Jump to content

Nu tar vi lite ledigt...


P-pan

Recommended Posts

13 hours ago, calle_jr said:

Lite förvånad att inte APL gjort en Native dsd-koppling, speciellt som de även gör en transport :unsure:

 

 

@Perfect sense kan säkert svara på varför man använde en C.E.C och inte en APL transport som ju mycket riktigt har deras speciella native DSD koppling (kommer även en streamer med denna koppling som APL bygger av en Auralic Aries).

 

https://www.monoandstereo.com/2017/12/new-apl-hi-fi-dnp-sr-network-player.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, octavia rs said:

 

@Perfect sense kan säkert svara på varför man använde en C.E.C och inte en APL transport som ju mycket riktigt har deras speciella native DSD koppling (kommer även en streamer med denna koppling som APL bygger av en Auralic Aries).

 

https://www.monoandstereo.com/2017/12/new-apl-hi-fi-dnp-sr-network-player.html

 

 


Det enkla svaret är att jag är väldigt förtjust i C.E.C, vilka jag anser erbjuder de kanske finaste renodlade CD-transporterna på marknaden. Två av modellerna i programmet (TL 5 och TL 2N) är dessutom köpbara för de allra flesta. APL DTR-MR transporten hade givetvis varit den optimala partner till DSD-MR DAC:n, men den är kostsam och ingår inte heller i mitt ordinarie demo-sortiment. Källan för dagen var C.E.C. TL 2N vilken betingar ett pris på blygsamma 65.000 kr i ett sammanhang där DAC:n och övriga komponenter har ett styckpris på flera gånger mer. Med det vill jag säga att denna räcker väldigt långt.

 

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Perfect sense said:

Tänker du dig en I2S anslutning mellan transport och DAC (liknande den PS Audio erbjuder)?

Ja, både det och hdmi.

Om man bortser från vilken teknik som är bäst så är det lite märkligt att inte löpa linan ut. Transporten har inga begränsningar, dacen har dsd chip, analogdelen helt byggd för dsd (även för pcm-källor) osv.
Det finns säkert en praktisk förklaring och det skulle vara intressant att höra den.

 

Link to comment
Share on other sites

@calle_jr och @Perfect sense kanske jag som inte fattar riktigt här :blush: men APL har ju sin egna speciella RJ45 (10pin) för att överföra DSD mellan transport DTR-MR (It sends Pure DSD from SACD, as well as CD data in I2S format further converted to DSD in our D/A converters.) till DSD-MR. Syns två ingångar kallade DTR1,2 på DAC och en utgång på transporten.

 

Här finns ett rätt färskt test av DAC och Streamer om man är intresserad :)https://audiophilestyle.com/ca/reviews/apl-hi-fi-dsd-mr-dac-and-dnp-sr-streamer-full-review-r787/

 

Trådskaparen @P-pan och ni andra får ursäkta om det blev lite OT här :)

 

DSD-MR

 

DSD-MR-back-1024x576.jpg.f048a356263c1569b3ee1dadde26c239.jpg

 

 

DTR-MR

 

dtr-mr-back-1-1024x576.jpg.de0c3b9d35afb385bbd3fcfc5b575660.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

kanske jag som inte fattar riktigt här

Jodå, du förtydligade.

Det är lite snårigt skrivet. Man ska nog tolka det som native dsd för sacd om man använder deras transport.

Om man spelar filer är man dock hänvisad antingen till DVD-R eller usb, och då: 

Quote

 

USB input accepting PCM from 44.1kHz to 384kHz as well as DSD64 and DSD128 in DoP format.

 

 

 

 

Strömmaren har ju inte heller något gränssnitt för native dsd.

 

Link to comment
Share on other sites

Då var jag framme vid sista rummet, hoppas jag nu bara inte har missat något av dem ... :)

 

Dutch & Dutch, modellnamnet borde vara 8C.

 

Take FiveDSC_5958_11005_003753.JPG

 

Nu pratar vi väl verkligen kompakta ljudförmedlare med nästan allt i ett, osäker på om det går att koppla in en skivspelare ?

Subwoofer ingår också då man på baksidan av kabinettet lyckats klämma in två 8" basar.

Oavsett det så kan man här spela bas ner till runt 30 Hz (tillverkarens uppgift) vilket får anses vara riktigt bra med tanke på högtalarens storlek.

 

Take FiveDSC_5960_11007_003754.JPG

 

Det blev inte så många bilder tagna här för det fanns liksom.... inget att fotografera :(

Allt var ju gömt i högtalarna... :dry:

Och inte gick det att lyssna heller... :o

Nätverkskrånglet jag nämnt tidigare i tråden uppenbarade sig precis när jag klev in i rummet :46:

Nej, tacka vet jag gamla hederliga lp-skivor :app:... :peace:

 

Take FiveDSC_5961_11008_003755.JPG

 

Jag får försöka lyssna ikapp vid ett senare tillfälle för jag tror att här finns gott om goda musikaliska egenskaper.

Dsp-funktionen lär man säkert ha god nytta av, om inte annat vid placering nära väggar, vilket ju andra delar av familjen brukar uppskatta.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, calle_jr said:

Strömmaren har ju inte heller något gränssnitt för native dsd.

 

Ok, nu är jag med på vad du menar :)

 

USB verkar ju vara det enda sättet att få ut Native DSD ifrån den.

 

Based on the Auralic Aries, it provides a wide variety of features including NativeDSD playback (with qualified XMOS USB devices), MQA decoding, Tidal, Qobuz, Roon etc.

Our customers who already have the DSD-SR and DSD-MR converters can now enjoy a direct DTR connection with the DNP-SR streamer for an even better sound.

We are very proud to expand our APL ILLUMI-FI product line with this network player and hope you enjoy it as much as we do.

Link to comment
Share on other sites

Som försök till att runda av denna väldigt, väldigt trevliga helg så kan jag bara säga... Riktigt bra jobbat.

Att hitta lokaler som dessa var lite av ett genidrag och får undertecknad komma med en önskan så ser

jag gärna att det blir ett återkommande event, en bättre "start" på säsongen än det här blir svårslagen.

I.o.m att det inte var så många rum att besöka så blev det också lättnavigerat och på ett sätt också avspänt.

De goda möjligheterna till mat och dryck ska kanske inte heller underskattas, även om det kan sno en del tid

från lyssnandet :D

 

Take FiveDSC_5826_10875_003757.JPG

 

Dessutom finns ju här ett Champagne Spa så att få utresetillstånd av med-regerande part torde gå ganska lätt

då denne också kan hänga med på ett hörn ;) ... titta inte för mycket på prislappen nu bara... för du vet ju själv vad du

lägger för pengar på kablar och vibrationsfötter.

 

Take FiveDSC_5811_10860_003756.JPG

 

Gillar man inte dyra bubblor så kan jag rekommendera gubb-hörnan nere vid receptionen... ölen serveras garanterat kall :cool:

 

Take FiveDSC_5933_10980_003758.JPG

 

Take FiveDSC_5983_11029_003761.JPG

 

Take FiveDSC_5932_10979_003760.JPG

 

Återigen ett stort grattis och tack till Marcus på Perfect Sense för ett väldigt fint arrangemang.

 

Tack för mig så länge...

 

:)

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, triomio said:

En fråga bara... Spelade man "Take Five" någon gång under tiden du var där? ;)

 

Tack själv för deltagande i tråden :)

 

Jo, jag tyckte mig faktiskt åtminstone skymta ett exemplar i en av Vinylbutikens försäljningsbackar...

men det blev ju bara lite av "silent play" då tyvärr :D 

Link to comment
Share on other sites

Tack för reportaget och, som vanligt, fina bilder. Tyvärr "lyckades" jag dra på mig en mindre lunginflammation så jag kunde inte närvara själv.
En eloge till Marcus som ordnade detta. Har vänner som var där och jag har bara hört beröm. Kul att det var välbesökt. Intresse för välljud verkar finnas.
Tycker att Marcus jobbar på ett modernt sätt med sin verksamhet. Demodagar, erbjuder hemlån, är aktiv på sociala medier, har intressanta produkter m.m.

För ordningens skull, visst det andra bra återförsäljare men denna tråd handlar inte om dem.

Lycka till framöver.

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

Tack P-Pan för trevligt reportage och bilder!

 

Får en känsla för hur det kunde låta trots att jag denna gång måste syssla med annat, vilket jag naturligtvis tycker var synd.

Skulle detta upprepas nästa höst får man väl dra upp båten i tid och planera bättre.

 

Intressanta system en del av dem, som jag delvis lyssnat på sedan tidigare, men också en del nyheter i produktportföljen kan jag konstatera. Hoppas också att slottet gav inte bara en visuellt värdig inramning, utan också en akustisk rättvisa.

 

Tack också till Marcus för initiativet!

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

On 2019-10-21 at 19:24, calle_jr said:

Strömmaren har ju inte heller något gränssnitt för native dsd.

 

 

För att återkoppla till detta så är det som följer @calle_jr så går det att köra Native DSD ifrån streamern. Oavsett vilket så är det alltid usb med i bilden då det sitter en usb till i2S konverter i streamern.

 

The DTR connection supports up to 384kHz/32bit PCM and up to DSD256 in NativeDSD format. DoP64 and DoP128 are also possible."

 

"However, if someone has a compatible DAC with USB Class 2 input, it is possible to stream up to DSD512 in NativeDSD format (not DoP) from the USB DAC connection of the streamer."

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, octavia rs said:

 så går det att köra Native DSD ifrån streamern.

Ok. Så bra.

Vet du om APL DSD MR är "a compatible DAC with USB Class 2 input"? Dvs native dsd hela vägen.

Känns som en dum fråga, men det var detta som var lurigt skrivet i deras specar.

Som jag skrev i inlägg #36:

 

Quote

USB input accepting PCM from 44.1kHz to 384kHz as well as DSD64 and DSD128 in DoP format.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Känns som en dum fråga, men det var detta som var lurigt skrivet i deras specar.

 

Såg det med nu att de är max DSD128 på usb kan ju iofs vara en felskrivning om DTR klarar 256 och allt konverteras ju till 128 eller 256 internt i DAC innan avkodning. 

 

@Bebop har ju även helt rätt i det han skriver att DoP även det är NativeDSD dock brukar de gå till max DSD128 då de kräver PCM352.8. DSD256 via DoP vet jag inte om jag sett då det kräver PCM705.6 vilket ju inte är det vanligaste (än). 

 

Sen vet jag inte hur stor betydelse det egentligen har när det finns lite källmaterial i de höga DSD upplösningarna.

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, octavia rs said:

Sen vet jag inte hur stor betydelse det egentligen har

Nej säkert ringa, Jag har ofta bättre erfarenhet av filer med måttlig upplösning. Dsd64 och 128 är optimalt.

Det var en märklig specning bara, eftersom det hårdvarumässigt framstår som en dsd dac och dsd transport.

 

Jag tycker att man ska vara uppmärksam när det sker konverteringar. Det lärde jag mig när jag läste Rödluvan när jag var 8 år.

 

Link to comment
Share on other sites

Efter lite efterforskningar @calle_jr så tar DAC emot NativeDSD upp till 256 på usb ingången så de är fel på hemsidan. 

 

DAC delen matas alltid med DSD128 eller 256 så allt som kommer in konverteras till dessa upplösningar oavsett PCM eller DSD.

 

 

"APL Hi-Fi obtains this sound by converting DSD to analog without altering the DSD data in any way and converting PCM to DSD128 or DSD256 (user selectable). The DSD-MR uses pure DSD filtration with linear-phase FIR filters and analog filters followed by a differential Class-A transformer-coupled tube output stage (using ECC99 tubes). The DSD-MR contains no OpAmps, discrete transistor stages, mechanical switches, coupling capacitors or negative feedback on the analog signal path. Instead, the DSD-MR uses custom audio transformers, wound with Oxygen Free Copper, made by Lundahl Transformers in Sweden. Both the analog domain DSD filter and tube output stages use those transformers.

 

 

When the DAC receives PCM data it uses an FPGA-based PCM to DSD modulator for conversion. According to Peychev, "we have settled on two filters, both with 64 bit precision and linear phase. One is a slow rolloff and the other sharp rolloff. There is also a zero filter setting which completely eliminates the digital filters and provides the best impulse response. With this setting the DSD-MR achieves sound quality similar to non-oversampling DAC designs." I listened to the filters and settled on what's called the NORM filter for most of my listening but I really like the ZERO setting that bypasses digital filters as well. Both sounded wonderful and engaging. 


Once the DSD-MR has the data in the DSD format, it uses Peychev's own design for digital to analog conversion. This isn't an R2R either. The actual DSD to Analog conversion is based on a linear phase FIR filter, followed by a passive filtering stage in the analog domain. I was unable to pull any additional information out of Alex about this design. I believe he wants to keep this design to himself and I don't blame him. For Alex it's all about getting as close to analog as possible and his own custom design was his way of getting there. "

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, octavia rs said:

Efter lite efterforskningar @calle_jr så tar DAC emot NativeDSD upp till 256 på usb ingången så de är fel på hemsidan. 

 

DAC delen matas alltid med DSD128 eller 256 så allt som kommer in konverteras till dessa upplösningar oavsett PCM eller DSD.

 

"APL Hi-Fi obtains this sound by converting DSD to analog without altering the DSD data in any way and converting PCM to DSD128 or DSD256 (user selectable). The DSD-MR uses pure DSD filtration with linear-phase FIR filters and analog filters followed by a differential Class-A transformer-coupled tube output stage (using ECC99 tubes). The DSD-MR contains no OpAmps, discrete transistor stages, mechanical switches, coupling capacitors or negative feedback on the analog signal path. Instead, the DSD-MR uses custom audio transformers, wound with Oxygen Free Copper, made by Lundahl Transformers in Sweden. Both the analog domain DSD filter and tube output stages use those transformers.

 

 

When the DAC receives PCM data it uses an FPGA-based PCM to DSD modulator for conversion. According to Peychev, "we have settled on two filters, both with 64 bit precision and linear phase. One is a slow rolloff and the other sharp rolloff. There is also a zero filter setting which completely eliminates the digital filters and provides the best impulse response. With this setting the DSD-MR achieves sound quality similar to non-oversampling DAC designs." I listened to the filters and settled on what's called the NORM filter for most of my listening but I really like the ZERO setting that bypasses digital filters as well. Both sounded wonderful and engaging. 


Once the DSD-MR has the data in the DSD format, it uses Peychev's own design for digital to analog conversion. This isn't an R2R either. The actual DSD to Analog conversion is based on a linear phase FIR filter, followed by a passive filtering stage in the analog domain. I was unable to pull any additional information out of Alex about this design. I believe he wants to keep this design to himself and I don't blame him. For Alex it's all about getting as close to analog as possible and his own custom design was his way of getting there. "

 

 

Varifrån kommer citaten (källa)?

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag tycker att man ska vara uppmärksam när det sker konverteringar. 

Det tycker jag också, men DoP är ingen konvertering. Det är bara en förpackning. Ungefär som om att lägga en macka i en unikabox på väg till jobbet.

 

Tekniken är rätt "enkel". En sträng på 16 bitar (PCM) används som en koffert att transportera en DSD bitstream (Native DSD) som packar upp den nativa filen i mottagande enhet och skickar den till dacen. Enda nackdelen är möjligen för den som önskar använda DSD 256 och 512 (motsvarande nästan 10 gånger SACD-formatet). DoP klarar "bara" DSD128 eller rättare sagt DACarna då själva packetering måste räknas in där DSD64 med DoP motsvarar 176,4, DSD128 352,8. DSD256 kräver 705,6 vilket är mer än de flesta dacar klarar. Processorkraften som krävs DoP är försumbar om man t ex jämför att köra I2S via USB som tar 100 gånger mer (enligt Audiphile Style, fd Computer Audiophile).

 

De flesta av de SACD-album som släpps är däremot konverterade från PCM 24/48, 24/96, 24/176 eller 24/192 till DSD64. Många dacar konverterar dessutom DSD-filer till PCM innan DA-omvandlas. Även om det säkert låter bra så känns det fel. Det är nog svårt att hitta rena inspelningar gjorda enbart i DSD. Även om de spelats in i DSD mixas och mastras de i PCM innan de konverteras tillbaka till DSD-formatet. 

 

Jag har varit i kontakt med BIS som har mycket gott rykte både för musiken och ljudet. De spelar in allt sitt material i PCM 24/96 eller 24/192. De säljer filer i formatet 16/44 eller 16/96. Om man köper dem på disc så är det konverterade filer till dsd-formatet, dvs SACD (DSD64).

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Det tycker jag också, men DoP är ingen konvertering. Det är bara en förpackning. Ungefär som om att lägga en macka i en unikabox på väg till jobbet.

Jag undrade inte om det var bra eller dåligt. Jag undrade bara vad det var för syfte att konvertera om man har en dsd transport och en dsd dac. Eller om det kanske var ett skrivfel.

Jag tvivlar inte en sekund på att det är en toppklass dac. Skulle lätt vilja äga en sådan.

 

 

9 hours ago, Perfect sense said:

Jag har bett Alex (APL) om lite input

Tack.

Det är mest intressant att få förtydligat signalbehandling dsd för dsd-mr från olika källor.

@octavia rs har ju beskrivet ganska entydigt i inlägg#50. Så läser man inte APLs egna specar. Stämmer det han citerat där även för usb-källa?

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, calle_jr said:

Jag tycker att man ska vara uppmärksam när det sker konverteringar. Det lärde jag mig när jag läste Rödluvan när jag var 8 år.

 

Haha :D

 

Idag finns det ju ganska många DAC:ar ifrån riktigt välkända tillverkare där man konverterar allt till DSD med högupplösning innan det görs omvandling till analogt.

 

För att ta några exempel på de som konverterar all PCM och DSD till högre DSD och vem som designar dem. DSD 2x=2.8MHz, 4x=5.6MHz osv. osv.

 

APL, DSD-MR, DSD 2x,4x (Alex Peychev)

PS Audio, DirecStream, DSD 20x (Ted Smith)

Emm Labs, DA2, DSD 16x (Ed Meitner)

Playback Design, Dream Series DAC, DSD 50Mhz (Andreas Koch)

Nagra, HD DAC X, DSD 4x (Andreas Koch)

 

Både Playback Design och Meitner använder optisk länk mellan streamer/transport för att överföra DSD. Dock är det rätt varierande vad de klarar för upplösning på sina ingångar.

 

Playback Design Dream DAC.

 

417596092_Screenshot2019-04-10at11_05_37.png.9410280a3ce6c27a9fd1e08cebe2024d.png

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, octavia rs said:

Idag finns det ju ganska många DAC:ar ifrån riktigt välkända tillverkare där man konverterar allt till DSD

Jag gör så också från JRiver in till min dac. Det fungerar utmärkt.

 

Jag har varit nära att skaffa en Marantz SD-10 för att kunna spela mina SACD-album. Det kanske blir så också. Den samplar också allt till DSD128 också via Marantz Musical Mastering" där en Sigma-Delta modulator omvandlar alla PCM/DSD signaler till ren 1-bit DSD. (Endast SA10 och SA-KI Ruby). Om man skall döma av tidningarna så är den bland de bästa som går att få tag på just nu, i vart fall prisvärd trots ca 65,000. Hade varit intressant att testa. Tanken är att det är betydligt enklare att DA-omvandla en DSD- signal. Marantz gör det utan dac utan använder endast ett filter och kör ut signalen direkt. Jag är inte tillräckligt insatt för att gå på djupet hur det funkar men det låter intressant. Dessutom en helt ny cd-läsare utvecklad för mediet istället för cd-rom-bastarder.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, octavia rs said:

Idag finns det ju ganska många DAC:ar ifrån riktigt välkända tillverkare där man konverterar allt till DSD med högupplösning innan det görs omvandling till analogt.

 

 

Det är EXAKT detta som är grunden till min frågeställning.

DSD är i grunden väldigt enkelt.

Det är inte enkelt att förstå och det finns massor av detaljer att hantera, men det har en väldigt robust uppbyggnad som tekniskt sett mer ser ut som traditionellt analoga transducers. En parameter styr per tidsenhet och den behöver behandlas med ett lågpassfilter. That's it! *) 

 

APL DSD-MR ser ut att ha anammat dessa grundprinciper, och som lök på laxen konverteras all pcm för DA.

Så jag förstod inte ett smack :unsure:

Men samtidigt är jag övertygad att det finns en förklaring. Och det skulle vara intressant att veta vad den är.

 

 

*) Well, det finns som sagt en rad problemområden att hantera, exvis distorsion. Men om man nu ändå har dem...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...