Jump to content

Röster som förför (rösten skall vara huvudinstrumentet)


Bolstad

Recommended Posts

Jag är en riktig njutningsmänniska när det gäller att lyssna på starka röster inom musiken.

Tänkte ifall det är fler som jag att vi kunde hjälpas åt att hitta nya bekantskaper just vad gäller röster.

En motivering till varför man gillar just den eller de artister man nämner vore trevligt.

Börjar som sig bör själv med en lågoddsare:

Freya Ridings.

Denna kvinna har en närvaro, känsla, urkraft och en inte så liten bit sårbarhet.

Jag får rysningar och gåshud så fort första tonen tas.

 

Edited by Bolstad
Link to comment
Share on other sites

Jag får komma med en manlig motpol till Freya.

Gary Nichols får mig alltid att le och fantasin att skena iväg till de djupa urskogarna i Alabama.

Där blir man per automatik en person utanför lagen och tillverkningen av moonshine flödar.

Hans kärva och lätt spruckna röst med tydlig dialekt ger södern en stark röst i etern.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Även denna brukar skapa gåshud och en speciell känsla av storhet och vad röster kan åstadkomma.

 

 

 

Minns en fråga från min musiklärare i skolan om vad som är det främsta musikinstrumentet? Svarade att det måste vara förstafiolen eftersom de alltid fick applåder och skaka hand med dirigenten.  Fel, svarade min lärare, det är den mänskliga rösten och var tvungen att hålla med om detta! Detta är mäktigt!:tongue:

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Plavalaguna. Divan I filmen femte elementet, hennes röst i första delen av the divas dance, sjungen av  Inva Mula-Tchako är fantastisk.

 

 

Första delen är från lucia di lammermoor av Donizetti. Mitt första möte med opera som gav mig min första riktiga musikupplevelse av genren. 

Link to comment
Share on other sites

En av jazzens enslingar var Little Jimmy Scott som kom att bli en bortglömda klubbsångare men återupptäcktes på 90-talet då det gavs ut ett par storsäljare som gav honom ett drägligare liv. För något år sedan sökte en tysk beundrare upp honom och gjorde ett rörande porträtt och dokumentär om honom. De spelade också in ny musik med honom som skivbolagen gav kalla handen åt. Här är det en åldrig och svag Jimmy Scott men musikaliteten finns kvar och är i högsta grad berörande. Hela documentären finns på SVT Play

 

 

Jag tycker Blind Boys of Alabama i lagom doser kan vara rätt "förförande".

 

 

En av jazzsångens stora förnyare var utan tvekan Eddie Jefferson som lär varit först med att sätta text till kända jazzsolon, som sedan Manhattan Transfer gjorde till sin huvudakt. Här ett liveklipp där han satt text till saxofonisten James Moodys solo i "Moody's Mood for Love". Han sköts ner på öppen gata kort efter. Hade lyckan att se och höra honom på Jazzfestivalen i Kristianstad strax innan.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...