Jump to content

Hemma hos Leif (Marten)!


Apexorca

Recommended Posts

Jag och Bigblue var hemma hos Leif och fick oss en mycket trevlig musikkväll med upplyftande tillbehör. Skivbolagsdirektör och broder Jörgen var också med. 

 

Leif är helt klart duktig på mat och drickat gick inte av för hackor. Jag kan inte öl så bra men det blev massa gott. 

 

_49U4586.jpg.657455bf500ca0510841371ac895c168.jpg_49U4604.jpg.7200324d352d6659cebc6db7a9be406e.jpg

 

_49U4588.jpg.d97be65501ca2f94a7ee840d76981c4d.jpg_49U4587.jpg.9e79f79d34d64051d5d88cd192d0153b.jpg_49U4605.jpg.c11efae8879a4072879abeafdb567972.jpg

 

Rätt kött på chips med pepparrot och chips med gräddfil gräslök och rom satte verkligen igång saliveringen.

 

_49U4602.jpg.b3e76456df4b3cd782d5cec3a2f846d3.jpg

 

Den tyska Pinot Noiren satt som en handske till en bländande boeuf bourguignon.

 

_49U4606.jpg.b588388de3b9f4fb842b0efd7b9507d6.jpgn

 

Stort tack till den fantastiska smakupplevelsen?

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det var ju musik också.

 

Marten har ju minst sagt slagit sig in i världseliten. De presterar nya och extrema högtalare i Herrejösses-High-Endligan i snabb takt. Men nu vill Leif bygga lite mindre kostsamma högtalare som skall kunna prestera fullregister i musiken i lite mindre rum. Leif har provat detta hemma hos sig själv. Marten Oscar trio heter denna golvare som klarar sig ner en bit under 30Hz. Basport som vanligt nedåtriktad under högtalaren. Avståndet till golvet är därmed viktigt att man inte mekar för mycket själv med. Nyutvecklade membran som är lätta. Diskant-domen har en "lins" centrerad framför för att sprida ljudet bättre.

 

_49U4582.jpg.fef41fdf1ac8e824676cd3a15a00d5a5.jpg_49U4583.jpg.b3d362a91084517b8b858e6086d582bc.jpg

 

_49U4601.jpg.96acac89f50b73e860a2b75b60753588.jpg_49U4600.jpg.286d032af8f8693217afd8025cb6d326.jpg_49U4591.jpg.4d97a04c7449307a71ee9b1b1900dde6.jpg

 

_49U4594.jpg.7a3aad8d83cf5fd65d308187872a00a1.jpg

 

 

 

Leif har trimmat detta system noggrant. Det känns som han gjort det lite som vi hobby-killar, med glädje och passion. Så klart har han förutsättningar som vi andra inte har med produkter och kunskap och resultatet är mycket bra. Det finns verkligen allt i musiken. Ordning och reda, dramatik, dynamik, känsla och en mycket ren återgivning. Lugna partier kan avbrytas av kraft i brottarbasen  så man nästan hoppar till och förvånas över detta "lilla" systems resurser. Det för tankarna till upplevelsen i ett för mig grymt bra system i München i våras. Det var Einsteins system och det finns likheter här tycker jag. Det har framför allt med musikaliteten och att det är roligt att lyssna att göra, men för de som har intresse i rena och skära HiFi kvaliteer blir inte besvikna. Man kan bocka av de flest parametrar i ljudet med höga betyg. Helheten är det viktigast för mig och den är klockren. Skulle jag behöva ett "litet system" skulle jag lätt kunna leva glatt med detta. 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

 

 

Leif placerar lite vingar på väl valda platser. En skjutdörr in till sovrummet i närheten stämmer av basen. Inget ges utrymme för slumpen i denna återgivning. 

 

_49U4589.jpg.d8de23f156cf2ee907f2f44fc205c25d.jpg

 

En liten klass AB förstärkare, Benchmark AHB2 orkar att fylla detta rum med så mycket musik så att grannarna klagar.

 

_49U4579.jpg.376a5f7037b87529705d716f9a835455.jpg

 

 

 

Vad tror ni Leif har valt för DAC/försteg? Jo uppföljaren till MSB Analog DACen. MSB Discrete med inbyggd renderare. 

 

_49U4571.jpg.0c17f7eeaed089778f8c2c2659c27568.jpg

 

Extern nätdel.

 

_49U4592.jpg.d6d4c9f6b3212aebfde3fd0b20c8f8fc.jpg

 

Streaming är enda möjligheten att lira hos Leif så alla mina Vinyl och Rullband jag hade med fick vila. :shocked:

ROON NucleusPlus med inbyggd SSD disk kopplad via nätverket.

 

_49U4570.jpg.f463c2f2e769fee0e02ba252ee782f65.jpg

 

 

Linjär nätdel till ROON och switch är stor och heter MCRU.

 

_49U4580.jpg.09a2c6144901be053237a898e9485520.jpg

 

 

Kabelvalet var lätt för Leif. Jorma överallt i speciallängder så att det blir snyggt och smidigt. (Fusk säger jag :D).

 

_49U4593.jpg.7b803a9764dfe7c6d331916a5737e622.jpg

 

Riktigt snygg ordning och visst är HiFi vackert. :4:

 

_49U4576.jpg.674c26d3f778c2baf54da13986e7d169.jpg

 

IsoAcoustics fötter överallt.

 

 

Tackar även för denna härliga musikkväll i goda vänners lag. Det är verkligen upplyftande med system som inte är i miljonklassen och kan prestera allt det som behövs för stor musikupplevelse. Som alltid krävs bra produkter och en bra matchning som i detta system.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul att se Nisse o Kajsa Strinnings hyllserie från 1949 i nytillverkad version!

Nisse var klasskompis med min far, så då blev det naturligt att vi hade dessa hyllor hemma i vardagsrummet under min uppväxt.

Matchar bra med Marten Oscar Trio i matt valnöt, till en snygg helhet! :)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Apexorca said:

 

 

Leif placerar lite vingar på väl valda platser. En skjutdörr in till sovrummet i närheten stämmer av basen. Inget ges utrymme för slumpen i denna återgivning. 

 

_49U4589.jpg.d8de23f156cf2ee907f2f44fc205c25d.jpg

 

En liten klass AB förstärkare, Benchmark AHB2 orkar att fylla detta rum med så mycket musik så att grannarna klagar.

 

_49U4579.jpg.376a5f7037b87529705d716f9a835455.jpg

 

 

 

Vad tror ni Leif har valt för DAC/försteg? Jo uppföljaren till MSB Analog DACen. MSB Discrete med inbyggd renderare. 

 

_49U4571.jpg.0c17f7eeaed089778f8c2c2659c27568.jpg

 

Extern nätdel.

 

_49U4592.jpg.d6d4c9f6b3212aebfde3fd0b20c8f8fc.jpg

 

Streaming är enda möjligheten att lira hos Leif så alla mina Vinyl och Rullband jag hade med fick vila. :shocked:

ROON NucleusPlus med inbyggd SSD disk kopplad via nätverket.

 

_49U4570.jpg.f463c2f2e769fee0e02ba252ee782f65.jpg

 

 

Linjär nätdel till ROON och switch är stor och heter MCRU.

 

_49U4580.jpg.09a2c6144901be053237a898e9485520.jpg

 

 

Kabelvalet var lätt för Leif. Jorma överallt i speciallängder så att det blir snyggt och smidigt. (Fusk säger jag :D).

 

_49U4593.jpg.7b803a9764dfe7c6d331916a5737e622.jpg

 

Riktigt snygg ordning och visst är HiFi vackert. :4:

 

_49U4576.jpg.674c26d3f778c2baf54da13986e7d169.jpg

 

IsoAcoustics fötter överallt.

 

 

Tackar även för denna härliga musikkväll i goda vänners lag. Det är verkligen upplyftande med system som inte är i miljonklassen och kan prestera allt det som behövs för stor musikupplevelse. Som alltid krävs bra produkter och en bra matchning som i detta system.

 

 

 

 

 

Fantastiskt trevligt att få följa med ”hem” i dina fotoreportage. Snygga bilder och ett snyggt hifihem??

Link to comment
Share on other sites

On 2019-10-12 at 16:42, Apexorca said:

Leif placerar lite vingar på väl valda platser. En skjutdörr in till sovrummet i närheten stämmer av basen. Inget ges utrymme för slumpen i denna återgivning. 

 

_49U4589.jpg.d8de23f156cf2ee907f2f44fc205c25d.jpg

Inte så dumt med vingar som enkelt placeras om för finlyssning.

En stor platt-TV kan inte vara optimalt att ha bakom högtalare, vilket man ofta ser.

Smart att kunna ställa upp vingarna framför den.

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, calle_jr said:

Inte så dumt med vingar som enkelt placeras om för finlyssning.

En stor platt-TV kan inte vara optimalt att ha bakom högtalare, vilket man ofta ser.

Smart att kunna ställa upp vingarna framför den.

 

 

Ja det är ofta bra. Jag gör på liknande sätt hemma hos mig. Flyttar fram några vingar och några akustikplattor på väl valda platser. Även några kuddar på golvet framför högtalarna hjälper till. 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med om behovet av god akustik och flexibel placering av både diffusorer, reflektorer, absorptorer och HH. Kan tänka mig att det låter bra i detta rum mht till att Leif och Jörgen kan just detta,  med att anpassa ett rum vilket de har bevisat varje gång jag besökt ett demo-rum som de ställt upp. Noterar också var S-wingarna står på ungefär de placeringar där jag själv har mina. Saknar dock för egen del en stor-tv mellan högtalarna. 

Kul att de nu verkar satsa på en mer modest prissatt högtalare. Django i gott minne.:D

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calm said:

Jag håller helt med om behovet av god akustik och flexibel placering av både diffusorer, reflektorer, absorptorer och HH. Kan tänka mig att det låter bra i detta rum mht till att Leif och Jörgen kan just detta,  med att anpassa ett rum vilket de har bevisat varje gång jag besökt ett demo-rum som de ställt upp. Noterar också var S-wingarna står på ungefär de placeringar där jag själv har mina. Saknar dock för egen del en stor-tv mellan högtalarna. 

Kul att de nu verkar satsa på en mer modest prissatt högtalare. Django i gott minne.:D

 

Calm

 

 

 

Jag brukar undvika att försöka både skriva om och att tänka på vad prylar jag lyssnar på kostar och koncentrera mig på hur jag tycker det låter. Det är alltid helt individuellt hur man värderar saker särkilt de som mest har med upplevelser att göra, som tex en högtalare. En tavla, musik, ett hus, möbler eller kläder värderar vi alla olika. Vi väljer olika pga av det. 

Jag tror Oscar Trio är något under 100-tusen och det är ju nästan konstigt att kalla det modest prissatt, men skall man nå Highi-End är det ju så. Allt är relativt. För egen del, när jag började med att köpa en mycket potent golvare för 5000kr på Radiolagret i Göteborg sneglade jag på några andra för 25.000kr och tyckte det var bortom all sans och balans. Den gränsen är flyttad några gånger... :NailBiting:Hög kvalitet och bra prestanda kostar vad man än ger sig in i. Man måste personligen växa med i prestandan på systemet för att både se den och uppskatta den. Då, och antagligen först då, kan man på riktigt tycka att en högtalare kan vara både modest prissatt och prisvärd om den kostar 100-tusen kronor.  

För egen del skulle jag nog säga att gränsen till High-End för högtalare går nog runt 100-tusen. Visst kan det låta fantastiskt redan innan, men i min värld börjar man kunna få till det riktigt bra i denna prisklass. Det visar inte minst denna högtalare i detta system. 

 

En sak jag tänkt på sedan jag var hos Leif och lyssnade på Oscar Trio är att de mycket homogena i ljudet. Det var inte för mycket eller för lite av något. Säger jag att de var neutrala så låter det ju tråkigt på något vis, men de vara allt annat än tråkiga. De gjorde allt bra. Det fanns ingenting i ljudet som kunde framkalla lyssningströtthet, det var mjukt, varmt och upplöst. Dynamiskt, kraftfullt, klart och luftigt. De spelade musik utan att något var i vägen. Visst ger en 15tummare en annan typ av bas, fysik är fysik, men vi snackar om en högtalare som skall fungera i normala rum och gå att möblera med. 

Jag gillade diskanten mycket.

 

Vi måste jämföra äpplen med äpplen och då är detta ett riktigt gott äpple.

Link to comment
Share on other sites

Tackar också för riktigt bra reportage @Apexorca! Tycker det är roligt att se sådana här skarpslipade system, där ett givet syfte fått styra utformningen. Det blir ändamålsenligt, underhållande och möter säkerligen alla tänkbara krav man kan ställa! Lite som en exklusiv seglingsjolle med karbon och kevlar där det gör bäst nytta, ytterst målbildsanpassat. :) 


Fick ni intrycket att alla komponenter här var valda specifikt för sina egenskaper? Tänker Benchmark-steget och MainsCables'R'Us nätdelen? Högtalare, DAC/streamer och kablage är väl givet och inte direkt lågbudgetklass.

Link to comment
Share on other sites

Några prylar är ju Martens egna. Högtalare och kablar. MSB har de ju agenturen för och det övriga tror jag Leif valt för att det passar ihop bra med högtalarna till rimlig peng. Tanken var ju att prislappen inte skulle sticka iväg, men ändå skall systemet prestera riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

 

Jag brukar undvika att försöka både skriva om och att tänka på vad prylar jag lyssnar på kostar och koncentrera mig på hur jag tycker det låter. Det är alltid helt individuellt hur man värderar saker särkilt de som mest har med upplevelser att göra, som tex en högtalare. En tavla, musik, ett hus, möbler eller kläder värderar vi alla olika. Vi väljer olika pga av det. 

Jag tror Oscar Trio är något under 100-tusen och det är ju nästan konstigt att kalla det modest prissatt, men skall man nå Highi-End är det ju så. Allt är relativt. För egen del, när jag började med att köpa en mycket potent golvare för 5000kr på Radiolagret i Göteborg sneglade jag på några andra för 25.000kr och tyckte det var bortom all sans och balans. Den gränsen är flyttad några gånger... :NailBiting:Hög kvalitet och bra prestanda kostar vad man än ger sig in i. Man måste personligen växa med i prestandan på systemet för att både se den och uppskatta den. Då, och antagligen först då, kan man på riktigt tycka att en högtalare kan vara både modest prissatt och prisvärd om den kostar 100-tusen kronor.  

För egen del skulle jag nog säga att gränsen till High-End för högtalare går nog runt 100-tusen. Visst kan det låta fantastiskt redan innan, men i min värld börjar man kunna få till det riktigt bra i denna prisklass. Det visar inte minst denna högtalare i detta system. 

 

En sak jag tänkt på sedan jag var hos Leif och lyssnade på Oscar Trio är att de mycket homogena i ljudet. Det var inte för mycket eller för lite av något. Säger jag att de var neutrala så låter det ju tråkigt på något vis, men de vara allt annat än tråkiga. De gjorde allt bra. Det fanns ingenting i ljudet som kunde framkalla lyssningströtthet, det var mjukt, varmt och upplöst. Dynamiskt, kraftfullt, klart och luftigt. De spelade musik utan att något var i vägen. Visst ger en 15tummare en annan typ av bas, fysik är fysik, men vi snackar om en högtalare som skall fungera i normala rum och gå att möblera med. 

Jag gillade diskanten mycket.

 

Vi måste jämföra äpplen med äpplen och då är detta ett riktigt gott äpple.

Klart att 100 k är mycket oavsett, men inte relativt. När jag nämnde Django-högtalarna så tycker jag att de faktiskt gav mycket för pengarna utifrån att de faktiskt inte hade alltför tydliga begränsningar. Mycket pengar för den tonårige nybörjaren också, men har man börjat sin hifi-vandring så kanske de var rimliga. Sedan behöver alla högtalare matchas med rätt utrustning annars kan ljudet ta stryk i vilken prisklass som helst.

Finns i övrigt säkert massa högtalare som inte värda pengarna oavsett pris. Allt är relativt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Att en ultra-high-end-tillverkare ger sig in på att skapa högpresterande högtalare till en mindre penning måste vara nästa naturliga steg. Det fick mig att tänka på när jag jobbade som lärare (jag var dock ingen ultra-high-end lärare så inga sådana jämförelser). Det jag tyckte var svårast men också intressantast att lära ut var grunderna, det fundamentala, filosofin bakom.

Så om man kan bygga högtalare i världsklass, vad behövs för att bygga supersmarta högpresterande högtalare som kostar mindre? Man måste ju skala ner och då gäller det att veta vad som verkligen betyder något. Och för att kunna det måste man i grunden förstå hur en högtalare fungerar.

Så bara en verklig mästare kan bygga förträffliga högtalare som inte kostar miljoner. Jag förstår att det är en utmaning som lockar.

Ska bli intressant att följa hur Marten utvecklas i framtiden.

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

Jag blev lite inspirerad när jag såg att anläggningen stod på en stringhylla, mycket tjusigt, då jag är lite på jakt efter något som skulle kunna funka här hemma. Jag trodde att det kommit djupare hyllor än trettio centimeter eftersom Leif får plats med sina prylar, men så är inte fallet. Trettio centimeter, det är ju ingenting. DACen och förstärkaren måste vara mycket mindre än jag först trodde. Och hur får han till kablarna i detta minst begränsade utrymme?

Själv får jag leta vidare...

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Apexorca said:

Han specialbygger dem efter exakta mått.

 

2 hours ago, bfjohansson said:

Var gör mannen av kablaget??

 

Han måste då trolla lite med kontakterna bakom DAC då min stringhylla är 305mm i framkant ifrån vägg exakt det mått en Discrete DAC har på djupet på "öronen" bredvid modulerna sen ser det ju iofs ut som om den står lite lite utanför kanten och den uppmärksamme ser de vinklade XLR kontakterna peka ner under DAC:n :) bakom "mina" hyllor finns det en liten springa mot väggen där det kan slinka ner ett par "snokar" men definitivt inga "boaormar" :D då får man nog göra åverkan på hyllplanen (min helt egna spekulation).

 

_49U4592.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2019-10-14 at 19:48, bfjohansson said:

Efter lite googlande ser jag att MSBn är 305 mm djup. Var gör mannen av kablaget??

 

Octavia rs har rätt. Jag har "trollat" med kablaget med vinklade XLR och IEC kontakter. Jag har dessutom sågat i bakkant på hyllorna. DAC'en sticker ändå ut, ca 50mm. Det funkar då jag inte använder original spiksen/fötterna utan "lösa" fötter från IsoAcoustics. Jag vill gärna få in DAC'en lite ytterligare, men den begränsande faktorn nu är kabeln mellan DAC och PSU. Har kanske en lösning på det och kan då flytta in ytterligare ca 25mm.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, - Marten - said:

Det funkar då jag inte använder original spiksen/fötterna utan "lösa" fötter från IsoAcoustics.

 

Hur tycker du dessa fungerar under elektronik? Har du provat deras fötter under högtalare?

 

2 hours ago, - Marten - said:

Jag vill gärna få in DAC'en lite ytterligare, men den begränsande faktorn nu är kabeln mellan DAC och PSU.

 

Finns det inte vinklade DC kontakter som ser ut som de MSB använder ser ju lite ut som en gammal S-video kontakt :)

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, octavia rs said:

 

Hur tycker du dessa fungerar under elektronik? Har du provat deras fötter under högtalare?

 

 

Finns det inte vinklade DC kontakter som ser ut som de MSB använder ser ju lite ut som en gammal S-video kontakt :)

IsoAcoustics fötterna funkar alldeles utmärkt både till högtalare och elektronik, bättre än det mesta faktiskt enligt mitt tycke. Använder ju deras fötter under Trio högtalarna också som du kan se tidigare i tråden :).

I och med att det går att ha dubbla PSU'er (en per kanal) till de nya MSB dac'arna så sitter det en adapter mellan de dubbla ingångarna på dac'en och till en enkel sladd till PSU'en. Den bygger lite för mycket och eventuellt bygger jag en split'ad kabel i stället och då minskar djupet med ca 25mm.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, - Marten - said:

 

Octavia rs har rätt. Jag har "trollat" med kablaget med vinklade XLR och IEC kontakter. Jag har dessutom sågat i bakkant på hyllorna. DAC'en sticker ändå ut, ca 50mm. Det funkar då jag inte använder original spiksen/fötterna utan "lösa" fötter från IsoAcoustics. Jag vill gärna få in DAC'en lite ytterligare, men den begränsande faktorn nu är kabeln mellan DAC och PSU. Har kanske en lösning på det och kan då flytta in ytterligare ca 25mm.

Du får väl såga ut ett litet stycke ur väggen. Är det gips på regel så har du säkert 5 cm för en liten nisch bakom dacen. Vad gör man inte för att få det snyggt!:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...