Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

OK jag chansar på att det är ok att dela med sig av sina DIY projekt så här kommer ett till (Ska lugna ned mig sedan) ;)
Jag vet att det fins många olika sätt att kontrolera att skivspelaren går med rätt hastighet men jag har svårt att låta bli när jag får en ide.

Den här tachometern är baserad på Arduino Nano och en OLED display + en reflex sensor, lådan är 3D printad.
All kod och 3D print filer är fritt fram att ladda ned på min hemsida sååå "just grab it".
https://www.stockholmviews.com/wp/diy-lp-turntable-tachometer/
rotation-on-deck.jpg
Lösningen med strömförsörjning kunde och kan göras smuttare ;)

Edited by stefan63
Posted
46 minutes ago, stefan63 said:

OK jag chansar på att det är ok att dela med sig av sina DIY

Självklart är det helt OK med DIY på Euphonia, @stefan63. Vi har inte så mycket av det men det beror inte på några forumregler. Alla är lika välkomna med sin DIY-projekt.

Posted
9 hours ago, stefan63 said:

Den här tachometern är baserad på Arduino Nano och en OLED display + en reflex sensor

Snyggt!

Klar fördel med display så att man inte behöver ansluta skärm.

Skulle det gå att mäta tex 6 ggr per varv? Beror felet enbart på svaj & fladder?

Om det är så kanske det går att även beräkna svaj & fladder?

Kan du se någon skillnad på tredje decimalen om du spelar med pickup jämfört med utan pickup?

Posted (edited)
3 hours ago, calle_jr said:

Svar på frågor med en brasklapp om att jag kanske svamlar ;)
Skulle det gå att mäta tex 6 ggr per varv?  SV: Ja men det fins ingen riktig poäng med det om man inte också loggar det till en databas.
Beror felet enbart på svaj & fladder?  SV: När jag kalibrerar räknaren med en referens oscillator så är den "Rock steady"

Om det är så kanske det går att även beräkna svaj & fladder?  SV: Bör gå har dock inte kikat på det ännu 

Kan du se någon skillnad på tredje decimalen om du spelar med pickup jämfört med utan pickup?  SV: Bara tillfälligt när pickupen sänks/höjs, däremot så blir det betydligt stabilare dvs mindre och färre avvikande avläsningar när talriken snurrat några minuter och lagret nått arbetstemperatur.

Edited by stefan63
Posted

Kul projekt och tack för att du delar med dig. :thumbsup:

Jag gillar din lösning och jag har gjort en motsvarande funktion i min hemsnickrade motorstyrning, men jag angrep problemet från en annan riktning.

Givaringången (PB3 i ditt fall) triggar hos mig en interrupt som läser av den inbyggda och interruptstyrda funktionen micros().
Det är definitivt inte den perfekta lösningen.
Hos en 16MHz Nano är upplösningen på micros() = 4 µS, men den är hyfsat konsekvent och jag ansåg att den därför kan nyttjas som tidräknare i så här långsamma förlopp. Den begränsade upplösningen gör förvisso en siffra upp/ner hos den 4:e decimalen, men det må vara förlåtet i den här applikationen.

En enkel beskrivning på mitt sätt att lösa det.

image.png

(med reservation för felskrivning)

Nästa experiment för min del är att använda en Teensy 4.0 (ARM Cortex-M7 at 600 MHz) i stället för en Nano för att få en mer högupplöst och stabil mätning som även ska kunna mäta på delar av ett varv med acceptabel precision. Jag jobbar på en "strobe disc" för att kunna mäta svaj & fladder, men det är svårt att tillverka en som har tillräcklig hög precision. Målet är att få 100 mätningar / tallriksvarv.

Får jag fråga hur lång tid det tog för dig att "få till" din tachometer?
Anledningen till min fråga är bara att jag vill/behöver få en uppfattning om hur trögtänkt jag är. :)
Det finns röster här på forumet som anser att det så enkelt att skapa ett sån't här bygge att en 8-åring fixar programmeringen på ett par timmar och att pappa fixar resten på ett par dagar.

On 2018-12-29 at 10:49, tipo901C said:

8åringen ska endast göra programmeringen till Arduino, resten fixar hans pappa på mellandagar!

I detta fallet handlade det om att tillverka en egen nätregenerator (PowerPlant), inte en skivspelartachometer.

Jag känner mig nämligen otroligt korkad och inte minst smått förnedrad som behövde hundratals timmar för att få till en fungerande apparat som gör samma sak.:(

Den typen av uttalanden främjar inte att medlemmarna visar upp sina DIY-projekt och för min del är del är det slut med det.

Nog om det.

Posted

Jag är skälv inte direkt någon programmerare utan snarare en hacker som med stor aptit lånar andras kod och sedan anpassar den till mina behov.
Ingen mening med att uppfinna hjulet igen så att säga :D
Tachometer projektet lånar det mesta av koden från
https://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/301609-digital-tachometer-record-player-lcd-display.html
Det jag fått pyssla med är att få det att fungera med den OLED display jag ville använda och att få till en "snygg" låda.
Sedan är det lite pyssel med kalibrering men sedan funkade det fint. Allt som allt tog det nog några veckor men nu är ju jag iof inte 8 bast utan snarare från kulram och räknestickeåldern :24:

P.s på diyaudio.com's forum kan du hitta massor av motorstyrningar också ;)

Posted

hej Peo

jag kan ingenting om de prylar, min kompis fixade själva styrningen under en kväll minus kraft delen som är 2st effekt OP från Ti.

Det som hans styrning kan göra är att ändra frekvens i små steg och det finns 2st sinus kurvor med 90 graders skillnad, avsedd att styra en 4polig synkron motor i en Gates skivspelare. Han gjorde det som behövdes för att systemet skulle fungera och ingenting annat. styrningen trimmas en gång för en specifik motor och sen ändras inte mer.

Mvh

Spiros

Posted

Jag vill (ännu en gång :) ) påpeka att vi är inte så känsliga för fel hastighet.

Inte ens en människa med absolut gehör kan höra skillnad på så små avvikelser i hastighet som vissa gadgets pådyvlar oss att mäta.

De flesta hör inte skillnad på 1000 Hz och 1007 Hz ens om de upprepat spelas efter varandra. Det har gjorts omfattande forskningsstudier på det.

Det innebär grovt att allt mellan 33.1 och 33.6 rpm är OK även om du har absolut gehör.

Däremot är de flesta av oss extremt känsliga om hastigheten varierar.

Speciellt om vi har hört musiken förut.

Man bör därför i första hand se vad man har för spänningsmatning till motor eller motorstyrning.

Posted

Jag kan hålla med om att konstant hastighet är viktigare än absolut hastighet. Jag har jobbat en del med motorstyrning till min Clearaudio Anniversario med utrustning från Phoenix Electronics PSU och Roadrunner, varav den senare är en touchometer för skivspelare.   https://www.google.com/search?rls=en&q=phoenix+electronics+roadrunner&tbm=isch&source=univ&client=safari&sa=X&ved=2ahUKEwiXs4Psus3lAhUGxosKHWD3DK0QsAR6BAgJEAE&biw=1240&bih=628&dpr=2 Det viktigaste har varit att kunna driva skivspelaren med konstant hastighet och då kan jag konstatera att en avvikelse på 3:dje decimalen inte alls påverkar lyssningsintrycket. Mina försök finns redovisade i denna tråd med början på post #148. Den har fungerat klockrent i fyra år nu och numera är hastigheten om något ännu mera konstant efter ett motorbyte med en skev motoraxel i plast ersatt med en i stål. Det gör dock inget att varvtalsmätaren ibland visar 33,333 konstant hastighet, vilket den gör ibland, men som sagt avvikelse på 3:dje decimalen hörs inte. Då är nog problemet med ocentrerade  skivor större även om skivspelaren går i rätt hastighet. Men även det går att åtgärda med vidgat hål, tung skivpuck och en outer-ring.    Calm

Posted

Jag har inte kunnat sätta mig in i exakt hur Roadrunner fungerar.
Men generellt är en tachometer en hastighetsmätare med en styrkrets som korrigerar hastigheten till ett målvärde.
Som jag ser det innebär det att den ändrar hastigheten kontinuerligt, och det är just ändringen som upplevs störande.
Jag skulle hellre se en styrkrets som minimerar ändringen i stället. En tachynsometer :) :clown:

Örat talar sitt tydliga språk, och jag tror att Phoenix PSU är suverän. Kanske det finns något jag missar med Roadrunner :unsure:

Posted
3 minutes ago, calle_jr said:

Jag har inte kunnat sätta mig in i exakt hur Roadrunner fungerar.
Men generellt är en tachometer en hastighetsmätare med en styrkrets som korrigerar hastigheten till ett målvärde.
Som jag ser det innebär det att den ändrar hastigheten kontinuerligt, och det är just ändringen som upplevs störande.
Jag skulle hellre se en styrkrets som minimerar ändringen i stället. En tachynsometer :) :clown:

Örat talar sitt tydliga språk, och jag tror att Phoenix PSU är suverän. Kanske det finns något jag missar med Roadrunner :unsure:

Det är riktigt att Roadrunnern endast korrigerar en gång per varv. Frågan är då om man skulle drista sig att sätta flera magneter under skivtallriken och hur den då skulle fungera? För mig räcker det i och för sig att den korrigerar som den gör. Men min fundering är nog snarast om inte frekvensstyrningen av strömmen skulle vara med fruktbar? Har faktiskt inte testat att ansluta psu:n till nätet via min PS Audio Powerplant som är sannolikt är mer precis än Eagle PSU:n. Men som sagt jag är helt nöjd med nuvarande leverans. Andra faktorer som lager, fler antal motorer som styr drivningen mera rakt i förhållande till skivspelaraxeln och tyngden och precisionen på skivtallriken har sannolikt mer inverkan på konstant hastighetsflöde?

Calm

Posted

Min hastighet visar på minus 0,23% från 33,33rpm och jag hör det inte, tror jag? Kan iofs kalibrera den mer exakt på motorstyrningen och ska göra det vid tillfälle.

Tror som @calm att andra saker förmodligen påverkar mer?

/byZan

Posted

Menar ni att ni hör skillnad på hundradelar eller t o m ett par tiondelar upp och ner som fast hastighet? 

Som en hygienfaktor är det naturligtvis önskvärt med 33,33 rpm. Om man använder AC-motor som styrs av att nätet alltid är 50Hz så saknas den möjligheten eftersom nätfrekvensen inte är absolut. Om jag inte minns fel lät @Peo testa 1000Hz-toner med avvikelser motsvarande ca +/- 1 rpm med en musiker med perfekt gehör. Inte fan kunde hen höra någon skillnad.

Posted
8 minutes ago, Bebop said:

Menar ni att ni hör skillnad på hundradelar eller t o m ett par tiondelar upp och ner som fast hastighet? 

Inte jag iaf, men som hygienfaktor och att man kan försöka få till det så nära man kan, skulle kanske kunna vara en rolig övning. bara för sakens skull?

/byZan

Posted (edited)
1 hour ago, Bebop said:

Som en hygienfaktor är det naturligtvis önskvärt med 33,33 rpm. Om man använder AC-motor som styrs av att nätet alltid är 50Hz så saknas den möjligheten eftersom nätfrekvensen inte är absolut. Om jag inte minns fel lät @Peo testa 1000Hz-toner med avvikelser motsvarande ca +/- 1 rpm med en musiker med perfekt gehör. Inte fan kunde hen höra någon skillnad.

Nej det tror jag ingen hör!

Det jag nämnde är en kort hastighetsvariation inom ramen för tredje decimalen dvs en ändring under gång. Men den hörs heller inte och frågan är om även en ändring upp till andra decimalen hörs. Min skivspelare avviker sällan ens kortvarigt på den nivån numera, utan ofta pendlar hastighetsvariationerna inom ramen för tredje.

Hela kvintessensen med Eagle/Roadrunner är i likhet med PS Audio Powerplant, att den omvandlar nätströmmen till  DC och därefter åter till en frekvenskontrollerad AC-ström som i sin tur regleras/korrigeras av touchometern. DC-motorn är sannolikt enklare att reglera genom spänningskontroll. Men som sagt är det inte bara motordriften som påverkar för en konstant hastighet.

Calm 

Edited by calm
Posted
1 hour ago, calm said:

Det jag nämnde är en kort hastighetsvariation

Har du provat med din mobil. (Brukar Michael Fremer använda). Det finns lite olika gratis appar för detta både för android och iPhone. Om du söker på appar typ "33 rpm" så bör du hitta en. Du lägger den på skivspelartallriken och låter den åka runt. De mäter både hastighet och framför allt svaj (under förutsättning att din mobil har gyrofunktion men det har väl de flesta idag, tror jag). De mäter väldigt exakt, faktiskt.

Posted
2 minutes ago, Bebop said:

Har du provat med din mobil. (Brukar Michael Fremer använda). Det finns lite olika gratis appar för detta både för android och iPhone. Om du söker på appar typ "33 rpm" så bör du hitta en. Du lägger den på skivspelartallriken och låter den åka runt. De mäter både hastighet och framför allt svaj (under förutsättning att din mobil har gyrofunktion men det har väl de flesta idag, tror jag). De mäter väldigt exakt, faktiskt.

Skall testa den varianten.

Har kört den gamla med avläsning via högtalaren som visserligen gav bra resultat men som jag var lite skeptisk till pga för många möjliga felkällor.

Skall kolla om min Iphone 8 har gyro.

Calm

Posted

Det är jobbigt för mig att jag inte lyckas förklara :icon_khoc::blackeye:

1. Om en cellist spelar en ton som motsvarar 1000 Hz omväxlande med en ton som motsvarar 1007 Hz, så kan man inte särskilja tonerna. Det visar att hastighetsfel inte är så känsligt.

2. Om en cellist spelar en ton som motsvarar 1000 Hz och 1 gång per sekund glider över till 1007 Hz om och om igen, så märker man det direkt. Det visar att ändring av hastighet är känsligt.

Vad gör man då om 33.3333333333333333333 ger 0.1% rms hastighetsändring men 33.1 ger 0.05% :question:

2 hours ago, AlfaGTV said:

Den här mätningen är från min Viella

Ok. Det som är intressant är "w/f %", och där bör f<1Hz filtreras bort. Om man bara kunde optimera på den, eller rentav bygga en tachynsometer som gör det åt en.

Posted
10 hours ago, AlfaGTV said:

Den här mätningen är från min Viella, med appen RPM. Tror det var @calle_jr som tipsade om den först?

14894600-7013-49EE-AFCF-DA4798C2A7BA.jpeg

Så det är du som leder? :D

Ligger strax under med min andra skivspelare (Marantz TT-1000). Verkar dock som om olika mobiler kan påverka något.

Posted
1 hour ago, calle_jr said:

Det är jobbigt för mig att jag inte lyckas förklara :icon_khoc::blackeye:

1. Om en cellist spelar en ton som motsvarar 1000 Hz omväxlande med en ton som motsvarar 1007 Hz, så kan man inte särskilja tonerna. Det visar att hastighetsfel inte är så känsligt.

2. Om en cellist spelar en ton som motsvarar 1000 Hz och 1 gång per sekund glider över till 1007 Hz om och om igen, så märker man det direkt. Det visar att ändring av hastighet är känsligt.

Vad gör man då om 33.3333333333333333333 ger 0.1% rms hastighetsändring men 33.1 ger 0.05% :question:

Ok. Det som är intressant är "w/f %", och där bör f<1Hz filtreras bort. Om man bara kunde optimera på den, eller rentav bygga en tachynsometer som gör det åt en.

Glasklart!:)

Jag tror nog att du förklarat tillräckligt bra men att vi utrycker det på olika sätt och därmed talar förbi varandra. :thumbsup:

Men ibland uttrycker man samma sak men saknar fackmannens nomenklatur. :blush:

Calm

Posted (edited)
5 hours ago, Vinylcalle said:

Så det är du som leder? :D

Ligger strax under med min andra skivspelare (Marantz TT-1000). Verkar dock som om olika mobiler kan påverka något.

:) "Leder" vet jag inte men mätvärdena är goda i det här sammanhanget. Men du har helt rätt, jag får lite annorlunda värden med min andra mobil, likväl som att alla mätningar inte blir lika "bra". Jag hittade dock en funktion i inställningarna som synliggör w/f-värdet i realtid också, "Include 360 w/f trace" ger en röd cirkel som flexar när gyrot registrerar hastighetsavvikelser.

Oj, en Marantz TT-1000, det är ju inte nån dussinspelare direkt! :) Grattis! 
Jag har också mätt min Technincs SL-1000 MkII men den behöver trimmas in lite, vilket jag kommer göra när nätdelen är servad. Den spinner lite för fort f.n.

Edited by AlfaGTV
Posted
On 2019-11-03 at 21:06, stefan63 said:

Helt säkert, men tror man att man kan höra att vänster högtalarkabel är 10cm kortare än höger så......... ;)

Ah, en kabeldiskussion i annalkande...

Bildresultat för popcorn emoticon

Posted

Borde finnas någon teknisk/fysiologisk forskning på området hörbart wow och flutter.

Här en mycket tydlig demo på fenomenet. 

Nämndes aldrig frågan ens på högskolan? Eller nickade ni till under den föreläsningen?:39::D:)

Calm