Transient Design Posted October 29, 2019 Posted October 29, 2019 Och så var den äntligen klar: "Ljud-limpan" från iFi Audio som de visat prototyper av i flera år nu... Nu finns den i lager! Och ja, jag är väl medveten om att detta är en vattendelare! Alla gillar inte designen på denna. Men iFi hade som mål att göra nåt som syntes och "stack ut" och om inget annat så måste man ju erkänna att de lyckats med det! Till min förvåning så var det dock flera kvinnor som kom fram och tittade på den under mässan i Helsingborg och tyckte att den såg intressant och spännande ut. Så det gjorde ju mig glad! Quote
Transient Design Posted October 29, 2019 Author Posted October 29, 2019 Det som är intressant för mig är hur den är byggd och hur den låter: Quote
Transient Design Posted October 29, 2019 Author Posted October 29, 2019 Hela "lådan" är byggd i bambu och elektroniken är infälld underifrån vilket gör den enkel att laga och de service på. Sådant blir ju jag glad över att se! Det sitter 4 st 4,5" bredbands högtalare och 2 st 28 mm diskanter (avstämda till 8 kHz) vilket ger ett stort och kraftigt ljud. För att få mesta möjliga basåtergivning så sitter det även 2 st stora 4 x 8" fyrkantiga slavbasar i botten. Avstämda till 27 Hz! 115 dB max SPL. Det är separata förstärkare till varje element vilket gör att systemet kan optimera output för varje driver. Förstärkaren är byggd som en analog hybrid med rör i spänningsförstärkningen och en helt egen design av slutsteg med 1,4 MHz switch-mode "klass D". Jag kan inte hitta i specarna hur mycket effekt varje steg lämnar men har för mig att Thorsten talade om ca 50 W per steg. Max effekt på hela systemet är 320 W så det säger lite om vad den kan lämna totalt i alla kanaler. Den kan dock drivas även direkt på 12V vilket är toppen om man tar med sig den i båten, husvagnen, sommarstugan (givetvis med egna solceller och 12V batteri) eller liknande. Quote
Transient Design Posted October 29, 2019 Author Posted October 29, 2019 (edited) Något som är helt unikt för detta system är vad de kallar för ART: Automatic Room Tailoring. På sidorna och baksidan så sitter det ultraljudssändare och mottagare som mäter avståndet till väggarna i rummet och med en processor anpassar ljudet till just den platsen som den står. Men inga justeringar sker sedan digitalt utan helt analogt! Funktionen går att slå av för den kompromisslöse audiophilen. https://ifi-audio.com/wp-content/uploads/2019/05/Aurora-ART.pdf Edited October 29, 2019 by Transient Design Quote
Transient Design Posted October 29, 2019 Author Posted October 29, 2019 De anslutningar som finns att välja på är följande: Analog 3,5 mm och RCA, digital RCA och TOS-Link. Ingångar för nätverk, USB och SD kort finns också. Självklart så är den designad för Blåtand i en massa olika upplösningar och senaste format. Quote
Transient Design Posted October 29, 2019 Author Posted October 29, 2019 Alla kontroller på framsidan är "touch" och reagerar på att man håller ett finger ens i närheten av ytan. Quote
Transient Design Posted October 29, 2019 Author Posted October 29, 2019 Enklast och lättast att styra / välja musik är att att ansluta Aurora till det lokala nätverket och sedan styra den med den App som är skräddarsydd för produkten. Eller streama till telefonen och köra blåtand till Aurora. Och nej, Aurora har inte någon inbyggd rund-radio mottagare! Tydligen så lyssnar ungdomar inte på radio längre... Pris 18 000kr med moms. Snart i en butik nära dig. Prova att köra högupplösta musik-filer från en USB-sticka, det låter faktiskt riktigt Hifi! Quote
Recommended Posts