Jump to content

Pass Labs XA60.8


calle_jr

Recommended Posts

 

Jag har så länge jag minns fascinerats av Pass, och otaliga är de tillfällen jag lyssnat på system med Pass som tilltalat mig.

 

Jag har dock i praktiken förr eller senare trampat i rörträsket, och egentligen landat där med ett system som tilltalar mig klangmässigt.

 

Det är i huvudsak på grund av nyfikenhet och i viss mån av bekvämlighetsskäl som jag sneglat seriöst på något från Pass. Rör är alltid rör, de servar sin ägare med ljuv musik, men de vill få omvårdnad tillbaka. Min erfarenhet är att transistorförstärkare som låter i klass med rördito kräver att man öppnar börsen rejält. Jag är betydligt mer lättroad av rörförstärkare än transistor. De tillkortakommanden som ibland finns med rör är snällare för örat.

 

Utgångsläget för Pass XA60.8 med mig som domare var således inte det bästa.
Det är rejält tunga pjäser, 40kg/st, och än så länge har jag inte lyft ut dem :);)

 

 

DSC_4878.JPG

 

DSC_4873.JPG

 

DSC_4877.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Utgångsläget för Pass XA60.8 med mig som domare var således inte det bästa.

 

De där har fått väldigt många rosor world wide och jag skulle ha lyssnat på ett par i ett för mig känt system, men tiden för det fanns inte så på hörsägen har jag fått lite info och de var mycket positiva. Ska bli roligt att få höra din upplevelse med dessa?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ja, dessa bestar är häftiga. Jag kom så långt att jag drog till Uppsala med försteg, kablar och mina högtalare ( Verity) för en av många provlyssningar.

Omdömet från personalen i butiken var att det aldrig låtit så bra där någonsin.

Så riktigt bra slutsteg med en stark rekommendation.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, figge said:

Ja, dessa bestar är häftiga. Jag kom så långt att jag drog till Uppsala med försteg, kablar och mina högtalare ( Verity) för en av många provlyssningar.

Omdömet från personalen i butiken var att det aldrig låtit så bra där någonsin.

Så riktigt bra slutsteg med en stark rekommendation.

 

Samma här :)

Satt också i Uppsalabutik med mina högtalare och Pass-slutsteg, Chor David dac och provlyssnade! 

Slutstegen är som Hulken i balettskor, mycket muskler, kombinerat med detaljer och finésse!

Då barn-TV och hifi skulle kombineras i samma anläggning, som kan stå påslagen i timmar varje dag, blev det en mindre energikrävande förstärkare.:)

Link to comment
Share on other sites

Precis som calle_jr gillar jag rörförstärkare men det går naturligtvis att bygga med transistorer också men oftast krånglar de till det för mycket. Det gör inte Nelson Pass i samma utsträckning som många andra och jag har lyssnat på några av de "enkla" lösningarna med klass A och tycker att de låter förträffligt. Nelson Pass är dessutom en skön typ som rör om en del i den "stereotypa" HiFi-världen och motverkar "likriktning".

 

Matchning med högtalare är viktigt men jag har en känsla av att Pass/Verity är en skönklingande kombination.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, byZan said:

De där har fått väldigt många rosor world wide och jag skulle ha lyssnat på ett par i ett för mig känt system, men tiden för det fanns inte så på hörsägen har jag fått lite info och de var mycket positiva.

 

14 hours ago, figge said:

Omdömet från personalen i butiken var att det aldrig låtit så bra där någonsin.

Så riktigt bra slutsteg med en stark rekommendation.

 

Frågan som Nelson Pass ställde sig med X.5-serien i bagaget var "vad kan jag utveckla med dessa förstärkare som verkligen gör dem bättre?".
Han gav sig själv det korta svaret: "Mer och större!"

 

Mer klass A med en stor push-pull klass A-biaserad krets för lägre distorsion och bättre högtalarkontroll.

 

Mer metall i de numera vertikala kylflänsarna, för bättre avledning av värme.

 

Mer frontend. Det är fortfarande tre steg i X-serien, och de två första är frontend där kretsarna numera är specialanpassade för respektive modell avseende matningsspänning och biasering mellan push-pull och single-end. Pass har använt JFET (2SJ74 och 2SK170) och MOSFET (2SJ313 och 2SK2013) från Toshiba. För spänningsförstärkningen används också mer metall för värmeavledning för att kunna använda mycket högre biaseringsströmmar.
Det sitter inga kompensationskondensatorer vilket är lite ovanligt om man vill visa snygga fyrkantvågor utan over- och undershoot. Förutom vid filtrering av matningsspänning och biaseringskretsar finns det inga kondensatorer i dessa förstärkare. Detta har inte varit ett designmål från Nelson Pass, men det behövs helt enkelt inga. Bandbredden är ca 100kHz, och vad jag sett förekommer inga ringningar i mätningar.

 

Mer PSU. Nätdelarna är ca 30% större i X.8 och här använder man CRC-filter för att runda av rippel. Det sitter en stor toroidtrafo från Plitron. Frontend har en avsevärd förbättrad avkoppling från nätdel, där rippel nu mäts på µV-nivå.

 

Men en sak är inte mer och större. Brus :)
Förhållandet mellan max output och rms brusgolv är 130dB.

 

DSC_4854.JPG

 

 

 

14 hours ago, figge said:

Jag kom så långt att jag drog till Uppsala med försteg, kablar och mina högtalare ( Verity) för en av många provlyssningar.

 

13 hours ago, Muffin said:

Satt också i Uppsalabutik med mina högtalare och Pass-slutsteg, Chor David dac och provlyssnade! 

 

:o

Seriöst!

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Klass A är kul. Då får du ju ändå lite åt rörhållet också men säkert mer kontroll och kraft.

 

Att gå över till andra sidan är ett tillräckligt stort steg för mig så att överge klass A vore lite väl häftigt. 

Jag vill nog att min elektronik ska låta tror jag. Jag dricker inte destillerat vatten heller, utan gärna lite bubblor och en tvist citron :)

 

 

1 hour ago, MatsT said:

Matchning med högtalare är viktigt men jag har en känsla av att Pass/Verity är en skönklingande kombination.

 

Vad gäller musikalitet, intimitet och soundstage så spelade XA60.8 jämbördigt. Jag kopplade single-end till monoblocken eftersom jag inte hade några xlr-kablar. Kraft och kontroll är JA-80:s paradgren, och XA60.8 kunde inte mäta sig med dem. Men jag fick tag på ett par 1.5m Cardas Golden Presence XLR. Jag sökte egentligen efter Golden Ref eftersom jag har det genomgående i övrigt, men skillnaden mellan Presence och Ref är skärmningen, och för balanserade kablar har detta mindre betydelse och kanske till och med kan vara en nackdel.

Det är helt tydligt att XA60.8 är byggd för symmetrisk koppling. De borde nästan ta bort RCA-ingången så att den inte används. Så stor skillnad är det.

Denna 6dB boost ger kraft, lätthet och luftighet som antagligen alla system skulle dra nytta av. Högtalarna får andas med en större lätthet även på högre volym.

 

DSC_4860.JPG

 

1 hour ago, MatsT said:

Nelson Pass är dessutom en skön typ som rör om en del i den "stereotypa" HiFi-världen och motverkar "likriktning".

Jag har aldrig träffat honom, men han verkar vara en mycket sympatisk person. Han tar sig tid att diskutera och svara på detaljerade frågor i diy-kretsar. Jag får uppfattningen att han fortfarande tycker det är roligt med hifi.

 

 

 DSC_4878-.JPG

Lord Nelson testar nya prototyper på Sea Ranch Residence. Bild: dagogo

 

 

2 hours ago, Apexorca said:

 Kalibrerar du B62an också?

 

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13210-tape-head-preamp/&do=findComment&comment=246349

 

Link to comment
Share on other sites

Pass Labs känns som trevliga grejer, och jag blir alltid väldigt avundsjuk när jag ser ditt Audio Note försteg. Det finns två (säkert fler om jag tänker efter) "favorit fabrikat" som jag önskar att jag hade fått haft något i min ägo av någon gång, Audio Note är ett av dem, Nagra är det andra.

 

Vad är det för pjäs som står längst in i högra hörnet?

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, rikard said:

Pass Labs känns som trevliga grejer, och jag blir alltid väldigt avundsjuk när jag ser ditt Audio Note försteg. Det finns två (säkert fler om jag tänker efter) "favorit fabrikat" som jag önskar att jag hade fått haft något i min ägo av någon gång, Audio Note är ett av dem, Nagra är det andra.

 

Vad är det för pjäs som står längst in i högra hörnet?

 

 

Det är väl pappa-bas? :D

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, rikard said:

Pass Labs känns som trevliga grejer, och jag blir alltid väldigt avundsjuk när jag ser ditt Audio Note försteg. Det finns två (säkert fler om jag tänker efter) "favorit fabrikat" som jag önskar att jag hade fått haft något i min ägo av någon gång, Audio Note är ett av dem, Nagra är det andra.

Jag vet inte var du bor, men om du vill få lystmätet stillat så gör ett besök hos Anders på Audio Consult i Köpenhamn.

Om man gillar Audio Note så är det ganska unikt med en Audio Note auktoriserad tekniker på nära håll. Han har uppgraderat min M5 Phono i omgångar så att nästa steg för mig skulle vara M8.

Det är ju faktiskt inte så svårt att åka till Brighton heller för den delen. Jag har varit där, men aldrig fått chans till fabriksbesök.

 

3 hours ago, rikard said:

Vad är det för pjäs som står längst in i högra hörnet?

Det är en Audiodata Soutien 4.

 

 

Åter till XA60.8;
 

DSC_4841.JPG

 

 

Jag får för mig att en av karaktärerna med dessa slutsteg är det som @Anders65 är inne på i sin tråd, med att distorsionen är styrd till 2:a överton med valet av MOSFET. Det verkar sitta 40st per kanal, och det kan uppfattas lite grand som rörkaraktär;

 

 

DSC_4850.JPG

Link to comment
Share on other sites

 

Här ser vi överst det lilla ingångssteget med egna kylflänsar. Det sitter på moderkortet som även har kretsen för utgångsbiasering.

 

DSC_4863.JPG

 

DSC_4843.JPG

 

 

Under moderkortet sitter alla komponenter för nätdelen på ett eget kort, elektrolytkondensatorer och komponenter för spänningsreglering varvat med höga kylflänsar.

 

DSC_4852.JPG

 

DSC_4846.JPG

 

 

Effekttransistorerna som jag nämnt sitter på det tredje steget som är delat på två kort som sitter på ömse sidostycke, direkt kopplade till de stora utvändiga kylflänsarna, och styrningen för vänster och höger kort är kopplad med flatkabel till moderkortet.
 

DSC_4845.JPG

 

 

Den ena av de två mittersta flatkablarna är styrning till nätdelen, och den andra går till frontpanelen.

 

DSC_4842.JPG

 

Audiosignalen från ingången, trafon, mellan de tre stegen och till högtalarterminalerna, är de röda, blå och vita kablar man skymtar här och var. Och så grön-gul jord då förstås.

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, calle_jr said:

 

Jag får för mig att en av karaktärerna med dessa slutsteg är det som @Anders65 är inne på i sin tråd, med att distorsionen är styrd till 2:a överton med valet av MOSFET. Det verkar sitta 40st per kanal, och det kan uppfattas lite grand som rörkaraktär;

 

 

Det stämmer bra! Jag blev inspirerad av det Nelson Pass gjort och specifikt distortion kopplad till 2:a övertonen (H2). Min tekniska lösning är dock helt annorlunda men effekten på karaktären bör motsvara varandra. Inkopplingsbar och justerbar H2 kommer till nästa version av försteget som jag håller på med. Vore intressant att jämföra min lösning med motsvarande från Pass när jag fått fram hårdvaran.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Anders65 said:

 

Det stämmer bra! Jag blev inspirerad av det Nelson Pass gjort och specifikt distortion kopplad till 2:a övertonen (H2). Min tekniska lösning är dock helt annorlunda men effekten på karaktären bör motsvara varandra. Inkopplingsbar och justerbar H2 kommer till nästa version av försteget som jag håller på med. Vore intressant att jämföra min lösning med motsvarande från Pass när jag fått fram hårdvaran.

Precis.

Lösningen är totalt annorlunda, men resultatet är tänkt att bli detsamma.

För XA60.8 handlar det ju om selekteringen och biaseringen av transistorer. Det skulle annars knappast behövas 40 effekttransistorer för 60W/8ohm, och det finns garanterat andra transistorer som på pappret skulle lämpa sig bättre för att skapa det. Men det Pass har adresserat är hur man uppfattar klangen psykoakustiskt.

 

 

20 hours ago, calle_jr said:

Den ena av de två mittersta flatkablarna är styrning till nätdelen, och den andra går till frontpanelen.

 

Och här har vi frontpanelen;

 

DSC_4864.JPG

 

 

Bakpanelen har två par högtalarterminaler som helt enkelt är parallellkopplade för den som vill ansluta med biwire. Det sitter en xlr-ingång och en rca som anslutits parallellt till pin 1 och 2 på xlr-ingången.

 

DSC_4857.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DrKlang said:

En oerhört övertygande anläggning. Med din skivspelare och dina förstärkare kan jag förställa mig en bas som är otroligt tät och skapar ett starkt fundament för musiken. Verity har troligen förmågan att återge denna kvalitet.

Grattis!

Tack!

Det fungerar bra nu. Men jag räknar med att det blir en vattenläcka, blixtnedslag, inbrott eller något liknande :o:unsure::blackeye:

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-10-15 at 07:57, MatsT said:

 

Det är väl lite av hans grej, han lyssnar på sina konstruktioner och gör lite som han tycker utan att stirra sig blind på mätdata.

 

På tal om Nelson Pass, jag såg ett underhållande videoklipp med honom och hans lager av komponenter. En riktigt guldgruva :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...