Jump to content

Att återskapa ström


string

Recommended Posts

Jag funderar lite över hur jag ska tackla min smutsiga ström, som kommer ut ur väggen. Hela anläggningen är förvisso kopplad till en enskild propp, som inget annat sitter på. Men detta hjälper förvisso inte, jag hör tydliga skillnader i musikåtergivningen, beroende på när på dygnet jag spelar.

 

Strömfilter och UPS i all ära, men jag tänkte nog sätta ribban lite högre och testa PS Audios Power Plants. Dessa bygger ju upp strömmen på nytt med olika tekniker.Är det någon här på forumet som har erfarenhet av deras PerfectWave resp. DirectStream Power Plants? Finns det andra fabrikat som hanterar strömrening på samma sätt? Min anläggning ligger på runt 600-700 Watt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en PS Audio P10 som jag tycker är alldeles tillräcklig för mina behov. Om man vill tro Paul McGowan själv så finns det fördelar och nackdelar mellan P10 och P12.

https://forum.psaudio.com/t/old-p10-or-new-p12/6053

 

Om du vill följa mina ansträngningar i ämnet så kan de läsa denna tråd. Slutsatserna hoppas jag framgår med tydlighet.

 

 

Du kan nog hoppa över lite av ingressen och titta på mätningarna och resultatet.

 

Jag är mycket nöjd och bra ström är numera en icke-fråga som jag inte ens funderar på längre.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

 

Jag är mycket nöjd och bra ström är numera en icke-fråga som jag inte ens funderar på längre.

Håller med. För mig är det är det en prioriteringsfråga, där ekonomin är största bromsklossen.  Men nu, när de nya pi60s är pröjsade kommer nästa sparmål: strömrening.

Anledningen till tråden var mer en fundering på om det fanns andra, lika effektiva burkar, än PS Audios, som bygger på samma princip.  Tycker att PS Audios grejor är lite överprisade. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har både en P10 och en P20 fast på två olika ställen och båda har en dedikerad lina in. Så jag sitter inte heller och funderar på strömmen längre.

Vilken som skulle passa dig bäst vet jag inte, men i mitt fall var det ett litet lyft att få in slutstegen via P20:an (drygt 80% visar mätaren och inga problem)  och P10:an åkte ut i stugan och där kunde jag få in all min elektronik utan att komma över 25% strecket.

Överprisade eller inte så blir rådet som vanligt att ta hem och testa i din egen anläggning.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, string said:

Håller med. För mig är det är det en prioriteringsfråga, där ekonomin är största bromsklossen.  Men nu, när de nya pi60s är pröjsade kommer nästa sparmål: strömrening.

Anledningen till tråden var mer en fundering på om det fanns andra, lika effektiva burkar, än PS Audios, som bygger på samma princip.  Tycker att PS Audios grejor är lite överprisade. 

Jag köpte min P10:a begagnad och med hänsyn till PS Audios modellbyten på sistone så borde det finnas en del secondhand på marknaden. Det fanns ett inbyteserbjudande då. Så det kan vara ett alternativ. Personligen är jag tveksam till andra lösningar på problemet som vanligen går ut på filter. De har som regel alltid en dynamikhämmande effekt. I fråga om regenerering handlar det mer om anpassning av effektuttaget som måste anpassas till vad som skall drivas. Men för min ASR så ligger det på ca 45% av totalen så därför är riaa, dac och drive också inkopplade. Plus en annan burk som jag skall avslöja senare.:D P20 räcker nog för många effekttörstiga slutsteg också, men störst effekt har regenerering på signalkällor och försteg. Batteridrivning har jag på riaa och förstegsdel.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara instämma och hålla med i att ström är väldigt viktigt för anläggningen. Jag skulle utvärdera PS Audio, Torus Power och Ansuz om jag var i din situation för att se vad som funkar bäst för dig, din anläggning och ekonomi. Vad gäller det sistnämnda så skulle jag försöka sträcka mig så långt det går, och kanske lite till, ren ström är inte att underskatta... :)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, string said:

Håller med. För mig är det är det en prioriteringsfråga, där ekonomin är största bromsklossen.  Men nu, när de nya pi60s är pröjsade kommer nästa sparmål: strömrening.

Anledningen till tråden var mer en fundering på om det fanns andra, lika effektiva burkar, än PS Audios, som bygger på samma princip.  Tycker att PS Audios grejor är lite överprisade. 

 

Jag har Audience, Ansuz och PS Audios strömprodukter här och har också haft det mesta i övrigt ifrån diverse tillverkare passerandes för utvärdering alternativt i form av inbyten under senare år. 

PS Audios regeneratorer är mer eller mindre unika på marknaden idag. Pure power erbjuder någonting liknande, men jag ser få skäl att överväga dem framför PS Audio.

 

Gällande prissättningen så är allting relativt som bekant där man ska komma ihåg att den här typen av produkter gynnar hela anläggningen och alla dess komponenter. Detta till skillnad emot att endast byta ut en nätkabel exempelvis till en av komponenterna. PS Audios enheter är gedigna och välbyggda där man har utvecklat och förfinat dessa i över 10 års tid. De allra flesta klarar sig dessutom med modellerna P3 eller P12 i praktiken. P15 och P20 är kraftfulla lösningar för de mest ambitiösa systemen om man är i behov av ett större antal uttag kort och gott.

 

Precis som nämns ovan är hemlån det allra bästa - inte minst när det gäller strömrenare av olika slag - där effekten och och värdet av dessa är direkt relaterade till förutsättningarna i hemmet liksom komponenternas egenskaper och behov.

 

Jag hoppas att det ger lite vägledning :).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag läser att en strömregenerator kan innebära dynamikbegränsningar sålunda att slutsteget inte kan erhålla den ström den emellanåt och momentant kräver.
Jag har ett Accuphase klass-A-slutsteg. "Riktig" klass-A kör ju "på full sula" hela tiden så att säga. Betyder det att dylika slutsteg blir mer "immuna" mot begränsningar i en strömregenerators momentana kapacitet? Eller tänker jag fel (som vanligt)?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Jag läser att en strömregenerator kan innebära dynamikbegränsningar

Det brukar man väl säga mer om nätfilter (”strömrengörare”), men det görs kanske även om generatorer? Jag har ett nätfilter där allt är inkopplat utom monoblocken som tar kraften direkt ur väggen. Jag har haft även dem i nätfiltret men kan inte påstå att jag hör någon skillnad. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Jag läser att en strömregenerator kan innebära dynamikbegränsningar sålunda att slutsteget inte kan erhålla den ström den emellanåt och momentant kräver.
Jag har ett Accuphase klass-A-slutsteg. "Riktig" klass-A kör ju "på full sula" hela tiden så att säga. Betyder det att dylika slutsteg blir mer "immuna" mot begränsningar i en strömregenerators momentana kapacitet? Eller tänker jag fel (som vanligt)?

 

Bra fråga! Låter rimligt på ett vis.

Jag kan säga att min tidigare The Purist Audio Design AC-Extension LE inte dynamikbegränsade det minsta... och gjorde musikupplevelsen bättre. Då var det Klass A på slutsteg och försteg.

Tidigare IsoTek super titan evo 3 gjorde inte det heller tycker jag.  Men på något vis tror jag ändå att det "sugs" lite olika mycket ström från väggen. Ffa från en Krell Klass A lösning som hela tiden varierar klass A bias. Den drar olika mycket. Medans min Gryphon drar lika mycket hela tiden i Klass A läget. 

Har provat i väggen och i renaren men alltid föredragit renaren i mitt system.

Nu kör jag nätlist QB8 från Nordost + lite runtikring-prylar och det begränsar inte heller dynamiken.

Link to comment
Share on other sites

Audiophilia hade för ett tag sedan en recension av en mellanstor "Powerplant" -- Powerplant 12. Den var generellt positiv och väckte mitt intresse för frågan.

https://www.audiophilia.com/reviews/2020/3/24/ps-audio-directstream-power-plant-12

 

Jag tror inte att återskapad ström är överlägset i alla lägen. Det finns alldeles för många faktorer som spelar in. Ju mer jag fördjupar mig i hifi märker jag att det inte är ett teknikslag i sig som överlägset, utan hur det implementeras. Så det gäller att prova själv.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DrKlang said:

Ju mer jag fördjupar mig i hifi märker jag att det inte är ett teknikslag i sig som överlägset, utan hur det implementeras.

Instämmer, gäller inte bara hifi, de flesta teknologier har sina för och nackdelar, kunskap och implementation är helt avgörande för resultatet. Fanns det en överlägset bästa teknologi inom varje område skulle världen se ganska så annorlunda och likriktad ut😊.

 

PS Audios Power Plants är intressanta men endast något jag skulle testa när jag har gjort allt som går med strömmatningen, testat passiva filter o.s.v. Har den efter det positiv påverkan på ljudet är det väl bara en ekonomisk fråga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...