Jump to content

Copenhagen highend 2019 - Några bilder och intryck


Ranefjord

Recommended Posts

I söndags blev det en utflykt till Danmark för lite hifi-inspiration. Copenhagen Highend kallas visst mässan nu för tiden och den hålls på Clarion hotell vid flygplatsen. "Skandinaviens största hifi-show" stoltserar man med på hemsidan (https://cph-highend.com/), men jag är tveksam. Eller är det helt enkelt så att mässorna är mycket mindre nu för tiden? Jag är ingen flitig mässbesökare, men minns det tidiga 2000-talet när det var många rum och trångt i korridorerna. Så var det inte här. Kanske var det fler besökare på lördagen. En trevlig utflykt blev det i alla fall, och en del fin hifi-utrustning fick man se, och även höra.

 

I första rummet (som vi hädanefter kallade för bergodalbansrummet) såg det ut så här:

 

 

 

1.jpg

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, magnuskan said:

Här gäller det o hålla tungan rätt i mun när man dammsuger:)

 

Ser fram emot fler bilder. Alltid kul med mässbilder och reportage.

 

Ja, här måste man använda det lilla munstycket till dammsugaren. =) En översiktsbild av systemet som spelade lite över förväntan. Högtalarna kommer från Krix, och elektroniken från Sutherland och Coda. Vid första besöket uppfattade jag nog rummet som ganska ordinärt, men i jämförelse med mycket annat får rummet en stjärna i kanten. Jag tror att högtalarmodellen var Equinox, men är osäker. De kostade lite under 8000dkr paret, vilket får anses vara ett fynd på denna mässa. En ganska öppet, luftigt och förhållandevis homogent ljud utan påträngande diskant. Man spelade inte starkare än systemet klarade av att hantera. Skönt... Kablar från Black Magic. Hittade inte mycket info på nätet, men jag tror att det är hit man ska vända sig: https://pmaudio.no/. Skivspelaren stod stilla när jag besökte rummet. Vet inte vad det kan vara för mojäng. Kanske någon vet? Här kommer bilden av hela åkturen! =)

 

 

2.jpg

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

I nästa rum presenterades en modern version av en riktig superklassiker till högtalare. Denna konstruktion måste alla hifi-intresserade få uppleva någon gång, oavsett om man gillar den eller inte. Det hör helt enkelt till allmänbildningen :cool:. Jag menar så klar Quad-elektostater. Det har blivit en del lyssnade på ESL63 och ESL989 genom åren och elektrostaternas förtjänster och eventuella brister har diskuterats flitigt. Jag tillhör skaran som hyllar ESL. Det som ESL gör riktigt bra, och som få andra högtalare mäktar med, är att presentera total koherens mellan registerna. Lättheten, snabbheten och detaljrikedomen är andra kännetecken.

 

Så hur lät det på mässan då? Tyvärr bedrövligt. Quad ESL2812 var uppställa tillsammans med Quads Artera serie. Artera-serien verkar vara en modern efterföljare till det som tidigare var 66, 77 och 99-serien. Artera serien är dock visuellt könlös och intetsägande. Det kan förvisso även 99-serien anklagas för, men här har man tagit det hela ett steg längre. Allt kopplades ihop med kablar från Kimber. Det skulle inte förvåna mig om kablarna kostade ungefär lika mycket som högtalarna. Som källa användes en bärbar dator. Jag gissar att man spelade mp3or. Ljudet var komprimerat, lite skränigt (men inte stickigt) och instängt. Om man inte tidigare har hört elektrostater förstod man förmodligen ingenting efter denna demo. Man kunde väl som demonstratör ha ansträngt sig lite. I övrigt har väl Quads elektrostater blivit fulare med åren, även om de nog har blivit stabilare. Det osar kinatillverkning om det som ska likna trä i konstruktionen. Är det trä? Eller är det plast som ser ut som trä? Jag vet inte... En besvikelse... tyvärr... Men jag är övertygad om att de kan prestera!

 

3.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ranefjord said:

 

I första rummet (som vi hädanefter kallade för bergodalbansrummet) såg det ut så här:

 

 

 

1.jpg

 

Jag har genom åren många gånger fått äta upp mina egna fördomar och förutfattade meningar. Det möjligen uppenbara är inte är så alltid uppenbart. Tex att vissa saker kan påverka ljudet mer än vad man vid en första tanke kan tänka sig. Olika sorters HiFi-tweaks har jag fått omvärdera både positivt och negativt. Jag har testat rätt mycket.

Jag har dock aldrig testat kabellyftare på ett seriöst sätt. Det är nog en av de saker jag har kvar att utvärdera och fortfarande är det något i min intuition som säger mig att det inte kommer att kunna lyfta kabelprestandan annat än från golvet. I alla fall inte i någon högre utsträckning. Här är det dock det högsta jag sett.

 

Jag kanske får äta upp denna förutfattade mening också. 

Jag skulle gärna höra på en välriggad kabellyftardemonstration med tydliga resultat på ljudet. Uppmanar kaballyftarfabrikenater att göra en sådan. Jag kommer gärna.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Apexorca said:

 

Jag har genom åren många gånger fått äta upp mina egna fördomar och förutfattade meningar. Det möjligen uppenbara är inte är så alltid uppenbart. Tex att vissa saker kan påverka ljudet mer än vad man vid en första tanke kan tänka sig. Olika sorters HiFi-tweaks har jag fått omvärdera både positivt och negativt. Jag har testat rätt mycket.

Jag har dock aldrig testat kabellyftare på ett seriöst sätt. Det är nog en av de saker jag har kvar att utvärdera och fortfarande är det något i min intuition som säger mig att det inte kommer att kunna lyfta kabelprestandan annat än från golvet. I alla fall inte i någon högre utsträckning. Här är det dock det högsta jag sett.

 

Jag kanske får äta upp denna förutfattade mening också. 

Jag skulle gärna höra på en välriggad kabellyftardemonstration med tydliga resultat på ljudet. Uppmanar kaballyftarfabrikenater att göra en sådan. Jag kommer gärna.

 

Hej =).

 

För många år sedan när Solid Tech lanserade sin corian-serie testade vi kristianstadsbor deras kabellyftare. Några av oss upplevde ett litet lugn i återgivningen. Jag svär inte på detta idag dock, men jag håller med dig. Man har blivit förvånad både en och två gånger inom denna hobby. =) Solid Techs gamla kabellyftare var dock väldigt diskreta. Denna uppställning förde tankarna till Liseberg =).

Link to comment
Share on other sites

Fler klassiker presenterades. I detta rum demonstrerades en modern "Peter Snell-högtalare", nämligen Audio Note AN-e tillsammans med elektronik från samma firma. Jag vet inte vilken AN-e version som presenterades, men jag misstänker att det var en dyrare variant. Demonstrationen var övertygande. En cellist ackompanjerade ett stycke musik från en LP (en stråkkvartett?). Klangen från cellon matchade klangen från hifi-anläggningen väldigt väl. Det var emellanåt svårt att veta om det var cellisten som spelade eller om det var stereon som spelade. Om du är en "klang och kropp"-lyssnare bör du ta en lyssning på Audio Note. Detta är förmodligen deras paradgren.

 

Min hifi-kollega var inte riktigt lite övertygad som jag. Han tyckte det var något som störde i de övre registerna. Personligen reagerade jag inte på detta. Kanske beror det på att detta rum relativt många andra rum trots allt var behagligare i diskanten. Dessutom kanske jag var lite hemmablind. Jag spelar själv på ett par Snell typ JII i mitt andrarum. Audio Note och Snell-högtalare påminner om varandra och det är ju inte så konstigt. Ett par begagnade Snell måste idag anses vara ett superfynd.

 

 

9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Många utställare spelade LP-skivor. Även CD-formatet var väl representerat. CD-skivans död är förmodligen överdriven, i alla fall inom vår hobby. Men visst är det så att det är svårare att hitta bra CD-spelare för en rimlig peng idag, jämfört med för 10 år sedan. Utbudet har blivit sämre. Audio Note spelade på ett AN TT-3. Denna skivspelare har en lång historia. Den baseras på en konstruktion från 1980 av Guy Adams. Är man intresserad av spelaren kan man läsa en längre recension i tidningen Fidelity från 2018 (https://d1b89e86-9572-4311-9f80-60009b280608.filesusr.com/ugd/3e7c3b_ac41b35bf5454a35bf3576a17fc4ff12.pdf).

 

 

10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fletcher Audio-skivspelarna var, om jag har förstått det hela rätt, Tom Fletchers sista produktion innan han dog. Tom Fletcher är väl för de flesta skivspelarkännare mest känd som personen bakom Nottingham Analogue. Jag har länge velat höra dessa skivspelare, men aldrig fått möjligheten. Äntligen fick jag chansen. Fletcher Audio Omegapoint 5, tillsammans med elektronik från bl.a. Manley Labs och högtalare från Harbeth! På pappret måste detta vara en riktig drömanläggning. Inget, och jag menar, inget kan väl få detta att låta illa?

 

Jo, man lyckades faktiskt i Köpenhamn. Självklart vill man som demonstratör emellanåt visa vad sitt system är kapabelt till i ljudstyrka, men detta måste gå till historien. Det spelades vansinnigt högt, och jag menar verkligen vansinnigt högt. Jag försökte stå ut i några minuter för att försöka utröna kvaliteterna bakom detta dånande. Om demonstratören hade höjt volymen aningen högre tror jag att piloterna i flygplanen vid flygplatsen bredvid hade ringt och klagat. Dessutom misstänkte vi en dålig matchning mellan tonarm och pickup. Basarna var i total självsvängning. Nåväl... Bakom oljudet kunde man nog ana lite Nottingham Analogue kvaliteter hos Fletcher Audio. Den där tystnaden mellan tonerna. Närvaron i mellanregistret. Den svängande reaggaebasen. Jag gjorde några fler försök att stå ut med bräkandet och brölandet, men jag gav till slut upp. Fletcher Audio får jag försöka ta mig iväg och lyssna på någon annan stans. Men vilken vacker uppställning det var (för ögonen)!

 

 

4.jpg

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Vid ett tillfälle utmanade jag ödet, och pressade mig förbi de överväldigande ljudvågorna för att ta en bild av en riktig drömskivspelare. Föreställ er mig kämpa fram motvinds i en regnstorm där det åskar och blixtrar runt om kring. Ungefär så kändes det att gå fram och ta denna bild. Vilken vacker pjäs det är. Den finns fortfarande kvar på min önskelista.

 

 

5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inne hos Audio Active var det en speciell pjäs som fångade mitt intresse. Vi tillbringade nog lite för kort tid i detta rum, men det var någonting i vinylåtergivningen som jag hejade till av. När svåra partier spelade ångade Avid-spelaren på som om ingenting hade hänt. Jag tror detta kan vara en riktigt bra spelare, men så kostar den ju också en rejäl slant. Avid Acutus SP tror jag det var. Kan någon hjälpa mig med arm och pickup? =)

 

 

 

 

7.jpg

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Apexorca said:

Låter det bättre än om de ligger på golvet? 

Den handlar nog mer om praktiska aspekter, att kunna dra kablarna lite mer fritt och hålla reda på dem samt ha möjlighet att korsa dem eller hålla isär eller dra ihop ledare för att påverka magnetfält och kabelinduktans. Det finns en hel del teorier kunskap på sina håll om hur man gör det och hur det påverkar men jag kan inte redogöra för dem. Kräver dock lite tyngd i stativen. 

 

Det finns de som menar att det främsta anledningen till att kablar "låter" är vibrationer. Om de sker på golvet eller i luften är nog egalt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hugh Masakela - Stimela (Coal Train)

Chris Jones - No Sanctuary here

Dire Straits - Money For Nothing

 

Ja, det är hifi-mässa, och det kunde man märka ganska snabbt, även om man bara lyssnade på musiken som spelades på hotellet. Efter en dag på mässa infinner sig naturligt frågan om mässans bästa ljud. Vår lilla grupp på fyra personer (jag, en hifi-kollega, samt min sambo och dotter) var överens om att detta rum tillhörde toppen. Det fanns ett lugn och en oansträngdhet i presentationen. Man spelade heller inte för högt. Varmt, fylligt, och bra botten i basen kan väl sammanfatta intrycken. Kanske tyckte jag att diskanten inte riktigt smälte in i ljudbilden, men detta var ändå väldigt behagligt. Här skulle man kunna sitta hela dagen och lyssna utan att bli lyssningstrött. Högtalarna var ett par bastanta saker från Stage Accompany som mäter ca 1*1 meter på höjd och bredd, och med ett djup på 60cm. Vikt undrar ni? 196kg/låda. M59 exclusive kostar 138000dkr.... per styck. Man behöver alltså både ett stort hem, en stor plånbok och några starka män för att få hem ett par.

 

 

18.jpg

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, AlfaGTV said:

Origin Live tonarm och jag tycker det ser ut som en Lyra Kleos puppa.

Och givetvis ett jättetack för "inträdet" och upplevelsen av Köpenhamnsmässan! :thumbsup:

 

Vilken kunskapskälla vi har här på forumet :cool:. Utmärkt, och tack för tacket. Det känns bra att kunna ge lite tillbaka ibland, med tanke på hur mycket kunskap man har fått från forumet. Jag tänker på allt från skivspelarartiklarna till strömreningen till hemmahosreportage, m.m.

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Som ni börjar märka var det många utställare som spelade LP-skivor. Det märks att LP-formatet har fått ett kommersiellt uppsving. Ingen vill vara utan. Alla vill vara med. Jag är inte helt övertygad av många nyutgåvor på vinyl dock. När skivorna saluförs som remastrade 180g LP inklusive kod för mp3-nedladdning blir jag misstänksam. Ännu en skönhet på bild.

 

 

13.jpg

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Ranefjord said:

När skivorna saluförs som remastrade 180g LP inklusive kod för mp3-nedladdning blir jag misstänksam. 

Varför då? De gör oftast en vinylmaster utifrån 24/96-filer eller högre och sedan konverterar de en master till MP3 för nerladdning till moderna människor med hörsnäckeimplantat och mobilen alltid tillhands. Det är två olika grejer men samma utgångsfiler.

 

En större varning då för ett antal bolag i Europa som säljer gamla pressningar på s k 180 grams audiofilupplagor där man i bästa fall använt sig av CD-skivor som underlag, t ex bolag som DOL och WaxTime. De har inte tillgång till bolagens digitalt överförda vinylmastrar. Men det finns de som har rättigheter och tillgång till bolagens material och som gör utmärkta pressningar, t ex Music on Vinyl och Elemental Music.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Bebop said:

Varför då? De gör oftast en vinylmaster utifrån 24/96-filer eller högre och sedan konverterar de en master till MP3 för nerladdning till moderna människor med hörsnäckeimplantat och mobilen alltid tillhands. Det är två olika grejer men samma utgångsfiler.

 

En större varning då för ett antal bolag i Europa som säljer gamla pressningar på s k 180 grams audiofilupplagor där man i bästa fall använt sig av CD-skivor som underlag, t ex bolag som DOL och WaxTime. De har inte tillgång till bolagens digitalt överförda vinylmastrar. Men det finns de som har rättigheter och tillgång till bolagens material och som gör utmärkta pressningar, t ex Music on Vinyl och Elemental Music.

 

 

 

 

 

Jag är skeptisk helt enkelt. Vissa nyutgåvor av gamla skivor ger inget mervärde utan de låter ungefär som en komprimerad cd. Att det är 180g förändrar inget. mp3-nedladdningen medför inget mervärde för mig. Då köper jag hellre cd'n. Det är väl inte orimligt att anta att många nya bolag som ger ut vinyl mest vill tjäna en slant på det återupptäckta formatet. Det är knappast det rent ljudmässiga som prioriteras, utan formatet i sig. Det spelades en del återutgiven vinyl på mässan, och det lät väl kanske inte alltid så bra.

 

Jag föredrar originalutgåvor, eller i alla fall tidigare utgåvor av äldre musik. Rena audiofilutgåvor från t.ex. Mofi eller Analogue productions är också säkra kort. En och annan ny skiva köper jag så klart... och det blev faktiskt en sådan på mässan. Mer om det senare. =)

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Även i Lydprodukters andra rum var det skivspelare som stod för musiken. Dr. Feickert, men även Nottingham Analogue. Det är kul att se att Nottingham fortfarande finns representerat. I Sverige verkar det vara klent med återförsäljare. En Interspace JR var inkopplad och en Spacedeck stod bredvid och såg lockande ut. Jag saknar min Spacedeck. Det var dumt att jag sålde den. Jag noterade att man har bytt ut saturnusloggan på spacedecken. Själv gillade jag den loggan.

 

 

15.jpg

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...