Sign in to follow this  
Bolstad

Röster som förför (rösten skall vara huvudinstrumentet)

Recommended Posts

Jag är egentligen nuförtiden ingen exklusiv bluesälskare även kopplingen jazz och blues är egentligen oupplöslig. Men detta är så bra!

Tycker ändå att rösten är huvudinstrumentet så att jag inte kan undvika att ta upp denna i tråden. BB King är inte bara en gudabenådad gitarrist utan en sångare som sjunger med en så innerlig känsla i rösten att jag ryser

Calm.

Edited by calm

Ännu en svenska som har lite av det trådskaparen önskar förutom att man får lite bonus på de bombastiska trummorna som man tyvärr inte hör via datorn. Jag var nog lite kär i Marie fast på avstånd. Gillar hela denna skiva.

On 2019-10-16 at 18:56, triomio said:

Skulle nog inte lyssna på hans musik om det inte vore just den rösten.

Sedan han kom tillbaka efter sin svåra sjukdom (Stony Road) är han en ny musiker.

Hans repertoar framförd med bluesarr för 10 år sedan sitter etsat i mitt minne.

Jag vet inte hur han mår idag eller om han fortfarande turnerar, men om en sån chans ges ska den inte missas.

Ingen som nämnt Kate Bush än tror jag. Hon är lite speciell men väldigt personlig och jag gillar hennes sång.

Hon har även synts och hörts tillsammans med en annan av mina favoritröster.

Edited by MatsT

Den här kan jag nog knappast hoppa över, en gammal klassiker.

I synnerhet som jag såg Led Zeppelin live på Stockholms Konserthus som förband till Country Joe and The Fish. En av deras första framträdanden överhuvudtaget. Jag minns att jag var helt tagen av ett så annorlunda sätt att sjunga

Calm

Edited by calm

Oavsett om man tycker om elektronisk röstbehandling eller inte, så kräver det en bra röst i botten. Nyligen Sverige-aktuella Cher har gjort en megahit det går inte att förneka och första gången jag hörde den satt den fast i huvudet.

Calm

I mitt senaste skivköp så var denna man med.

Ibland bortglömd då han kan smälta in som mannen i huset/lägenheten bredvid.

Fram till han tar fram gitarren och gymnastiserar stämbanden lite, då välkomnas alla och en var till en glädjestund.