Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som jag skrev i tråden om Talon så var det mer stuff på gång.

12.jpg

Gissa vad som har legat här i !?

Först att gissa rätt får en eftermiddag i mitt vardagsrum inkluderat middag och kaffe :cool: :)

2 stycken är utom tävlan , ni vet vilka ni är ;)

Posted
Kan det vara nått kraftpaket...får jag vara med i tävlan
Du är liksom diskad på förhand Mikael :D

Om man gissar fel så kanske erbjudandet kan kvarstå ändå?

Givetvis :cool: Alla trevliga Audioholics är välkomna till Johan :app:

Jag har faktiskt tanke på att dra igång en träff igen , men är du sugen på att komma förbis så hojta till bara , det gäller er alla.

Blåa dioder brukar vara poppis

13.jpg

Posted

Jag kan knappast hålla det hemligt längre , men ni får vänta till i kväll på bilder.

Merkurius och Marbrink har vunnit en kväll med musik o middag nere i Trelleborg. Hoppas ni inte är ormrädda bara :D

Det handlar om 2 st eAR 1001 monoblock , jag tyckte att 600 watt in i Eldfåglens basar borde bli lite fräckt. :mm: Jag antar att jag är ganska ensam om att köra på både Ear och eAR. Rör blandat med digital förstärkning. :cool:

Posted

Man tackar! Synd bara att Trelleborg ligger så långt bort :(

En gång i tiden trodde jag att Ear och eAR var samma märke.... kunde inte bli mer fel än så. Iofs båda tillverkar förstärkare men konstruktionsfilosofin är ju inte ens snarlik ;)

Posted

Merkurius

Om det nu skulle vara att du kommer neråt nångång så hojta till bara :)

Dessa monoblock lämnar 600 W i 8 ohm och 1100 i 4 ohm om jag kommer ihåg rätt. Det är inga super tweakade saker utan ganska mycket standard. Vilket åxå syns på priset , 10 000 Dkr.

Rejält inplastade var dom

15.jpg

Acoustic-reality har ett par andra modeller som bygger på dessa moduler (ASP moduler) Vad dom har hittat på med dom vet jag inte men prisklassen ligger ett par pinnar upp.

Här är baksidan , inget super spännande. Ni ser kladdmärkena på plåten , det är efter mina händer när jag tog ur dom ur påsen. Jag hade precis duschat o var så ren man kunde bli !!! Superputsad rostfri plåt är inget man leker med.

16.jpg

Så nu har jag ett par högtalare , och 4 monoblock som är helt omöjliga att ta bild på ;)

17.jpg

Jag har hört från ett par källor att dom behöver upp till 300 timmar innan dom skakar loss rejält. Jag bi-ampar med eAR i basen och även som helt nya hör man en uppstramning och att dom spelar lägre ner i register än Ear. På den punkten är dom ganska lika mitt gamla Accuphase steg. Men att dom är på 600 W , det märks :mm: Innan var Firebird en hyggligt dynamisk historia men nu när jag har effekt i överflöd i alla register så hör man verkligen att dom har ryckt upp sig ett par snäpp. På pappert är Firebird ingen direkt svår last nominellt 8 ohm och 6.5 som lägst. Känsligheten lite över 90 db. Men med lite x-tra kräm blir det helt enkelt bättre

Då var den här bildtråden till ända nu ska jag hämta putsduken :)

Posted

Hej Johan !

Det verkar vara en vettig uppgradering !

Det finns klara fördelar att kunna biampa/triampa då kan du ju skräddarsy ljudet, smart!! :D

Jag har ju inte den möjligheten dessvärre! :app:

Mvh

JMlab

Posted

För ca 1,5 år sedan sa Johan att nu var han inne på det sista vad gäller uppgraderingar för den närmaste 10 årsperioden.Det enda som är kvar är Försteget och Cd`n :cool: sen han sa de orden ;)

Tror också att det var en vettig uppgradering.

Får väl ta mig ner igen snart för en ny lyssning :mm:

MVH/Mats

Posted

Stefan

Jag skulle tro att dom skulle kunna skaka om dina Jmlab ganska rejält. Säg bara till när så kommer jag över ;)

För ca 1,5 år sedan sa Johan att nu var han inne på det sista vad gäller uppgraderingar för den närmaste 10 årsperioden.Det enda som är kvar är Försteget och Cd`n  sen han sa de orden 

Tror också att det var en vettig uppgradering.

Får väl ta mig ner igen snart för en ny lyssning

*vissel vissel*

*host host* :blush

Du är hjärtligt välkommen Mats !

Posted

Oj oj. Vet inte riktigt vad jag skall skriva för kommentar till nyinköpet. Superhäftigt kanske :D:D . Roligt att höra att du planerar en liten träff igen. Har varit tämligen nyfiken på din anläggning ett bra tag, som det måhända har märkts på de trådar där du har skrivit om dina nyförvärv. Jo förresten. Jag antar att priset du anger på monoblocken är per styck...

Ha det

/Mikael

Posted

Mikael

Du får mer än gärna komma förbi när det passar , inte behöver du vänta på att jag ska dra ihop en träff. Hojta till bara så fixar vi till nått.

Priset är faktiskt per par. Acoustic reality säljer dessa slutsteg direkt från fabrik. Dom har tydligen 5 års jubilum så i år är dom snälla

Men dom bygger även en ultra modell som kostar mer än det dubbla. Dom trekantiga vet jag inte vad dom kostar , jag vet inte ens om dom finns kvar.

http://www.acoustic-reality.com

Saxat från sidan

eAR® 202 with 2 x 200 Watt RMS to just

US$499 / EURO 399 / DKK 2999

eAR® 501 with 1 x 500 Watt RMS to just

US$699 / EURO 599 / DKK 3999

eAR® 1001 with 1 x 1000 Watt RMS to just

US$799 / EURO 699 / DKK 4999

ha det bäst

Johan

Posted

Matrixen

Du skrev när jag skrev förra inlägget :) Innan jag bestämde mig för vad det skulle bli så kollade jag efter mono steg med lägre känslighet in än Ear. Så var inte fallet med Accuphasen så där lät den högre än Ear steg. Med Canton digital var det inga bekymmer.

Ice har varit nått jag har hållt ögonen på och när jag fick reda på eARs jubileum så tvekade jag inte många sek. Ear har volym pott så det är bara att sänka volymen på rörhäckarna o voilá :mm:

Posted
De verkar helt klart oerhört prisvärda! Sen sparar man in väldigt mycket genom att köpa direkt från fabrik!  :o

AR forstærkerne sælges med en meget lav avance. De er nok tvivlsomt om virksomheden kan blive ved med at holde de ekstremt lave priser.

MVH

• 2 weeks later...
Posted

Jo timmarna bör jag ha nått. Rapport kommer i det närmaste

Posted

Nu har jag lyssnat på 1001 på Superträffen i Viborg.

Säger inget om de absoluta kvaliteerna, men pris prestanda förhållandet är ju i det närmaste löljigt bra :D:D

Mer sånt!