Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilka erfarenheter har ni av klinkers/betonggolv, beträffande "fötter" till högtalare. Själv har jag SD-fötter just nu, men finns det något bättre på betonggolv :?:

Posted
Kan tyvärr inte lägga upp bilden från jobbet så länken får duga :blush

Man behöver inte lägga upp bilden någon stans utan det räcker med att kopiera oirginallänken! (Enlast om man sitter på en PC genom att högerklicka och visa egenskaper och sedan kopiera länkens adress! Sedan är det bara att lägga in den som vilken "IMG" som helst)

BIGSMA~1.jpg

/ptr

Posted

"Man" brukar väl säga att på stabila golv som inte spelar med är någon form av spikes att föredra. På svajande golv som lätt "sätts igång" kan SD-fötter eller liknande mjuka fötter vara att föredra.

Själv har jag aldrig fått något ljud som tilltalat mig med mjuka fötter, oavsett golv. Visst, basåtergivningen kan bli klart bättre men jag tycker att precisionen i ljudet gått förlorad. Då har jag valt att "offra" basen.

Posted

Tack för tipsen. :) Soundcare låter som något värt att pröva. En dum fråga kanske: Den gängade skruvfoten, hur skruvas den fast i högtalaren :?:

Posted

:) Jag tror man får prova sig fram, dock bör man alltid se till att underlaget är stabilt och jämt enligt min uppfattning, oavsett om man använder spikar eller kuddar. Superspikarna är mycket bra och fungerade ypperligt till mina en gång ägda Sonus Faber Gran Piano.

Dock kan i andra sammanhang nog andra lösningar vara att föredra. Jag tror att man måste provlyssna spikar kontra kuddar för att bestämma vilket som blir bäst i det enskilda fallet.

Posted
Behåll SD-fötterna, klart bäst (ljudmässigt)

Skulle nog vill korrigera till "klart bäst i en teknisk modell".

Det var väll Markih som mätte upp golvvibrationer där SD-foten jämfördes med spikes. Det var inte promenadseger för SD-foten utan snarare tvärtom. Spiken gav ett mer spritt, lågt, homogent resonant mönster medan SD-foten hade ett par markanta toppar.

Läsning rekommenderas, Rydberg! :app:

Posted

:) Hmm jag skulle kanske ha koplementerat med så stabilt som möjligt men dämpat från underlaget därefter spik eller kudde.

Dvs. spikarna i mitt fall står på en platta avskild från trägolvet som alltid är något ojämt.

Posted

Jag har haft SD fötter i flera år och, testade Superspikes i höstas. Det var ingen tvekan om att Superspikes var mycket bättre i mitt fall.

Det var framför allt basen som förbägttrades, stramare och tightare, allt blev mycket tydligare.

Underlaget är något svajigt golv, (parkett), i gammal lägenhet med högt i tak.