Jump to content

Röster som förför (rösten skall vara huvudinstrumentet)


Bolstad

Recommended Posts

3 hours ago, Bolstad said:

Som den norrbagge jag i grund och botten är, när jag kollade i cd hyllan så skäms jag nästan att jag inte delat detta före nu:

Speciellt Fuentes och Nilsen, hugaligen vilket nöje och förmån att få lyssna på. 

 

Näää! Bästa versionen är väl denna! Eller?:39:

 

Link to comment
Share on other sites

Susanne Sundfør - Darlings

Orgeln i början bjuder in till det sakrala, Långsamt lågmält börjar sången för att succesivt öka i styrka under hela låten med tydliga reverb. Slutet känns i stämning som stormen precis har bedarrat. Susanne Sundfor sjunger med en sådan känsla inlevelse och styrka så jag får gåshud varje gång ibland en tår också för den delen

 

 

 

Edited by Govinda
edit
Link to comment
Share on other sites

On 2019-10-22 at 20:45, Bolstad said:

Som den norrbagge jag i grund och botten är, när jag kollade i cd hyllan så skäms jag nästan att jag inte delat detta före nu:

Speciellt Fuentes och Nilsen, hugaligen vilket nöje och förmån att få lyssna på. 

 

Kurt Nilsen och Åge Aleksandersens Lost Highway är riktigt bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gårdagen digitala inköp snurrar just nu i lurarna på min bärbara rigg! :)

PmKhlmD.png
Skön platta, gillar att det inte är så genre-låst! Det betyder inte att det blir en "salig röra" heller, utan nåt som känns fräscht och nytt trots de vedertagna greppen i många aspekter.

 

Edit: Sorry, fel tråd inser jag nu! ;) 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Röster, ja precis som TS blir även jag starkt berörd av vissa röster och kombineras det även med fantastiskt musik så blir det otroligt känslosamt. Sarah har ju redan dykt upp i denna tråd men hon får vara med även denna gång men i sällskap av fantastiska Andrea. Detta berör mig djupt in i själen och det kommer alltid tårar. Bara njut:
 

 

Link to comment
Share on other sites

Lady Gaga är för många mest känd för pop hits som "Poker Face" samt "Shallow" från filmen A Star is Born samt för sina fantasifulla klädkreationer men hon är en fantastiskt sångerska. Vad många kanske inte känner till är att hon är en skicklig pianist samt är väldigt socialt engagerad. Här framträder hon med John Lennons underbara "Imagine". Lyssna på hela låten. Hon tar i ordentligt en bit in i låten. En röst som verkligen berör. Lite extra mycket i just denna version av "Imagine".
 

 

Link to comment
Share on other sites

Var med om en märklig sångupplevelse för någon vecka sedan i min universitetskurs Swedish Music. I ett avsnitt om folkmusik pratades om kulning som är ett alldeles udda sätt att sjunga. Starkt, naket och unikt. Genom en speciell sångteknik frambringar man en stark ton som är avsedd att höras långt. Föreläsaren som forskar om folkmusik demonstrerade tekniken men var tvungen att gå ut i ett angränsande rum för att sången var så stark att det inte går att vara i samma rum. Här ett exempel.

 

 

Vid sommarvistet på fäbod, var man tvungen att kunna kalla in olika kreatur till mjölkning, men också att hålla borta vilda djur, som björn och varg. Fäbodvistet var ett kvinnogöra och ensamma kvinnor ute på fäboden långt ifrån gården var lätt offer för kringstrykande män med våldsam natur. Då gällde det att också kunna hålla dem borta.

Kulning lärs ut på bl.a. Kgl Musikhögskolan. https://www.kmh.se/utbildningar/alla-utbildningar/fristaende-kurser/kulning.html

Vackert,  berörande och unikt!

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Denna unga Australiska fröken får mina känselspröt att vibrera ordentligt.

Jag kan inte beskriva vad det är som får välbehaget att rusa genom kroppen.

Detta så länge hon använder sin något mer vuxna röst och inte som i hennes stora hit

där hon plötsligt trots sin unga ålder tappar ett antal år låter det som.

Tones.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Röster som förför. Detta är riktigt bra. The Shalva Band är något verkligen speciellt. Samtliga i bandet har någon form av funktionshinder. Båda sångerskorna är t.ex. helt blinda.
De har gjort stor succé och just nu turnerar de i USA. I klippet spelar de i israelisk tv.
Lyssna på hela låten, ni kommer att bli överraskade.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...