Jump to content

Den nya skivtvätten har kommit!

string

Recommended Posts

Har tidigare haft en skivtvätt från engelska "Nitty-Gritty". Jättetjusigt träkabinett och utsökt handgjord enhet. Men helt hopplös med att tvätta skivor. Nu är denna enhet emellertid såld, till en entusiast som tittade mer på vem tillverkaren var, än om de gjorde ändamålsenliga produkter.

Pro-Ject brukar däremot göra funktionella och praktiska prylar. De brukar lära av konkurrenternas misstag samt adderar lite nytänk, när de tar fram en ny produktserie. Detta gäller inte minst deras nya skivtvättar. Det finns två modeller av dessa: VC-E och VC-S2 ALU. Det verkar som efterfrågan av dessa nya tvättat överstiger den kvot som är tilldelad Sverige, men jag lyckades, efter en månads väntan, få ett ex, från "HiFi-Punkten" i Skövde.

VC-S2 ALU är en best på 10,5 kg, med en enorm slasktank, som i princip aldrig kommer att behöva tömmas. Den är tänkt att pryda sin plats, tillsammans med övriga anläggningen, och som tillbehör kan man därför även införskaffa ett tjusigt dammlock.

Den modellen jag fastnade för var dock dennes lillebror: VC-E. Kvalitet och sugförmåga är detsamma. Slasktanken är däremot mycket mindre och den väger endast 6 kg. Detta passar mig utmärkt, eftersom den kommer att stå undangömd i ett hörn och bara plockas fram vid behov. 

YT58Vcs.jpg

Så här ser den ut, i all sin enkelhet. Notera att det inte finns en skivtallrik utan en "skivklamp", för att undvika smuts på undersidan. 

lIRTW4V.jpg

En strömknapp och en rotationsomkopplare. Allt som behövs.

o3M9onf.jpg

Armen är i ett gediget stycke aluminium. Motorn är asymmetriskt placerad, för att hålla lådans dimensioner på ett minimum.

1ilNmcY.jpg

Här ser vi undersidan av uppsugningsarmen. Notera att det följer med ett par extra "pads", att klistra på när de gamla är utslitna. Koncentrerad rengöring (blandas 1:10), graderad utspädningsburk samt appliceringsborste av gethår, ingår också.

palgM43.jpg

Pro-Ject VC-E in action!

Definitivt mycket tystare än min gamla "Nitty-Gritty".:)

Kommer nog ändå att fortsätta använda hörselskydd, oberoende av om det är skivtvättning eller annat högljutt arbete. Kan man skydda öronen (det finaste instrumentet som vi audiofiler har), så ska man!

Ser ut att vara en seriös konstruktion! Själv föredrar jag en full tallrik men det är nog religionsfrihet i det avseendet! 
Jag har en gammal Okki, det är väl gen 1 antar jag, men tycker inte den är så märkvärdigt stimmig.

Det är dock ingen tvekan om värdet med en vettig skivtvätt! :thumbsup:

Edited by AlfaGTV

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag har en gammal Okki, det är väl gen 1 antar jag, men tycker inte den är så märkvärdigt stimmig.

Samma här. Tycker den funkar bra men låter som en högljödd dammsugare. Jag har skivtvätten i en arbetsbod. Ett par gånger har förbigående kommit in och undrat vad fan jag håller på med. 

Kan vara lite tröttande när man varit på skivrunda och skall tvätta typ 30 album. 

4 minutes ago, AlfaGTV said:

ingen tvekan om värdet med en vettig skivtvätt! 

Helt sant! Med betoning på vettig! Vet inte hur jag tänkte när jag köpte min manuella tvätt; alltså - den hade bara uppsugningsdelen i sig, snurra tallriken fick man göra själv. Lät som ett reaplan och ont i handen fick man av allt snurrande. Var väl snåljåpen som slog till i mig. Men den tiden är förbi nu! :thumbsup:

49 minutes ago, string said:

Kan det ha varit felaktig Volt/Hz.....? :shame:

Men det kollade du väl.....:sherlok:hehe.....

Jag köpte den i Sverige, på Veteran Hifi sen körde jag i flera år med den innan den gick sönder. Dock alldeles för få tvättar för att vara nöjd med att den inte höll längre än vad den gjorde.