Jump to content

Okki Nokki ONE


Recommended Posts

Detta är en helt ny maskin från Okki Nokki och har inte en skruv gemensamt med föregångaren. Vi gör en lista på förbättringar / förändringar: 

 

1. Ljudet! Denna modell är rejält mycket tystare än innan. Och då menar jag rejält. Innan var den ju som en brutal hårtork, det gick att prata och tvätta skivor men man fick ju närmast skrika för att överrösta den. Den nya ONE är lika tyst som den tystaste Bosch dammsugare (från vilken de har tagit tekniken). 

2. Tanken: reservoaren där allt smuts-vatten hamnar har nu en mycket bättre lösning för att tappa ur vatten. Som ni ser på bilden ovan så fungerar dessutom röret även som en nivå-indikator så man ser och vet när det är dags att tömma ur vatten. 

3. Av och på -slag: Innan var det två knappar, nu är det ett litet vred med en knapp på toppen. Vrid ratten åt det håll du vill att tallriken ska snurra för rotation. Tryck på knappen på toppen för aktivering av sug-motorn. Enklare kan det knappast bli? 

4. Sugröret. Där det innan har varit 3 st olika rör för olika stora vinylskivor (7 , 10 och 12 tum) så verkar det nu bara bli en enda arm som klarar alla skivor. Man byter storlek med en liten arm på röret. 

5. Tallriken: Tidigare så lade man ju alltid skivan upp-och-ner på en skiva / tallrik med gummi på. Men vissa har kritiserat detta då man kanske får in ny smuts på en gång när man väl vänder skivan om. Så nu får man med båda alternativen och kan själv välja vilken tallrik man vill använda. En fullstor 12" tallrik eller en pytteliten som en etikett i storlek. 

6. Lådan. Innan så var den tillverkad av en plast/ aluminum komposit vilket var stadigt och jättesnyggt. Nu har man gjutit hela maskinen i ett stycke plast för att slippa eventuellt läckage och problem. 

7. Locket: Innan så kostade locket ca 600kr extra att köpa till. Nu ska det ingå i priset (enligt vad de sa på mässan i Munchen senast....) även om designen har ändrats lite. 

8. Priset: Trots ett antal stora förbättringar så ska priset enligt uppgift vara samma som innan. Dvs 5000kr /St med moms i Sverige. Vi får se hur det blir om kronan faller ytterligare om vi kan hålla det framöver. 

9. Färg: Vad jag vet så kommer den även framöver att finnas i både Vit eller Svart. 

10. Skruv: Skruven som låser fast skivan på tallriken så den inte snurrar vid avsugning kommer att vara stor nog för att skydda etiketten från vatten. Har inte varit ett problem kan jag ju tycka men ser heller inga nackdelar med den nya designen. 

 

Så snart den finns i lager i Holland så kommer vi att få en första leverans om 30 st. 

Link to comment
Share on other sites

Sedan är ju Johan på Okki Nokki upprörd över att de inte säljer mer tvätt-vätska. Han hävdar att ingen kan göra en bättre vätska än hans och att de "hemma-recept" som finns inte alls är lika bra. Tydligen så har han lagt ner stor möda och efterforskningar och tester för att ta fram en egen vätska just för LP-skivor så bra som bara går. Och med tanke på hur billig deras väska är att köpa (per tvättad skiva) så finns det ju inga problem med att köpa ett antal flaskor när man ändå köper. 

 

Med detta sagt så verkar en del kunder missnöjda med att de måste blanda ut Okki Nokkis tvättvätska med destillerat vatten och därför så kommer de att inom kort släppa en ny förpackning (samma som spolarvätskan till bilen) helt i grov mjuk stark plast som är färdigblandad. Den kommer säkert att bli lite dyrare pga fraktkostnader mm men vi hoppas att den gör att folk tycker att den är smidigare att köpa än innan. Vet ännu inte pris. 

Edited by Transient Design
Link to comment
Share on other sites

Och för vetskaps skull så lämnar Okki Nokki 5 års funktions-garanti på sina produkter. Inget som jag älskar eftersom jag då inte kan ta betalat för mitt service-jobb och frakter mm men som jag hoppas att kunderna ska uppskatta! Vi har fixat några stycken av den gamla modellen som läcker vatten. Det är en packning som släpper under tryck och vi byter ut den till en "kladdig" gucka-packing (fackspråk...) så fungerar det bra igen. I annat fall så är det nästan aldrig några reklamationer av Okki Nokki! Jo, jag fick tillbaka en som motorn hade lossnat på och som var fylld med sot och skräp på hela insidan... Så om du någonsin använder en Okki Nokki som plötsligt börjar pumpa ut rök, stäng av den! Jag har nu en extra motor i lager för ett snabbt byte om det händer igen. 

Link to comment
Share on other sites

Fick lite mer info direkt från Johan på Okki Nokki idag: 

 

The new Okki Nokki ONE has many advantages over the previous model.

The Okki Nokki ONE is extremely quiet, unprecedentedly silent compared to many others, also record cleaning machines that are much more expensive.

Unique in the market. It has a very pleasant sound when vacuuming. Of course you do not hear the platter motor at all.

 

The new Okki Nokki ONE has the following standard features;

 

• a single control button, very easy to use.

• a small, label-sized platter and a large 12-inch platter, with this option, the customer can choose what he likes best, the small platter is of course ideal for singles.

• record clamp with a label cover, customer can choose whether he wants to use the label cover or only the record clamp.

• an indicator on the outside, where you can easily see the liquid level.

• an "all-in-one" vacuum arm, the 12 inch / 10 inch / 7 inch arm in one.

• goat hair brush and concentrate for a litre of liquid.

• dust cover.

• the entire package, Okki Nokki ONE, 3 arms and the dust cover would now cost € 610 with the current Okki Nokki, but the price is € 450!

 

The new Okki Nokki ONE will be available in 1,5 month from now.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

En kort uppdatering om Okki Nokki ONE: Den är ännu inte i produktion ännu då de var tvungen att göra om ett stort formsprutningsverktyg för närmare en miljon kr då enheten inte kom ut som tänkt... Det nya verktyget är klart och jag fick hit ett ex av tvätten till stockholms mässan som vi visade upp. Dessvärre får vi inte nästa större leverans förrän i mitten av April vad det nu ser ut som. Jättetrist för alla som väntar och har beställt. Men jag kan trösta er med att Johan på Okki Nokki gör allt han bara kan för att lösa produktionen men Corona stoppar mycket just nu på alla fronter. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmm. Trista besked... Vi får tvättar inom kort men bara 16 st trots att vår order är på många fler. Sedan kommer det att ta ytterligare några veckor innan vi får in fler igen. Jäkligt frustrerande då jag har massor av order på den just nu. 1200 st tvättar på order till Okki Nokki just nu och så får han bara 264 st i första leveransen. Jag fattar inte varför det är på detta sätt men gör allt i min makt för att få hem så många som bara är möjligt. Men när tillverkaren inte får fram dem från fabriken så har jag svårt att hitta nån lösning just nu. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...