Jump to content

Routerns betydelse vid streaming


plind

Recommended Posts

Ja hur ligger det till med detta?  Att nätverkswitchen är viktig verkar vara en vedertagen sanning och fler o fler "audiofilswitchar" finns nu på marknaden.

Själv bor jag i en förening som dragit in Telia fiber 100mbit/s. Det tillhandahölls en Thomson router och ett modem till TV´n. Från en dosa på väggen går en lankabel in i Routern.

Från routern har jag en hyfsad Supra cat8 kabel till en Netgearswitch med 5 portar. Har även investerat i en Lanisolator som sitter på ingången av streamern.

Väggbulan till Netgearswitchen är ersatt av en 12V S-Booster. Tänker uppgradera switchen snart på ett eller annat sätt :-) Antingen med en bättre eller streamer med inbyggd bättre switch.

Men hur är det med själva routern; finns det mer välljudande lösningar där oxå?  Vill ju i så fall till att det fortsatt funkar med Telias bredband, TV och telefoni.

 

Har hört o läst positivt om denna; https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/routrar/ubiquiti-edgerouter-x-tradbunden-router-p61432

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, plind said:

Ja hur ligger det till med detta? 

 

Ja du det finns nog ingen absolut sanning vad som gör vad och hur det påverkar.

 

4 hours ago, plind said:

Att nätverkswitchen är viktig verkar vara en vedertagen sanning och fler o fler "audiofilswitchar" finns nu på marknaden.

 

När marknaden skiftar fokus mot mer och mer nätverksbaserad lösningar kommer fler och fler företag att försöka få en del av kakan och mycket spelar på oss något nervösa Audiofiler att man måste ju ha en switch som är anpassad för att streama musik. Problemet en switch vet ju inte om det är en ljudfil eller ett foto eller vad det nu må vara som skickas så man kan ju tycka det hela verkar lite dumt.... :blush:

 

5 hours ago, plind said:

Det tillhandahölls en Thomson router och ett modem till TV´n.

 

Är det här en helt random router inget specifikt låst till Telia?

 

5 hours ago, plind said:

Men hur är det med själva routern; finns det mer välljudande lösningar där oxå?  Vill ju i så fall till att det fortsatt funkar med Telias bredband, TV och telefoni.

 

Ja det finns vad jag vet ett Amerikansk fabrikat som gör en router med annan klocka och PSU men ärligt så tror jag inte att de är nått att lägga pengar. Jag använder själv Ubiquiti router och den fungerar väldigt bra. Hur vida du kan byta ut din Thomson beror på om den är någon specifik för Telia jag har dålig koll på just LAN direkt in i lägenhet osv.

 

Man får ha i åtanke att streamning över nätet inte sker i realtid och buffras på många ställen för att de ens ska fungera så dessa så kallade "Audiofila switchar" påverkar knappast den paketbaserad TCP/IP överföringen möjligt att man kan isolera olika delar mer/bättre ifrån varandra (många av dessa switchar som säljs idag är enkla modeller ifrån D-Link osv. där man kanske bytt klockan och några komponenter i strömförsörjningen) och sen säljer man dem för dyra pengar.

 

Nu verkar det som jag är mot hela konceptet men de är jag inte men jag tycker att man ska vara försiktig med att "köpa" tillverkarnas argument rakt av för de är mycket försäljningssnack allt för att locka kunder.

 

Jag har valt att optimera hela min streamer lösning ända ifrån min internetleverantörs fibernod via router, switch och till streamer men med någorlunda prismässigt vettiga alternativ (allt är ju relativt). Jag använder LAN kablar ifrån Ghent Audio (de byggs med Belden kablar och Metz kontakter), alla nätverks prylar drivs av en HD Plex 200W PSU med 4 separata utgångar och nästa månad kommer en Uptone etherREGEN switch. Denna switch är byggd ifrån grunden och är rätt speciell med sin digitalt isolerade ensamma port som kopplas mot streamern, kommer denna att göra skillnad vem vet :blush:

 

1621228683_EtherREGENPCBhighlightscopy.jpg.8988b67ab459e14c62ab10c456513691.jpg

 

 

Gör allt detta skillnad som jag gjort i mitt system svårt att veta exakt men de är inga stora pengar och skapligt enkelt att göra (sen tycker jag de är kul att hålla på med själva installationen) så varför inte.... :)

 

2142394459_PowerPointfldesschema.jpg.a06aeb3f65e517255d9748b63b76bbf4.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan bytte vi Router. Hade inte en tanke på att det skulle påverka ljudet utan det var andra orsaker som "tvingade" fram bytet.

Men snacka om haksläpp. Det var en stor förbättring och jag hade inte ens en tanke på att det skulle påverka när vi bytte.

Definitivt inte placebo

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Entreq said:

För några år sedan bytte vi Router. Hade inte en tanke på att det skulle påverka ljudet utan det var andra orsaker som "tvingade" fram bytet.

Men snacka om haksläpp. Det var en stor förbättring och jag hade inte ens en tanke på att det skulle påverka när vi bytte.

Definitivt inte placebo

Kan man förmoda att det var en egen konstruktion :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, calle_jr said:

 

Jag är inte alls insatt eftersom jag inte strömmar annat än lokalt, men det borde ju vara en klar fördel med fiber hela vägen fram till transporten, eller vad det nu är för Roon-grunka man har först i källan.

Inga brandväggar, växlar och sånt trams :D

 

Du menar att man skaffar en extra fiberanslutning enbart dedikerad till anläggningen. Precis som man gör med strömmen. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, triomio said:

Du menar att man skaffar en extra fiberanslutning enbart dedikerad till anläggningen. Precis som man gör med strömmen. :thumbsup:

Ja.

Fast i praktiken behöver väl dataströmmen säga goddag och bli insläppt. Men det borde finnas routers som har fiber på utgångarna :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Men det borde finnas routers som har fiber på utgångarna :unsure:

 

Ja visst finns det men de är nog ovanligare att fiberleverantören in i huset har en NOD med fiber ut (finns säkert men då lär det inte vara någon  normal villa anslutning) så man får "leva" med kopparkabel :) vissa bitar. 

 

Om detta sen spelar någon roll de vet jag inte jag ska oavsett vilket prova både vanlig koppar LAN och fiber mellan min router och kommande etherREGEN. 

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

@calle_jr du skriver att du enbart strömmar lokat är det via nätverk eller usb lagring direkt i uppspelare? 

 

Om och jag säger "om" en etherREGEN som jag köpt kommer göra någon skillnad så kommer den göra det lika mycket för mina lokalt lagrade filer på min Roon ROCK NUC som för det som jag "streamar" ifrån Tidal och Qobuz.

 

Oavsett om jag spelar lokala filer i Roon (SSD i NUC), Tidal/Qobuz genom Roon eller Tidal/Qobuz direkt genom dCS Mosaic app så kommer den isolerade utgången på etherREGEN vara den sista punkten innan nätverket går in i min dCS Network bridge. 

 

Så ett optimerat nätverk är inte enbart för oss förlorade själar som streamar ifrån internet ? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...