Jump to content

Thors slägga live - besök hos Amatören


Bebop

Recommended Posts

Vi bjuds in till vardagsrummet som tillika är musikrum och möts av ett par ordentliga pjäser...

 

Översikt ovanplan.jpg

 

235 cm i strumplästen slår de nästan i taket men bara nästan. Du får gå in och komplettera och rätta om jag nu skriver fel, @Amatören Det här är ju inga pjäser som går att hitta i någon produktkatalog. Det här är DIY i den högre skolan.

 

Högtalarna är i princip två lika enheter, sånär som på diskanten, med subwoofer överst och underst. 

 

Övre halvan.jpg

 

Jag avstår och gissar storleken på elementen. De får @Amatören verifiera så att det blir rätt, men det är rejäla bestar som är tillverkade av en italiensk firma. Diskanten är delvis egentillverkad. Baffeln är tillverkad av stavlimmad ek såvitt jag kunde se. Sidorna gissar jag är någon typ av formpressat material eller möjligen plywood (?).

 

Mellanregister o diskant.jpg

 

Amatören har en övertygelse att höga högtalare ger en bättre scen än "småhögtalare" oavsett om de kallas golv- eller stativhögtalare. Stora baselement ger också en helt annan bassignatur än vad småelement kan ge. Jag säger inte emot. Han menar också att den här typen av konfiguration med basar vid golv och tak är den bästa lösningen för att få bästa spridning och ljudbild.

 

Hur driver man då sådana här kolosser? Här har det valts Emotivas kraftfulla slutsteg (i mitten) som jag ber Amatören beskriva bättre än jag kan. Den övre burken är ett aktivt filter för de olika delningarna. Det sitter inga delningsfilter i högtalarna. Subwoofrarna, alltså de stora baselementen drivs av ett eget slutsteg som kommer från Yamaha.

 

Förstärkare o filter.jpg

 

Den mesta musiken hämtas via husets nätverk från hårddiskar eller via uppkoppling till Tidal. Men här finns också lite vinyl som vi fick höra via en ca 40 år gammal Dual-spelare som naturligvis Amatören renoverat grundligt och pickupen var Ortofons välljudande 2M Bronze, (MM-pickup). Om jag inte minns fel så använder Amatören försteg från Yamaha.

 

Dual.jpg

 

Att bygga högtalare innebär oändligt med mätningar för att få den signatur man önskar. Graferna på följande bild visar hur de olika sektionerna mäter var för sig.

 

Mätkurvor.jpg

 

Då var ju frågan hur detta lät...:Thinking: Jag tänkte att det här kommer väl sätta igång hela rummet med lågbas. Men så fel jag hade men ändå rätt. Vi lyssnade bl a på Steely Dan, Boz Scaggs och Stravinskijs Våroffer.

 

Boz Scaggs i akustisk sättning svängde skönt och avslappnat med bra balans mellan registren. Stort ljud och en scen med fantastiskt djup. Det kändes som en ren livekänsla. Den akustiska basen var djup och ren men tog inte över på något sätt. Lite annat var det med Steely Dan. Här visade högtalarna att den kan avslöja inspelnings- och brister i kontrollrummet. När jag spelar den plattan hemma (Two Against Nature) har jag inte märkt att mixningen är så komprimerad i lägre registren. Basen bottnade inte riktigt. Istället slog den som slagskott i mellangärdet på ett obehagligt sätt. OK, vi spelade på nivåer som kan få folk i grannkommunen att klaga. I mer normala volymer var det mer som "vanligt".

 

Stravinskij-inspelningen med Nederländska philharmonin lät fantastiskt fint. Det var nästintill som att ha hela orkestern framför sig. 

Översikt ovanplan fr h.jpg

 

Vi satt en god stund till och bara njöt. När man hör ett par högtalare som detta så får man en bekräftelse på att det är dessa som är mest betydelsefulla för slutresultatet. Amatören lägger vare sig tid eller resurser på kablar, sofistikerade slutsteg och försteg för "fantasipengar". Han nöjer sig med bra kablar som är vettigt gjorda och med bra kontakter samt förstärkare vettigt prissatta men som också har kapacitet att leverera den kraft som behövs. Han nämnde att han provat ett Gryphonsteg på 100 watt men det fick respass. Den orkade helt enkelt inte med. Hos Amatören får man lägga till en nolla till på slutstegen.

 

Ovandel.jpg

 

Översikt ovanplan fr v.jpg

 

Det var dags för kaffe och småländsk ostkaka och sedan var vi beredda på att tacka för oss och åka hem. Men Amatören hejdade oss med att han har en anläggning till i källarplan. Vi stegade ner och undrade vad som gömde sig här nere...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bebop, fantastiskt fina foton! Tack!:)

Alltid kul att få besök av likasinnade men tiden rinner iväg för snabbt. Vi får träffas snart igen och köra lite hemmabio, det hanns inte med...

Quote

Jag avstår och gissar storleken på elementen

Lågbas 18", högbas 12", mellan 8" och diskanten med 1" Berylliummembran. Alla element utom diskant kommer från 18-Sound.

 

Quote

Hur driver man då sådana här kolosser?

Försteg och tillika DAC och MM-försteg, Yamaha CX-A5000 fullt balanserat hembioförsteg vidare via XLR till Xilica XP-8080 processor (rena trolleriburken!). Denna klarar att processa 8 kanaler in/ut. Högbas, mellan och diskant drivs av ett 6-kanaligt Emotiva XPA Gen3 som ger 6x225W i 8ohm, alla kanaler drivna. Varje enskild förstärkarmodul kan pumpa ur sig 550W, 8ohm, om inte alla kanaler tar samma effekt samtidigt (vilket sällan/aldrig händer). Lågbasen drivs av ett Yamaha T5n som kan pumpa ur sig 2x3400W i 2ohm, 2x1350W i 8ohm. Jag har satt i "tysta" fläktar, vilka sällan används, då slutsteget bara fnyser åt misshandeln som basarna kräver. Fantastiskt slutsteg, kroknar aldrig! Slutstegen och högtalarna är ihopsnörade av egenbyggda sladdar av renaste koppar :cool:

Link to comment
Share on other sites

Quote

Graferna på följande bild visar hur de olika sektionerna mäter var för sig.

 Nja, dessa grafer är rådata som jag använder för konstruktion och till en första delning av elementen. Detta justeras fram och tillbaka tillsammans med allt annat som påverkar ljudets signatur, som t.ex. fasriktighet, uppställning, lyssningsplats och rummet! När jag är klar (i min uppställning) ser det ut så här i mitt lyssningsrum:

yz9l1uvsemb90we2fkgu5dkq

 

jxo68dph0de3s9pp13467x

Edited by Amatören
Fixat bilder
Link to comment
Share on other sites

Dags att ta oss ner i källaren. Jag tänkte att här har väl @Amatören en liten "konversationsanläggning". Icke så...

 

Filmrum översikt.jpg

 

Now we are talking... "spik i foten..." Det var som ett slag i solar plexus å bara se detta. Mama Mia...

 

Här är det filmanläggning med hornhögtalare. Även dessa högtalare är hembyggen, t o m spridningshornet. Amatören får återkomma med mer detaljer men i kort kan jag nämna att det är högtalare med öppen baffel utförda i gran/fur som brunlaserats. Elementen är "stooora" och klassiska. Basarna kommer från JBL's professional range.

 

JBL baselement.jpg

 

Diskanterna bakom spridaren är nog ännu mer prestigeladdade. Det är TAD's berömda TD 4001 som jag tror @Harryup pratat sig varm för i någon tråd. Magneten är stor som ett vitkålshuvud.

 

TAD TD 4001.jpg

 

Naturligtvis finns det också subbar. Inte så mycket för att få mer bas utan för att få ett större djup i ljudbilden. Det är också så jag hörde det när det kopplades bort. Här pratar vi element 20-fotsklassen. Amatören får ge lite mer specifikationer.

 

Filrum närbild.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Bebop said:

Amatören får återkomma med mer detaljer

Basarna är 18" JBL 2242H. Dessa spelar rakt och fint, med lite eq-hjälp, ner till 30Hz där de faller av. För de lägsta registren så bidrar 21" Beyma 21L50 i kvartsvågshorn.

Mellanregister är 12" JBL 2202H och diskant, som redan nämnts, TAD 4001 i kopior på TAD-hornen TH-4001. Undantaget är att i centern så har jag Beyma CP-755Ti  driver i hornet.

Allt aktivt delat, så även centern.

 

Återigen, fantastisk fina foton! Tack Bebop :)

Link to comment
Share on other sites

Ja verkligen imponerade byggen. Biosystemet inte minst, men även "hifi-systemet".

Kan tänka mig en att krigsfilm med tillhörande ljud kan komma att skrämma den mest stabile. Har sett en del i den vägen på bio och insett vilket inferno detta med krig är. Bättre att se det så, än i verkligheten, även om detta inte tycks avhålla en del makthavare från att starta slika.

 

Tycker att det dags att ändra nicket till "Proffset" :tongue::thumbsup:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, tipo901C said:

slägga* musik?

Urladdningar = substantiv

Slägga = Thors verktyg för sina urladdningar med blixtar och dunder (används även i t ex Mahlers 6:e symfoni men då av trä mot trä).

Metafor = bildligt uttryck, vilket det handlar om här för att möjligen väcka intresse och koppling till kraftfulla uttryck.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Man kan göra musik på många olika sätt, t.ex med slägga. Här är mitt favvoband i en tidig inspelning (behövs ingen fancy hifi anläggning till de tidiga skivorna)

 

Framträdande på Autobahn :

https://www.youtube.com/watch?v=odKf7_sA5HQ

 

Lite mer dokumentäraktigt och förklarande några år senare:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, vi ska väl ha lite elektronik att driva skapelserna i källaren med:

Försteg, DAC, mediaströmmare (ex. Tidal), tuner och MM-försteg är ett Yamaha CX-A5200 fullt balanserat hembioförsteg, vidare via XLR till 2 st BSS-3088 processorer. Dessa klarar också att processa 8 kanaler in/ut. En processor går till huvudhögtalarna där en Emotiva XPA-DR2 på 2x550W  (8ohm) driver diskanthornen. Mellanregister, bas och subbas drivs av 3 st Yamaha T5n som ger 2x3400W i 2ohm, 2x1350W i 8ohm. Den andra processorn sköter centern, där tre kanaler från Yamaha MX-A5000  (11 x 150W) används för drivning. De övriga 8 stegen i MX-A driver suorrundarna, där även fyra takhögtalare ingår. Allt som allt är man omgiven av 11 högtalare!

Vidare en Oppo UDP-203Fantastisk burk, sväljer allt man stoppar i den. Denna funkar även som CD-drive och mediaströmmare (i mitt fall mest som filmvisare) via NAS eller Internet. Vidare så ingår en Panasonic DMP-UB400 mest för möjligheten att se Netflix i högsta kvalitet, då både Oppon och Yaman saknar denna app.

För att få den riktiga biokänslan så ger en  Sony VPL-HW55 en riktigt bra bild på en 2.35:1 Grandwiew 114" (265x213) ramspända filmduk.

Som vanligt så är slutstegen och högtalarna ihopsnörade av egenbyggda sladdar av renaste koppar:thumbsup: För HDMI-överföringen svarar Kinabyggda kablar av högsta kvalitet.

 

Hur det spelar nu detta?

Detta låter jag Bebop svara på då jag är part i målet! ;)

Link to comment
Share on other sites

hej Bebop

Jag fick mig friheten att använda ordet, substantiv, slägga som ett verb! Det finns väl inte på Svenska men verbet "googla" fanns inte för ett antal år sedan heller.

Att slägga musik (egen designat infinitiv form) som plötslig kom i min tanke var efter att jag har sett de gigantiska och fula lådor.

Metaforisk, enl. min fortfarande Grekisk sätt att tänka, att slå med en  hammare på musiken!  Att slå nånting är en negativ företeelse enl. min mening.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tipo901C said:

hej Bebop

Jag fick mig friheten att använda ordet, substantiv, slägga som ett verb! Det finns väl inte på Svenska men verbet "googla" fanns inte för ett antal år sedan heller.

Att slägga musik (egen designat infinitiv form) som plötslig kom i min tanke var efter att jag har sett de gigantiska och fula lådor.

Metaforisk, enl. min fortfarande Grekisk sätt att tänka, att slå med en  hammare på musiken!  Att slå nånting är en negativ företeelse enl. min mening.

2 hours ago, tipo901C said:

 

:39:

Edited by sprudel
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, rikard said:

Här är mitt favvoband i en tidig inspelning (behövs ingen fancy hifi anläggning till de tidiga skivorna)

Jag minns när FM Einheit spelade slagborr :)

 

De ska spela på DR Koncerthus inom kort ihop med delar av Neu! Kanske även andra platser i Norden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag minns när FM Einheit spelade slagborr

 

Kanske världens finaste instrument, i tuff konkurrens med slägga då... :) 

 

1 hour ago, calle_jr said:

De ska spela på DR Koncerthus inom kort ihop med delar av Neu! Kanske även andra platser i Norden.

 

Ja, ny skiva, ny turné och 40-års jubileum. Ett band som verkligen åldrats med värdighet. Jag går fortfarande och hoppas på spelningar i Sverige men inser att jag kanske kommer behöva ta mig nånstans i Europa till sommaren. Köpenhamn lät ju lite spännande med NEU! Iofs så är det väl bara ena original medlemmen som fortfarande är vid liv, men ändock.

Link to comment
Share on other sites

Amatören har många småkluriga lösningar vilket rimmar väl med den karriär han haft bl a som innovatör.

 

Manöverpanelen utgörs av en läsplatta som fästs i ett utvikningsbart stativ där man kan justera djup med en kedja och svänga in och ut den mot sweetspoten för hantering och användning. Vid väggen baktill skymtar ett par mindre pelarhögtalare som är en del av bioljudet. Jag räknade till i vart fall 4 sådana i rummet, en vid vardera sida och två baktill.

 

Manövercentral.jpg

 

Filmrum manöverpanel.jpg

 

Filmrum från sweetspot.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Återstår att redovisa lite samlade lyssningsintryck. Vi spelade inte jättemycket musik men tillräckligt för att få en bild på hur dessa båda system låter på musik (några filmer blev det inte denna gång).

 

Om jag överdriver lite så spelade systemet på ovanplan mer utmejslat och attackvilligt. De övre registren var mer upplösta och med det menar jag inte "vassa" utan snarare mer detaljerade. Basen hade en oerhörd attack om man så ville. Där kändes inga gränser när Amatören drog på ordentligt. Men om vi håller oss till "normala" volymer så lät det väldigt fint med härlig livekänsla. Inte minst när vi spelade bra inspelad symfonisk musik (Stravinsky) och bra inspelad akustisk musik (Boz Scaggs). Steely Dan blev lite för mycket men det skyller jag på dålig inspelning och mastring. Jag kollade hemma också och fläskade på ordentligt. Ett praktexemplar på hur illa och komprimerat en CD kan låta när hantverket bakom är mediokert.(Two Against Nature).

 

Tillbaka ner i källaren...

 

Filmrum från vänster.jpg

 

Ljudet här är helt annorlunda. Min gissning var att här låter den ännu tyngre än på ovanplan men det var precis tvärtom. Stora basar kan ju få en att tro att här smäller det rejält men här handlar det om högtalare med öppen baffel och då blir det inte riktigt så. Diskanten via spridningshornen har också en helt annan karaktär. Systemet på ovanplan hade en mer framfusig diskant där röster och övre register placerade sig mer i fronten medan här hade röster en mer avrullad och mjukare ton som placerade sången lite mer bakom högtalarna. Den storslagna symfoniska musiken tyckte jag bättre om däruppe än i källaren. För lite mindre sättningar typ "sing & songwriter" så gav "källarludet" en mer intim känsla. Om jag skulle använda gamla klyschor som användes förr så lät det mer engelskt i källaren och amerikanskt på ovanplan. Båda bra och fantastiska ljudförmedlare men olika.

 

I den här typen av välväxta system så får man en helt annan livekänsla än vad normala "småhögtalare" kan prestera, en dimension som man oftast får söka sig till livekonserter för att få uppleva. Det största problemet för alla oss andra är väl i huvudsak utrymme och WAF-faktorer för att kunna husa system som dessa. De intar ju också en icke obetydlig visuell plats vilket är ett aber för de flesta inklusive undertecknad. Men för den som känner annorlunda har jag en god nyhet att förmedla. Systemet är till salu. Amatören har en del nya idéer han vill testa och förverkliga. :)

 

Ett stort tack till @Amatören för att jag och Nisse fick uppleva detta. Nästa gång har Amatören utlovat film. Det skall bli spännande.

 

Översikt ovanplan.jpg

 

Filmrum översikt.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...