Jump to content

Små aktiva högtalare?


byZan

Recommended Posts

Jag söker just ett par små aktiva högtalare förutsättningarna är följande;

 

- Ett par högtalare för endast lite bakgrundsmusik, alltså ej för fin-lyssning.

- Jag vill ha ett ljud som är åt det varmare hållet och organiskt och det är det viktigaste.

- Nätverksuttag i källaren finns och behöver vad jag förstår bara en endpoint för att få musiken från min Nucleus dit och sedan ett par aktiva högtalare för att få till det önskade?

- Små.....typ ca från höften skjutet, 20cm i höjd, 15cm i djup och 15cm i bredd - 

- Vägghängda

 

Som ni förstår har jag aldrig egentligen lyssnat på liknande högtalare och definitivt aldrig jämfört. Så om någon här på forumet har lyssnat och jämfört på denna typ av högtalare så mottages tacksamt förslag med intryck här i tråden.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

Vi har gått igenom en liten resa med liknande tankar i köket, först kändes det jätteviktigt att högtalarna var vägghängda (Elac) och någorlunda påkostade, vilka vi från början drev med en Naim Nait förstärkare, sen kändes det ännu smartare att ha dem inbyggda (Bose) i en nisch, men sättet vi faktiskt lyssnar på musik i köket blir ändå via en liten portabel bluetooth historia (Ultimate Ears). Jag tror att det jag vill säga är att man inte ska underskatta det enkla i vissa sammanhang. Idag är jag faktiskt, trots att jag alltid ratat dem, lite sugen på att köpa en av de mindre Sonos högtalarna för att ha i köket. En Sonos högtalare kan användas som Roon endpoint direkt. Sjukt smidigt, billigt och en väldigt bra början om inte annat och som kan funka tillräckligt för ändamålet. Vill du finlyssna får du förflytta dig till annat rum.

Link to comment
Share on other sites

Genelec har väl högtalare i alla storlekar och modeller.

 

https://www.genelec.com/theones

 

Sedan är jag mäkta imponerad av de små högtalarna som jag tyvärr inte är aktiva, som visats på  Stockholms-mässan i år och alltid levererat. De fanns hos L&L i något av bottenplanen en trappa ned. Tidigare år på övervåningen på lokalen bredvid Sheraton nära kaféet ut mot gatan. Minns ej vad de heter men köps direkt över nätet via hemsida. Alltid imponerande ljud relativt storlek och pris.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Allra enklast och till lägst kostnad torde vara ett par IKEA/Sonos/Bluesound aktiva högtalare. De kan alla agera endpoint till ditt Roon-system om du har trådlös täckning nere där. De kommer givetvis inte att konkurrera med Absolare/TAD/Lumin, men erbjuder ett förvånansvärt trivsamt ljud som kan anpassas för att fungera som bakgrundsljud.

Själv köpte jag IKEA Symfonisk * 2 och tycker de fungerar finemang!

Link to comment
Share on other sites

Har använt lite olika högtalare framförallt till köket.

 

Bäst hittills är sen vi byggde om i vårt nuvarande kök installerades takhögtalare från B&W (dock passiva). De är helt ok, men vinsten har egentligen varit placeringen. Nackdelen med tidigare lösningar är att  ljudnivån är upplevde jag var beroende på vart man satt i rummet. 

 

Den som sitter närmast vill sänka och den som sitter längst ifrån vill höja volymen. Detta problem löste takmonteringen och det blir hyffsat lika nivå överallt. Är rummet lite större kan man ju placera vägghängda så att detta problem blir mycket mindre.

Link to comment
Share on other sites

Dynaudio Music 7, den gör allt du begär och har dessutom massa smarta funktioner i sig tex inbyggd DSP om du råkar ha besvärliga rumsnoder nere i vinkällarn :D

Dessutom en Roon endpoint i sig, kör själv detta upplägg i köket och det funkar helt suveränt bra. För priset är den helt klart svårslagen!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nyligen ett par Argon Alto 5 för en spottstyver som jag kör för skvalmusik och TV. Optisk in, blåtand och inbyggd RIAA om man vill det. Finns en mindre Alto 4 och en dyrare och ännu mindre Forte 4 om man vill det också. Den dyrare har dessutom USB uttag som kan förse en chromecast audio med ström. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...