Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kollade igår. Jag har nästan 400 SACD-album och jag kan inte spela en enda utom CD-lagret. Om SACD-lagret låter bättre eller sämre än CD är inte frågan. Det kan vi lämna därhän. Det enklaste är att köpa en SACD-spelare. Vilken det skulle bli har jag redan klarat ut. Men jag vill behålla min nuvarande lösning med Aesthetix Romulus Signature för avspelning av 16/44.1 konvertarade till DSD64. Jag har ännu inte hört något som jag tycker låter bättre eller är värt mödan att byta till. Jag vet också att man kan kringå kopieringshindren, men jag vill kunna spela mina SACD och fortsätta köpa dem.

Jag är ute efter DAC som kan ta DSD-signalen via HDMI-ingång. Där har jag också rätt bra koll vilka som fixar detta. Problemet är att hitta SACD-transporter med HDMI-utgångar som "tillåter" att skicka ut filerna via HDMI som kan läsas direkt av en DSD-dac vi dess HDMI-ingång. Oppo kunde detta men de finns inte längre och jag är inte intresserad av någon begagnad sådan.

Jag har "hört" att Pioneer har nya modeller som klarar det men jag har också "hört" att det inte är problemfritt.

Är det någon som känner till några maskiner som funkar. (Egendomligt nog har t ex Bryston dacar som klarar "allt" men har ingen SACD-transport).

Posted (edited)

Intressant ämne!

Jag har också längtat lite efter att kunna spela upp SACD-skivor på ett bra sätt. Jag har en Pioneer DVD-spelare som kan spela av SACD men jag tycker inte att det låter tillräckligt bra jämfört med hur jag vet att det kan bli efter en del tidigare experiment med en Sony SACD-spelare. Pioneer gör om till PCM innan det blir analogsignal av det men den har HDMI-utgång och enligt schemat ligger DSD-signalerna där i sin rena form. Jag har funderat på att ge mig in i lådan och löda dit lite tampar men drar mig för det. Nu gjorde jag en liten sökning på ebay och faktiskt finns det en möjlighet att fixa det här nu!

HDMI to I2S IIS DSD Receive Board I2S OVER HDMI Supports DSD Signal Reception

s-l1600.jpg

Ett sådant här kort med nätdel och analogdel borde vara allt som krävs. Mycket intressant projekt att ta tag i. :39:

Edit.

Eventuellt får man köra via någonting i stil med det här innan det går att plocka ut signalen.

ES9018K2M ES9018 I2S input DAC decoder board Support IIS-32bit 384K / DSD64

s-l500.jpg

Det krävs lite mer efterforskningar men det verkar i alla fall finnas förutsättningar för att kunna bygga ihop något, annars går det att köpa Bryston t.ex.

Edited by MatsT
Posted

Sitter bara med en telefon framför mig så har inte läst din länk. Men det hade varit intressant om man t ex använder Pioneer en för att läsa av Sacd-lagret och flytta dessa till "ett kort" där jag sedan kan ta ut filen via t ex USB in i min DAC som ju redan kan ta SSD-filer. Problemet är att plocka ut dessa från SACD-disc. 

Posted (edited)

Jag vill bara flika in, att en HDMI-kontakt inte innebär att det går att överföra DSD-signal. Jag vill nästan hävda att det ni är ute efter är apparater som kan sända I2S-signal över det fysiska gränssnitt som kallas HDMI. Det finns dock många tappningar på hur man kan överföra I2S, och det finns proprietära varianter dessutom. (De vanligaste är via HDMI-kablage, eller RJ45, alltså Ethernet)

Som grädde på moset är I2S långt ifrån standardiserat och man hamnar ofta i konstiga problem sås som omkastade kanaler vid DSD signal men korrekt vid PCM, eller tvärtom.

Kort sagt, här ÄR det Trial and Error som gäller!

Det enda vettiga är, som du är inne på @Bebop, att överföra DSD-materialet till filer. Då öppnar sig möjligheterna att spela upp dessa med valfri mjuk-/hårdvara till en DAC som du kanske redan besitter?

Jag vet att Pac på hififorum.nu nyligen skaffat sig en Sony Bluray som har samma förmåga som Oppo har, att kunna tillhandahålla innehållet från SACD-skivornas DSD-skikt.

Edited by AlfaGTV
Posted
39 minutes ago, AlfaGTV said:

Det enda vettiga är, som du är inne på @Bebop, att överföra DSD-materialet till filer. 

Jo, det är det jag är inne på. Därför behöver jag också en dac med hdmi-ingång. Eller så går jag på en SACD-spelare, men helst separat transport med hdmi-output som hag tar in via hdmi-ingång på dacen. Cambridge hade en som hette CXUHD men den har utgått såvitt hag har förstått. Ska kolla Sony och Pioneer, tänkte jag (som sägs ha tagit över mycket av Oppos möjligheter.

Posted (edited)
1 hour ago, Bebop said:

Därför behöver jag också en dac med hdmi-ingång.

Vaffodådå? :) Vill du inte använda USB?

Edited by AlfaGTV
Posted
12 hours ago, AlfaGTV said:

Kort sagt, här ÄR det Trial and Error som gäller!

Tyvärr är nog detta sant. Jag funderade lite igår och jag känner nog inte något större behov av att prova det här spåret. Jag har kvar min gamla Sony SACD-spelare som jag plockat den råa DSD-signalen på och för mig är det enklare att justera in den på nytt och bygga ett bättre analogsteg än det som sitter där nu. Rippa kan man ju kanske men jag gillar att spela skivor så behovet utgår liksom från det.

Posted
11 hours ago, AlfaGTV said:

Vaffodådå? :) Vill du inte använda USB?

Jo eller AES/EBU (XLR) men går det ta ut dsd via HDMI och styra över den till annan typ av ingång (som fungerar).

Posted
11 hours ago, triomio said:

Jag vet hur vi löser detta! :4:

Skall jag tolka flinet som ett skämt eller är det en seriös möjlighet? 

Posted
8 hours ago, Bebop said:

Skall jag tolka flinet som ett skämt eller är det en seriös möjlighet? 

Nej då, det är bara min oseriöst dåliga humor som spökar ;)

Posted

Jo, Oppo hade varit OK men jag vill ha något som finns på marknaden och när det gäller digitala maskiner så föredrar jag nytt. Jag tror jag har hittat en. Skall bara få en del frågor bekräftade på pränt. Den jag tänker på är https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/stereo/cd-sacd-spelare/sacd-spelare/pioneer-udp-lx800 där ryktet säger att det är en Oppo i ny skepnad. Den skall kunna användas som ren transport och då stängs allt annat av i den som inte behövs för det ändamålet. SACD- signalen skall då kunna tas ut via HDMI liksom alla andra digitala signaler.

Posted
4 hours ago, triomio said:

Nej då, det är bara min oseriöst dåliga humor som spökar ;)

:thumbsup: Jag har för dåliga kunskaper kring vad man kan och inte kan med USB/HDMI. Men jag misstänkte att det var lite fake över det. Hade nästan varit för enkelt.

Posted
2 minutes ago, Bebop said:

:thumbsup: Jag har för dåliga kunskaper kring vad man kan och inte kan med USB/HDMI. Men jag misstänkte att det var lite fake över det. Hade nästan varit för enkelt.

Mina kunskaper räcker inte heller särskilt långt när det gäller HDMI. Vem vet, det kanske hade funkat ändå :shocked:

Men nu ser jag att du verkar ha funnit ett betydligt bättre alternativ :) Hoppas det blir en fullträff!

Posted
1 hour ago, Bebop said:

Jo, Oppo hade varit OK men jag vill ha något som finns på marknaden och när det gäller digitala maskiner så föredrar jag nytt. Jag tror jag har hittat en. Skall bara få en del frågor bekräftade på pränt. Den jag tänker på är https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/stereo/cd-sacd-spelare/sacd-spelare/pioneer-udp-lx800 där ryktet säger att det är en Oppo i ny skepnad. Den skall kunna användas som ren transport och då stängs allt annat av i den som inte behövs för det ändamålet. SACD- signalen skall då kunna tas ut via HDMI liksom alla andra digitala signaler.

Pioneeren är ett bra val, kanske enda multispelaren i vettig prisklass som tar SACD idag.

Posted

Tycker det är svårt att hitta något att rekommendera med tanke på det du redan har. Det blir en del stackande av apparater.

Jag har inte själv ägt en Pioneer men det var problem med tidigare modeller att de efter ett tag endast läste cd-lagret på hybrid sacd. Men det gällde nog bara de enklare multispelarna.

Denna UDP-LX800 ser ut exakt som Oppo BDP-205. Om gränssnittet är bättre och snabbare än Oppo så kan du hänga på usb-hårddisk för filspelning. Om det är en Oppo kommer du föredra din nuvarande dac för cd och filer. Fördel att hdmi är delad för video och audio. Delad hdmi är en klar skillnad på Oppo och jag har för mig att det är så även på pappret.

Pioneer UDP-LX800:

IMG_0121.JPG

Vad är nackdelen med att byta cd-spelaren mot Marantz SA-10?

Posted

Att den här Pioneer-spelaren kan skicka SACD/DSD över HDMI verkar klart. Men det är långt ifrån någon självklarhet att du kan hitta en enhet som kan ta emot samma signal via ett HDMI-gränssnitt. Jag upprepar mig; HDMI-kontakter på DAC'ar i våra domäner (avsedda primärt för tvåkanalsljud) är i nästan samtliga fall en ingång för I2S-signal där man valt HDMI-kontaktering/kablage för dess goda bandbredd. 

Så, jag hade bestämt för mig att du @Bebop spelar på en Asthetix Romulus? Men jag kanske minns fel...

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag upprepar mig; HDMI-kontakter på DAC'ar i våra domäner (avsedda primärt för tvåkanalsljud) är i nästan samtliga fall en ingång för I2S-signal där man valt HDMI-kontaktering/kablage för dess goda bandbredd. 

Så, jag hade bestämt för mig att du @Bebop spelar på en Asthetix Romulus?

Min referens på vad man kan göra via HDMI är Oppo och Bryston BDA-3 och jag vet att detta fungera efter hembesök hos @calle_jr Om det sen är I2S eller något annat är jag ganska likgiltig inför pga bristande kunskap i ämnet. Det viktiga är är att DSD signalen från SACD går direkt över till mottagande dacs chip som kan omvandla DSD direkt till analog signal. Även det klarar BDA-3 som använder japanska AKM-chip (samma som bl a Accuphase använder).

Helst skulle jag vilja använda den DAC jag har i min Aesthetix Romulus som använder Burr Brown 1792A som är kopplad i balanserad konfigurering och som är galvaniskt frikopplad från DSP via optisk överföring av signalen (rensar bort eventuella störningar som följer med USB-gränssnittet). 1792A klarar också av att ta native dsd utan konvertering via pcm (till skillnad från t ex ESS Sabre som sitter i Oppo och även i Pioneers nya UDP-LX800). En dac har ju också en analogdel (rörbestyckad) och jag tycker att även där briljerar Romulus, framför allt efter uppgradering till Signature-modellen. 

Problemet är att den har ingen hdmi-ingång, endast optisk, S/PDIF och USB. Så utöver en bra transport behöver jag också en DAC typ Bryston som kan ta emot SACD-signalen via HDMI.

Posted
3 hours ago, calle_jr said:

Vad är nackdelen med att byta cd-spelaren mot Marantz SA-10?

Jag vet inte. Jag tvivlar inte ett dugg på att det är en fantastisk SACD-maskin. Alla signaler den får in eller läser av, oavsett PCM eller DSD, omvandlar den till DSD256 (256x44,1 kHz = 11,2MHz) och sedan läses DSD-signalen av via ett filter. Den saknar alltså dac-chip enligt gängse modell. Kritikerna världen över är lyriska över lösningen och hur den låter. Dessutom har den en nyutvecklad CD/SACD-släde och förlitar sig inte på högvarviga CD-ROM-spinnare utvecklade för datorer.

Men jag är ändå lite skeptisk till om det låter bättre än min lösning på 16/44,1 där jag omvandlar PCM-signalen till DSD64 som sedan skickas till Romulus dac. Men jag vet inte.

En annan variant är att skicka iväg min Romulus och få den uppgraderad till Eclipse-edition med bl a stealth- kondensatorer. Om man frågar @Daniel är det nog hans rekommendation :cool: men även ett tyskt high-end-magasin som menar att det ger mer att utveckla avspelning av 16/44,1 än att leta efter en SACD-spelare.

20191031_100921.jpg

Det är lätt att styras av känslor och önskade förväntningar snarare än faktarelaterad information. Att fråga tillverkare, säljare eller tidningar vad som blir bäst kan ge infallsvinklar men den slutligs "sanningen" sitter mellan mina egna öron. Vad än jag gör kostar det en slant men det är ju inte så kul att strö pärlor enbart för svinen.

Skillnaden mellan att lyssna på SACD eller CD i en välkomponerad anläggning är relativt liten (jag har ju DSD-filer som jag kan jämföra med PCM). Men oftast väger det ändå över till fördel för DSD. Men jag har ca 4,000 CD-plattor och ca 400 SACD-album. Vilka skall jag satsa på? Det är det jag brottas med.

Posted
7 minutes ago, Amatören said:

En sådan här GoldenWave GDX II med AKM och HDMI eller en R2R R-7 Fully Balance, kanske?

Tack för det... Alla inspel av den här typen är välkomna. Jag tar god tid på mig och vill underbygga beslutet så långt jag kan. Tiden för ad-hoc köp baserat på design, förföriska bilder och mer eller mindre skruvade försäljningsbudskap är över (hoppas jag).

Posted
1 hour ago, Bebop said:

En annan variant är att skicka iväg min Romulus och få den uppgraderad till Eclipse-edition med bl a stealth- kondensatorer. Om man frågar @Daniel är det nog hans rekommendation :cool: men även ett tyskt high-end-magasin som menar att det ger mer att utveckla avspelning av 16/44,1 än att leta efter en SACD-spelare.

20191031_100921.jpg

Det är lätt att styras av känslor och önskade förväntningar snarare än faktarelaterad information. Att fråga tillverkare, säljare eller tidningar vad som blir bäst kan ge infallsvinklar men den slutligs "sanningen" sitter mellan mina egna öron. Vad än jag gör kostar det en slant men det är ju inte så kul att strö pärlor enbart för svinen.

Skillnaden mellan att lyssna på SACD eller CD i en välkomponerad anläggning är relativt liten (jag har ju DSD-filer som jag kan jämföra med PCM). Men oftast väger det ändå över till fördel för DSD. Men jag har ca 4,000 CD-plattor och ca 400 SACD-album. Vilka skall jag satsa på? Det är det jag brottas med.

Ja, jag skulle nog hellre uppdatera till Eclipse. :-) Inte minst eftersom din CD-samling står för så stor del av totalen. 

Posted

Jag är i funderation över att hitta någon lösning som fixar allt. För mig har Roon blivit en viktig del i min lyssning oavsett om det är rippat eller via Tidal. Lumins lösningar verkar vara ett smidigare sätt att kunna spela datorlagrad musik. Bara en surfplatta och man är hemma. Det lockar lite...

Posted
10 minutes ago, new order said:

Lumins lösningar verkar vara ett smidigare sätt att kunna spela datorlagrad musik. 

Den är säkert bra för datorlagrad musik liksom en uppsjö av andra inklusive min egen lösning men här handlar det om att spela av SACD-skivor och få ut bästa möjliga kvalitet utan att betala fantasisummor (i mitt tycke). Sådana prylar handlar om andra behov som ropar efter tillfredsställelse, tror jag.

Posted
1 hour ago, Bebop said:

Den är säkert bra för datorlagrad musik liksom en uppsjö av andra inklusive min egen lösning men här handlar det om att spela av SACD-skivor och få ut bästa möjliga kvalitet utan att betala fantasisummor (i mitt tycke). Sådana prylar handlar om andra behov som ropar efter tillfredsställelse, tror jag.

Det är ingen större skillnad än din lösning tekniskt sett, annat än att det är smidigare. Och det är något som jag uppskattar. Ljudkvalitet kan jag inte kommentera, men skillnaden mellan en klar streaminglösning kontra det du och jag använder handlar nog mer om matchning och tycke än kvalitet, tror jag.

Posted

8 hours ago, Bebop said:

Men jag är ändå lite skeptisk till om det låter bättre än min lösning på 16/44,1 där jag omvandlar PCM-signalen till DSD64 som sedan skickas till Romulus dac

Dacen ska du ju ha kvar! För cd och filer kan du använda Marantz endast som transport.

Det är en gissning från min sida att det totalt sett är en optimerad lösning :)

Det måste ju vara praktiskt också.

Om jag vore du så hade jag ställt upp två alternativ, och sedan frågat Madame Bebop vilket hon tycker blir bäst.

Om det i längden skulle visa sig att det andra alternativet hade varit bättre så är det i alla fall inte ditt fel :D

Alt 1: ny sacd-transport + ny dac för sacd + uppgraderad cd + nya hyllor + nya kablar

Alt 2: ny Marantz + sälja cd-spelare

8 hours ago, Bebop said:

Alla signaler den får in eller läser av, oavsett PCM eller DSD, omvandlar den till DSD256 (256x44,1 kHz = 11,2MHz) och sedan läses DSD-signalen av via ett filter. Den saknar alltså dac-chip enligt gängse modell.

Det är precis detta som tilltalar. Översampling + sigma-delta-demodulering + ett analogt lp-filter.

Posted
10 hours ago, AlfaGTV said:

Att den här Pioneer-spelaren kan skicka SACD/DSD över HDMI verkar klart. Men det är långt ifrån någon självklarhet att du kan hitta en enhet som kan ta emot samma signal via ett HDMI-gränssnitt. Jag upprepar mig; HDMI-kontakter på DAC'ar i våra domäner (avsedda primärt för tvåkanalsljud) är i nästan samtliga fall en ingång för I2S-signal där man valt HDMI-kontaktering/kablage för dess goda bandbredd. 

Hdmi-porten på dacen bör vara HDCP 2.2-kompatibel och kunna läsa EDID för att precis som du säger fråga efter enbart stereoprogrammet.

En sådan koppling stödjer bara dsd64 (och pcm24/192), men eftersom Bebop endast ska använda transporten för sacd (och ev cd), så behövs inte högre upplösningar. Ev filspelning görs via usb-gränssnitt.

Men är det något annat som du misstänker kan fela?