eller har du faskompenserat dem? För jag tror att även Marten idag kör första ordningen på nästan alla sina modeller. Och om jag minns rätt så har de 48 komponenter i sitt filter till den större modellen. Men den är faslinjär och kompenserad. Liksom Progressive och många andra som använder Accuton gör. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Transient Design said:

Visar bilden filtret till högtalaren? Det ser ut att vara rätt många komponenter för att vara första ordningen? Eller har du faskompenserat dem? För jag tror att även Marten idag kör första ordningen på nästan alla sina modeller. Och om jag minns rätt så har de 48 komponenter i sitt filter till den större modellen. Men den är faslinjär och kompenserad. Liksom Progressive och många andra som använder Accuton gör

En trevägare kan man säga som minst har 4 komponenter, om den delas med första ordningen. Spole, spole och konding, konding...till bas, mellan och diskant. Sen finns avarter där man t.ex. inte delar mellanregistret uppåt utan låter det spela så högt som det det går.

Om man ska klara sig på dessa 4 komponenter, så ställs nära nog orealistiska krav på elementen...eftersom (nära nog?) alla dynamiska element har en resonans, dvs Fs, med tillhörande impedanspeak. Denna impedanspeak brukar man oftast behöva impedanskompensera - annars påverkas filterfunktionen - vilket lägger till 3 komponenter. Och med 3 element riskerar detta såklart bli 9 komponenter per högtalare. Många element, men inte alla, behöver impedanskompenseras (eller impedansanpassas?) som ett resultat av talspolens induktans. Inte sällan gäller detta för både bas och mellanregister - men sällan för diskant. Detta ger ytterligare 4 komponenter, per högtalare.

Ska man sen nivåanpassa, till exempel sänka diskantens nivå för att matcha bas och mellanregister, så går det ytterligare 1 eller 2 komponenter.

Med Accuton-element förkommer såklart även behov av sugkretsar för att dämpa bort resonanser och ringningar i de styva membranen och där går 2-3 komponenter "per sug"...

 

Utöver de 4 komponenterna som jag började skriva om, så är de andra komponenterna inget som ökar på "ordningen" av filtret. Det gör att den totala fasvridningen och tidsaspekterna behålls enligt första ordningens kvaliteter. I Stardust, så gick det inte lyssna på basen utan impedanskompensering av (den övre) impdedanspeaken. Peaken i impedans tillsammans med filterdelning så nära gjorde att det blev helt snurrigt ljudmässigt.

 

Du nämner Mårten och Progressive...två exempel och jag kan komma på en handfull till...jämfört med antalet märken och modeller som INTE kör 1a ordningen, så är Stardust ett litet unikum på marknaden. :)

 

9 hours ago, AlfaGTV said:

Jag är lite nyfiken på placeringen av baselementet? Har du lust att resonera litet om varför det verkar vara en kompromiss mellan golvnära och point source-tänket? :)

Först och främst, så tycker jag det är skitfult med baselement som halkat ner till golvet.

 

"Point source" är rätt nära ett egenvärde, men golvnära - not so much. :)  Jag gissar du avser två "kvaliteter"; mer stöd från närliggande yta => högre basoutput samt golv-reflektion för midbas/lowmid.

I de tester jag gjort, så har jag inte upplevt problem utifrån dessa 3 aspekter. Med testlådor har jag testat golvnära vs point source och även svenska lagom. :) Jag är ju medveten om att jag tappar nån dB i basen men har inte sett det som en deal breaker. Det är ju ingen naturlag att det är bra bara för att andra gör det...men jag är ju inte ensam om denna baselementsplacering.

 

Link to comment
Share on other sites

Mina Dynaudio Temptation har också första ordningens delning. Men så litet delningsfilter är det ändå inte. Antar att det delvis är kopplat till många element (8 basar som kör samma register vilket även mellanregistren gör. De identiska diskanten delar dock olika. Det ena från 3kHz och det andra från 8kHz).

 

evidence.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej, hoppas det är ok att jag lägger mig i tråden. Tror väl det kanske är ok då vi blivit nämnda i tråden tidigare.

När det gäller Dynaudio och Verity så kan de mycket väl ha 1:a ordningens filter men att de inte har brytt sig om tidsdomänen, alltså att alla frekvenser kommer inte samtidigt till örat. De har valt 1:a ordningen av andra skäl uppenbarligen. Att realisera ett optimerat 1:a ordningens filter som även är perfekt i tidsdomänen är komplicerat och kräver mycket att högtalarelementen och ett betydligt mer komplicerat filter i praktiken än i teorin. Tex så har vår Supreme 2 ca 130 komponenter i filtret mot att i teorin så skulle det räcka med 8 st komponenter (5-vägs).

 

Med vänlig hälsning

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

Hittade ingen information om Parsifal

Jag kollade igen. Var lite för snabb. De tycks blanda mellan registren. 

 

The rear-firing 6” woofer is loaded in a ported Bessel-tuned (linear-phase) cabinet that crosses over to the 5” midrange at 150Hz in a first-order slope, while the mid climbs to 4kHz before passing the baton to the tweeter via a third-order (18dB-per-octave) crossover. (TAS) . 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, - Marten - said:

Hej, hoppas det är ok att jag lägger mig i tråden. Tror väl det kanske är ok då vi blivit nämnda i tråden tidigare.

När det gäller Dynaudio och Verity så kan de mycket väl ha 1:a ordningens filter men att de inte har brytt sig om tidsdomänen, alltså att alla frekvenser kommer inte samtidigt till örat. De har valt 1:a ordningen av andra skäl uppenbarligen. Att realisera ett optimerat 1:a ordningens filter som även är perfekt i tidsdomänen är komplicerat och kräver mycket att högtalarelementen och ett betydligt mer komplicerat filter i praktiken än i teorin. Tex så har vår Supreme 2 ca 130 komponenter i filtret mot att i teorin så skulle det räcka med 8 st komponenter (5-vägs). 

Ni gör såklart rätt i att kommentera och jag hoppas att jag inte sänder några andra signaler än att bjuda in till dialog och informationsutbyte.

130 komponenter. Pust. :D Där får ju att mängden silverlödtenn som går åt, en inverkan på fraktvikten/priset för slutprodukten! ;)

 

Kombinationen 1a ordningens filter, fina frekvenssvar, bra output i tidsdomänen - dessa tre tillsammans är extremt tuffa att nå. Underförstått måste ju även elementen också spela inom sina comfort-zones vilket blir nån fjärde aspekt i balansakten.

Ni på @- Marten - har ju uppenbarligen lyckats (enligt de Stereophilemätningar jag sett) och så även Vandersteen...även om jag i sistnämnda kanske inte är superimpad av andra orsaker. :)

 

Ca 20 komponenter får jag det till i Stardust.

 

4 hours ago, Bebop said:

Jag kollade igen. Var lite för snabb. De tycks blanda mellan registren. 

  

The rear-firing 6” woofer is loaded in a ported Bessel-tuned (linear-phase) cabinet that crosses over to the 5” midrange at 150Hz in a first-order slope, while the mid climbs to 4kHz before passing the baton to the tweeter via a third-order (18dB-per-octave) crossover. (TAS)

Aha se där! Sen är det inte explicit huruvida delningen avser "akustiskt" eller "elektroniskt". Skillnaden kan enkelt sägas vara att akustiskt avser summan av både filter och element, där ju elementet självt kan rulla av med "en ordning" och filtret med sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...